خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی اس ام؛ گرند اس ۲ (ZTE Grand S II LTE)

بررسی تخصصی جی اس ام؛ گرند اس ۲ (ZTE Grand S II LTE)

جی اس ام: در چند سال اخیر شرکت های چینی زیادی اقدام به تولید گوشی های هوشمند کرده اند. بیشتر این شرکت ها، که می توان به هوآوی و شیائومی، پر آوازه ترینشان اشاره کرد، فقط در چین فعالیت می کنند که البته بازار چین هم بازار پر رونقی برایشان است. برخی شرکت های دیگر مانند زد تی ای و وان پلاس، پا را فراتر از چین گذاشته و در بازارهای جهانی هم فعالیت می کنند.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۴/۲/۲۸

جی اس ام: در چند سال اخیر شرکت های چینی زیادی اقدام به تولید گوشی های هوشمند کرده اند. بیشتر این شرکت ها، که می توان به هوآوی و شیائومی، پر آوازه ترینشان اشاره کرد، فقط در چین فعالیت می کنند که البته بازار چین هم بازار پر رونقی برایشان است. برخی شرکت های دیگر مانند زد تی ای و وان پلاس، پا را فراتر از چین گذاشته و در بازارهای جهانی هم فعالیت می کنند. 

 

image

 

در این پست می خواهیم یکی از بهترین گزینه های زد تی ای در بازار یعنی مدل ZTE Grand S II نسخه LTE را بررسی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید. 

طراحی

گرند اس ۲ به جز بخش جلویی که با یک پوشش شیشه ای پوشانده شده، تماما از پلاستیک ساخته شده است. حتی نوار دور دستگاه که شبیه به فلز می ماند نیز جنسی پلاستیکی دارد؛ همانند پرچمداران قبلی سری اس سامسونگ. البته به لطف بدنه پلی کربناتی، باتری دستگاه قابل تعویض است و درگاه کارت حافظه جانبی هم در زیر درب پشتی آن قرار دارد.

طراحی گرند اس ۲، زیبا، ساده و شکیل است؛ البته از دور به این شکل دلربایی می کند و از نزدیک با یک گوشی پلاستیکی روبرو هستیم. در سال ۲۰۱۵ که تقریبا تمامی شرکت های بزرگ از مواد مختلف مانند چرم، شیشه و فلز برای ساخت گوشی های خود استفاده می کنند، دیگر گوشی های پلاستیکی کمتر مورد توجه قرار می گیرند. 

image

هنگامی که دستگاه را در دست می گیرید، ممکن است جنس بدنه پشتی شما را یاد گوشی HTC One X بیاندازد. از این رو نمی توان گفت جنس بدنه به بدی گوشی مانند گلکسی اس ۴ سامسونگ است. ارگونومی این گوشی برای صفحه نمایش ۵.۵ اینچی بسیار خوب است و اولین باری که دستگاه را در دست بگیرید، خوش دستی گرند اس ۲ را متوجه می شوید. اما هرچه باشد صفحه نمایش ۵.۵ اینچ هنوز هم ممکن است کمی برای افراد بزرگ باشد.

در مقایسه با وان پلاس وان، صفحه نمایش دستگاه کمی پهن تر است و در مقایسه با آیفون ۶ پلاس، صفحه نمایش دستگاه تقریبا همانند ۶ پلاس می ماند. قسمت پشتی دستگاه خمیدگی خاصی به سمت بیرون دارد که از لبه های گوشی شروع می شود. این خمیدگی باعث می شود گوشی بهتر در دست جای گیرد و احساس امنیت به کاربر القا کند.

image

از اینها بگذریم، در جلوی دستگاه ما با یک پنل سفید رنگ روبرو هستیم که در وسط آن صفحه نمایش بزرگ ۵.۵ اینچی دستگاه قرار دارد. در بالای صفحه نمایش برند زد تی ای، بلندگو مکالمه، دوربین دوم دستگاه در سمت راست بلندگو و سنسور های دستگاه در سمت چپ بلندگو، قرار دارند. در زیر صفحه نمایش نیز شاهد سه دکمه نرم افزاری گرند اس ۲ هستیم که در زمانی که نور پس زمینه این چراغ ها خاموش می شود، وجود آن ها را حس نمی کنید. 

