خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی اس ام؛ گلکسی نوت 4 (Galaxy Note 4)

بررسی تخصصی جی اس ام؛ گلکسی نوت 4 (Galaxy Note 4)

جی اس ام: پادشاه جدید فبلت ها

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۳/۹/۸

جی اس ام: در سال 2010 که اولین فبلت خانواده نوت به جهان معرفی شد و نام فبلت به عنوان یک مفهوم جدید در این حوزه مطرح شد، هیچکس تصورش را هم نمی کرد که سامسونگ بتواند این خانواده غول پیکر را گسترش داده و آن را تا جایی پیش ببرد که امروز شاهد معرفی نسل چهارم این خانواده باشیم. مفهوم تبلت تا حدی برای کاربران دنیای موبایل با اهمیت بود که اپل نیز در نهایت پس از 4 سال مقاومت در برابر خانواده نوت مجبور به معرفی آیفونی شد که بتواند با فبلت های بازار رقابت کند. گکلسی نوت 3 یکی از بهترین فبلت های خانواده نوت و بازار (در زمان خودش) بود، به همین خاطر گلکسی نوت 4 راه سختی را در پیش دارد تا بتواند یک جانشین خوب برای نسل قبل باشد. در بررسی امروز با هم می بینیم که نوت 4 شایستگی تکیه زدن به جایگاه نوت 3 و شناخته شدن به عنوان بهترین فبلت بازار را دارد یا نه.

 

 

image

 

image

 

image

 

 

طراحی گلکسی نوت 4

 

گلکسی نوت 4 و گلکسی نوت 3 شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند، اگر شخصی که زیاد در زمینه گوشی های موبایل سر رشته ندارد، دو گوشی را در کنار هم ببیند در نگاه اول نمی تواند دو گوشی را از یکدیگر تشخیص دهد. بیشتر فضای قاب جلوی گوشی طبق انتظار توسط صفحه نمایش 5.7 اینچی اشغال شده، در بالای این صفحه نمایش دوربین دوم، سنسورهای نور، مجاورت و تشخیص حرکت، در کنار خروجی صدای مخاطب قرار دارند. در سمت چپ و بالای صفحه نمایش LED هشدار دهنده به صورت مخفی قرار گرفته که در صورت وجود یک نوتیفیکیشن این چراغ شروع به چشمک زدن خواهد کرد.

 

 

image

 

image

 

در پایین صفحه نمایش سه دکمه معروف سامسونگ، یعنی دکمه های بازگشت به عقب، دکمه هوم و دکمه برنامه های اخیر قرار گرفته اند. دکمه هوم تنها وظیفه رفتن به صفحه اصلی را بر عهده ندارد، از این دکمه به عنوان سنسور اثر انگشت نیز استفاده می شود. حساسیت این سنسور از سنسور اثر انگشت آیفون کمتر است، و به طور حتم زیاد از آن استفاده نخواهید کرد.

 

image

 

 

قاب پشتی گوشی حالت چرم مانند دارد، اما دیگر خبری از حالت دوخته شده در اطراف قاب پشتی (مانند آنچه در نوت 3 دیده بودیم) نیست. در بالای قاب پشتی دوربین و در زیر آن فلاش به همراه سنسور ضربان قلب و سنسور اشعه UV قرار گرفته اند. در پایین این قاب نیز اسپیکر گوشی قرار دارد که ما جایگاه قرار گرفتن اسپیکر در نوت 3 را بیشتر دوست داشتیم. قلم نیز در جایگاه همیشگی خود قرار گرفته است.

 

image

 

image

 

 

 

می توانید قاب پشتی را از جای خود خارج کرده و به باطری دسترسی پیدا کنید.

 

 

image

 

اطراف گوشی بر خلاف نسل های قبلی از جنس کروم نیست و سامسونگ در نهایت در این نسل از فریم فلزی (ترکیب آلومینیوم و منیزیوم) استفاده کرده است. هر رنگی از گوشی را که انتخاب کنید فریم به همان رنگ گوشی خواهد بود. سامسونگ برای اینکه بتواند جلوی مشکل آنتن دهی به علت استفاده از فلز در فریم گوشی را بگرید مجبور به تزریق پلاستیک در بالا و پایین این فریم فلزی شده است.

