خانهبررسی‌ها
​بررسی تخصصی جی‌اس‌ام: ساعت هوشمند آی‌لایف ZedWatch

​بررسی تخصصی جی‌اس‌ام: ساعت هوشمند آی‌لایف ZedWatch

در این بررسی سراغ ساعت هوشمندی از i-Life می‌رویم که قیمت مناسبی دارد و کارهای بسیاری انجام می‌دهد. با ZED Watch بیشتر آشنا شویم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۴/۹/۱۷

بازار موبایل و گجت‌های پوشیدنی هر روز محصولات جدیدی به نمایش می‌گذارد. امروز با هم نگاهی به ساعت هوشمند ساخت آی‌لایف می‌اندازیم که از پس کارهای زیادی برمی‌آید و قدرت خوبی دارد. آی‌لایف محصولات متنوعی به بازار ارائه می‌کند. گوشی، تبلت و ساعت هوشمند از جمله شاخص‌ترین محصولات این کمپانی‌اند.

 

image

 

طراحی

صفحه نمایش مستطیل‌شکل، که نام ZED روی آن نقش بسته، اولین چیزی است که هنگام دیدن ساعت هوشمند آی‌لایف به چشم می‌آید.
قابی فلزی دور نمایشگر و حاشیه‌اش را پوشانده تا مقاومت بیشتری در برابر ضربه پیدا کند. جنس قاب فلزی مناسب است و می‌تواند نقش ضربه‌گیر را به‌خوبی ایفا کند.

 

image

 

به‌نظر می‌رسد کناره سمت راست ساعت سه دکمه داشته باشد که برای ساعت هوشمند کمی عجیب است. ولی صبر کنید! وقتی به کناره سمت راست دقیق‌تر نگاه کنید، می‌بینید که درواقع سه دکمه نیست: یک دکمه هوم وجود دارد، یک درگاه میکرو یو‌اس‌بی و یک دوربین!
دکمه در بالا قرار گرفته و اندازه مناسبی دارد و استفاده از آن نیروی زیادی طلب نمی‌کند. درگاه میکرو یو‌اس‌بی در وسط و دوربین در پایین قرار گرفته است.

 

image

 

درگاه میکرو یو‌اس‌بی با پوششی فلزی پوشانده شده است تا جلوه ساعت حفظ شود. هرچند کمی غیرمعمول است، احتمالا این آخرین نکته‌ای نیست که شما را شگفت زده می‌کند. در پایین درگاه یک دوربین کوچک دیده می‌شود که در بخش دوربین سراغش می‌رویم و مفصل در موردش بحث می‌کنیم.
کناره سمت چپ صیقلی‌تر است. اگر بلندگو و میکروفون ساعت در این قسمت قرار نگرفته بود، این سمت بدنه کاملا صاف و صیقلی دیده می‌شد. بلندگو در قسمت بالای ساعت قرار دارد و میکروفون در قسمت پایینی تقریبا یک بند انگشت با آن فاصله دارد.

 

image

 

بندهای ساعت پلاستیکی‌اند، اما کیفیت مطلوبی دارند. ZED Watch را از بین سه رنگ می‌توانید انتخاب کنید. البته برای تعویض بند آن در صورت خرابی یا تغییر رنگ باید به دفتر گارانتی محصول مراجعه کنید. بند این محصول حدود 40 هزار تومان قیمت دارد. سگک بند نیز، مانند قاب ساعت، فلزی است.

 

image

 

قسمت پشتی ساعت شباهت چندانی به سایر ساعت‌های هوشمند ندارد. جالب‌ترین نکته این‌ است که قاب پشتی محصول جدا می‌شود! چراکه ZED Watch از باتری لیتیومی موبایلی استفاده می‌کند (البته نه در همان اندازه). اما جالب‌تر این است که در نبود باتری قسمت‌های جذاب‌تری خودنمایی می‌کنند: درگاه سیم‌کارت و درگاه کارت حافظه جانبی.

 

image

 


درمجموع طراحی محصول خوب است و ایراد چندانی ندارد. شاید چندتکه بودن کناره سمت راست کمی از زیبایی آن کاسته باشد، اما حضور دو درگاه برای سیم‌کارت و کارت حافظه و یک دوربین می‌تواند این چندتکه بودن را توجیه کند.

