خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی اس ام؛ مقایسه آیفون 6 با گلکسی اس 5

بررسی تخصصی جی اس ام؛ مقایسه آیفون 6 با گلکسی اس 5

جی اس ام:برخورد دو قهرمان

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۳/۹/۳۰

  زمان زیادی تا معرفی گلکسی اس 6 باقی نمانده، اما هنوز گلکسی اس 5 به عنوان پرچمدار سامسونگ شناخته می شود و برای مقایسه پرچمداران باید اس 5 را از سامسونگ به مبارزه دعوت کنیم. شاید یکی از سخت ترین انتخاب ها در بازار تلفن همراه انتخاب بین اپل و سامسونگ و به عبارت بهتر انتخاب بین گلکسی  اس5 و آیفون 6 باشد. در این بررسی هر دو گوشی را رو در روی هم به چالش خواهیم کشید تا شما بتوانید با اطلاع از برتری هایی که هر یک از این دو گوشی نسبت به یکدیگر دارند بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

 

image

 

طراحی

 

گلکسی اس 5: ضخامت 8.1 میلیمتر، جسن بدنه پلاستیکی، ضد آب

آیفون 6: ضخامت 6.9 میلیمتر، بدنه فلزی

 

اپل همیشه گوشی های زیبایی را طراحی و تولید می کند. آیفون 6 نیز  یکی از زیباترین این محصولات است. بدنه یکپارچه فلزی، لبه های انحنا دار و ضخامت بسیار کم از برتری های این گوشی نسبت به دیگر رقبا و به خصوص گلکلسی اس 5 هستند. آیفون 6 یکی از خوش دست ترین گوشی هایی است که در بازار می توانید پیدا کند.

 

سامسونگ نیز در طراحی گوشی های هوشمند تمام تلاش خود را کرده است اما باید به این حقیقت اعتراف کرد که طراحان سامسونگ خلاقیت کمتری نسبت به طراحان اپل دارند. گلکسی اس 5 گوشی خوش دستی است و زمانی که با آن کار می کنید به طور حتم از در دست گرفتن آن لذت خواهید برد. اما با تمام خوش دست بودن و احساس خوبی که در دست به کاربر القا می کند بدنه آن از پلاستیک ساخته شده است. اگرچه جنس پلاستیکی که در ساخت گلکسی اس 6 به کار رفته مانند گلکسی اس 4 بی کیفیت نیست اما به هر حال جنس بدنه پلاستیکی در برابر فلز حرفی برای گفتن ندارد.

 

مهمترین مزیت گلکسی اس 5 نسبت به آیفون 6 این است که می توانید به راحتی در زیر آب به عمق 1.5 متر تا مدت زمان 30 دقیقه با گوشی کار کنید. هنوز اپل تصمیم نگرفته تا گوشی های خود را به ویژگی ضد آب بودن مجهز کند.

 

با اینکه گلکسی اس 5 را بسیار دوست داریم و اعتراف می کنیم که این خوش دست ترین و زیباترین گوشی سامسونگ است اما مجبوریم در این زمینه آیفون 6 را برنده اعلام کنیم، زیرا مطمئن هستیم که نمی توانید در بازار گوشی ای زیباتر از آیفون 6 پیدا کنید.

 

برنده: آیفون 6

 

image

 

image

 

image

 

 

صفحه نمایش

 

گلکسی اس 5: سوپرآمولد 1920 x 1080

آیفون 6: IPS، 1334 x 750

 

هر دو گوشی صفحه نمایش های بسیار خوب و با کیفیتی دارند. اما تکنولوژی آن ها به صورت کامل با یکدیگر تفاوت دارد.

