خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی اس ام؛اکسپریا زد وان کامپکت (Xperia Z1 Compact)

بررسی تخصصی جی اس ام؛اکسپریا زد وان کامپکت (Xperia Z1 Compact)

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۲/۱۱/۲۷

سایز کوچک اما پرچمداری مطمئن

 

سونی نخستین شرکتی است که در طراحی و تعبیه امکانات در گوشی‌های هوشمند خود اندازه را در نظر نگرفته است و در هر حالتی کیفیت نمایشگر و عملکرد گوشی خوب است. این بار نیز با همین سیاست و بسیار هوشمندانه، نسخه کامپکت گوشی هوشمند اکسپریا Z1 را عرضه کرده است. باید بدانید این نسخه مینی نیست و کامپکت است. پردازنده Snapdragon 800 دارد و از هم‌ردیف‌های خود بسیار بهتر کار می‌کند.

 

image

 

 

طراحی

گوشی هوشمند سونی اکسپریا Z1 Compact، 9.5×64.9×127 میلی‌متر اندازه دارد. با وجود اینکه Xperia Z1 Compact حدود 17 میلی کوتاه‌تر ازXperia z1 معمولی شده  اما ضخامت آن حدود یک میلیمتر بیشتر   از نسخه اصلی  است . این سایز کوچک باعث میشود تا گوشی بسیار خوش دست به نظر بیاید گوشی همچنان جمع‌وجور است و در هر جیب و کیفی به راحتی جا می‌شود. شاید تنها مشکل این باشد که جیبتان کمی برآمده می‌شود. وزن این دستگاه 137 گرم است که در میان گوشی‌های این روزها در ردیف متوسط قرار می‌گیرد و در حمل آن مشکلی احساس نخواهید کرد.

 

image

 

image

 

قاب پشت و جلوی این گوشی را شیشه پوشانده است که با یک قاب فلزی یکپارچه در اطرافش محافظت می‌شود و این‌ها باعث شده‌اند تا سونی اکسپریا Z1 کامپکت، واقعا زیبا به نظر برسد. سونی این قاب را از جنس آلومینیوم انتخاب کرده است تا تاکیدی باشد بر زیبایی و دوام گوشی. ضخیم بودن گوشی باعث شده تا نسبت به بردار بزرگ‌تر خود زیبایی کمتری داشته باشد اما همچنان بادوام و مستحکم است و بدون شک در ردیف گوشی‌های ارزشمند دسته‌بندی می‌شود. واقعیت این است که اگر گوشی بسیار عالی آی‌فون 5s نبود، سونی اکسپریا Z1 کامپکت یکی از بهترین و زیباترین گوشی‌های این اندازه‌ای در بازار بود. بسیاری از کاربران شیشه‌ای بودن را بسیار بیشتر از فلزی بودن دوست دارند. اما این جنس ایرادهای خاص خود را نیز دارد. قاب‌های شیشه‌ای خیلی راحت اثر انگشت و لکه و چربی دست را به خود می‌گیرند و آن را نشان می‌دهند. در ضمن، در دست نگه‌داشتن گوشی‌هایی که جنس شیشه‌ای دارند نیز دشوارتر است. البته چون اندازه این گوشی بزرگ نیست، خیلی نمی‌توان از این مساله به آن ایراد گرفت. مزیت شیشه این است که به راحتی خراشیده نمی‌شود.

 

image

 

image

 

