خانهبررسی‌ها
Samsung Galaxy Gio S5660

Samsung Galaxy Gio S5660

گوشی هایی چون Samsung galaxy Gio بودند که به آندروید کمک کردند در مدت زمانی کوتاه به محبوبیتی باور نکردنی دست یابد. گوشی های هوشمند اکنون بسیار ارزان تر شده اند و دستیابی کاربران عادی به آن ها هم آسان تر از پیش شده است.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۰/۳/۱۹
بررسی تخصصی Samsung Galaxy Gio
مقدمه

گوشی هایی چون Samsung galaxy Gio بودند که به آندروید کمک کردند در مدت زمانی کوتاه به محبوبیتی باور نکردنی دست یابد. گوشی های هوشمند اکنون بسیار ارزان تر شده اند و دستیابی کاربران عادی به آن ها هم آسان تر از پیش شده است. با وجود چنین هدفی در ذهن ، Galaxy Gio سعی کرده است تا تک محوره نباشد.

image
image

شاید سامسونگ به زودی دیگر نتواند نام مناسبی برای گوشی های سری Galaxy بیابد. اما به هر حال رقمی که همیشه در گوشی های این سری دیده می شود ، نشان می دهد که گوشی جزو کدام رده از بازار است. S5660 نام Gio را یدک می کشد. گوشی جوانان و نوجوانان را هدف قرار داده است.

برای گوشی های میان قیمت ، این گوشی با وجود Android 2.2.1 Froyo ، صفحه نمایش خوب ، پردازنده قدرتمند 800 مگاهرتزی و مجموعه امکانات ارتباطی کامل از 3G تا GPS ، گزینه مناسبی به نظر می آید. شاید تنها نقطه ضعف دوربین را بتوان دوربین آن دانست.

سایر مشخصه های گوشی را در اینجا مشاهده می کنید:

ویژگی های کلیدی

پشتیبانی چهاربانده از GSM و دو بانده از 3G
پشتیبانی از HSDPA با سرعت 7.2 مگابیت بر ثانیه
صفحه نمایش 3.2 اینچی لمسی خازنی از نوع TFT LCD با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ و پشتیبانی از رزولوشن HVGA (320 x 480 پیکسل)، پشتیبانی از مالتی تاچ
پردازنده 800 مگاهرتزی از نوع ARM11 ، شتاب دهنده گرافیکی Adreno 200 ، تراشه Qualcomm MSM 227 و 278 مگابایت حافظه در دسترس برای کاربر
سیستم عامل Android 2.2.1 Froyo به همراه رابط کاربری سفارشی سازی شده TouchWIZ 3.0
پشتیبانی از Wi-Fi 802.11 b/g/n با قابلیت استفاده از گوشی به عنوان اکسس پوینت
گیرنده GPS با پشتیبانی از عملکرد AGPS ، قطب نمای دیجیتال
دوربین 3.2 مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار و قابلیت های برچسب گذاری جغرافیایی
ضبط ویدیویی QVGA با نرخ 15 فریم بر ثانیه
پورت microUSB با امکان شارژ گوشی از طریق این پورت ، بلوتوث استریو v2.1
اسلات کارت حافظه microSD (پشتیبانی تا 32 گیگابایت ، عرضه به همراه یک کارت حافظه 2 گیگابایتی)
سوکت صوتی استاندارد 3.5 میلی متری
سنسورهای مجاورت و شتاب سنج
پشتیبانی از قابلیت DNSe
رادیو اف ام با RDS
مرورگر اسناد آفیس
پشتیبانی از شماره گیری هوشمند
پشتیبانی از قابلیت درج متن Swype
ارائه چند نرم افزار بسیار خوب و رایگان از سوی Samsung Apps برای گوشی

نقاط ضعف اصلی

ضبط ویدیویی ضعیف QVGA
عدم تعبیه کلید شاتر اختصاصی برای دوربین
عدم پشتیبانی از Adobe flash در مرورگر وب
عدم تعبیه سنسور محدود کننده نور
عدم پشتیبانی از فرمت های ویدیویی DivX/XviD

Samsung Galaxy gio مشخصا گوشی دوربین محوری نیست. ضبط ویدیویی QVGA و دوربین 3.2 مگاپیکسلی خیلی عالی به نظر نمی رسند. اما به عنوان یک گوشی هوشمند ، Gio آنچه را که برای جدی گرفته شدن لازم است ، در خود دارد.

image
image

image
image

Samsung Galaxy Gio گوشی پیچیده ای نیست. اگر می خواهید گوشی هوشمندی را بیازمایید ، احتمالا صفحه نمایش فوق العاده و دوربین خوب اهمیت چندانی برای شما نخواهند داشت. Gio انتخاب مناسبی برای مبتدیان و کسانی که به دنبال ارتقای گوشی خود با هزینه ای اندک هستند ، است .

