خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی HTC One A9؛ پای اچ تی سی در کفش اپل

بررسی تخصصی HTC One A9؛ پای اچ تی سی در کفش اپل

اصلی‌ترین ویژگی HTC One A9 شباهت آن به گوشی‌های جدید اپل است. بدنه فلزی در کنار سیستم عامل اندروید نسخه 6 می‌تواند تجربه جالبی برای طرفداران این برند و البته دوستداران اندروید باشد.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۴/۹/۲۳

اچ‌تی‌سی راه تولید گوشی‌های اندرویدی با بدنه فلزی را به‌خوبی یاد گرفته و در این راه کاملا موفق بوده است. اچ‌تی‌سی برای گرم کردن بازار فروش محصولاتش از هیچ کاری دریغ نمی‌کند، حتی اگر این کار بخواهد به ناامیدی طرفدارانش بینجامد. با نگاه به جدیدترین موبایل این کمپانی، یعنی One A9، بلافاصله شباهت آن با آیفون را متوجه خواهید شد. همه بخش‌های این محصول تایوانی شبیه جدیدترین محصول اهالی کوپرتینو ساخته شده که اتفاق چندان جالبی نیست، اما از روی ظاهر هم نمی‌توان قضاوتش کرد. بهتر است در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم این گوشی هوشمند جدید چه ویژگی‌هایی دارد و آیا می‌توان به‌عنوان گزینه خرید به آن نگاه کرد یا خیر. با ما باشید.

 

image

 

در جعبه HTC A9 علاوه بر گوشی یک عدد شارژر به همراه کابل MicroUSB و یک هدفون به همراه سری‌های مختلف وجود دارد.

 

image

 

طراحی

اچ‌تی‌سی One A9 دقیقا مشابه آیفون طراحی شده است، اما از نظر کارایی هیچ شباهتی به این موبایل ندارد. بدون شک این همه شباهت نمی‌تواند تصادفی باشد، اما به‌جای اینکه این کمپانی تایوانی و محصول جدیدش را زیر سوال ببریم، بهتر است ببینیم چه توانایی‌هایی دارد و از عهده چه کارهایی برمی‌آید.

شاید ساده‌ترین کار برای حرف زدن در مورد طراحی دستگاه پیدا کردن تفاوت‌های آن با آیفون باشد. در این راستا باید اول از همه به کلید پاور اشاره کنیم که برجسته‌تر و استفاده از آن آسان‌تر شده است. کلیدهای کنترل صدا در سمت راست قرار دارند و سوکت هدفون نیز در جایی بهتر و در قسمت پایین بدنه کار گذاشته شده است.

 


image

 

image

 

image

 

در نمای روبروی گوشی شاهد صفحه نمایش و کلید Home هستیم که، برخلاف گوشی‌های سامسونگ و اپل، این کلید فشاری نیست و تنها با لمس انگشت عمل می‌کند. حسگر اثر انگشت نیز زیر این کلید قرار دارد و عملکردش بسیار سریع است. برای روشن شدن صفحه نمایش و باز شدن قفل تنها کافی است این کلید را لمس کنید. برای هرچه شبیه شدن A9 به آیفون 6، اچ‌تی‌سی قید اسپیکرهای دوتایی بالا و پایین صفحه نمایش را هم زده و تنها اسپیکر گوشی را به لبه پایینی منتقل کرده است.

جنس قاب پشت بدنه نرم و مانند سرامیک طراحی شده و می‌توان آن را به One S قدیمی همین شرکت سازنده تشبیه کرد. پشت دستگاه صاف است و لبه‌های آن انحنای بیشتری دارد که به زیبایی بیشتر One A9 کمک شایانی کرده است. محل قرارگیری لنز دوربین نیز با آیفون تفاوت دارد و به وسط قاب منتقل شده است.

