خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی +Xperia Z3: ظاهری آشنا، باطنی قدرتمند

بررسی تخصصی +Xperia Z3: ظاهری آشنا، باطنی قدرتمند

سرانجام پس از شرکت های سامسونگ، اچ تی سی و ال جی، نوبت به سونی رسید تا پرچمدار جدید خود برای سال ۲۰۱۵ را معرفی کند. این پرچمدار بر خلاف انتظارات، فرق چندانی از نظر ظاهری با نسل های پیشین خود ندارد اما در باطن با گوشی قدرتمندی روبرو هستیم که در ادامه می توانید بررسی تخصصی آن را از جی اس ام بخوانید.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۴/۳/۳۱

تقریبا همه ما انتظار داشتیم سونی در سال ۲۰۱۵ با معرفی اکسپریا زد ۴، با طراحی جدید و البته سخت‌افزار قدرتمند، رقیبی جدی برای پرچمداران اندرویدی دیگر شرکت‌ها باشد. اما به‌جای معرفی پرچمدار کاملا جدید، سونی تصمیم گرفت نسخه بهبودیافته اکسپریا زد ۳ را با نام زد ۳ پلاس معرفی کند. البته زد تری پلاس نام جهانی آن است و این گوشی در زادگاه سونی، یعنی ژاپن، با نام زد ۴ معرفی شده است.

نسخه تقویت‌شده یک گوشی به‌معنی طراحی تکراری است. اما این بار، علاوه بر طراحی تقریبا تکراری، شاهد همان پنل صفحه نمایش و همان دوربین هستیم که این مورد نیز کمی ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد. در واقع می‌توانید زد ۳ کنونی را با پردازنده اسنپدراگن ۸۱۰ و برخی تغییرات جزئی در طراحی در نظر بگیرید تا به زد ۳ پلاس برسید.

هرچه باشد، زد ۳ پلاس هنوز هم گوشی زیبایی است و به‌واسطه داشتن سه گیگابایت حافظه رم و پردازنده اسنپدراگن ۸۱۰ گوشی پرسرعت و البته قدرتمندی به‌نظر می‌رسد. در ادامه با جی‌اس‌ام همراه باشید تا این ژاپنی را، با ظاهر آشنا ولی زیبایش، از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم و ببینیم آیا ارزش خرید دارد یا خیر.

 

image

 

طراحی

همان‌طور که زد ۳ و زد ۲ نیز طراحی مشابه زد ۱ داشتند، زد ۳ پلاس نیز طراحی‌اش را وام‌دار نسل‌های قبلی خودش است. در حقیقت این چهارمین نسل از گوشی‌های اکسپریا زد است که طراحی‌ای شبیه برادرانش دارد. در سال‌های اخیر سونی از زبان طراحی Omni-Balance در ساخت زد ۲ و زد ۳ استفاده کرد و اکنون در زد ۳ پلاس شاهد تکامل این زبان طراحی هستیم. اگر این گوشی در زمان زد ۲ معرفی می‌شد، بی‌شک می‌توانست لقب زیباترین گوشی ۲۰۱۴ را از آن خود کند. البته این نکته را هم باید در نظر داشته باشیم که این طراحی احتمالا برای آخرین بار در سری اکسپریا زد دیده می‌شود.

 

image

 

حال پس از یک سال و دیدن دو گوشی با طراحی مشابه، اکنون سومین گوشی با همان ظاهر حتی طرافداران سونی را هم خوشحال نمی‌کند. حتی با وجود فلز صیقل‌خورده دور دستگاه و ضخامت ۶.۹ میلی‌متری، باز هم خیلی‌ها این گوشی را فاقد نوآوری، حداقل در زمینه طراحی، می‌دانند.

 

image

 

هنگامی که گوشی را در دست می‌گیرید، متوجه ضخامت کم و وزن مناسبش می‌شوید. کیفیت بالای مواد استفاده‌شده در گوشی نیز قابل توجه است. اندازه گوشی نیز، با توجه به صفحه نمایش ۵.۲ اینچی، مناسب است. موردی منفی که هنگام دست گرفتن گوشی متوجهش می‌شوید لبه‌های فلزی دستگاه است. لبه‌های فلزی دستگاه به مقدار بسیار اندکی از شیشه پشتی زد ۳ پلاس بیرون زده‌اند که ویژگی خوبی به حساب می‌آید، چراکه موجب می‌شود موقعی که گوشی روی میز قرار دارد، سطح شیشه آن با میز تماس کمتری داشته باشد و در نتیجه خط و خش‌های کمتری هم بگیرد. اما این بیرون‌زدگی باعث شده لبه‌های فلزی زد ۳ پلاس تیزتر شوند و وقتی گوشی را در دست دارید، حس بدی از این بابت به شما القا شود.

 

image

 

در جلو گوشی همچنان شاهد پنل ۵.۲ اینچی صفحه نمایش هستیم. سونی از زمان تولید اکسپریا زد ۲ از بلندگوهای دوگانه در جلو استفاده می‌کند و این بار هم شاهد بلندگوهای استریو دستگاه هستیم؛ با این تفاوت که این بلندگوها در لبه‌های بالا و پایین صفحه نمایش قرار گرفته‌اند و دیگر مشابه زد ۳ نیستند. در قسمت بالای بخش جلویی شاهد برند سونی در وسط و دوربین ۵ مگاپیکسلی در سمت راست آن و تعدادی از سنسورها در سمت چپ آن هستیم.

