خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی گوشی هوشمند Elite 4 محصولی از لیگو

بررسی تخصصی گوشی هوشمند Elite 4 محصولی از لیگو

در این بررسی سراغ الیت 4 می‌رویم؛ محصولی از لیگو که چند ماهی است وارد بازار ایران شده. اگر دنبال گوشی ارزان‌قیمت با کارایی خوب و تجربه‌ای متفاوت می‌گردید، تا پایان این بررسی همراه ما باشید.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۴/۱۰/۱۴

چند ماه پیش که در خیابان قدم می‌زدم، اتوبوسی نظرم را جلب کرد! البته خود اتوبوس چندان چنگی به‌دل نمی‌زد، بلکه تبلیغی که روی آن نقش بسته بود چشمم را گرفت. روی بدنه اتوبوس تبلیغ گوشی هوشمندی بود که اسمش را نشنیده بودم و این قضیه کنجکاوم کرد: لیگو! سوالاتی در ذهنم شکل گرفت: این برند جدید چیست؟ چه گوشی‌هایی تولید می‌کند و آیا محصولات باکیفیت و قدرتمندی دارد یا نه؟

 

image

 

بعد از گذشت چند ماه الیت 4 به دستمان رسید و ما هم تلاش کردیم عیار این گوشی را مشخص کنیم. اگر قصد خرید گوشی ارزان‌قیمت دارید، با ما همراه باشید تا ببینیم لیگو چه در چنته دارد و الیت 4 چه ویژگی‌ها و چه قدرتی دارد. تا انتهای بررسی با ما همراه باشید.

 

محتویات جعبه

جعبه‌ای که الیت 4 درون آن قرار گرفته بسیار شکیل و زیباست. روی جعبه لوگوی LEAGOO نقش بسته و شکل و شمایل جعبه بسیار چشم‌نواز است.

 

image

 

محتویات جعبه به شرح زیر است:

  • گوشی الیت 4
  • هدفون به اضافه دو عدد سری اضافه
  • کابل یو‌اس‌بی و دوشاخه برق که البته به تبدیل 3 به 2 نیاز دارد
  • کابل OTG
  • دفترچه راهنما
  • محافظ صفحه

درون جعبه امکاناتی بیشتر از آنچه در اکثر محصولات می‌بینیم قرار گرفته که این موضوع بسیار جالب و درخور توجه است.

 

طراحی

وقتی گوشی را از جعبه بیرون آوردیم، اولین چیزی که باعث شد با الیت 4 ارتباط خوبی برقرار کنیم و حس خوبی داشته باشیم وزن کم و خوش‌دستی آن بود. الیت 4 بسیار خوش‌دست است و 137 گرم وزن دارد که برای گوشی 5 اینچی بسیار مناسب است. کاربری که الیت 4 را دست می‌گیرد، حس خوبی خواهد داشت و به‌هیچ‌وجه احساس خستگی نخواهد کرد. هرچند بدنه این محصول پلاستیکی است، جنس بسیار خوب و باکیفیتی دارد و مشکل یا نگرانی‌ای از این بابت وجود ندارد.

 

image

 

پنل جلویی گوشی، که نمایشگر و دوربین دوم در آن قرار گرفته، بسیار زیبا طراحی شده است. لیگو کوشیده حاشیه‌های اطراف الیت 4 را تا حد ممکن کم کند و خوشبختانه در این کار بسیار موفق بوده و از این حیث الیت 4 بسیار زیباست. در قسمت پایینی پنل جلو، دکمه‌های خازنی لمسی قرار گرفته‌اند تا کاربر کنترل راحت و مناسبی روی گوشی خود داشته باشد.

 

image
image

 

در قسمت بالایی نمایشگر نام LEAGOO، بلندگوی برقراری تماس و دوربین جلو قرار گرفته است. البته روی پنل جلو سنسوری وجود دارد که از آن می‌توان برای انتقال اطلاعات بین گوشی‌های لیگو (ویژگی HotKnot) و ایجاد جسچرهای حرکتی استفاده کرد.

 

image
image
image

 

کناره سمت راست گوشی محل قرار گرفتن دکمه هوم و دکمه‌های کنترل صداست. محل قرارگیری دکمه‌ها بسیار مناسب است و کاربر هنگام استفاده از گوشی به مشکل خاصی برنمی‌خورد.

 

image

 

قسمت بالایی گوشی به درگاه‌ میکرو یو‌اس‌بی و جک 3.5 میلی‌متری صدا اختصاص یافته و قسمت پایینی صاف و یک‌دست است و فقط یک میکروفون برای انتقال صدا در این قسمت دیده می‌شود.

