خانهبررسی‌ها
Nokia 6210 Navigator

Nokia 6210 Navigator

مدتی است که به­کارگیری GPS داخلی در گوشیها از مهمترین ویژگیهای یک گوشی به حساب می­آید و مطمئناً ...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۳/۳
                                  

 

مروری بر NOKIA 6210 Navigator

 

مدتی است که به­کارگیری GPS داخلی در گوشیها از مهمترین ویژگیهای یک گوشی به حساب می­آید و مطمئناً نسل جدید گوشیها دارای این ویژگی کلیدی یعنی رهیابی و نیز قابلیتهای ارتباطی بی­سیم و پرسرعت هستند.6210 ازجمله گوشیهای نوکیاست که محوریت اصلی آن امکان رهیابی با استفاده از GPS داخلی و نیز     A-GPS و نقشه Nokia Maps 2.0 و نیز یک قطب نما میباشد. علاوه بر این 6210 دارای ویژگیهای  فوق­العاده ای که در گوشیهای اسمارت فون نوکیا وجود دارد نیز هست .

image
 
image
 

image

ویژگیهای کلیدی

 

            - GPS داخلی به همراه A-GPS، قطب نما، گواهینامه 6ماهه رهیابی و استفاده از نقشه Nokia Maps 2.0

            - استفاده از 4 باند EDGE/GPRS/GSM

            - استفاده از 2 باند HSDPA،باسرعت 3.6 مگابیت در ثانیه

            - صفحه نمایش با سایز 2.4 اینچ و رزولوشن QVGA و قابلیت نمایش 16میلیون رنگ

            - سیستم­عامل سیمبین نسخه 9.3 به همراه اینترفیس نسخه سوم سری 60 به همراه FP2

            - دوربین 3.2مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک و فلاش

            - بلوتوث نسخه 2.0 با A2DP و USB 2.0

            - شتاب سنج داخلی جهت قابلیت چرخش اتوماتیک صفحه و Silentکردن تماس

            - رادیو FMبا RDS

            - اسلات کارت Micso SD به همراه یک کارت 1گیگابایتی و قابلیت ارتقای آن تا 8گیگابایت

            - حافظه داخلی 120مگابایت و 64مگابایت RAM و پردازنده ARM II با سرعت 369مگاهرتز

            - اینترفیس پرسرعت

 

معایب اصلی

 

            - سایز متوسط صفحه نمایش

            - عدم وجود امکان Wi-Fi

            - نبودن درپوش روی لنز دوربین

            - نامناسب بودن درپوش باتری

            - فشرده بودن ردیف اول دکمه های صفحه کلید

6210Navigator درواقع ادامه دهنده 6110Navigator نوکیاست که به نظرمیرسد از برخی جهات نسبت به آن ارتقا یافته است. در 6110 از اینترفیس نقشه Route66 استفاده شده در حالیکه 6210 دارای نقشه Nokia Maps 2.0 است. همچنین امکان شتاب­سنج و چرخش اتوماتیک صفحه و نیز بکارگیری اینترفیس نسخه سوم سری 60 و FP2 ازجمله تفاوتهای 6210نسبت به 6110 است.

image
 
image

محتویات بسته 6210

 

لوازم جانبی استاندارد گوشیها مثل هندزفری،کابل USB،CDنرم­افزار مخصوص گوشی، شارژرDC،دفترچه راهنمای کاربر و کارت حافظه 1گیگابایتی از جمله محتویات بسته خریداری شده این گوشی هستند. در حالیکه در بسته بندی 6110 یک کارت حافظه 512 مگابایتی عرضه می شد.

image
 
image
 

image
 
image

طراحی و ساختار ظاهری

 

ابعاد این گوشی 16.9×49×103 میلیمتر با وزن 117 گرم است که نسبت به 6110 تفاوت زیادی نکرده است. قرارگیری گوشی در دست و یا در جیب بسیار راحت است و مکانیسم کشویی آن نیز به خوبی عمل می کند.

image

این گوشی 3Gدارای یک دوربین دوم مربوط به مکالمات ویدیویی در بالای صفحه و درکنار سنسور نوری میباشد. صفحه نمایش 2.4 اینچی در وسط و در زیر آن دکمه های چند منظوره بزرگی قراردارند که در دوطرف کلید 4 جهته قرارگرفته اند.

