خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی اس ام؛ وان پلاس وان (OnePlus One)

بررسی تخصصی جی اس ام؛ وان پلاس وان (OnePlus One)

جی اس ام: اگرچه سال ۲۰۱۴ به اتمام رسیده است اما قاتل پرچمداران سال ۲۰۱۴ اکنون به دفتر ما رسیده است و در این پست، این قاتل چینی را بررسی خواهیم کرد تا بدانیم آیا این گوشی همچنان ارزش خرید دارد یا خیر ؟

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۴/۲/۲۰

- جی اس ام: اگرچه سال ۲۰۱۴ به اتمام رسیده است اما قاتل پرچمداران سال ۲۰۱۴ اکنون به دفتر ما رسیده است و در این پست، این قاتل چینی را بررسی خواهیم کرد تا بدانیم آیا این گوشی همچنان ارزش خرید دارد یا خیر ؟

 

image

 

وان پلاس یک شرکت تازه کار چینی است که سعی دارد با تولید محصولات ارزان قیمت اما با کیفیت، در بازار جهانی سودی به جیب بزند. وان پلاس وان، اولین گوشی ساخت این شرکت است که با مشخصات سخت افزاری عالی (البته برای سال ۲۰۱۴) و قیمتی ارزان، عرضه شد. اگرچه این محصول در ابتدا تنها با دعوت نامه فروخته می شد اما با این وجود هم، وان پلاس وان طرفداران زیادی برای خود دست و پا کرد. قیمت به صرفه این محصول را شاید بتوان مهم ترین برگ برنده این محصول دانست به نحوی که حتی با وجود لزوم دعوتنامه برای خرید گوشی، وان پلاس توانست یک میلیون گوشی وان بفروشد.

 

image

 

یک ویژگی خاص این محصول، سیستم عامل دستگاه است. روی وان پلاس وان به صورت پیش فرض رام Cyanogen نصب شده است. این رام که بر مبنای اندروید است، ظاهری مشابه اندروید خام هم دارد اما واقعا چرا باید رامی که ظاهری مشابه اندروید خام دارد باعث محبوبیت دستگاه شود؟ در بخش نرم افزار نگاهی به این سیستم عامل خواهیم انداخت. پیش از آن بهتر است نگاهی به طراحی و سخت افزار وان پلاس وان داشته باشیم.

 

image

 

طراحی

معمولا بخش طراحی در بررسی تخصصی های جی اس ام، تنها درباره گوشی است. اما این بار می خواهیم بر خلاف همیشه، این بخش را با بسته بندی دستگاه شروع کنیم. در واقع می خواهیم بگوییم بسته بندی این دستگاه برای یک محصول ۳۴۹ دلاری، زیادی خوب است!

 

image

 

این بسته بندی به نحوی است که هرگز نمی توان گوشی که یک بار باز شده را، به نام یک گوشی نو به شما فروخت. علاوه بر این موضوع، طراحی این بسته بندی، مینیمال، ساده و بسیار شیک است. در حقیقت وان پلاس می خواهد با این بسته بندی، حس خوب کار کردن با وان پلاس وان را از ابتدایی که محصول را دریافت می کنید به شما منتقل کند. جعبه دستگاه درون یک بسته بندی قهوه ای رنگ قرار دارد. روی این جعبه نیز یک مسیر قرار دارد که با کشیدن نخی که از این مسیر می گذرد، جعبه دستگاه باز می شود. سپس در زیر این جعبه قهوه ای، با یک جعبه سفید زیبا روبرو می شوید. 

 

image

 

این بسته در واقع، جعبه اصلی دستگاه است. نکته جالب این بسته بندی، عدم وجود شارژر درون آن است. شارژر وان پلاس وان در یک بسته بندی جدا عرضه می شود.

 

image

 

image

 

از بسته بندی که گذر کنیم، خود وان پلاس وان در نگاه اول یک گوشی با فرم استاندارد و ساده به نظر می رسد. واقعیت هم همین است. همه بخش ها در جایی که باید باشند قرار دارند. از نمای جلویی، ما با یک پنل مشکی رنگ که صفحه نمایش ۵.۵ اینچی دستگاه را در خود جای داده روبرو هستیم. یک نوار فلزی نیز به زیبایی دور تا دور این پنل را فرا گرفته است که در شرایط نوری مختلف می درخشد و نمای ساده و البته زیبایی را پدید می آورد.

