خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی اس ام؛ZTE Nubia Z5S mini

بررسی تخصصی جی اس ام؛ZTE Nubia Z5S mini

صادق مجدپور - نویسنده مهمان: شرکت ZTE یکی از تولیدکنندگان فعال در بازار گوشی های هوشمند است که تازه به بازار ایران وارد شده است. محصولات این شرکت از جمله خانواده اسمارت فون های Nubia، در نمایشگاه CES سال گذشته توجه زیادی را به خود اختصاص دادند.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۳/۴/۱۷

صادق مجدپور - نویسنده مهمان: شرکت ZTE یکی از تولیدکنندگان فعال در بازار گوشی های هوشمند است که تازه به بازار ایران وارد شده است. محصولات این شرکت از جمله خانواده اسمارت فون های Nubia، در نمایشگاه CES سال گذشته توجه زیادی را به خود اختصاص دادند.Mini   Nubia Z5S، در واقع مدل کوچکتر گوشی پرچمدار Z5S است که ویژگی های برتر آن را در قالب یک گوشی رده متوسط و کوچکتر ارائه می دهد. در ادامه، این گوشی زیبا و کارآمد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

image

 

ظاهر و طراحی Nubia Z5S mini

 

Z5S Mini، ظاهری شیک و زیبا دارد و اگرچه بدنه آن به طور کامل از جنس پلاستیک ساخته شده، اما کیفیت ساخت آن بسیار خوب است و به هیچ وجه مانند یک گوشی بی کیفیت و ارزان قیمت به نظر نمی رسد. اولین چیزی که در این گوشی خود را به خوبی نشان می‌دهد، بدنه بسیار باریک آن است، زیرا ضخامت Z5S Mini تنها 7.6 میلی متر است. همچنین، این گوشی 120 گرم وزن دارد. صفحه نمایش نسبتا بزرگ این گوشی، بیشتر فضای پنل جلویی آن را به خود اختصاص داده و حاشیه های دو طرف آن بسیار باریک هستند. در قسمت پایین این صفحه، سه کلید لمسی برای دسترسی به عملکرد های سیستم عامل اندروید و در قسمت بالای آن نیز بلندگو و دوربین دوم گوشی قرار گرفته اند. یک پوشش براق، بر روی تمام نمای پنل جلویی Z5S Mini  قرار گرفته است که موجب زیباتر شدن آن می شود. لبه های راست و چپ Z5S Mini تقریبا خالی از هر گونه کلید و شیاری هستند و تنها کلید تنظیم صدا در لبه سمت چپ آن به چشم می خورد. لبه بالایی این گوشی نیز جک هدفون و کلید پاور را بر روی خود جای داده است. پورت MicroUSB این محصول نیز در لبه پایینی آن قرار گرفته است. کلید های موجود بر روی بدنه Z5S Mini با پوششی شبه فلزی و به صورت برجسته طراحی شده اند و همین موضوع، استفاده از آن ها را ساده تر می کند. دوربین اصلی و فلاش LED این گوشی نیز در گوشه سمت چپ و بالای پنل پشتی آن قرار گرفته اند و بلندگوی این گوشی نیز در گوشه سمت راست و پایین این قسمت تعبیه شده است. قاب پشت این گوشی برداشته می شود و دسترسی به شیار سیم کارت و شیار کارت حافظه را امکان پذیر می سازد اما باتری برای کاربر عادی قابل دسترسی نیست زیرا زی تی ای تصمیم گرفته تا باتری را به بدنه بچسباند به همین خاطر برای تعویض باتری مجبور هستید تا گوشی را به تعمیرکار بسپارید. به طور کلی، ابعاد و وزن مناسب این گوشی موجب می شود تا به راحتی بتوان از آن استفاده کرد. Z5S Mini در رنگ های متنوعی نظیر سفید، سبز، صورتی، زرد و آبی عرضه می شود.

 

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

صفحه نمایش Nubia Z5S mini

 

اندازه صفحه نمایش Z5S Mini، 4.7 اینچ است. پنل این صفحه نمایش از نوع IGZO (صفحه نمایش مخصوص شارپ) است که در کنار کیفیت خوب، انرژی بسیار کمی نیز مصرف می کند. صفحه نمایش این گوشی تصاویر را با رزولوشن HD نمایش می دهد و حساسیت بالایی به لمس دارد. همچنین، میزان کنتراست تصاویر خوب است و رنگ ها نیز به جلوه ای زیبا و غنی تولید می شوند. به علاوه، حتی ریزترین نوشته1  ها و جزئیات تصاویر نیز بر روی این صفحه نمایش به خوبی مشخص هستند. همچنین، کیفیت تصویر این صفحه نمایش با نگاه کردن از زوایای مختلف کاهش چشمگیری پیدا نمی کند و در حد مناسبی قرار دارد. میزان نور صفحه نمایش نیز به صورت هوشمند توسط گوشی تنظیم می شود و عملکرد سیستم تنظیم نور آن قابل اعتماد است. به طور کلی، صفحه نمایش Z5S Mini برای تماشای ویدیو، عکس و بازی مناسب است.

