خانهبررسی‌ها
بررسی اولیه LG G5

بررسی اولیه LG G5

شرکت ال جی امروز، دوم اسفند ماه 1394، در کنفرانس جهانی موبایل (MWC 2016) پنجمین نسخه از سری G موبایل‌های خود را معرفی کرد. ال جی جی 5 یکی از هیجان‌انگیزترین محصولاتی است که در ام‌دبلیوسی 2016 معرفی شدند.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۴/۱۲/۲

ال‌جی رسما پرچم‌دار جدید خود را معرفی کرد؛ پرچم‌داری که به آخرین نسل تراشه‌های موبایلی کوالکام مجهز است و طراحی ماژولار آن چشمان زیادی به خود خیره کرده. با ما همراه باشید تا نگاهی به جدیدترین عضو خانواده G ال‌جی بیندازیم.

 

image

 

طراحی

ماژولار، تحسین‌برانگیز و جالب

بدون شک ال‌جی بازار را تکان خواهد داد. طراحی منحصر‌به‌فرد ال‌جی، جی5 را به محصولی هیجان‌انگیز تبدیل کرده است. فصل مشترک بدنه فلزی و باتری قابل تعویض جایی است که جی5 متولد می‌شود. بدنه فلزی یک‌تکه با باتری قابل تعویض؛ به‌همین راحتی، به‌همین سادگی!
سرانجام ال‌جی تصمیم گرفت محصولی تولید کند که به‌جای پلاستیک یا چرم از فلز در آن استفاده شده باشد. این امر به‌دلیل اصرار ال‌جی به استفاده از باتری قابل تعویض تاکنون امکان‌پذیر نبود، اما مهندسان طراحی این شرکت در جی5 موفق شده‌اند مدل جدیدی از طراحی معرفی کنند که احتمالا همه را شگفت‌زده کرده است.

 

image

 

وزن محصول 160 گرم است که برای گوشی 5.3 اینچی بسیار خوب است. طول آن 5.9 اینچ است که با توجه به اندازه 5.3 اینچی نمایشگر باید بگوییم حاشیه‌های بالا و پایین آن خیلی زیاد نیست و این یعنی با محصولی زیبا و چشم‌نواز روبروییم.
ال‌جی همچنان طرفدار پروپاقرص حافظه شناخته می‌شود و جی5 را نیز طوری طراحی کرده که از درگاه کارت حافظه جانبی پشتیبانی کند. این موضوع با توجه به بدنه یک‌تکه جی5 بسیار شگفت‌آور است و واقعا باید گفت قطعا جی5 یکی از هیجان‌انگیزترین گوشی‌هایی است که در MWC 2016 دیده‌ایم.

 

image

 

البته اگر بخواهید از کارت حافظه جانبی در جی5 استفاده کنید، باید قید سیم‌کارت دوم را بزنید، چون ال‌جی تنها یک درگاه بیشتر از درگاه سیم‌کارت اصلی دارد و کاربر می‌تواند، بسته به‌نوع کاربری‌اش، سیم‌کارت دوم یا کارت حافظه جانبی را انتخاب کند.

اما طراحی ماژولار چیست؟ و چرا جی5 تحسین‌برانگیز است؟
ایده ساخت گوشی‌های ماژولار سال‌هاست که در دنیای موبایل وجود دارد و شاید تا پیش از جی5 بهترین تلاش‌ها را در گوگل و پروژه آرا دیده بودیم، اما ال‌جی امروز نشان داد که طراحی ماژولار را یک قدم به‌جلو حرکت داده و به‌نوعی تبدیل به الگو برای سایر تولیدکنندگان خواهد شد.
دکمه‌های پشتی جی5 دست‌خوش تغییر شده‌اند. ال‌جی سرانجام تصمیم گرفت طراحی محصولاتش را کمی تغییر دهد تا مخالفان دکمه‌های پشتی نیز از دست گرفتن جی5 احساس خوبی داشته باشند. البته دکمه پاور همچنان سرجای خود باقی است و زیر آن نیز سنسور اثر انگشت قرار دارد و دیگر از دکمه‌های کنترل صدا در پشت گوشی خبری نیست و این دکمه به سمت چپ گوشی نقل مکان کرده. دلیل اصلی این تغییر استفاده از دو دوربین در قسمت دوربین اصلی است که سبب شده ‌ال‌جی برای کمتر شلوغ شدن قاب پشت گوشی دکمه‌های کنترل صدا را جابه‌جا کند.