 

image

 

بخش پشتی وان پلاس وانی که در اختیار ما قرار دارد مشکی رنگ است. جدای از رنگ این بخش، یک الگوی سنگ ریزه مانند نیز در این بخش وجود دارد. وقتی برای اولین بار وان پلاس وان وارد دفتر ما شد، افراد مختلف واکنش های متفاوتی به آن نشان دادند. در مجموع می توان گفت تقریبا همه ما از ظاهر پشتی دستگاه خوشمان آمد. اگرچه این الگو باعث شده وان پلاس وان کمی زبرتر باشد اما در مجموع باعث می شود در دست احساس امنیت ایجاد کند.

 

image

 

همچنین این سطح خاص، تا حدود زیادی مانع جذب اثر انگشت می شود اما اگرانگشتانتان کمی چرب باشد، دیگر به سختی می شود پشت وان پلاس وان را تمیز کرد. این بخش نیز بسیار ساده است. در قسمت بالایی شاهد دوربین ۱۳ مگاپیکسلی و فلش ال ای دی دوگانه، در یک قاب فلزی هستیم. این قاب فلزی نیز در کناره ها تراش خورده و می درخشد. در کنار دوربین دستگاه، میکروفون سوم دستگاه که وظیفه ضبط صدا موقع فیلم برداری را دارد، دیده می شود.

 

image

 

لوگوی وان پلاس نیز دقیقا در زیر بخش دوربین دستگاه قرار گرفته است. در بخش انتهایی پشت دستگاه نیز تاییده های FCC و CE همراه با مدل دستگاه و همان نوشته های همیشگی که روز به روز پشت دستگاه های بیشتری می بینیم، حضور دارند. 

 

image

 

از نمای کنار نیز وان پلاس وان ساده طراحی شده است. در لبه ی سمت راستی، تنها دکمه پاور دستگاه دیده می شود. در سمت چپ نیز، دکمه کم و زیاد کردن صدا، همراه با جایگاه سیم کارت قرار دارد. یکی از نقاط ضعفی که می توان در طراحی و مواد به کار رفته در آن وجود دارد، همین دکمه های کناری دستگاه هستند.

 

image

 

این دکمه های همانند دکمه های گلکسی اس یا آیفون حس خوبی هنگام فشردن منتقل نمی کنند. دکمه کم و زیاد کردن صدا نیز کوچک است و در گاهی مواقع ممکن است اشتباهی به جای کم کردن صدا، حجم صدای خروجی را بیشتر کنید. 

 

image

 

وان پلاس وان برای راحتی کاربران، دو درگاه سیم کارت در بسته بندی گوشی قرار داده است. یکی از آن ها با سیم کارت نانو سازگاری دارد و دیگری با سیم کارت مایکرو. بدین ترتیب کاربرانی که سیم کارت های مایکرو یا نانو دارند، دیگر نگران پانچ کردن دوباره سیم کارت خود، نخواهند بود.

بخش پایینی دستگاه، دو اسپیکر دستگاه دیده می شوند. این بلندگوها متاسفانه استریو نیستند اما در مجموع صدای خروجی از آن ها، حجم بالا و کیفیت قابل قبولی دارد. میکروفون اصلی و البته پورت USB هم در این بخش دیده می شود.

 

image

 

بخش بالایی دستگاه هم پورت ۳.۵ میلیمتری هدفون و میکروفون دوم دستگاه وجود دارد.

 

image

 

از نظر ابعادی می توانیم این گوشی را با آیفون ۶ پلاس اپل مقایسه کنیم. همانطوری که در تصاویر می بینید، وان پلاس وان کمی کوچکتر از آیفون ۶ پلاس به نظر می رسد. در عمل هم وقتی که وان پلاس وان را در دست می گیرید، خوش دست تر است.

