خانهبررسی‌ها
Nokia 6710 Navigator

Nokia 6710 Navigator

امروزه GPS به یکی از عادی ترین ویژگی های گوشی های موبایل تبدیل شده و تفاوتی نمی کند این گوشی ها هوشمند باشند یا نه...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۶/۷
مروری بر  گوشی Nokia 6710 navigator
 

امروزه GPS به یکی از عادی ترین ویژگی های گوشی های موبایل تبدیل شده و تفاوتی نمی کند این گوشی ها هوشمند باشند یا نه. از نشانگذاری های جغرافیایی و محلی گرفته تا سرویس های تعیین موقعیت و بازی ها تا سیستم های مقصدیاب پیشرفته هنگام رانندگی بدون آنکه حتی خودتان بدانید ، GPS به یکی از اساسی ترین نیازهای شما تبدیل شده است.به هرحال ، ما حدس می زنیم چه بخواهید و چه نخواهید ، GPS به یکی از ابزارهای کاربردی شما مبدل گشته است.اگر به یک راهنمای اختصاصی مقصدیاب برای داخل ماشین نیاز دارید ، این گوشی یک انتخاب بی چون و چرا برای شماست. اما آنموقع شما هم به جمع افرادی اضافه می شوید که همیشه از گوشی خود انتظارات بیشتری دارند.

Nokia 6710 navigator نه تنها شما را به خرید تشویق می کند بلکه شما را وادار به این تفکر می کند که شما حتما به آن نیاز دارید. ویژگی نسل سوم بودن آن یک نقطه قوت برای این گوشی به شمار می رود. Nokia 6710 Navigator از نرم افزارهای سنتی نوکیا استفاده می کند و دارای نوآوری های زیادی است. نوار بزرگنمایی لمسی در بالای آن قرار دارد و برای کارکرد ویژه این گوشی یعنی مقصدیابی بسیار مناسب است. این عامل یکی از نقاط قوت این گوشی نسبت به ابزارهای تمام لمسی به شمار می رود.

 

image

 

image
 
image

 

اما با این حال ، بدون در نظر گرفتن راهنمای رانندگی ، باز هم گوشی Nokia 6710 Navigator ما را در برابر گوشی هایی که از صفحه تمام لمسی و همین خاصیت مقصدیابی را ارائه می دهند ، متقاعد نمی کند.اما با توجه به ویژگی اخیر ، این گوشی تمامی رقیبان خود را کنار می زند و پیشینیانش را به راحتی پشت سرمی گذارد.

در مقایسه با آخرین گوشی Navigator شرکت نوکیا یعنی 6210 navigator ، این گوشی از صفحه نمایش بزرگتر و باکیفیت تر ، نوار بزرگنمایی حساس به لمس، Wi-Fi ، قدرت عکاسی بهتر ، پردازش سریع تر داده ها، رابط کاربری به روز شده و قدرت بالاتری برخوردار است و به طور کلی غیرقابل مقایسه به نظر می رسد.چیزهایی زیادی است که باید در رابطه با این گوشی کشف کنیم . آزمایشات ما باعث می شود که قبل از اینکه این گوشی را بخرید ، آنرا را به خوبی بشناسید.

 

ویژگی های کلیدی
 

سیستم عامل Symbian 9.3 سری 60 نسخه سوم به همراه FP2

پردازنده 600 مگاهرتزی ARM 11

پشتیبانی از 4 باند GSMبه همراه GPRS/EDGE

پشتیبانی از HSDPA با سرعت 10.2 Mbps  و HSUPA با سرعت 2Mpbs

صفحه نمایش 2.6 اینچی QVGA با قدرت پردازش 16 میلیون رنگ (که بزرگتر و بهتر از صفحه نمایش 6210 است)

سنسور شتاب سنج برای چرخش خودکار صفحه ، بی صدا (Silent) کردن تماس ها و همین طور زنگ های هشدار

دوربین 5 مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس اتوماتیک با لنز Carl Zeiss و فلاش LED ، دوربین دوم برای تماس های ویدیویی

پشتیبانی از WiFi 802.11 b/g و همین طور فناوری UPnP

بلوتوث نسخه 2 با AD2P و USB 2.0

رادیو اف ام استریو با RDS

اسلات کارت حافظه microSD با قابلیت پشتیبانی از 16 گیگا بایت (به همراه یک کارت چهارگیگابایتی در برخی کشورها عرضه می شود)

پورت استاندارد صوتی 3.5  میلی متری

درپوش مناسب کارت حافظه و USB مناسب

اینترفیس سریع

مرورگر فایل های آفیس

طراحی خوب

 

معایب اصلی
 

دوربین فاقد ویژگی های محبوب امروزی نظیر تشخیص چهره یا لبخند است.

سرعت ضبط ویدیویی حداکثر به 15fps می رسد.

صفحه کلید  به طور مناسبی در جای خود قرار نگرفته است.

عدم وجود امکان شماره گیری هوشمند

عدم پشتیبانی پیش فرض از فرمت های DivX/XviD (می توان نرم افزاری خاصی نصب کرد)

نحوه برداشته شدن کاور باتری غیرمعمول است.

 

image
 
image

 

Nokia 6710 Navigator ادامه دهنده راه موفقیت آمیز Nokia 6210 Navigator است و تنها  با نگاهی به طراحی این مدل می توان دریافت که چه امکاناتی بدان افزوده شده اند. . این گوشی نسل سوم ، چند پله از مسیر معمول گوشی های Navigator  نوکیا را طی کرده است.حتی با یک نگاه مختصر به مشخصات این گوشی ، مشخص می شود که 6710 نسخه ارتقا یافته 6210 است: صفحه نمایش بزرگتر ، نوار بزرگنمایی لمسی ، دوربین 5 مگاپیکسلی با لنز کارل زایس ، Wi-Fi ، بدنه ارگونومیک تر و... .

گرچه نوکیا دیگر از نرم افزار Route 66 که در اولین سری گوشی های Navigator استفاده شد صرفنظر کرده است و مشخصا نرم افزار Nokia Maps هیچ گاه نمی تواند با آن رقابت کند(نه از نظر کارآیی بلکه از نظر احساسی که برای کاربر ایجاد می کرد).اما تصور هر چیزی غیر از این ابلهانه به نظر می رسد که دلیل اصلی وجود گوشی های Navigator همین نقشه دار بودن آن هاست . گرچه این گوشی ها جز گوشی های پرفروش بازار نیستند اما سیستم عامل به کاررفته در آنها باعث افزایش ظرفیت های آنها می شود. این دلایل باعث می شود تا قدم بعدی از گوشی های xx10  Navigation را یک گوشی تمام لمسی بدانیم.

 

image
 
image

 

image

 

بدون شک گوشی Nokia 6710 Navigator دندان های خود را برای جایگزینی سیستم های راهنما تیز کرده است. با ما باشید تا تمام قابلیت های آن را در کنار مسیریابی مورد کنکاش قرار دهیم.

 

محتویات بسته ی خریداری شده
 

محتویات جعبه گوشی Nokia 6710 Navigator بسیار کامل است و تنها چیزی که باید به این محتویات اضافه شود یک کاور چرمی است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

به غیر از خود گوشی شما یک هندزفری ، یک کابل USB کوتاه ، یک CD و یک شارژر پیدا می کنید. وسایل جدیدی که در محتویات این گوشی افزوده شده اند یک شارژر ویک نگهدارنده ویژه ماشین است.

کتابچه راهنما، راهنمای شروع و یک کارت حافظه microSD با ظرفیت چهار گیگابایت هم در جعبه وجود دارند. البته در برخی کشورها ارائه می­شود. فقط برای مقایسه باید بگویم که اولین گوشی Navigator با کارت حافظه ای به ظرفیت 512 مگابایت ارائه شد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

طراحی و ساختار
 

طراحی این گوشی نسبت به Nokia 6210 navigator بهتر است و ترکیبی از طرح های کلاسیک و Navigator نوکیا است.شما نباید انتظار نوآوری خاصی در طراحی را داشته باشید اما جنس پلاستیک بدنه واقعا عالی است.به نظر ما ، گوشی های 6220 کلاسیک و همین طور 6210 Navigator قربانی طراحی بدی شدند که نوکیا سال پیش در آنها به کار گرفت.