 

image

 

لبه بالایی گوشی محل قرارگیری جک 3.5 میلی‌متری است و لبه پایینی گوشی به درگاه یواس‌بی نوع سی (USB Type-C) اختصاص یافته. در زیر محل جدا شدن نمایشگر از بدنه خطی وجود دارد که در ادامه توضیح کاملی درباره‌اش می‌دهیم. شاید برایتان جالب باشد بدانید که این خط‌ به چه دلیل در جی5 وجود دارد و کاربردش چیست.

 

باتری جی5 به صورت کشویی جدا می‌شود. چگونه؟

کافی است لبه پایینی گوشی را از جایی که نمایشگر از بدنه جدا می‌شود به سمت بیرون بکشید؛ به‌همین راحتی! باتری از غلاف گوشی خارج می‌شود و در صورت نیاز می‌توانید آن را تعویض کنید، به‌سادگی و با چند حرکت ساده. البته تعویض باتری تنها ویژگی این گوشی نیست و وقتی زبانه را بیرون می‌کشید، می‌توانید آن را با محصول دیگری جابه‌جا کنید.

 

image

 

این محصول Cam Plus نام دارد؛ البته به نام آن خیلی توجه نکنید، شاید نامش این تصور را ایجاد کند که این محصول یک دوربین بهتر است، اما این دستگاه قابلیت‌های بیشتری دارد؛ به‌عنوان مثال، می‌تواند به‌عنوان بسته کمکی باتری نیز در زمان کمبود شارژ به کمکتان بیاید.

 

image

 

image

 

یکی از ویژگی‌های خوب این نوع طراحی کاهش ضخامت محصول نسبت به نسخه قبلی یعنی جی4 است. اگرچه ظرفیت باتری افزایش یافته است، نحوه خاص طراحی سبب شده ضخامت محصول کمتر از جی4 باشد که این ویژگی باعث افزایش زیبایی و چشم‌نوازی محصول می‌شود. جی4 ضخامتی بین 6.3 تا 9.8 میلی‌متر داشت، در صورتی که ضخامت جی5 حدود 7.5 میلی‌متر است.

 

image

 

نمایشگر

همیشه‌روشن و کم‌مصرف؛ یک نمایشگر یا دو نمایشگر؟

وی10 را دیده‌اید؟ اگر ندیده‌اید، باید بگوییم این گوشی دو نمایشگر دارد؛ یعنی به نمایشگر دوم همیشه‌روشن مجهز است که بالای نمایشگر اصلی حضور دارد و امکانات کاربردی خاصی به کاربر پیشنهاد می‌دهد، به‌خصوص زمانی که نمایشگر گوشی روشن است. جی5 ادامه‌دهنده این سنت است و به نمایشگر همیشه‌روشن مجهز شده. البته، برخلاف وی10، این نمایشگر جدا نیست و روی نمایشگر اصلی پیاده‌سازی شده که در نوع خود بسیار جالب توجه است.

 

image

 

اجازه دهید کمی در مورد نمایشگر اصلی صحبت کنیم و بعد دوباره سراغ نمایشگر همیشه‌روشن این گوشی برویم. نمایشگر اصلی 5.3 اینچی است و رزولوشن کواد اچ‌دی (2560 در 1440 پیکسل) دارد. در هر اینچ از نمایشگر این محصول 554 پیکسل حضور دارد که این رقم از تعداد پیکسل‌های موجود در نوت5 بیشتر است و نوید کیفیت بسیار خوبی می‌دهد. 
تقربیا 70 درصد سطح پنل جلویی گوشی به نمایشگر اصلی اختصاص یافته که به هرچه زیباتر شدن گوشی کمک شایانی می‌کند. شیشه گوریلا گلس 4 که برای محافظت روی نمایشگر قرار گرفته در لبه‌ها منحنی است تا تجربه کاربری بهتری برای کاربر به وجود آورد. این شیشه با استفاده از 3D Arc تولید شده است و سعی می‌کند تجربه‌ای متفاوت برای کاربر هنگام کار با گوشی رقم بزند.