محتویات جعبه

جعبه Samsung S5660 Gio با وجود کوچک بودن ، تمام لوازم لازم و ضروری را در خود جای داده است. در این جعبه کوچک ، فضای کافی برای کابل microUSb و شارژر ، مبدل SD به microSD ، یک کارت حافظه دو گیگابایتی و چند کتابچه راهنما وجود داشته است.

image
image

نکته مایوس کننده عدم عرضه هدست به همراه گوشی است . البته شاید نسخه های آسیایی گوشی این آیتم را نیز به همراه خود داشته باشند. به هر حال عرضه این آیتم وابسته به منطقه ای است که شما در آن زندگی می کنید.

نمای 360 درجه Samsung Galaxy Gio S5660

Samsung Galaxy Gio ابعادی معادل 110.5 x 57.5 x 12.2 میلی متر دارد و وزن این گوشی تمام پلاستیکی به 102 گرم می رسد. کناره های گوشی به صورت انحناوار درآمده است که سبب باریک به نظر آمدن گوشی می شود. علیرغم بدنه تمام پلاستیکی ،کیفیت ساخت گوشی خوب است.

طراحی

Galaxy Gio خیلی جذاب و زیبا نیست . گوشی از طراحی ساده ای بهره می برد و در همین عین شیک نیز هست.

image
image

در مقایسه با galaxy Ace ، Gio سبک تر و کوچکتر طراحی شده است. شاید کمی از فضای صفحه نمایش بدین گونه از دست رفته باشد اما با اندازه مناسب تر ، این مورد هم تا حدودی جبران شده است.

صفحه نمایش لمسی خازنی 3.2 اینچی گوشی ، که توانایی پشتیبانی از رزولوشن HVGA را دارد ، بخش عمده ای از نمای جلویی گوشی را اشغال کرده است. از نظر روشنایی و درخشندگی ، صفحه نمایش در حد مناسبی است. در حالت حداکثر بودن روشنایی ، صفحه نمایش فوق العاده است و رنگ ها زیبا و زنده به نظر می رسند. گرچه هنگامی که از زاویه ای به صفحه نمایش نگاه می کنید ، همه چیز کاملا متفاوت به نظر می آید. تصویر رنگ و رو رفته به نظر می آیند و به شدت از میزان جزئیات کاسته می شود.

image

خوانایی صفحه نمایش در برابر تابش نور آفتاب خوب است و بازتابندگی صفحه نمایش خیلی زیاد نیست.

درمورد حساسیت صفحه نمایش نمی توان هیچ اعتراضی را پذیرفتنی دانست ، صفحه نمایش پاسخدهی بسیار خوبی به دستورات کاربر دارد اما خوشبختانه حساسیت آن بیش از حد نیست .

image

در بالای صفحه نمایش ، یک سنسور مجاورت تعبیه شده است که صفحه نمایش را به صورت خودکار در حین تماس ها قفل می کند. سنسور محدود کننده نور در Samsung Galaxy Gio تعبیه نشده است و به همین دلیل امکان تنظیم خودکار نور صفحه نمایش وجود ندارد.

در زیر صفحه نمایش سه کلید در کنار هم قرار گرفته اند ، این نوع طراحی به طراحی رایجی در میان گوشی های سامسونگ تبدیل شده است. کلید سخت افزاری Home در مرکز قرار گرفته است و کلید های Menu و back که خازنی هستند در طرفین آن جای گرفته اند. طراحی این کلیدها از نور پس زمینه مناسبی بهره می برد.

این نوع طراحی تقریبا در تمامی گوشی های آندرویدی سامسونگ دیده می شود و تنها استثنای قابل توجه در این میان Google Nexus S است که از چهار کلید بهره می برد.

در کناره سمت چپ Samsung Galaxy Gio روزنه مخصوص بند گوشی و کلیدهای تنظیم صدا جای داده شده اند. کلیدهای تنظیم صدا بسیار باریک هستند اما به خوبی برجسته شده اند و به راحتی می توان از آن ها بهره گرفت.

image

کلید روشن/خاموش/قفل گوشی همانند بسیاری از گوشی های سامسونگ در کناره سمت راست گوشی تعبیه شده است که سبب می شود بتوان توسط هر دو دست به آن دسترسی یافت . فشردن طولانی مدت این کلید به شما اجازه می دهد حالت سکوت و یا پرواز را فعال کنید.

image

در کناره سمت راست گوشی اسلات کارت حافظه microSD هم جای داده شده است و در زیر یک پوشش پلاستیکی مخفی شده است.

