خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی اس ام ZTE Grand Memo Lite

بررسی تخصصی جی اس ام ZTE Grand Memo Lite

جی اس ام: یک میان رده با امکانات کامل و در حد گوشی های با قیمت بالا

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۳/۳/۲۷

جی اس ام

 

ZTE  یا یا به قول خود این کمپانی، زی تی ای،  مدت کوتاهی است که پا به بازار ایران گذاشته است. این کمپانی چینی در سال 1985 در بنا شده است و در طول این مدت توانسته خود را به خوبی در دنیا و امروز در ایران معرفی کند. به علت همین ورود به بازار ایران ما می‌خواهیم از این پس تعدادی از گوشی‌های این کمپانی را برای شما بررسی کنیم تا اگر قصد خرید گوشی‌های زی تی ای را داشته باشید بتوانید یک انتخاب درست و آگاهانه در این مورد داشته باشید.

 

به عنوان اولین گوشی برای شما یک گوشی غول پیکر با نام ZTE Grand Memo Lite را برای شما انتخاب کردیم که در این مقاله می‌توانید تمام جزئیات آن را دیده و از تمام معایب و مزایای آن مطلع شوید.

 

image

 

جعبه گوشی ZTE Grand Memo Lite

 

قبل از بررسی گوشی به محتویات جعبه آن می‌پردازیم. اینجا یک جعبه بزرگ و سفید را مشاهده می‌کنید که اگر درب آن را بردارید یک گوشی بزرگ را خواهید دید. پس از برداشتن گوشی در زیر آن همان وسیله‌های جانبی که امروزه در تمام گوشی‌های هوشمند وجود دارند در اینجا قرار داده شده است، این وسایل عبارتند از شارژر، کابل microUSB و یک هدفون.

 

اما شاید بهترین قسمت لوازم جانبی در اینجا یک دفترچه راهنما باشد که به طور کامل به زبان پارسی نوشته شده است و می‌تواند کمک زیادی برای کاربر باشید.

 

هدفون گوشی از کیفیت خوبی برخوردار نیست و این موضوع را در همان ابتدای مشاهده این هدفون می‌توانید متوجه شوید، صدای این هدفون بسیار بلند است و در گوش شما به خوبی جای می‌گیرد اما کیفیت صدا در آن رضایت بخش نیست و بعد از مدتی استفاده گوش شما را آزار خواهد داد.

 

image

 

image

 

طراحی ZTE Grand Memo Lite

 

مانند هر گوشی هوشمندی که امروز در بازار وجود دارد چیزی که در ابتدا توجه شما را جلب خواهد کرد صفحه نمایش بزرگی است که در جلوی آن قرار دارد. در همان نگاه اول شاید بتوانید حدس بزنید که با یک گوشی چینی روبرو هستید و گوشی در نگاه اول یادآور گوشی‌های هوآوی است. در صفحه جلوی گوشی هیچ خبری از لوگوی زی تی ای نیست و از روبرو نمی‌توانید نام سازنده گوشی را تشخیص دهید (مانند گوشی‌های ساخت اپل!) در بالای صفحه نمایش بزرگ این گوشی خروجی صدای مخاطب (پوشیده شده با یک کاور فلزی) دوربین جلو در سمت راست و نشانگر LED در سم چپ قرار دارند. پایین گوشی سه دکمه لمسی تعبیه شده که عبارتند از کلید منو، کلید اصلی و کلید بازگشت به عقب. این دکمه‌ها همیشه قابل تشخیص هستند زیرا بر خلاف رنگ مشکی گوشی رنگ آن‌ها سفید است و زمانی که در تاریکی هستید با ضربه زدن بر روی آن‌ها می‌توانید نور کمی را که برای آن‌ها در نظر گرفته شده را نیز روشن کنید.

 

image

 

image

 

قاب پشتی گوشی از پلاستیک ساخته شده اما این پلاستیک از جنس خوبی برخوردار است، یکی از ایرادات قاب پشتی این است که به راحتی اثر انگشت را جذب می‌کند اما بر خلاف جذب خوبی که دارد به راحتی نمی‌توانید این اثر انگشت را پاک کنید.

 

image

 

 

در قسمت بالای قاب پشتی دوربین اصلی، یک فلاش در زیر دوربین، میکروفون دوم در سمت راست دوربین، لوگوی ZTE ساخته شده از فلز در وسط و اسپیکر گوشی در پایین سمت چپ قرار دارند.

