خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی اس ام: Xperia Z4 Tablet (اکسپریا زد4 تبلت)

بررسی تخصصی جی اس ام: Xperia Z4 Tablet (اکسپریا زد4 تبلت)

بعد از Xperia Z2 Tablet، سونی تصمیم گرفت تبلت‌هایش را در اندازه 8 اینچی معرفی و روانه بازار کند. به نظر می‌رسد سونی از این اندازه صفحه نمایش رضایت نداشت، زیرا بار دیگر در نسل جدید تبلت‌هایش اندازه صفحه 10 اینچی را انتخاب کرده است.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۴/۵/۱۸

تبلت‌های غول تکنولوژی، سونی، چند سالی است که با ویژگی‌های مثبت و مختص خودشان ارائه می‌شوند. سونی در چند سال اخیر به سنت خود پایبند بوده و در طراحی‌ تبلت‌هایش روندی در پیش گرفته که با اولین نگاه به تبلت می‌توانید پی ببرید که این تبلت ساخت سونی است. سه ویژگی خاص خانواده غول‌پیکر سونی عبارت‌اند از ضدآب و ضد گردوغبار بودن، ضخامت بسیار کم و در نهایت وزن بسیار کم. نسخه تبلتی که دست ما بود مدل 32 گیگابایتی با پشتیبانی از شبکه LTE بود. با هم ببینیم که این تبلت چه در چنته دارد تا در مقابل رقیبی سرسخت مانند آی‌پد بتواند خریداران را به خرید خودش قانع کند!

 

محتویات جعبه

از جعبه یک تبلت نباید انتظار زیادی داشته باشید. در جعبه این تبلت نیز هر آن چیزی که نیاز دارید قرار گرفته است. تبلت Xperia Z4 Tablet دفترچه راهنما، کابل شارژ و دوشاخه برای اتصال به برق دارد. کمبود هدست در جعبه این تبلت به چشم می‌خورد، به‌خصوص به این دلیل که هنگام مکالمه اگر دوست ندارید با اسپیکر آن صحبت کنید، باید از هدست استفاده کنید.

 

image

 

طراحی

نازک، سبک، پلاستیکی

در نگاه اول تغییری در این تبلت نسبت به نسل قبلی مشاهده نمی‌کنید. سونی تمام توانش را برای کاهش ضخامت تبلت به کار گرفته و بخش طراحی را در حاشیه کار خود قرار داده است. در زمینه کاهش ضخامت سونی به‌خوبی عمل کرده و توانسته ضخامت را از 6.4 میلی‌متر در نسل قبل به 6.1 میلی‌متر در نسل جدید برساند. در قسمت وزن نیز سونی مهارت مهندسان خود را به رخ دیگران کشیده: وزن دستگاه تنها 393 گرم است. در مقام مقایسه، آی‌پد ایر 2 حدود 50 گرم از Z4 سنگین‌تر است و این نشان می‌دهد با یکی از سبک‌ترین تبلت‌های دنیا روبروییم. یکی از جذاب‌ترین بهبودهایی که در این نسل مشاهده کردیم حذف درپوش درگاه USB بود. این بهبود برای ما بسیار خوشحال‌کننده بود، زیرا از عمر درپوش این درگاه‌ها اطمینان چندانی نداریم و باز و بسته کردن دائم آنها برای شارژ کردن دستگاه ممکن است عمرشان را به‌شدت کم کند.

بدنه Xperia Z4 Tablet از پلاستیک ساخته شده که البته برای سبک بودن محصول استفاده از این جنس بدنه ضروری است. پلاستیک به‌کاررفته در این تبلت به گونه‌ای است که هنگام لمس آن حس خوبی خواهید داشت و حس جنسی باکیفیت به شما القا خواهد شد؛ این حس خوب به‌دلیل زبر بودن پلاستیک به‌کاررفته در پشت دستگاه است. اما همه‌چیز به این خوبی‌ها هم که تصور می‌کنید نیست! نازکی بیش از حد دستگاه باعث شده این تصور ایجاد شود که ممکن است تبلت به راحتی هرچه تمام‌تر بشکند. البته شاید به همین راحتی‌ها نتوانید آن را بشکنید، اما اگر چند فشار کوچک به بدنه وارد کنید، ممکن است حس کنید دستگاه در حال شکستن است.