در کناره بالایی گوشی سوکت صوتی استاندارد 3.5 میلی متری تعبیه شده است

image

در کناره پایینی گوشی میکروفن و پورت microUSB تعبیه شده اند. از پورت USB برای انتقال داده و شارژ گوشی استفاده می شود.

image

کناره پشتی گوشی یادآور همین قسمت در Galaxy Ace است اما یک تفاوت بزرگ با آن دارد.بافت استفاده شده در این قسمت بر خلاف Ace ، نرم است . گرچه امکان جذب اثرات انگشت در این حالت بسیار کم است اما این بافت سبب می شود نتوان گوشی را به اندازه Ace محکم در دست گرفت.

لنز دوربین 3.2 مگاپیکسلی گوشی در گوشه بالای سمت چپ کناره پشتی آن جای داده شده است. لنز بدون محافظ باقی گذاشته شده است و از فلاش LED نیز اثری به چشم نمی خورد.

image
image

کناره پشتی میزبان اسپیکر گوشی نیز هست .

در زیر کاور باتری شیار جایگیری سیم کارت و باتری 1350 میلی آمپری گوشی جای گرفته اند . آنچنان که اعلام شده است این گوشی در حالت آماده به کار در شبکه های 2G تا 610 ساعت ، و تا 460 ساعت در شبکه های 3G ، و در حالت مکالمه تا 11 ساعت در شبکه های 2G و تا 6 ساعت و 40 دقیقه در شبکه های 3G دوام می آورد.

image

Samsung Galaxy Gio گوشی مستحکمی است که از طراحی ظریفی بهره می برد.به نوعی می توان آن را نسخه کوچکتری از Galaxy Ace دانست.با وجود صفحه نمایش کوچکتر و دوربین ضعیفتر ، قیمت پایین تر طبیعی به نظر می رسد.گرچه سایر مشخصه های گوشی ، وجود هوشمند مطمئن و قابل اتکایی را تضمین می کنند.

image

در بازاری که افزایش قدرت پردازشی و اندازه صفحه نمایش حرف اول را می زند ، Gio درست در میانه قرار می گیرد. گوشی به آسانی با وجود مجموعه امکانات مناسب و سبک طراحی جذاب می تواند با مخاطبین ارتباط برقرار کند.

رابط کاربری : Froyo در کنار TouchWIZ

Galaxy Gio S5660 از نسخه Froyo سیستم عامل آندروید در کنار رابط کاربری TouchWIZ بهره می برد. چهار کلید در پایین صفحه نمایش تعبیه شده است که حتی در هنگام دستیابی به منو هم در همین بخش باقی می مانند.

image
image

سفارشی سازی رابط کاربری از صفحه اصلی آغاز می شود. می توانید تا هفت صفحه اصلی برای قرار دادن ویجت ها در اختیار داشته باشید اما مجبور نیستید که از همه آن ها در تمام وقت استفاده نمایید. اگر به تعداد صفحات کمتری نیاز دارید می توانید چند صفحه اصلی را حذف نمایید تا بتوانید با سرعت بیشتری در میان آن ها به پیمایش بپردازید. با استفاده از Pinch Zooming و کاهش بزرگنمایی می توانید به حالت ویرایش بروید و به حذف ، افزودن و همین طور سازمان دهی صفحات اصلی بپردازید.

image

ناحیه یادآورها که همچنان به عنوان یکی از نقاط قوت آندروید محسوب می شود ، به همان شکلی است که در Galaxy S Giorgio Armani دیده بودیم. پنج سوییچ برای تغییر حالت Wi-Fi ، بلوتوث ، GPS ، صدا و چرخش خودکار صفحه در این قسمت تعبیه شده اند.