 

image

 

پنل پشتی گوشی، که جداشونده است، بسیار خوب طراحی شده و جنس نسبتا زبر آن مانع سر خوردن گوشی می‌شود. روی قاب پشتی دوربین اصلی به همراه فلاش، لوگوی لیگو و بلندگو دیده می‌شود. بلندگوی این محصول به‌نوعی است که احتمال می‌دهیم صدای بسیار خوب و باکیفیتی پخش کند که بهتر است در بخش صدا به آن بپردازیم.

 

image

 

با باز کردن قاب پشتی با باتری لیگو، درگاه‌های سیم‌کارت و درگاه کارت حافظه جانبی روبرو می‌شویم. علاوه بر محتویات جعبه، پشتیبانی از دو سیم‌کارت نیز در الیت 4 بسیار جالب توجه است.

 

image

 

هرچند بدنه محصول چندتکه است، طراحی‌اش به نحوی است که کاربر هنگام استفاده از آن احساس بدی نخواهد داشت. 

درکل طراحی الیت 4 بسیار جالب و چشم‌نواز است. وزن کم و خوش‌دست بودن باعث می‌شود الیت 4 در اولین برخورد دل شما را برباید.

 

نمایشگر 

الیت 4 به نمایشگر 5 اینچی با رزولوشن 960 در 540 پیکسل مجهز است. در هر اینچ از نمایشگر این محصول تقریبا 220 پیکسل وجود دارد و این موضوع نشان می‌دهد که با نمایشگر خوبی روبروییم. تکنولوژی به‌کاررفته در نمایشگر گوشی IPS است که نوید کیفیت خوبی می‌دهد.

 

image

 

این تکنولوژی باعث می‌شود زاویه دید نمایشگر گوشی بسیار مناسب باشد و کاربر از زوایای مختلف بتواند محتوای در حال نمایش را ببیند.

 

image

 

عملکرد نمایشگر زیر نور خورشید نیز بسیار خوب است و باید بگوییم فراتر از حد انتظار ما بود. زیر نور خورشید مشکلی بابت خوانا بودن نمایشگر نخواهید داشت و می‌توانید محتوای در حال نمایش را بدون کمترین مشکلی ببینید.

 

image

 

رنگ‌ها در نمایشگر بسیار خوب نمایش داده می‌شود. تنها رنگی که کمی بد جلوه می‌کند رنگ مشکی است که آن هم به‌دلیل استفاده از تکنولوژی IPS است و اشکال از گوشی نیست.

در ابتدا فکر می‌کردیم نمایشگر الیت 4 با توجه به قیمتش بسیار ضعیف باشد، اما در بررسی‌هایی که کردیم دیدیم این نمایشگر فراتر از حد انتظار ما پیش می‌رود و کیفیت بسیار خوبی دارد.

 

سخت‌افزار و نرم‌افزار

هرچند با یک گوشی نسبتا ارزان‌قیمت سروکار داریم، باید بگوییم الیت 4 به‌نسبت قیمتش سخت‌افزار بسیار قدرتمندی دارد. تراشه اصلی این گوشی مدیاتک MT6735 است که روی آن یک پردازنده چهار‌هسته‌ای 64 بیتی سوار است. فرکانس این پردازنده تا 1 گیگاهرتز زیاد می‌شود تا هنگام اجرای اپلیکیشن‌های نسبتا سنگین لگ و مشکلی حس نشود. حافظه رم 1 گیگابایتی می‌تواند به تیم پردازشی کمک بسیار خوبی کند تا مشکلی بابت افت عملکرد پیش نیاید؛ البته ممکن است در صورت زیاد و حجیم شدن پردازش‌ها کمی افت عملکرد مشاهده کنید، اما این مسئله به‌حدی جدی نیست که اعصاب شما را خرد کند!

 

image

 

حافظه داخلی گوشی 16 گیگابایتی است که برای یک گوشی ارزان‌قیمت بسیار خوب است و نسبت به رقبایش از این نظر برتری محسوسی دارد. البته اگر به حافظه بیشتر نیاز دارید، می‌توانید از کارت‌ حافظه میکرو اس‌دی تا سقف 32 گیگابایت استفاده کنید. ضمنا برای استفاده از کارت حافظه نیازی به قربانی کردن سیم‌کارت دوم نیست و الیت 4 دارای 2 درگاه مخصوص برای سیم‌کارت‌ها و یک درگاه مجزا برای کارت حافظه جانبی است.