بعد از اینکه در مورد معایب و مزایای طراحی این تبلت صحبت کردیم، اکنون نوبت به معرفی قسمت‌های مختلف دستگاه می‌رسد. در قسمت جلو صفحه نمایشی 10.1 اینچی قرار دارد که در کناره‌های آن فریمی بزرگ مشاهده می‌شود. این فریم بزرگ برای راحت‌تر دست گرفتن تبلت بسیار کارآیی دارد. در بالای صفحه نمایش دوربین دوم، سنسورها و در نهایت لوگوی سونی و LED هشداردهنده قرار گرفته‌اند. اسپیکرهای دستگاه در دو طرف صفحه نمایش و کمی پایین‌تر از مرکز قرار دارند.

بالای تبلت جک 3.5 میلی‌متری صدا و درگاه‌های سیم‌کارت و کارت حافظه خارجی قرار دارند. پایین دستگاه هیچ گزینه‌ای قرار نگرفته و درگاه شارژ نیز در سمت راست جای گرفته است. قرار گرفتن درگاه شارژ در این قسمت باعث می‌شود هنگامی که همزمان به استفاده از تبلت و شارژ کردن آن نیاز داشته باشید، بدون اینکه کابل شارژ مزاحمتی برایتان ایجاد کند، بتوانید با دستگاه کار کنید. قاب پشتی دستگاه، که یکی از زیباترین قسمت‌هاست، طراحی بسیار ساده‌ای دارد. در این قاب می‌توانید لوگوی سونی را در وسط و نام Xperia را در پایین مشاهده کنید. دوربین در سمت راست قرار دارد و از فلاش خبری نیست. محل قرارگیری دوربین کمی تعجب‌آور است، چون سونی آن را به کنار سمت راست نزدیک کرده و از بالای دستگاه فاصله داده است.

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

 

دوربین

بسیاری از تولیدکنندگان تبلت هنوز معتقدند که دوربین در تبلت نقش مهمی ایفا نمی‌کند. درست است که عکس گرفتن با صفحه نمایش 10 اینچی شاید سخت و خنده‌دار باشد، اما در دنیای تکنولوژی امروزی یک گجت باید از هر نظر کامل باشد تا بتواند کاربر را به خریدش راضی کند. سونی در این تبلت از دوربین 8.1 مگاپیکسلی با حداکثر حساسیت ایزو 3200 استفاده کرده است. دوربین جلو نیز کیفیت قابل قبولی دارد و سنسور آن 5.1 مگاپیکسلی است. هر دو دوربین با کیفیت فول اچ‌دی می‌توانند فیلم‌برداری کنند.

 

image

 

image

 

 

دوربین نسبت به نسل قبل تغییری در خود نمی‌بیند. کیفیت دوربین اصلی از دوربین جلو بهتر است، اما هنوز کاستی‌هایی در آن مشاهده می‌شود. عکس‌هایی که با دوربین این تبلت تهیه می‌شوند رنگ‌پریده‌اند. انتشار نور در سنسور دوربین هنوز برای این خانواده تبلت‌ها چالشی بزرگ به حساب می‌آید و نتیجه کار عکس‌هایی با نویز بالا و تقریبا تار است. با تمام این نواقصی که در دوربین این تبلت مشاهده می‌کنیم، باز هم دوربین تبلت Xperia Z4 هنوز برای گرفتن عکس‌های خوب مثالی خوب بین تبلت‌ها به حساب می‌آید و می‌توان آن را شاخصی برای کارآیی دوربین سایر تبلت‌ها هم در نظر گرفت.

 

 

