خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی اس ام؛مقایسه اولیه گلکسی اس 6 و آیفون 6 (Galaxy S6 vs. iPhone 6)

بررسی تخصصی جی اس ام؛مقایسه اولیه گلکسی اس 6 و آیفون 6 (Galaxy S6 vs. iPhone 6)

جی اس ام: چه کسی سوپر قهرمان است؟

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۴/۲/۱۳

جی اس ام: سامسونگ و اپل در سال جاری با معرفی پرچمداران خودشان نشان دادند که به دنبال تغییر هستند. اپل با معرفی یک آیفون بزرگتر از نسل های قبلی و سامسونگ با معرفی یک گلکسی با جنس متفاوت از نسل های قبل هر کدام تغییرات بزرگی را در پرچمداران خود به وجود آوردند.

 

همه چیز را در مورد آیفون 6 می دانیم و مطمئن هستیم که یک گوشی خوش دست و کاربردی است. اما هنوز چیز زیادی به جز مشخصات در مورد گلکسی اس 6 نمی دانیم و به همین خاطر در این مقاله به صورت مختصر و تا آنجایی که می دانیم دو گوشی را به صورت اولیه با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد تا اینکه گلکسی اس 6 به بازارهای جهانی وارد شده و بتوانیم آن را به صورت کامل بررسی و با آیفون 6 مقایسه کنیم.

 

image

 

طراحی

 

سامسونگ تغییرات زیادی در گوشی خود ایجاد کرده است. قاب پشتی گوشی به صورت کامل از شیشه ساخته شده که با گوریلا گلس 4 محافظت می شود. فریم گوشی از آلومینیوم ساخته شده و جک 3.5 میلیمتری از بالای گوشی به پایین آن منتقل شده است. سوراخ های اسپیکر نیز مانند نوت 3 به پایین دستگاه منتقل شده و اندازه آن ها کمی بزرگتر شده است.

 

اپل آیفون 6 را بسیار بزرگتر از آن چیزی که همه انتظارش را داشتند درست کرده است. اولین آیفون با اندازه بزرگتر از 4 اینچ توسط اپل تولید و روانه بازار شد.

 

اگر در هنگام خواندن تغییراتی که در گلکسی اس 6 به وجود آمده، متوجه شدید این طراحی برایتان آشنا است باید بگوییم که درست متوجه شده اید طراحی جدید گلکسی اس 6 تلفیقی از طراحی آیفون 4s و آیفون 6 است.

 

حقیقت امر این است که در اینجا سخت است برنده را انتخاب کنیم زیرا دو گوشی شباهت های زیادی به هم دارند.

 

به هر حال شاید شباهت هایی بین گلکسی اس 6 و آیفون 6 وجود داشته باشد اما هر کدام از دو گوشی زیبایی هایی خاص خود را دارند. به نظر ما اگرچه گلکسی اس 6 یک گوشی بسیار زیبا است اما آیفون 6 از نظر طراحی شسته و رفته تر است و بیشتر کاربر را به سمت خود جذب می کند.

 

برنده: iPhone 6

 

image

 

image

 

 

صفحه نمایش

 

آیفون 6 صفحه نمایشی 4.7 اینچی دارد. این صفحه از نوع IPS LCD است. این صفحه کیفیت 1334×750 پیکسل دارد. این کیفیت تراکم پیکسلی برابر 326 پیکسل در اینچ را برای آیفون به همراه آورده است. در طرف دیگر گلکسی اس 6 با صفحه نمایش 5.1 اینچی از نوع سوپرآمولد و با کیفیت QHD قرار دارد.

 

اعتراف می کنیم که کیفیت صفحه نمایش آیفون 6 بسیار خوب است و نمی توانید پیکسل ها را روی آن ببینید اما با این وجود تا رسیدن به کیفیت صفحه نمایش گلکسی اس 6 فاصله زیادی دارد به خصوص اینکه سامسونگ در این نسل میزان روشنایی صفحه نمایش را به شدت بالا برده است.

 

می توانیم با اطمینان در این بخش گلکسی اس 6 را برنده اعلام کنیم.