image
image

در سمت راست دستگاه نیز، ابتدا کلید یکپارچه کم و زیاد کردن صدا و کمی پایین تر، دکمه پاور دستگاه وجود دارد. 

image

در بخش پایینی شاهد پورت مایکرو USB و میکروفون اصلی دستگاه هستیم. در سمت چپ دستگاه هم چیز خاصی دیده نمی شود و تنها نوار نقره ای رنگ وجود دارد. در بخش بالایی گوشی هم تنها پورت ۳.۵ میلیمتری هدفون قرار دارد. 

image
image

بخش پشتی دستگاه، تنها بلندگو اصلی، دوربین، فلش ال ای دی و میکروفون دوم در کنار یکدیگر دیده می شوند. ممکن است با خود بگویید قرار گرفتن بلندگو در این سمت موجب می شود وقتی گوشی روی میز است، صدای آن به خوبی شنیده نشود اما به دلیل خمیدگی که به آن اشاره کردیم، مشکی از این بابت وجود ندارد. 

image

صفحه نمایش

صفحه نمایش این گوشی، ۵.۵ اینچی است و رزولوشن FullHD هم دارد. تا اینجا که همه چیز همانند گوشی های آیفون ۶ پلاس و وان پلاس وان است. اما از نظر کیفیت، زی تی ای هم رده با این گوشی ها نیست. 

این صفحه نمایش به لطف تراکم پیکسلی ۴۰۱ پیکسل در هر اینچ، مشکلی از نظر شارپ بودن تصاویر ندارد اما کیفیت نمایش تصاویر عالی نیست. صفحه نمایش گرند اس ۲ رنگ ها را گرم نشان می دهد، اما کم بودن کانتراست و همچنین کم بودن میزان نور صفحه نمایش، تجربه دلچسبی به کاربر ارائه نمی دهد.

image

کانتراست تصاویر به نحوی کم است که تصاویر حالت مرده دارند. کم بودن نور صفحه نمایش هم برای کاربر در زیر نور آفتاب، مشکل ساز خواهد بود. در مجموع می توان گفت این صفحه نمایش بد نیست، اما خوب هم نیست و کیفیت متوسطی دارد. 

این صفحه نمایش که تکنولوژی TFT دارد، از نظر زاویه دید عملکرد قابل قبولی دارد و از این نظر مشکل خاصی وجود نخواهد داشت. 

سخت افزار

گرند اس ۲، از یک پردازنده اسنپ دراگن ۸۰۱ ساخت کوآلکام استفاده می کند. فرکانس پردازشی این پردازنده هم روی ۲.۳ گیگاهرتز تنظیم شده است. در کنار این پردازنده قدرتمند، ۲ گیگابایت حافظه رم و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی هم وجود دارد که کاربر می تواند با استفاده از کارت حافظه جانبی، میزان حافظه داخلی را افزایش دهد.

image

در قسمت پشتی گوشی نیز دوربین اصلی دستگاه با رزولوشن ۱۳ مگاپیکسل قرار دارد و دوربین جلویی این گوشی هم ۲.۱ مگاپیکسلی است و می تواند با رزولوشن 1080P فیلم برداری کند. فیلم برداری دوربین اصلی دستگاه هم رزولوشن 1080P دارد.

یکی از معایبی که می توان در مشخصات سخت افزاری گرند اس ۲ در نظر گرفت، فقدان NFC است.

نرم افزار

زد تی ای تلاش کرده تا با استفاده از ویژگی های نرم افزاری مختلف، تجربه کاربری دلچسبی را ارائه دهد. اندروید دستگاه نسخه ۴.۳ جلی‌بین است اما با استفاده از پوسته نرم افزاری زد تی ای، اندروید ۴.۳ متفاوتی را تجربه خواهید کرد که در ادامه به ویژگی های جذاب آن خواهیم پرداخت.