 

سامسونگ برای گلکسی اس 5 از یک صفحه نمایش 5.1 اینچی با کیفیت فول اچ دی استفاده کرده که جنس آن از نوع سوپر آمولد است. صفحه نمایش های آمولد سامسونگ به عمق زیاد رنگ مشکی شهرت دارند. این بدان معنی است که اگر شما در یک محیط تاریک به تماشای  ویدیو مشغول باشید هیچ نوری در پس زمینه تاریک مشاهده نمی کنید و این باعث می شود که هیچ نوری شما را آزار ندهد. در کنار عمق خوب رنگ مشکی، یک عیب برای صفحه نمایش های سوپر آمولد وجود دارد، صحت رنگ در این صفحه نمایش ها خوب نیست و رنگ ها به علت اشباعیت زیاد کمی غیر واقعی هستند. در گلکسی اس 5 این عیب کمتر شده و رنگ تصاویر به واقعیت نزدیک تر شده است.

 

آیفون 6 از پنل های IPS برای صفحه نمایش خود استفاده کرده است. این صفحه نمایش روشنایی خوب، زاویه دید معقول داشته و صحت رنگ ها در آن قابل قبول است.

 

با اینکه صفحه نمایش آیفون 6 کیفیت بسیار خوبی دارد و برای اینکه بتوانید پیکسل ها را تشخیص دهید باید از فاصله بسیار نزدیک به آن نگاه کنید اما باید این واقعیت را قبول کرد که کیفیت آن از صفحه نمایش گلکسی اس 5 پایین تر است و این صفحه نمایش برای دیدن فیلم، بازی کردن بهتر از صفحه نمایش آیفون است و در عین حال با 0.4 اینچ اندازه بزرگتر فضای بیشتری را در اختیار کاربر قرار می دهد.

 

برنده: گلکسی اس 5

 

 

image

 

صدای اسپیکر

 

شاید صدای اسپیکر اهمیت زیادی نداشته باشد اما به هر حال موقعیتی پیش می آید که شما مجبور به استفاده از اسپیکر گوشی خود در یک جمع بوده و یا اینکه نیاز دارید یک ویدیو را با صدای اسپیکر گوش دهید. کیفیت صدای اسپیکر هیچ کدام از دو گوشی به گرد پای صدای اسپکیر HTC One M8 هم نمی رسد اما در نوع خود صدای قابل قبولی را ارائه می کنند.

 

صدای اسپیکر هر دو گوشی در یک سطح قرار دارد در حالی که اسپیکر گلکسی اس 5 صدایی شفاف تر را ارائه می کند، اسپیکر آیفون 6 صدایی بلند تر دارد.

 

تنها مزیت اسپیکر آیفون 6 نسبت به گلکسی اس 5 جایگاه قرار گرفتن اسپیکر است. اسپیکر آیفون 6 در زیر آن و اسپیکر گلکسی اس 5 در پشت آن قرار دارد. اما جای قرار گیری هر دو اسپیکر نسبت به HTC One M8 در جای اشتباه قرار دارد.

 

برنده: هر دو گوشی

 

ارتباط

 

گلکسی اس 5: بلوتوث 4، NFC، USB on the go، اینفرارد

آیفون 6: بلوتوث 4، NFC (تنها برای Apple Pay)، ویژگی Airdrop

 

هر چیزی که برای اتصال به دیگر دستگاه ها نیاز داشته باشید در گلکسی اس 5 گنجانده شده است. مهمترین مزیت این گوشی وجود NFC و اینفرارد است. از اینفرارد گوشی شما می توانید برای کنترل دستگاه های خود که از کنترل از راه دور پشتیبانی می کنند استفاده کنید. یکی دیگر از بهترین ویژگی های اتصالی گوشی پشتیبانی از USB on the go است که به کاربر این امکان را می دهد تا بتواند فلش های خود را به گوشی متصل کند. علاوه بر این اگر شما در جایی تلویزیون سامسونگ داشته باشید می توانید با گوشی خود به صورت بدون سیم توسط امکان All Share به تلویزیون متصل شوید.