 

برنده: Galaxy S6

 

 

image

 

سخت افزار و کارآیی

 

مانند همیشه به هیچ وجه منصفانه نیست که از روی اعداد و ارقام دو گوشی از این دو اکوسیستم متفاوت را با هم مقایسه کنیم. آیفون 6 به پردازنده A8 مجهز است که یک پردازنده 2 هسته ای با سرعت 1.4 گیگاهرتز است. در کنار این پردازنده یک رم 1 گیگابایتی قرار گرفته است.

 

در طرف دیگر گلکسی اس 6 با پردازنده اگزینوس که 8 هسته ای است قرار دارد. این پردازنده در کنار خود یک رم 3 گیگابایتی را می بیند.

 

اعداد و ارقام به هیچ وجه شاخص های خوبی برای مقایسه در این زمینه نیستند. اما هر دو پردازنده کار خود را به خوبی انجام می دهند و به خوبی می توانند فرامینی که به آن ها می سپارید را اجرا کنند.

 

آیفون 6 در نسخه های 16، 64 و 128 گیگابایتی ارائه می شود در حالی که گلکسی اس 6 در نخسه های 32، 64 و 128 گیگابایتی ارائه خواهد شد. هیچ کدام از گوشی های از کارت حافظه خارجی پشتیبانی نمی کنند. این موضوع برای آیفون یک امر عادی است اما برای گلکسی اس 6 یک تغییر بزرگ به حساب می آید.

 

هر دو گوشی به سنسور اثر انگشت مجهز هستند. آیفون از همان ابتدای کار که سنسور اثر انگشت را روی خود دید به خوبی با این ویژگی سازگار شده بود و سنسور آن کارآیی بسیار خوبی داشت. اما سامسونگ در گلکسی ها به خوبی از این ویژگی استفاده نکرده بود و سنسور اثر انگشت حالت سوآیپ داشت که اکنون این حالت از بین رفته و همان حالت تشخیص اثر انگشت با لمس فعال شده است که باعث کارکرد بهتر سنسور اثر انگشت خواهد شد.

 

برنده: هر دو گوشی

 

image

 

image

 

برنده اولیه: هر دو گوشی

 

دوربین

 

اپل خود را از رقابت مگاپیکسل ها که دنیای اندرویدی ها را احاطه کرده دور نگه داشته است. آیفون 6 با همان کیفیت 8 مگاپیکسلی مانند نسل قبل ارائه شد. اما بهبودهایی در بنیان دوربین وارد شده است. برخی از این بهبودها عبارتند از: سنسورهای بهتر، سیستم فوکوس خودکار جدید به نام Focus Pixels، سیستم تثبیت کننده تصاویر، دو برابر کردن حالت فیلمبرداری آهسته بدین معنی که اکنون آیفون 6 می تواند ویدیوهای 240 فریم در ثانیه با کیفیت اچ دی تهیه کند. دوربین جلو نیز اکنون دیافراگم f/2.2 دارد و به ویژگی HDR نیز مجهز است.

 

دوربین گلکسی اس 6 کیفیت 16 مگاپیکسلی دارد. علاوه بر عدد بالای مگاپیکسل این دوربین به ویژگی های خوبی نیز مجهز است. دوربین حالت HDR خودکار دارد، در هنگام فیلمبرداری فوکوس روی سوژه را به صورت خودکار دنبال می کند. با دوبار لمس کلید وسط دوربین در مدت 0.7 ثانیه فعال خواهد شد. دوربین دوم نیز با کیفیت 5 مگاپیکسلی مانند دوربین اول دیافراگم f/1.9 دارد.

 

گوشی های اپل عکس های خوبی می گیرند، اما سامسونگ نیز در این زمینه دست و پا بسته نیست و دوربین با کیفیتی دارد. روی کاغذ دوربین گلکسی اس 6 برنده ماجرا خواهد بود اما برای اینکه بتوانیم از نظر کیفیت تصویر دو دوربین را با هم مقایسه کنیم باید تا زمان ارائه گلکسی اس 6 صبر کنیم.

 

برنده اولیه: Galaxy S6

 

image

 

نرم افزار

 

مقایسه دو گوشی در این زمینه به هیچ عنوان کار درستی نیست. در همین ابتدا باید بگوییم که برنده در این قسمت هر دو گوشی هستند.