 

image

 

به‌سراغ نمایشگر همیشه‌روشن برگردیم. ال‌جی این بار به‌جای استفاده از یک نمایشگر اضافه بخشی از نمایشگر اصلی را به این موضوع اختصاص داده است. ایده پشت این نوآوری این است که در سریع‌ترین زمان و با کمترین میزان مصرف انرژی بتوان ساعت و اعلانات را نمایش داد. 
این موضوع سبب شده نمایشگر همیشه‌روشن در جی5 نیز حضور داشته باشد و ساعت و نوتیفیکیشن‌ها را در محیط کوچک‌تری و با صرف انرژی کمتری به نمایش بگذارد.
محققان و کارشناسان ال‌جی به این نتیجه رسیده‌اند که کاربران روزانه حدود 150 بار نمایشگر گوشی‌شان را برای دیدن ساعت و نوتیفیکیشن‌ها روشن می‌کنند. این مسئله دلیل اصلی تولد نمایشگر همیشه‌روشنی است که هر ساعت 0.8 میلی‌آمپر انرژی الکتریکی مصرف می‌کند؛ درنتیجه باتری دستگاه شما مدت زمان بیشتری در روز دوام می‌آورد و می‌توانید از گوشی خود بدون دغدغه پریز برق بیشتر استفاده کنید.
نمایشگر محصول از تکنولوژی IPS LCD بهره جسته که پیش‌تر کیفیت آن را در جی4 مشاهده کرده‌ایم، ولی بهتر است صحبت در مورد کیفیت آن را به بررسی تخصصی این محصول موکول کنیم.

 

سخت‌افزار

اژدهاسوار کره‌ای

راستش را بخواهید دیدن دو محصول با اسنپدراگون 808 چندان جذاب نبود، آن هم در سالی که اسنپدراگون 810 به‌عنوان گل سرسبد تراشه‌های موبایل اسنپدراگون خودنمایی می‌کرد. خوشبختانه ال‌جی استفاده از اسنپدراگون 808 را کنار گذاشته است و به‌جای آن اسنپدراگون 820 را در جی5 به‌کار برده. این موضوع سبب شده دنیایی جدید به روی علاقه‌مندان گوشی‌های هوشمند و به‌خصوص برند ال‌جی باز شود.
اعضای تیم سخت‌افزاری جی5  به‌شرح زیر است:

  • تراشه اسنپدراگون 820
  • پردازنده گرافیکی 530
  • حافظه رم 4 گیگابایتی 
  • حافظه داخلی 32 گیگابایتی 

 

image

 

همان‌طور که می‌بینید، جی5 با توپ پر به میدان آمده و این ممکن است خبر بدی برای سامسونگ و پرچم‌دارانش باشد. 4 گیگابایت حافظه رم شما را در فرایندهای مولتی‌تسکینگ به‌هیچ‌وجه تنها نخواهد گذاشت و اگر بخواهیم واضح‌تر بگوییم، باید گفت می‌توانید با خیال تخت هر کاری می‌خواهید، با جی5 انجام دهید! در کنار این حافظه پردازنده‌های پرقدرت محاسباتی و گرافیکی قرار گرفته‌اند که به‌نظر نمی‌رسد پردازشی وجود داشته باشد که این دو پردازنده از پسش برنیایند.

 

image

 

یک خبر خوب این است که اگر به حافظه‌ای بیشتر از 32 گیگابایت احتیاج دارید، می‌توانید با تهیه کارت حافظه 200 گیگابایتی یک بار و برای همیشه این مشکل را حل کنید. البته در نظر داشته باشید که حل این مشکل در گرو این است که نخواهید از سیم‌کارت دوم در جی5 استفاده کنید.
اسنپدراگون 820 با تکنولوژی‌های جدیدی به میدان آمده است که دریچه‌ای جدید به رو‌ی کاربران می‌گشاید. قابلیت شارژ سریع را پیش‌تر در وی10 دیده بودیم. مدت زمان شارژ سریع در وی10 برای شارژ صفر تا صددرصد حدود 90 دقیقه بود. با توجه به اینکه کوالکام در اسنپدراگون 820 از فناوری کوئیک شارژ 3.0 استفاده کرده است، باید بگوییم منتظر باشید تا با زمانی خیره‌کننده بتوانید گوشی‌تان را از یک مرده به یک گوشی 100 درصد تبدیل کنید!