با فشردن کلید منو در صفحه اصلی و سپس انتخاب گزینه add ، می توانید به افزودن محتویات به صفحه اصلی تان اقدام کنید(فشردن و نگاه داشتن انگشت تان بر روی صفحه اصلی هم چنین عملی را انجام می دهد) یا صفحات اصلی تان را حذف یا اضافه کنید و یا عکس پس زمینه تان را تغییر دهید. از عکس های پس زمینه پویا یا Live Wallpapers هم پشتیبانی می شود گرچه تنها یک ایتم از این نوع در گوشی تعبیه شده است و اگر مایل باشید می توانید از Android market به دانلود موارد دیگر بپردازید. منوی مفهومی این قسمت هم گزینه هایی برای دست یابی به قابلیت جستجو ، یادآورها و تنظیمات در اختیار شما قرار می دهد.

image
image

منوی اصلی همانند صفحه اصلی از بخش هایی قابل پیمایش به طرفین تشکیل شده است و این بار خبری از یک بخش منفرد و قابل پیمایش عمودی نیست.نمایش فهرست وار آیتم ها در دسترس نیست.

image
image

همانند صفحه اصلی می توانید به ویرایش منوی اصلی هم بپردازید ، با استفاده از Pinch Zooming و کاهش بزرگنمایی می توانید به افزودن ، حذف و یا سازمان دهی آیتم های منوی اصلی بپردازید.

منو از روش دیگری هم برای ویرایش پشتیبانی می کند که اجازه سازمان دهی و حذف نرم افزارها را به شما می دهد.

image
image

تغییر جالبی که در رابط TouchWIZ دیده می شود ، Task Manager داخلی است که در این رابط تعبیه شده است. با وجود ویجتی اختصاصی در صفحه اصلی که نرم افزارهای فعال در حال اجرا را نمایش می دهد ، این قابلیت شما را از نصب Task Manager بی نیاز خواهد کرد.

دفترچه تلفن TouchWIZ

همانند سایر گوشی های هوشمند مبتنی بر آندروید سامسونگ ، Samsung Galaxy Gio هم به یک دفترچه تلفن با ظرفیت نامحدود و قابلیت های عالی مجهز است.

این دفترچه تلفن می تواند مخاطبین ذخیره شده در حافظه گوشی ، سیم کارت و تمامی مخاطبین Google را به نمایش در آورد. تنظیمی اختصاصی برای این منظور در نظر گرفته شده است و به همین سبب می توانید تمامی مخاطبین تان را در کنار یکدیگر و در یک جا مشاهده نمایید. می توانید با استفاده از پیمایش حرکتی یا الفبایی به جستجوی لیست مخاطبین بپردازید.

image
image

Galaxy Gio قابلیت Quick Contacts را هم عرضه می کند.با استفاده از این قابلیت می توانید به مخاطبین در دفترچه تلفن عکسی تخصیص داده و سپس با یک ضربه بر روی آن عکس به برقراری تماس با مخاطب یا ارسال پیام یا ایمیل به وی اقدام نمایید.

image

مثل همیشه از حساب های کاربری چندگانه و همگام سازی مخاطبین و از جمله Exchange هم پشتیبانی می شود. فیلدهای اطلاعاتی زیادی وجود دارد که به مخاطب می توان تخصیص داد و این گزینه ها با وجود تعداد زیادشان هنوز هم مرتب باقی می مانند. همه انواع این فیلدها بخوبی لیست شده اند و علامت + در کنار آنها برای افزودن یک فیلد از آن نوع به کار می رود. با فشردن علامت منفی موجود در زیر فیلد ، آن فیلد حذف خواهد شد.

image
image

در لیست اصلی مخاطبین ، با کشیدن انگشت تان بر روی صفحه و به سمت راست ، گوشی اقدام به برقراری تماس با شماره پیش فرض مخاطب خواهد نمود و با کشیدن انگشت تان به سمت چپ ، رابط ارسال پیام جدید به نمایش در خواهد آمد. این امکان در لیست های دیگری که در آن ها اسامی یا شماره ها در دسترس شما هستند ؛ هم کار می کند.

image
قابلیت های تلفنی

Samsung Galaxy Gio در حین مکالمات با هیچ مشکلی مواجه نشد. با این گوشی نه با مشکلات آنتن دهی و نه با مشکلات کیفیت صدا در حین مکالمات روبرو نخواهید شد.

شماره گیری هوشمند هم در این گوشی در دسترس است و به خوبی کار می کند . پیاده سازی صورت گرفته همچون سایر گوشی های سری Galaxy ، هم در میان اسامی و هم در میان شماره ها به جستجو می پردازد .

image
image

با برخورداری گوشی از سنسور مجاورت ، صفحه نمایش به صورت خودکار و در حین مکالمات خاموش خواهد شد. گزینه هایی چون نوشتن یادداشت ، استفاده از صفحه کلید ، قطع صدا ، نگه داشتن تماس ها و یا افزودن تماسی دیگر به مکالمه در طی مکالمات تلفنی در دسترس شما خواهند بود.