 

image

 

image

 

در نهایت می توان گفت وان پلاس وان، طراحی ساده و شکیلی دارد و به ندرت ممکن است افراد از ظاهر وان پلاس وان خوششان نیاید. 

 

صفحه نمایش

وان پلاس وان یک صفحه نمایش ۵.۵ اینچی با رزولوشن 1080P دارد. تکنولوژی ساخت این صفحه نمایش LTPS است. این تکنولوژی باعث می شود در هنگامی که دمای دستگاه بالا می رود، صفحه نمایش دستگاه داغ نشود و در نتیجه به آن آسیبی نرسد. همچنین تکنولوژی IPS نیز در این صفحه نمایش وجود دارد تا تصاویر از زوایای مختلف، بدون تغییر در رنگ ها و کانتراست به نمایش در آیند. 

 

image

 

نمی توان به این صفحه نمایش ۱۰ از ۱۰ داد اما در مجموع کیفیت نمایش تصاویر خوب است. یکی از مشکلاتی که صفحه نمایش وان پلاس وان دارد، نمایش رنگ مشکی است. به دلیل کم بودن کانتراست این صفحه نمایش، رنگ مشکی به خوبی نمایش داده نمی شود و حالت سرمه ای رنگی دارد. این موضوع حتی زمانی که نور صفحه نمایش روی متوسط تنظیم شده باشد نیز حس می شود. ولی این مشکل آنقدر ها هم جدی نیست و به راحتی ممکن است متوجه آن نشوید. 

 

image

 

خوانایی صفحه نمایش وان پلاس وان در زیر نور آفتاب نیز خیلی خوب است. اگرچه مقدار بازتاب نور از صفحه نمایش کمی زیاد تر از گوشی های دیگر به نظر می رسد اما در مجموع از نظر نمایش تصاویر، صفحه نمایش وان پلاس وان خیلی خوب عمل می کند. در طول مدتی که این گوشی را آزمایش می کردیم، به جز مسئله بازتابش نور از شیشه صفحه نمایش، مشکل دیگری در این زمینه مشاهده نشد. البته همین مسئله بازتابش نور آنقدر ها هم جدی نیست و کاربر به آن عادت خواهد کرد. 

رنگ ها در این صفحه نمایش تقریبا گرم و طبیعی نمایش داده می شوند. البته به لطف Cyanogen، شما می توانید رنگ های صفحه نمایش را شخصی سازی و مطابق میل خود آن ها را تنظیم کنید. با توجه به تکنولوژی IPS نیز، رنگ ها از زوایای مختلف با کیفیت ثابتی نمایش داده می شوند. 

 

image

 

از کیفیت نمایش که بگذریم، این صفحه نمایش ۵.۵ اینچی که تراکم ۴۰۱ پیکسل در هر اینچ دارد، با یک پوشش شیشه ای گوریلا گلس ۳ محافظت می شود. در مجموع می توان گفت این صفحه نمایش هنوز هم از بسیاری گوشی های بازار بهتر است و کاربر را راضی نگاه خواهد داشت.

 

سخت افزار و عملکرد

در بخش ابتدا می خواهیم وان پلاس وان را به صورت تکنیکی و از نظر مشخصات سخت افزاری بررسی کنیم. همانطوری که پیش تر گفتیم، در جلوی دستگاه یک صفحه نمایش ۵.۵ اینچی با رزولوشن 1080P قرار دارد که ۴۰۱ پیکسل را در هر اینچ خود جای داده است. زیر این صفحه نمایش، قلب تپنده دستگاه یعنی Snapdragon 801 قرار دارد. این پردازنده ۴ هسته ای، همان پردازنده ایست که در HTC One M8 و Galaxy S5 نسخه آمریکای شمالی، قرار داشت.

علاوه بر این پردزانده قدرتمند، ۳ گیگابایت حافظه رم نیز در این دستگاه وجود دارد. وان پلاس وان در دو نسخه با حافظه داخلی ۱۶ یا ۶۴ گیگابایتی در رنگ های سفید و مشکی عرضه می شود. دوربین اصلی دستگاه ۱۳ مگاپیکسلی است و سنسور ساخت سونی این دستگاه، دقیقا همان سنسوری است که در هوآوی Ascend P7 یافت می شود. دوربین جلویی دستگاه نیز ۵ مگاپیکسلی است. این مجموعه سخت افزاری، از یک باتری ۳۱۰۰ میلی آمپری نیرو می گیرد. 

