خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی اس ام؛ گلکسی اس ۶ (Samsung Galaxy S6)

بررسی تخصصی جی اس ام؛ گلکسی اس ۶ (Samsung Galaxy S6)

جی اس ام: وقتی از دور به آن نگاه می کنید، به راحتی تشخیص می دهید با یک تلفن سامسونگ روبرو هستید. در گلکسی اس ۶ هم همچون دیگر گوشی های سامسونگ امضای این شرکت، یعنی دکمه Home، لوگوی سامسونگ در زیر بلندگوی تلفن و چندین سنسور و دوربین در بالای گوشی مشاهده می شود. در اولین نگاه اگر شناختی از گوشی نداشته باشید، اس ۶ هم در نظرتان یک گوشی بی کیفیت (از نظر ساخت) به حساب می آید. اما کافی است اس ۶ را در دست بگیرید و زوایای آن را مشاهده کنید، آیا واقعا این تلفن هوشمند ساخت سامسونگ است ؟

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۴/۱/۲۳

جی اس ام: وقتی از دور به آن نگاه می کنید، به راحتی تشخیص می دهید با یک تلفن سامسونگ روبرو هستید. در گلکسی اس ۶ هم همچون دیگر گوشی های سامسونگ امضای این شرکت، یعنی دکمه Home، لوگوی سامسونگ در زیر بلندگوی تلفن و چندین سنسور و دوربین در بالای گوشی مشاهده می شود. در اولین نگاه اگر شناختی از گوشی نداشته باشید، اس ۶ هم در نظرتان یک گوشی بی کیفیت (از نظر ساخت) به حساب می آید. اما کافی است اس ۶ را در دست بگیرید و زوایای آن را مشاهده کنید، آیا واقعا این تلفن هوشمند ساخت سامسونگ است ؟ بله این حاصل تلاش جدی سامسونگ برای پاسخ دادن به انتقاداتی است که به پرچمدارانش وارد بود. در ادامه با من، همراه باشید تا گوشی Galaxy S6 را به شکلی مفصل بررسی کنیم.

 

image

 

در ابتدایی که اس ۶ را در دست می گیرید این گوشی، کیفیت ساخت فوق العاده خود را به شما تحمیل می کند. علاوه بر این کیفیت ساخت، خوش دستی دستگاه، صخامت ۶.۸ میلیمتری و البته وزن بسیار سبک آن نیز خودنمایی می کند. پس از روشن کردن صفحه نمایش، ۵۷۷ پیکسل در چینشی الماسی، رنگ های درخشان را به چشمان شما عرضه می کنند. در کنار این نکات خوب، رابط کاربری دستگاه همچنان ضعف های خود را فریاد می زند. اگرچه سامسونگ رابط کاربری خود در اندروید ۵ را بهبود بخشیده اما من هنوز هم رابط کاربری اندروید ۵ خام که روی نکسوس ۵ دارم را به تاچ ویز سامسونگ ترجیح می دهم. برای شروع بررسی یک گوشی هوشمند، بهترین بخشی که می توان در ابتدا آن را توضیح داد، طراحی است.

 

image

 

 

طراحی

از نظر طراحی به طور کلی نمی توان طراحی اس۶ را انقلابی دانست. حتما از زمان معرفی این گوشی عکس های زیادی از شباهت های اس ۶ با آیفون ۶ دیده اید. اما اگر بخواهیم دیدگاهی کلی به اس ۶ به عنوان یک محصول سامسونگ داشته باشیم، باید قبول کنیم این گوشی انقلابی در طراحی های غول کره ای است. سامسونگ که تا گلکسی اس ۵ از بدنه ای پلاستیکی در بدنه خود استفاده می کرد، اکنون از موضع پلاستیکی خود عقب کشیده و به سراغ آلومینیوم و شیشه برای ساخت پرچمدار خود رفته است. سامسونگ پیش از این استفاده از پلاستیک در گوشی های خود را، با بهانه سبک تر شدن توجیه می کرد. در مواقعی که آیفون ۴ اپل با بدنه با کیفیتش مشکل آنتن دهی داشت، سامسونگ به بدنه پلاستیکی خود که چنین مشکلی ندارد، می نازید. یا حتی زمانی که گلکسی نوت ۳ در تست خم شدن، بهتر از آیفون ۶ پلاس اپل ظاهر شد، بار دیگر این شرکت و البته طرافداران آن، بدنه پلاستیکی را توجیه کردند.