قبل از پرداختن به ویژگی های خوب این رابط کاربری، یکی از معایب آن یعنی لانچر نصب شده روی گوشی را بررسی خواهیم کرد. لانچری که روی گرند اس ۲ نصب شده است Mifavor Launcher نام دارد. این لانچر کمی کند است و تصویر را در پس زمینه تار می کند! در مجموع تجربه خوبی از این لانچر نداشتیم اما با نصب لانچر های دیگر مانند Google Now Launcher، این مشکل کاملا برطرف می شود. البته باز هم این موضوع سلیقه ایست و ممکن است شما نظر دیگری داشته باشید.

 

image

 

یکی دیگر از معایب عجیبی که این رابط کاربری دارد، این است که نمی شود در صفحه قفل صفحه نمایش، اسکرین شات تهیه کرد. این ایراد شاید چندان مهم نباشد اما گاهی وقت ها ممکن است کاربر به آن نیاز داشته باشد.

اما از نکات خوب این رابط کاربری می توان در ابتدا به صفحه Lock Screen آن اشاره کرد. لاک اسکرین گرند اس ۲ بسیار ساده است. در بالا تنها ساعت و تاریخ دیده می شود و در بخش پایین سمت راست هم چند پیکان دیده می شوند. اگر آن پیکان ها را به سمت چپ بکشید، چهار اپلیکیشن در زیر لاک اسکرین پدیدار می شود که با لمس آنها می شود مستقیما از طریق لاک اسکرین، واردشان شد. 

 

image

 

یکی دیگر از نکات خوب این رابط کاربری، ویژگی هایی است که در بخش تنظیمات دستگاه قرار گرفته است. این ویژگی های هوشمندانه که در زیر مجموعه Smart Operation در تنظیمات قرار گرفته اند، کار با گوشی را ساده تر می کنند. اولین آنها One-hand operation است که به کمک تنظیمات موجود در آن، کار کردن با یک دست با این گوشی ۵.۵ اینچی راحت تر می شود. ویژگی بعدی Mi-POP است. با فعال کردن این ویژگی یکی از دکمه های سخت افزاری خانه یا بازگشت، در صفحه نمایش ظاهر می شود و بار دیگر کار کردن با یک دست آسان تر می شود. 

 

image

 

ویژگی بعدی که مورد علاقه ما نیز بود، Gesture & Motion است. به کمک این تنظیمات شما می توانید سه ژست حرکتی برای رابط کاربری گوشی فعال کنید. اولین آنها Close App است. به کمک این ستینگ، می توانید اپلیکیشنی که در آن قرار دارید را با کشیدن سه انگشت خود از بالای صفحه نمایش به پایین ببندید. این ویژگی در برخی موارد واقعا کار آمد خواهد بود و مهم تر از همه این است که لگ یا کندی در هنگام این کار دیده نمی شود.

ژست حرکتی بعدی مربوط می شود به Switch Apps. به کمک این ژست حرکتی می توانید زمانی که در یک اپلیکیشن هستید، با کشیدن سه انگشت خود به سمت راست یا چپ، به اپلیکیشن های بعدی یا قبلی که باز هستند بروید.

در نهایت ژست حرکتی سوم به نام Screen Capture وجود دارد که همانطور که از نامش پیداست، به کاربر اجازه می دهد با جمع کردن سه انگشت خود روی هر صفحه ای، از آن صفحه اسکرین شات بگیرد و ذخیره کند. تمامی این ژست ها به خوبی کار می کنند و واقعا تجربه لذت بخشی را در اختیار قرار می دهند.

 

image

 

علاوه بر این ژست ها، ویژگی های دیگری در قالب Motion هم در این بخش قرار دارند. به کمک آن ها می توانید زمانی که در صفحه یکی از مخاطبان خود هستید، با گرفتن گوشی در جلوی گوش خود با اون تماس برقرار کنید. یا حتی زمانی که تماسی دریافت می کنید، می توانید با گرفتن گوشی در جلوی گوش خود تماس را جواب دهید. حالت های دیگری مانند Pocket Mode، Flip Mute و Snooz/Stop alarm هم در این بخش موجود هستند که احتمالا پیش تر آن ها را در گوشی های سامسونگ یا اچ تی سی دیده اید. 