 

image

 

image

 

image

 

 

 

سخت افزار و قابلیت های ارتباطی Nubia Z5S mini

 

اگرچه، Z5S Mini یک گوشی رده متوسط است، اما از ویژگی های سخت افزاری بسیار خوبی برخوردار است. پردازنده این گوشی چهار هسته ای و از نوع Snapdragon 600 است. این پردازنده چهار هسته ای، قدرت پرازشی معادل با 1.7 گیگاهرتز را در اختیار دارد. همچنین، میزان حافظه RAM این گوشی 2 گیگابایت است و 16 گیگابایت حافظه داخلی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. البته، این گوشی با کارت های حافظه جانبی تا ظرفیت 32 گیگابایت نیز سازگاری دارد. به طور کلی، امکانات سخت افزاری مناسب Z5S Mini موجب می شوند تا این گوشی عملکردی سریع و قابل قبول داشته باشد و بتواند به راحتی چندین اپلیکیشن مختلف را در کنار هم اجرا نماید.

 

Z5S Mini از مجموعه استانداردی از قابلیت های ارتباطی نیز برخوردار است. ازجمله این قابلیت ها، می توان به Wi-Fi دوبانده با پشتیبانی از استاندارد پر سرعت ac و امکان Wi-fi Direct اشاره کرد که موجب ارتباط فوق العاده سریع با اینترنت می شود. همچنین، این گوشی با شبکه های نسل های دوم، سوم و چهارم مخابراتی نیز سازگاری دارد. انتقال فایل بین Z5S Mini و گوشی های دیگر از طریق نسل چهارم فناوری بلوتوث و با سرعتی بسیار خوب امکان پذیر است. پورت MicroUSB این گوشی نیز برای شارژ آن و همچنین اتصال به کامپیوتر به کار می رود.

 

 

image

 

 

دوربین Nubia Z5S mini

 

دوربین اصلی Z5S Mini، 13 مگاپیکسلی است و قادر است عکس هایی با رزولوشن فوق العاده 3096*4128 پیکسل را ثبت کند. به علاوه، یک فلاش LED نیز در کنار این دوربین قرار دارد که نور مناسبی را تولید می کند. از جمله قابلیت های دوربین این گوشی می توان به فوکوس اتوماتیک، فوکوس لمسی، تشخیص چهره و ژئوتگینگ اشاره کرد. به علاوه، امکان تهیه عکس هایی با محدوده دینامیکی بالا یا اصلاحا HDR نیز توسط این دوربین ممکن است. اپلیکیشن دوربین این گوشی، امکاناتی نظیر تنظیم جداگانه برای فوکوس و نوردهی و چندی حالت مختلف عکاسی و فیلم برداری نظیر حالت اتوماتیک، حرفه ای و تفریحی را به همراه دارد.

 

کیفیت عکس ها و فیلم های گرفته شده با این دوربین در سطح خوبی قرار دارند و خصوصا در محیط خارجی و با نور مناسب، می توان عکس ها و فیلم هایی شفاف و بسیار با کیفیت را ثبت نمود که اکثر جزئیات در آن ها به خوبی مشخص هستند. در شرایط کم نور نیز، فلاش این گوشی نور مورد نیاز برای ثبت عکس را به خوبی تامین می کند. به علاوه، این دوربین قادر است با کیفیت Full HD و با سرعت 30 فریم برثانیه فیلم برداری کند و امکان بزرگنمایی دیجیتال در هنگام فیلم برداری را نیز دارد. به طور کلی، دوربین اصلی Z5S Mini عملکرد خوب و شایسته ای دارد.

 

جدا از دوربین اصلی این گوشی، در قسمت جلوی آن یک دوربین 5 مگاپیکسلی قرار گرفته است که در مقایسه با دوربین جلوی بسیاری از گوشی های دیگر از کیفیت بالاتری برخوردار است. کیفیت بالای این دوربین موجب می شود تا تهیه عکس های با کیفیت Selfie و همچنین برقراری تماس های ویدیویی، یکی از کاربرد های جذاب گوشی Z5S Mini باشند.

 

امکان ویرایش تصویر، از طریق اپلیکیشن عکس این گوشی فراهم می شود. این اپلیکیشن، اکثر امکانات اساسی و پر کاربرد ویرایشی و همچنین مجموعه ای از فیلتر ها و افکت های خلاقانه را در خود جای می دهد.