 

image

 

اما در نهایت فروش اس ۵ که دور از پیش بینی های سامسونگ بود، به اضافه انتقاداتی شدیدی که درباره طراحی پرچمداران سامسونگ شنیده می شد، این شرکت را واداشت حداقل در زمینه کیفیت ساخت، گوشی خیلی خوبی عرضه کند. سامسونگ در اس ۵ مجموعه ای از بهترین سخت افزار های موجود خود را سوار کرد. اما همه چیز یک گوشی خوب، سخت افزار آن نیست. هر چقدر هم تعداد هسته های پردازشی یک گوشی بیشتر باشد، این بخش تنها نیمی از وظایف یک گوشی ایده آل را بر عهده دارد. نیم دیگر این گوشی قطعا طراحی آن خواهد بود. سامسونگ بالاخره بعد از سالها این موضوع را پذیرفت و برای این منظور، چشم بادامی ها به سراغ شیشه و آلومینیوم رفتند و از حق نگذریم، گوشی بسیار زیبا و خوش دستی طراحی کرده اند. از همان ابتدایی که گوشی را در دست می گیرید، حس استحکام و لوکس بودن دستگاه را متوجه می شوید. البته انتظار ما از یک گوشی ساخته شده از فلز و شیشه هم همین است و اگر غیر از این باشد باید ایراد گرفت. طراحی گلکسی اس ۶ در زمینه های زیادی به آیفون شباهت دارد اما در نهایت با محصولی روبرو هستیم که به ظاهر آن نمی توان ایراد خاصی گرفت.

 

image

 

اس ۶ در بخش جلویی و پشتی خود از پوشش شیشه ای گوریلا گلس نسل چهارم استفاده کرده است. این شیشه علاوه بر مقاومت بیشتر در مقابل خط و خش، در مقابل شکستن نیز مقاومت بیشتری نسبت به گوریلاگلس های پیشین دارد. این پوشش شیشه ای، تنها یک پنل شیشه ای معمولی نیست. رنگ های غیر سفید آن (و البته رنگ مشکی سفایر که در اختیار ما قرار گرفته بود) در مقابل نور جلوه ی دیگری از خود نشان می دهد و گوشی زیباتر بنظر می رسد. این جلوه در هنگام دیدن رنگ سبز این گوشی بیشتر نمایان می شود و اس ۶ در این رنگ لوکس تر بنظر می رسد. 

 

image

 

دور تا دور گوشی نیز یک فریم فلزی قرار گرفته است. به گفته سامسونگ این فریم فلزی، مقاومت بیشتری نسبت به رقبا دارد و با زدن کنایه ای به آیفون، این فریم به این راحتی ها خم نمی شود. این فریم فلزی در کناره های خود به شکل ظریفی تراش خورده است و در مقابل نور می درخشد.

 

image

 

بخش های کناری این نوار فلزی نیز به سمت داخل تراش خورده است. در سمت راست و درون این بخش تراش خورده، دکمه پاور دستگاه دیده می شود. در زیر این دکمه نیز مشابه آیفون ۶، جایگاه نانو سیم کارت قرار دارد.

 

image

 

در سمت چپ و درون این بخش تراش خورده دکمه های کم و زیاد کردن صدا قرار دارد که برای اولین بار در یک تلفن سامسونگ این دکمه ها جدا شده اند. از نظر جایگیری و فرم، باز هم شباهت هایی بین اس ۶ و آیفون ۶ دیده می شود.

 

image

 

در بخش پایینی دستگاه که حتما تا کنون عکس های زیادی از مقایسه آن با بخش پایینی آیفون ۶ دیده اید، اسپیکر اصلی گوشی، میکروفون، پورت Micro USB و پورت ۳.۵ میلیمتری هدفون قرار دارد. در این بخش همچنین دو خط که مربوط به آنتن های دستگاه است نیز دیده می شود.

 

image

 

در بخش بالایی دستگاه هم تنها میکروفن دوم دستگاه، همراه با سنسور اینفرارد دیده می شود. دو خط آنتن دیگر نیز در این بخش جای گرفته اند. 

در بخش جلویی دستگاه تقریبا با ظاهری مشابه دیگر گوشی های سامسونگ روبرو هستیم. اما در بخش پشتی دستگاه پوشش شیشه ای گوریلا گلس ۴ خود نمایی می کند. البته اگر دوربین گوشی از بدنه بیرون نزده بود، زیبایی بخش پشتی دستگاه دو چندان می شد. 