 

 

image

 

در سمت راست گوشی دکمه پاور قرار دارد. در پایین گوشی تغییرات زیادی را می بینیم، انحنایی توسط سامسونگ تعبیه شده که شکلی زیبا را برای آن به همراه آورده است. در این قسمت دو میکروفون و در وسط این دو میکروفون، درگاه ارتباطی گوشی مشاهده می شود.

 

image

 

 

image

 

در بالای گوشی پورت اینفرارد، جک 3.5 میلیمتری صدا و میکروفون سوم مشاهده می شود.

 

 

image

 

در سمت چپ گوشی نیز تنها کلید ولوم مشاهده می شود.

 

 

image

 

در مجموع گلکسی نوت 4 از نسل قبلی یعنی گلکسی نوت 3 خوش دست تر است و بهتر در دست جای می گیرد. علاوه بر این فریم فلزی این گوشی حس بهتری را به کاربر در هنگام استفاده از گوشی القاء خواهد کرد.

 

 

صفحه نمایش گلکسی نوت 4

 

اندازه صفحه نمایش مانند نسل قبلی 5.7 اینچ است. سامسونگ راه گوشی هایی مانند جی 3 را ادامه داده و این فبلت خود را به صفحه نمایش با کیفیت QHD مجهز کرده است. جنس این صفحه نمایش هنوز از نوع سوپر آمولد و چیدمان پیکسلی آن PenTile است. این صفحه نمایش برای فیلم دیدن و کتاب خواندن بسیار مناسب است.

 

در حالت نرمال صفحه نمایش کنتراست بالایی دارد و رنگ ها را بسیار اشباع نشان می دهد. اما اگر شما دوست داشته باشید که شکل واقعی تصاویر را مشاهده کنید، یا اینکه یک کاربر حرفه ای هستید یک حالت حرفه ای وجود دارد که پنل را به یک ابزار فتوگرافیک تبدیل خواهد کرد.

 

خوانایی این صفحه نمایش به علت کنتراست خوب در کنار انعکاس کم نور، در محیط باز بسیار خوب است، در حالی که زاویه دید نیز به اندازه ای زیاد است که اگر گوشی را با بیشترین زاویه نیز نگاه کنید، هیچ تغییر رنگی را مشاهده نمی کنید.

 

بر روی کاغذ صفحه نمایش نوت 4 از صفحه نمایش نوت 3 کیفیت بسیار بهتری دارد، منکر این موضوع در دنیای واقعی نیز نیستیم، در برخی جهات این صفحه نمایش کارآیی بهتری دارد، اما در زمینه کیفیت، اگر محتوای مناسب این صفحه نمایش را در اختیار نداشته باشید نمی توانید تفاوتی را میان این دو صفحه نمایش پیدا کنید.

 

 

image

 

نرم افزار گلکسی نوت 4
 

اندرویدی که بر روی این گوشی به صورت پیش فرض نصب است، نسخه 4.4.4 است، این اندروید توسط همان رابط کاربری که در گلکسی اس 5 دیده بودیم تزئین شده است.

 

image

 

منوی برنامه های اخیر در این نسخه عوض شده و سامسونگ یک طراحی جدید را برای آن به کار گرفته است، به این معنی که برنامه ها به صورت پنجره هایی پشت سر هم نمایش داده می شوند که می توانید با بالا و پایین کشیدن انگشت خودتان برنامه های اخیر که باز هستند را مشاهده کنید.

 

 

image

 

یکی دیگر از تفاوت ها در منوی تنظیمات مشاهده می شود که رنگ پس زمینه آن از مشکی به سفید تغییر پیدا کرده است، استفاده از رنگ سفید در این منو باعث می شود تا در هنگام جستجوی یک تنظیم خاص کمتر خسته شوید.

 

image

 

مولتی ویندو گلکسی نوت 4

 

یکی از ویژگی های خوب خانواده نوت همین استفاده از چند برنامه در یک زمان است که در این نسخه به اوج خلاقیت خودش رسیده است. با نگه داشتن دکمه بازگشت به عقب به مدت 3 ثانیه می توانید تمام برنامه هایی که از ویژگی مولتی ویندو پشتیبانی می کنند را مشاهده کرده و از آن ها استفاده کنید، بر خلاف نسل قبل وقتی یکی از برنامه را باز کنید، این برنامه به صورت یک ویجت کوچک بر روی صفحه نمایش شما ظاهر خواهد شد (البته می توانید با دستکاری تنظیمات همان حالت نوت 3 را نیز تحربه کنید)، که می توانید آن را بزرگ و کوچک کنید. بر خلاف نوت 3 امکان این وجود دارد که بیش از دو برنامه را همزمان بر روی صفحه داشته باشید. می توانید تمام برنامه های باز را بر روی صفحه خودتان به صورت یک آیکون کوچک دایره ای شکل داشته باشید که این روش بسیار کار آمد است.

