خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی اس ام؛موتو ایکس 2014 (Moto X 2014)

بررسی تخصصی جی اس ام؛موتو ایکس 2014 (Moto X 2014)

جی اس ام: اندروید خالص مهمترین مزیت گوشی

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۳/۱۱/۱۴

جی اس ام: مدتی بود که خبری از موتورولا شنیده نمی شد. این غول امریکایی در خواب زمستانی فرو رفته بود و گوشی هوشمندی که بتواند خود را در جهان موبایل مطرح کند معرفی نمی کرد. اما امروز گوشی هایی از موتورولا می بینیم که هر کدام به تنهایی برای خود یک پرچمدار هستند. آخرین شاهکار این کمپانی نکسوس 6 است که به زودی بررسی آن را برای شما آماده خواهیم کرد.

 

اما امروز می خواهیم در مورد یک محصول دیگر از این کمپانی یعنی Moto X 2014 صحبت کنیم.

 

image

 

 

image

 

طراحی Moto X 2014

زیبا، خوش دست، اندازه مناسب

 

موتورلا سال گذشته نسل اول این گوشی را با اندازه صفحه نمایش 4.7 اینچ معرفی کرد. در آن زمان تمام کمپانی های گوشی های با صفحه نمایش بزرگ را تولید و روانه بازار می کردند. به همین خاطر سال 2014 موتورولا نسل جدید این گوشی را با صفحه نمایش 5.2 اینچ معرفی کرد که بتواند قابل رقابت با دیگر گوشی های موبایل باشد. با این اندازه صفحه نمایش موتو ایکس 2014 هنوز یک گوشی موبایل است و یک فبلت نیست. یکی از بهترین قسمت های این گوشی هوشمند فاصله کم صفحه نمایش با لبه های گوشی است. شاید تنها گوشی ای که بتواند در این زمینه با موتو ایکس رقابت کند ال جی جی 3 باشد.

 

 

image

 

image

 

در جلوی گوشی که بیشترین فضای آن توسط صفحه نمایش اشغال شده است. دو اسپیکر در بالا و پایین صفحه نمایش قرار گرفته اند. اما نباید گول این موضوع را بخورید، فقط اسپیکر پایینی صدا پخش می کند و اسپکیر بالایی تنها برای تزئین در این گوشی قرار گرفته و هیچ صدایی از آن خارج نمی شود.

 

 

image

 

image

 

در سمت راست کلید پاور در بالا و کلید کم و زیاد کردن صدا در پایین آن قرار دارند. کلید پاور حالت دندانه دندانه داشته و به همین علت دست روی آن لیز نمی خورد. این حالت برای اسپیکرها نیز وجود دارد.

 

 

image

 

در سمت چپ گوشی هیچ کلید و یا درگاهی دیده نمی شود. در پایین پورت ارتباطی قرار گرفته که برای شارژ کردن نیز از آن استفاده می شود. در بالای گوشی جک 3.5 میلیمتری هدفون به همراه درگاه سیم کارت قرار گرفته است.

 

فریم گوشی فلزی است که برای آنتن دهی در بالا و پایین گوشی پلاستیک هایی در وسط این فلز تزریق شده اند.

 

 

image

 

image

 

image

 

قاب پشتی گوشی زیباترین قسمت این محصول هوشمند است. جنس قاب پشتی از پلاستیک است. لوگوی موتورولا به شکلی زیبا در زیر دوربین قرار گرفته است. میکروفون دوم نیز در قاب پشتی و پایین ترین قسمت قرار گرفته است.

 

 

image

 

image

 

image

 

یکی از معایب طراحی موتو ایکس 2014 این است که قاب پشتی اثر انگشت را به راحتی جذب می کند.

 

image

 

image

 

image

 

درگاه سیم کارت در بالای گوشی قرار گرفته و از سیم کارت نانو پشتیبانی می کند.