کنترل‌های این گوشی با برادر بزرگ‌تر خود فرقی ندارد. نوار هشدار و اعلان‌های دستگاه در بالای نمایشگر قرار گرفته است و در کنار آن حسگرهای نزدیکی و نوری و همچنین دوربین دوم را می‌توان مشاهده کرد. اندازه حسگر دوربین دوم، 2.1 مگاپیکسل است و می‌تواند با کیفیت 1080p فیلم‌برداری کند. چراغ هشدار دهنده وضعیت این بار  درون خروجی صدای مخاطب مخفی شده است . این لامپ کوچک است اما از کناره‌ها قابل مشاهده است. کلید شاتر دوربین در سمت راست بدنه و زیر کلید پاور و کلیدهای تنظیم صدا قرار دارند. متاسفانه، کلید شاتر که دسترسی به دوربین را نیز برای کاربر مهیا می‌کند، بسیار کوچک است و کار با  آن کمی سخت است  . البته وجودش بهتر از نبودنش است زیرا استفاده از کلیدهای مجازی روی صفحه نمایش هنگام عکاسی واقعا دشوار است. قاب پشت دستگاه ثابت است و باز نمی‌شود. بنابراین، جایگاه سیم‌کارت ،شیار کارت حافظه Micro SD  و پورت شارژر در سمت چپ گوشی قرار گرفته اند و همگی با یک درپوش جداگانه برای جلوگیری از نفوذ آب  محافظت شده اند . در بالای قاب Z1 Compact ، سوکت 3.5 میلی‌متری هدفون قرار دارد. این سوکت درپوش  ندارد زیرا خودش ضدآب طراحی شده است. بلندگوهای گوشی z1Compact ، در زیر آن هستند و اتفاقا بزرگ هم هستند. البته تصور نکنید که بلندترین صدا را میان گوشی‌های هوشمند 4 اینچی دارد، اما در حد و اندازه خود کیفیت خوبی دارد و کاربر را راضی نگه می‌دارد. قاب پشت گوشی شیشه‌ای است و در برابر خراشیدگی بسیار مقاوم است. این قاب میزبان دوربین 20.7 مگاپیکسل و فلاش LED است. این دوربین سنسور واید  27 میلی‌متری G سونی با دیافراگم F/2.0 و حسگر Exmor RS (BSI) سونی را در خود دارد که در مقایسه با حسگر دوربین گوشی‌های هوشمند دیگر، حدود 70 درصد بزرگ‌تر است.

 

image

 

image

 

image

 

image

 

صفحه نمایش

گوشی هوشمند Z1 Compact سونی، صفحه نمایش 4.3 اینچ Triluminous با موتور X-reality شرکت سونی را دارد. وضوح این نمایشگر 720p اعلام شده که پایین‌تر از کیفیت فول اچ‌دی Z1 اصلی است. اما تراکم تصویر خوبی دارد و در هر اینچ 342 پیکسل در خود جای داده است. وضوح و کیفیت تصاویر در این نمایشگر بسیار خوب هستند و کاربر ضعفی را در آن مشاهده نمی‌کند. کنتراست تصویر و عمق رنگ مشکی نمایشگر نیز راضی‌کننده هستند و همه تصاویر کاملا زنده و شفاف دیده می‌شوند. خلوص رنگها خوب و طبیعی است و کاربر می‌تواند به صورت دستی، تعادل نور سفید را در آن تنظیم کند. از همه جذاب‌تر، سونی بالاخره توانست از نظر زاویه دید محصولی ارائه کند که یک سرو گردن بالاتر از بقیه قرار دارد. محتویات صفحه سونی اکسپریا Z1 کامپکت از همه طرف کامل و درست دیده می‌شوند. زیر نور مستقیم آفتاب شما خوانایی کامل ندارد اما خیلی هم آزاردهنده نیست. 

 

 

image

 

image

 

image

 

 

عمر باتری

سونی اکسپریا Z1 Compact، باتری 2300 میلی‌آمپر ساعتی در خود دارد که 700 میلی‌آمپر ساعت از Z1 اصلی کوچک‌تر است. اما به خوبی این اختلاف اندازه باتری را مدیریت می‌کند. Z1 کامپکت، حدود 670 ساعت در حالت استندبای و حداکثر 10 ساعت مکالمه را پشتیبانی می‌کند. در تست کار روزمره با گوشی که با شارژ 100 درصدی گوشی 4 ایمیل ، 140 پیام کوتاه ، کمی بازی Asphalt 8 و گرفتن 70 عکس و آپلود آنها در Dropbox انجام شد حدود 53 درصد شارژ در انتهای روز باقی مانده بود.