 

نمایشگر

نمایشگر ZED Watch لمسی است و اندازه‌اش 1.54 اینچ است. رزولوشن این نمایشگر 240 در 240 است که وضوح به‌نسبت خوبی دارد. نمایشگر از بابت زاویه دید مشکلی ندارد و به‌سبب IPS بودن نمایشگر، تقریبا از تمام زوایا دید خوبی دارد و برای دیدن محتوای در معرض نمایش مشکلی نخواهید داشت.

 

image

 

کار کردن با ساعت زیر نور هم مشکلی ندارد و به‌راحتی قادرید از آن زیر نور استفاده کنید. نوشته‌های روی صفحه چه در نور اتاق و چه در نور آفتاب خواناست و هنگام دیدن نوتیفیکیشن‌ها و متن‌ها مشکلی وجود ندارد.

 

image

 

در کل نمایشگر ساعت خوانا و مناسب است. اندازه کوچک آن سبب می‌شود تراکم پیکسلی آن به‌چشم نیاید و از بابت دیده شدن پیکسل‌ها مشکلی وجود نداشته باشد.

 

کارایی و نرم‌افزار

یک ساعت هوشمند چه کاری انجام می‌دهد؟ در کنار قابلیت‌های ساعت‌ معمولی، ساعت هوشمند رابط میان شما و دستگاه هوشمندتان است. اما ZED Watch نقشی بیش از یک رابط میانی دارد. پشتیبانی از سیم‌کارت (نسل دو) و کارت حافظه میکرو اس‌دی (تا سقف 16 گیگابایت) دلیلی بر این مدعاست، تازه اگر دوربین آن را به حساب نیاوریم.

image

 

با استفاده از این ساعت می‌توانید نوتیفیکیشن اپ‌های نصب‌شده روی دستگاه خود را ببینید، تماس برقرار کنید، پیامک بزنید و حتی عکس‌برداری کنید. احتمالا این موارد شما را متقاعد می‌کند که این ساعت از نظر سخت‌افزاری مشکلی ندارد و عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش می‌گذارد. ویژگی دیگر ZED Watch امکان اتصال آن به محصولات اپل است؛ یعنی این ساعت هم با اندروید و هم با آی‌اواس سازگار است.

 

image

 

image

 

image

 

هنگام کار کردن با این محصول به مشکل خاصی برخورد نکردیم. وجود سه نحوه نمایش متفاوت برای ساعت بسیار جالب است. روشن کردن صفحه گوشی شما را در برابر سیستم عامل و رابط کاربری آن قرار می‌دهد.

 

image

 

image

 

سیستم عامل این محصول بسیار شبیه سیستم عامل گوشی‌هاست، با این تفاوت که برای ساعت بهینه شده. البته قسمت‌های محبوبی مانند مرکز اعلان (Notification Center) موقعیت خود را حفظ کرده‌اند. کاربری که سابقه کار با دستگاه‌های هوشمند داشته باشد، هنگام استفاده از ZED Watch با مشکلی مواجه نمی‌شود.

 

image

 

برقراری ارتباط میان ساعت و دستگاه هوشمندتان (موبایل یا تبلت) از طریق بلوتوث امکان‌پذیر است، البته برای دیدن نوتیفیکیشن‌های دستگاه روی ساعت باید از اپ‌های اعلان بلوتوثی استفاده کنید.

 

image

 

درمجموع از نظر کارایی و نرم‌افزار ZED Watch می‌تواند نیاز کاربر را برطرف کند؛ حتی ممکن است پاره‌ای مواقع کاربر را با قابلیت‌های خود شگفت‌زده سازد!

 

دوربین

در عین ناباوری ما، ZED Watch به دوربین 0.3 مگاپیکسلی مجهز است. البته شاید با شنیدن عدد 0.3 جلو دوربین کمی ناامید شوید، اما نباید فراموش کرد که ما در مورد ساعت صحبت می‌کنیم، یک ساعت هوشمند که به چنین دوربینی مجهز است، نه یک گوشی هوشمند!
عکس‌هایی که با چنین دوربینی گرفته می‌شوند کیفیت چندانی ندارند و وجود دوربین صرفا برای تکمیل کردن لیست مشخصات دستگاه است. البته دوربین این دستگاه، در کنار عکس گرفتن، فیلم‌برداری هم می‌کند. اگر به فیلم‌های معمایی و جاسوسی علاقه دارید، احتمالا از ایده دوربین ساعت هوشمند خوشتان می‌آید! در غیر این صورت استفاده از آن ضرورت چندانی ندارد.

در کل دوربین برای ساعت هوشمند خیلی ضروری نیست، ولی وجودش هم خالی از لطف نیست و ممکن است در مواردی جالب نیز باشد.