 

image

 

از Gesture & Motion که خارج شویم، هنوز ویژگی های دیگری در زیر مجموعه Smart Operation باقی مانده است. یک ویژگی خوب دیگر، Glove Mode نام دارد. با فعال کردن این ویژگی، حساسیت صفحه نمایش نسبت به لمس بالا می رود و در نتیجه در زمستان هم که دستکش دستتان کرده باشید، باز هم می توانید با گرند اس ۲ کار کنید. 

دو ویژگی دیگر Quick Start و Scheduled Power on/off هم وجود دارد که اولی باعث می شود، در زمان ری استارت یا روشن شدن گوشی، زمان بوت سیستم عامل سریع تر شود. با ویژگی دوم هم می توانید، برای خاموش و روشن شدن دستگاه زمان تعیین کنید که کمی این مورد عجیب به نظر می رسد.

علاوه بر اینها زد تی ای یک بخش Kids Mode هم به این گوشی اضافه کرده است. حالت کودک این سیستم عامل بسیار ساده است. برای فعال کردن آن باید حتما یک رمز انتخاب کنید و سپس چند اپلیکیشنی که برای کودک مناسب می دانید را تعیین کنید.

 

image

 

در نهایت آخرین بخشی که می خواهیم به آن اشاره کنیم، مربوط به بخش اعلان های این رابط کاربری است. این قسمت نسبت به اندروید ۴.۳ معمولی، بهبودهایی داشته است. در حالت عادی که نوار اعلان ها را پایین می کشید، آخرین اعلان ها دیده می شود. اما با یک بار سوایپ کردن به سمت چپ، تنظیمات بیشتری در اختیارتان قرار می گیرد.

 

image

 

در مجموع می توان گفت رابط کاربری این سیستم عامل سبک و سریع است و با ویژگی های نرم افزاری که دارد، کار با آن دلچسب است. تنها ممکن است بعضی افراد با اپلیکیشن های داخلی مانند کیبورد و یا لانچر مشکل داشته باشند اما این موارد قابل به سادگی قابل تعویض هستند و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

 

دوربین

دوربین اصلی دستگاه ۱۳ مگاپیکسلی است. کیفیت عکس های گرفته شده با این گوشی نیز بسیار خوب است. عکس ها از نظر رنگ و از نظر میزان شارپ بودن، کیفیت خوبی دارند. رنگ های عکس ها در واقع بسیار نزدیک به حالت طبیعی خود هستند. در زمینه نور هم نرم افزار دوربین به خوبی می تواند نور را تنظیم کند تا در عکس ها یک نقطه بیش از حد پر نور یا کم نور نباشد.

 

image

 

image

 

image
image

با زوم صد درصدی دوربین

 

کیفیت عکسبرداری در نور کم هم قابل قبول است و تنها مشکل آن نویز های کمی است که دارد. البته در کنار این دوربین یک فلش LED هم وجود دارد تا در نور کم، بتوانید عکس های بهتری از سوژه های نزدیک بگیرید. کیفیت عکس های دوربین ۲ مگاپیکسل جلویی اما چندان دلچسب نیست و می توانست بهتر از این ها هم باشد. 

در زمینه فیلم برداری هم کیفیت فیلم های گرفته شده با گرند اس ۲ در سطح خوبی قرار دارد. اما کیفیت صدای ضبط شده می توانست کمی بهتر باشد. 

 

image

 

نرم افزار دوربین گوشی گرند اس ۲ نیز ساده طراحی شده است و کار با آن راحت است. با اپلیکیشن دوربین آن به راحتی می توانید رزولوشن عکس ها و فیلم ها را تغییر دهید. سوییچ کردن بین حالت های عکس برداری و فیلم برداری هم بسیار ساده امکان پذیر است. در مجموع می توان گفت این گوشی از نظر نرم افزار دوربین و از نظر کیفیت عکس ها نمره قبولی را از جی اس ام دریافت می کند. 