در Nokia 6710 Navigator هیچ نشانی از پلاستیک براق به کار رفته در پیشینیانش دیده نمی شود گرچه ابعاد به کار رفته تقریبا همان ابعاد سابق است.افزوده شدن صفحه نمایش بزرگتر و همین طور نوار لمسی بزرگنمایی به این گوشی واقعا عملی جالب توجه بوده است . گوشی جدید نوکیا از احساس راحت و ارگونومی بهتری برخوردار است و باید صریحا بگویم که واقعا عالی است. گوشی وزن قابل قبولی دارد و باید بگویم در کل کیفیت ساخت آن قابل تحسین است.مکانیزم کشویی گوشی بسیار خوب و قابل اعتماد است و کنترل ها هم کاملا راحت است.

 

قبلا هم اشاره کردیم که وجه تمایز این گوشی با گوشی 6720 کلاسیک نوکیا در طراحی ساده نوکیا 6720 است. لبه های کلید چهارجهته برجسته شده اند تا انگشتان شما در هنگام کار با آن راحت تر باشند.کلید اختصاصی Navigator درست در مرکز قرار دارد.

با گذشتن از جزئیات به دوربین دوم این گوشی می رسیم که در گوشه بالای سمت راست قرار دارد.و درست در کنار سنسور محدود کننده نور قرار گرفته است.و  بلندگوی گوشی نیز درست بالای لوگوی نوکیا و در مرکز قرار گرفته است.

 

image

 

بعد از صفحه نمایش 2.6 اینچی ، کلیدهای کنترلی ، جهت پیما و همین طور کلیدهای مخصوص شروع و پایان مکالمه قرار دارند که در هر دو سمت کلید چهارجهته قرار گرفته اند.کلید قطع مکالمه به عنوان کلید power نیز عمل می کند و کلید اختصاصی برای این منظور تخصیص داده نشده است.

کوچک ترین کلیدها در طرح بندی صفحه کلید به کلیدهای منو و کلید C اختصاص دارد.این کلیدها برجسته شده اند تا دسترسی به آنها راحت انجام گیرد و مطمئنا کوچکی آنها اهمیت چندانی ندارد. کلید های 4 - جهته هم تقریبا کامل هستند و تنها مشکل آن ها کوچک بودن آن هاست که از احساس راحتی کار با گوشی کم می کند.و آخرین کلید در بدنه بالایی کشویی گوشی یک کلید اختصاصی است که به وسیله آن می توانید نرم افزار Nokia maps را اجرا کنید یا اگر در داخل این نرم افزار هستید ، موقعیت تان را در مرکز صفحه قرار دهید.

 

image
 
image

 

image

 

گرچه هیچ چیز جدید در کلید اختصاصی Navigator وجود ندارد اما کار با نقشه ها با استفاده از نوار لمسی  مخصوص بزرگنمایی یک پیشرفت عمده به حساب می آید.بزرگنمایی شگفت انگیز و روان این گوشی واقعا ما را تحت تاثیر قرار داد.و خبر خوب آن است که از این نوار می توانید در مرور گالری و همین طور مرورگر وب تان نیز استفاده کنید.

با بالا رفتن بخش لغزنده گوشی ، صفحه کلید آن نمایان می شود.اندازه کشوی مخصوص کلیدها کوچکتر است و باعث عمل کردن مطمئن تر صفحه کلید میشود.کلیدهای ردیف بالا به طور قابل ملاحظه ای از کلیدهای ردیف های دیگر بزرگتر هستند ، اما بازهم فاصله این کلیدها با قسمت لغزنده گوشی کم است و مانع از راحتی کار می گردد.

انتهای منحنی وار قسمت لغزنده مزاحمتی برای صفحه کلید کاملا مسطح این گوشی ایجاد نمی کند.اما به هرحال برجستگی منحنی و همین طور کوچک بودن کلیدها تنها مشکلات ما هنگام کار با صفحه کلیدبودند.گرچه ممکن است بعضی ها با این صفحه کلید راحت تر باشند. به شما پیشنهاد می کنیم که قبل از خرید با صفحه کلید گوشی (برای مشاهده نحوه تایپ کردن) ، حالت کشویی آن و کنترل ها و نوار بزرگنمایی بی نظیر این گوشی کار کنید.

 

image
 
image

 

در قسمت بالای گوشی Nokia 6710 Navigator شما دو سوراخ می بینید که یکی مربوط به شارژر و دیگری مربوط به پورت 3.5 میلی متری استاندارد صوتی است که مطمئنا در یک گوشی غیرمالتی مدیا جالب تر به نظر می رسد.

 

image
 
image

 

در سمت پایین گوشی ، شکاف مخصوص کاور باتری گوشی ، دهنی آن و همین طور سوراخ مخصوص بند گوشی قرار دارند.

 

image
 
image

 

در سمت راست این گوشی کلید اختصاصی دوربین و همین طور کلید های تنظیم صدا قرار دارند که در همان طرح بندی مخصوص گوشی های Navigator قبلی چیده شده اند.کلیدها به اندازه کافی بزرگ هستند اما کلیدهای مخصوص صدا کمی برجستگی ناخوشایندی دارند. کلید مخصوص دوربین براق است و در هر دو حالت نیمه فشرده و فشرده به راحتی کار می کند.

 

image

 

image
 
image

 

در سمت چپ ، ما با دو بخش اساسی گوشی روبرو می شویم . پورت microUSB و اسلات مخصوص کارت حافظه که در کنار هم قرار گرفته اند و از یک کاور مشترک استفاده می کنند که در هنگام بازشدن به داخل بدنه تلفن می لغزد. کمی در حرکت دادن سخت عمل می کند اما به گمانم راه حل طراحی زیبا و جالبی است.

 

image
 
image

 

image

 

فلاش دوگانه LED درست در بالای لنز قرار دارد و هر دوی این ها کمی برجسته شده اند و توسط یک قاب محافظ پلاستیکی محافظت می شوند.

 

image
 
image

 

درآوردن کاور باتری کار دشواری است.کاور پشت خیلی محکم است و بدون ناخن های بلند در اوردن آن کار سختی است.روش باز کردن آن مبهم است و از آن نوع هایی است که بیش تر در گوشی های سونی اریکسون دیده ایم. هر بار که موفق می شدیم آنرا باز کنیم از احتمال شکستن آن می ترسیدیم.

زیر این کاور ، شما یک باتری BL-5F با قدرت 950 mAh که در گوشی 6210 هم به کار رفته بود و همین طور جای مخصوص سیم کارت را می بینید.نوکیا ادعا می کند که در حالیکه باتری همان باتری قدیمی است و صفحه نمایش هم بزرگتر شده است ، این باتری دو برابر کارآیی نسبت به گوشی 6210 نشان خواهد داد.

 

image
 
image

 

باتری در عرض سه روز استفاده نه چندان زیاد از گوشی که شامل 20 دقیقه مکالمه ، 1 ساعت استفاده از GPS ، ثبت 50 عکس و کمی کار عادی با گوشی بود، کاملا خالی شد.

واقعا از احساس راحتی و ارگونومی خوب این گوشی ذوق زده شدیم. نواقص ناچیز صفحه کلید تاثیری بر این احساس نداشت.یک ابزار User-friendly که صفحه نمایش مناسبی ارائه می کند ، کارکردن با آن راحت است و شاید ظاهر خیلی زیبایی ندارد. مسلما ما در برابر نوار بزرگنمایی حساس به لمس این گوشی که احساسی بی نظیر برای مقصدیابی بعد از نصب شدن بر روی ماشین عرضه می کند ، تسلیم شدیم.