 

باتری

 

image

 

همان‌طور که در بخش محتویات جعبه اشاره کردیم، این ساعت از باتری 300 میلی‌آمپری آن هم از نوع موبایلی استفاده می‌کند. حضور باتری با این شکل‌وشمایل در نوع خود بسیار جالب است و این موضوع را می‌رساند که کاربر خودش می‌تواند برای تعویض باتری اقدام کند و نیازی به متخصص نیست. این باتری با کمک کابل میکرو یو‌اس‌بی شارژ می‌شود و با یک بار شارژ می‌تواند شما را در طول روز همراهی کند، بدون نیاز مجدد به پریز برق. شارژ این باتری مدت زیادی طول نمی‌کشد و در کمتر از یک ساعت شارژ آن از صفر به صد درصد می‌رسد.

 

image

 

درکل عملکرد باتری زد واچ مناسب است؛ به‌خصوص مدت کم موردنیاز برای شارژ شدن آن.

 

سیم‌کارت، کیفیت مکالمه و بلندگو

ساعت ZED Watch از سیم‌کارت میکرو پشتیبانی می‌کند، البته می‌توانید از اینترنت نسل دوم (2G) نیز روی مچ خود بهره ببرید. هرچند مکالمه از طریق ساعت چندان معقول نیست، به‌هرحال ZED Watch این امکان را هم در اختیار شما گذاشته تا با صلاحدید خودتان از آن استفاده کنید.

 

image

 

با داشتن زد واچ از دو طریق می‌توانید مکالمات خود را انجام دهید: یا با شماره‌گیری مخاطب روی ساعت، از طریق گوشی مکالمه کنید یا مستقیما با ساعت به مکالمه بپردازید.

 

image

 

البته توصیه می‌کنیم خیلی به بلندگوی زد واچ تکیه نکنید! هرچند این ساعت به بلندگو مجهز است، مطمئنا با بلندگوی گوشی قابل مقایسه نیست. پس اگر علاقه دارید مکالمه باکیفیتی داشته باشید، بهتر است از روش اول برای برقراری مکالمه استفاه کنید.

 

image

 

اینکه زد واچ از سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند جالب است، اما اگر به دنبال کیفیت در مکالمات خود هستید، بهتر است از موبایل خودتان برای برقراری ارتباط استفاده کنید.

 

اتصال به گوشی

با اینکه زد واچ خود یک گوشی است اما می‌تواند به گوشی نیز متصل شود و نوتیفیکیشن‌ها را روی مچ خود داشته باشید. پیش‌تر هم گفتیم، زد واچ با هردو سیستم عامل محبوب آی‌اواس و اندروید سازگار است. برای این کار بلوتوث دستگاه و ساعت را روشن کنید و با گوشی به زد واچ وصل شوید. برای گرفتن نوتیفیکشن‌های گوشی رو مچ خود باید از اپلیکیشن‌های ارسال نوتیفیکیشن از طریق بلوتوث استفاده کنید. با این کار می‌توانید پیش نمایش نوتیفیکیشن‌ها روی مچ خود ببینید.

 

image

 

image

 

جمع‌بندی

 

image

 

قیمت زد واچ در حال حاضر یعنی آذرماه 94 با گارانتی دو ساله آریانا 435000 تومان است. برچسب قیمتی بسیار مناسب این ساعت سبب می‌شود تا علاقه‌مندان به ساعت‌های هوشمند به فکر خریدش بیافتند. باتری محصول خوب است و یک روز دوام می‌آورد. پشتیبانی از سیم‌کارت و کارت حافظه‌ جانبی نیز ZED Watch را به ساعت هوشمند همه‌فن حریف و دوست‌داشتنی تبدیل می‌کند که قیمت مناسب آن، کاربر را برای خریدش وسوسه می‌کند.

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (97 نظر)

صابر

۱۳۹۸/۳/۲۷
آدرسش نمایندگیشو پیداکردین

arash

۱۳۹۷/۱۲/۲۶
چجوری از قابلیت ویر چت که درون خودش هست استفاده کنم ؟ میرم توش میگه please insert valid sim card

arash

۱۳۹۷/۱۲/۲۶
چجوری از قابلیت ویر چت که درون خودش هست استفاده کنم ؟ میرم توش میگه please insert valid sim card

arash

۱۳۹۷/۱۲/۲۶
oooo maaayy.

arash

۱۳۹۷/۱۲/۲۶
نشون میده