خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی اس ام؛ سونی اکسپریا ام 2 آکوآ (Sony Xperia M2 Aqua)

بررسی تخصصی جی اس ام؛ سونی اکسپریا ام 2 آکوآ (Sony Xperia M2 Aqua)

جی اس ام: ضد آبی میان رده

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۳/۱۰/۱۳

جی اس ام: سونی در سال‌های گذشته محصولاتی را با عنوان ضد آب روانه بازار کرده است. این شرکت در تولید این‌گونه گوشی‌ها اکنون به یک حرفه‌ای تبدیل شده است به طوری که چندی پیش اولین نمایشگاه زیر آب خود را که Xperia Aquatech نام دارد در سواحل دوبی افتتاح کرد. سونی در این فروشگاه، مجموعه کاملی از تلفن‌های هوشمند، تبلت ها و لوازم جانبی ضد آب Xperia را در زیر آب قرار داده تا بازدیدکنندگان از آن دیدن کرده و  در نهایت قدرت گوشی‌ها و تبلت های ضد آب خود را به رخ رقبا بکشد.

 

image

طراحی

اگر دقت کنید خواهید دید که M2 Aqua امکاناتی مشابه با M2 دارد و این دو گوشی تنها در ضد آب بودن با هم تفاوت دارند. البته این ضد آب شدن قیمت گوشی را نیز بالاتر برده است. طراحی ظاهری شبیه به گوشی Z2 سونی است اما از موادی که در بدنه آن استفاده شده بود خبری نیست. جنس بدنه و قاب پشت گوشی پلاستیکی است اما نه از نوع پلاستیک براق یک جنس مخصوص پلاستیک مات که لکه ها و اثر انگشت را کمتر نمایان می‌کند .جنس قاب پشتی به مراتب بهتر از جنس قاب پشتی M2 معمولی است.

 

در قسمت جلوی گوشی یک صفحه نمایش 4.8 اینچی مشاهده می‌شود. در بالا و پایین این صفحه نمایش فضای بلااستفاده زیادی وجود دارد. صفحه نمایش با پوشش Gorilla Glass 3 محافظت شده است اما اگر وسواس زیادی دارید بهتر است برای آن یک محافظ صفحه تهیه کنید.

 

در بالای صفحه نمایش سنسور دوربین VGA و دو سنسور و یک چراغ وضعیت کوچک دیده می‌شود در سمت راست کلید شاتر دوربین و کلید پاور به همراه درگاه سیم کارت و کارت حافظه قرار دارد. سمت چپ گوشی هم محل قرارگیری پورت Micro USB است که با یک پوشش محافظت شده.دوربین اصلی گوشی نیز در قاب پشتی به همراه فلاش قرار دارد. اسپیکرگوشی و میکروفن آن نیز در لبه پایینی توسط یک پوشش فلزی توری مانند مخفی شده‌اند.

 

همان‌طور که گفته شد M2 Aqua دارای گواهینامه IP68است وجود این گواهینامه تایید می‌کند M2 Aqua در مقابل گردوغبار مقاوم است و می‌تواند تا ۳۰ دقیقه در عمق ۱.۵ متری آب دوام بیاورد. بنابراین M2 Aqua در بین گوشی‌های میان رده بیشترین مقاومت را دارد . برای جلوگیری از نفوذ آب تمامی پورت‌ها حتی پورت  3.5 میلی‌متری هدفون با کاور پوشیده شده است این موضوع می‌تواند در هنگام شارژ و یا استفاده از هدفون شما را آزار دهد. مانند دیگر گوشی‌های ضد آب سونی در زیر آب قابلیت کار با گوشی وجود ندارد اما به لطف کلید اختصاصی شاتر می‌توانید در زیر آب عکاسی کنید .

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

 

صفحه نمایش

M2Aqua مجهز به یک صفحه نمایش 4.8 اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن 960×540 پیکسل و تراکم پیکسلی 229 پیکسل بر اینچ است همانند نسخه اصلی پردازش رنگ در این صفحه نمایش به خوبی صورت می‌گیرد اما خوانایی آن در محیط‌های باز با نور طبیعی رضایت‌بخش نیست علاوه بر این کمی انعکاس نور در آن زیاد است.میزان روشنایی صفحه نمایش در حالت صد در صد حدود 461 نیتس است. خوانایی صفحه نمایش در زاویه دید از مدل M2 اصلی بهتر است و این موضوع به خاطر استفاده از پنل IPS به جای TFT در M2Aqua است.