 

صفحه نمایش
 

گوشی Nokia 6710 Navigator از صفحه نمایشی به قطر 2.6 اینچ با کیفیت QVGA که از 16 میلیون رنگ پشتیبانی می کند ، استفاده می نماید.نکته مهم تر وضوح تصاویر در صفحه نمایش 6710 است که اثری از مشکلاتی که در همزادش 6720 وجود داشت ، را در خود ندارد.رندر رنگ ها خوب است و صفحه نمایش مثل اکثر گوشی های نوکیا خوانایی خوبی در برابر نور آفتاب دارد.حتی این صفحه نمایش در مقایسه با سایر گوشی های نوکیا در برابر آفتاب بهتر عمل میکند که تقریبا به طور کامل خوانا باقی می ماند اما تقریبا وضوح رنگی خود را در برابر نور آفتاب از دست می دهد. امادر مقایسه با آخرین گوشی Navigator  نوکیا یعنی Nokia 6210 Navigator رنگ ها را در زیر نور آفتاب بهتر و واضح تر نمایش داد.مشخصا دوست داریم که در آینده شاهد صفحه نمایش های بیشتری از این دست باشیم.

 

image
 
image

 

وضعیت صفحه نمایش Nokia 6710 Navigator دلیل خوبی برای ارتقای گوشی Nokia 6210 Navigator و حتی   Nokia 6110 Navigatorدر اختیار ما می گذارد.در دنیای سیستم های ماهواره ای مسیریاب ماشین ها ،اندازه 2.6 اینچی صفحه نمایش در راس قرار می گیرد اما برای گوشی های موبایل اندازه ای معمولی به شمار می رود . تاچ اسکرین هایی مثل iPhone 3Gs ، HTC Touch HD و یا Samsung Omnia HD مشخصا دارای مزایای بیشتری نسبت به Nokia 6710 Navigator هستند اما Nokia 6710 Navigator از نرم افزارهای مخصوص مسیریابی و مجوز دائمی برای استفاده از آن (که در برابر لوازم اختصاصی همراه با آن مهم نیستند) بهره می برد.

اندازه کوچک فونت استفاده شده برای رابط راهنما، به خصوص هنگامی که آنرا برای مسیریابی روی داشبورد ماشین قرار می دهیم ، مشکل زاست. خبر خوب این است که در این گوشی ، ویژگی چرخش خودکار صفحه در نقشه ها هم کار میکند و مشاهده آن ها به شکل افقی امکانپذیر است. این خبر وقتی اهمیت می یابد که بدانیم در گوشی Nokia 6210 Navigator امکان مشاهده نقشه ها در حالت افقی وجود نداشت.

نور پس زمینه خوب است و حتی در تاریکی هم به راحتی امکان استفاده از مسیریاب وجود دارد.سنسور محدود کننده نور همواره مراقب نور صفحه نمایش است و به همین دلیل این امر مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

 

image

 

ساختار منو
 

گوشی Nokia 6710 Navigator از سیستم عامل Symbian 9.3 OS with S60 3rd Edition استفاده میکند . این سیستم عامل از سرویس پک 2 استفاده می کند و دارای تغییرات ناچیزی نسبت به نسخه های قبلی است.

در صفحه اصلی شما سه گزینه استاندارد دارید. دو تا از این گزینه ها ،همان گزینه های سابق هستند:شما می توانید به کلیدهای جهت نما میانبرهایی اختصاص دهید و همین طور نوار آیکن های عمودی که چهار بخش دارد(میانبرها(shortcuts)،تقویم(calendar)،پخش کننده موسیقی و شخصی سازی(personalisation)) که فضای زیادی از صفحه را اشغال نمی کنند ، را فعال نمایید.

 

image
 
image

 

image

 

گزینه سوم نوار آیکن های افقی است که ما به نام Standby  آنرا می شناسیم.

نواری از میانبرها که شما می توانید آنها را مجددا سازماندهی کنید یا آنها را با میانبر دیگری جایگزین نمایید. زیر آن چند بخش در سطرهای مختلف قرار دارد که اطلاعات متفاوتی را نمایش میدهند. بالاترین سطر اطلاعات مربوط به رویدادهای تقویم را نمایش می دهد. زیر آن نرم افزار جستجوی بسیار کاربردی قرار دارد که به وسیله آن می توان هم درمیان فایل های گوشی و هم در اینترنت جستجو نمود.

بعد از آن اطلاعات مربوط به ایمیل ها قرار دارد که تعداد پیام های خوانده نشده ، فرستنده آن ها و ... را نمایش می دهد.و در پایین آن وضعیت اتصال Wi-Fi  نمایش داده می شود.

اطلاعات آهنگ ها هنگامی که رادیو یا پخش کننده موسیقی در حال اجرا هستند ، درست در زیر نوار میانبرها نمایش داده می شود.بر خلاف سایر پیاده سازی های standby در این جا شما نمی توانید بخش های را برای نمایش داده شدن یا عدم نمایش تنظیم نمایید.

 

image

 

در پایان ، رابط کاربری این سیستم عامل برخی نوآوری های گرافیکی مانند انیمیشن در هنگام مرور منوها را ارائه می دهد. این امکانات گرافیکی باعث می شوند که سیستم عامل کندتر اجرا شود.پس با این وجود ، درمی یابیم که این جلوه ها واقعا ارزش چندانی ندارند.

task manager شکیل تر شده و در بالای هر منوی بازشونده ای نمایش داده می شود. کلید میانبری که در نسخه های قبلی این سیستم عامل برای این منظور قرار داشت یعنی فشردن ونگهداشتن کلید menu هنوز هم به خوبی کار می کند.دایره آبی رنگ در کنار آیکن برنامه در حال اجرا یکی از علائم مشهور سیمبین است که به کاربر می گوید از برنامه هایی که هنوز در حال اجرا هستند و به آن ها نیازی ندارد خارج شود.

 

image

 

شما می توانید عکسی را به عنوان پس زمینه برای تماس های دریافتی از سوی کسانی که عکسی به آنها تخصیص ندادید ، انتخاب نمایید. آخرین چیز تم های صوتی یا Audio themes است . یک تم صوتی صداهایی را به بخش هایی که دارای صدا هستند می افزاید. در بعضی از فیلدهای این بخش به جای انتخاب یک آهنگ برای پخش می توانید متنی را بنویسید تا به جای پخش آهنگ ، این متن برای تان خوانده شود.

 

image
 
image

 

image

 

همچنین می توانید تعیین کنید که با باز کردن گوشی تماس پاسخ داده شود و یا اینکه با بستن آن اتفاق خاصی بیافتد.همین طور با استفاده از سنسور شتاب سنج گوشی می توانید زنگ ها و هشدارهای گوشی را بیصدا(Silent) کنید.

 

image
 
image

 

image

 

پردازنده 600 مگاهرتزی ARM 11 سریع است و مطمئنا در میان گوشی های سیمبین با قیمت متوسط سریعترین ریزپردازنده بازار به شمار می رود. پیمایش منوها سریع است و پاسخ به فرمان های کاربر

 

هم بدون وقفه صورت می گیرد.اما اگر انیمیشن ها منو را فعال نمایید ، پیمایش آنها کمی کندتر صورت خواهد گرفت.همین طور اگر صفحات وب سنگینی را باز کنید ، کمی به مشکل می خورید.

مثل همه گوشی های سیمبین یک سیستم تشخیص صدا هم در این گوشی وجود دارد. این سیستم به خوبی کار می کند ودر تست انجام شده توانست درصد بالایی ازفرمانهای صوتی ما را تشخیص بدهد.

 

مکالمه خوب

 

دریافت سیگنال ها در Nokia 6710 Navigator به خوبی صورت می گیرد. این گوشی کیفیت صدای فوق العاده ای دارد و صدا در طی مکالمه بطور واضح و بدون پارازیت دریافت می شود.ویبره هم به اندازه ای قوی هست که مطمئن باشید هیچ تماس یا پیامی را از دست نخواهید داد. گزینه ای وجود دارد که به شما امکان می دهد به طور اتوماتیک به تماس های از دست رفته تان با استفاده از یک پیام کوتاه جواب دهید ، اما هنوز از شماره گیری هوشمند خبری نیست.