 

image

 

image

 

در جعبه گوشی شارژر، کابل شارژ، دفترچه و پین خارج کردن سیم کارت قرار گرفته است. خبری از هدفون در این جعبه نیست.

 

image

 

صفحه نمایش

صفحه نمایش 5.2 اینچی این گوشی کیفیت فول اچ دی دارد. این صفحه نمایش از نوع آمولد است، بنابراین عمق رنگ مشکی در آن بسیار زیاد است. خوانایی صفحه نمایش در زیر نور خورشید و در محیط باز بسیار خوب است و ما از آن بسیار رضایت داشتیم. در مجموع صفحه نمایش کیفیت بسیار خوبی دارد و یکی از بهترین صفحه نمایش ها در بین فول اچ دی ها است.

 

 

image

 

image

 

پردازنده Moto X 2014

قدرتمند و قابل رقابت

 

در موتو ایکس 2014 پردازنده اسنپدراگون 801 قرار گرفته، که با پردازنده گوشی های گلکسی اس 5، وان ام 8، جی 3 یکسان است. این پردازنده 4 هسته ای است و سرعتی برابر 2.5 گیگاهرتز را به همراه می آورد. یک رم 2 گیگابایتی برای انجام امور مولتی تسکینگ در کنار این پردازنده قرار گرفته است. همین پردازنده قوی برای انجام کارهای مختلف به یاری گوشی هوشمند موتو ایکس می آید و بدون هیچ نگرانی می توانید بازی های با گرافیک بالا و برنامه هایی با فرامین سنگین را روی آن اجرا کنید.

 

در بنچ مارک AnTuTu که ما از گوشی گرفتیم، این موتورولای زیبا توانست به خوبی خود را نشان دهد و در نتیجه نهایی بالاتر از گوشی های Galaxy S5 و HTC One M8 قرار بگیرد. اما Galaxy Note 4 توانست خود را بالاتر از موتو ایکس 2014 نگه داشته و ثابت کند که یک گوشی بسیار قدرتمند است.

 

image

 

 

دوربین Moto X 2014

متوسط و کارآمد

 

یکی از بهبودهایی که در این نسخه نسبت به نسل قبل خود را نشان می دهد، دوربین است. از نظر مگاپیکسل موتورولا دوربین 10 مگاپیکسلی را با یک دوربین 13 مگاپیکسلی جایگزین کرده است. این دوربین در نسل جدید قابلیت فیلمیرداری 4K را دارد که این امر به لطف پردازنده قدرتمندی که درون گوشی جای گرفته امکان پذیر شده است. بهبود دیگر در قسمت فلاش صورت گرفته در نسل جدید از یک فلاش دوتایی استفاده شده که در اطراف لنز دوربین جای گرفته است اما در نسل قبل یک فلاش دیده می شد. با کمک فلاش دوتایی عکاسی در نور کم بهتر انجام خواهد گرفت.  یکی از نقاط ضعف این دوربین نبودن ویژگی OIS (تثبیت کننده اپتیکال تصاویر) در آن است. با همین کمبود این گوشی در برابر گوشی هایی که دوربین مجهز به OIS دارند در نور کم کارآیی کمتری خواهد داشت.

 

image

 

image

 

image

 

image

 

نمونه عکس با HDR روشن

 

image

 

نمونه عکس با بزرگنمایی 100 درصد

 

نرم افزار Moto X 2014

بروز شدن بدون دردسر

 

موتورولا روی گوشی های خود از اندورید خام استفاده می کند و موتو ایکس نیز از این امر مستثنی نیست. این کار دو مزیت را برای گوشی به همراه می آورد. اول اینکه گوشی به خوبی با نرم افزار سازگار است و از کار کردن با منوهای روان آن لذت خواهید برد. دوم اینکه هر زمانی که گوگل یک بروزرسانی را برای سیستم عامل خود ارائه کند کمی بعد از گوشی های نکسوس این گوشی نیز می تواند آن را دریافت کند.