 

image

 

در پشت دستگاه نیز، همانند نسل‌های قبلی، شاهد دوربین ۲۰.۷ مگاپیکسلی همراه با فلش LED هستیم که در گوشه سمت چپ و بالای قسمت پشتی قرار گرفته است. لوگوی NFC، برند سونی و اکسپریا نیز همچنان مشاهده می‌شوند. لبه‌های گوشی، مانند اکسپریا زد ۳، فلزی است، اما این بار فلز دور گوشی صیقل خورده و ظاهری جذاب‌تر به آن بخشیده است؛ مخصوصا در نسخه طلایی که در اختیار ما قرار گرفته بود، این موضوع به‌وضوح احساس می‌شد و از فاصله دور گوشی شبیه جواهر بود.

 

image

 

در چهار گوشه زد ۳ پلاس قسمت‌های پلاستیکی براقی قرار گرفته‌اند تا بتوانند هنگام افتادن گوشی، تا حد زیادی از آسیب دیدنش جلوگیری کنند. در سمت راست لبه فلزی دستگاه دکمه دایره‌ای‌شکل پاور، دکمه یک‌پارچه کم و زیاد کردن صدا و همچنین دکمه شاتر دوربین قرار گرفته است. نکته مثبت این دکمه‌ها نرم شدن آنها نسبت به نسل قبلی است. اکنون دیگر با کوچک‌ترین اشاره، این دکمه‌ها کار می‌کنند و حس بهتری القا می‌کنند.

 

image

 

در سمت چپ دستگاه بخش مربوط به سیم‌کارت و کارت حافظه جانبی قرار گرفته است. زد ۳ پلاسی که به دفتر ما آمد نسخه دوسیم‌کارته بود. برخلاف زد ۳، که نسخه دوسیم‌کارته آن درگاه بزرگ‌تری داشت، این بار در زد ۳ پلاس این‌گونه نیست و دیگر در ظاهر نسخه دوسیم‌کارته و تک‌سیم‌کارته هیچ تفاوتی وجود ندارد. همچنین بخش اتصال به داک نیز از لبه گوشی حذف شده و به زیبایی‌اش افزوده است.

 

image

 

در بخش بالایی دستگاه شاهد پورت ۳.۵ میلی‌متری هدفون همراه با میکروفون دوم برای از بین بردن نویزهای صدایی محیط هستیم. در بخش پایینی نیز پورت MicroUSB همراه با بخش دیگری برای متصل کردن آویز به دستگاه هستیم. علی‌رغم ضدآب بودن دستگاه، این بار دیگر شاهد پوششی برای پورت USB دستگاه نیستیم و این یکی از نکات مثبت طراحی زد ۳ پلاس به شمار می‌رود.

 

image

 

احتمالا برایتان سوال پیش آمده که: میکروفون اصلی دستگاه کجاست؟ میکروفون اصلی در لبه پایینی صفحه نمایش جای گرفته است که یکی از بلندگوها هم آنجا قرار دارد.

در نهایت باید بگوییم ما هم همانند بسیاری از شما انتظار گوشی‌ای با طراحی جدید داشتیم، اما سونی تصمیم گرفت همان زد ۳ را دستخوش تغییرات جزئی کند و به‌عنوان پرچمدار سال ۲۰۱۵ عرضه کند. حال باید ببینیم سونی برای زد ۴ یا حتی زد ۵ چه چیزی در چنته دارد.

 

صفحه نمایش

سونی، همانند نسل‌های پیشین اکسپریا زد، باز هم از صفحه نمایش ۵.۲ اینچی با رزولوشن 1080P و تراکم پیکسلی ۴۲۴ پیکسل در هر اینچ استفاده کرده است. روی کاغذ ما عملا با صفحه نمایش اکسپریا زد ۳ روبروییم، اما در واقعیت این چنین نیست.

 

image

 

به‌گفته سونی، نمایشگر زد ۳ پلاس از روشنایی بیشتری نسبت به زد ۳ برخوردار است و به همین سبب خوانایی این صفحه نمایش زیر نور آفتاب بهتر از زد ۳ است. در عمل نیز ما در آزمایش‌هایمان متوجه این موضوع شدیم و دیدیم نمایشگر زد ۳ پلاس زیر آفتاب خوانایی بسیار خوبی دارد.

این نمایشگر ۵.۲ اینچی با تراکم پیکسلی ۴۲۴ اینچ، تصاویر را شارپ و باکیفیت نشان می‌دهد و کاربر نمی‌تواند با چشم غیرمسلح پیکسل‌های آن را تشخیص دهد. از نظر کیفیت نمایش تصاویر نیز سونی بسیار خوب عمل کرده و با نمایشگری باکیفیت روبروییم، اما از حق نگذریم، کیفیت نمایش تصاویر را نمی‌توان با پرچمدارانی چون جی ۴ و اس ۶ مقایسه کرد. رنگ‌ها در این صفحه نمایش با حالتی سردتر نسبت به دیگر گوشی‌ها نمایش داده می‌شوند و رنگ سفید در این نمایشگر به گرمی جی ۴ نیست.