من شخصا از ابتدا طرفدار محصولات شرکت اپل بوده ام. اما این محصول از نظر طراحی به قدری قوی ظاهر می شود که از همان ابتدا تنها توانستم این زیبای کره ای را تحسین کنم. اگرچه تا حدود زیادی به شباهت های این گوشی با آیفون اشاره کردم اما باز هم نمی توان تلاش سامسونگ را نادیده گرفت. این طراحی تحسین برانگیز، برخی محدودیت ها را به سری اس سامسونگ هم آورده است. برای مثال در یکی از موارد سامسونگی ها در سال ۲۰۱۳، HTC One M7 را برای نداشتن درگاه کارت حافظه به تمسخر می گرفتند اما دست روزگار پرچمدار کنونی سامسونگی ها را به چنین بلایی دچار کرده است. سامسونگ حافظه SD را از گوشی خود حذف کرده است و این ممکن است برای بسیاری ضعف به حساب بیاید اما در بخش عملکرد بررسی خواهیم کرد نبود این درگاه یک مزیت به حساب می آید.

 

image

 

یکی دیگر از مورادی که در این طراحی فدا شده، درب پشتی گوشی است. در حقیقت اس ۶ در پشت خود دیگر درب ندارد و نمی توان به راحتی باتری آن را تعویض کرد. اما در مجموع این گوشی از طرف جی اس ام در بخش طراحی، نمره قبولی را به راحتی کسب می کند.

 

صفحه نمایش

سامسونگ شرکتی است که در ساخت صفحه نمایش، یدی طولی دارد. بنابراین عجیب نیست این شرکت، خود سازنده صفحه نمایش گوشی هایش باشد و بهترین صفحه نمایش خود را برای پرچمدارش در نظر بگیرد. سامسونگ از ابتدای دوران گلکسی اس ها از صفحه نمایش با تکنولوژی Super AMOLED استفاده کرده است. این تکنولوژی مزایا و معایب خاص خود را دارد. از مزایای صفحه نمایش هایی که این تکنولوژی را دارند، می توان به توانایی فوق العاده در نمایش رنگ مشکی اشاره کرد. این نوع صفحه نمایش ها در حقیقت برای نمایش دادن رنگ مشکی کاملا خاموش می شوند و بدین تریتیب عمیق ترین رنگ مشکی را ارائه می دهند. اما در زمینه رنگ سفید اوضاع به این خوبی نیست. گوشی های اولیه که از این صفحه نمایش ها استفاده می کردند مشکل جدی در نشان دادن رنگ سفید داشتند. به نحوی که سفید را متمایل به صورتی نشان می دادند. شاید یکی از دلایلی که سامسونگ تا گوشی گلکسی اس ۵، صفحه تنظیمات با پس زمینه مشکی داشت همین باشد. 

 

image

 

اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی، هم مزیت رنگ مشکی پا برجاست و هم مشکل نمایش رنگ سفید با تقریب ۹۰ درصدی حل شده است. به نحوی که سامسونگ دیگر ابایی برای نمایش رنگ سفید ندارد و از گوشی گلکسی نوت ۴ به بعد، پرچمداران سامسونگ در بخش تنظیمات پس زمینه سفید دارند. شاید این مورد خیلی کوچک و کم اهمیت به حساب بیاید اما رنگ پس زمینه تنظیمات تقریبا رنگی است که در بخش های مختلف گوشی شامل اپلیکیشن پیامک، اپلیکیشن تماس و دیگر بخش ها می شود. پس طبیعی بود تم نمایش گوشی های سامسونگ تا سال گذشته رنگی را داشته باشد که این گوشی ها در نمایش آن تبحر دارند. 

 

image

 

یکی دیگر از معایب تکنولوژی های صفحه نمایش Super AMOLED رنگ های غلیظی است که نمایش می دهند. ممکن است مورد از دیدگاه خیلی افراد ویژگی خوبی باشد اما در حقیقت این موضوع باعث می شود تصاویر به شکل حقیقی نمایش داده نشوند. ولی صفحه نمایش ۵.۱ اینچی و QHD اس۶، رنگ ها را گرم و طبیعی تر نمایش می دهند.

تمام این آسمان ریسمان ها را بافتیم که در یک کلام بگوییم این بهترین صفحه نمایشی است که در موبایل های موجود در بازار وجود دارد. اگرچه هنوز در صفحه کاملا سفید، با چرخاندن زاویه دید خود به گوشی، باز هم در رنگ سفید رگه هایی از رنگ صورتی ببینید اما این باور کنید این موضوع آنقدر ها هم قابل لمس و جدی نیست. تجربه نگاه کردن به صفحه نمایش اس ۶ تکرار نشدنی است و رنگ ها بسیار خوب نمایش داده می شوند.