 

image

 

image

 

در قسمت بالای بدنه یک بخش پلاستیکی به چشم می‌خورد که انتظار می‌رود برای اینفرارد باشد، اما درواقع این‌طور نیست و A9 این قابلیت را ندارد. شاید بتوان این بخش پلاستیکی را زبان جدیدی برای طراحی موبایل‌های اچ‌تی‌سی در نظر گرفت. این نوار در حال حاضر چیپ جی‌پی‌اس را در خود جای داده که با سرعت بسیار خوبی موقعیت مکانی شما را تعیین می‌کند. پس اگر دوستش هم ندارید، بهتر است تحملش کنید، چون برایتان کاملا کاربردی است.

به‌طور کلی باید اذعان کنیم One A9 موبایلی است که نشان می‌دهد کمپانی سازنده‌اش هنوز هم می‌داند چطور یک گوشی شیک و زیبا بسازد و روانه بازار کند؛ البته اینجا باید روی مساله کپی‌برداری آن از آیفون چشم خود را ببندید.

این اسمارت‌فون بدنه واقعا باریکی دارد و با ضخامت 7/3 میلی‌متر عرضه شده که در مقایسه با محصول پیشین اچ‌تی‌سی، یعنی One M9، بیش از 2 میلی‌متر باریک‌تر است. آیفون 6s نیز 7/1 میلی‌متر ضخامت دارد و هر دو را می‌توان در یک دسته‌بندی جای داد.

نکته‌ای که فکر می‌کنیم گفتنش خالی از لطف نباشد این است که شرکت HTC در طول سال‌های گذشته همیشه به‌عنوان یکی از پیشگامان طراحی اسمارت‌فون شهرت داشت و محصولات این کمپانی علاوه بر استحکام و دوام بالا، زیبایی نیز داشتند. اما اکنون کمی موجب تعجب است که این کمپانی دست به چنین اقدامی زده و پرچم‌دار جدیدش را از نظر ظاهری کپی برابر اصل آیفون ساخته است! دست‌کم ما آرزو می‌کردیم که کاش این‌طور نبود.

فارغ از این حرف‌ها، باید گفت کیفیت ساخت One A9 عالی است و دوام و خوش‌دستی لازم را دارد.

 

image

 

صفحه نمایش

تلفن هوشمند One A9 اچ‌تی‌سی با صفحه نمایش 5 اینچ و فناوری AMOLED عرضه شده که گفته می‌شود کمپانی کره‌ای سامسونگ ساخته است. رزولوشن این نمایشگر، همانند بیشتر محصولات موجود در بازار، فول اچ‌دی است و از نظر شفافیت و وضوح چیزی کم نگذاشته.

فناوری OLED استفاده‌شده در این پانل باعث شده کنتراست تصاویر زیاد باشد و رنگ‌ها کامل و دقیق دیده شود و کاربر با تصاویری کاملا زنده و شفاف مواجه خواهد بود.

البته همیشه هم این‌طور نیست! هنگام وب‌گردی و گشت زدن در صفحات وب آن وضوح و دقتی را نمی‌بینید که از نمایشگر انتظار دارید و شاید دلیل آن را بتوان متن‌های مشکی روی زمینه سفید دانست. همین ایراد در اسمارت‌فون گلکسی S6 سامسونگ نیز وجود دارد.

البته این مسئله از نظر تئوری بد نیست، زیرا محاسبه کمتر پیکسل‌ها به پردازش گرافیکی کمتری نیاز دارد و درنتیجه باتری کمتری هم مصرف می‌شود. پس اگر باتری دستگاه ظرفیت زیادی هم نداشته باشد، لازم نیست خیلی نگران عمر آن باشید. صفحه نمایش زیر نور خورشید خیلی خوانا نیست، اما غیر قابل خواندن هم نیست.

به‌طور کلی باید گفت این صفحه نمایش در اندازه و کلاس خود کیفیت کاملا خوبی دارد و بدون شک کاربر هنگام استفاده از آن لذت خواهد برد. شاید بهترین نباشد، اما وضوح، کنتراست و روشنایی قابل قبولی دارد که برای کاربران عادی کاملا کافی است.

 

image

 

image

 

پردازنده و سیستم عامل

موبایل One A9 اچ‌تی‌سی در دل خود تراشه اسنپدراگون 617 با سه گیگابایت رم جای داده است. مدل سه گیگابایتی با 32 گیگابایت حافظه داخلی و مدل دو گیگابایتی با 16 گیگابایت حافظه ارائه می‌شود.