 

image

 

استفاده از صفحه نمایش Full HD شاید نوید عمر باتری بهتر را بدهد. تصور کنید اگر به‌جای این رزولوشن، نمایشگر زد ۳ پلاس رزولوشن QHD داشت، چقدر مصرف انرژی زیادتر می‌شد. همچنین با وجود پردازنده اسنپدراگن ۸۱۰، معلوم نبود با نمایشگر QHD دستگاه چقدر بیشتر داغ می‌شد.

یکی از مزایای این نمایشگر کانتراست نسبتا بالای آن است که موجب می‌شود رنگ مشکی به‌خوبی نمایش داده شود. زمانی که نور محیط بسیار کم باشد، نمایشگر زد ۳ پلاس می‌تواند میزان نور خود را تا حجم زیادی کاهش دهد و در نتیجه چشمان کاربر آسیب نبیند. زیاد بودن نرخ کانتراست هم در بالارفتن کیفیت تصاویر زد ۳ پلاس در نور کم تاثیر ملموسی دارد.

یکی از ویژگی‌های این صفحه نمایش عملکرد آن زیر آب است. در واقع یکی از ضعف‌های گوشی‌های ضدآب صفحه نمایش آنهاست: زمانی که خیس می‌شوند، دیگر به‌خوبی حالت عادی دستورات را اجرا نمی‌کنند و در واقع به‌نوعی کارایی لمسی خود را تا زمان خشک شدن از دست می‌دهند. 

اما سونی این مشکل را در زد ۳ پلاس حل کرده است و حتی با وجود خیس بودن نمایشگر، این قسمت به‌خوبی دستورات لمسی کاربر را اجرا می‌کند.

جدا از مزایای نمایشگر زد ۳ پلاس، صفحه نمایش این گوشی یک عیب هم دارد: زاویه دید تصاویر در این نمایشگر خوب است، اما عالی نیست. در برخی موارد ممکن است با کج کردن صفحه نمایش با افت کانتراست و حتی افت رنگ‌ها مواجه شویم که این مورد شاید برخی مواقع آزاردهنده باشد. متاسفانه سونی از زمان معرفی اکسپریا زد و اکسپریا زد ۱ همواره نمایشگرهایی با زاویه دید محدودتر نسبت به رقبایش داشته و در سال ۲۰۱۵ نیز شاهد چنین موضوعی هستیم. البته این مشکل چندان هم جدی نیست و زد ۳ پلاس هنوز هم تصاویر را از زوایای مختلف خوب نمایش می‌دهد، اما امیدوار بودیم به‌جای لغت خوب از لغت «عالی» استفاده کنیم.

یکی دیگر از معایب نمایشگر زد ۳ پلاس چینش خازن‌های لمسی صفحه نمایش است. این خازن‌ها به نحوی قرار گرفته‌اند که در نور مستقیم آفتاب همانند نقطه‌هایی ریز در صفحه نمایش می‌درخشند. البته احتمالا این موضوع به‌دلیل بهتر شدن عملکرد لمسی صفحه نمایش است که زیر آب هم خوب کار می‌کند، اما هرچه باشد، در نور روز این خازن‌ها را هم خواهید دید.

در مجموع زد ۳ پلاس نمایشگر خوبی دارد، اما نمی‌توان آن را بهترین نمایشگر موجود در بازار دانست. مزایایی همچون کانتراست بالا و عملکرد بهتر لمسی آن زیر قطرات آب قابل توجه است، اما مواردی مانند رزولوشن پایین‌تر نسبت به رقبا و کیفیت معمولی در مقابل آنها، باعث شده به لغت «خوب» برای این صفحه نمایش بسنده کنیم.

 

سخت‌افزار

سونی، همانند گذشته، بهترین پردازنده ساخت کوالکام را در پرچمدارش قرار داده است. این بار با پردازنده اسنپدراگن ۸۱۰ روبروییم. درحالی‌که شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی، به‌علت داغ کردن و حواشی آن، از اسنپدراگن ۸۱۰ دوری کردند، سونی نیز مثل اچ‌تی‌سی تصمیم گرفت از این پردازنده استفاده کند. اگرچه این پردازنده واقعا قدرتمند است، ولی ما مشکل داغ کردنش را در زد ۳ پلاس تجربه کرده‌ایم.

 

image

 

البته One M9 اچ‌تی‌سی توانسته بود تا حدود زیادی مشکل داغ کردن پردازنده را از نظر نرم‌افزاری حل کند، اما سونی هنوز اقدام خاصی در این زمینه انجام نداده است و به‌دلیل داغ کردن این پردازنده، اخیرا سونی مجبور شد اعلام کند در تابستان با ارائه به‌روزرسانی، مشکل داغ شدن زد ۴ را حل خواهد کرد.