 

 

image

 

image

 

image

 

 

علاوه بر این، اگر در برنامه ای هستید که از قابلیت مولتی ویندو پشتیبانی می کند می توانید با گرفتن گوشه سمت راست بالای برنامه و کشیدن آن، برنامه را به صورت یک ویجت کوچک بر روی صفحه مشاهده کنید. قابلیت مولتی ویندو در نوت 4 به اوج خود رسیده و عملکردی دارد که گویی شما با یک رایانه شخصی در حال انجام ویژگی مولتی تسکینگ هستید.

 

 

image

 

برنامه های از پیش نصب شده زیادی بر روی نوت 4 دیده می شوند، یکی از این برنامه ها Smart Remote است که توسط این برنامه به کمک درگاه اینفرارد می توانید تمام دستگاه های خانگی خود را که کنترل از راه دور دارند، توسط گوشی مدیریت کنید.

 

برنامه دیگر S Health است که به لطف سنسور ضربان قلب ویژگی اندازه گیری ضربان قلب به آن اضافه شده است. در این برنامه اندازه گیری اشعه UV نیز قرار گرفته که با توجه به مکان شما و با سنسوری که در کنار سنسور ضربان قلب قرار گرفته میزان اشعه خطرناک UV را به شما اعلام می کند.

 

image

 

image

 

image

 

یکی دیگر از برنامه هایی که در این نسخه کاملا طراحی جدیدی پیدا کرده، برنامه ضبط صدا است، این برنامه از 3 میکروفون تعبیه شده در گوشی به صورت همزمان استفاده می کند و صداها را ضبط می کند، در زمان پخش دوباره صدا این نرم افزار نشان می دهد که هر صدایی توسط کدام میکروفون ضبط شده است.

 

image

 

image

 

پردازنده و کارآیی گلکسی نوت 4

 

پردازنده 8 هسته ای این گوشی ساخت سامسونگ است که 4 هسته آن سرعتی برابر 1.9 گیگاهرتز و 4 هسته دیگر سرعتی برابر 1.3 گیگاهرتز دارند. در کنار این پردازنده یک رم 3 گیگابایتی قرار گرفته که برای قابلیت های مولتی تسکینگ نوت 4 بسیار کارآمد است. حافظه داخلی 32 گیگابایت است، از این میزان حافظه تنها 24 گیگابایت در اختیار کاربر قرار دارد و فضای دیگر توسط فایل های سیستمی اشغال شده است.

 

image

 

image

 

image

 

 قلم S Pen

 

این قلم دقیقا وجه تمایز این فبلت با دیگر دیوایس های موجود در بازار است، شاید هر کسی استفاده از این قلم را دوست نداشته باشد، اما برای کسانی که به دنبال راهی به جز استفاده از انگشت خود برای وارد کردن اطلاعات در گوشی موبایل هستند یک وسیله شیک و بسیار مفید است.

 

 

image

 

image

 

این قلم دقیقا مانند نسل قبلی است و از نظر شکل و طراحی تفاوتی با نسل قبل ندارد، اما اندازه آن کمی تغییر داشته و نمی توانید قلم این دو گوشی را در گوشی دیگری قرار دهید، هنوز هم می توانید از سرهای مختلف پلاستیکی و یا لاستیکی برای وارد کردن محتوا به گوشی استفاده کنید، بستگی دارد که بخواهید با این قلم طرحی رسم کنید یا اینکه متنی بنویسید.

 

image

 

image

 

 

حساسیت قلم نوت 4 به فشار، از قلم نوت 3 بیشتر شده و سامسونگ این حساسیت را تا 2048dps بالا برده است. اگر چند دقیقه ای با هر دوی این گوشی ها کار کنید متوجه خواهید شد که نوشتن با نوت 4 بسیار بهتر و لذت بخش تر از نوت 3 است.

 

 

image

 

بر روی قلم یک دکمه قرار دارد که با فشار دادن آن بالاتر از صفحه نمایش منوی Air Command، که از نوت 3 توسط سامسونگ معرفی شد، باز می شود. این منو تغییراتی نسبت به نسل قبلی داشته و اکنون 4 قسمت در آن دیده می شود.