نسخه 3 گیگابایتی سرعت اجرای بسیار خوبی دارد و تقریبا همه فعالیت‌های کاربر را در کمترین زمان به انجام می‌رساند. از نظر قدرت می‌توان آن را به نکسوس 5 گوگل تشبیه کرد که چیپست اسنپدراگون 808 در خود دارد. اما خیلی عالی هم نیست، چراکه در حوزه بازی مشکلاتی دارد و بازسازی فریم‌ها نیز با تاخیر انجام می‌شود. این در حالی است که اچ‌تی‌سی ادعا می‌کند این گوشی با پردازنده گرافیکی 617 به اندازه کافی قدرتمند است و از عهده بیشتر کارهای کاربر برمی‌آید.

 

image
   
image

 

اما در تست‌ها مشخص شد برخی اپلیکیشن‌ها حتی هنگام باز شدن و آماده کار شدن تاخیر دارند. بارزترین نمونه آن دوربین دستگاه است و از این لحاظ هم به پرچم‌دار اپل شباهت بسیاری دارد. یا مثلا موبایل مورد بحث هنگام ذخیره فایل‌های RAW برای انجام دادن کار خود به چند ثانیه زمان نیاز دارد. این مسئله را در کارکرد باتری هم می‌توان حس کرد. گویا هنگامی که چیپست باید کارها را میان چهار هسته سخت و چهار هسته نرم خود تقسیم کند، با کمی تاخیر مواجه است. عملکرد پردازنده در اجرای بازی‌های سبک مناسب است، اما اجرای بازی‌هایی چون Real Racing 3 با کمی تاخیر همراه است.

 

image

 

رابط کاربری جدید Sense UI اچ‌تی‌سی کاملا تغییر کرده و این بار بیشتر تمرکز خود را بر گوگل گذاشته است. این رابط هنوز همان نسخه Sense 7 است، با این تفاوت که در انتهایش یک g اضافه شده که از حضور پررنگ گوگل در آن نشان دارد.

بیشتر بخش‌های این رابط کاربری به اندروید 6.0 شباهت دارد و مثلا می‌توان گفت نوتیفیکیشن‌ها وآیکون‌های دستگاه به تلفن‌های نکسوس شباهت بسیار دارند و به‌طور کلی برای کاربران موبایل‌های اندرویدی جدید فضای کاملا شناخته‌شده و ملموسی مهیا شده است.

 

image
   
image

 

ویژگی Google On Tap در کلید مجازی خانه روی نمایشگر نیز در این دستگاه گنجانده شده است که به کاربر این امکان را می‌دهد با فشردن و نگهداشتن کلید مذکور وارد این گزینه شود. ویژگی یادشده چندان سریع نیست و گزینه‌های عجیبی هم دارد، اما می‌توان امید داشت با گذشت زمان هوشمندتر و سریع‌تر از حالت کنونی شود.

 

دوربین

One A9 به یک دوربین 13 مگاپیکسل به‌عنوان دوربین اصلی و یک دوربین 4 اولتراپیکسل برای عکاسی سلفی و مکالمه تصویری مجهز است. دوربین جلو پیکسل‌های بزرگی دارد که در نور کم عکس‌های بسیار باکیفیت‌تر از دوربین‌های معمولی می‌گیرد.

اچ‌تی‌سی در موبایل‌های One M7 و One M8 از مدل اولتراپیکسل برای دوربین‌ها استفاده کرد، اما ناگهان در اسمارت‌فون بعدی خود، یعنی One M9، این روند را کنار گذشت و دوربین گوشی یادشده را با حسگر 20.7 مگاپیکسلی به بازار عرضه کرد که البته در تست‌های عکاسی چندان موفق نبود. در حال حاضر دوربین عقب One A9 نیز همین‌طور است، اما خوشبختانه کیفیت بهتری نسبت به برادر بزرگ‌تر خود دارد و کیفیت‌ عکس‌هایش خوب است.