 

image

 

البته باز هم با این موضوع برخی ممکن است از نحوه نمایش تصاویر در این صفحه نمایش راضی نباشند. سامسونگ برای این افراد یک بخش جداگانه در تنظیمات گوشی قرار داده است که با مراجعه به آن می توان کیفیت تصاویر قابل پخش را متناسب با سلیقه کاربر تغییر داد. 

در حالت پیش فرض کانتراست تصاویر نمایش داده شده زیاد است. کانتراست تصاویر، وقتی از گوشی در زیر نور آفتاب استفاده می کنید بیشتر هم می شود و در نتیجه خروجی صفحه نمایش در زیر نور خورشید، خوانا تر خواهد بود. زمانی که نور محیط نیز کم باشد، میزان نور صفحه نمایش را می توان تا حد زیادی کاهش داد تا چشمان کاربر اذیت نشود. 

زاویه دید این صفحه نمایش نیز بسیار مطلوب است و از هر سمتی به آن نگاه کنید تصویری مشابه دریافت می کنید. از حق نگذریم زاویه دید این صفحه نمایش ممکن است مقدار کمی ضعیف تر از صفحه نمایش های رتینا استفاده شده در آیفون باشد اما در مجموع عملکرد قابل قبول است و ایراد خاصی به آن وارد نیست. 

 

image

 

از کیفیت صفحه نمایش بگذریم، به مبحث تکنیکال صفحه نمایش می رسیم. این صفحه نمایش ۵.۱ اینچی، رزولوشنی معادل ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل دارد. این اعداد در کنار هم تراکم پیکسلی ۵۷۷ پیکسل در هر اینچ را به ارمغان می آورند که در صفحه نمایش های موبایل عدد فوق العاده ای است. اما آیا واقعا این تعداد پیکسل لازم است؟ هم بله و هم خیر.

چشم انسان توانایی تشخیص پیکسل های صفحه نمایش با تراکم بیش از ۳۰۰ پیکسل در هر اینچ را ندارد. بنابراین از این نظر تفاوتی نمی کرد که سامسونگ از یک پنل 1080P یا یک پنل QHD استفاده می کرد. سامسونگ می توانست در عوض با تغییر چینش پیکسل ها و البته تغییراتی که در نحوه نمایش تصاویر به وجود می آورد، صفحه نمایش FullHD را با کیفیت نمایش خیلی خوبی ارائه دهد. در عوض مصرف باتری نیز کمتر می شد و خب این موارد برای ایراد گرفتن به این صفحه نمایش کافی هستند.

اما اکنون دنیای اندروید به سمت QHD می رود. در آینده بازی ها و اپلیکیشن های زیادی برای این رزولوشن بهینه سازی خواهندشد. پس چرا باید همچنان از تکنولوژی قدیمی استفاده کنیم؟ 

از طرف دیگری، تعداد پیکسل های بیشتر ممکن است تاثیر چشم گیری در خروجی صفحه نمایش نداشته باشد اما باز هم می تواند تاثیر محسوسی روی کیفیت نمایش داشته باشد. پس کار عاقلانه ای است که از پنل ای با رزولوشن QHD استفاده کنیم. بنابراین در مجموع می توان گفت سامسونگ انتخاب درستی در این زمینه داشته است و رقبایی همانند HTC در این زمینه کم کاری کرده اند. 

در پایان این بخش نیز باید اعتراف کنیم صفحه نمایش Galaxy S6 نمره قبولی کامل را از جی اس ام دریافت می کند.

 

سخت افزار

سامسونگ معمولا پرچمداران خود را با دو پردازنده مختلف عرضه می کند. پردازنده اسنپ دراگن که مخصوص بازارهای آمریکای شمالی و اروپا است و پردازنده ساخت خود، Exynos که در آسیا عرضه می شود. آن زمان ها واقعا میان این دو پردازنده تفاوت هایی بود و می توان گفت پردازنده های اسنپ دراگن، در نهایت عملکرد بهتری دارند. اما سالها تجربه ساختن چیپست، بالاخره به کمک سامسونگ آمد و این شرکت پردازنده ساخت خود که قوی تر است را در گلکسی اس های جدید قرار داده است.

 

image

 

پخته شدن سامسونگ در زمینه ساخت پردازنده، تنها دلیل استفاده از پردازنده های Exynos نیست، این شرکت با ادعای مشکل داغ شدن پردازنده Snapdragon 810، خیال هواداران را از استفاده نکردن از این پردازنده، راحت کرد. 