 

 

image

 

زمانی که گوشی به دست ما رسید نسخه اندروید آن 4.4.4 بود اما در همین زمان یک بروزرسانی ارائه شد که سیستم عامل را به اندورید 5.0 بروز کرد. این بروزرسانی حجمی برابر 678.6 مگابایت داشت. یک نکته را باید در این مورد یادآور شویم، زمانی که موتورولا تشخیص دهد شما از داخل ایران این بروزرسانی را انجام می هید، اجازه دانلود بروزرسانی را به شما نخواهد داد و شما مجبور هستید تا با راه های دیگر این بروزرسانی را دریافت کنید.

 

 

image

 

image

 

حالت مهمان در این گوشی وجود دارد. می توانید با تنظیم کردن گوشی در این حالت و قرار دادن آن در حالت مهمان با خیال راحت گوشی را در اختیار کاربران دیگر قرار دهید.

 

image

 

image

 

اگر چه اندروید خالص روی گوشی نصب است، اما موتورولا تعدادی از اپ های خود را در این سیستم عامل وارد کرده است.

 

برای مثال Moto Voice به کاربر اجازه می دهد بدون به کار بردن دست فرامین خود را به گوشی منتقل کند (به طور مثال قفل گوشی را باز کند).

 

Moto Display با استفاده از چند سنسوری که در جلوی آن قرار دارد در هنگامی که دست خود را نزدیک صفحه نمایش بیاورید ساعت و قفل را به شما نشان می دهد، یا اگر نوتیفیکیشنی داشته باشید می توانید ببینید برای کدام برنامه این نوتیفیکیشن آمده است.

 

image

 

 

Moto Migrate برنامه دیگری است که در این گوشی توسط موتورولا قرار گرفته است. با کمک این برنامه می توانید تمام تماس ها، پیامک ها و فایل های خود را از گوشی قدیمی خود چه آیفون و چه اندروید به راحتی به گوشی جدید خود که موتو ایکس است منتقل کنید.

 

Moto Assist ویژگی است که شب ها نوتیفیکشن های شما را خاموش می کند، در هنگام رانندگی پیامک شما را با صدای بلند می خواند و زمانی که تشخیص دهد در جلسه هستید گوشی شما را سایلنت خواهد کرد.

 

 

image

 

image

 

مانند اندرویدهای نسل قبل با کشیدن انگشت از پایین صفحه نمایش به سمت بالا می توانید Google Now را فعال کنید.

 

image

 

عمر باتری Moto X 2014

پاسخگو در طول یک روز کامل

 

شاید در نگاه اول که به ظرفیت باتری نگاه می کنید، تصور کنید در زمانی که گوشی های هوشمند ظرفیت باتری ای بین 2600 تا 3000 میلی آمپر دارند، یک باتری 2300 میلی آمپری در یک گوشی موبایل هوشمند چندان کارآمد نباشد. اما اگر این تصور را دارید کاملا اشتباه است. اگر استفاده سنگین از گوشی داشته باشید شب که به خانه خود می روید باید گوشی موبایل خود را شارژ کنید. این اتفاقی است که برای تمام گوشی های هوشمند رخ می دهد.

 

نظر جی اس ام

 

موتو ایکس 2014 یک گوشی کامل است. پردازنده قوی، سیستم عامل اندروید خالص، طراحی زیبا و جنس بدنه مناسب این گوشی را به یک محصول دوست داشتنی تبدیل کرده است. زمانی که این بررسی را می نوشتیم قیمت این محصول چیزی نزدیک به 1 میلیون و 700 هزار تومان بود. حتما شما هم مانند با ما هم عقیده هستید که با یک گوشی گران قیمت سر و کار دارید. با این قیمت می توانید به محصولات دیگر مانند گلکسی اس 5، اچ تی سی وان ام 8 و ال جی جی 3 نیز فکر کنید. اما اگر دوست دارید اندروید خالص را روی گوشی خود داشته باشید و قیمت گوشی خیلی برای شما اهمیتی ندارد،  شاید بهتر باشد تا زمانی که نکسوس 6 در بازار برای فروش پیدا شود صبر کنید. 