فرکانس چهار هسته این پردازنده قدرتمند روی ۱.۵ گیگاهرتز و فرکانس چهار هسته دیگر آن روی ۲ گیگاهرتز تنظیم شده است. در کنار این پردازنده قدرتمند و البته داغ، ۳ گیگابایت حافظه رم هم انجام وظیفه می‌کند. زد ۳ پلاس فقط در حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی عرضه می‌شود، اما پشتیبانی از کارت حافظه جانبی تا سقف ۱۲۸ گیگابایت نیز در این گوشی وجود دارد.

صفحه نمایش دستگاه، که پیش‌تر هم بررسی‌اش کردیم، ۵.۲ اینچی است و رزولوشن تمام اچ‌دی دارد. دوربین اصلی این گوشی هم مثل نسل‌های قبلی خود ۲۰.۷ مگاپیکسلی است و فلش ال‌ای‌دی هم زیر آن دیده می‌شود. دوربین دوم دستگاه، که وظیفه شکار سلفی‌های کاربر را دارد، رزولوشنی معادل ۵.۱ مگاپیکسل دارد. متأسفانه باتری دستگاه نسبت به نسل قبلی با کاهش حجم مواجه شده و اکنون باتری دستگاه ۲۹۳۰ میلی‌آمپر حجم دارد؛ البته این به‌معنی خوب نبودن عمر باتری دستگاه نیست.

 

نرم‌افزار

رابط کاربری سونی برای اندروید ۵ را پیش‌تر روی اکسپریا ام ۴ آکوآ دیده بودیم. همان ویژگی‌های نرم‌افزاری همچنان در اکسپریا زد ۳ پلاس هم یافت می‌شود، با این تفاوت که رابط کاربری سونی برای اندروید ۵.۰.۲ روی زد ۳ پلاس بسیار روان اجرا می‌شود. پیش از پرداختن به عملکرد نرم‌افزاری، بار دیگر نگاهی می‌اندازیم به ویژگی‌های رابط کاربری سونی برای اندروید لالیپاپ.

 

image

 

آخرین نسخه رابط کاربری سونی سبک‌تر شده و بسیار روان‌تر از نسل قبلی آن اجرا می‌شود. انیمیشن‌های آن، که از اندروید ۵ به ارث برده شده، به‌سرعت اجرا می‌شود. البته این رابط کاربری روی اندروید ۵.۰.۲ نصب شده است، در صورتی که اگر اندروید دستگاه نسخه ۵.۱.۱ بود، اکنون سرعت اجرای دستورات بیشتر از گذشته هم می‌بود. امیدواریم به‌زودی سونی به‌روزرسانی اندروید ۵.۱.۱ را برای زد ۳ پلاس ارائه کند.

این رابط کاربری همچنان برخی ویژگی‌های نسل قبلی‌اش را دارد. برای مثال، در بخش Multi Tasking برخی اپلیکیشن‌ها در قسمت پایینی وجود دارند که هر کدامشان می‌توانند به‌صورت پنجره‌ای جداگانه در صفحه اجرا شوند که قابلیت تغییر سایز و جابجایی هم برای آنها وجود دارد. علاوه بر این می‌توانید با باز کردن هرکدام از این پنجره‌ها، در پس‌زمینه کارهای دیگر انجام دهید، مثلا می‌توانید اینباکس جیمیلتان را باز کنید و در پس‌زمینه هم در کروم در حال وب‌گردی باشید.

 

image

 

سونی در این رابط کاربری برای افراد مسن‌تر و کودکان هم فکری کرده است. علاوه بر لانچر اصلی دستگاه یک لانچر Simple Home هم وجود دارد که عملکردش به‌مراتب ساده‌تر از لانچر اصلی دستگاه است.

 

image

 

ویژگی تغییر تم نیز در رابط کاربری سونی گنجانده شده است و کاربر می‌تواند تم‌های مختلفی برای اکسپریا زد ۳ پلاس خود دانلود کند. البته چند تم به‌طور پیش‌فرض روی آن نصب شده، اما اگر بخواهید، از فروشگاه نرم‌افزاری Play Store می‌توانید تم‌های بیشتری دانلود کنید.

ویژگی بعدی که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم، کیبورد بسیار خوب زد ۳ پلاس است. در بررسی تخصصی ام ۴ آکوآ نیز به این کیبورد اشاره کرده بودیم، اما واقعا این کیبورد آن‌قدر خوب است که باز هم می‌خواهیم از آن تعریف کنیم. تایپ با آن بسیار ساده است و علاوه بر تایپ راحت، این کیبورد قابلیت‌های شخصی‌سازی بسیار زیادی دارد و کاربر می‌تواند کیبورد مناسب خودش را انتخاب کند. ویژگی دیگر این کیبورد، که توجه ما را جلب کرد، چینش حروف فارسی بود که به‌شکل استاندارد قرار گرفته و تایپ با آن را ساده‌تر می‌کند.

 

image

در این رابط کاربری همچنین چند اپلیکیشن اختصاصی سونی هم قرار دارد. از جمله آنها می‌توان به اپلیکیشن‌هایی اشاره کرد که برای اتصال دستگاه به پلی‌استیشن سونی استفاده می‌شود. علاوه بر آن، نرم‌افزاری هم برای اندازه‌گیری فعالیت‌های بدنی وجود دارد. در این اپلیکیشن، که Lifelog نام دارد، تعداد قدم‌های کاربر، میزان کالری سوزانده‌شده، میزان خواب کاربر و دیگر فعالیت‌های روزانه نشان داده می‌شود. یکی دیگر از اپلیکیشن‌های اختصاصی سونی TrackID نام دارد که وظیفه‌اش تشخیص آهنگ‌هایی است که در محیط پخش می‌شود. برای مثال، اگر به کافه‌ای رفته‌اید و می‌خواهید نام موسیقی در حال پخش را بدانید، می‌توانید از طریق این اپلیکیشن متوجه شوید.