 

image

 

در کنار این تکنولوژی AptX HD کوالکام نیز حضور دارد که نوید بهترین تجربه اچ‌دی در صدا و تصویر را به کاربران می‌دهد و درواقع صنعت بازی‌های موبایل را وارد مرحله جدیدی خواهد کرد.
به‌نظر می‌رسد جی5 حریف بسیار قدرتمندی برای رقیبان است و با این تفاسیر به‌راحتی حاضر نمی‌شود از میدان خارج شود.

 

نرم‌افزار

سلام به مارشمالو

image

 

در مورد نرم‌افزار نمی‌توان صحبت چندانی کرد، چون باید محصول را در اختیار داشته باشیم تا در مورد روانی و نحوه اجرای برنامه‌ها یا فرایندهای مولتی‌تسکینگ صحبت کنیم. فعلا مجبوریم به آنچه روی کاغذ داریم بسنده کنیم، اما به شما قول می‌دهیم با ورود جی5 به ایران شما کاربران جی‌اس‌ام جزو اولین اشخاصی باشید که از نحوه عملکرد این گوشی مطلع می‌شوید.

به‌صورت پیش‌فرض ال‌جی جی5 با مارشمالو یا همان اندروید 6.0 می‌آید؛ البته رابط کاربری آپتیموس 5.0 روی اندروید خام گوگل قرار گرفته است تا کاربران راحت‌تر بتوانند با سیستم‌عامل و سخت‌افزار ارتباط برقرار کنند.

 

دوربین

جی5 می‌تواند موفقیت جی4 و وی10 را تکرار کند؟

یکی از نکات مثبتی که بر فروش گوشی‌های ال‌جی تاثیر می‌گذارد دوربین خوب گوشی است. موفقیت جی4 و وی10 در ثبت باکیفیت لحظات باعث شده ال‌جی همچنان به سنت خود پایبند بماند و محصولی تولید کند که یکی از بهترین‌ دوربین‌های سال 2016 را با خود همراه کرده است. 

 

image

 

این گوشی دو دوربین در قسمت دوربین اصلی خود دارد که یکی از آنها 16 و دیگری 8 مگاپیکسلی است. دوربین جی5 تمام ویژگی‌های خوب را همراه خود دارد؛ فوکوس لیزری اتوماتیک، OIS پیشرفته و سنسور طیف رنگی بسیار خوب از جمله ویژگی‌هایی است که دوربین جی5 از نسل‌های قبلی خود به ارث برده.
البته فوکوس دوربین بسیار بهتر شده، با توجه به اینکه استفاده از دو دوربین باعث می‌شود بتوان تصاویری با زاویه بازتر ثبت کرد. سابقا رسم بر این بود که دوربین‌ها با زاویه 75 درجه تصاویر ویدئوها را ثبت می‌کردند، ولی در حال حاضر با دوربین جی5 می‌توانید لحظه‌هایی با زاویه باز 135 درجه ثبت کنید که در نوع خود بی‌سابقه و تحسین‌برانگیز است.
همان‌طور که گفتیم، دو دوربین در قاب پشتی جی5 به کار گرفته شده‌اند؛ پس بهتر است کمی توصیفات را تغییر دهیم و به‌جای دوربین اصلی از عبارت «دوربین‌های اصلی» استفاده کنیم.
دوربین 16 مگاپیکسلی آپرچر 1.8 دارد و در کنار خود فلاش ال‌ای‌دی و دوربین 8 مگاپیکسلی دیگری جای داده است. مانند سایر گوشی‌های ال‌جی، دوربین این محصول نیز به تکنولوژی HDR مجهز است که اجازه ثبت بهتر مناظر طبیعی را به کاربر می‌دهد.
در ادامه می‌توانید تصاویری را ببینید که با دو دوربین این گوشی گرفته شده‌اند.