 

image

 

این لیست بلند بالا از مشخصات سخت افزاری که مشابه پرچمداران سال ۲۰۱۴ است، با توجه به قیمت ۲۹۹ دلاری برای نسخه ۱۶ گیگابایتی و قیمت ۳۴۹ دلاری برای نسخه ۶۴ گیگابایتی، توانسته لقب قاتل پرچمداران ۲۰۱۴ را به این گوشی بدهد. 

این پردازنده ۲.۵ گیگاهرتزی به کمک حافظه رم ۳ گیگابایتی و البته رام Cyanogen، عملکرد فوق العاده سریعی ارائه می دهد. وان پلاس وان دستورات کاربر را به سرعت اجرا می کند، سرعت باز شدن اپلیکیشن ها نیز بالاست و کندی در این مورد مشاهده نمی شود. رم سه گیگابایتی دستگاه نیز موجب می شود در زمینه مولتی تسکینگ، این گوشی عملکرد خیلی خوبی از خود به جای گذارد. 

در مجموع می توان گفت اگر چه این گوشی برای سال ۲۰۱۴ عرضه شده است اما همچنان عملکرد سیستم عامل و دستگاه کاملا روان است و مشکلی از این بابت دیده نمی شود. در زمینه اجرای بازی های سنگین نیز، ما بازی Asphalt 8 را توانستیم روی دستگاه اجرا کنیم. این بازی به راحتی اجرا شد و مشکلاتی مانند لگ و کندی ندارد. 

 

image

 

وان از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی کند و کاربر می تواند میان نسخه های ۱۶ گیگابایتی و ۶۴ گیگابایتی یکی را انتخاب کند. حافظه داخلی وان از نظر سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات، به خوبی گوشی هایی مانند گلکسی اس ۶ و اس ۶ اج نیست، اما این به معنی ضعیف بودن وان در این زمینه نیست. وان در زمینه انتقال اطلاعات و سرعت خواندن آنها از روی حافظه داخلی، در حد گوشی های دیگر اندرویدی ظاهر می شود. 

عدم استفاده از کارت حافظه جانبی می تواند دلایل مختلفی از طرف وان پلاس داشته باشد اما هرچه باشد واقعا با این قیمت و البته گزینه های ۱۶ و ۶۴ گیگابایتی، نبود این کارت حافظه های کوچک احساس نمی شود.

در نهایت این گوشی ۳۴۹ دلاری، از نظر سخت افزاری هنوز هم بعد از یک سال گوشی بسیار خوبی است و کاربر خود را راضی نگاه خواهد داشت.

 

نرم افزار

یکی از دلایل محبوبیت و فروش به نسبت زیاد این گوشی، نرم افزار دستگاه است. وان پلاس می توانست همانند دیگر شرکت های چینی، یک رابط کاربری مخصوص را طراحی کند و وان را با یک رابط کاربری جدید عرضه کند. اما آنها تصمیم گرفتند به سراغ رام های محبوب Cyanogen بروند. ولی این رام های Cyanogen به چه دلیلی مشهور هستند و چه امکانات اضافه ای در اختیار کاربر قرار می دهند؟ 

 

image

 

رام های ساینوژن بر اساس اندروید خام هستند و حتی در حالت پیش فرض نرم افزار های گوگل را نیز ندارند و باید به صورت جداگانه نصب کنید. البته روی OnePlus One نرم افزار های گوگل به صورت پیش فرض نصب شده است. این رام ها علاوه بر ظاهر معمولی اندروید، برخی امکانات اضافه را به این سیستم عامل اضافه می کنند که باعث می شود این نسخه اندروید را بیشتر از اندروید خام روی نکسوس ها دوست داشته باشید. 

از جمله این ویژگی ها می توان به قابلیت تغییر پوسته سیستم عامل اشاره کرد. کاربر می تواند به راحتی هر پوسته ای را که می خواهد از فروشگاه نرم افزاری گوگل دانلود کند و به سادگی اقدام به تعویض آن نماید.