 

image

 

image

 

نرم افزار Nubia Z5S mini

 

شرکت ZTE نسخه 4.2 یا آبنبات ژله ای سیستم عامل اندروید را برای این گوشی در نظر گرفته است. البته، رابط کاربری Z5S Mini تا حدود زیادی سفارشی سازی شده است و با شکل و شمایل استاندارد اندروید کاملا متفاوت است. یکی از مهمترین این تفاوت ها، حذف منوی اپلیکیشن ها از رابط کاربری آن است. در Z5S Mini، میانبر تمامی اپلیکیشن ها بر روی صفحه اصلی یا Home Screen جای می گیرند و در گروه های کاربردی مختلفی قابل دسته بندی هستند تا صفحه Home بیش از حد شلوغ نشود. به همین دلیل، استفاده از رابط کاربری این گوشی ساده تر از سایر گوشی های اندرویدی است. سایر قسمت های اصلی رابط کاربری، نظیر صفحه قفل و منوی اعلانات نیز ظاهری متفاوت و ساده دارند. اکثر اپلیکیشن های کاربردی و مورد نیاز نظیر مجموعه آفیس، چراغ قوه، تقویم، دفترچه یادداشت و غیره به صورت پیش فرض بر روی این گوشی نصب شده اند. همچنین، دسترسی به سرویس های پرکاربرد گوگل نظیر Gmail، Google Drive و Google Hangouts نیز بر روی این گوشی میسر است. دریافت اپلیکیشن های جدید برای این گوشی از طریق فروشگاه Google Play و یک فروشگاه اپلیکیشن دیگر با نام Mobo Market وجود دارد.

 

چند قابلیت نرم افزاری ویژه نیز در رابط کاربری Z5S Mini گنجانده شده اند. یکی از آن ها قابلیتی با نام Mi-POP است که کلید های عملکرد اندروید را به صورت مجازی و شناور بر روی صفحه نمایش قرار می دهد و کاربر را از استفاده از کلید های سخت افزاری گوشی بی نیاز می کند. قابلیت دیگر، امکان پاسخگویی به تماس تلفنی تنها با نزدیک کردن گوشی به گوش است. سومین قابلیت نیز، امکان بزرگنمایی بر روی هر صفحه ای از رابط کاربری است که با سه بار ضربه زدن بر روی صفحه نمایش میسر می شود. قابلیت ویژه دیگر این گوشی، تغییر آهنگ در حال پخش پس از لرزاندن آن است.

 

image

 

 

باتری Nubia Z5S mini

باتری گوشی Z5S Mini از نوع لیتیوم یونی و ظرفیت آن 2000mAh است. به دلیل استفاده از صفحه نمایشی با فناوری IGZO، میزان شارژدهی این باتری بسیار خوب است. در طی تست های انجام گرفته بر روی این گوشی، توانستیم با یک بار شارژ حدودا تا دو روز از آن برای مجموعه ای از کاربرد های عمومی نظیر مرور وب، تماشای ویدیو با کیفیت Full HD، بازی، گوش دادن به آهنگ و عکاسی و فیلم برداری استفاده کنیم.

 

image

 

image

 

image

 

نظر جی اس ام

 

ZTE ZS5 Mini یک گوشی اندرویدی رده متوسط است. ظاهر فوق باریک و وزن سبک این گوشی در اولین استفاده از آن، نظر هر کاربری را به خود جلب می کند. به علاوه، صفحه نمایش، ویژگی های سخت افزاری، قابلیت های ارتباطی و امکانات نرم افزاری این گوشی نیز همگی شایسته و متناسب با یک اسمارت فون میان رده هستند. در طی استفاده از این گوشی، نقص یا مشکل آزاردهنده ای نظر ما را به خود جلب نکرد. بنابراین، می توان گفت که اگر به دنبال یک گوشی اندرویدی نه چندان گران قیمت و ساده، با ظاهر زیبا و صفحه نمایش نسبتا بزرگ هستید، این گوشی انتخابی مناسب برای شما خواهد بود.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (76 نظر)

حسین مصطفی لو

۱۳۹۵/۶/۳۱
اقا بد جوری سر ما کلاه گذاشتن لطفا قیمت فعلی گوشی رو اعلام کنید

امیرحسینی

۱۳۹۵/۶/۱۸
این گوشی 2سری 3g , 4g داره که نزدیک 70تومن اختلاف قیمت دارن.من این گوشیو5ماهه دارم تاحالا حتی یه بارم هنگ نکرده واقعا عالیه

reza

۱۳۹۵/۶/۹
کسی نمیتونه قیمتش چنده؟؟ راستی دوربینش پایین نیست به نظرتون؟؟

blackfantom

۱۳۹۵/۴/۲۳
از من میشنوی نخرش من خریدم بد جور پشیمونم

blackfantom

۱۳۹۵/۴/۲۳
سلام .
دوستان من از اول که خریدمش صداش موقع تماس انتقال داده نمیشد .
بعد هم دیگه خاموش شد و دیگه روشن نمیشه .
به نظرتون بفرستم تهران واسه گارنتیش یا خودم تعمیر بدم تعمیرش کنن؟