پرادازنده ۸ هسته و ۶۴ بیتی گلکسی اس ۶، مدل Exynos 7420 است. این پردازنده از ۴ هسته Cortex-A57 با کلاک پردازشی ۲.۱ گیگاهرتز به اضافه ۴ هسته Cortex-A53 با کلاک پردازشی ۱.۵ گیگاهرتز استفاده می کند. نکته ای که شاید تفاوت اصلی میان Exynos 7420 و Snapdragon 810 را بتوان تکنولوژی ۱۴ نانومتری پردازنده اگزینوس دانست. در طرف دیگر پردازنده اسنپ دراگن تکنولوژی ۲۰ نانومتری دارد. استفاده از تکنولوژی ساخت ۱۴ نانومتری، باعث افزایش سرعت پردازش و همچنین باعث مصرف کمتر انرژی می شود. 

 

image

 

از این همه بحث تکنیکال پردازنده این پرچمدار بگذریم، به عملکرد دستگاه می رسیم. اس ۶ از نظر عملکرد واقعا سریع است و کندی یا لگ در آن مشاهده نمی شود. در حقیقت می توانیم بگوییم اس ۶ اگر سریع ترین دستگاه اندرویدی حال حاضر نباشد، قطعا یکی از سریع ترین گوشی های سال ۲۰۱۵ است. در تست های صورت گرفته ما به سختی توانستیم کمی گلکسی اس ۶ را گرم کنیم و واقعا از این نظر این گوشی، به این راحتی ها داغ نمی شود. در کنار این پردازنده، ۳ گیگابایت حافظه رم هم قرار دارد. علاوه بر حافظه رم و پردازنده، حافظه داخلی گوشی نیز تاثیر به سزایی در سریع بودن گوشی دارد. 

پیش تر گفتیم سامسونگ در گلکسی اس ۶، قید کارت حافظه جانبی را زده است و این گوشی در حافظه های ۳۲، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی عرضه می شود. اما دلیل این کار چیست؟

سامسونگ با استفاده از تکنولوژی UFS این بار توانسته حافظه های سریع تری روی اس ۶ قرار دهد. این تکنولوژی ۲.۷ برابر سریع تر از حافظه داخلی نسل های قبلی گوشی های سامسونگ است. از طرفی استفاده از Micro SD موجب کاهش سرعت پردازنده داخلی می شود. پس می توانیم بگوییم سامسونگ کار درستی در کنار گذاشتن Micro SD انجام داده است. 

 

نرم افزار

تاچ ویز یار همیشگی تلفن های هوشمند ساخت سامسونگ بوده است. این رابط کاربری با اولین نسل از گلکسی اس ها معرفی شد و اکنون با آخرین نسل گلکسی اس شامل به روزرسانی شده است. رابط کاربری جدید سبک تر از نسخه های قبلی تاچ ویز است اما همچنان این رابط کاربری چندان دلچسب نیست. سامسونگ با حذف بسیاری از اپلیکیشن های اضافی، این رابط کاربری را سبک تر کرده است. همچنین با کمک زبان طراحی متریال دیزاین، کره ای ها دستی به سر و روی این رابط کاربری کشیده اند.

 

image

 

پیش تر در خبرها داشتیم که می توان اپلیکیشن های پیش فرض روی گلکسی اس ۶ را از این گوشی حذف کرد اما چنین موضوعی حقیقت ندارد. تنها می توان این نرم افزار ها را Disable یا غیر فعال کرد. بنابراین دیگر آن ها را در لیست برنامه های گوشی نخواهید دید.

سامسونگ همچنین چند برنامه مانند اینستاگرام و فیس بوک روی این گوشی به صورت پیش فرض قرار داده است. البته این نرم افزار ها نصب نشده اند و باید ابتدا آن ها را دانلود کنید تا بتوانید از آن ها استفاده کنید. 

در این رابط کاربری یک اپلیکیشن برای اندازه گیری وضعیت سلامتی کاربران به نام S Health نیز وجود دارد. به کمک این اپلیکیشن، کاربر می تواند تعداد قدم هایی که گلکسی اس را همراه خود داشته ببیند. همچنین می تواند به کمک سنسوری که در کنار دوربین و در زیر فلش دستگاه تعبیه شده، ضربان قلب خود را اندازه گیری کند. در مجموع می توان گفت سامسونگ در بخش دنبال کردن فعالیت های بدنی در قالب اپلیکیشن S Health  خوب ظاهر شده است.