 

image

 

image

 

یکی دیگر از قابلیت های شخصی سازی این سیستم عامل، وجود تنظیمات مربوط به اعلان ها است. از بخش Notification Manager می توان مشخص کرد اعلان های کدام اپلیکیشن فعال باشد و کدام نباشد. حتی می توان مشخص کرد هنگامی که گوشی قفل است، کدام اعلان ها نشان داده شوند.

 

image

 

همانطوری که حتما می دانید، وان پلاس وان دکمه های سخت افزاری برای اندروید نیز دارد. در این گوشی کاربر می تواند از طریق Buttons در تنظیمات گوشی، دکمه های سخت افزاری یا نرم افزاری را انتخاب کند.

 

image

 

image

 

یکی دیگر از ویژگی های نرم افزاری این گوشی که فقط مربوط به وان پلاس وان است، تنظیمات Gestures است. به کمک این بخش شما می توانید سه ژست حرکتی در هنگامی که گوشی قفل و صفحه نمایش خاموش است تعیین کنید. برای مثال می توانید وقتی گوشی قفل است، با کشیدن V روی صفحه نمایش، فلش LED گوشی را روشن کنید. همچنین می توانید با دوباره کشیدن V، فلش را خاموش کنید. 

 

image

 

دیگر ویژگی های موجود در سیستم عامل دستگاه، میان رام های ساینوژن یکی است و می توانید با دانلود و بروزرسانی گوشی اندرویدی خود به این رام، از آن ها برخوردار باشید.

در کنار تمامی این ویژگی های خوب، باید بگوییم که این گوشی از نظر بروزرسانی نرم افزاری، به سرعت بروزرسانی ها را دریافت نمی کند. 

البته شما می توانید به صورت دستی گوشی خود را بروز کنید اما ما در جی اس ام وقتی گوشی را دریافت کردیم، آپدیت OTA اندروید ۵ برای این گوشی دریافت نمی شد و مجبور شدیم به صورت دستی، آخرین نسخه اندروید را روی دستگاه نصب کنیم.

علاوه بر این اخیرا همکاری ساینوژن و وان پلاس قطع شد و دیگر گوشی با برند وان پلاس و رام ساینوژن نخواهیم دید. به همین دلیل، دیگر در نسخه های جدید وان پلاس وان، برند ساینوژن در پشت گوشی وجود ندارد. 

 

image

 

در مجموع می توان گفت وان پلاس وان از نظر نرم افزاری، امکانات خیلی خوبی دارد اما ممکن است از نظر پشتیبانی نرم افزاری چندان قوی نباشد و هرازگاهی کاربر مجبور باشد به صورت دستی گوشی خود را بروز کند. از این رو ما این گوشی را همه کاربران پیشنهاد نمی دهیم و اگر شما گیک هستید، وان پلاس وان انتخاب خوبی برایتان خواهد بود.

 

دوربین

دوربین وان پلاس وان عالی نیست اما در رده قیمتی ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومن، قطعا یکی از بهترین ها است. وان پلاس وان برای دوربین از سنسور EXMOR IMX214 ساخت سونی استفاده کرده است. عدد دیافراگم این دوربین روی f/2.0 تنظیم شده است. به این ترتیب این دوربین می تواند به میزان مناسبی نور را در شب دریافت کند. 

 

image

 

لنز این دوربین نیز از ۶ بخش تشکیل شده است که این موضوع می تواند در ثبت هرچه بهتر عکس تاثیر داشته باشد. از بحث تکنیکال این دوربین که بگذریم، وان پلاس وان عکس های خوبی در شرایط مختلف ثبت می کند. رنگ ها در این عکس ها در بیشتر شرایط طبیعی هستند. 

 

image

 

همچنین در عکس های گرفته شده توسط وان پلاس وان، نویز به سختی پیدا می شود و این موضوع خود دلیلی برای بهتر بودن دوربین این دستگاه به گوشی های هم رده است.

 

image

 

به لطف رزولوشن ۱۳ مگاپیکسلی عکس ها، در هنگام زوم کردن نیز جزئیات زیادی همچنان معلوم خواهند بود. 