 

 

رابط کاربری و پردازنده

گوشی هوشمند Xperia Z1 Compact، نسخه 4.3 سیستم‌عامل اندروید را در خود دارد. این در حالی است که Z1 اصلی، نسخه 4.2.2 اندروید را داشت. این نشان می‌دهد که سونی فقط قصد نداشته یک گوشی جمع‌وجور یا مینی تولید کند، از همان اول می‌خواسته گوشی کامپکتی با مشخصات ویژه خود طراحی و عرضه کند. صفحه‌های قفل صفحه نمایش هرکدام یک ویجت دارند. با کشیدن انگشت به سمت راست صفحه، وارد رابط کاربری دوربین می‌شوید. ویجت‌ها به صورت پیش‌فرض همه مخفی و جمع هستند اما می‌توانید با پایین کشیدن انگشت روی نمایشگر، منوی آن‌ها را باز کنید. دوباره که روی صفحه انگشت را بالا بکشید آن‌ها دوباره جمع می‌شوند و می‌توانید صفحه را قفل یا خاموش کنید. رابطه کاربری این دستگاه با رابطی که در Z1 وجود داشت، تفاوت خاصی ندارد و همان ظاهر خسته کننده و ساده را دارد .

سونی اکسپریا Z1 Compact، برخلاف دیگر گوشی‌های هوشمند مینی، تراشه اسنپ‌دراگون 800 دارد. این گوشی سیستم‌عامل 4.3 اندروید را دارد. با اینکه نمایشگر کوچک‌تر با رزولوشن 720p دارد، اما پردازنده گرافیکی Adreno 330 دستگاه عملکرد خوبی دارد. از نظر عملکرد شاید برایتان جالب باشد که نسخه کامپکت Z1 بهتر از نسخه اصلی کار می‌کند. شاید بتوان در اینجا حدس زد شاید ضخیم‌تر بودن گوشی Z1 Compact نسبت به Z1 برای تعبیه پردازنده بهتر و خنک‌کننده برای آن بوده است!؟ پاسخ این سوال مثبت است. نسخه کامپکت Z1 در تست‌های مختلف شرکت‌ها و آنالیزورهای متفاوت سربلند بیرون آمده است و نشان داده است سرعت عالی و عملکرد قابل اعتماد دارد. گرافیک‌های سه‌بعدی در این گوشی با پردازنده گرافیکی خوب و نمایشگر 720p بسیار عالی اجرا می‌شوند. از نظر کارکرد نمایشگر باید این هوشمند را با آی‌فون 5s اپل مقایسه کرد. از نظر مقایسه مرور وب، اکسپریا Z1 کامپکت در رده متوسط دسته‌بندی می‌شود. اما به طور کلی، این اسمارت‌فون با داشتن تراشه بسیار قدرتمند Snapdragon 800، از گوشی‌های بزرگ‌تر از خود چیزی کم ندارد.

 

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

دوربین

Z1 Compact، حسگر Exmor RS داخلی دارد که در Z1 اصلی نیز شاهد آن بودیم. این دوربین بالاترین رزولوشن موجود در گوشی‌های اندرویدی را دارد که با دوربین PureView 20 مگاپیکسل لومیا 1520 قابل مقایسه است. حسگر Exmor RS سونی با نور پس‌زمینه و دیافراگم F/2.0 از مشخصات این دوربین هستند. این ویژگی‌ها برای عکاسی در محیط‌های کم‌نور و تاریک بسیار مناسب هستند.  در حالت پیش فرض دوربین با کیفیت 8 مگاپیکسل و نسبت تصویر 16:9 عکاسی میکند و برای گرفتن عکس های 20 مگاپیکسلی باید به قسمت تنظیمات دوربین بروید و دوربین را از حالت Superior Auto به حالت  Manual ببرید . در هر دو حالت کیفیت عکس ها چندان جالب نیستند و نویز در عکس ها دیده میشود . خصوصا اینکه روی سوژه بزرگنمایی کنید . در ضمن اینکه، فلاش LED نیز دارد که برای مواقع کم‌نور کارایی جزئی دارد. Z1 Compact سونی لنز 27 میلی‌متری G سونی و پردازندهBIONZ  سونی دارد. در مقایسه عکس‌های اکسپریا Z1 کامپکت با Z1 اصلی باید گفت Z1 اصلی کیفیت عکس‌های بسیار بهتری دارد . دوربین حالت HDR نیز دارد که این حالت را فقط زمانی میتوانید استفاده کنسد که کیفیت دوربین 8 مگاپیکسل و در حالت Manual باشد.