 

image

 

یکی از ویژگی های تاچ ویز که خیلی ها به آن علاقه دارند، ویژگی Multi Window است. این ویژگی هنوز هم در این رابط کاربری قرار دارد و در این گوشی نیز موجود است. برای استفاده از Multi Window تنها کافی است از صفحه مولتی تسک، اپلیکیشن های مورد نیاز خود برای Multi Window را انتخاب کنید. اگر هم نخواهید از این طریق از این ویژگی استفاده کنید، کافی است دکمه مولتی تسک را چند ثانیه نگه دارید تا این ویژگی برای شما فعال شود.

 

image

 

یک ویژگی دیگر تاچ ویز این است که می توانید پنجره یک اپلیکیشن را کوچک کرده و آن را به هر جایی که می خواهید جا به جا کنید. یک مزیت این کار، کار کردن آسان با آن اپلیکیشن با یک دست است. برای این کار کافی است در هر اپلیکیشنی هستید، از گوشه بالا سمت راست، انگشت خود را به پایین بکشید. 

 

image

 

 

دوربین

آیفون همواره یکی از بهترین تجربه های عکاسی با موبایل را در اختیار قرار می دهد. در حقیقت اگر یک ویژگی در آیفون باشد که کاربران به آن علاقه بسیار داشته باشند، دوربین آن است. شرکت های سازنده گوشی های اندرویدی چالش مهمی برای فراهم آوردن چنین تجربه ای برای کاربرانشان دارند. برخی مانند سونی و اچ تی سی ترجیح می دهند با بالا بردن عدد مگاپیکسل، یک تجربه خوب در اختیار کاربر قرار دهند ولی سامسونگ ترجیح داده عدد مگاپیکسل خود را روی ۱۶ حفظ کرده و در عوض کیفیت عکس های شکار شده را بهبود ببخشد. اگر می پرسید سامسونگ در این زمینه چطور عمل کرده باید در یک کلام بگوییم عالی.

 

image

 

قبل از اینکه نمونه عکس های گرفته شده با اس ۶ را ببینیم، بهتر است نگاهی به نرم افزار عکاسی این گوشی بیاندازیم. رابط کاربری ساده و آسان از ویژگی های این نرم افزار است. تقریبا می توان گفت همه چیز در دسترس است و کاربری مانند من که هرگز تا کنون سامسونگ نداشته ام، به خوبی با آن کار کردم. 

تنظیمات مختلفی برای عکاسی با این نرم افزار وجود دارد. با زدن دکمه Mode می توان این حالت ها را مشاهده کرد. به کمک آنها می توانید فیلم برداری سریع یا Time Lapse داشته باشید. همچنین امکان فیلم برداری Slow Motion نیز در این بخش تعبیه شده است. 

 

 

image

 

از گزینه های فیلم برداری این دوربین بگذریم به گزینه های عکاسی می رسیم. عکاسی در حالت های Pro، اتوماتیک، Selective Focus و Virtual Shot وجود دارد. حالت Pro مخصوص عکاسان حرفه ای است که قبل از شکار یک صحنه، تنظیمات ISO، نور و فوکوس را به صورت دستی تنظیم می کنند و حالت Auto نیز برای کاربران عادی است. در بخش Pro همچنین می توانید تنظیمات اعمال شده را ذخیره کنید تا دفعات دیگر راحت تر با این حالت عکاسی کنید.

Selective Focus ویژگی است که به شما این امکان را می دهد از یک سوژه که در فاصله کمتر از ۵۰ سانتی متری با لنز دوربین قرار دارد عکاسی کنید و سپس، در اپلیکیشن گالری، نقطه فوکوس عکس را تغییر دهید. این مورد چیزی شبیه به عملکرد دو دوربین پشتی One M8 است. 

Virtual Shot نیز به شما امکان می دهد یک سوژه را وسط قرار دهید و با عکاسی از اطراف آن، تصویری ۳۶۰ درجه خلق کنید. البته تصاویری که در این حالت گرفته می شود تنها در خود دستگاه می تواند به صورت ۳۶۰ درجه عمل کند. همچنین یک قابلیت دیگر برای اپلیکیشن دوربین این گوشی در نظر گرفته شده است. با دوبار فشردن دکمه Home از هرجایی باشید به سرعت وارد اپلیکیشن دوربین می شوید.