 

image

 

همراه با زوم صد درصدی دوربین

image

 

در نور کم هم وان پلاس وان ما را شگفت زده کرد. عکسی که در زیر مشاهده می کنید در حالت عادی عکس برداری شده و عکس بعدی از همان زاویه ولی در حالت HDR عکس برداری شده است. همانطوری که مشاهده می کنید، در حالت HDR نیز عکاسی در شب نتیجه دلچسبی را به ارمغان می آورد.

 

حالت عادی

image

حالت HDR

image

 

دوربین ۵ مگاپیکسلی جلوی دستگاه نیز از لنز عریض استفاده می کند. به گفته وب سایت وان پلاس وان، دوربین جلویی دستگاه ۸۰ درصد عریض تر از دوربین جلوی دیگر گوشی ها است. از همین رو می توانید با افراد بیشتری در سلفی های شریک شوید.کیفیت این دوربین در شب چندان خوب نیست اما در نور روز قابل قبول است. 

وان پلاس وان همچنین از نظر فیلم برداری نیز حرفی برای گفتن دارد. دوربین دستگاه می تواند با رزولوشن 4K و با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه فیلم برداری کند. همچنین فیلم برداری فول اچ دی با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه نیز در این دستگاه وجود دارد. به کمک سه میکروفون دستگاه، می توانید فیلم هایی که از نظر صدا قوی هستند شکار کنید. در ادامه می توانید یک نمونه فیلم گرفته شده با وان پلاس وان را مشاهده کنید. 

 

 

از کیفیت عکس و فیلم وان پلاس وان که بگذریم، نرم افزار دوربین این گوشی بسیار ساده و شبیه به نرم افزار دوربین گوگل طراحی شده است. البته نرم افزار دوربین وان پلاس وان در نسخه ۴.۴.۴ اندروید، پیشرفته تر است و امکانات زیادی دارد. اما بعد از بروزکردن دستگاه به اندروید ۵.۱.۱، متوجه شدیم نرم افزار دوربین ساده تر از نسخه ۴.۴.۴ است. 

 

image

 

از بدی های این نرم افزار ساده، عدم وجود تنظیماتی مانند فیلم برداری اسلوموشن است. البته امکان فیلم برداری اسلوموشن با نرم افزار های دیگر که قابل نصب از طریق گوگل پلی هستند وجود دارد اما اینکه چنین تنظیماتی از نرم افزار دوربین حذف شده، یک ضعف به حساب می آید. 

با اپلیکیشن دوربین وان پلاس وان می توانید رزولوشن عکس ها و فیلم ها را مشخص کنید و تنظیماتی مانند Grid و HDR هم در این اپلیکیشن وجود دارد.

 

image

 

در نهایت می توان گفت وان پلاس وان دوربین خیلی خوبی دارد. می توان گفت کیفیت عکس های خروجی دوربین دستگاه اگر بهترین نباشد قطعا جز بهترین ها در رده قیمتی خودش است. اما از نظر اپلیکیشن عکاسی، در حد ضعیف ترین ها است.

 

بلندگو

در لبه پایینی وان پلاس وان یک جفت بلندگو همراه با میکروفون اصلی و پورت Micro USB قرار گرفته است. خوش بختانه وان پلاس وان مانند نکسوس ۵( که بنظر می رسید دو بلندگو در قسمت پایینی داشته باشد اما یکی داشت) نیست و دو اسپیکر در بخش پایینی دارد.

 

image

 

این بلندگوها از نظر بلندی و حجم صدا، اگرچه همانند گوشی های اچ تی سی و یا سونی نیستند اما در مجموع از نظر بلندی از بسیاری گوشی های بازار، صدای بلندتر و حجیم تری دارند. 

از نظر کیفیت، صدای خروجی این بلندگوها به صورت استریو نیست و هردوی این بلندگو ها، یک صدا را پخش می کنند. یعنی تکنولوژی پخش صدای این بلندگوها مونو است و صدا بین این دو بلندگو تفکیک نمی شوند بلکه هرکدام صدا را به صورت مونو پخش می کنند.