صفحه نمایش

سونی معمولا در مسابقه کیفیت صفحه نمایش، که بین کمپانی‌های دیگر در حال برگزاری است، شرکت نمی‌کند. برای مثال، گوشی Xperia Z3+، که به‌تازگی پرچم‌دار اصلی این کمپانی معرفی شده، هنوز صفحه نمایشی با کیفیت Full HD دارد، درحالی‌که سامسونگ و ال‌جی و حتی اچ‌تی‌سی نیز از صفحه نمایش‌هایی با کیفیت QHD برای گوشی‌هایشان استفاده کرده‌اند. اما سونی در این تبلت از نوع خاصی از صفحه نمایش با کیفیت بالاتر و 2560×1600 پیکسلی استفاده کرده که درنهایت تراکم پیکسلی 298 پیکسل در اینچ برای این دستگاه ایجاد کرده است. اما فارغ از این آماروارقام، آنچه اهمیت دارد نتیجه این آمار در دنیای واقعی و کارکرد نهایی است. در عمل، صفحه نمایش تبلت خوب کار می‌کند و کیفیتش شما را راضی نگه می‌دارد. نوع این صفحه نمایش هنوز از IPS است که با تکنولوژی Triluminos بهبود پیدا کرده. ژاپنی‌ها برای صفحه نمایش تنها به بالابردن کیفیت بسنده نکرده‌اند و در چند زمینه دیگر نیز بهبودهایی در صفحه نمایش ایجاد کرده‌اند. به‌طور مثال، متوسط روشنایی صفحه نمایش عدد 457cd/m² است که از نسل قبلی بهتر شده. توزیع روشنایی در این صفحه نمایش نیز 92 درصد است و به‌دلیل همین روشنایی زیاد صفحه نمایش استفاده از تبلت Z4 در محیط باز و زیر نور خورشید رضایت‌بخش است و کاربر را با مشکل بازتاب نور توسط صفحه مواجه نمی‌کند. زوایه دید نیز در صفحه نمایش این تبلت قابل قبول است و هیچ مشکلی با آن نخواهید داشت. در زاویه حدود 45 درجه میزان روشنایی کاهش می‌یابد، اما باز هم قابل قبول است. زمانی که از کنار به صفحه Z4 نگاه کنید، هنوز آن هاله سفیدرنگ معروف را خواهید دید که در نسل‌های قبلی روی صفحه نمایش مشاهده می‌کردید. درمجموع نتیجه نهایی این است که Z4 نیازی ندارد خودش را پشت رقیبانش مخفی کند و با سر افراشته می‌تواند به رویارویی با رقیبان سامسونگی، اپلی و... خود برود.

 

image

 

image

 

 

سیستم عامل و پردازنده

یک محصول برای اینکه بتواند پرچم‌دار شناخته شود باید از نظر سخت‌افزاری در حدواندازه پرچم‌دار باشد. روی کاغذ، سونی این کار را به‌خوبی انجام داده و از پردازنده‌ای به نام اسنپدراگون 810 استفاده کرده است. این پردازنده در حال حاضر جزو سریع‌ترین پردازنده‌های موبایلی دنیاست. پردازنده 64 بیتی این تبلت 4 هسته سریع Cortex A57 را با 4 هسته مقرون‌به‌صرفه A53 ترکیب کرده است. 4 هسته پرقدرت‌تر فرکانس 2 گیگاهرتز و 4 هسته کم‌مصرف‌تر فرکانس 1.5 گیگاهرتز برای هسته به همراه می‌آورند. در نتایج بنچ‌مارک‌ها نیز این تبلت در موقعیت خوبی ایستاده و توانسته است رقبا را در برخی مواقع به‌راحتی پشت سر بگذارد.

به‌لطف استفاده از یکی از سریع‌ترین پردازنده‌های گرافیکی، این تبلت هیچ مشکلی در اجرای بازی‌های سنگین ندارد. اگرچه مشکل گرمای زیاد برای تبلت هنگام بازی وجود دارد، این گرمای زیاد خدشه‌ای به روان بودن بازی وارد نمی‌کند و با نهایت کیفیتی که برای بازی انتخاب می‌کنید نیز هیچ مشکلی با آن نخواهید داشت. در تست‌هایی که ما انجام دادیم تبلت کوچک‌ترین مشکلی در انجام بازی‌ها نداشت و مطمئنیم شما هم از بازی کردن با آن لذت خواهید برد.

سیستم عامل دستگاه اندروید نسخه 5.0.2 است. این نسخه آخرین نسخه اندروید نیست، اما برای یک تبلت استفاده از اندروید آب‌نبات‌چوبی بهترین گزینه است.

رم Z4 ظرفیت 3 گیگابایت دارد؛ در ابتدای کار، که تنها برنامه‌های پیش‌فرض روی تبلت نصب‌اند، 1.5 گیگابایت از این حافظه رم در اختیار فایل‌های سیستمی است و باقی فضا برای انجام دادن کارهای مولتی تسکینگ باقی می‌ماند.