گوشی‌ای که در اختیار ما قرار گرفته بود نسخه دوسیم‌کارته زد ۳ پلاس بود. این گوشی امکان استفاده از دو سیم‌کارت به صورت همزمان را دارد و برای هرکدام تنظیمات مختلفی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. هنگام برقراری تماس یا فرستادن پیامک به‌سادگی می‌توانید هر کدام از سیم‌کارت ها را انتخاب کنید. جایگاه سیم‌کارت‌های دستگاه نیز کنار کارت حافظه قرار دارد و به‌صورت کشویی بیرون آورده می‌شود. شایان ذکر است این جایگاه سیم‌کارت از دو سیم‌کارت نانو پشتیبانی می‌کند.

از ویژگی‌های نرم‌افزاری رابط کاربری سونی که بگذریم، به عملکرد آن روی زد ۳ پلاس با پردازنده اسنپدراگن ۸۱۰ و حافظه رم سه گیگابایتی می‌رسیم. دستورات روی زد ۳ پلاس به‌سرعت اجرا می‌شوند و در اجرای چند اپلیکیشن به‌طور همزمان نیز زد ۳ پلاس قدرتمند ظاهر می‌شود. زد ۳ پلاس هنگام اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سنگین نیز بسیار خوب عمل می‌کند، اما یک مشکل بزرگ «فعلا» وجود دارد: داغ کردن!

در واقع زد ۳ پلاس از نظر اجرای اپلیکیشن‌های معمولی و روزانه مثل اینستاگرام، توییتر، موسیقی و مرورگر وب مشکلی ندارد، اما با باز کردن بازی سنگینی مثل آسفالت یا حتی شروع فیلم‌برداری ۴کی، اوضاع کمی فرق می‌کند. پردازنده اسنپدراگن ۸۱۰ به‌سرعت داغ می‌کند و حتی برخی اوقات موجب بسته شدن اپلیکیشن‌ها می‌شود. برای مثال، ما حدود یک دقیقه و پنجاه ثانیه توانستیم با رزولوشن 4K فیلم‌برداری کنیم و بعد از آن گوشی داغ شد و اپلیکیشن دوربین بسته شد. این موضوع به‌قدری جدی است که حتی وقتی برای اولین بار روی حالت فیلم‌برداری ۴کی می‌روید، خود گوشی به شما هشدار می‌دهد که ممکن است به‌دلیل افزایش دمای تلفن همراهتان، اپلیکیشن دوربین خودبه‌خود بسته شود. البته ویدیوی در حال ضبط شما ذخیره خواهد شد.

 

image

 

فیلم‌برداری 4K در دیگر گوشی‌ها نیز محدودیت ۵ الی ۶ دقیقه‌ای دارد و در آنها هم به‌علت داغ کردن دستگاه، فیلم‌برداری متوقف می‌شود، اما محدودیتی که در زد ۳ پلاس با آن مواجهیم یک دقیقه و ۵۰ ثانیه است که در مقایسه با رقبا بسیار ضعیف‌تر است. نکته بد دیگری که در این باره وجود دارد این است که بعد از داغ کردن پردازنده، عملکرد رابط کاربری دستگاه هم کمی کند می‌شود و حتی ممکن است هنگام اسکرول کردن ساده در نرم‌افزار تنظیمات هم شاهد لگ باشید و برای برگشتن به حالت عادی باید کمی صبر کنید تا قلب تپنده دستگاه سرد شود!

در مجموع می‌توان گفت زد ۳ پلاس از نظر ظاهری، رابط کاربری جذاب و زیبایی دارد، اما از نظر عملکرد، به‌واسطه پردازنده اسنپدراگن ۸۱۰، اوضاع کمی متفاوت است. مادامی که کارهای معمولی با زد ۳ پلاس انجام دهید، گوشی به‌خوبی پاسخگوی نیازهای شماست، اما اگر بازی‌های سنگین یا اپلیکیشن‌های سنگین باز کنید، احتمالا زد ۳ پلاس شما را راضی نمی‌کند. شاید اگر سونی هم مانند ال‌جی سراغ پردازنده اسنپدراگن ۸۰۸ می‌رفت، اوضاع کمی بهتر بود، یا حداقل مثل اچ‌تی‌سی همان ابتدای عرضه، به‌روزرسانی نرم‌افزاری هم برای حل تقریبی این مشکل انجام می‌داد. در پایان باید ذکر کنیم در طول این بررسی تخصصی، دو به‌روزرسانی جدید برای این گوشی منتشر شد که در هردو آنها عملکرد دستگاه کمی بهتر از گذشته شد، اما مشکل داغ کردن همچنان وجود دارد.

