خانهبررسی‌ها
حرفه‌ای‌ها آماده جنگ می‌شوند: آیپد پرو در مقابل مایکروسافت سرفیس پرو 3

حرفه‌ای‌ها آماده جنگ می‌شوند: آیپد پرو در مقابل مایکروسافت سرفیس پرو 3

در هفته‌های اخیر شایعات زیادی در مورد تبلت‌های اپل به گوش رسیده بود. سرانجام انتظار به پایان رسید و اپل اولین تبلت حرفه‌ای خود را معرفی کرد. اما سوال اینجاست: آیا محصول جدید اپل می‌تواند سرفیس مایکروسافت را شکست دهد؟

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۴/۶/۳۱

برخلاف آیپد‌های قبلی، که کاربردی تکراری داشتند، آیپد پرو برای افزایش بهره‌وری طراحی شده است و به‌عنوان ترکیبی از لپ‌تاپ و اسلیت انجام وظیفه می‌کند. اپل سعی کرده با تولید این محصول نیاز کاربران به لپ‌تاپ و کامپیوتر را برطرف کند.

 

image

 

مایکروسافت چندین سال است در این بازار فعالیت می‌کند و تبلت‌هایی برای کاربران حرفه‌ای تولید می‌کند. مایکروسافت سرفیس پرو 3 از این دست محصولات مایکروسافت است که جامعه‌ خاصی از کاربران را هدف قرار داده؛ درست مانند محصول جدید اپل. بی‌راه نیست اگر بگوییم اپل با معرفی آیپد پرو سعی می‌کند وارد قلمرو مایکروسافت شود و این کمپانی را به چالش بکشد. اما آیا اپل در این امر موفق می‌شود؟ پاسخ دادن به این سوال در حال حاضر امکان‌پذیر نیست و زمان نشان می‌دهد که آیا اپل موفق بوده یا خیر. در حال حاضر فقط می‌توانیم این دو غول بزرگ را با هم مقایسه کنیم و ببینیم فعلا روی کاغذ کدام‌یک برتر است.

 

image

 

از لحاظ جنس بدنه، هر دو محصول بسیار باکیفیت، زیبا و شکیل‌اند، اما، همان‌طور که در جدول مشخص است، آیپد پرو 80 گرم سبک‌تر و  بسیار باریک‌تر از مایکروسافت سرفیس است. البته این ویژگی‌ها باعث برتری آیپد پرو نمی‌شود.


image

 

صفحه نمایش آیپد پرو روی کاغذ بسیار بهتر از سرفیس پرو است: اندازه صفحه نمایشش بزرگ‌تر است و رزولوشن صفحه نوید کیفیت بالاتری را می‌دهد و  حاشیه‌های صفحه هم بسیار کم است. اما سرفیس پرو 3 مغلوب این رقابت نیست و باید این نکته را در نظر بگیریم که آیپد پرو پس از سرفیس پرو 3 معرفی شده و بهتر بودن صفحه نمایشش به همین دلیل است، چون اپل سعی کرده محصولی ارائه دهد که از سرفیس پرو 3 بهتر است.

image

شما کدام را انتخاب می‌کنید؟

در این قسمت ورق کاملا برمی‌گردد و کفه ترازو به سمت سرفیس پرو 3 سنگینی می‌کند. مایکروسافت برای سرفیس قلمی طراحی کرده  تحت عنوان سرفیس پن (Surface Pen) که آلومینیومی است و از دو روش اتصال (بلوتوث و N-trig) برای اندازه‌گیری جسچرها و لمس صفحه استفاده می‌کند. اپل نیز سیاستی مشابه مایکروسافت اتخاذ کرده و قلمی برای آیپد پرو ساخته که نامش اپل پنسل (Apple pencil) است؛ قلمی که هنوز آزمایش نشده و اطلاعات ما در موردش به صحبت‌های اپل در مراسم معرفی محدود است. در ظاهر پنسل قلم بسیار خوبی است، اما نیاز به شارژ دارد که ممکن است نقطه ضعفی برای این محصول باشد.
اپل صفحه کلیدی برای آیپد پرو معرفی کرده که بسیار شبیه کاور تایپ مایکروسافت است؛ صفحه کلیدی که از مواد طبیعی ساخته شده و اتصالات آهن‌ربایی دارد. البته نرم‌افزار آیپد پرو هنگام اتصال صفحه کلید دیگر صفحه کلید مجازی را غیرفعال می‌کند.