 

اما آیفون به این راحتی که گلکسی اس 5 به هر دستگاهی متصل می شود کار نمی کند. ویژگی Airdrop تنها برای این است که شما عکس و ویدیوهایی که با گوشی تهیه کرده اید را بتوانید به آیفون و آی پد دیگر منتقل کنید و با دیگر برندها سازگاری ندارد. ویژگی NFC نیز که در آیفون 6 وارد محصولات اپل شد در حال حاضر تنها با Apple Pay کار می کند. ویژگی جدیدی که اپل به محصولات خود اضافه کرده Continuity نام دارد که توسط این ویژگی کاربر می تواند تماس دریافتی آیفون خود را بر روی  مک و یا آی پد دریافت کند.

 

اگر چه امکان ارتباطی آیفون 6 بیشتر از آیفون های قبلی است اما هنوز فاصله زیادی با راحتی اتصالی که در گلکسی اس 5 می بینیم دارد.

 

برنده: گلکسی اس 5

 

 

سنسور اثر انگشت

 

اپل سنسور اثر انگشت خود را با معرفی آیفون 5s به جهان معرفی کرد و در آیفون 6 نه تنها آن را به کار برده بلکه بهبودهایی نیز برای آن به وجود آورده است.

 

گلکسی اس 5 نیز سنسور اثر انگشت دارد اما به هیچ وجه نمی توان کارآیی این دو سنسور را با هم مقایسه کرد. سنسور آیفون از هر جهتی که انگشت خود را بر روی آن قرار دهید اثر انگشت شما را شناسایی خواهد کرد  اما برای اینکه سنسور اثر انگشت گلکسی اس 5 بتواند اثر انگشت شما تشخیص دهد باید تمام انگشت خود را بر روی آن بکشید، اما باز هم سنسور به خوبی نمی تواند اثر انگشت شما را تشخیص دهد.

 

برنده: آیفون 6

 

image

 

حافظه داخلی

 

آیفون 6 با حافظه 16/64/128 گیگابایتی ارائه می شود که نسخه 128 گیگابایتی آن قیمت بسیار بالایی دارد.

 

گلکسی اس 5 در نسخه 16 گیگابایتی ارائه می شود (نسخه 32 گیگابایتی در برخی مناطق وجود دارد) اما پشتیبانی از کارت حافظه خارجی در این گوشی وجود دارد که تا 128 گیگابایت را نیز پشتیبانی می کند و اگر این حافظه را خریداری کنید قیمتی بسیار کمتر از مبلغی که برای آیفون 6 پرداخت می کنید باید بپردازید.

 

برنده: گلکسی اس 5

 

 

image

 

کارآیی

گلکسی اس 5: پردازنده 8 هسته ای (4 هسته با سرعت 1.9 گیگاهرتز و 4 هسته با سرعت 1.3 گیگاهرتز)، رم 2 گیگابایتی

آیفون 6: پردازنده 64 بیتی A8 (دو هسته ای با سرعت 1.4 گیگاهرتز)، رم 1 گیگابایتی

 

برروی کاغذ همانطور که می بینید گلکسی اس 5 بسیار قوی تر از آیفون 6 است و به نظر می آید که قدرت اس 5 دو برابر آیفون 6 باشد اما اگر حقیقت را بخواهید اینگونه نیست. در تست های بنچ مارکی در بسیاری از موارد آیفون 6 بالاتر از گلکسی اس 5 می ایستد.

 

در استفاده معمولی و دنیای واقعی آیفون 6 کمی سریعتر و روان تر از گلکسی اس 5 کار می کند. این موضوع به طور کامل به پردازنده ربطی ندارد و به سیستم عامل نیز مربوط می شود. سیستم عامل آیفون 6 به صورت اختصاصی برای آن نوشته شده اما سیستم عامل گلکسی اس 5 که اندروید است لزوما برای این سخت افزار نوشته نشده است.