 

image

 

یک موضوع جالب در مورد اسپیکر گوشی وجود دارد و آن این است که در کنار سمت چپ آن یک برآمدگی در نظر گرفته شده است تا زمانی که گوشی را به پشت بر روی یک سطح صاف قرار می‌دهید اسپیکر کمی از سطح آن سطح صاف فاصله بگیرد و اسپیکر بیشترین کارآیی را داشته باشد.

 

image

 

در سمت راست گوشی دو دکمه وجود دارند یکی دکمه کم و زیاد کردن صدا و در پایین آن دکمه پاور، دکمه پاور در جای چندان مناسبی قرار نگرفته است و احتمال اینکه به اشتباه دکمه ولوم را فشار دهید بسیار زیاد است.

 

image

 

در سمت چپ گوشی هیچ دکمه ای وجود ندارد. در بالای گوشی نیز تنها یک جک هدفون 3.5 میلیمتری و در پایین گوشی درگاه شارژ/USB و میکرفون قرار دارند.

 

 

image

 

image

 

image

 

در مجموع گوشی برای استفاده روزمره خوش دست نیست و پهنای زیادی که برای آن در نظر گرفته شده دست کاربر را خسته خواهد کرد. اما ما جنس بدنه را دوست داشتیم و جنس قاب پشتی و فریم اطراف خاطره در دست گرفتن گوشی‌های لومیای نوکیا را برای ماد زنده کرد.

 

image

 

image

 

image

 

درب باطری از جای خود خارج می‌شود و شما می‌توانید به درگاه دو سیم کارت و درگاه کارت حافظه خارجی دسترسی داشته باشید، اما توجه کنید که باتری را نمی‌توانید از جای خود خارج کنید. درب باتری به راحتی باز می‌شود و همچنین به راحتی در جای خود قرار می‌گیرد.

 

image

 

صفحه نمایش ZTE Grand Memo Lite

 

بر روی کاغذ این صفحه نمایش از نوع TFT ساخته شده و کیفیت آن 720×1280 پیکسل است. این صفحه نمایش اندازه 5.7 اینچی دارد که دقیقا مانند گلکسی نوت 3 سامسونگ است. همانطور که گفتیم این صفحه نمایش کیفیت HD دارد بنابراین نباید از آن انتظار نمایش تصاویر در بهترین حالت ممکن را داشته باشید. رنگ تصاویری که در این صفحه نمایش می‌بنید اشباع نیستند و اینطور به نظر می‌آید که تصاویر رنگ پریده هستند این موضوع را وقتی بیشتر موتجه خواهید شد که یک عکس مشخص را در صفحه نمایش این گوشی و گوشی ای مانند گلکسی نوت 3 مشاهده کنید. در نمونه زیر شما می‌توانید تفاوت رنگ در صفحه نمایش گلکسی نوت 3 و این گوشی را مشاهده کنید.

 

image

 

image

 

سیستم عامل ZTE Grand Memo Lite

 

سیستم عامل این گوشی اندروید 4.2.2 است و تقریبا می‌توان گفت که برای یک گوشی با قیمت رقابتی یک نسخه منصفانه است. اما به هر حال رقبایی در بازار هستند که نسخه اندروید آن‌ها جدیدتر است.

 

image

 

صفحه قفل گوشی بسیار ساده است و برخلاف صفحه قفل گوشی‌های دیگر که با کشیدن انگشت باز می‌شوند باز نمی‌شود، برای باز کردن قفل این صفحه نمایش باید انگشت خود را به مدت 1 تا 2 ثانیه بر روی قفلی که در وسط صفحه نمایش قرار دارد نگه دارید، این روش باز کردن قفل قدیمی و آزار دهنده است در ضمن اینکه هیچ انیمیشن خاصی برای جذابیت بیشتر باز کردن قفل صفحه در نظر گرفته نشده است

 

برای امنیت بیشتر گوشی می‌توانید از رمز استفاده کنید اما یکی از روش‌های جالبی که در اینجا برای باز کردن قفل گوشی وجود دارد باز کردن قفل با صدا است، به این معنی که شما قفل گوشی با صدای شما باز خواهد شد. این ویژگی به خوبی عمل می‌کند و اطمینان داشته باشید که نمی‌توانید سر آن کلاه بگذارید.

 

image

 

وقتی قفل صفحه را با هر روشی که برای آن تعیین کرده‌اید باز کنید صفحه اصلی گوشی را خواهید دید، که مانند تمام صفحه‌های اندرویدی است که تا به امروز مشاهده کردید و ویژگی خاصی ندارد که آن را از دیگر گوشی‌ها متمایز کند. نوتیفیکیشن بار مانند گوشی‌های نکسوس است و کاملا ساده و بدون اجزای اضافی طراحی شده است. منوی اصلی گوشی نیز صفحه‌هایی دارد که در آن آیکون‌هایی به صورت 4×5 قرار گرفته‌اند و با کشیدن انگشت خود به سمت چپ و یا راست می‌توانید بین صفحات جا به جا شوید.