کیفیت صدای خروجی وان پلاس وان عالی نیست. اما کاملا قابل قبول است و کاربر را راضی می کند. یکی دیگر از مزایای رام ساینوژن این است که کاربر می تواند با استفاده از اپلیکیشن AudioFX، کیفیت صدای خروجی را تغییر دهد. به کمک این نرم افزار می توان Equalizer صدای خروجی از بلندگو ها یا هدفون را متانسب با سلیقه، تغییر داد. کار کردن با این نرم افزار ساده است و به راحتی می توان بخش های مختلف آن را کشف کرد.

 

image

 

 

 

باتری

باتری ۳۱۰۰ میلی آمپری این دستگاه بسیار حجیم است و نوید یک عمر باتری خیلی خوب را می دهد. اما در عمل نمی توان گفت عمر باتری دستگاه فوق العاده است. وان پلاس وان در استفاده سنگین می تواند تا حدود ۴ ساعت استفاده از صفحه نمایش دستگاه را اختیارتان بگذارد. 

این استفاده سنگین شامل موزیک گوش کردن، بازی کردن آسفالت ۸ و وب گردی و استفاده از شبکه های اجتماعی مختلف بود. 

 

image

 

در استفاده سبک و معمولی کاربر می تواند تا ۵ ساعت و نیم به راحتی از دستگاه خود استفاده کند. علاوه بر اینها در بخش اعلان ها، یک گزینه وجود دارد که با آن می توان عملکرد دستگاه را از بین سه حالت پرفورمنس، بالانس و پاور سیو انتخاب کرد. در بیشتر مواقعی که ما در حال کار با گوشی بودیم، عملکرد دستگاه روی بالانس قرار داشت. 

 

استفاده سبک و معمولی

image

 

در نهایت می توان گفت وان پلاس وان از نظر عمر باتری فوق العاده نیست ولی بد هم نیست و این عمر باتری برای یک گوشی ۵.۵ اینچی قابل قبول است. 

 

یک نکته

گوشی وان پلاس وان در دو نسخه موجود است. یک نسخه مخصوص کشور چین است و حتی نوشته های پشت گوشی نیز به زبان چینی نوشته شده است. یک نسخه نیز نسخه جهانی است که از طریق وب سایت وان پلاس وان هم فروخته می شود که همین گوشی است که در اختیار ما قرار گرفته است.

این گوشی، یعنی نسخه جهانی رام ساینوژن را به صورت پیش فرض دارد. علاوه بر این موضوع، این نسخه از باند های 4G/LTE ایران پشتیبانی می کند و کاربر می تواند از نسل چهارم اینترنت کشور استفاده کند. اما نسخه هایی که مخصوص چین هستند، دیگر رام ساینوژن را ندارند و رام Color OS روی آنها نصب شده است.

علاوه بر تفاوت نسخه اندروید، گوشی های نسخه چین از باند های 4G/LTE ایران پشتیبانی نمی کند. بنابراین اگر این موضوع برایتان اهمیت دارد باید موقع خرید مراقب باشید که دستگاهی که می خرید چه مدلی از وان پلاس وان است.
 

image

 

اما چطور تشخیص دهیم دستگاه ما کدام مدل است؟ همانطور که در بخش طراحی گفتیم، جعبه وان پلاس وان در یک جعبه قهوه ای رنگ دیگر قرار دارد و جعبه شارژر نیز به صورت جداگانه به شما تحویل داده می شود. وان پلاس وان های نسخه کشور چین نیز در جعبه قهوه ای رنگ مشابه فروخته می شوند با این تفاوت که بسته شارژر نیز در کنار بسته گوشی در جعبه های قهوه ای رنگ وجود دارند. علاوه بر اینها، نسخه جهانی پشت جعبه اصلی(جعبه سفید رنگ) دستگاه، انگلیسی نوشته شده است. اما نسخه چین اینگونه نیست. همچنین کد مدل دستگاه های جهانی A001 است در صورتی که نسخه های مخصوص چین کد مدلشان TD است.