 

image
  
image

 

با توجه به حافظه داخلی و پشتیبانی از کارت حافظه احتمالا مشکلی بابت کمبود فضا در گوشی نخواهید داشت و همیشه می‌توانید با آرامش هرآنچه می‌خواهید در گوشی‌تان همراه خود داشته باشید.

 

image

 

از سخت‌افزار فاصله می‌گیریم و سراغ نرم‌افزار گوشی می‌رویم. مانند بسیاری دیگر از گوشی‌های هوشمند، الیت 4 نیز از سیستم عامل پرطرفدار اندروید قدرت می‌گیرد. به صورت پیش‌فرض روی این گوشی اندروید 5.1 نصب است که در نوع خود بسیار جالب و کاربردی است. رابط کاربری نصب‌شده روی اندروید 5.1 لیگو او‌اس (Leagoo OS) نام دارد که تم‌های بسیاری دارد و قابلیت‌های کاربردی فراوانی نظیر جسچرهای حرکتی در اختیارتان قرار می‌دهد. ظاهر لیگو اواس بسیار زیباست و نکته جالب‌تر شباهت و نزدیکی بسیار زیاد رابط کاربری لیگو به اندروید خام گوگل است.

 

image
  
image

 

اگر بنا به‌ هر دلیلی از لانچر اختصاصی لیگو خوشتان نیامد، اشکالی ندارد! به‌راحتی می‌توانید لانچر گوگل را روی دستگاهتان نصب کنید و از آن لذت ببرید. 
تنها مشکل الیت 4 در بخش نرم‌افزار تعدد برنامه‌های از پیش نصب‌شده و اختصاصی این کمپانی است که عملکرد گوشی را کمی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

image

 

شاید بهتر بود تعداد این اپ‌ها کمی کمتر می‌شد تا مشکل افت عملکرد حس نشود. به‌جز این مورد، الیت 4 مشکل خاصی ندارد؛ البته در نظر داشته باشید که این گوشی را نباید با پرچم‌داران مقایسه کنید و نباید انتظار کارایی فوق‌العاده و اجرای اپ‌ها و بازی‌های سنگین نظیر آسفالت 8 را داشته باشید.

 

image

 

درمجموع، با توجه به قیمت، الیت 4 سخت‌افزار بسیار خوبی دارد و از آن بهتر نحوه عملکردش است. سخت‌افزار این گوشی در مدتی که از آن استفاده کردیم بسیار خوب بود و لگ و افت عملکرد چندانی مشاهده نکردیم.

 

دوربین

دوربین به یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است. اهمیت دوربین به‌حدی افزایش یافته که اگر گوشی دو دوربین اصلی و دوم نداشته باشد، به‌هیچ وجه مورد توجه کاربران قرار نمی‌گیرد. لیگو با درک این موضوع از دو دوربین در الیت 4 استفاده کرده: دوربین اصلی 8 و دوربین دوم 5 مگاپیکسلی است.

 

image

 

دوربین اصلی گوشی به فلاش LED مجهز است که در محیط‌های کم‌نور وتاریک به کمکتان می‌آید. البته این تنها ویژگی دوربین گوشی نیست و می‌توانید از تکنولوژی HDR نیز هنگام ثبت تصاویر استفاده کنید تا عکس‌های باکیفیت‌تر و بهتری بگیرید. کیفیت دوربین‌های گوشی قابل قبول است و عکس‌های بسیار خوبی می‌توان با آن گرفت.

 

image

 

البته تصاویر نویز دارند و هنگام بزرگ‌نمایی کمی از کیفیت تصویر کاسته می‌شود، ولی درمجموع عملکرد دوربین قابل قبول است و می‌توانید انتظار گرفتن عکس‌ها و سلفی‌های خوبی با الیت 4 داشته باشید.

 

image

 

اپ دوربین امکانات خوبی در اختیارتان قرار می‌دهد. می‌توانید از حالت رتوش (Beauty Mode) هنگام عکس گرفتن استفاده کنید یا مانند آیفون 6اس و لومیاها لایو فوتو (Live Photo Mode) بگیرید. البته مانند اکثر دوربین‌های موبایل می‌توانید با الیت 4 نیز تصاویر پانوراما ثبت کنید.

 

برای دیدن اندازه اصلی، روی عکس‌ها کلیک کنید

image
  
image

image

 

درکل دوربین‌های گوشی از کیفیت خوبی برخوردارند و تصاویر نویز کمی دارند. اپ دوربین امکانات بسیار خوبی دارد و فلاش ال‌ای‌دی به شما کمک می‌کند که در محیط‌های کم‌نور و تاریک نیز بدون دغدغه و نگرانی عکس‌ و فیلم بگیرید.