 

image

 

در زیر نتایج حاصل از تست صدای Nokia 6710 Navigator  نمایش داده شده است.Nokia 6710 Navigator نتایج خوبی در این بخش کسب کرد.جدول نشان می دهد که این گوشی در رقابت با سایر گوشی هایی که در این آزمایش شرکت داده شدند ، چگونه عمل کرده است.

 

Speakerphone test Voice, dB Pink noise/ Music, dB Ringing phone, dB Overall score
Apple iPhone 3G 66.1 62.1 71.7 Below Average
Nokia 5730 XpressMusic 68.7 61.7 75.1 Average
Nokia 5800 XpressMusic 75.7 66.5 68.5 Good
LG KM900 Arena 70.9 68.2 78.3 Good
Nokia 6710 Navigator 75.8 67.7 77.5 Very Good
Samsung M7600 Beat DJ 75.7 75.7 77.8 Excellent

 

 

 دفترچه تلفن کامل
 

گوشی های سیمبین یک دفترچه تلفن عالی با امکانات واقعا بی نظیر ارائه می دهند. یک فضای نامحدود برای ذخیره شماره ها و جزئیات آن ها در دسترس است.تماس ها می توانند بر اساس اسم کوچک یا اسم فامیلی مرتب شوند و بالطبع امکان جستجو با تایپ اسامی نیز وجود دارد.

تنظیمات قبلی اندکی تغییر کرده اند . در دفترچه تلفن های قبلی سه لبه(Tab) مجزا برای Ovi Contacts ، Groups و تماس ها در نظر گرفته شده بود. در حالیکه در نسخه جدید به جای این لبه ها ، یک منوی کشویی در نظر گرفته شده که با فشردن کلید جهت سمت چپ فعال می شود و عجیب تر این است که گزینه Groups  دیگر صریحا  نمایش داده نمی شود و شما باید در در درون لیست مخاطبان دنبال گروه ها  بگردید.

 

این ها تعداد کمی از تغییراتی بود که برای راحتی کار انجام شده بود. کار دیگر این است که با فشردن کلید جهت سمت راست منویی باز می شود و چهار نوع پیام برای فرستادن به مخاطب انتخاب شده به کاربر نمایش می دهد.امکان افزوده شده دیگر جستجوی پیشگویانه است که کارکردی شبیه به شماره گیری هوشمند دارد. تنها مشکل آن این است که قابلیت شماره گیری ندارد .

 

image
 
image

 

image
 
image

 

ویرایش یک مخاطب تنوع زیادی از فیلدها در اختیارتان می گذارد و شما می توانید هر کدام از آن ها را که لازم است به تعدادی که می خواهید تکرار نمایید.ما در این بخش نتوانستیم کمبودی پیدا کنیم و نوکیا هر آنچه که لازم بوده از اسم مستعار مخاطب تا اسم دستیار و شماره تلفن وی را در این بخش تعبیه کرده است. اگر شما فیلدی را که نیاز داشتید پیدا نکردید می توانید یک فیلد را تغییر نام بدهید.

می توان به یک مخاطب زنگ های صوتی و تصویری هم تخصیص داد. یا شاید اگر ترجیح می دهید می توانید گروه هایی ایجاد نمایید و به هر گروه زنگ خاصی تخصیص دهید.

 

image
 
image

 

image

 

همگام سازی هم خوب و راحت انجام می گیرد اگرچه برای این منظور به Nokia PC Suite یا Nokia Ovi Suite نیاز دارید. امکان ارسال و دریافت مشخصات مخاطبان بوسیله SMS یا بلوتوث نیز وجود دارد.

یکی دیگر از نقاط قوت Nokia 6710 Navigator نرم افزار مخصوص گزارش گیری این گوشی است. این نرم افزار تا 20 تماس آخر از هرکدام از تماس های دریافتی ، تماس های گرفته شده و تماس های از دست رفته را نگهداری میکند. به تمامی این ها می توان با فشردن کلید مکالمه در صفحه اصلی دست پیدا کرد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

پیام رسانی و Ovi Contacts
 

امکانات پیام رسانی در گوشی Nokia 6710 Navigator به خوبی مورد توجه قرار گرفته است. تمامی گوشی های سیمبین پیشین نوکیا در این بخش پرقدرت عمل کرده اند و دلیلی ندارد که Nokia 6710 Navigator یک استثنا باشد.

این گوشی از تمامی انواع فرمت های پیام های رایج از قبیل SMS ، MMS  و email پشتیبانی می کند.SMS و MMS از یک ویرایشگر مشترک استفاده می کنند. این ویرایشگر از نرم افزارهای قدیمی و محبوب سری 60 است و یک شمارنده برای کاراکترهای باقی مانده در گوشه بالای سمت چپ دارد که تا 160 کاراکتر را می شمارد.همچنین قابلیتی وجود دارد که تعداد پیام هایی که پیام جاری ، برای ارسال به آنها تقسیم خواهد شد را در داخل پرانتز نمایش می دهد.

 

image
 
image

 

image

 

لازم به ذکر نیست که شما می توانید گزارش تحویل را نیز برای پیام هایتان در این بخش فعال کنید.این گزارش به صورت یک منوی بازشونده در صفحه اصلی ابتدا نمایش داده می شود و سپس در پوشه ای مخصوص ذخیره می گردد.اگر از ویرایشگر پیام بدون ارسال آن ها خارج شوید ، ویرایشگر از شما سوالی مبنی بر اینکه پیام جاری را در پوشه Drafts ذخیره نماید یا آن را حذف کند می پرسد.

تنها کاری که باید برای تبدیل یک SMS به یک MMS انجام دهید ، افزودن محتوای چند رسانه ای به آن است. امکان جالبی وجود دارد که به طور خودکار اندازه عکس ها را برای ارسال توسط MMS تغییر می دهد.

Nokia 6710 Navigator همچنین دارای یک ویرایشگر پیام های صوتی اختصاصی است. . اگرچه از لحاظ فنی پیام های صوتی هم نوعی از MMS به شمار می روند اما ویرایشگر ویژه ای برای این منظور اختصاص داده شده است. شما می توانید در همان لحظه پیامتان را ضبط کنید یا اینکه از صداهایی که قبلا ضبط شده اند استفاده نمایید.

 

image
 
image

 

بخش ایمیل که در گوشی های E52  و E75 به کار رفته است ، نسبت به آن ها از ظاهر بهتر و سازماندهی بهتر پیام ها برخوردار است. هر کدام از پوشه های ایمیل های شما می توانند جداگانه مرتب شوند . شما می توانید فیلتر هایی تعریف کنید و بر اساس آن میان ایمیل هایتان به جستجو بپردازید.

 

image

 

شما همچنین می توانید نحوه نمایش پوشه ها از جمله نمایش چند خط از پیام یا نمایش یا عدم نمایش سر تیتر آن را تعیین نمایید.

این بخش از بسیاری از سرویس های ایمیل رایگان و تجاری از قبیل IBM Notes Traveller ، Microsoft Exchange ، GMAIL ، Yahoo Mail و ... پشتیبانی می کند.

 

image
 
image

 

image

 

همچنین گزینه ای هم برای گوش دادن به ایمیل ها تعبیه شده است. نرم افزار Message Reader با یک زبان و صدای پیش فرض به نام Ellen ارائه شده است و امکان دانلود زبان ها و صداهای دیگر نیز پیش بینی شده است. در حالیکه صدا خیلی طبیعی به نظر نمی رسد ،این نرم افزار  به خوبی قابل مدیریت است . و می توان آنرا برای خواندن یا نخواندن آدرس های اینترنتی و یا کلمات مشکل تنظیم کرد.

 

image
 
image

 

نرم افزار Ovi Contacts  به طور پیش فرض روی گوشی Nokia 6710 Navigator نصب شده است اما در بسیاری از گوشی های هوشمند نوکیا دیگر نیز قابل نصب است . . Ovi contacts به خوبی با لیست مخاطبان شما یکپارچه سازی شده و یک سرویس IM را برای هر مخاطب پیشنهاد می کند. شما می توانید در میان افرادی که در Ovi عضو هستند جستجو نمایید یا اینکه به هر کسی که از Gmail استفاده می کند دعوتنامه بفرستید ، این امر به این دلیل است که Ovi Contacts به خوبی از G-talk که سرویس IM خود Google  است پشتیبانی می نماید.