 

سیستم عامل آی او اس 8 مانند آی او اس 7 است. iOS همیشه یک سیستم عامل بسته بوده اما در سال های اخیر سعی شده تا از این بستگی کمی رها شود تا اینکه کاربران را آزرده نکند. اما در کنار این عیب، مزایایی هم برای این سیستم عامل وجود دارد. iOS به صورت اختصاصی برای آیفون نوشته شده و پایداری خوبی دارد.

 

گوگل نیز در این چند سال اخیر و به خصوص در اندروید نسخه 5 به خوبی سیستم عامل خود را بهبود داده است. اندروید 5 بسیار روان کار می کند و پایداری خوبی دارد. اما نکته ای که در اینجا وجود دارد، تاچ ویز است. تاچ ویز رابط کاربری سامسونگ است که در گوشی های ساخت این کمپانی روی سیستم عامل اندروید نصب است. این رابط کاربری همیشه مزاحمت های زیادی را برای اندرویدی که روی گوشی نصب است ایجاد می کند. سامسونگ وعده داده که در گلکسی اس 6 این رابط کاربری را ساده تر کرده که اینکار هیچ تاثیری روی کارآیی آن ندارد.

 

اما به هر حال سیستم عامل هر دو گوشی پر هستند از مزایایی که نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد.

 

برنده: هر دو گوشی

 

 

image

 

نتیجه گیری اولیه

 

آیفون همیشه برای کارکرد گوشی های دیگر یک شاخص به حساب می آید و اگر یک گوشی بتواند آیفون را شکست دهد همه آن را یک سوپر قهرمان می دانند. شاید گلکسی اس 6 بتواند در سال جاری لقب سوپر قهرمان را به خود بگیرد اما برای نظر قطعی دادن در مورد این موضوع کمی زود است. با همراه باشید تا زمانی که گوشی وارد بازار شد به شما بگوییم که می توانید گلکسی اس 6 را یک سوپرقهرمان صدا کنید یا خیر.

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (705 نظر)

Mani

۱۳۹۷/۳/۱۲
اخه سامسونگ دیگه شورشو در اورده داره از اپل تقلید میکنه شما به قسمت زیر سامسونگ نگاه کن کپی برابر اص????

alireza

۱۳۹۶/۱۱/۹
سلام
من میخوام گوشیم کهs6باiphone6عوض کنم میخواستم اگه زحمت نیست یکم راهنمایی کنید

White_tequila

۱۳۹۶/۵/۲۳
آقای مازیار شما چرا مسخره میکنید آخه.اگر تولید داخلی بتونه یه گوشی در حد s3 سامسونگ بزنه من نامردم اگه 20 مدل ازشو نخرم.نامردم اگه به شخصه اون شرکت رو ساپورت نکنم
علی آقا خیلی هم درست میگه ،کاش یه روزی برسه که گوشی های ایرانی جزو بهترین ها باشن.
دور از شوخی کم کم داریم بهتر میشیم.همین جی ال ایکسی که شما آقا مازیار مسخرش میکنی یه گوشی خیلی خوب زده که روی کاغذ مشخصاتش بدک نیست.میتونید توی نت سرچ کنید.موفق باشید

Mohammad

۱۳۹۶/۴/۲۸
فاز اوناييو ك سامسونگ رو با ايفون مقايسه ميكنن رو ب كي بگم ك خندش نگيره ?
من خودم جفتشو دارم
اس سيكس فقطو فقط دوربينش بهتره از هر لحاظ ديگه ب پاي ايفون نميرسه
من خودم امتحان كردم سي تا بازيه سنگين روي ايفون دارم بدون هيچ هنگ كردني همشونو بازي ميكنم ولي تو اس سيكس پنج تا بازيه ديتا دار ريختم فقط تو دستم نپوكيد ? كلا تعطيل شد ?
قابل توجه دوستاني ك ميخان گوشي بخرنو دو دل هستنمن جفتشو دارم و بهتون ايفونو پيشنهاد ميكنم
حالا خود دانيد

Ali.zk

۱۳۹۶/۴/۲۲
چرت نگو آيفون نداشتي كه بدوني چه گوشي باحاليه گلكسي اشغاله