 

image

 

image

 

 

اولین قسمت Action Memo است که اگر بر روی این گزینه ضربه بزنید یک برگه یادداشت فوری باز خواهد شد.

 

image

 

image

 

گزینه بعد Smart Select است که به شما اجازه می دهد قسمتی از صفحه نمایش را به کمک قلم انتخاب کنید، زمانی که این قسمت را انتخاب می کنید تمام محتوای آن قسمت نیز در این بخش انتخاب شده ذخیره خواهند شد.

 

 

image

 

image

 

 

 

image

 

مورد بعد Image Clip است، توسط این ویژگی می توانید قسمتی از صفحه نمایش را به هر صورت که دوست دارید انتخاب کنید.

 

image

 

image

 

و گزینه آخر Screen Write است که اگر این گزینه را انتخاب کنید از صفحه نمایش گوشی شما اسکرین شات گرفته می شود و به شما این امکان را می دهد تا بر روی آن یادداشت کنید.

 

image

 

 

یکی از جالبترین برنامه هایی که سامسونگ در این گوشی از آن استفاده کرده Pen.Up است، این برنامه کارآیی شبیه به اینستاگرام دارد، با این تفاوت که مخصوص کاربران محصولات نوت است و این کاربران در این شبکه تصاویری که با نوت خود کشیده اند را به اشتراک می گذارند.

 

 

image

 

برنامه های دیگری که در گوشی برای S Pen نصب شده اند، مانند همان برنامه هایی هستند که در نوت 3 دیده می شود.

 

دوربین گلکسی نوت 4

 

دوربین گلکسی نوت 4 مانند گلکسی اس 5 کیفیت 16 مگاپیکسلی دارد اما چیزی که دوربین این غول را از برادر کوچکتر خودش متمایز کرده است ویژگی تثبیت کننده اپتیکال تصاویر است که پیش از این تنها در گوشی های گلکسی زوم دیده بودیم. استفاده از این ویژگی به جای استفاده از تثبیت کننده دیجیتال تصاویر باعث خواهد شد تا کارآیی دوربین بهتر شده و در هنگام عکاسی گوشی بتواند افت کیفیت در عکس به علت لرزش دستان کاربر را کمتر کند. البته برخی از ویژگی های دوربین گلکسی اس 5 مانند phase-detection focus  در دوربین نوت 4 دیده نمی شود. اما در کل کارآیی دوربین در تمام محیط ها خوب است و نویز کمی در عکس ها دیده می شود.

 

image

 

حالت های عکاسی

 

تنها 4 حالت عکاسی در منوی این دوربین وجود دارد، خودکار، سلفی، فوکوس انتخابی و پانوراما.

 

اگر مایل هستید تا گزینه های بیشتری در این منو داشته باشید می توانید از طریق گزینه ای که در منو وجود دارد گزینه های بیشتری را دانلود کنید.

 

image

 

 

یکی از جالبت ترین قابلیت های دوربینی نوت 4 مربوط به دوربین جلو است، این دوربین می توانید عکس های سلفی با زاویه زیاد را تهیه کند. زمانی که دوربین دوم را برای عکاسی انتخاب کرده اید با انتخاب حالت عکاسی، گزینه Wide selfie را مشاهده می کنید که با فعال کردن این ویژگی می توانید جزئیات بیشتری را در عکس سلفی خودتان مشاهده کنید.

 

 

image

 

علاوه بر این برای گرفتن عکس سلفی، سامسونگ یک راه حل جالب اما تکراری را استفاده کرده است، زمانی که دوربین دوم را فعال کرده اید اگر انگشت خود را بر روی سنسور ضربان قلب قرار دهید عکس گرفته می شود، به نظر می رسد که سامسونگ این روش را از گوشی های ال جی که دکمه های آن ها در قاب پشتی قرار دارند الهام گرفته است.

 

نمونه تصاویر نوت 4 در حالت عادی و در حالت زوم 100 درصد

 

image

 

image


 

 

باتری گلکسی نوت 4

 

گوشی بزرگ این شانس را به کمپانی می دهد که بتواند از باتری های با ظرفیت بالاتر استفاده کند که همین امر باعث می شود عمر باتری نیز بیشتر شود. در استفاده معمولی از گوشی مانند وبگردی توسط Wi-Fi و یا شبکه موبایلی، استفاده از برنامه های شبکه اجتماعی، یک ساعت بازی و گرفتن چند عکس، باتری گوشی تا انتهای یک روز را به راحتی پاسخگو خواهد بود و تا زمانی که بخواهید بخوابید به شارژ گوشی نیاز پیدا نخواهید کرد.

