خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی اس ام؛سونی اکسپریا زد 2 (Xperia Z2)

بررسی تخصصی جی اس ام؛سونی اکسپریا زد 2 (Xperia Z2)

در مقاله ای که امروز می خوانید می‌خواهیم با هم نسل سوم گوشی‌های خانواده Xperia Z را بررسی کنیم. تا 2 دو سال قبل و بعد از جدا شدن از اریکسون این کمپانی ژاپنی وضعیت خوبی را در دنیای موبایل نداشت، تا اینکه سرانجام قدمی بزرگ برداشته شد و گوشی Xperia Z نسل اول توسط سونی معرفی شد، Xperia Z و خانواده جدید گوشی‌های سونی توانستند تا حدودی وضعیت بد این کمپانی را بهبود دهند تا به امروز که نسل سوم Xperia Z وارد بازار شده است.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۳/۳/۱۲

 در مقاله ای که امروز می خوانید می‌خواهیم با هم نسل سوم گوشی‌های خانواده Xperia Z را بررسی کنیم. تا 2 دو سال قبل و بعد از جدا شدن از اریکسون این کمپانی ژاپنی وضعیت خوبی را در دنیای موبایل نداشت، تا اینکه سرانجام قدمی بزرگ برداشته شد و گوشی Xperia Z نسل اول توسط سونی معرفی شد، Xperia Z و خانواده جدید گوشی‌های سونی توانستند تا حدودی وضعیت بد این کمپانی را بهبود دهند تا به امروز که نسل سوم Xperia Z وارد بازار شده است. Xperia Z2 تفاوت ظاهری با نسل قبلی ندارد و به سختی می توانید Xperia Z2 و Xperia Z1 را از روی ظاهر تشخیص بدهید. Xperia Z2 پرچمدار سال 2014 گوشی های سونی است . سونی Z2 را برای رقابت با بزرگانی چون S5 ، One M8 و آیفون 5S معرفی کرده است . با اینکه سونی تغییر زیادی را در این نسل اعمال نکرده اما در ارائه همین نسل کم تغییر، نیز تاخیر داشته و نسبت به رقبا آن را بسیار دیر به بازار فرستاده است. 

اما با تمام این تاخیرها سونی هنوز امیدوار است  تا با ارتقای سخت افزاری گوشی میزان بالایی از سهم بازار را به خود اختصاص دهد. امروز در این بررسی به تمام جزئیات این گوشی جدید که ظاهری مانند نسل قبلی دارد خواهیم پرداخت، با همراه باشید تا ببینیم که Xperia Z2 می‌تواند رقیبی شایسته برای گوشی‌های بزرگ سال 2014 باشد و این گوشی می‌تواند آرزوی سونی را برآورده کند یا خیر؟

image

طراحی سونی اکسپریا زد 2 

Sony Xperia Z2 ظاهری شبیه به برادر خود Z1 دارد. با همان ظاهر مستطیل گونه که کمتر انحنایی در آن دیده می‌شود . قاب پشت گوشی از شیشه ساخته شده و شاسی اصلی آلومینیومی است . از نظر ما با اینکه ظاهر گوشی تغییر زیادی نسبت به Z1 نکرده اما از S4 و S5 سامسونگ زیباتر و شکیل تر است با این وجود زیبایی آن به گوشی HTC One M8 نمی‌رسد. برای اینکه گوشی ضد آب باشد ، بدنه یکپارچه طراحی شده است و تمامی پورت ها به جز پورت 3.5 میلیمتری هدفون با درپوش هایی پوشیده شده اند. سایز گوشی باعث می‌شود تا جایگیری آن در دست کمی سخت به نظر برسد اما مانند Z ultra بزرگ  نیست . یکی از امتیازات این گوشی کلید پاور آن است که جایگیری مناسبی دارد و اگر راست دست باشید کار با این کلید برایتان راحت است .همانطور که گفته شد Z2 یک گوشی ضد آب است اما این نکته را باید یادآور شویم که برای شارژ گوشی باید درپوش پورت را باز کنید و این قضیه در طولانی مدت شما را آزار می‌دهد علاوه بر این ممکن است بر اثر بی دقتی ، این درپوش از جای خود کنده شود . در پایین و بالای صفحه نمایش اسپیکر قرار گرفته و در اصل گوشی اسپیکر دو تایی یا همان Dual دارد. در کناره سمت راست کلید پاور ، کلید شاتر ، کلید های تنظیم صدا و محل قرار گیری کارت حافظه دیده می‌شود . در کناره سمت چپ نیز محل اتصال شارژر و سیم کارت را مشاهده خواهید کرد. در پشت اسپیکر بالایی گوشی یک LED هشدار دهنده قرار گرفته که در صورت وجود یک ناتیفیکیشن خاص روشن شده و رنگ‌های مختلفی را نشان می‌دهد.