 

با تشکر از فروشگاه آل دیجیتال (alldigitall.ir) که این گوشی هوشمند را برای بررسی در اختیار ما قرار داد.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (44 نظر)

افشین

۱۳۹۴/۴/۱۱
سلام دوستان
من این گوشی رو تازه گرفتم میخواستم بدونم چطور میشه آپدیتش کرد؟ وقتی میخوام آپدیت کنم میگه نمیشه!
لطفا راهنماییم کنید با تشکر

سیدمحمد

۱۳۹۴/۳/۲۹
عالیه بهترینه گوشی خاصی هست

مهمان

۱۳۹۳/۱۲/۱۱
دوستان من اين گوشيmoto x 2013 مشكي پشت شطرنجي اسمبل امريكا داشتم فروختم iphon 5s خريدم الان دوباره ميخواهم بفروشم موتورولا را بخرم به چند دليل: ١ - كيفيت نمايش موتو ايكس بالا تره ٢- كيفيت دوربين تقريبا يكسان حتي موتورولا همون اپشن هاي اسلو موشن و عكاسي پياپي و .. اپل كه داره يه سري اپشن اضافه ترم داره و اينكه hdr ابداع موتورولا بوده كه بهمين منظور از همه بهتر باس عمل كنه و موتو رولا claer pixel كه داره تصاويري شفاف و زنده و خوش رنگ تري حتي تو نور كم براتون به ارمغان مياره ٣ - باطري يكسان تقربا ٤- خوشكلي موتورولا تو عكسا معلوم نيست ، از نزديك يتيكه شيشيه سياه يك دسته از جيب در ميوردم كل اتوبوس زل ميزد بهم، تا حدي كه روم نميشد درش بيارم همه كف كنن و يجور عجيب نگام كنن ٥ - در عين حالي كه اينچ بالا تري داره موتورولا ولي خيلي خيلي خيلي از اپل خوش دست تره اينم بگم خوش دست دست ترين گوشي جهانه و جنس پشتش خيلي خاص و عجيبه ، انگار مخمله ٦- نرم افزاريش كه اصلا حرفش نزن برترين گوشي جهانه تو اين زمينه به نظر من البته چون يه ستينگ داره به چه درازي و چه اپشناي جور واجور و عجيب و جذابي مثل ارتباط با پرينتر و يا حتي بلوتوث با هر وسيله اي حتي گوشي اپل!! و اندروييد خام با كلاسه ترين اندروييده و همچنين گوشي سبك تر كار ميكنه و رون تر و مصرف كم تر باطري و داغ كردن كمتر آپديت شدنش عالي اپشن هاي گوگل همه و همه داره ٨- تنها گوشي اسمبل امريكا ٩-دستيار صوتي بينظيرش ١٠- بهترين اپشن هاي مودم و .. براي كار با اينترنت و فضاي اجتماعي داره مثل dual band 11- ايفن بلوتوث و دانلود اهنگ و فيلم بسته و باس جلبريك كني كه يه مكافاتي داره و هنگ ميكنه و نرم افزاراي سيبچه همش هنگي اند و نبندي بهتره و نرم افزار فارسي ايش خيلي كمه ١٢- رو لب تابم بخواهي چيزي با گوشي جابجا كني حتما بايد نرم افزار ايتونز قبلش روش ببندي ١٣- ايفن ايران تحريم كرده و نميتوني چيزي دانلود كني مگه با دنگ و فنگ و هر روز هي ارور ميده ١٠٠٩ كه يعني ايران تحريمه :(

مهمان

۱۳۹۳/۱۲/۹
مرسی دوست عزیز

مهمان

۱۳۹۳/۱۲/۳
موتورولا عاشقتم موتورولا دستت بياد عشق ايفن و بلك بري و نت از كلت ميپره