 

اگر این میزان شارژ دهی برای شما کافی نیست؟ می توانید از حالت Power Saving Mode استفاده کنید که با انجام اعمالی مانند محدود کردن دیتاها در پس زمینه، محدود کردن کارآیی و تبدیل حالت رنگی به حالت سیاه و سفید عمر باتری شما را بیشتر خواهد کرد.

 

ویژگی خوبی که سامسونگ از گلکسی اس 5 وارد این غول زیبا کرده، ویژگی شارژ سریع است که اگر به مدت 30 دقیقه گوشی شما به برق متصل باشد میزان شارژ باتری آن به 40 درصد خواهد رسید.

 

نظر جی اس ام

 

گلکسی نوت 4 این قابلیت را دارد که به عنوان بهترین گوشی سال 2014 انتخاب شود، شاید تفاوت ظاهری زیادی را با نسل قبلی نبینیم اما بهبودهای خوبی در این نسخه توسط سامسونگ اعمال شده است. هنوز تصور ما در مورد خانواده نوت این است که بهترین فبلت های دنیا هستند و مانند آی پد که در دنیای تبلت ها حکمرانی می کند، خانواده نوت حکمران بلامنازع دنیای فبلت ها هستند. اگر دوست دارید که در هر زمان و در هر مکانی یک دفترچه یادداشت بدون محدودیت را همراه خود داشته باشید، نوت 4 با اندازه صفحه نمایش بزرگ و قلم بسیار حساس تنها انتخاب شما در بازار خواهد بود.

 

رقبا

 

Galaxy Note 3

 

image

 

Galaxy S5

 

image

iPhone 6 Plus

 

image

iPhone 6

 

image

 

Xperia Z3

 

image

G3

 

image

Ascend Mate 7

 

image

One M8

 

image

 

مزایا

 

صفحه نمایش QHD

قلم S Pen

فریم آلومینیومی

دوربین قوی

 

معایب

 

قاب پشتی پلاستیکی

سنسور اثر انگشت ضعیف

پشتیبانی نکردن از USB 3.0

جایگاه نامناسب اسپیکر

ضد آب نبودن

 

مقایسه تصویری گلکسی نوت 4 و گلکسی نوت 3

 

image

 

image

 

image

 

image

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (663 نظر)

Miss Hamide

۱۳۹۶/۱/۲۴
سلام خسته نباشید
گوشی من حدود یک ماهه ک یک ساعت طول میکشه ک از ۸۰ درصد تا ۱۰۰ درصد پرشد بشه یعنی از ۰ تا ۸۰ رو یک ساعت میره بقیه اش هم یک ساعت
قبلا اینجوری نبود و زود شارژ میشد.بدونه وقفه یکساعت و نیم طول میکشه
مشکل از چیه؟؟؟ لازمه باتری رو عوض کنم؟ ؟ واسه کالیبره کردن هم نیازی نداره
ممنون میشم اگر زودتر راهنمایی کنید

جمیل

۱۳۹۶/۱/۱۲
با سلام خسته نباشید گوشی نوت۴(sm-n910) نسخه اندروید 5.1.1 دارم قسمت mobile hot spot and tethering از کار افتاده پیدا نمیشه چیکار کنم ممنون از همکاری شما

hossien.bn

۱۳۹۶/۱/۶
دوست عزیز شما باید باطریتو کالیبره کنی معمولا با کالیبره کردن دومرتبه درست میشه هر 6ماه یک بار باید باطری گوشی های اندروید و ios کالیبره بشن اگه کالیبره جواب نداد باید یه باطریه نو بگیری

hossien.bn

۱۳۹۶/۱/۶
اپدیت جدید برنامه اومده اپش کنی درست میشه بازم کار میکنه چون برنامت قدیمیه از کار افتاده

فرزین

۱۳۹۵/۱۲/۱۷
دوستان بی تعصب عرض میکنم بنده ایفون داشتم 5هم6امثال برای تنوع وتحقیق نوت4سری fگرفتم خداییش حساب کنی واقعا هیچ چیزی کم نداره واقعا کارایی بالایی داره باقیش بحث سلیقس..?