 

image

 

image

 

image

 

 

به بخش نرم‌افزار و رابط کاربری بپردازیم.

صفحه قفل یک ساعت بزرگ روی خود دارد که نوتیفیکیشن‌ها زیر آن نمایش داده می‌شوند. امکان دسترسی به دوربین و برنامه تماس تلفنی از طریق این صفحه وجود دارد. علاوه بر این، جزئیاتی شامل خاموش و روشن بودن بلوتوث، وای‌فای و... را، که شاید به دانستن آنها نیاز داشته باشید، در این صفحه می‌توانید مشاهده کنید.

بعد از صفحه قفل به صفحه اصلی می‌رسیم که مملو از ویجت‌های متفاوت و دوست‌داشتنی است. با لمس آیکون منو به بخش نرم‌افزارهای نصب‌شده روی تبلت می‌روید. یکی از موارد کاربردی در این بخش ذره‌بینی است که بالای سمت راست صفحه قرار گرفته؛ توسط این ذره‌بین می‌توانید برنامه‌ها را براساس نامشان جستجو کنید.

سه کلید زیر و داخل صفحه نمایش قرار دارند. با انتخاب دکمه سمت راست فهرست برنامه‌های اخیر باز می‌شود. رابط کاربری این فهرست از اندروید 5.0 الهام گرفته و برنامه‌های باز به‌صورت کارت‌های پشت سر هم نمایش داده می‌شوند. یک کلید کارآمد به نام Close All هم وجود دارد که با انتخاب آن می‌توانید تمام برنامه‌های باز را ببندید. در قسمت پایینی این صفحه فلش کوچکی مشاهده می‌شود که با انتخاب آن تعدادی برنامه به نام Small Apps مشاهده می‌کنید.

 

 

گالری

برنامه گالری در این تبلت مانند دیگر محصولات سونی است: یک پیش‌نمایش بزرگ از عکس‌ها بالای صفحه گالری نمایش داده می‌شود و عکس‌های دیگر در اندازه کوچک‌تر در ادامه نشان داده می‌شوند. با دو انگشت و پینچ زوم می‌توانید اندازه این عکس‌های کوچک را تغییر دهید و آنها را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر کنید. دسته‌بندی در برنامه گالری به‌خوبی و براساس تاریخ انجام می‌شود.

 

image

 

image

 

 

قابلیت تلفن

یکی از ویژگی‌های خوب این تبلت پشتیبانی از سیم‌کارت و امکان مکالمه است، درنتیجه می‌توانید علاوه بر اینترنت سیم‌کارت از قابلیت تماس آن نیز استفاده کنید. زمانی که تماس ورودی را پاسخ دهید یا با کسی تماس برقرار کنید، باید از طریق اسپیکر تبلت به مکالمه بپردازید، مگر اینکه از هدست استفاده کنید. کیفیت مکالمه نیز قابل قبول است و هیچ مشکلی نخواهید داشت. علاوه بر اینها، امکان دریافت و ارسال پیامک نیز وجود دارد و می‌توانید روی صفحه‌ای بزرگ پیامک‌های خودتان را مشاهده کنید و به آنها پاسخ دهید.

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

 

پخش‌کننده موزیک

پخش‌کننده موزیک این تبلت پر است از امکانات جالب و جذاب. البته از سونی، که دستی بر آتش موزیک پلیرها دارد، جز این هم انتظار نداشتیم. پخش‌کننده موزیک در صفحه‌ای که موزیک در حال پخش نمایش داده می‌شود کاور آلبوم را همراه با کلیدهای کنترلی نمایش می‌دهد. کلیدها اندازه بزرگ دارند و استفاده از آنها راحت است. درمجموع شاید کمتر پیش بیاید که با تبلت خود موزیک گوش دهید، اما اگر هم چنین کاری کنید، گوش کردن به موزیک با تبلت Z4 برایتان جذاب خواهد بود.