 

image
 
image

 

image

 

با توجه به این سرویس شما می توانید به راحتی چت کنید و تقریبا هرکاری را که در مسنجرتان می کردید در اینجا هم انجام دهید . این امکان در کل برای پشتیبانی از ابزارهای مربوط به شبکه های اجتماعی افزوده شده است.

بعلاوه شما می توانید موقعیت  GPS تان را نیز با دوستانتان به اشتراک بگذارید تا آنها براحتی بتوانند از طریق Ovi Maps شما را ردیابی کنند. یا حتی می توانید نام آهنگ مورد علاقه و هنرمند آن را هم که در حال گوش دادن به آن هستید ، را هم به اشتراک بگذارید.

چیزی که ما می توانیم بگوییم این است که این امکانات همانطوری که در تبلیغات نشان داده شده اند به خوبی کار می کنند.برای چت کردن لازم نیست که گوشی طرف مقابل هم به Ovi  مجهز باشد بلکه دوستان شما می توانند از Google talk برای این منظور استفاده نمایند.

 

پخش کننده موسیقی شبیه به XpressMusic

 

پخش کننده موسیقی گوشی Nokia 6710 Navigator به توانمندی گوشی های دیگر سیمبین و یا حتی گوشی های XpressMusic است . این پخش کننده از تعداد زیادی از فرمت های رایج صوتی نظیر Mp3 ، AAC ، eAAC+ و WMA پشتیبانی می کند.

کاملا طبیعی است که این پخش کننده را هم می توان برای پخش در پس زمینه گوشی تنظیم نمود.بعد از این کار سطر جدیدی در صفحه اصلی و در بخش مربوط به تقویم نمایش داده می شود که نشان می دهد در حال حاضر چه آهنگی در حال پخش است.حتی در حالت Power Saver هم می توانید نام آهنگ را ملاحظه کنید.

چیزی که ما دوست داشتیم و شما هم حتما دوست خواهید داشت ، پیمایش آهنگ ها با استفاده از نوار لمسی بود که احساس راحتی زیادی نسبت به استفاده از کلیدهای گوشی ایجاد می کرد.

 

image
 
image

 

می توان آهنگ ها را بر اساس خواننده ، آلبوم ، سبک و آهنگساز مرتب کرد یا اینکه به طور دستی با وارد کردن نام مورد نظر به جستجو پرداخت.آهنگ ها را می توان با بلوتوث ، USB یا دانلود به گوشی منتقل نمود . همینطور برای این منظور می توانید از از یک کارتخوان استفاده نمایید و آهنگها را مستقیما به کارت حافظه تان انتقال دهید.

 

image
 
image

 

image

 

بمحض اینکه انتقال از طریق USB تکمیل شد یا اینکه کارت حافظه را در اسلاتش قرار دادید ، گوشی به طور خودکار از شما برای یافتن فایل های موسیقی وصوتی اجازه می گیرد. اگر اجازه این کار داده شود ، آیتم های یافت شده به آهنگ های قبلی افزوده خواهد شد.

در این پخش کننده ، 5 حالت از پیش تنظیم شده اکولایزر وجود دارد. اگر گمان می کنید که آنها برای شما کافی نیستند می توانید در چند ثانیه حالتهای جدید دیگری هم ایجاد کنید.

 

image
 
image

 

image

 

گوشی Nokia 6710 Navigator از یک ویژگی جدید و خلاقانه به نام Say and Play استفاده میکند. با استفاده از اسپیکر مخصوص و سیستم تشخیص صدا ، با گفتن نام آهنگ یا نام خواننده ، گوشی شروع به پخش کردن آهنگ مورد نظر شما می کند.

این ویژگی جدید از زبان انگلیسی و زبان های نصب شده پیش فرض واسط کاربری گوشی پشتیبانی می کند. گرچه این نرم افزار باید قابلیت درک عنوان ذکر شده با تلفظ های گوناگون را هم داشته باشد.

برای جستجوی آهنگ ها ، Say and Play از اطلاعاتی که همراه با آهنگ ذخیره شده اند استفاده می کند. با توجه به اطلاعات ذخیره شده و نام آهنگ ، گوشی فایل مخصوصی را ایجاد می کند.

 

خروجی صدای عالی
 

کیفیت صدای گوشی های نوکیا از زمانی که شروع به انجام تست های صوتی کرده ایم به طور قابل ملاحظه ای در حال بهبود است. گوشی Nokia 6710 Navigator گام بعدی نوکیا است و می تواند حتی باگوشی های خاص موسیقی و پلیرها رقابت کند. تمامی نتایج این گوشی در  تست های ما ، بدون هیچ نوع نقصی ، عالی هستند.

با نگاهی به نتایج آزمایش های گذشته ، به راحتی می شود نتیجه گرفت که تا به حال هیچ گوشی ای بهتر از Nokia 6710 Navigator عمل نکرده است.از پاسخ به  فرکانس های کاملا نزدیک تا کتنرل سطح نویز عالی و پویا ، این گوشی واقعا فوق العاده عمل کرد.

 

image
 

 

پخش کننده ویدیویی
 

گوشی Nokia 6710 Navigator از Real player برای پخش کلیپ های ویدیویی استفاده می کند و قادر

 به پخش این کلیپ ها در هر دو حالت معمولی و تمام صفحه است. در حالت تمام صفحه ، متن مربوط به کارکرد کلیدهای اصلی مخفی شده و شما نمی توانید آنرا ببینید . به محض فشردن یک کلید منوی مربوط به آن کلید باز می شود .

یک بخش معروف Video center هم وجود دارد که به امکانات گالری می افزاید و همین طور قابلیت دانلود ویدیو را نیز فراهم می کند.

با توجه به اندازه صفحه نمایش ، نمی توان پخش ویدیو را به عنوان نقطه قوت گوشی در نظر گرفت. و برای تایید این حرف ، باید بگویم که اگر می خواهید فیلم هایی با فرمت های DivX/XviD ببینید باید نرم افزار مخصوصی را برای این منظور نصب نمایید.

 

image
 
image

 

رادیو FM با RDS
 

رادیوی اف ام در گوشی Nokia 6710 Navigator رابط ساده ای دارد و می تواند به طور خودکار ایستگاه های رادیویی را اسکن و برای شما ذخیره نماید. این رادیو از RDS و Visual Radioهم پشتیبانی می نماید. اگر به اینترنت دسترسی داشته باشید ، نرم افزار Visual Radio می تواند نام تمامی ایستگاه های محلی را دانلود کرده و در گوشی ذخیره نماید.

 

image
 
image

 

image

 

گالری عکسی در حد گالری های سری N
 

گالری عکس بسیار جالب و خوشایند است و همانی است که در گوشی های سری N نوکیا به کار رفته است. اگر یکی از جهت های کلید 4-جهته را نگهدارید عکس ها با سرعت بیشتری به حرکت در می آیند .اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که عادت ندارید فایل هایتان را مرتب کنید ، این کار به شما اجازه می دهد که براحتی از چندین عکس بگذرید تا به فایل مورد نظر خود برسید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

بر خلاف N85 ، بزرگنمایی در این گوشی با توجه به پردازنده 600MHz بسیار سریع صورت می گیرد.وقتی بزرگنمایی در حالت 100% قرار دارد کمی کند به نظر می آید اما با افزایش بزرگنمایی تا 400 %  ، سرعت هم بالاتر می رود. بزرگنمایی در ابعاد کوچک(حدود 10%) انجام می شود و عمل Panning هم به سرعت انجام میگیرد.

وقتی در مورد بزرگنمایی صحبت می کنیم ، نوار لمسی بزرگنمایی هم به میدان می آید. درست است که  این نوار مخصوص این کار ساخته نشده ، اما از بسیاری از گوشی های لمسی کنترل بهتری را بر روی عکس مهیا می کند. اگرچه سرعت گوشی هم در این تجربه خوشایند تاثیر می گذارد.