عکس گرفته‌شده با دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی؛ اندازه عکس 3 مگاپیکسل است!

image

 

عکس گرفته‌شده با دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی؛ اندازه عکس 6 مگاپیکسل است!

image

 

باتری

قابل تعویض و دوست‌داشتنی

باتری این محصول 2800 میلی‌آمپری است که به نسبت جی4 ارتقای خوبی یافته. البته می‌توانید با استفاده از کم پلاس، که بالاتر به آن اشاره کردیم، از باتری‌ای با ظرفیت بیشتر نیز استفاده کنید، ولی باتری فابریکی که روی جی5 قرار دارد همان 2800 میلی‌آمپری است که قابلیت شارژ سریع و شارژ وایرلس نیز دارد. ال‌جی ادعا می‌کند استفاده از کوئیک شارژ 3.0 کوالکام سبب شده جی5 با سرعت خیره‌کننده‌ای شارژ شود. طبق ادعای ال‌جی، گوشی جی5 در مدت 35 دقیقه می‌تواند 80 درصد شارژ شود که در نوع خود شگفت‌انگیز است.

 

image

 

امیدوارم از بررسی اولیه این محصول لذت برده باشید و با جدیدترین پرچم‌دار ال‌جی بیشتر آشنا شده باشید. بقیه صبحت‌ها را به زمان بررسی تخصصی این محصول موکول می‌کنیم. اگر قصد خرید این محصول را دارید، بهتر است تا زمان بررسی تخصصی گوشی صبر کنید تا ببینید آیا جی5 واقعا ارزش دارد و می‌توان روی قدرت آن حساب کرد یا خیر.

پوشش خبری MWC 2016 را می‌توانید در صفحه اختصاصی اخبار نمایشگاه MWC 2016 در وب‌سایت جی‌اس‌ام مشاهده کنید.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (80 نظر)

سارا

۱۳۹۶/۱۲/۲۵
سلام 8 ماهه این گوشی رو دارم روز دومی که خریدم دکمه خاموش و روشنش خراب شد گارانتی گفت اب خورده بهش گوشی که دو روزه خریداری شده و برای ادم مهمه چه جوری میتونه بهش اب بخوره ! خیلی دلم شکست اما شرکت گارانتیش واقعا عالی ساپورت میکنه و تعمیر کردن اما الانم بعد چند ماه دوباره خراب شده .
وقتی کامل خاموشش میکنم و روشن میکنم سایه بالای صفحه میافته خوشبختانه وقتی گوشی روشنه این سایه معلوم نیست طراحی گوشی اوایل برام خیلی جالب بود اما الان دلمو زده به نظرم صفحه نمایش یک دست خیلی زیباتر و خوش دست تره .اینا گلایه های من بود از این گوشی اما مزایا : دوربین این گوشی فوق العادس من گوشی زیاد عوض میکنم بهترین دوبین رو داره اسپیکر و پخش صدا فوق العادس وقتی تنهام و موزیک پخش میکنم واقعا از کیفیت صداش لذت میبرم گارانتی شرکت ال جی ساپورت فوق العاده ای داره که بقیه گوشی ها ندارن و بقیه موارد که جز تعریف نیست اما به خاطر سایه و دکمه گوشی واقعا دلخور شدم و دلم میخاد با LG Q6 عوض کنم

متین برومندی کیا

۱۳۹۶/۴/۲۶
صفحه این گوشی سایه میندازه بعدش اروم میره وباتری ضعیف که با ماژول میشه 4000 میلی امپر گوشی خوب ومحکمی هستش

wlvrin

۱۳۹۵/۷/۱۹
بستگی به استفادت داره اگه برای کارای روزانه میخوای جی5 و بردار اگرهم برای شرایت سخت نیاز داری وی10 بردار

wlvrin

۱۳۹۵/۷/۱۹
این گوشی کاربردیه درصورتی که سامسونگ فقط زیبای رو درنظر میگیره

محمد

۱۳۹۵/۵/۴
سلام به دوستان عزیز.
جی 5 گلس روش نمیشینه . درسته؟ زیرش حباب میوفته. من 2تا انداختم 2تاشم اینجوری شده. کسی میدونه گلس اورجینالش و کی وارد ایران میشه؟