 

 

 

image

 

سیستم عامل و پردازنده

 

M2Aqua با سیستم عامل اندروید نسخه 4.4 یا کیت کت عرضه شده است با همان رابط کاربری که در M2 و Z2 دیده بودیم.این رابط کاربری برای گوشی‌های سونی بسیار ساده و خسته کننده است و سونی هنوز قصد ندارد این رابط کاربری را تغییر دهد. نوار ناتیفیکیشن دارای دو قسمت است. از قسمت Quick Settings می‌توانید دسترسی سریع به برخی امکانات گوشی داشته باشید و در قسمت Notification هم اعلانات و پیغام‌های رسیده به نمایش درمیاید. کلیدهای معروف گوشی‌های اندرویدی  ( Back، Home ، Multi tasking ) مانند گوشی‌های دیگر سونی در پایین صفحه نمایش قرار دارند و جزئی از صفحه نمایش هستند. با لمس کلید مولتی تسکینگ علاوه بر اطلاع از برنامه‌های در حال اجرا، نوار برنامه‌های کوچک مورد علاقه نیز مشاهده می‌شود این نوار شامل لیستی از برنامه‌هایی است که می‌خواهید به سرعت به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

 

سونی در نهایت یک فایل منیجر برای گوشی‌های خود نصب کرد، این فایل منیجر File Commander نام دارد که در اولین نگاه ما را به یاد فایل منیجر سامسونگ می‌اندازد، البته برای دسترسی به تمام ویژگی‌های این فایل منیجر باید حدود یک دلار برنامه را خریداری کنید اگرچه نیازی به این کار دیده نمی‌شود زیرا با همین نسخه می‌توانید به تمام فایل‌های خودتان دسترسی داشته باشید.

 

گزینه جدیدی در رابط کاربری M2Aqua دیده نمی‌شود و به همین دلیل بهتر است راجع به آن بیشتر توضیح ندهیم.

 

 برای M2Aqua  یک پردازنده سطح متوسط Snapdragon 400 به همراه یک گیگابایت RAM در نظر گرفته شده است از یک گیگابایت حافظه RAM حدود 420 مگابایت آن پر است. این گوشی چندان پرقدرت نیست اما برای یک گوشی با این قیمت چندان بد محسوب نمی‌شود. در برخی بازی‌های سنگین و سه‌بعدی کمی افت سرعت و لگ مشاهده می‌شود اما جستجو در منوها و برنامه‌های گوشی به صورت روان صورت می‌گیرد. مانند M2 این گوشی نیز دارای 8 گیگابایت حافظه داخلی است که تنها 4.2 گیگابایت آن در دسترس کاربر خواهد بود.

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

 

 

دوربین

 

M2 Aqua مجهز دوربین 8 مگاپیکسلی با سنسور Exmor RS سونی است که در بالاترین رزولوشن خود عکس‌هایی با کیفیت 2448×3264 پیکسل می‌گیرد. در حالت پیش‌فرض (Superior Auto ) عکس‌ها با رزولوشن 7.2 مگاپیکسل ذخیره می‌شوند و اگر بخواهید رزولوشن را بالاتر ببرید باید به صورت دستی(manual mode ) عکاسی کنید.یک فلاش کوچک نیز برای کمک به عکاسی در نور کم تعبیه شده است.خوشبختانه کلید اختصاصی برای عکاسی وجود دارد و با فشردن آن در هر قسمتی که باشید رابط کاربری دوربین باز خواهد شد و دوربین آماده عکاسی می‌شود. شما دو حالت اصلی در منوی دوربین دارید و گزینه‌های دیگر جنبه سرگرمی دارند مثلا گزینه‌ای برای افزودن اشیا سه‌بعدی به عکس‌ها و یا افکت گذاری روی عکس و ... علاوه بر این‌ها می‌توانید از برنامه‌های عکاسی سونی که در مارکت گوگل قرار دارند نیز استفاده کنید و آن‌ها را به عنوان گزینه‌ای در منوی دوربین داشته باشید. یکی از ایرادات کوچکی که می‌توان به دوربین این گوشی گرفت سرعت نسبتا پایین فوکوس آن نسبت به دیگر گوشی‌های هم‌رده است و اگر شما بخواهید از سوژه‌های مختلف به صورت سریع عکس بگیرید شاید با مشکل روبرو شوید.