 

در قسمت تنظیمات این گوشی موارد جالبی به چشم می‌خورد که شاید در هیچ گوشی‌ای ندیده باشید و یک سری از کارهای پایه‌ای ساده را برای شما انجام می‌دهد، یکی از این ویژگی‌ها Schedule power on & off است که به کمک آن می‌توانید گوشی را طوری تنظیم کنید که برای مثال در ساعت 11 شب که قصد خوابیدن دارید به طور خودکار خاموش شده و در ساعت 6 صبح که شما بیدار می‌شوید روشن شود.

 

یکی دیگر از ویژگی‌های کارآمد Wireless Display است که به کمک آن می‌توانید گوشی خود را به صورت بدون سیم به صفحه نمایش‌هایی که از وایرلس پشتیبانی می‌کنند متصل شوید.

 

یکی از بهترین امکاناتی که ما در این گوشی دیدیم SmartShow است که اگر آن را فعال کنید یک دکمه کوچک بر روی صفحه نمایش شما ظاهر خواهد شد که با ضربه زدن بر روی آن یک پنجره باز خواهد شد و برنامه‌هایی در این پنجره نمایش داده می‌شود. با کشیدن هر کدام از این برنامه‌ها و انداختن آن بر روی  صفحه می توانید صفحه خود را به دو قسمت تقسیم کنید و در یک زمان 2 برنامه را با هم بر روی صفحه نمایش داشته باشید.

 

image

 

image

 

image

 

image

 

 

 

یکی از برنامه جالب و دوست داشتنی در این گوشی TouchPal  است که می‌تواند صفحه کلید شما را به صورت کامل متحول کند. می‌توانید با کمک این برنامه برای صفحه کلید خودتان تم‌ها متفاوتی را تعیین کنید. ما این قسمت را خیلی دوست داریم و تصور می‌کنیم که برای کاربران زیباپسند یک امتیاز مثبت به حساب بیاید.

 

image

 

 

برنامه دیگری که به شما معرفی خواهیم کرد Mi-POP است. اگر این ویژگی را فعال کنید بر روی صحفه نمایش یک دکمه مجازی ظاهر خواهد شد که شبیه به دکمه بازگشت به عقب است و زمانی که بر روی آن بزنید به عقب بازخواهید گشت، اگر این دکمه را به مدت طولانی نگه دارید یک پنجره ظاهر خواهد شد که در آن گزینه‌های زیر را مشاهده می‌کنید: خاموش کردن، خاموش و روشن کردن، قفل صفحه، اسکرین شات، ولوم و سایلنت کردن. اگر این این دکمه را به وسط صفحه نمایش کشیده و رها کنید 4 دکمه مجازی ظاهر خواهند شد که همان کار دکمه‌های لمسی قسمت پایینی صفحه نمایش را انجام خواهند داد. (این ویژگی ما را به یاد دستیار کمکی اپل می‌اندازد)

 

 

image

 

image

 

گزینه دیگر Kingsoft Office  است که برای نمایش فایل‌های آفیس و پی دی اف شما بهترین انتخاب به حساب می‌آید.

 

image

 

دوربین ZTE Grand Memo Lite

 

دوربین این گوشی کیفیت 8 مگاپیکسلی دارد که می‌تواند آن را از این لحاظ در زمره گوشی‌های رده میانه بازار قرار دهد، دوربین دوم نیز کیفیت 1.3 مگاپیکسلی دارد.

نرم افزار دوربین تمام امکاناتی که یک کاربر معمولی برای عکس گرفتن نیاز دارد در خود جای داده است، بیشتر امکانات دوربین در سمت چپ منظه یاب قرار دارند و برای دسترسی داشتن به آن‌ها نیاز ندارید که به تنظیمات مراجعه کنید.

 

در مجموع کیفیت عکس‌های گرفته شده توسط دوربین آزار دهنده نیستند و از آن‌ها راضی خواهید بود، عکس‌ها نویز زیادی ندارند اما رنگ‌ها در آن‌ها به خوبی نشان داده نمی‌شوند و مانند صفحه نمایش گوشی کمی حالت رنگ پریدگی در عکس‌هایی که توسط این دوربین گرفته می‌شود دیده می‌شود. اما اگر نظر ما را بخواهید برای یک گوشی که قرار نیست قیمت خیلی بالایی داشته باشید همین کیفیت عکاسی بسیار مناسب و کافی خواهد بود، زیرا به راحتی می‌تواند به عنوان یک دوربین همیشه در دسترس و قابل اعتماد به آن اعتماد کرد.