گالری ، یک امکان اسلاید شو با افکت های قابل سفارشی سازی و تاخیرهای زمانی دلخواه بین عکس ها هم ارائه می دهد. همچنین می توانید تعیین کنید که اسلاید شو به کدام سمت حرکت کند-قبل از عکس انتخابی یا بعد از آن- و همین طور آهنگی را هم برای پخش با آن می توانید تعیین کنید. البته اگر ترجیح می دهید قابلیت غیرفعال کردن موسیقی هم وجود دارد.

در این گالری همین طور از یک سیستم خوب برای برچسب گذاری یا tagging تصاویر استفاده شده است. علاوه بر برچسب های جغرافیایی موقعیت که به طور خودکار توسط دوربین به عکس ها افزوده می شود شما می توانید به هر عکس هر تعدادی که بخواهید برچسب نسبت دهید و سپس از آنها به عنوان فیلتر استفاده نمایید. همین طور گزینه ای برای چینش عکس ها در آلبوم های مجزا هم در گالری تعبیه شده است.

 

image
 
image

 

دوربین عالی ، ضبط ویدیویی نه چندان خوب
 

Nokia 6710 Navigator به یک دوربین 5 مگا پیکسلی مجهز است و عکس هایی تا اندازه 2592x1944 پیکسل را پشتیبانی می کند.این دوربین از یک فلاش دوگانه LED استفاده می کند اما لنز آن هیچ محافظی ندارد.این ، یعنی این که اثر انگشت به راحتی می تواند بر روی محافظ شیشه ای لنز باقی بماند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

با توجه به تنظیمات دوربین ، دوربین  Nokia 6710 Navigator امکانات محدودی دارد.گرچه می توان از چندین حالت برای عکاسی استفاده کرد  ،  اما کنترل محدودی بر روی نور وجود دارد و شما فقط می توانید آنرا به صورت کم(low) ، متوسط(medium) ، زیاد(High) و تنظیمات خودکار(auto setting) تنظیم نمایید. این موضوع در رابطه با وضوح و کنتراست هم صدق می کند.

در سمت چپ صفحه نواری از میانبرها برای تنظیمات وجود دارد.شما می توانید با توجه به نیازتان و دسترسی سریع تر به تنظیمات ، میانبرهایی را حذف کنید و یا میانبرهایی به این نوار اضافه کنید.

تنظیمات دیگری همچون کنترل فلاش ، تایمر(2 ، 10 و 20 ثانیه) ، حالت شب ، حالت پانوراما و حالت عکاسی چندگانه یا Multi shot هم وجود دارد.حالت Multi shot ، اگر کلید شاتر را رها کنید تا 6 عکس پی در پی و اگر کلید را نگه دارید تا هنگامی که حافظه پر شود، به ثبت عکس ها می پردازد. بعد از عکاسی می توانید عکس هایی را از میان تمامی عکس های ثبت شده ،برای ذخیره شدن انتخاب نمایید.

همچنین گزینه ای وجود دارد که به شما امکان می دهد تا با وقفه های زمانی که خودتان تنظیم

 

می کنید ، عکس های متوالی بگیرید. این زمان از چند ثانیه تا 30 دقیقه قابل تنظیم است.همین طور می توانید از افکت های رنگی مانند sepia  ، negative ، سیاه و سفید و vivid  هم استفاده کنید.

 

کیفیت عکس
 

کیفیت عکس ها به طور کلی خوب است و نمایش جزئیات تحسین برانگیز است. کمی نویز وجود دارد اما مقدار آن قابل قبول است. الگوریتم کاهش نویز به خوبی متعادل سازی شده و جزئیات را از بین نمی برد.

کنترل دامنه پویا (Dynamic Range)خیلی جالب نیست و گوشی قسمت های روشن را کمی حذف می کند،  اما حداقل جزئیات سایه ها را در سطح مطلوبی حفظ می کند.الگوریتم واضح سازی عکس ها هم بهینه شده است ،گرچه نتیجه کارکمی مصنوعی به نطر می رسد اما این مورد فقط در تست رزولوشن ترکیبی مشخص می شود

این گوشی تصاویر ویدیویی را با کیفیت VGA و با نرخ فریم  15fps در فرمت MPEG-4 ضبط می کند.گرچه این دستاورد بزرگی به شمار می رود اما کیفیت ویدیوهای ضبط شده بسیار پایین است.فشردگی بیش از حد انجام می شود و نرخ فریم به نظر غیر واقعی می آید و هیچگاه شبیه به 15fps نیست.

 

رزولوشن ترکیبی
 

6710 را در برابر همسایه اش 6700 کلاسیک قرار دادیم  که یکی از بهترین 5 مگاپیکسلی هایی است که تا به حال دیده ایم. 6710 در رزولوشن های افقی بهتر عمل کرد اما در رزولوشن های عمودی این طور نبود . درکل تفاوت زیادی مشاهده نشد . الگوریتم کاهش نویز در 6710 باعث شد این گوشی مقداری از رقیبش پیشی بگیرد.

 

امکانات ارتباطی کامل
 

گزینه های انتقال داده متعددی در Nokia 6710 Navigator وجود دارند.هر شبکه انتقال داده رایجی که وجود دارد توسط آن پشتیبانی می شود و همین طور امکانات اتصالی مثل USB2.0 و بلوتوث با AD2P هم تعبیه شده اند.سرعت انتقال داده HSDPA در حالت دریافت تا حدود 10.2 mbps و HSUPA در حالت ارسال حدود 2mpbs است.  Nokia 6710 Navigator از Wi-Fi هم پشتیبانی می کند.

همین طور یک کارت حافظه در این گوشی وجود دارد که در صورت در دسترس بودن کارتخوان می توانید داده هایتان را مستقیما به کارت حافظه منتقل سازید. اسلات کارت حافظه در سمت چپ گوشی قرار دارد که زیر یک کاور پنهان است .

 

مرورگری که یوتیوب را دوست دارد
 

گشت و گذار در اینترنت به وسیله گوشی های هوشمند نوکیا یک تجربه لذت بخش است. و Nokia 6710 Navigator هم با رندر عالی صفحات وب جز این دسته به شمار می رود.اغلب صفحات به گونه ای که در PC ها دیده می شوند، در گوشی هم نمایش داده می شوند. سرعت مرور صفحات خوب است اما هنگام باز کردن صفحات سنگین ممکن است مرورگر چند ثانیه دچار مشکل شود.

اشاره گر مجازی که در این مرورگر قرار داده شده به شما کنترل بیشتری بر روی صفحه می دهد. کنترل D-pad  به اندازه گوشی i7110 سامسونگ یا حتی گوشی های بلک بری راحت نیست اما به هرحال کارش را به خوبی انجام می دهد.

در اینجا هم نوار بزرگنمایی لمسی به خوبی عمل می کند و پیمایش صفحات پیچیده وب را آسان و لذت بخش می کند.

همچنین می توانید در وب سایت های بزرگ که پیمایش آنها کسل کننده است از mini map استفاده نمایید که لیستی از لینک ها را نشان می دهد.میزان بزرگنمایی به راحتی و با استفاده از چند بار فشردن کلید قابل انجام  است . برای این منظور می توانید از نوار بزرگنمایی که در زیر صفحه نمایش قرار دارد هم ، استفاده کنید. این مرورگر از حالت تمام صفحه نیز پشتیبانی می کند.

غیر از کلیدهای معمول ، مرورگر Nokia 6710 Navigator یک نوار ابزار هم دارد که با فشردن کلید یک یا نگه داشتن کلید وسط در فضای خالی صفحه نمایش داده می شود.شما می توانید میانبرهای موجود در این صفحه مانند Subscribe یا manager را هم بنا به نیاز خودتان تغییر دهید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

مرورگر نوکیا 6710  امکان پشتیبانی از فایل های فلش را هم دارد . این مرورگر بسیاری از سایت های فلش را به خوبی نمایش داد اما در برخی دیگر مانند بازی ها به مشکل خورد.به نظر می رسد که دلیل این امر ، محتویات فلش مخصوص نسخ 9یا بالاتر هستند. گرچه نحوه کدگذاری ویدیو های فلش هم تاثیر گذار است . با این حال در سایت Youtube  به کلیپی بر نخوردیم که نتوان آن را پخش کرد.