image
image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

دوربین سونی اکسپریا زد 2 

سونی مانند  Z1 و Z1 Compact از سنسورExmor RS  با کیفیت 20.7 مگاپیکسلی برای Z2 استفاده کرده است . با اینکه عدد مگاپیکسل این سنسور زیاد است اما همیشه مگاپیکسل بالا نشاندهنده کیفیت بالاتر عکس نیست. نکته قابل توجه این است که در حالت Superior Auto تنها عکس های 8 مگاپیکسلی گرفته می‌شود اما در عکاسی حالت manual کنترل های بیشتری دارید .کیفیت عکس‌های گرفته شده در نور کم از S5 و یا M8 قابل قبول تر است قابلیت جذاب و جدید دیگری که به دوربین Z2 اضافه شده،‌ Background Defocus نام دارد.  با استفاده از این قابلیت می‌توانید از سوژه مورد نظر عکس بگیرید و پس زمینه را مات کنید . Z2 می‌تواند با کیفیت 4K فیلمبرداری کند البته بعد از 3 الی 4 دقیقه فیلمبرداری  4k  گوشی بسیار داغ می‌شود  و فیلمبرداری قطع شده و گوشی به طور خودکار برای خنک شدن از نرم افزار دوربین خارج می‌شود ما امیدواریم سونی این گوشی را بدون اشکالاتی از این قبیل روانه بازار کند.  یکی دیگر از قابلیت های دوربین Timeshift است . از طریق این قابلیت می‌توانید بخش یا بخش هایی از فیلم گرفته شده با دوربین را به صورت آهسته درآورید . این کار قبلا در گوشی 5S اپل دیده شده است.

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

برای دیدن سایز واقعی تصاویر بر روی عکس کلیک کنید

image

نمونه عکس سونی اکسپریا زد 2

image

نمونه عکس گلکسی اس ۵

 

 

صفحه نمایش سونی اکسپریا زد 2 

سونی صفحه نمایش را کمی بزرگتر کرده است اما این بزرگتر شدن صفحه نمایش تاثیر زیادی روی سایز گوشی نداشته است . با اینکه تراکم پیکسلی این صفحه نمایش کمتر از Z1 است اما به لطف استفاده از تکنولوژی IPS LCD صفحه نمایش Z2 کیفیت خوبی دارد .سونی با استفاده از تکنولوژی Triluminos خود سعی کرده است رنگها را طبیعی تر نمایش دهد علاوه بر این صفحه نمایش زاویه دید بسیار خوبی دارد . کیفیت صفحه نمایش را هنگامی متوجه میشوید که Z2 را در کنار Z1 قرار میدهید  در هر صورت این صفحه نمایش کیفیت مطلوبی دارد و میتوان آنرا قابل مقایسه با صفحه نمایش گوشی هایی چون S5 و M8 دانست.

image

سیستم عامل و پردازنده سونی اکسپریا زد 2 

Z2 مجهز به آخرین نسخه اندروید یعنی 4.4 یا کیت کت است . رابط کاربری سونی نسبت به آنچه در گوشی های قبل از z2 دیده بودیم جدید تر شده است اما این تغییرات اندک است وتفاوت زیادی در ظاهر دیده نمیشود . کمی ویژگیهای حرکتی نظیر پاسخگویی به تلفن بانزدیک کردن آن به گوش و دوبار ضربه زدن روی صفحه نمایش برای روشن شدن صفحه به Z2 اضافه شده است . با کشیدن دو انگشت خود از بالای نوار وضعیت به پایین صفحه شاهد بازشدن منوی تنظیمات سریع خواهید بود .با پردازنده 4 هسته ای 2.3 گیگاهرتزی Snapdragon 801 و 3 گیگابایت RAM مطمئن باشید هیجگونه لگ و یا افت سرعت در گوشی مشاهده نخواهید کرد . نکته منفی حداقل در نسخه های مخصوص تست این گوشی گرم شدن بیش از حد آن مخصوصا در هنگام بازی های سنگین بود که امیدواریم سونی قبل از ارائه کامل گوشی به بازار این مشکل را برطرف کند . در بنچ مارک های مختلف Z2 بعد از S5 و M8 قرار گرفت . Z2 دارای 16 گیگابایت حافظه داخلی است و نسخه 32 گیگابایتی ندارد از این 16 گیگابایت حدود 12 گیگابایت آن قابل استفاده است اما میتوانید با استفاده از کارت حافظه تا 128 گیگابایت حافظه گوشی را افزایش دهید .