 

image

هر دو محصول از لحاظ سخت‌افزاری بسیار قوی‌اند و انتخاب برنده این بخش بسیار سخت است، اما به نظر می‌رسد حرفه‌ای‌ها سرفیس پرو 3 را ترجیح می‌دهند

مدل پایه آیپد پرو حافظه داخلی 32 گیگابایتی دارد، اما مدل دیگر آن 128 گیگابایتی است. مدل پایه و پیشرفته هر دو سخت‌افزار یکسان دارند و فقط در میزان حافظه داخلی متفاوت‌اند. سرفیس کمی متفاوت است و گزینه‌های مختلفی پیش روی کاربر قرار می‌دهد. پردازنده‌های متفاوت اینتل با سرعت‌های مختلف عرضه شده‌اند. مدل پایه 64 گیگابایتی و مدل 128 گیگابایتی 4 گیگابایت رم دارند و سایر گزینه‌ها (256 و 512 گیگابایت) رم 8 گیگابایتی دارند. مقدار رم آیپد پرو 4 گیگابایت است؛ به این ترتیب آیپد پرو اولین گجت اپل است که حافظه رم بسیار بالایی دارد. با توجه به اینکه آیپدهای قبلی با حافظه رم بسیار پایین‌تر هم به‌خوبی وظایف مولتی تسکینگ را انجام می‌دادند، پیش‌بینی می‌شود آیپد پرو سریع‌تر از هر گجت دیگری وظایفش را به‌نحو احسن انجام دهد. سرعت پردازنده در سرفیس پرو 3 به مدلش بستگی دارد و به نظر می‌رسد سرعت پردازنده آیپد پرو حدود 2.5 گیگاهرتز باشد.

image

آی‌او‌اس 9 در برابر ویندوز 10؛ به نظر شما سیستم عامل اپل می‌تواند در برابر سیستم عامل مایکروسافت قد علم کند؟

بی‌شک در بخش سخت‌افزار، سرفیس پرو 3 چند سروگردن از آیپد پرو بالاتر است. پردازنده‌های (محاسباتی و گرافیکی) اینتل از سرفیس پرو 3 هیولا ساخته‌اند. درواقع سرفیس یک کامپیوتر قابل حمل با شکل‌وشمایلی متفاوت است و تمام انتظارات کاربر حرفه‌ای را برآورده می‌کند. در ویندوز 10 می‌توان از سرفیس در دو حالت کامپیوتر و تبلت استفاده کرد: با سوئیچ کردن روی تبلت اپلیکیشن‌ها بزرگ می‌شوند و می‌توان از آنها به‌راحتی استفاده کرد. همچنین استور ویندوز اجازه دسترسی به اپلیکیشن‌های بسیاری را می‌دهد. برنامه‌های بسیاری نظیر فوتوشاپ در اختیار کاربر است. بازی‌های روز بدون کوچک‌ترین افت کیفیت روی سرفیس اجرا می‌شوند. البته هنوز آیپد پرو در دسترس نیست تا توانایی‌هایش را بسنجیم، اما به نظر می‌رسد از لحاظ کاربرد و جامع بودن به پای سرفیس پرو 3 نرسد، چون آیپد پرو از آی‌اواس قدرت گرفته که سیستم عامل موبایلی است. درست است که اپل آی‌اواس را برای این تبلت بهینه کرده، اما ویندوز کجا و آی‌اواس کجا!
مایکروسافت ادعا می‌کند سرفیس تا 9 ساعت شارژ نگه می‌دارد و اپل مدعی است آیپد جدیدش تا 10 ساعت شارژ نگه می‌دارد. البته در صورت انجام دادن کارهای حرفه‌ای با سرفیس، باتری این محصول بیشتر از 4 یا 5 ساعت دوام نمی‌آورد. در حال حاضر نمی‌توان در مورد عمر کاربردی باتری آیپد پرو صحبت کرد و ناچاریم ادعای اپل را بپذیریم.

به نظر شما آیپد پرو می‌تواند سرفیس پرو 3 را شکست دهد؟ آیا آی‌او‌اس می‌تواند با ویندوز رقابت کند؟

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (86 نظر)

عليرضا

۱۳۹۶/۴/۱۹
متشكر از سايت قديمي و خوب جي اسم ام؛ من اكثراً براي خريد هاي دستگاه هاي الكترونيكي ام از سايت شما اطلاعات كسب ميكنم چون بسيار تحليل هاي خوب و بي نقصي و بي طرفانه اي داريد؛ اما متاسفانه اين قسمت رو كه خوندم كاملاً تحليل نويسنده يك طرفه و به سمت ماكروسافت بود !!! از اين سايت كه كار تخصصي ميكنه و خيلي ها اطلاعات فناوريشون رو از سايت شما ميگيرن كاملاً اين مورد بعيد بود،خواهش ميكنم فقط مقايسه علمي كنيد و نظرات شخصيتون را دخيل نكنين !!!
اينكه ios بهتره يا windows يه چيز كاملاً سليقه اي هست و مقايسه فقط بايد علمي صحبت كرد، باز هم از سايت خوبتون متشكرم

بهنام

۱۳۹۵/۹/۱۲
با عرض سلام دوست عزيز به هيچ عنوان قصد توهين ندارم اينم از بابت ايميگم كه اسم شما هم بهنام هست (SUV) sport utility vehicle) فكر كنم درست باشه لاصه شرمنده دادا

حسین

۱۳۹۵/۱/۱۴
کد اپل پنسل چیست؟

حسین

۱۳۹۵/۱/۱۴
اپل پنسل برای اتصال کد میخواهد این کد چیست؟؟

Mohsen

۱۳۹۵/۱/۱
چی میگی دوست عزیز .... تمام شرکت های دنیا در حال تقلید از اپل هستن اگه هنگروید و ویندزد و دوس داری لطفا نظر بی ربط نده از دوران گذشته ...