وضوح و کیفیت عکس‌هایی که با مود خودکار گرفته می‌شوند عاری از هر گونه اشکالی است و فقط می‌توان گفت از نظر وضوح و خلوص رنگ‌ها کمی، نه خیلی زیاد، از دیگر دوربین‌های هم‌رده خود ضعیف‌تر ظاهر شده است.

 

نمونه عکس‌های دوربین: (برای نمایش در اندازه بزرگ روی آنها کلیک کنید)

حالت HDR خاموش

image

حالت HDR روشن

image

حالت ماکرو

image

حالت اتوماتیک (عادی)

image

حالت زوم

image

 

عملکرد دوربین در نور کم نیز خوب است؛ البته در مقایسه با دوربین آیفون یا دیگر گوشی‌های اچ‌تی‌سی که اولتراپیکسل دارند خیلی عالی نیست، اما بدون مقایسه و در حالت عادی خوب عکس می‌گیرد و جزئیات تصویر را نیز به‌خوبی نشان می‌دهد.

لرزشگیر نوری در دوربین‌ها کمک می‌کند تا نور بیشتری وارد شود و درنتیجه عکس‌ها کیفیت بهتری داشته باشند، که تلفن هوشمند One A9 در این زمینه چندان خوب ظاهر نشده است.

اما درعوض باید به گزینه‌های متنوع این دوربین اشاره کرد که دست کاربر را برای خلاقیت و ایده‌پردازی باز گذاشته است. به‌طور مثال، گزینه Pro به شما امکان می‌دهد مانند حرفه‌ای‌ها عکاسی کنید یا مود RAW کمک می‌کند فایل خام عکس‌ها (در اندازه بزرگ) را ذخیره کنید و سپس هر فیلتری که می‌خواهید، به آنها بدهید تا نتیجه کار دقیقا منطبق با سلیقه شما و دلخواهتان باشد.

البته این کارها با کمی تاخیر انجام می‌شود و اگر برای مدت طولانی از دوربین استفاده کنید، دستگاه داغ می‌کند و ممکن است از نرم‌افزار خارج شود.

از دیگر گزینه‌های خوب دوربین باید به مود ماکرو اشاره کرد که اچ‌تی‌سی در بیشتر موبایل‌های خود آن را می گنجاند. این مود به کاربر اجازه می‌دهد از فاصله بسیار نزدیک از سوژه عکاسی کند و با تنظیم آن روی مود Pro عکس‌های فوق‌العاده عالی در اختیار داشته باشد. متاسفانه باید اشاره کنیم تنظیماتی که انجام می‌دهید قابل ذخیره شدن نیست و هر بار که قصد چنین کاری دارید باید دوباره از نو همه تنظیمات را روی دوربین اعمال کنید. این تنظیمات شامل حساسیت نوری، سرعت شاتر و فاصله کانونی لنز است که دست در دست کمک می‌کنند تا عکس‌هایی عالی با کیفیت و وضوح خوب ثبت کنید.

این دوربین قابلیت تصویربرداری صحنه آهسته هم دارد و این کار را با کیفیت 720p و سرعت 120 فریم در ثانیه انجام می‌دهد که در مقایسه با سرعت 240 فریم در ثانیه آیفون کمی ضعیف ظاهر شده است. اما درعوض Hyperlapse نیز قابلیت دیگری است که دارد و به شما اجازه می‌دهد سرعت بخش‌های مختلف تصویر را کم یا زیاد کنید. این ویژگی چیزی نیست که در دیگر گوشی‌ها بتوان پیدا کرد.

به طور خلاصه باید بگوییم دوربین One A9 اچ‌تی‌سی کامل و کاربردی است، اما، برخلاف موبایل‌های سونی و سامسونگ، مود اتوماتیک خیلی عالی ندارد و همانند آنها نمی‌تواند عکس‌های خاص به ثبت برساند.

 

باتری

در مورد اندازه باتری One A9 باید بگوییم که نسبت به نسخه‌های پیشین خانواده خود مانند One M9 کوچک‌تر شده و ظرفیت کمتری دارد. محصول جدید اچ‌تی‌سی با باتری 2150 میلی‌آمپرساعتی ارائه شده و این در حالی است که موبایل One M9 ظرفیت 2850 میلی‌آمپرساعتی داشت. به‌غیر از اندازه باتری، جنبه‌های دیگر آن با نسخه‌های پیشین تفاوتی ندارد.

