خانهبررسی‌ها
بررسی اولیه جی‌اس‌ام: نسل دوم Chromecast و Chromecast Audio

بررسی اولیه جی‌اس‌ام: نسل دوم Chromecast و Chromecast Audio

شرکت گوگل به تازگی از دو عوض جدید خانواده کروم‌کست خود رونمایی کرده است. نسل دوم کروم‌کست و کروم‌کست آدیو دستگاه‌های جدیدی‌اند که برای رقابت با سایر مدیا پلیرها به بازار آمده‌اند. در این مطلب نگاهی می‌اندازیم بر این دو دانگل کوچک که با قیمت کم خود ممکن است رقیب بزرگی برای سایر محصولات باشند.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۴/۷/۲۸

گوگل امسال، علاوه بر معرفی دو نکسوس جدید، از دو کروم‌کست جدید نیز پرده برداشت. نسل دوم کروم‌کست و کروم‌کست آدیو دستگاه‌هایی‌اند که این شرکت به موفقیت آنها در بازار مدیا پلیرهای خانگی امید بسیار دارد. اما پیش از اینکه به معرفی و بررسی کروم‌کست‌های جدید بپردازیم، بهتری است کمی به ماهیت این دستگاه‌ها و هدف از عرضه آنها اشاره کنیم.
کروم‌کست یک دانگل کوچک است که به تلویزیون شما وصل می‌شود. با اتصال این دانگل به تلویزیون می‌توانید انواع محتوای دیجیتال را که روی موبایل، تبلت یا لپ‌تاپ خود در حال تماشایش هستید از طریق شبکه وای‌فای به تلویزیون خود منتقل کنید. درواقع کروم‌کست تلویزیون قدیمی و غیرهوشمندتان را هوشمند می‌کند، بدون آنکه به صرف هزینه زیادی نیاز داشته باشید.

 

image

 

گوگل  این بار علاوه بر ارتقای کروم‌کست پیشین، که به تلویزیون وصل می‌شد، دستگاهی به نام کروم‌کست آدیو نیز معرفی کرده است که به اسپیکرهای معمولی خانه شما وصل می‌شود. با داشتن کروم‌کست آدیو دیگر به خرید اسپیکرها‌ی وای‌فای یا بلوتوث، که قیمت نسبتا زیادی دارند، نیاز ندارید؛ چراکه با داشتن این دانگل 35 دلاری و اتصال آن به اسپیکر یا سیستم‌های صوتی‌تان می‌توانید موسیقی را حتی به‌صورت دسته‌جمعی پخش کنید.

 

طراحی

درحالی‌که نسل اول کروم‌کست بیشتر شبیه فلش مموری بود، نسل دوم این دستگاه با ظاهری دایره‌ای‌شکل عرضه شده است. کروم‌کست جدید ابعادی برابر با 51.9 در 51.9 در 13.49 میلی‌متر و وزنی معادل 39 گرم دارد که از نسل قبلی بزرگ‌تر و سنگین‌تر است. روی نوار محیطی این دستگاه پورت microUSB، دکمه ریست و چراغ LED وضعیت دیده می‌شود و یک کابل انعطاف‌پذیر HDMI به آن آویزان است.

 

image

 

وجود این کابل سبب می‌شود بتوانید به‌آسانی کروم‌کست را به تلویزیون وصل کنید، اما در عین حال احتمال خراب شدنش را بیشتر می‌کند.
جنس روی کروم‌کست جدید پلاستیکی و براق است و لوگوی آشنای کروم بر آن حک شده، اما پشت دستگاه سیاه‌رنگ است و خاصیت مغناطیسی دارد که می‌توان رابط HDMI را به آن چسباند تا حملش آسان‌تر شود.

 

image

 

کروم‌کست آدیو، که عضو جدید این خانواده است، ظاهر و ابعادی مشابه کروم‌کست جدید دارد، با این تفاوت که وزنش 9 گرم کمتر است و تنها به رنگ سیاه عرضه می‌شود. روی بدنه پلاستیکی کروم‌کست آدیو، به‌جای سطح صاف، با حلقه‌هایی مواجهیم که ما را یاد صفحات گرامافون می‌اندازد.

 

image

 

دکمه ریست، چراغ LED وضعیت و پورت microUSB در این دستگاه نیز دیده می‌شود، اما به‌جای کابل HDMI جک 3.5 میلی‌متری صدا قرار گرفته که از طریق کابل رابط می‌شود آن را به اسپیکرها وصل کرد.