 

باتری

مصرف باتری گرند اس ۲ در حالت استند بای، خیلی خوب است. به لطف باتری حجیم ۳۰۰۰ میلی آمپری و البته بهبود های نرم افزاری که زد تی ای اعمال کرده، مصرف باتری در این گوشی کاربر را راضی می کند. 

 

image

 

با استفاده سبک و معمولی کاربر می تواند تا ۵ الی ۶ ساعت از صفحه نمایش زد تی ای کار بکشد. با استفاده سنگین اما این میزان استفاده به ۳ الی ۴ ساعت می رسد. مدت زمان شارژ شدن دستگاه اما کمی زیاد است و در حدود دو ساعت طول می کشد تا گرند اس ۲ از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ شود. 

 

نظر جی اس ام

ZTE Grand S II LTE گوشی فوق العاده ای نیست اما در رنج قیمتی که دارد، انتخاب قابل تاملی است. وجود پردازنده اسنپ دراگن ۸۰۱ در کنار صفحه نمایش بزرگ ۵.۵ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰پی، ترکیبی است که نمی توان به این راحتی ها در این رنج قیمتی پیدا کرد. اگرچه صفحه نمایش دستگاه بهترین ۵.۵ اینچی بازار نیست اما اگر از میزان کم بودن نور صفحه نمایش گذر کنیم، هنوز هم با صفحه نمایش خوبی روبرو هستیم.

 

image

 

بدنه دستگاه هم اگرچه پلاستیکی است اما به جرات می توان گفت گرند اس ۲ در دست کاربر حس بسیار بهتری نسبت به گوشی های پلاستیکی سامسونگ مانند گلکسی اس ۴، دارد.

شاید نکته ای که باعث شود کاربران در خرید این گوشی تردید کنند، چینی بودن برند آن باشد. اما این نکته را در نظر بگیرید که با گوشی خوبی روبرو هستید که در ایران گارانتی هم دارد. قیمت این گوشی در بازار کشور ۹۲۰ هزار تومن است و با گارانتی سامتل عرضه می شود. از جمله رقبای آن می توان به پرچمداران سال گذشته شرکت ها مانند Sony Xperia Z2، LG G3، HTC One M8 و همچنین رقیبی از سرزمین مادری خود زد تی ای یعنی وان پلاس وان اشاره کرد که همه این گوشی ها بالای یک میلیون و دویست هزارتومان قیمت دارند. البته از نظر اندازه اگر بخواهیم بررسی کنیم، گرند اس ۲ در رده فبلت ها جای می گیرد و نمیتوان با گوشی های کوچکتر مقایسه کرد اما از نظر سخت افزاری، رقبایی که نام بردیم وجود دارند و گرند اس ۲ از نظر قیمتی از همه شان ارزان تر است. 

اگر می خواهید تا زیر یک میلیون تومان گوشی بخرید، گرند اس ۲ را به عنوان یک گزینه قابل تامل در نظر بگیرید. در ادامه می توانید مقایسه این گوشی با رقبای خود را در جدول مشخصات سخت افزاری ببینید.

 

مزایا:

پردازنده قوی 

رابط کاربری سبک

عمر مناسب باتری

دوربین خوب

 

معایب:

بدنه پلاستیکی

صفحه نمایش معمولی

 

image

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (19 نظر)

Mohammad

۱۳۹۶/۱/۲۴
Naaaaaa?

محمد

۱۳۹۵/۵/۲۴
اندرویدش بالا میره?

محمد

۱۳۹۵/۵/۲۴
اندرویدش بالا میره?

من

۱۳۹۵/۵/۲۰
برای این گوشی قاب هست؟

اشتاد

۱۳۹۵/۴/۱
گوشی زد تی ای گرند اس 2 من بعد اینکه چند لحظه روشن می ماند به شدت داغ می کند حتی نمایندگی تهران هم بردم که با همان ایراد داغ کردن باز گرداندند