 

بلندگو، میکروفون و کیفیت مکالمه

در بخش طراحی دیدیم که الیت 4 در قاب پشتی‌اش مجهز به بلندگوست؛ بلندگویی که پیش‌بینی کردیم احتمالا صدای بسیار خوبی دارد. همان‌طور که حدس می‌زدیم، کیفیت و بلندی صدای بلندگو بسیار خوب بود و انتظارات ما را برآورده کرد.

 

image

 

البته هرچه بلندگوی گوشی قوی و خوب است، هدفونش ضعیف و بی‌کیفیت است. هدفونی که در جعبه محصول است کیفیت چندان خوبی ندارد، پس اگر قصد خرید این محصول را دارید و به موسیقی نیز علاقه‌مندید، بهتر است دنبال هدفون باکیفیت‌تر نیز بگردید.

 

image

 

میکروفون الیت 4 کیفیت مطلوبی دارد و هنگام برقراری تماس و مکالمه مشکلی از این جهت نخواهید داشت. بلندگوی تماس نیز صدای مخاطب را به‌خوبی انتقال می‌دهد. کیفیت مکالمه، چه در فضاهای خلوت و چه شلوغ، بسیار خوب است و به‌راحتی می‌توانید با مخاطب خود مکالمه باکیفیتی داشته باشید.

 

image
image

 

درکل از نظر صدا و کیفیت مکالمه، الیت 4 بسیار خوب و فراتر از حد انتظار است؛ البته اگر اهل گوش کردن به موسیقی هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم هدفون باکیفیت‌تری تهیه کنید.

 

سیم‌کارت و اینترنت

همان‌طور که در بخش طراحی اشاره کردیم، الیت 4 از دو سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند. سیم‌کارت اصلی سیم‌کارت معمولی و سیم‌کارت دوم سیم میکرو است. اگر به کارت حافظه احتیاج داشته باشید، نیازی به قربانی کردن سیم‌کارت دوم نیست و به‌راحتی همزمان می‌توانید از هردو سیم‌کارت خود استفاده کنید.

 

image

 

الیت 4 گوشی ارزان‌قیمتی است که لیگو هنگام ساخت آن وسواس زیادی به‌خرج داده. یکی از دلایل اصلی این ادعا پشتیبانی هر دو سیم‌کارت از اینترنت 4G است که نهایت سرعت هنگام وبگردی را در اختیارتان می‌گذارد. اگر به‌ وبگردی با سرعت بالا علاقه دارید، الیت 4 این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

باتری

الیت 4 به باتری لیتیومی با ظرفیت 2400 میلی‌آمپر مجهز است. در بخش طراحی اشاره کردیم که قاب پشتی این محصول جدا می‌شود؛ نکته‌ای که یک موضوع را روشن می‌کند: برای تعویض باتری گوشی نیازی به متخصص نیست و در صورت خراب شدن باتری، کاربر به‌راحتی می‌تواند در کمترین زمان باتری گوشی را عوض کند. این موضوع نکته مثبتی در کارنامه الیت 4 است.

 

image

 

باتری محصول به نسبت اندازه نمایشگر و تکنولوژی ساختش، پردازنده 4 هسته‌ای و پشتیبانی از 4G ضعیف است. نمایشگر محصول باتری زیادی مصرف می‌کند و اگر از اینترنت دیتا نیز استفاده کنید، این مشکل افزایش می‌یابد. در بهترین حالت باتری الیت 4 می‌تواند یک روز دوام بیاورد. اگر از اینترنت استفاده زیادی می‌کنید و ساعت‌های متمادی نمایشگر گوشی را روشن نگه می‌دارید، باید به شما بگوییم که باتری الیت 4 خیلی دوام نمی‌آورد و پس از گذشت حداکثر 9 ساعت به پریز برق احتیاج پیدا می‌کنید.  

 

image

 

برای آزمایش دوام باتری از تست ویدئوی یک ساعته با کیفیت اس‌دی (640 در 480 پیکسل) استفاده کردیم تا ببینیم در مدت یک ساعت میزان مصرف باتری چقدر است. طی یک ساعت پخش ویدئو حدود 15 درصد از شارژ باتری کم شد که با توجه به کیفیت ویدئو این عدد نسبتا زیاد است. در این تست گوشی در حالت airplane قرار داشت، صدا قطع بود و روشنایی صفحه در حالت ماکزیمم.