 

image

 

image

 

image

 

 

سونی اکسپریا Z1 کامپکت، قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت 1080p و سرعت 30 فریم در ثانیه دارد. رابط کاربری نرم‌افزار دوربین فیلم‌برداری این گوشی پیچیده نیست و می‌توانید تنظیمات دلخواه خود را به راحتی در آن پیدا و اعمال کنید. کاربر همچنین می‌توانید تایمر تنظیم کند و تنظیمات دیگری همچون نوردهی، مترینگ و فوکوس را نیز به دلخواه و با توجه به نیازش تغییر دهد.

 

 

امکانات ارتباطی

Z1 compact از 4 باند 2G و 5 باند 3G و LTE پشتیبانی میکند . از دیگر امکانات ارتباطی این گوشی میتوان به WiFi با پشتیبانی از استانداردهای a/b/g/n/ac، DLNA ، WiFi Direct ، بلوتوث نسخه 4 و NFC اشاره کرد ضمن اینکه با استفاده از قابلیت USB On-the-go میتوانید از طریق کابل ، فلش مموری یا هارد دیسک اکسترنال را به گوشی متصل کنید .

 

image

 

image

 

image

 

و در نهایت

گوشی هوشمند اکسپریا Z1 Compact سونی گوشی کارآمدی است که به راحتی می‌توان لقب یکی از بهترین مینی‌های موجود در بازار را به آن داد. گوشی‌های «مینی» همیشه نسخه‌های ضعیف‌تر و کوچک‌تر گوشی بزرگ و مشهوری هستند که همه کاربران توان خرید آن‌ها را ندارند. بنابراین، مینی‌ها طراحی و تولید می‌شوند تا همه اقشار از آن‌ها بهره بگیرند. اما اکسپریا Z1 کامپکت سونی تعریف مینی بودن را در هم شکسته است. این گوشی سنت‌شکنی کرده و با قدرت زیاد وارد بازار شده است. در مورد Z1 کامپکت نمی‌توانید به ‌راحتی قضاوت کنید و بگویید که نسخه کوچک Z1 است. به هیچ وجه این طور نیست. این گوشی، پردازنده اسنپ‌دراگون 800 در خود دارد. چیزی که در گوشی‌های هوشمند مینی نمی‌توانید بیابید. در ضمن، دوربینی با اندازه حسگر 20.7 مگاپیگسل و لنز exmor دارد. گوشی Z1 کامپکت نیز همچون برادر بزرگ‌تر خود ضدآب است. شاید در این قد و اندازه، این گوشی کمی چاق و ضخیم به نظر برسد. اما این مساله به زیبایی آن لطمه‌ای زده است. صرفا چون کمی ضخیم است نمی‌توانید انگ نازیبایی بر آن بچسبانید. در عوض، اندازه آن مناسب دست هر کاربری است و به راحتی نیز در همه جیب و کیف‌ها جا می‌شود. قد و قواره آن باعث می‌شود تا همیشه همراه بیرون و خانه شما باشد. کیفیت عکس‌های دوربین خوب و عمر باتری آن قابل قبول است. باتری Z1 کامپکت از باتری دیگر مینی‌ها بزرگ‌تر است. 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (138 نظر)

ناشناس

۱۴۰۱/۵/۲۰
من ۸ ساله دارمش هنوز هم عالیه

مهدی

۱۳۹۵/۵/۲۲
هیچکدوم j7 بگیر

Arsham

۱۳۹۵/۲/۱۹
گوشی خیلی قوی هست از نظر چیپ، ولی بدنه ضعیفی داره نسبت به زد1، یک ساله دارمش و چند ماه پیش بی دلیل صفحه اش ترک خورد، حواستون باشه دوستان

ehsan

۱۳۹۴/۳/۲۱
سلام دوستان به نظرتون وضعیت الان این گوشی چطوره؟؟؟؟هنوز هم کیفیت قبل رو داره؟؟جواب بدید

مهمان

۱۳۹۴/۳/۹
سلام لطفا راهنمایی کنین اینو بگیرم بهتره یاz1