 

برنده: آیفون 6

 

 

image

 

دوربین

گلکسی اس 5: 16 مگاپیکسل، phase detection، سنسور 1/2.6 اینچی

آیفون 6: 8 مگاپیکسل، phase detection، سنسور 1/3 اینچی

 

اندازه سنسور بزرگ تر و پیکسل بیشتر در دوربین گلکسی اس 5 باعث می شود تا جزئیات بیشتری در عکس های این دوربین ثبت شود.

 

دوربین آیفون 6 به علت داشتن پیکسل های بزرگتر می تواند در محیط های تیره وضعیت عکس را بهتر کنترل کند.

 

هر دو گوشی به HDR مجهز هستند که در این قسمت دوربین آیفون 6 بهتر از گلکسی اس 5 عمل می کند.

 

گلکسی اس 5 دوربین بسیار با کیفیتی دارد اما دوربین آیفون 6 در شرایط سخت بهتر عمل می کند.

 

برنده: آیفون 6

 

عمر باتری

گلکسی اس 5: 2800 میلی آمپر

آیفون 6: 1810 میلی آمپر

 

عمر باتری گلکسی اس 5 بیشتر از آیفون 6 است. ظرفیت بالاتر این باتری این موضوع را ثابت می کند. هر دو باتری در طول مدت 2 ساعت از 0 به 100 درصد خواهند رسید.

 

مهمترین مزیت عمر باتری گلکسی اس 5 نسبت به آیفون 6 این است که در گلکسی اس 5 ویژگی های power saving  زیادی وجود دارد که اگر عمر باتری گوشی شما کم باشد این ویژگی ها به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید مفید تر از میزان باتری ای که باقی مانده استفاده کنید. علاوه بر این به علت قابل تعویض بودن باتری شما می توانید در صورتی که به منبع برق برای مدت طولانی دسترسی ندارید از یک باتری یدکی نیز برای گلکسی اس 5 استفاده کنید.

 

نتیجه گیری

 

گلکسی اس 5 و آیفون 6 دو گوشی کاملا متفاوت هستند. اینکه کدامیک از دو گوشی بهتر هستند به این موضوع ربط دارد که کدام ویژگی یک گوشی برای شما ضروری تر است. اگر شما یک گوشی زیبا با سیستم عامل پایدار می خواهید و به امنیت گوشی خود و سالم بودن برنامه هایی که بر روی آن نصب می کنید اهمیت زیادی می دهید آیفون 6 یک انتخاب مناسب است. اما اگر می خواهید بدون دردسر با دیگر کاربران و با دیگر دستگاه های خود (مانند ساعت های هوشمند و تلویزیون) ارتباط برقرار کنید و بدون دردسر برنامه ها را به صورت کاملا رایگان بر روی  گوشی خود نصب کنید و در ضمن از تماشای ویدئو بر روی یک صفحه بسیار باکیفیت نهایت لذت را ببرید گلکسی اس 5 باید تنها انتخاب شما باشد.

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (388 نظر)

خلو مجید

۱۴۰۰/۱۰/۱۰
به این میگن هنر سامسونگ
دایی علی رفت ترکیه

گلگسی

۱۳۹۹/۱۱/۵
سلام من حدود ۷ سال که گلکسی اس ۵ دادم و هنوز خوب کار میکنه و روونه و کلن گوشی خیلی خوبی

علیرضا

۱۳۹۶/۶/۱۰
داداش من خودمم طرفدار سامسونگم اما اگه شما یکم زحمت بدی به خودت و یه کم تحقیق کنی میفهمی اپل تازه کار نیست و کلی سابقه داره، برند آیفون امسال یعنی 2017 ده ساله میشه

hamidreza

۱۳۹۶/۲/۲۸
من هم همینطور اما میخوام یک گلکسی سی سون یا سی فایو بگیرم اپل بدرد بچه هایی که بازی میخوان نمیخوره

نوت سری

۱۳۹۶/۲/۹
کلا نویسنده این مطلب ایفون پرست ## عمو جان کلا ایفون بدرد ایران نمیخوره با اون همه محدودیت