image

سایر امکانات سونی اکسپریا زد 2 

Z2 مجهز به تمامی امکانات ارتباطی نظیر Wi-Fi با پشتیبانی از استانداردهای a/b/g/n/ac به همراه Wi-Fi Direct ، NFC ، بلوتوث نسخه 4 است اما خبری از اینفرارد نیست. در بخش USB هم قابلیت USB On-the-go وجود دارد و میتوانید فلش و هارد اکسترنال را به گوشی متصل کنید . قابلیت MHL هم برای Z2 در نظر گرفته شده است پس میتوانید گوشی را از طریق آداپتور MHL به تلویزیون متصل کنید . یکی از بهترین پخش کننده های موجود روی گوشی های اسمارت فون برنامه Walkman است . پخش موزیک با استفاده از این برنامه و البته هدفون های مناسبی که در جعبه گوشی موجود است کیفیت مناسبی دارد . Z2 قابلیت حذف نویز محیط اطراف را در هنگام مکالمه دارد کیفیت مکالمه در این گوشی بسیار بالاست .

باتری سونی اکسپریا زد 2 

سونی برای Z2 از باتری 3200 میلی آمپری بهره میبرد . این ظرفیت باتری از باتری های S5 و M8 بالاتر است . در تست پخش ویدئو هم این گوشی توانست 15ساعت مداوم دوام بیاورد . Z2 در حالت معمولی و با کارکرد معمولی از امکانات گوشی حدود دو روز دوام میاورد اما اگر گوشی را به حالت Stamina mode ببرید این زمان بیشتر خواهد شد چراکه WiFi و دیتای موبایل خاموش و نور صفحه نمایش کم میشود . در هر حال باتری Z2 یکی از بهترین باتری های گوشی های هوشمند است که تاکنون به بازار آمده اند

نظر جی اس ام

Xperia Z2 نسخه آپدیت شده Z1 است . این گوشی میتواند یک گوشی مناسب برای علاقه مندان به عکاسی و پخش صوتی و تصویری باشد . قابلیت ضد آب بودن و بدنه خوب به همراه سخت افزار به روز گزینه های خوبی برای انتخاب Z2 است . حال اینکه طراحی و رابط کاربری Z2 چندان جالب به نظر نمیرسند و اگر به دنبال یک گوشی با طراحی زیباتر و البته امکانات مشابه میگردید One m8 گزینه بهتری میتواند باشد .

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (527 نظر)

آرین

۱۴۰۰/۱/۲۰
گوشی z2رو من الان5ساله که دارم و خیلی راضیم بازی های سبک رو میاره بازی های سنگین روهم میاره ولی داغ میکنه ولی بازم بهتر از گوشی های دیگه ای هست که داشتم اگه خوب نگهش داری تا سال ها برات کار میکنه

Mehrdad

۱۳۹۶/۱۲/۱۳
سلام
این گوشی منو یاد سونی اریکسون نئو وی میندازه، چن سال پیش یکی داشتم رنگ صورمه ای ، الان که دارم نگاه میکنم میبینم این گوشی بی شباهت به اون نیست
بنظر من توان رقابت بابقیه گوشیارو نداره
اچ تی سی، سونی،نوکیا، بلک بری...این شرکتای قدیمی که زمانی بازارگوشی دستشون بود خودشون بادست خودشون ، خودشونو نابودکردن
الان دیگه همه میدونن گوشیای جدید با صفحه بدون حاشیه ودوربین دوگانه عرضه میشن
هرشرکتی یکی از این موارد رو رعایت نکنه ازبقیه عقب میفته
سونی فک نکنم توان رقابت با اپل وسامسونگ رو داشته باشه

احمدرضا

۱۳۹۶/۲/۲۲
سلام من میخوام گوشی،سونی زد 5بخرم هنگ نمیکنه خداوکیلی

رضا

۱۳۹۶/۱/۲۷
سلام. اگ میخایین گوشی بخرین ک 2 یا 3 سال حتی ام بیشتر باهاش کار کنین بدون اینکه هنگ کنه یا چیز دیگ. میتونم بگم 2 بهترینه ارتقا هم بدین بهتر میشه

سونی بد

۱۳۹۶/۱/۱۹
اصلا دستتون از شرکت سونی بکشید بیرون از نظر ظاهر خوبه اما از نظر سخت افزار افتظاحه من سونی z2 دارم راضی نیستم ازش در عرض 2 سال که داشتمش نو بود 8 بار خراب شد هر موقع یه چیزی از کار میوفته 1400000تومان خریدم سامسونگ بهتره