چیپست اسنپدراگون 617 در این دستگاه 8 هسته دارد که به مصرف بهینه باتری کمک شایانی می‌کند. از آنجا که این تراشه در مقایسه با اسنپدراگون 810 موجود در One M9 جدیدتر است، درنتیجه مصرف انرژی بهینه‌تری دارد و عمر باتری دستگاه را طولانی‌تر می‌کند.

از دیگر مواردی که به میزان شارژدهی بیشتر کمک کرده اندروید مارشمالو است. این سیستم عامل با Doze همراه است که به‌صورت خودکار اپلیکیشن‌هایی را که لازم نیستند غیرفعال می‌کند تا بیهوده باتری مصرف نکنند.

در انتها باید گفت با اینکه این باتری از نظر اندازه 25 درصد کوچک‌تر شده، به‌لطف فناوری‌های مدرن، عملکرد بهتر و عمر طولانی‌تری دارد و رضایت کاربر را جلب می‌کند.

 

جمع‌بندی

نمی‌دانیم دقیقا این موبایل را چگونه توصیف کنیم؛ از نظر عملکرد از بسیاری جهات عالی ظاهر شده و عملکرد و قابلیت‌های بسیار خوبی دارد و می‌توان لقب پرچم‌دار جدید اچ‌تی‌سی را به آن داد، اما از نظر ظاهری با دیگر برادران خود کاملا فرق دارد و زبان جدیدی برای طراحی آن استفاده شده است.

 

image

 

بارها اشاره کردیم که A9 مشابه آیفون ساخته شده و این تشابه به حدی است که نمی‌توان گفت این امر بی‌منظور و تصادفی صورت گرفته. کمپانی ساکن در تایوان محصول خودش را شبیه اپل‌های امریکایی ساخته و روانه بازار کرده است.

فارغ از اینها باید یادآوری کنیم One A9 تنها گوشی غیر نکسوسی است که با نسخه مارشمالوی اندروید راهی بازار شده. البته این نکته شاید فقط در حال حاضر جالب باشد، زیرا به‌زودی برندهای دیگر نیز گوشی‌های جدید خود را با همین پلتفرم عرضه خواهند کرد.

اندازه کلی دستگاه می‌تواند یکی از دلایل فروش خوب آن به شمار رود و به‌لطف قابلیت‌های خوبی که دارد استفاده از آن برای کاربر بسیار عالی و خوشایند است. حتی پردازنده نه‌چندان قوی آن هم نمی‌تواند موجب دلخوری یا نارضایتی کاربران بشود.

اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا One A9 واقعا ارزش خرید دارد یا خیر. پاسخ به این سوال واقعا دشوار است، زیرا با اینکه این اسمارت‌فون ویژگی‌های خوبی دارد، نمونه‌های مشابه آن نیز در بازار زیادند و مهم‌تر اینکه طراحی‌ این گوشی ممکن است یکی از دلایل عدم توجه به آن به شمار رود. شاید هم برای کسانی که قدرت خرید آیفون ندارند یا به هر دلیلی iOS را دوست ندارند، گزینه خوبی باشد. اما هرچه که هست، یک محصول کپی‌شده از انواع موجود در بازار محسوب می‌شود و این مسئله برای خیلی‌ها چندان خوشایند نیست.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (144 نظر)

earl

۱۳۹۶/۱۲/۲۲
گوشیت چینیه دوست عزیز اصل نیست
اصلا اچ تی سی نیست
بهت انداختن

مصطفی

۱۳۹۶/۸/۲۶
برای من هم همین مشکل رو داره اما از فلش هم استفاده نکردم.

mahyar

۱۳۹۶/۵/۲۷
htc تقلید نکرده ایفون از روی m7تقلید کرد نمیدونستی بدون

احمد

۱۳۹۶/۳/۲۸
یک بار گفتی فهمیدیم حتما باید 3 بار بگی...

Milad

۱۳۹۵/۱۲/۲۹
همین صدای جرقه زدن رو توی گلگسی 6سامسونگ شاهدیم