image

از دکمه END جهت خاموش/روشن کردن گوشی نیز می توان استفاده کرد. همچنین دکمه مربوط به منوی اصلی سیمبین و دکمه Cن و نیز دکمه مخصوص جهت­یابی Navigator نیز در روی کشویی گوشی قرارگرفته اند.

image
 
image

در زیر کشویی گوشی نیز صفحه کلید عددی با دکمه های بزرگ و مناسب قرارگرفته که به ندرت ایجاد اشتباه تایپی می کند و تنها نکته آن هم به هم فشرده بودن کلیدهای ردیف اول است. این صفحه کلید شبیه به صفحه کلید  6220 نوکیاست.

image
 

image
 
image

در کناره بالایی گوشی محل اتصال شارژر و جک 2.5 میلیمتری هدفون قراردارد. در کناره سمت راست دکمه تنظیم ولوم صدا و دکمه مخصوص دوربین با سایز مناسب و در کناره سمت چپ پورت microUSB و اسلات کارت حافظه microUSB دیده می شوند.

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image

پشت گوشی با پلاستیک مات پوشیده شده است که اثر انگشت روی آن نمی ماند. در بالای لنز دوربین یک فلاش و در سمت چپ آن بلندگوی گوشی قراردارد. درب باتری بسیار محکم است و برای بازکردن آن باید کمی به آن کلنجار رفت. در زیر درب باتری BL-5F با ظرفیت 950mAh و نیز سیم کارت قراردارد. عمر باتری کاملاً مشابه 6110 است . باتری 6210 میتواند تا 4ساعت بطور مداوم در حالت GPS و اتصال به ماهواره دوام بیاورد.

image
 

image
 
image
 

image
 
image

صفحه نمایش

 

صفحه نمایش Navigator 6210 دارای رزولوشن QVGA با سایز 2.4 اینچ بوده و میتواند 16 میلیون رنگ را نمایش دهد و در زیر نور مستقیم خورشید نیز خوانایی خودرا حفظ میکند. متاسفانه فونت نوشته های گوشی خیلی ریز است و گاهی اوقات خوانایی را با مشکل مواجه می کند.

image
 
image

قابلیتهای تلفنی

 

می توانید از قابلیتهای تلفنی و ارسال و دریافت سیگنال این گوشی مطمئن باشید. همچنین دریافت و ارسال صدا هنگام مکالمه به شفافیت شیشه است و هیچگونه نویز یا اختلالی درصدا وجود ندارد. با استفاده از شتاب سنج داخلی گوشی می توان با یک تکان صدای زنگ گوشی را Silent کرد.

image

سیستم عامل سیمبین

 

6210Navigator دارای سیستم عامل سیمبین 9.3 با اینترفیس نسخه سوم سری 60 و FP2 است که از لحاظ گرافیکی در سطح بالایی قراردارد. اولین نکته در این اینترفیس ایجاد یک حالت استندبای جدید است که دسترسی به بسیاری از آیکنهای پرکاربرد در آن ممکن است. همچنین Task Manager در این گوشی بصورت گرافیکی بوده و در شکل یک پنجره pop-up نمایان میشود. ویژگی انیمیشنی برای آیکنهای منوی اصلی وجود دارد. وجود 64 مگابایت RAM و پردازنده مناسب هیچگونه مشکلی را در اجرای برنامه های مختلف بطور همزمان ایجاد نمی کند.

image
 

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image

وجود 120مگابایت حافظه داخلی و 1گیگابایت کارت حافظه فضای لازم برای ذخیره اطلاعات و برنامه ها را فراهم میسازد. 4حالت مختلف برای چیدمان منوی اصلی وجود دارد که از جمله آنها بصورت Vشکل سه بعدی، بصورت نعل مانند چرخشی و نیز بصورت شبکه های 4×3 هستند. 4 تم گرافیکی نیز بصورت پیش­فرض روی گوشی نصب شده­اند.

image

 

image
 
image
 

image
 
image

دفترچه تلفن

 

مثل دیگر گوشیهای سیمبین 6210 نیز دارای یک دفترچه تلفن نامحدود با امکان ذخیره فیلدهای اطلاعاتی مختلف برای شماره­های مختلف است. امکان مرتب کردن شماره ها، گروه بندی آنها و نیز تخصیص زنگ یا عکس یا فایل ویدئویی خاص به هرکدام به راحتی امکان پذیر است. برنامه Call log تا 20 تماس اخیر را از هر نوع تماس نگهداری میکند که از طریق دکمه CALL قابل دسترسی است. اما نرم­افزار Call log که از منوی اصلی میتوان به آن دست یافت کلیه اطلاعات مربوط به تماسها، پیامها و ارتباطات را با جزئیات کامل در 30روز اخیر نگهداری می کند.