 

دوربین

زد ۳ پلاس هم با دوربین ۲۰.۷ مگاپیکسلی عرضه شده است که از زمان اکسپریا زد ۱ در گوشی‌های سری زد شاهدش هستیم. دیافراگم لنز G این دوربین روی عدد F/2.0 تنظیم شده است و میزان ایزو دوربین را هم می‌توانید تا ۱۲۸۰۰ زیاد کنید. توانایی عکس‌برداری با ماکسیمم رزولوشن ۵۲۴۸ × ۳۹۳۶، که معادل همان ۲۰ مگاپیکسل است، در این دوربین وجود دارد، اما در حالت اتوماتیک، عکس‌ها با رزولوشن ۸ مگاپیکسلی شکار می‌شوند. یک فلش ال‌ای‌دی هم زیر دوربین تعبیه شده تا وظیفه تامین نور در شرایط نوری کم را به عهده بگیرد.

 

image

 

همان‌طور که در بخش طراحی اشاره کردیم، زد ۳ پلاس دکمه شاتر برای دوربین هم دارد که دوقسمتی است و با آن می‌توانید اول فوکوس کنید و سپس عکس‌برداری کنید. اگر هم بخواهید به محض اینکه گوشی را از جیبتان درمی‌آورید با آن عکاسی کنید، تنها کافی است هنگامی که گوشی قفل است دکمه شاتر را فشار دهید تا اپلیکیشن دوربین باز شود. یکی دیگر از مزایای وجود دکمه فیزیکی شاتر، عکاسی و فیلم‌برداری زیر آب است که برای علاقه‌مندان بسیار کارآمد است.

رابط کاربری اپلیکیشن دوربین زد ۳ پلاس عکاسی و فیلم‌برداری را در حالت پیش‌فرض با یکدیگر مخلوط کرده است و همزمان به تنظیمات هر دو آنها دسترسی دارید. برای شروع عکس‌برداری و فیلم‌برداری هم نیازی به تغییر وضعیت نیست و هر کدام آنها یک دکمه شاتر مخصوص دارد. کار با نرم‌افزار دوربین زد ۳ پلاس بسیار ساده است و امکانات مختلفی در اختیار کاربر می‌گذارد. برای مثال، حالت‌های مختلف عکاسی و فیلم‌برداری در آن وجود دارد و اگر آنها برایتان کافی نباشد، می‌توانید تعداد بیشتری از این حالت‌ها را از پلی استور دانلود کنید.

زد ۳ پلاس در حالت اتوماتیک، یا همان Superior Auto، عکس‌ها را با اندازه ۳۲۴۶ × ۲۴۴۸ پیکسل شکار می‌کند که همان رزولوشن ۸ مگاپیکسلی است. در حالت اتوماتیک تنظیمات محدودی در اختیار کاربر قرار می‌دهد که از جمله آنها می‌توان به تغییر نسبت تصویر بین گزینه‌های ۱۶:۹ یا ۴:۳ اشاره کرد. تنظیم دیگری که وجود دارد روشن بودن یا خاموش بودن فلش در عکاسی است. اگر تنظیمات بیشتری می‌خواهید، باید وارد Manual یا عکاسی دستی شوید تا از ایزو گرفته تا میزان نور، رزولوشن عکس و فوکوس را بتوانید تغییر دهید. البته تنظیمات بیشتری هم در این بخش است که اگر عکاس حرفه‌ای باشید، تجربه خوبی با آن خواهید داشت.

ویژگی HDR را تنها می‌توانید در حالت دستی یا Manual فعال کنید که در این صورت باز هم زد ۳ پلاس به رزولوشن ۸ مگاپیکسل محدود می‌شود. از آنجا که حالت اتوماتیک هم تصاویر را ۸ مگاپکیسلی شکار می‌کند، سونی می‌توانست ویژگی HDR را در بخش اتوماتیک هم بگنجاند.

دوربین جلویی دستگاه هم رزولوشن ۵.۱ مگاپیکسلی دارد و سلفی‌های شما را با اندازه ۲۵۹۲ × ۱۹۹۴ ثبت می‌کند.

از مباحث تکنیکی دوربین که بگذریم، به کیفیت خروجی این سنسور ۲۰ مگاپیکسلی و اپلیکیشن آن می‌رسیم. عکس‌های دوربین اصلی دستگاه را اگر با زد ۳ مقایسه کنید، متوجه می‌شوید رنگ‌ها در زد ۳ کمی خنک‌ترند، ولی اکنون در زد ۳ پلاس رنگ‌ها گرم‌تر شده‌اند. به‌غیر از این تفاوت کوچک، نمی‌توان تفاوت خاص دیگری میان زد ۳ و زد ۳ پلاس از نظر عکاسی قائل شد. در ادامه می‌توانید برخی عکس‌های گرفته‌شده با زد ۳ پلاس را مشاهده کنید.