 

سخت‌افزار

گوگل در مورد سخت‌افزارهای این دو کروم‌کست جدید اطلاعات زیادی منتشر نکرده است. اصولا کروم‌کست‌ها مثل موبایل یا تبلت نیستند که دانستن مشخصات فنی‌شان ضروری باشد. اما حداقل چیزی که می‌توان با اطمینان در مورد عملکرد این دستگاه گفت این است که کروم‌کست‌های جدید با پشتیبانی از وای‌فای 5 گیگاهرتز سرعت انتقال اطلاعاتی به‌مراتب بیشتر از نسل قبل از خود دارند. سریع‌تر بودن سرعت انتقال داده‌ها و بهبود وضعیت آنتن این دستگاه درنهایت به پخش روان‌تر محتوای دیجیتال با کمترین وقفه منجر می‌شود که خواست همه کاربران است.

 

رابط کاربری

گوگل همزمان با معرفی کروم‌کست‌های جدید از نسخه جدید اپلیکیشن کروم‌کست نیز پرده برداشت. در نسخه جدید این اپلیکیشن، که با هر دو کروم‌کست کار می‌کند، سه بخش اصلی دیده می‌‌شود:
What’s On: پیشنهاد پخش محتوایی که با کروم‌کست قابل پخش است
Devices: نمایش آنچه هم‌اکنون از طریق کروم‌کست در حال پخش است
Get Apps: نمایش اپلیکیشن‌های موجود در گوگل پلی که با کروم‌کست سازگارند.

 

image

 

در حال حاضر بیش از 20 هزار اپلیکیشن سازگار با کروم‌کست وجود دارد که می‌توان محتوای آنها را روی تلویزیون یا اسپیکر پخش کرد. البته استفاده از کروم‌کست به اندروید محدود نمی‌شود و کاربران iOS، ویندوز و سیستم عامل مک نیز قادرند از طریق اپلیکیشن‌های موبایل یا وب از این سرویس استفاده کنند.
از دیگر ویژگی‌های اپلیکیشن کروم‌کست می‌توان به جستجوی صوتی فراگیر (Universal Search) اشاره کرد؛ مثلا با پرسش در مورد برنامه‌ای تلویزیونی می‌توانید نتایج آن را در همه اپلیکیشن‌های مربوطه ببینید. همچنین امکان انجام دادن بعضی بازی‌ها، مثل انگری‌بردز و ماریو، به‌صورت چند‌نفره نیز به این دستگاه افزوده شده است.

 

جمع‌بندی

اگر نسل اول کروم‌کست را دارید، باید بگویم دلایل زیادی برای ارتقا به نسل جدید وجود ندارد، مگر اینکه سرعت کم و وقفه‌های زیاد دستگاه قدیمی‌تان هنگام پخش محتوا اعصاب‌خردکن شده باشد. اما اگر قصد دارید خانه‌تان را به یک مدیاپلیر مجهز کنید، کروم‌کست می‌تواند جانشین ارزان‌قیمت بسیار خوبی برای ست‌آپ‌باکس‌ها و تلویزیون‌های هوشمند باشد.

 

image

 

برای علاقه‌مندان به موسیقی و آنهایی که عادت دارند در مهمانی‌ها و جمع‌های دوستانه آهنگ پخش کنند، کروم‌کست آدیو دستگاه جذابی است. اینکه با صرف هزینه کم بتوانید روی اسپیکرهای قدیمی و معمولی‌تان به‌صورت وایرلس آهنگ پخش کنید، واقعا جالب است و جالب‌تر این است که دوستان و مهمانان شما هم می‌توانند آهنگ‌های خود را در مهمانی‌ها به اشتراک بگذارند تا در کنار یکدیگر از شنیدن موسیقی لذت ببرید.

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

Ali

۱۳۹۴/۸/۶
برای اینکه در آینده نزدیک کار می کنه + باتشکر از نویسنده عزیز

alireza

۱۳۹۴/۸/۶
آقا یاسر خیلی ببخشیدا خواهشا از روی باد...صبحت نکنید.تا حالا وینفون دستت گرفتی؟اصلا از نزیک هم دیدی یا دور؟والا

یاسر

۱۳۹۴/۸/۶
وقتی دیواسی در ایران کار نمیکنه چه دلیلی داره برای معرفی و بررسی