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image

پیامها

 

خوشبختانه صفحه کلید مناسب و دکمه های پررنگ و راحت آن امکان تایپ را به راحتی و بدون غلط فراهم میکند. انواع پیامهای SMS،MMS و ایمیل توسط گوشی پشتیبانی میشود. اینترفیس این بخش مثل بسیاری از سیمبینهاست و قابلیتهایی مثل دریافت Delivery Report و ذخیر آنها در یک فولدر جداگانه نیز وجود دارد. با افزودن یک فایل مولتی مدیا می توان SMS را به MMS تبدیل کرد.

image
 

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image

موزیک

 

فرمتهای مختلفی مثل MP3،AAC،eAAC+ و WMA توسط این گوشی پشتیبانی میشوند. لیست موزیکهای M3U را میتوان به راحتی ایجاد کرده و با یکبار Refresh کردن آن این موزیکهای جدید به playlist اضافه میشوند. امکان جستجوی یک موزیک با تایپ تدریجی نام آن صورت می گیرد. انتقال تراکهای موسیقی از طریق USB و یا بلوتوث صورت می گیرد.

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image

پخش ویدیویی

 

6210 دارای یک Real Player جهت پخش فیلم بصورت عمودی یا افقی تمام صفحه است که البته با استفاده از قابلیت چرخش اتوماتیک صفحه نمایش این قابلیت امکانپذیر می شود. درحالت تمام صفحه کلیدهای کنترلی از روی صفحه محو می شوند.

image
 
image

رادیو FM

 

6210دارای رادیو FM با پشتیبانی RDS است که اینترفیس بسیار مناسب و خوبی دارد و امکان جستجو و ذخیره ایستگاههای رادیویی بصورت اتوماتیک در آن فراهم است.

image
 
image

دوربین

 

6210 دارای دوربین 3.2مگاپیکسلی با ماکزیمم رزولوشن 1536×2048 پیکسل است که دارای فوکوس اتوماتیک و فلاش LED نیز میباشد اما لنز دوربین آن درپوش محافظی ندارد. اینترفیس این دوربین جالب بوده و کلیه امکانات و تنظیمات لازم جهت عکسبرداری خوب را دارد. 5مد مختلف auto focus،flash،self-timer،night mode،panorama،multi-shot در این گوشی وجود دارند. همچنین افکتهای نوری و رنگی و تنظیم سفیدی امکانپذیر بوده و کیفیت عکسها بسیار مناسب است.

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image

ضبط فیلم توسط این دوربین با رزولوشن vga با سرعت 15 فریم در ثانیه و با فرمت MPEG4 انجام می شود.

 

گالری

 

گالری تصاویر این گوشی مثل بسیاری دیگر از سیمبین­های نوکیاست و مرور عکسها توسط کلید 4 جهته انجام میشود. تصاویر را میتوان بصورت افقی یا عمودی و یا تمام صفحه مشاهده کرده و روی آنها زوم کرد. کلیه کارهای مدیریتی روی فایلها مثل کپی، تغییر مکان، ایجاد فولدر و یا تغییر نام توسط File Manager صورت می پذیرد. برنامه Application Manager جهت مدیریت روی برنامه ها و نرم­افزارهای نصب شده روی گوشی است.

image

 

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image

امکانات ارتباطی

 

کلیه امکانات ارتباطی استاندارد مثل USB 2.0، بلوتوث 2.0 با A2DP و نیز HSDPAجهت انتقال پرسرعت اطلاعات وجود دارند. تنها نقص این گوشی در این بخش عدم وجود Wi-Fi می باشد.

 

مرورگر وب

 

مرور صفحات وب یک ویژگی جالب اسمارت­فونهای نوکیاست که قابلیت آپلودکردن انواع صفحات وب بدون توجه به حجم آنها را دارد. یک نقشه کوچک نشاندهنده محل قرارگیری کاربر در صفحات وب بزرگ است.امکان زوم روی صفحات وب وجود دارد.یک مزیت این گوشی چرخش اتوماتیک صفحه است. متاسفانه مرورگر وب این گوشی قابلیت نمایش تمام صفحه را ندارد.

