خانهبررسی‌ها
بررسی اولیه جی‌اس‌ام: نکسوس 5X و نکسوس 6P

بررسی اولیه جی‌اس‌ام: نکسوس 5X و نکسوس 6P

بالاخره نکسوس‌های جدید گوگل رونمایی شدند. همان‌طور که انتظار می‌رفت، این دیوایس‌ها در دو نسخه 5.2 و 5.7 اینچی با ویژگی‌هایی تقریبا مشابه روانه بازار می‌شوند.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۴/۷/۷

پس از شایعات بسیاری که در مورد نکسوس‌های جدید گوگل بر سر زبان‌ها بود و در سایت‌های خبری دیده می‌شد، بالاخره زمان معرفی این دستگاه‌ها فرارسید. این بار اما گوگل دو نکسوس برای دوستداران محصولاتش معرفی کرده است تا کاربران بتوانند بین دو گزینه کوچک‌تر و بزرگ‌تر و همچنین، به‌گفته گوگل، ارزان‌تر و گران‌تر قدرت انتخاب داشته باشند. به نظر می‌رسد این بار گوگل به فروش بیشتر و تسخیر بازار کشورهای بیشتر از جمله چین چشم امید دارد.

اگرچه بسیاری از ویژگی‌های نکسوس‌های جدید و حتی عکس‌های آنها نیز فاش شده بود، امروز گوگل مشخصات دقیق و قطعی این دیوایس‌ها را منتشر کرد. با ما همراه باشید تا به بررسی اولیه این دیوایس‌ها بپردازیم.

طراحی

image

 

گوشی‌های جدید گوگل را دو شرکت هوآوی و ال‌جی می‌سازند. شرکت ال‌جی پیش از این نیز نکسوس‌هایی تولید کرده، اما هوآوی اولین بار است که دیوایس نکسوس تولید می‌کند. نکسوس ساخت هوآوی بدنه فلزی دارد و درواقع اولین نکسوس با بدنه فلزی به شمار می‌رود. اما نکسوس 5X ساخت ال‌جی کماکان با بدنه پلاستیکی عرضه شده است. ابعاد نکسوس ال‌جی برابر 147 در 72.6 در 7.9 میلی‌متر است که در مقایسه با نکسوس 5 قبلی (2013) 2 میلی‌متر باریک‌تر شده. نکسوس 6P هوآوی نیز ابعادی برابر 159.4 در 77.8 در 7.3 دارد که 1 میلی‌متر از نکسوس 6 موتورولا، که سال گذشته روانه بازار شد، باریک‌تر است. نکسوس 6P در رنگ‌های سفید، مشکی، نقره‌ای و طلایی  و نکسوس 5X در رنگ های سفید، مشکی و آبی یخی عرضه می‌شوند.

صفحه نمایش

image

 

مهم‌ترین اختلاف دو نسخه نکسوس گوگل را می‌توان اندازه نمایشگر این گوشی‌ها دانست که احتمالا باعث می‌شود کاربران علاقه‌مند به فبلت‌ها سراغ نکسوس هوآوی و دوستداران گوشی‌های کوچک‌تر سراغ نکسوس ال جی بروند. نکسوس 5X نمایشگر 5.2 اینچی از نوع IPL دارد و نکسوس 6P ساخت هوآوی از نمایشگر 5.7 اینچی از نوع آمولد بهره می‌برد. رزولوشن نمایشگر نکسوس کوچک‌تر 1080p است که تراکم 424 پیکسل در هر اینچ را برای آن به همراه می‌آورد، اما نکسوس بزرگ‌تر یا همان 6P از رزولوشن QHD بهره می‌برد.

دوربین

image

 

هر دو نکسوس از دوربین 12.3 مگاپیکسلی با آپارچر f/2.0 برخوردارند و به فلاش دوگانه مجهز شده‌اند. هر دو گوشی قادرند ویدئوهایی با کیفیت 2160p ضبط کنند. در نکسوس 5X از لرزشگیر اپتیکی خبری نیست، اما فوکوس لیزری به آن اضافه شده است. دوربین جلو نکسوس 6P از کیفیت قابل توجه 8 مگاپیکسل برخوردار است و آپارچر f/2.4 دارد. هرچند دوربین این نکسوس‌ها در میان پرچم‌داران سایر شرکت‌ها از کیفیت قابل توجهی برخوردار نیست، نسبت به نکسوس‌های قبلی پیشرفت خوبی داشته است.

پردازنده و حافظه

نکسوس 5X به پردازنده 6 هسته‌ای 808 اسنپدراگون کوالکام مجهز شده و پردازنده گرافیکی این گوشی نیز آدرنو 418 است. این دستگاه از 2 گیگابایت حافظه رم بهره می‌برد. نکسوس 6P هوآوی اما از پردازنده قوی‌تر اسنپدراگون 810 بهره می‌برد و 3 گیگابایت حافظه رم دارد. نکسوس ال‌جی در دو نسخه با حافظه داخلی 32 و 64 گیگابایتی و نکسوس هوآوی نیز در سه نسخه با ظرفیت 32، 64 و 128 گیگابایت عرضه می‌شود.

