خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی‌اس‌ام: Swift 9، روح اندروید در کالبد آیپد

بررسی تخصصی جی‌اس‌ام: Swift 9، روح اندروید در کالبد آیپد

در این مطلب به بررسی تبلت 10 اینچی سویفت 9 از شرکت آی لایف می‌پردازیم؛ تبلتی که با داشتن طراحی زیبا و محکم، سخت‌افزار قابل قبول و قیمت ارزان می‌تواند انتخاب خوبی برای خرید تبلت خانوادگی باشد.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۴/۹/۹

این روزها دیگر کمتر خانه‌ای پیدا می شود که در آن تبلت وجود نداشته باشد و اعضای خانواده کارهای خود را با آن انجام ندهند. تبلت‌ها، برخلاف تلفن‌های همراه، وسایل خیلی شخصی محسوب نمی‌شوند و لازم نیست هر یک از اعضای خانواده یکی از آنها را داشته باشد. به همین دلیل تبلت را می‌شود وسیله مشترک خانوادگی به حساب آورد که مثلا پدر خانواده می‌تواند با آن اخبار و روزنامه بخواند، مادر خانواده فیلم و سریال تماشا کند و فرزندان با آن بازی کنند.

 

image

 

در کنار شرکت‌های بزرگ تولیدکننده تبلت، کمپانی‌های دیگری نیز هستند که اقدام به ساخت تبلت‌های اندرویدی با قیمت مناسب، سخت‌افزار قابل قبول و طراحی زیبا کرده‌اند. اگرچه نمی‌شود این تبلت‌های ارزان‌قیمت را با نمونه‌های گران قیاس کرد، توجه داشته باشید که همین وسایل می‌توانند راهی خوب برای ارتباط برقرار کردن بسیاری از مردم با دنیای فناوری باشند.
در این بررسی قصد داریم تبلت 10 اینچی WTAB 970 شرکت i-Life را، که با نام Swift 9 شناخته می‌شود، بررسی کنیم. این تبلت از پردازنده 4 هسته‌ای، 1 گیگابایت حافظه رم و باتری 6000 میلی‌آمپری استفاده می‌کند و چنان شباهتی به آیپد اپل دارد که شاید در نگاه اول متوجه نشوید محصول دیگری است.

 

طراحی

تبلت Swift 9 کاملا شبیه آیپد اپل طراحی شده است و اگر دکمه خانه دیگری داشت، در حالت خاموش اصلا متوجه اندرویدی بودن آن نمی‌شدید. پنل جلو دستگاه به همان سادگی آیپد ساخته شده است و حتی از نظر حاشیه‌های نمایشگر نیز با آن برابری می‌کند. بالای نمایشگر دوربین دوم و پایین آن دکمه لمسی هوم را می‌بینید که البته ممکن است کاربردی برای شما نداشته باشد.

 

image
 
image

 

بدنه پلاستیکی پشت دستگاه پوششی شبیه آلومینیوم و نقره‌ای رنگ دارد که احساس داشتن تبلتی محکم و باکیفیت به شما می‌بخشد. دوربین اصلی در گوشه بالایی بدنه جای گرفته است و کنار آن قسمت جداشونده‌ای برای وارد کردن سیم‌کارت و کارت حافظه دیده می‌شود.

 

image
image

image
image

 

در لبه سمت راست دکمه پاور و راکر صدا قرار گرفته که از سفتی مناسبی برخوردار است، اما در لبه سمت چپ چیزی دیده نمی‌شود. ورودی هدفون در لبه بالایی و پورت miniUSB، اسپیکر و میکروفون در لبه پایینی تعبیه شده است.

 

نمایشگر

تبلت‌های 10 اینچی، به‌دلیل داشتن نمایشگر بزرگ، بیشتر برای مطالعه و دیدن فیلم استفاده می‌شوند. داشتن نمایشگر خوب و باکیفیت که رزولوشن مناسبی داشته باشد می‌تواند ارزش دستگاه را بالا ببرد. تبلت مورد بررسی ما نمایشگر 9.7 اینچی با رزولوشن 1024 در 768 پیکسل دارد که میان تبلت‌های هم‌رده‌اش رزولوشن مرسومی است.

 

image

 

با این رزولوشن کاربران به‌راحتی می‌توانند نوشته‌های کتاب و صفحات وب را مشاهده کنند و از دیدن فیلم و ویدئو به صورت HD لذت ببرند. همچنین وجود حاشیه‌های مناسب در اطراف نمایشگر موجب می‌شود هنگام کار کردن دست شما به‌اشتباه صفحه را لمس نکند و سبب باز شدن ناخواسته اپ‌ها و گزینه‌ها نشود.

 

نرم افزار

رایگان بودن سیستم عامل اندروید این مزیت را به همراه آورده است که همه شرکت‌ها، حتی دستگاه‌های پایین‌رده، از یک نرم‌افزار استاندارد به جای نرم‌افزارهای مختلف استفاده کنند. Swift 9 روی خود سیستم عامل اندروید 4.4.2 را نصب دارد که یکی از پایدارترین نسخه‌های اندروید محسوب می‌شود، اما برای دستگاهی در سال 2015 کمی قدیمی شده و بعید است که این شرکت برنامه‌ای برای ارتقای آن به نسخه 5 داشته باشد. با وجود این رابط کاربری تبلت بسیار به اندروید خالص نزدیک است و شخصی‌سازی زیادی روی آن صورت نگرفته و حتی به کاربر این امکان داده شده تا بعضی اپلیکیشن‌های از پیش نصب‌شده را پاک کند.
خوشبختانه به‌لطف اندروید 4.4.2 کاربر می‌تواند رابط کاربری و کیبورد فارسی خوبی در اختیار داشته باشد که برای کاربران ایرانی مزیت بزرگی به حساب می‌آید.