 

image

 

مدت لازم برای شارژ شدن این گوشی منطقی است و نیاز به مدت زمان خیلی زیادی برای شارژ آن نیست. هنگام خاموش بودن گوشی شارژ 0 تا 100 دستگاه حدود 100 دقیقه زمان می‌برد که برای دستگاهی با باتری 2400 میلی‌آمپری منطقی به نظر می‌رسد. البته نکته مهم پشتیبانی از شارژ سریع است که در نوع خود بسیار جالب توجه است. اگر نیاز دارید که گوشی‌تان را در زمان کمتری شارژ کنید، بهتر است یک شارژر سریع نیز خریداری کنید.

 

image

 

یکی از جالب‌ترین نکات در مورد الیت 4 امکان استفاده از گوشی به‌عنوان پاور بانک است. با استفاده از کابل OTG موجود درجعبه می‌توانید از الیت 4 به‌عنوان پاور بانک برای شارژ گوشی دیگری استفاده کنید. این قابلیت سبب می‌شود این گوشی هوشمند ارزان‌قیمت دوست‌داشتنی‌تر از همیشه جلوه کند.

 

image

 

درکل هرچند ظرفیت باتری خیلی زیاد نیست، قدرت خوبی دارد و عمر باتری مناسب است. زمان شارژ 0 تا 100 درصد باتری محصول منطقی است و گوشی در زمان معقولی شارژ می‌شود؛ البته می‌توانید با استفاده از شارژ سریع این زمان را بسیار کاهش دهید. جالب‌تر از همه این‌ها امکان استفاده از الیت 4 در نقش پاور بانک است. اگر از دو گوشی استفاده می‌کنید، خوشحال باشید، چون با الیت 4 می‌توانید گوشی دوم خود را شارژ کنید.

 

جمع‌بندی نهایی

 

image

 

الیت 4 گوشی ارزان‌قیمتی است که مافوق تصور ظاهر می‌شود. این محصول لیگو ویژگی‌های جذاب و بسیار زیادی دارد که کاربر را شگفت‌زده می‌کند. اگر قصد دارید گوشی ارزان‌قیمت با امکانات فوق‌العاده بخرید، الیت 4 با ویژگی‌های بسیار خوبش می‌تواند شما را راضی کند.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (16 نظر)

یوسف

۱۳۹۸/۱/۱۱
تاج گوشیم اسیب دیده هیچ جا نمیتونم تهیه کنم از کجا پیگیری کنم حتی نمایندگی هم پاسخ گو نیست

hosein

۱۳۹۵/۱۰/۴
بعد از شیش ماه استفاده نظرمو می گم
مشکل نرم افزاری زیادی داره باگ تا دلتون بخواد رابط کاربری ش داره
چند نمونه شو خدمت تون عرض می کنم
بارهاشده که گوشی زنگ‌می خوره صدا داره اما تصویر نداره !!!(صفحه ای که نام مخاطب و برای پاسخگویی هس)
مورد بعدی اینکه بعضی وقت ها برنامه نصب می کنی بعد از نصب موفق یا روی صفحه گوشی (باید رست کنی تا برنامخ بیاد)
یا این که بعد از نصب دوتا از اون برنامه روی صفحه هس
وباتری ش هم تازگی ها وقتی به بیست درصد می رسه مثل جت صفر درصد می شه یک دقیقه نمی شه گه تمومه!!!!
و........
مهم تر همه برند گمنامی هس نه لوازم ش پیدا می شه نه کسی تعمیر ش می کنه ?
صادقانه بهتون بگم این گوشی روز های اول حیلی خوب عمل می کنه ولی بعد از چند ماه مشکلات ش خودنمایی می کنه
پول تون رو دورنریزید *
هرروز فروشنده رو نفرین می کنم که همچین گوشی معرفی کرد

علیرضا

۱۳۹۵/۸/۲۰
من الیت چهار خریدم اما وقعا پشیمونم و هر روز فروشنده گوشی نفرین میکنم ک این گوشی ب من معرفی کرد،انقدر گوشی محدودی هست ک من حتی نتونستم یدونه گارد براش بخرم یا حتی بدم کسی تعمیرش کنه و هیچکس هم از این گوشی شناختی نداره،واقعا پشیمونم از خریدش

محمد رضا

۱۳۹۵/۷/۱۳
تمام اطلاعاتی که گفتید درسته فقط من الیت 5 رو خریداری کردم اما واقعا باید بهتون بگم که این برند میتونه با پرچم دارها رقابت کنه چون من همه جوره تستش کردم

علی

۱۳۹۵/۲/۲۲
لطفا دوستان در نوشتن نظراتشون دقت کنن شما نباید اکسپریا زد 5 با این گوشی مقایسه کنید بلاخره از لحاظ قیمتی حسابشون از هم جداست معلومه که انظاراتی از زد 5 هست که از این گوشی با این رنج قیمت نمیشه داشت