 

image

 

image

 

image

 

 

اسپیکر

همانند نسل قبلی، اسپیکرهای استریو جلو تبلت قرار گرفته‌اند. اگرچه سونی در این نسل کمی آنها را از بالای تبلت فاصله داده و به قسمت پایینی نزدیک‌تر کرده، هنگام بازی کردن به‌هیچ‌وجه نگران پوشیده شدن این اسپیکرها با دستتان نباشید. هم کیفیت و هم قدرت این اسپیکرها قابل قبول است، اما ما کیفیت اسپیکرهای آیپد را ترجیح می‌دهیم.

 

باتری

باتری این تبلت ظرفیت 6000 میلی‌آمپرساعتی دارد. باتری محصولات سونی همیشه عمر قابل قبولی داشته‌اند و دارند. در این تبلت و در تستی که ما انجام دادیم، با پخش ویدئوی Full HD به مدت 90 دقیقه، روشنایی 100 درصد صفحه و وای‌فای روشن میزان باتری از 100 درصد به 80 درصد رسید. این نشان می‌دهد که با همین روند حدود 8 تا 9 ساعت می‌توان بی‌وقفه با تبلت فیلم تماشا کرد بدون اینکه به شارژ کردنش نیاز داشته باشید. در استفاده ترکیبی، بدون هیچ مشکلی، تا 2 روز می‌توانید با تبلت کار کنید و به شارژ نیاز نداشته باشید. البته همه‌چیز به نوع استفاده شما از تبلت بستگی دارد. کاربرانی که از تبلت استفاده سنگین‌تری می‌کنند و به‌خصوص با آن زیاد صحبت می‌کنند برای استفاده از دستگاهشان باید هر روز شارژش کنند. البته با استفاده از ویژگی‌ای به نام Stamina Mode هم می‌توانید عمر باتری تبلت را از آنچه هست بیشتر کنید.

 

image

 

image

 

 

جمع‌بندی

سبک، نازک، ضدآب و قدرتمند: اینها ویژگی‌هایی هستند که امروز در تبلت‌ سونی مشاهده می‌کنیم. ژاپنی‌ها امسال تبلت خود را نازک‌تر و سبک‌تر از نسل قبل ساخته‌اند. سونی از فلز در ساخت این تبلت استفاده نکرده، اما پلاستیک استفاده‌شده در این محصول به گونه‌ای است که هنگام استفاده حس خوبی به کاربر می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های مثبت آن می‌توان به پردازنده قوی، رم 3 گیگابایتی، حافظه قابل افزایش، صفحه نمایش باکیفیت و درنهایت اسپیکرهای مناسب اشاره کرد. بدون شک بزرگ‌ترین مشکل این تبلت گرم شدن بیش از اندازه آن است. اگرچه گفتیم در کوتاه‌مدت این داغ شدن تاثیر بسزایی در کارآیی ندارد، به‌طور حتم داغ شدن بیش از حد در بلندمدت ممکن است بر کارآیی این تبلت تاثیر مخربی بگذارد.

نتیجه و نظر نهایی ما در مورد این تبلت به این صورت جمع‌بندی می‌شود: Sony Xperia Z4 Tablet تبلتی با ویژگی‌های بسیار خوب و وزن سبک است. Z4 برای کسانی که همیشه و همه‌جا با تبلتشان بازی می‌کنند مناسب نیست، اما اگر به دنبال تبلتی خوش‌ساخت با قابلیت مکالمه هستید که بتوانید به‌راحتی و بی‌دردسر آن را همه‌جا همراهتان داشته باشید تا کارهای روزمره‌تان را انجام دهید و با خیال راحت روی صفحه بزرگ فیلم تماشا کنید، Xperia Z4 Tablet را باید در فهرست انتخاب‌های خودتان قرار دهید.

 

مزایا

خیلی سبک و خیلی نازک

جنس خوب بدنه

ضدآب و ضد گردوغبار

صفحه نمایش باکیفیت

دوربین مناسب

اسپیکرهای باکیفیت

قابلیت مکالمه

 

معایب

داغ شدن زیاد دستگاه

مدت زمان شارژ شدن زیاد

کیفیت ساخت داخل دستگاه مورد تردید است

 

رقبا

iPad Air 2

Galaxy Tab S 10.5

Galaxy Tab S2 9.7

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (25 نظر)