 

سخت افزار

تبلت خوب تبلتی است که با توجه به قیمتش انتظاراتی را که از آن می‌رود برآورده سازد و طبعا بخش بزرگی از این موضوع به سخت‌افزارهای آن برمی‌گردد. Swift 9 درون خود از پردازنده 4 هسته‌ای MT82863 مدیاتک با حداکثر فرکانس 1.3 گیگاهرتز استفاده می‌کند که قدرت پردازشی قابل قبولی به این تبلت می‌بخشد، اما داشتن 1 گیگابایت حافظه رم در استاندارد دستگاه‌های اندروید امروزی نمره خوبی نمی‌گیرد.

 

image
image

 

از 16 گیگابایت حافظه داخلی نیز حدود 4 گیگابایت آن را سیستم می‎گیرد و 12 گیگابایت در اختیار کاربر قرار دارد. در صورت نیاز به فضای بیشتر، می‌توانید از کارت حافظه جانبی با حداکثر ظرفیت 32 گیگابایت نیز استفاده کنید.

 

image

 

در اختیار نداشتن پردازنده گرافیکی قوی شما را از اجرای بازهای سنگین با گرافیک بالا بازمی‌دارد، اما Swift 9 به‌خوبی از عهده اجرای باز‌های ساده‌تر مثل انگری بردز، کندی کرش و تمپل ران برمی‌آید و مشکلی با آن نخواهید داشت.

 

دوربین

معمولا در اکثر تبلت‌ها، حتی مدل‌های گران‌قیمت، شاهد استفاده از دوربین قوی نیستیم. I-Life از این نظر خوب عمل کرده و برای Swift 9 دوربین‌های 8 و 2 مگاپیکسلی در نظر گرفته است. حداکثر رزولوشن عکس‌برداری با دوربین اصلی این تبلت برابر با 3268 در 2448 پیکسل و حداکثر کیفیت فیلم‌برداری با آن HD است. البته با دوربین جلو نیز می‌توانید فیلم‌هایی با کیفیت SD ضبط کنید.

 

image
image
image

image
image
image

 

نرم‌افزار دوربین امکانات ساده‌ای به شما عرضه می‌کند که دور از هرگونه پیچیدگی است و هر کسی قادر است در کمترین زمان کار کردن با گزینه‌های آن را یاد بگیرد.

 

image
image

 

صدا

اگرچه در لبه زیر دستگاه دو شکاف خروجی صدا مشاهده می‌کنید، تنها یکی از آنها مربوط به اسپیکر است و دیگری به میکروفون تعلق دارد. میکروفون مونوی Swift 9 عملکردی قابل قبول در پخش کردن صدای فیلم و بازی دارد. اگر به شنیدن موسیقی علاقه دارید، بهتر است هدفون خود را به دستگاه وصل کنید تا شنیدن صدای موسیقی برایتان لذت‌بخش‌تر شود.

 

image

 

باتری

باتری 6000 میلی‌آمپری Swift 9 برای تبلتی 10 اینچی کاملا مناسب است و در مدتی که با آن کار کردیم مصرف شارژ قابل قبولی داشت. در حالت استندبای، که از دستگاه استفاده‌ای نمی‌شود، باتری Swift 9 عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد و تنها درصد کمی از شارژ آن کم شد؛ موردی که می‌توان به ویژگی‌های خوب این تبلت افزود.
با توجه به داشتن باتری بزرگ و پشتیبانی نکردن از شارژ سریع، مدت زمانی حدود 5 ساعت طول می‌کشد تا شارژ تبلت از 0 به 100 درصد برسد که البته، با در نظر گرفتن مصرف مناسب شارژ دستگاه، این صرف وقت ارزشش را دارد.

 

جمع‌بندی

درست است که Swift 9 طراحی خود را از آپید اپل تقلید کرده، اما همین امر عامل برتری از نظر زیبایی در میان تبلت‌های هم‌رده است و قطعا خیلی‌ها را جذب خود می‌کند. وجود پردازنده 4 هسته‌ای کمک بسیاری به بالا بردن توان این تبلت کرده است و اگر حافظه رم آن از 1 گیگابایت بیشتر بود، می‌توانست یکی از پرقدرت‌ترین تبلت‌های رده‌پایین بازار نام بگیرد.

 

image

 

Swift 9 با برخورداری از نمایشگر بزرگ و پشتیبانی از سیم‌کارت می‌تواند انتخاب خوبی باشد برای افرادی که می‌خواهند از این وسیله برای دیدن شبکه‌های اجتماعی و ارسال و دریافت پیام در پیام‌رسان‌هایی مثل وایبر، واتس‌اپ و تلگرام استفاده کنند. خواندن صفحات اینترنتی و کتاب وظیفه‌ دیگری است که تبلت 10 اینچی آی‌لایف شما را در آن ناامید نخواهد کرد. اگر اهل بازی کردن و دیدن فیلم و سریال هستید، Swift 9 با عمر باتری خوبش می‌تواند شما را ساعت‌ها سرگرم کند و از شارژ کردن‌های متوالی رها سازد.
تبلت 10 اینچی Swift 9 با قیمت 600 هزار تومان و گارانتی دو ساله آریانا در سراسر ایران به فروش می‌رسد.

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

افرا

۱۳۹۴/۹/۱۰
پیشرفت بدی نبود اما هنوز کار داره