 

image

 

اما می رسیم به کیفیت تصاویر شکار شده توسط دوربین اس ۶. تصاویر زیبا هستند. رنگ ها به خوبی ثبت می شوند. عملکرد دستگاه در این زمینه واقعا خوب است. مخصوصا در نور روز که تصاویری شارپ و با رنگ های طبیعی ثبت می شود. 

 

image

 

سامسونگ در اس۶ از همان سنسور ۱۶ مگاپیکسلی که در نوت ۴ بود استفاده کرده است اما اکنون با استفاده از یک لنز بهتر که دیافراگم آن روی f/1.9 تنظیم شده است، نور بیشتری به سنسور می رسد. بنابراین با استفاده از این مجموعه قدرتمند، طبیعی است که نتیجه دلچسب باشد.

 

image

 

image

 

یکی از ویژگی های دوربین اس ۶، وجود لرزشگیر اپتیکال دست است. به کمک این لرزشگیر می توان عکس های شارپ و زیبایی در شب هم ثبت کرد. میزان نویز تصاویر در شب کم تر از رقبای دیگر است که در این مورد نیز لرزشگیر اپتیکال نقش مهمی دارد. البته سرعت عکس برداری در شب مخصوصا زمانی که با فلش عکاسی کنید، کمی کمتر از حالت عادی در روز است. دوربین جلوی دستگاه با رزولوشن ۵ مگاپیکسلی خود، و همچنین لنز وایدی که دارد می تواند سلفی های خیلی خوبی از شما شکار کند. البته در تصاویر گرفته شده با اپلیکیشن عکاسی اس ۶ کمی روتوش روی چهره افراد دیده می شود و که ممکن است برخی آن را دوست نداشته باشند. 

در بخش فیلم برداری هم اس ۶ می تواند به خوبی از پس نیاز های کاربر برآید. این گوشی می تواند با رزولوشن ۴کی فیلم برداری کند. همچنین فیلم برداری 1080P با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه نیز در این گوشی موجود است اما یک مورد عجیب این است که لرزشگیر اپتیکال تصویر، در فیلم برداری 1080P با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه و فیلم برداری با رزولوشن های بالاتر، کار نمی کند. در بخش ضبط صدا هنگام فیلم برداری هم اس ۶ می تواند به خوبی صدا های محیط را ضبط کند. در مجموع خروجی فیلم های اس ۶ طبیعی و قابل قبول است. 

در مجموع بخش دوربین هم می تواند نمره قبولی را از جی اس ام دریافت کند.

 

سنسور اثر انگشت

سنسور اثر انگشت گوشی های سامسونگ نسبت به رقبا عملکرد ضعیفی دارند. مکانیزم عملکرد آنها نیز کشیدنی بود. یعنی باید انگشت خود را با سرعتش یکسان از بالا به پایین می کشدید تا این سنسور اثر انگشت شما را شناسایی می کرد و قفل گوشی شما باز می شد. در وصف سنسور اثر انگشت دستگاه های سابق سامسونگی همین بس که حتی این شرکت به ندرت از آن در تبلیغاتش نام می برد. 

 

image

 

اکنون اما پرچمدار جدید این شرکت سنسور اثر انگشت بسیار بهتری دارد. دیگر لازم نیست همچون قبل انگشت خود را روی دکمه Home بکشید تا این سنسور عمل کند. بلکه کافی انگشت خود را روی آن نگاه دارید تا قفل صفحه نمایش باز شود، دقیقا مشابه TouchID اپل. از نظر سرعت نیز این اثر انگشت بهتر از قبل شده اما در مقابل TouchID اپل هنوز کمی کند تر عمل می کند.

البته یک مشکل بزرگ در این سنسور اثر انگشت وجود دارد. در گوشی اس ۶، من تنها انگشت شست دست راست خود را برای باز کردن قفل گوشی اضافه کرده بودم اما نکته تعجب برانگیز این سنسور این است که با انگشت شست دست چپ من، کار می کرد و قفل صفحه نمایش باز می شد. به نظر می رسد این سنسور به خوبی تاچ آی‌دی اپل دقت ندارد و نمی تواند کوچکترین جزئیات اثر انگشت را تشخیص دهد. 

 

بلندگو

بالاخره سامسونگ بلندگوی خانواده گلکسی اس را از پشت گوشی، به مکان دیگری برد. در گذشته احتمال پوشاندن اسپیکر گوشی با انگشتان کاربر بسیار زیاد بود و این یکی از نقاط ضعف در طراحی این گوشی ها به حساب می آمد. اکنون اما این اسپیکر به بخش پایینی گوشی منتقل شده است. اگرچه هنوز هم احتمال پوشاندن بلندگو در هنگام پخش صدا وجود دارد اما این احتمال کمتر از هر زمان دیگری است.