 

image

در حالت Superior Auto

image

در حالت Superior Auto

image

در حالت Superior Auto

image

در حالت Superior Auto

image

در حالت Manual و با رزولوشن ۲۰ مگاپیکسلی

دوربین سلفی زد ۳ پلاس عکس‌های خوبی می‌تواند بگیرد. همچنین به‌واسطه رزولوشن ۵ مگاپیکسلی و لنز تقریبا عریض آن، افراد بسیاری می‌توانند در سلفی با شما شریک باشند. کیفیت عکس‌های ثبت‌شده توسط این سنسور خیلی خوب است و در شرایط نوری مناسب، شما را راضی می‌کند. اما اگر در شرایط نوری کم سلفی می‌خواهید، بهتر است سراغ گوشی‌های سری C سونی بروید که یک فلش هم جلو آنها تعبیه شده است.

هنگام فیلم‌برداری زد ۳ پلاس می‌تواند با رزولوشن 2160P یا همان 4K با سرعت ۳۰ فریم فیلم بگیرد؛ البته پیش‌تر هم اشاره کردیم که این فیلم‌برداری بسیار محدود است و هربار تنها می‌توانید حدود دو دقیقه فیلم بگیرید. گزینه‌های فیلم‌برداری با رزولوشن 1080P با سرعت‌های ۳۰ و ۶۰ فریم هم در زد ۳ پلاس وجود دارد. کیفیت فیلم‌های ثبت‌شده از نظر تصویر و از نظر صدا هم خوب است و مشکل خاصی از این بابت وجود ندارد.

در مجموع می‌توان گفت دوربین زد ۳ پلاس از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و کاربر را راضی نگه می‌دارد. البته ممکن است این گوشی در برخی موارد در مقابل جی ۴ و اس ۶ عملکردی ضعیف‌تر داشته باشد، اما در حالت کلی دوربین دستگاه نمره قبولی را دریافت می‌کند. 

 

باتری

مصرف باتری در زد ۳ پلاس به‌لطف وجود تنظیمات مختلف STAMINA Mode خوب است. در حالت عادی و بدون استفاده از تنظیمات Stamina  ما توانستیم با استفاده سنگین ۴ ساعت صفحه نمایش دستگاه را روشن نگه داریم. اگر از تنظیمات مختلف STAMINA استفاده کنید، مصرف باتری دستگاه از این هم بهتر می‌شود. اگر درصد کمی از باتری باقی مانده باشد، می‌توانید زد ۳ پلاس را روی Ultra STAMINA قرار دهید. این حالت بیشتر امکانات گوشی را غیرفعال می‌کند و فقط به برخی اپلیکیشن‌ها و حتی تعداد کمی از تنظیمات محدود می‌شوید. اما در حالت کلی می‌توانید حالت STAMINA عادی را هم فعال کنید که ویژگی خاصی از زد ۳ پلاس را محدود نمی‌کند، اما در مصرف باتری تاثیر مثبت دارد.

 

image

 

حجم باتری دستگاه، اگرچه نسبت به زد ۳ با کاهش مواجه شده و اکنون ۲۹۳۰ میلی‌آمپر است، همچنان سونی وعده داده زد ۳ پلاس می‌تواند تا دو روز کاربر را همراهی کند. برای رسیدن به دو روز مصرف باتری قطعا باید از حالت‌های STAMINA کمک بگیرید.

زد ۳ پلاس به‌طور پیش‌فرض از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند و می‌تواند با ۳۰ دقیقه شارژ از صفر تا ۶۰ درصد شارژ شود؛ اما متاسفانه شارژری که در بسته‌بندی زد ۳ پلاس وجود داشت از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کرد و صرفا یک شارژر معمولی بود. کاربران می‌توانند شارژر Fast Charging را جداگانه خریداری و استفاده کنند. همچنین پشتیبانی از شارژ وایرلس در زد ۳ پلاس وجود ندارد. در نهایت می‌توانیم بگوییم زد ۳ پلاس از عمر باتری خیلی خوبی برخوردار است و بار دیگر سونی نشان داده گوشی‌هایش از نظر مصرف باتری خوب عمل می‌کنند. 

 

بلندگو و هدفون

بلندگوهای استریو در جلو زد ۳ پلاس عملکرد خوبی دارند. نکته مثبت آنها این است که در بخش جلویی دستگاه قرار دارند و صدایی رسا به گوش کاربر می‌رسانند. خروجی این بلندگوها صدایی واضح است، اما از نظر بلندی صدای آنها با توجه به وجود دو بلندگو چندان بلند نیست. در واقع کیفیت و بلندی در حد One M9 اچ‌تی‌سی نیست که صدایی دالبی و بلند ارائه می‌کند، اما همچنان بلندگوهای زد ۳ پلاس کیفیت خوبی دارند و از بسیاری از گوشی‌های بازار بهترند.

هدفونی که با زد ۳ پلاس عرضه می‌شود مدل ساده هدفون‌های سونی است. ظاهرش ساده است و دکمه‌ای هم برای پاسخ دادن به تماس روی آن قرار دارد. کیفیت سیم هدفون نیز کاملا معمولی و پلاستیکی است و جنسی شبیه جنس سیم هدفون آیفون دارد. سیم هدفون‌های آن نیز به ترتیبی است که باید گوشی سمت چپ را ابتدا بگذارید و گوشی سمت راست را از پشت گردن خود متصل کنید. یکی از معایب این گوشی‌ها طراحی آنهاست که ممکن است با گوش همه سازگار نباشد و بعضی‌ها با آن راحت نباشند.