 

image

 

باتری ZTE Grand Memo Lite

 

عملکرد باتری نیز در سطح مطلوب قرار دارد شما با این باتری می‌توانید تا یک روز کامل را به گوشی خود اعتماد کرده و از آن کار بکشید، البته مانند تمام گوشی‌های هوشمند امروزی اگر کار سنگینی را از گوشی طلب کنید شاید به دوبار شارژ در یک روز نیاز داشته باشید.

 

image

 

سایر امکانات ZTE Grand Memo Lite

 

از دیگر ویژگی‌های این گوشی می‌توان به دو سیم کارته بودن آن اشاره کرد که شما می‌توانید به راحتی دو سیم کارت خود را بدون حمل یک گوشی اضافه در دسترس داشته باشید و یا اینکه از یک سیم کارت برای اینترنت و از دیگری به عنوان سیم کارت اصلی خودتان استفاده کنید.

 

یکی از معایب Grand Memo این است که خبری از NFC در آن نیست، شاید این موضوع خیلی حاد نباشد اما در زمانی که تقریبا تمام گوشی‌های اندرویدی از NFC پشتیبانی می‌کنند این موضوع برای دارندگانش یک ضعف به حساب خواهد آمد.

 

موضوع دیگر این است که پشتیبانی از USB On The Go وجود ندارد بنابرای نمی‌توانید حافظه‌های خارجی مانند فلش‌ها را به آن متصل کنید.

 

نظر جی اس ام

 

ما با یک گوشی پرچمدار روبرو نیستیم بنابراین باید انتظار خودمان را از این گوشی پایین تر بیاوریم، Grand Memo مدت زمانی که در دستان ما بود توانست ما را قانع کند که اگر قصد خرید یک گوشی نه چندان گران قیمت را داریم به این گوشی به عنوان یک گزینه قابل اعتماد فکر کنیم. به طور حتم رقبای زیادی در بازار هستند که شاید برتری‌هایی نسبت به این گوشی داشته باشند. مهمترین رقبای این گوشی در بازار ساخت سامسونگ هستند این گوشی‌ها عبارتند از Galaxy Grand 2 و Galaxy Mega 5.8.

 

زی تی ای در برابر این رقبا در بازار کار سختی را در پیش دارد، زیرا هر کدام از این گوشی‌ها که برای شما نام بردیم علاوه بر این که امکاناتی در سطح همین گوشی دارند اما قیمتی کمتر در بازار برای آن‌ها در نظر گرفته شده که همین موضوع می‌تواند باعث برد آن‌ها در این رقابت شود.

 

شما اگر بخواهید گوشی موبایلی در سطح قیمت یک میلیون تومان خریداری کنید کدام یک از این گوشی‌ها را انتخاب می‌کنید.

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (25 نظر)

مهندس

۱۳۹۵/۴/۱۷
با سلام این گوشی را به عنوان تبلت دم دستی خریدم اما باید بگم با یکی از بهترین گجت های عمرم مواجه شدم عالییییییییییییی هم دوربین (8 مگه اما عکساش از 13 سرتره) صفحه نمایش hd اما با کمال تعجب اصلا پیکسلاش معلوم نیست و زاویه دید170 درجه داره که برایtftباور کردنی نیست به غیر رم کم و نداشتن otg وهمزمان نبودن دو سیم کارت هیچ عیبی در این فبلت ندیدم البته دوربین جلوش همه در حد دوربین عقب نیست اما کلا نسبت به قیمتش(300) کیفیتش و قدرتش با هیچ گجتی قابل مقایسه نیست

sama

۱۳۹۴/۱۰/۳
من تقریبا 5ماه میشه زدتی ای گرفتم واقعا راضیم نسبت به قیمتش خیلی گوشیه خوبی هست من قبل از این گوشی سونی داشتم اما از زد تی ای راضی هستم 470000هم خریدم

مهمان

۱۳۹۴/۲/۱۲
تفاوتش با هواووی از زمین تا اسمونه.رزولیشن فوق العاده اس. از نظر من عالی. احترام به سلیقه افراد مهمه. ممنون دوستان

مهمان

۱۳۹۳/۵/۱۸
950000

مهمان

۱۳۹۳/۴/۲۳
فقط گلگسی اس 5