 

image

 

کیفیت صدای خروجی از بلندگوی اس ۶ نیز بهبود داشته است. اگرچه نمی توان این اسپیکر را با تکنولوژی BoomSound گوشی های اچ تی سی مقایسه کرد اما در مجموع باز هم این اسپیکر ها کیفیت صدای قابل قبولی ارائه می دهند و کاربر را راضی می کنند.

 

باتری

با وجود بازخوردهای خوانندگان جی اس ام که در مورد عمر باتری گلکسی اس 6 وجود داشت، تصمیم گرفتیم بار دیگر عمر باتری گلکسی اس 6 را آزمایش کنیم. با توجه به نتیجه ای که این بار به دست آمد، عمر باتری گوشی گلکسی اس 6، عالی ترین در میان رقبا نیست اما بد هم نیست و قطعا شما را راضی نگاه خواهد داشت. در آزمایش های انجام شده، توانستیم یک فیلم را به مدت 4 ساعت و بدون وقفه روی دستگاه پخش کنیم و عمر باتری آن 50 درصد کاهش یافت. بنابراین می توانیم بگوییم در استفاده معمولی روزانه، این گوشی به راحتی می تواند یک روز کامل را دوام بیاورد و در پایان روز هنوز درصدی باتری برای روز بعد باقی مانده باشد. در طول آزمایش پخش این فیلم میزان نور صفحه نمایش در آخرین درجه خود قرار داشت و همزمان گزینه تنظیم خودکار نور صفحه نمایش نیز فعال بود. 

در استفاده روزانه سنگین نیز باتری اس 6 توانست 13 ساعت و 12 دقیقه به خوبی ما را همراهی کند. 

 

image

 

به لطف پشتیبانی از شارژ سریع، اس ۶ می تواند در یک ساعت و حدود ۱۵ دقیقه به شارژ کامل برسد. این رقم برای شارژ باتری ۲۵۵۰ میلی آمپری، بسیار خوب است. برای مثال آیفون ۶ با باتری ۱۸۸۰ میلی آمپری، در حدود دو ساعت زمان می برد تا شارژ آن کامل شود. در مجموع می توان گفت عمر باتری در Galaxy S6 واقعا معمولی است. در نهایت می توان گفت گلکسی اس 6 از نظر باتری مشکل خاصی ندارد. 

 

نظر جی اس ام

گلکسی اس ۶ زیباست، در دستان شما حس استحکام را منتقل می کند، صفحه نمایش خیره کننده دارد و دوربین آن نیز حتما شما را راضی نگاه خواهد داشت. مصرف باتری گوشی نیز معقول و راضی کننده است. ولی رابط کاربری آن چندان دلچسب نیست. از نظر طراحی شباهت های زیادی به آیفون دارد و لنز دوربین آن نیز به شکل قابل لمسی از بدنه بیرون زده است. اگر بتوانید از ضعف های آن بگذرید، اس ۶ بهترین انتخاب برای شماست.

 

image

 

در مجموع در طول مدتی که این گوشی در اختیار من قرار گرفته بود، از عملکرد آن و البته از خود گوشی راضی بودم و مشکل خاصی احساس نکردم. از رقبای این گوشی می توان به گوشی هایی مانند HTC One M9، آیفون ۶ و ۶ پلاس و LG G4 (البته هنوز معرفی نشده است) اشاره کرد. در میان سامسونگی ها نیز می توان گفت گوشی های S6 Edge و Galaxy Note 4 از رقبای این گوشی هستند. 

 

image

 

image

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (358 نظر)

Saeed

۱۳۹۶/۴/۳۰
حتما نت مشکل داره الان نسخه ۷ اندرویدش اومده

saeef

۱۳۹۶/۱/۲
سلام میشه بگید اس ۶دچند ساعت با نت وای فای صفحه روشن
میده

فرهاد

۱۳۹۵/۱۲/۲۳
فقط و فقط سامسونگ S6

فرهاد

۱۳۹۵/۱۲/۲۳
ستاره مربع صفر ستاره مربع
اینو بزن از کولر گازیت حالشو ببر

farhad753

۱۳۹۵/۱۲/۲۳
دوربین گوشی منم اینطور شده بود ولی دلیلشو خودم میدونستم چون تا اندوریدشو ارتقاع دادم به ۶.۱اینطوری شد یه فلش زدم خوب شد.
شما هم فلش بزن خوب میشه نگران نباش