حمید

۱۳۹۴/۹/۱۹
شما هیچ میدونستی رَدّی از برقی که داری مردم رو میگیری !؟
شنیدی که میگن همه رو برق میگیره و ما رو رد برق ؟!!
تو همون رد برقی
میدونی چرا ؟
چون ادب بزرگترین ارزش یک انسانه !
حالا اون بنده خدا یه اشتباه املایی داشته ولی شما حق نداری به اون و نظرش توهین کنی !!
با این کارت داری به تموم کاربران سایت توهین میکنی

rbmscpsaj

۱۳۹۴/۵/۲۶
اقا اکسکیوز می؟ sufish؟؟؟. شما اولا فارسی بنویس که با کاغذ a5 اشتباه نگیرنت. بعدم surface هست که سرفیس خونده نمیشه. سرفس خونده میشه. سوما بعله تبلت ویندوزی سخت افزارش چهار برابر سخت افزار اندرویدی جواب میده پس با مشخصات تبلت مایکروسافت قطعا تبلتش بهتره و خوب گرون تر هم هست. اما همین تبلت سونی. حد اقل تا چهار سال آینده هیچ رقیب اندرویدی نخواهد داشت. به دو علت کلی و هزاران علت جانبی. یک: تبلت مال سونیه دو: ژاپنیه. سه سخت افزار بسیار بالاتر از حد نیاز. اینده نگری سونی برای محصولاتش. افزایش روز افزون کیفیت. و کاهش روز افزون قیمت. اهمیت ندادن به کمیت. اهمیت دادن به مشتری. و هزاران مورد دیگه. بخرین حالشو ببرین ولی اگه پولتون رسید مایکروسافت دقیق تره چون سیستم عاملش دقیق و منظم ساخته شده. متاسفانه تنها اشتباه سونی سیستم عاملشه.

Erfan

۱۳۹۴/۵/۲۴
اقا اشكان هيچ وقت زد٤ نميتونه اير٢ رو شكست بده بعدشم هيچ وقتم نميتونه بالتر از ايپد باشه هميشه هم زير دست اير٢ هم ميمونه .بعدشم اقاي موبايل فروش كسي به ما ننداخته اتفاقً اصل اصل هم هست ولي حيف پولم كه خريدم حالا شايد يه مزيتش اينه كه زد اب هم هست ولي اين دليل نميشه بهترين تبلت باشه بعدشم حالا يه رم ٤ انداخته روش خيلي كار شاقي كرده؟؟؟

Mobile

۱۳۹۴/۵/۲۴
آقای عرفان داداش شاید جنس فیک بهتون انداختن .
یا شاید داخل مونتاژ ایراد داشته .و کلا داخل 1000 تا شاید یکی اینطور باشه که نصیب شما شده .
الان روون ترین گوشیهای اندرویدی اچ تی سی وسونی هستن
.گرم شدن رو قبول دارم ولی نه درون حد که شما میگی .ولی بدم نیست هم جای تبلت استفاده کن هم جای گاز و ماهیتابه!!!
دوراز شوخی تبلت سونی زدآبه و جای ورود وخروج هوا نداره وطبیعی هست یه مقدار بیشتر بقیه گرم بشه .! مطمنا به هرکی بگن تبلت زدآب باشه حالا یه مقدار گرمم بشه مطمنا همه از خداشون !!!
شما تعصبی نظر میدی که میگی سونی نخرید اپل بخرید !!
ما که گفتید اپل عالی هست و در اندروید سونی عالیه!!
بعد رقیب ایر 2 زد4 هست نه زد3
بذار زد4 بیاد مقایسه کن بعد نظر بده ؛رقیب زد3 آیپد مینی 2.3 هستن که همون اول که دست میگیری سبکی و باریکی زد3
خاری در چشم آیپد مینی هست .
چه اشکال داره جای ساعت هم کار کنه جای ماهیتابه و گازم کار کنه!!عرفان تعصب اپل رو بذار کنار من موبایل فروشی دارم و همه مارک گوشی هم دارم اپل.سامسونگ..هواوی .سونی و...و لی بیشترفروشم هم سامسونگ و هواوی هستن ولی میگم داخل اندروید سونی.واچ تی سی کیفیت ساخت بالایی دارن .
اپل هم که جای خود داره با سیستم عامل انحصاریش.
یا حق

Mobile

۱۳۹۴/۵/۲۴
نه هنوز نیومده ولی به زودی وارد بازار میشه