 

image
 
image

 

ویدیو های فلش در مرورگر 6710 مشکلی ایجاد نمی کند و شما می توانید ویدیوهای سایتهایی مانند Youtube را در آن به راحتی تماشا کنید.اگرچه در سایت هایی مثل Dailymotion و  Vimeo نتوانستیم کلیپی را باز کنیم.

 

image

 

سازمان دهنده و نرم افزار ها
 

Nokia 6710 Navigator مثل سایر گوشی های هوشمند سیمبین ، طیف گسترده ای از امکانات را برای مدیریت زمان ارائه می دهد. فقط لازم است که بدانید به چه ابزاری نیاز دارید و حتما آنرا در گوشی تان خواهید یافت.

ما بررسی نرم افزارها را با نرم افزار calendar یا تقویم شروع می کنیم . در این نرم افزار از سه حالت مختلف نمایش هفتگی ، ماهانه و سالانه می توان استفاده نمود. و پنج نوع حالت برای ثبت رویدادها در نظر گرفته شده اند که عبارتند از قرار ملاقات (meeting )، یادداشت(memo)، سالگردها (Anniversary) ، کارهای که باید انجام بدهم (To do) و یک امکان جدید به نام تقاضای ملاقات (meeting request).

 

image
 
image

 

image
 
image

 

Mobile office از جمله نرم افزارهای نصب شده است که به شما اجازه می دهد تا فایل های word ، Excel ،PowerPoint و همین طور فایل های PDF را مشاهده نمایید.امکان ویرایش فایل هادر این گوشی وجود ندارد(حتما می دانید که ما در مورد سری E صحبت نمی کنیم).اما QuickOffice می تواند به راحتی فایل های آفیس 2007  را هم باز کند.

اگر می خواهید که از امکان ویرایش فایل ها هم استفاده کنید می توانید نسخه کامل نرم افزار را از Nokia Download Center خریداری نمایید.جز بعدی در نرم افزارها نرم افزار ZIP manager است که به شما اجازه می دهند تا فایل های فشرده را بر روی گوشی خود باز کنید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

برخی دیگر از نرم افزار های همراه گوشی ، نرم افزار های مبدل واحد(unit converter) ، ماشین حساب(calculator) و همین طور voice recorder و نرم افزار Notes هستند.چون با کاربرد این نرم افزارها اشنا هستید پس زیاد وارد جزئیات کار آنها نمی شویم. ActiveNotes به شما اجازه می دهد که به یادداشت های تان محتویات چندرسانه ای هم بیافزایید.

 

image
 
image

 

image

 

نرم افزار alarm به شما اجازه می دهد تعداد زیادی هشدار ، با نام های جداگانه ، روزهای مجزا و همین طور الگوی تکرار مجزا ، تنظیم نمایید.

 

image
 
image

 

image

 

اگر از مدیریت فایل ها در گالری ناراضی هستید(که حتی ، امکان ارسال چندین آیتم با هم را فراهم می کند) شما می توانید از نرم افزار file manager استفاده کنید که هر امکانی از قبیل کپی فایل ها ، انتقال فایل ها به پوشه های دیگر و ایجاد پوشه های جدید با نام دلخواهتان را ممکن می  سازد .

 

image
 
image

 

image

 

در Nokia 6710 Navigator هم نرم افزار مفید search  تعبیه شده است .با استفاده از این نرم افزار می توانید تقریبا هر آیتمی را که در گوشی با کلمه کلیدی داده شده مطابقت کند بیابید.از پیام های گرفته تا نشان گذاری ها(landmark) ،تمامی بیت های داده ها چک شده و سپس نتایج روی صفحه نمایان خواهد شد.

 

image
 
image

 

در پایان ، باید به دیکشنری اشاره کنم که Nokia 6710 از آن استفاده می کند و دارای گستره وسیعی از واژگان است. زبان انگلیسی زبان پیش فرض این دیکشنری است ، اما شما می توانید از دوازده زبان دیگری که در سایت نوکیا وجود دارد هم استفاده کنید.

 

image
 
image

 

مقصدیابی GPS : آماده برای فتح جاده ها
 

Nokia 6710 Navigator با گیرنده GPS ،AGPS  و نرم افزار Ovi maps کامل می شود. بهتر از همه این ها ، به شما یک مجوز دائمی استفاده از مقصدیاب در حین رانندگی داده می شود .

نرم افزار Ovi maps 3.0 به طور پیش فرض روی این گوشی نصب است و با امکانات سخت افزاری مخصوص این گوشی ، می توانید از آن راحت تر استفاده کنید. دکمه اختصاصی نقشه ها بخصوص در مواقعی که نباید حواس تان پرت شود مثل رانندگی بسیار خوب عمل می کند . نوار بزرگنمایی لمسی حتی از آن هم بهتر است . این نوار بسیار حساس است و عمل بزرگنمایی را با توانایی خاصی انجام می دهد.

نرم افزار Nokia Maps بسیاری از کشورها را پوشش می دهد واطلاعات اضافی از قبیل اطلاعات ترافیک ، راهنمای شهر ها و امثال آنرا فراهم می کند.برای استفاده از این امکانات اضافی باید آنها را خریداری نمایید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

این نرم افزار ازظاهر خوبی برخوردار است و برنامه ریزی الگوریتم های مسیریابی آن به راحتی می تواند سفارشی سازی شود.ویژگی مورد علاقه ما در این گوشی حالت نمای سه بعدی است که متاسفانه با هر بار اجرا کردن مجدد نرم افزار باید آنرا دوباره فعال کرد.اگر این نرم افزار آخرین حالتی را که از آن استفاده می کرد به خاطر می سپرد ، خیلی بهتر بود.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

از نرم افزار Ovi maps می توان برای مقصدیابی در هنگام پیاده روی هم استفاده کرد . همچنین می توانید گیرنده GPS گوشی را غیر فعال و از گوشی بعنوان یک نقشه الکترونیکی استفاده نمایید.خبر خوب این است که برای استفاده از نقشه ها لازم نیست حتما به شبکه بیسیم دسترسی داشته باشید یا نقشه ها را دانلود کنید .

با استفاده از سنسور شتاب سنج هنگامی گوشی را کج کنید ، صفحه هم می چرخد. نسل قبلی گوشی های Navigator حتی به طور دستی هم این امکان را پشتیبانی نمی کرد.

Nokia 6710 Navigator همچنین می تواند به عنوان یک قطب نمای دیجیتال نیز عمل نماید. این قابلیت در نرم افزار Ovi maps وجود دارد و برای استفاده از آن شما باید توسط GPS ابتدا موقعیت فعلیتان را مشخص نمایید.قطب نما یا سنسور مغناطیس سنج گوشی به طور پیش فرض روشن است اما تا هنگامی که سیستم turn-by-turn  روشن است نمی توان از آن استفاده کرد.

متاسفانه قطب نما بدون توجه به اینکه شما قبلا آنرا را خاموش کرده اید یا نه ، بعد از اجرای نرم افزار Maps به طور خودکار روشن می شود.هنگامی که شما سیستم مسیریابی turn-by-turn رافعال کرده اید و از مقصدیاب در حین رانندگی استفاده می کنید ، روشن بودن قطب نما باعث می شود که صفحه نه به سمتی که شما رانندگی می کنید بلکه به سمت شمال بچرخد و و این خیلی آزار دهنده است.

غیر از این مورد ، هنگامی که در حال پیاده روی هستید قطب نما وسیله بسیار کارآمدی است و برای تطابق در کوچکترین تغییر بوجود آمده در مسیر حرکت شما ، صفحه را می چرخاند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

به هر حال اگر شما هنوز هم از نرم افزار Ovi maps ناراضی هستید می توانید از نرم افزارهایی که شرکت های دیگر با امکانات فراوان تهیه می کنند استفاده نمایید.