 

image

 

سایر امکانات

 

M2 Aqua تنها در نسخه تک سیم کارته در بازار موجود است و بهتر بود سونی نسخه دو سیم کارته این گوشی را نیز تولید می‌کرد.علاوه بر پشتیبانی از 2G,3G,4G امکانات ارتباطی M2Aqua در سطح بالایی است. این گوشی بلوتوث نسخه 4، NFC و Wi-Fi 802.11 با پشتیبانی از استانداردهای a/b/g/n را در لیست امکانات ارتباطی خود می‌بیند.خوشبختانه این گوشی نیز از On-the-go پشتیبانی می‌کند و می‌توانید با استفاده از کابل مخصوص حافظه‌های فلش را به آن متصل کنید.

 

image

 

image

 

باتری

 

مانند Xperia M2 این نسخه نیز از یک باتری 2300 میلی آمپری بهری می‌برد. طبق اعلام شرکت سازنده این باتری حدود 11ساعت و 23 دقیقه پاسخگوی انجام کارهای روزمره با گوشی خواهد بود. این مدت زمان کمی از نسخه اصلی پایین‌تر به نظر می‌رسد و شاید به دلیل استفاده از نسخه جدیدتر سیستم عامل آن باشد.ما با استفاده نرمال از امکانات گوشی و بدون فعال کردن ویژگی power saving در پایان روز حدود 40 درصد از شارژ باتری را از دست دادیم. M2 Aqua توانست حدود 90 دقیقه ویدئو را با روشنایی صد در صد صفحه نمایش به خوبی پخش کند و حدود 20 درصد از شارژ باتری را از دست بدهد. در مجموع عمر باتری این گوشی می‌تواند پاسخگوی استفاده کامل از گوشی در دو روز باشد.

 

 

نظر جی اس ام

 

ضد آب بودن به معنی آن است که بدون نگرانی از بارش باران و یا ریختن آب به صورت مستقیم روی گوشی با آن بتوانید کار کنید اما این ویژگی تا چه حد برای کاربر ارزش قیمتی می‌تواند داشته باشد ؟ نسبت به M2 معمولی برای این گوشی حدود 150 تا 200 هزار تومان بیشتر باید هزینه کنید و شاید این هزینه برای یک گوشی رده متوسط کمی بالا به نظر برسد. اگر ویژگی ضد آب بودن برای شما اهمیت زیادی ندارد با این حدود قیمت گوشی‌هایی مثل Grand 2 و یا حتی M2 را نیز می‌توانید در نظر بگیرید.

 

رقبا

 

Xperia Z3 Compact

Xperia M2  

Galaxy S5 mini

 

مزایا

 

ضد آب

باتری قابل قبول

طراحی مناسب

 

معایب

 

رزولوشن نامناسب صفحه نمایش

درپوش‌های دست و پاگیر برای پورت‌ها

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (61 نظر)

حسن

۱۳۹۵/۶/۵
سلام . بله

حسن

۱۳۹۵/۶/۵
سلام . منم این مشکل رو داشتم، شما بهتره نرم افزار فلش تولز را روی کامپیوتر نصب کنید و آخرین نسخه خاورمیانه رام گوشیتونو رو گوشی تون فلش کنید . اطلاعات تکمیلی در سایتهای مختلف هست که می تونید جست و جو کنید.

سینا

۱۳۹۵/۴/۱۹
سلام.مرسي از سایت خوبتون.گوشی من سونی ام تو اکواست.بعد اینکه آندرویدشو به 5 آپديت کردم کیفیت دوربینش خیلی بد شد.شما که ميگين برا درست کردن دوربینش آپديت جدید مياد من آپديت میکنم 270 ميگ هست.بعد اینکه گوشی خاموش و روشن ميشه،مینویسه نصب نشد دوباره تلاش کنید.چیکار کنم؟برا آپديت کردنش باید کار خاصی انجام بدم!خواهش میکنم جواب بدین.ممنون

Salar

۱۳۹۵/۱/۲۹
حاجی
تازمانی که چیزیو دستت نگرفتی الکی قضاوت نکن من s7 وs6 رو دستم گرفتم.s6 خیلی خوش دست بود
شما از روی عکس و حرف دیگران قضاوت نکنید

محمدنبی

۱۳۹۵/۱/۱۹
سلام ضمن تشکر خواستم ببينم گوشی سونی ام تو
سیم کارتهای فور جی را ساپورت میکند یا خیر؟