 

image

 

از آنجا که سونی دستی در تولید هدفون دارد، کیفیت صدای خروجی این هدفون استاندارد و خوب است. صدای واضح و مشخصی از آن بیرون می‌آید و کیفیتی کاملا راضی‌کننده به کاربر ارائه می‌دهد. اگر ظاهرش نیز کمی جذاب‌تر بود، شاید یکی از بهترین هدفون‌های عرضه‌شده در گوشی لقب می‌گرفت. در نهایت می‌توانیم بگوییم این گوشی از نظر صدا یکی از بهترین گوشی‌های اندرویدی موجود در بازار است و اگر موسیقی زیاد گوش می‌دهید، اکسپریا زد ۳ پلاس را در گزینه‌های خریدتان در نظر بگیرید.

از نظر نرم‌افزاری، سونی، با توجه به سابقه حضورش در صنعت موسیقی، توانسته بهترین تکنولوژی‌های خودش را در زد ۳ پلاس بگنجاند. خروجی صدای این گوشی از پورت ۳.۵ میلیمتری هدفون واقعا عالی است و تفاوتی نمی‌کند چه مدل هدفونی به آن وصل کنید، چراکه کیفیت صدای فوق‌العاده‌ای دریافت خواهید کرد. زمانی که هدفون برندهای دیگر را به زد ۳ پلاس متصل کنید، گوشی گزینه‌ای در اختیارتان قرار می‌دهد که با فعال کردنش گوشی به‌طور اتوماتیک هدفون شما را آنالیز می‌کند و بهترین صدا را به آن تحویل می‌دهد.

 

نظر جی‌اس‌ام

در مجموع اکسپریا زد ۳ پلاس را می‌توان گوشی بسیار خوبی نامید، چراکه صفحه نمایش خوب، دوربین خوب و طراحی واقعا زیبا دارد، مخصوصا نسخه طلایی آن که ظاهری جذاب در دستتان خواهد داشت. لبه‌های فلزی صیقلی همراه با پوشش شیشه‌ای در پشت و جلو دستگاه حس کالایی کاملا لوکس و البته باکیفیت را منتقل می‌کند.

 

image

 

در مقابل، ظاهر تکراری نسل‌های قبلی را شاهدیم. صفحه نمایش دستگاه رزولوشن تمام اچ‌دی دارد و دوربین اصلی نیز نسبت به اکسپریا زد ۳ تغییر چندانی نکرده است. این موارد به این معنی نیست که زد ۳ پلاس گوشی خوبی نیست، بلکه خریدش را به هرکسی توصیه نمی‌کنیم. از جمله افرادی که می‌توانند صبر کنند تا نسل بعدی پرچمداران سونی را خریداری کنند، کسانی‌اند که اکنون اکسپریا زد ۳ دارند. این گوشی را به کسانی توصیه می‌کنیم که گوشی‌ای با عمر باتری خوب، خروجی باکیفیت صدا و دوربینی خوب روی گوشی خود می‌خواهند. علاوه بر این ظاهر جذاب و ضخامت ۶.۹ میلی‌متری دستگاه هم وسوسه‌کننده است.

در نهایت می‌توان گفت سونی در سال ۲۰۱۵ با احتیاط عمل کرد و، به‌جای عرضه پرچمداری با ظاهری کاملا جدید، ترجیح داد همان زد ۳ را بهبود دهد و این گوشی را به بازار عرضه کند. نتیجه آن؟ با گوشی خوبی روبروییم، اما نمی‌توان گفت با بهترین گوشی اندرویدی مواجهیم.

 

مزایا

صفحه نمایش زیبا

دوربین خیلی خوب

رابط کاربری سبک

عمر باتری مناسب

 

معایب

ظاهر تکراری

داغ کردن پردازنده (البته با به‌روزرسانی نرم‌افزاری تا حدودی قابل حل است)

عملکرد کند هنگام داغ کردن

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (122 نظر)

rashel

۱۳۹۶/۱/۳۰
سلام دوست عزیز من خودم هواویp8 دارم اما میخوام سونی بگیرم p8 بد نیست اما هرچی باشه اسمش هواوی و قدرترین گوشی هواویم بگیری بازم اسمش هواوی به نظرم پولتو بابت هواوی هدر نده چون اصلآ کلاس نداره

Paria.eda

۱۳۹۶/۱/۱
سلام همگی
من میخوام بگیرم اما شک کردم ب باتری و نویز دوربین و داغ کردنش
نرم افزارخاصیم نمیخوام نصب کنم
کمکم کنید لطفا

ERFAN

۱۳۹۵/۱۰/۲۰
سلام بروبچ بنظرتون این گوشی رو بخرم یا SONYM5

حسین

۱۳۹۵/۱۰/۱۴
کی گفته دوربینش از 16 سامسونگ کم تره

کوروش

۱۳۹۵/۱۰/۱۰
سلام بزرگوار خوبه که خودتون میگید همه چیزش خوبه الا فیلمبرداری خوب اولا اونقدم که شما میگید نیست دوما گفتن گوشی نه دوربین فیلمبرداری سوما هیچ گوشیه بدون نقطه ضعف وجود نداره چهارومن موفق باشید