 

Organizer

 

6210دارای برنامه های کاربردی مناسب جهت صرفه جویی در اتلاف وقت می­باشد که از جمله تقویم با قابلیت نمایش بصورت روزانه، هفتگی و ماهیانه است که میتوان برای روزهای مختلف آن رویداد خاصی را تنظیم کرد. همچنین برنامه­های دیگری مثل تبدیل واحدها، ضبط صوت، ماشین حساب و ساعت بیداری در این گوشی وجود دارند. برنامه Mobile Office امکان بازکردن فایلهای آفیس مثل Word،Excel و PDF را فراهم می­آورد.

image

 

image
 
image

 

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image
 

image
  
image

همچنین سه بازی Marble،Jelly chase و Brain champion بصورت پیش­فرض روی گوشی نصب شده­اند.

image
 

image
 
image

GPS

 

مطمئناً مهم­ترین مشخصه و ویژگی 6210Navigator بهره­گیری از GPS و امکان جهت­یابی و رهیابی است. ازلحاظ نرم­افزاری، Nokia Maps2.0 آخرین ورژن نرم­افزاری است که نقشه­های الکترونیکی را برای کاربر فراهم می­آورد.

image
 
image

ازلحاظ سخت­افزاری نیز 6210 دارای یک دکمه مخصوص GPS است که با یکبار زدن آن وارد نقشه­های GPS میشوید. همچنین یک قطب­نمای داخلی نیز جهت رهیابی عابرپیاده استفاده میشود. با استفاده از Nokia Maps 2.0 میتوان آخرین و به­روزترین نقشه­هارا دانلود کرد. همچنین راهنمای صوتی را نیز میتوان بصورت ماهیانه و با پرداخت هزینه­ای دریافت کرد. همچنین با استفاده از A-GPS و نیز اتصال دیتا میتوان راحت­تر و سریعتر به ماهواره متصل شد و اتصال ماندگارتری داشت . گیرنده GPS این گوشی دقت خوبی برای نمایش مکان گوشی دارد.

image

 

image
 
image
 

image
image

بکارگیری این Navigator در ماشین امکان راهنمای صوتی و تصویری را نیز دراختیار شما می گذارد.

 

4 مد مختلف برای نمایش نقشه وجود دارد که عبارتند از MAP،MAP3D،Satellite و Hybrid که بهترین آنها MAP3D است. با انتخاب هرکدام از این مدها نمای نقشه و آیکنهای اطلاعاتی روی آن متفاوت است. البته گزینه­های زیادی برای تنظیم نمای صفحه وجود دارد. نرم­افزار GPS که روی گوشیهای سیمبین قراردارد GPS Data نام دارد. دیتای اولیه ماهواره­ای را دراختیار گذاشته و می توان مسیرهای ساده را با آن راه­اندازی کرد.

image
 

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image

از جمله ضعفهای گوشی در این بخش، کوچک بودن صفحه نمایش و نیزعدم وجود چرخش اتوماتیک صفحه در حالت Navigation است. با قراردادن گوشی درحالت ثابت اتصال به ماهواره و قفل ماهواره­ای صفحه نمایش بطور مداوم روشن بوده و تا 4ساعت میتوان از گوشی استفاده کرد بدون اینکه نیاز به شارژ داشته باشد. نتیجه گوشیهای مختلف در حالت GPS به شرح زیر هستند:

-             Asus p750= 6ساعت

-             HTC Tuch Cruise = 3.5ساعت

            - HTC Tuch Diamond = 2.5ساعت

            - THC TYTN II =4ساعت

            - Nokia E71 = 14ساعت

            - Samsung i900 omania = 4:20 ساعت

 

کلام آخر

 

6120 Navigator یک سال پس­از ورود 6110 که یک گوشی مبتنی بر جهت­یابی بود عرضه شد که هردو از لحاظ ظاهری ساختار کشویی دارند و البته در برخی زمینه­ها مثل ضخامت گوشی، اندازه صفحه نمایش، جنس بدنه و ... تفاوتهای بسیار کمی دارند. وجود قطب­نما، شتاب­سنج و نیز دوربین بسیارخوب 3.2مگاپیکسلی از نقاط قوت 6120 است اما متاسفانه هنوز درمورد Wi-Fi ضعف دارد. به هرحال این گوشی رقبای زیادی از لحاظ بکارگیری GPS دارد.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)