در کل کارآیی GPS گوشی Nokia 6710 Navigator با توجه به حساسیت قابل قبول گیرنده GPS خوب است و نیازهای برخی از افراد و نه همه آنها را برآورده می سازد.

 

بازی ها : حرکت پنهانی N-gage
 

در این گوشی 5 بازی از قبل نصب شده وجود دارد که در گستره ای از بازی های ساده و سریع تا بازی های جدی تر را در بر می گیرند. این بازی ها برای هدر دادن وقت کافی بنظر می رسند.

اولین بازی ، بازی Bounce tales است که دارای سبکی کارتونی است و به دنبال کردن ماجراهای یک توپ می پردازد.Brain champ مجموعه ای است از بازی ها معمایی ساده ، پازل ها و مسائل ریاضی ساده(مثل ؟=4+2).پازل ها ممکن است ساده به نظر بیایند اما به هر حال چون زمان محدودی برای سرهم کردن آنها دارید ، شما را سرگرم می کنند.

اگرچه N-gage رسما پشتیبانی نمی شود اما ما N-gage را روی این گوشی نصب کردیم و 6710 توانست بازی هایی نظیر Spore Origins و Asphalt 4:Elite Racing trouble free را اجرا کند. به سختی می توان این گوشی را یک گوشی برای انجام بازی دانست اما نگران نباشید این گوشی شما را از بازی کردن بازی های جدید باز نخواهد داشت.

 

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image
 

 

سخن پایانی

 

در پایان بررسی گوشی Nokia 6710 Navigator می توانم بگویم که این گوشی در ابتدا به دلیل اسمش ساخته شده است اما این تنها چیزی نیست که این گوشی در آن از خود توانمندی نشان می دهد.

دوربین این گوشی عالی است ، کیفیت صدای این گوشی واقعا فوق العاده است و امکانات نرم افزاری این گوشی دست کمی از گوشی های هوشمند نوکیا ندارد.امکانات ارتباطی یکی از نقاط قوت گوشی است .پردازنده سریع گوشی هم یکی دیگر از مشخصات کلیدی آن به شمار می رود.

 هنگامی که جعبه حاوی گوشی را باز می کنید گوشی را در حالت آماده به کار برای جهت یابی ماهواره ای می یابید . شما یک نگهدارنده مخصوص ماشین دریافت می کنید که به راحتی نصب می شود و بسیار محکم است.

نقشه های محلی به طور پیش فرض نصب شده اند و یک مجوز دائمی استفاده از راهنمای صوتی وجود دارد . شما می توانید آنرا فعال کرده ، مسیر را تنظیم کنید و راه تان را در پیش بگیرید.

برنده رقابت در این بخش مشخص است .نرم افزارهای مقصدیاب کامل کمیاب هستند و اگر یکی از آنها به طور پیش فرض نصب شده باشد اغلب به همراه راهنمای صوتی آزمایشی عرضه می شود. و اگر شما بخواهید هزینه ای پرداخت کنید آن موقع ، گوشی های هوشمندی که گیرنده GPS  دارند ، به صرفه تر هستند.

گوشی Navigator پیشین نوکیا یعنی 6210 امکانات کمتری نسبت به این گوشی ارائه می دهد (دوربین 3 مگاپیکسلی ، پردازنده کندتر ، پورت صوت 2.5 میلی متری و نبود WLAN) که در کل این گوشی را نسبت به 6710 در رده پایین تری قرار می دهد اما 6210 با قیمت کمتری عرضه می شود.

اگرچه قیمت این گوشی رو به نزول است اما باید توجه داشت که این گوشی فقط با یک مجوز شش ماهه مقصدیابی در حین رانندگی عرضه می شود.

یا حتی می توانید یک قدم به عقب تر بازگردید و نگاهی به Nokia 6110 Navigator بیاندازید. مجوز های دائمی بدون تاریخ انقضا با این گوشی عرضه می شود و  نیازی نیست که در این مورد نگران باشید.

یک گوشی قدیمی تر HTC Touch Cruise است که از نرم افزار مقصدیاب TomTom و یک نقشه رایگان استفاده می کند اما با توجه به قدیمی بودن گوشی و قیمت نسبتا بالای آن کمکی در این مورد نمی کند.

یا می توانید دیدتان را عوض کنید. یقینا ارزش مجوز دائمی که به همراه گوشی Nokia 6710 Navigator عرضه می شود بر قیمت آ ن تاثیر می گذارد و برخی ممکن است تمایل داشته باشند هزینه جداگانه ای برای این مجوز بپردازند و گوشی کاملا متفاوتی انتخاب نمایند. همانطور که گفتیم ، صرفنظر کردن از نرم افزارها و مجوز های مخصوص باعث بازگشت صد یورو از پولتان خواهد شد. ممکن است که حساب و کتاب بکنید و گوشی ای با قیمت صد یورو ارزانتر بخرید که کاملا با نیازهایتان مطابقت داشته باشد.

گوشی  Nokia HYPERLINK "http://www.gsmarena.com/nokia_5800_xpressmusic-2537.php"5800 HYPERLINK "http://www.gsmarena.com/nokia_5800_xpressmusic-2537.php"XpressMusic یک جانشین مناسب برای Nokia 6710 Navigator است که قیمتش بهتر است و صفحه نمایش لمسی و  با کیفیت آن به راحتی 6710 را مغلوب می کند. یا حتی شما می توانید تاچ اسکرین ها را نادیده بگیرید و به سراغ گوشی های مخصوص عکاسی با صفحه نمایش AMOLED مانند N85 بروید.

در میان گوشی های HTC هم گزینه های متعددی وجود دارد. اجازه دهید با گوشی HTC Touch 3G شروع کنیم که رزولوشن صفحه نمایش آن با 6710 برابری می کند اما اندازه آن بزرگتر است. نکته دیگر این است که برای سیستم عامل Windows Mobile نرم افزارهای مقصدیاب زیادی وجود دارد. این گوشی همین طور امکان ویرایش فایل ها و Microsoft Exchange را هم فراهم می کند. با صرف هزینه بیشتر ، میتوانید گوشی Touch Cruise 09 را خریداری کنید که وسایل جانبی و حافظه RAM بیشتری در اختیارتان می گذارد. گوشی HTC Touch Diamond از رزولوشن چهار برابر برای پشتیبانی از TouchFLO 3D استفاده می کند. اگرچه اسلات کارت حافظه ای در این گوشی وجود ندارد و باید از حافظه 4 گیگابایتی داخلی این گوشی استفاده نمایید.

 

همین طور سامسونگ هم یک یا دو مدل در این زمینه معرفی کرده است. گوشی Samsung i8510 یک گوشی تقریبا عظیم الجثه چندرسانه ای است اما می تواند به عنوان ابزار مقصدیابی نیز به کار گرفته شود.گوشی i900 Omnia یکی دیگر از مبارزان سامسونگ در این رده است که در عکاسی توان رقابت با INNOV8 را ندارد اما صفحه نمایش 3.2 اینچی آنرا در موقعیت مناسبی برای انتخاب به عنوان یک ابزار مقصدیاب قرار می دهد. البته این ها راه های ارزان قیمتی نیستند اما باید توجه داشته باشید که مقصد یابی تنها یکی از کارهایی است که این گوشی ها می توانند انجام دهند.

خب ،سخت می توان یک رقیب واقعی برای گوشی 6710پیدا کرد که بتواند تمام قابلیت های آن را داشته باشد . هنگامی که تمامی قابلیت های آن را در نظربگیریم به ابزار با ارزشی برای افرادی که زیاد مسافرت می کنند تبدیل می شود. برای آنها 6710می تواند جایگزین ابزارهای زیادی از جمله GPS اختصاصی و همچنین پلیرها شود البته گوشی های هوشمند زیادی برای ربودن بازار این گوشی دندان تیز کرده اند اما در نهایت بازار رقابتی موهبتی برای کاربران نهایی است که هم قیمت های مناسب و هم گزینه های متعددی در اختیار آنها می گذارد.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)