 

سیستم عامل

image

 

گوگل این بار هم نکسوس‌های جدید خود را با نسخه جدید اندروید روانه بازار می‌کند؛ نسخه‌ای که اول با اندروید M صحبت‌هایی از آن به میان آمد و سپس مارشمالو نام گرفت. اندروید 6 قرار است ویژگی‌های بیشتری به دستیار صوتی گوگل ناو بیاورد و این دستیار صوتی را به رقیبی جدی برای سیری اپل و کورتانا مایکروسافت تبدیل کند. نسخه 6 این سیستم عامل هفته آینده برای سایر گوشی‌های نکسوس منتشر می‌شود. یکی از ویژگی‌های جالب توجه در نسخه جدید اندروید پشتیبانی بیشتر از فرمان‌های صوتی است، طوری که اپلیکیشن‌ها نیز با فرمان صوتی فعال خواهند شد.

باتری

نکسوس 6P از باتری قدرتمند 3450 میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد که گفته می‌شود با استفاده از ویژگی Doze در اندروید مارشمالو دوام خوبی خواهد داشت. این گوشی از قابلیت شارژ سریع نیز برخوردار است و گفته شده در 10 دقیقه برای 7 ساعت شارژ می‌شود. نکسوس 5X نیز از باتری 2700 میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد که نسبت به قبل بهبود پیدا کرده است.

 

سنسور اثر انگشت

image

 

همان‌طور که انتظار می‌رفت، نکسوس‌های جدید به سنسور اثر انگشت مجهزند و از سنسورهایی بهره می‌برند که گوگل آنها را Nexus Imprint نامیده است. این سنسور راهی امن برای تشخیص هویت است، اما آنچه آن را از دیگر سنسورهای اثر انگشت متمایز می‌کند افزایش کارایی با افزایش تعداد دفعات استفاده از آن است.

 

جمع‌بندی

image

 

نکسوس‌های جدید گوگل، طبق انتظار، با نمایشگر 5.2 و 5.7 اینچی و ویژگی‌هایی تقریبا مشابه عرضه شدند. البته نکسوس 5X ویژگی‌هایی کمی پایین‌تر از نکسوس 6P هوآوی دارد و قیمتش نیز مقرون‌به‌صرفه‌تر از نسخه بزرگ‌تر نکسوس‌هاست تا کاربران قدرت بیشتری در انتخاب میان این دیوایس‌ها داشته باشند. مثل همیشه مزیت اصلی این دیوایس‌ها اندروید 6 است که از پیش رویشان نصب شده و آنها را از سایر دیوایس‌های اندرویدی متمایز می‌کند. به‌هرحال باید منتظر باشیم تا این دیوایس‌ها روانه بازار شوند و بتوان دقیق‌تر و کامل‌تر در مورد ویژگی‌هایشان صحبت کرد. پیش‌فروش این گوشی‌های هوشمند همزمان با کنفرانس گوگل آغاز شد و از 25 اکتبر نیز در دسترس عموم قرار می‌گیرند. نکسوس 5X با حافظه‌های 16 و 32 گیگابایت به‌ترتیب با قیمت 379 و 429 دلار و نکسوس 6P با حافظه‌های 32، 64 و 128 گیگابایت به‌ترتیب با قیمت 499، 549 و 649 دلار به فروش می‌رسند.

 

نکسوس 6P

 

نکسوس 5X

 

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (33 نظر)

mTn

۱۳۹۵/۱/۱۶
بهتر یه سری هم به گوشی نکسوس 6 موتورلا هم بزنید ....خداییش اونم خوب گوشی هست ....موتورلا هم یک برند خیلی خوبیه ...در ضمن یکی از ویژگی های خوبش ضد آب بودنشه

Afi

۱۳۹۴/۹/۱۴
من نکسوز 5 ال جی رو دارم. خداییش راضی ام. دوربینش بیسته. هنگی به هیچ وجه نداره. و کاربردیه. آپدیتشم که به روزه.. فقد دوس دارم یه گوشی دیگه بخرم واسه تنوع. ولی نمیدونم چی بخرم؟؟

بابک

۱۳۹۴/۸/۲۹
ایولا , همون شرکتی که غول اون زمان یعنی نوکیا مغلوبش شد ! و البته شرکته چینی بود قابل توجه بعضی هاااا

Salar Montazeri

۱۳۹۴/۸/۶
اول به این نکته اشاره کنم که بر خلاف نقد جی اس ام در باب دوربین های این دو نکسوس سایت doxomark دوربین این دو دیوایس را بررسی کرده و در حال حاضر بین تمامه برند های دیگر رتبه ی سوم را کسب کرده اند که حتی از آیفون های 6s هم بالاتر هست ... بعدم این دو دیوایس از نظر ایده آل ترین طراحیو بینه دستگاه های دیگر با کیفیت مورد قبول نسبت به قیمت دارند که لااقل از برند دیگری تقلید و کپی نشده است ... موفق باشید :)

sajjad

۱۳۹۴/۷/۲۳
نظر قبلیم مثکه تایید نشده!!!
توی این مقاله گقته شده که "هرچند دوربین این نکسوس‌ها در میان پرچم‌داران سایر شرکت‌ها از کیفیت قابل توجهی برخوردار نیست،" در صورتی که در تست dxomark رتبه سوم رو کسب کرده!!!بالا تر از خیلی از گوشی های مطرح بازار کنونی!