 

نظر جی اس ام

وان پلاس وان، قاتل پرچمداران ۲۰۱۴ از سرزمین چین، از نظر جی اس ام ارزش خرید دارد اما بیشتر برای کسانی که گیک هستند و با تعویض رام گوشی مشکلی ندارند. این نکته را در نظر بگیرید که ممکن است اندروید این گوشی باگ های ریز و جزئی داشته باشد که احتمالا در گوشی های دیگر یافت نمی شود. 

 

image

 

در مجموع این گوشی با توجه به قیمت حدودی ۱۴۰۰ هزار تومانی برای نسخه ۶۴ گیگابایتی، انتخاب ارزشمندی است اما نه برای هرکسی. این نکته را هم در نظر بگیرید که صفحه نمایش دستگاه ۵.۵ اینچی است و با ابعادی نزدیک به آیفون ۶ پلاس، در رده فبلت ها جای می گیرد نه گوشی های معمولی.

در پایان می توان به رقیب های وان پلاس وان در بازار کشور اشاره کرد. از نظر سخت افزاری و البته قیمتی، وان پلاس وان رقبایی مانند گلکسی اس ۵ مدل SM-G900H و ۱۶ گیگابایتی با قیمت حدودی یک میلیون و سیصد هزار تومن، LG G3 ۱۶ گیگابایتی با قیمت حدودی یک میلیون و سیصد هزار تومن، سونی Xperia X2 با قیمت حدودی یک میلیون و سیصد هزارتومن اشاره کرد. این گوشی ها از نظر مشخصات سخت افزاری شبیه به وان پلاس وان هستند و ممکن است در برخی موارد ضعیف تر یا قوی تر ظاهر شوند. همچنین رقیبی مانند HTC One M8 نیز وجود دارد که از نظر قیمتی کمی گران تر از وان پلاس وان است. 

البته این نکته را هم در نظر بگیریم که رقبای این گوشی آسان تر از وان پلاس وان در بازار پیدا می شوند اما وان پلاس وان را نمی توانید به راحتی پیدا کنید. به غیر از چند فروشگاه آنلاین که به صورت غیر رسمی این گوشی را به فروش می رسانند، به علت عرضه محدود وان پلاس وان از طرف تولید کننده نمی توان آن را به راحتی در بازار یافت. همچنین این نکته را درنظر داشته باشید که وان پلاس وان گارانتی رسمی هم در ایران ندارد و اگر مشکلی برای گوشی شما به وجود بیاید دستتان به جایی بند نیست. در ادامه می توانید جدول مقایسه ای وان پلاس وان با رقبای خود را ببینید. همچنین مقایسه وان پلاس وان با این گوشی ها از نظر تصویری هم موجود است. شما در مورد وان پلاس وان چه فکر می کنید؟ آیا با وجود گذشتن یک سال از تاریخ عرضه گوشی، حاضر به خرید آن هستید یا خیر؟

 

مزایا:

صفحه نمایش خوب

طراحی ارگونومیک

عمر باتری مناسب

دوربین خوب

 

معایب:

پشتیبانی نرم افزاری ضعیف

وجود باگ های غیر معمول

نرم افزار دوربین ساده

image

 

image

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (24 نظر)

Baset

۱۳۹۸/۷/۲۰
سلام قاب این گوشیو از کجا گیر بیارم ممنون میشم کمک کنید

امید

۱۳۹۶/۳/۴
من ک راضی ام خیلی خوبه اندرویدشم ۶شده الان

جواد

۱۳۹۵/۶/۲
من با نظر شما مخالفم من خودم یه ساله این گوشی رو دارم و به شدت پشیمونم یه سال اول همه چی خوب بود اما به رور زمان هم الان خیلی داغ میکنه هم کیفیت دوربینش نمیدونم چرا اینقدر پایین اومده البته قبلشم زیاد جالب نبود درب پشتم که بعد یک سال کلا داغون شده

مهمان

۱۳۹۴/۳/۳۱
حیف 1400000 که بدی گوشی چینی بخری با این پول هزار تا گوشی بهتر از این میشه خرید

مهمان

۱۳۹۴/۲/۲۹
بلندگو هم نه باند، باند ميذارن رو ماشين نه رو موبايل!!