گزارش تماس ها لبه بعدی شماره گیر است و تمامی تماس های گرفته شده ، دریافت شده و از دست رفته را در یک لیست نمایش می دهد.

Speakerphone test

Voice, dB

Pink noise/ Music, dB

Ringing phone, dB

Overal score

Samsung I9000 Galaxy S

66.6

65.9

66.6

Below average

Sony Ericsson XPERIA X8

66.6

66.6

69.1

Average

Samsung Galaxy Gio S5660

70.7

65.7

70.6

Average

Samsung Galaxy Ace S5830

71.0

66.7

66.5

Average

Samsung Galaxy Mini S5570

68.0

65.9

70.6

Average

Nokia C5-03

73.7

65.7

75.7

Good

HTC Wildfire

74.3

66.6

75.7

Good

HTC Gratia

71.9

72.6

82.7

Very Good

Nokia C6-01

75.0

66.3

77.8

Very good

LG Optimus One P500

77.1

74.5

77.9

Excellent

ما آزمون بلندی صدای همیشگی مان را بر روی Gio نیز انجام دادیم.گوشی در این آزمون موفق به کسب امتیاز متوسط شد . اطلاعات بیشتر در این مورد و نتایج دیگر گوشی ها را در اینجا می توانید مشاهده کنید.

پیام رسانی

بخش پیام رسانی SMS و MMS بسیار ساده است. هیچ پوشه ای در این بخش وجود ندارد و تنها کلید New message در آن به چشم می خورد. گرچه همه چیز به این سادگی هم نیست و لیست سازماندهی شده ای از پیام های دریافتی تان به صورت حباب ها در زیر آن نمایش داده می شود.

image
image

کشیدن انگشت تان در بخش هِـدِر پیام ها ، دقیقا همان کاری را انجام می دهد که در دفترچه تلفن صورت می گرفت. حرکت دادن انگشت تان به سمت چپ به معنای ایجاد پیامی جدید و حرکت دادن آن به سمت راست به معنای آغاز مکالمه خواهد بود.

امکان جستجو هم در این بخش در نظر گرفته شده است و به شما کمک می کند که با آسانی SMS یا MMS خاصی را در میان انبوه پیام ها بیابید.

برای افزودن گیرنده پیام ، باید نام وی را تایپ نموده و یا وی را از میان مخاطبین انتخاب نمایید.گوشی به طور خودکار به پیشنهاد دادن اسامی می پردازد و به راحتی با کلیک بر روی آن ها می توانید یکی را برگزینید.

هنگامی که محتویات چندرسانه ای به پیام تان بیافزایید، پیام به طور خودکار به MMS تبدیل می شود. می توانید تنها به افزودن عکس یا فایل های صوتی اکتفا کنید یا بنا بر نیازهای تان ،اگر خواستید می توانید از ویرایشگر اختصاصی MMS هم استفاده کنید.

image
image
image

تمامی پیام های ارسال نشده و پیش نویس ها با یک علامت قرمز رنگ Draft برچسب گذاری می شوند. نکته دوست داشتنی این است حتی اگر بدون ارسال یا ذخیره پیام از آن خارج شوید ، باز هم آن پیام برای شما ذخیره خواهد شد. این بار از بخش پیام های تحویل داده نشده خبری نیست.

اگر می خواهید به مدیریت پیام خاصی بپردازید ، می توانید آن پیام را فشرده و نگاه دارید تا گزینه هایی چون Edit ، Forward و Delete به همراه گزینه هایی مانند کپی متن پیام و مشاهده جزئیات آن برای شما به نمایش در آیند.

با فشردن و نگهداشتن کادر متنی می توانید به عملکردهایی چون Cut، Copy و Paste دست پیدا کنید.میتوانید متن کپی شده را در هر نرم افزاری که می خواهید همانند ایمیل ها ، یادداشت ها ، چت و ... Paste کنید.

تبدیل یک SMS به MMS کاملا منطقی و اسان صورت می پذیرد. با افزودن محتوای چند رسانه ای ، پیام متنی تان به صورت خودکار تبدیل به یک MMS می شود.بسته به نیازتان می توانید از همین ویرایشگر استفاده کرده و یا به ویرایشگر اختصاصی پیام های چند رسانه ای وارد شوید.

نرم افزار Gmail ،از عملکردهای گروهی اجازه بایگانی ، برچسب گذاری یا حذف چند ایمیل را به طور همزمان برای کاربر مهیا می سازد، پشتیبانی می کند.امکان پشتیبانی از چندین حساب کاربری Gmail هم وجود دارد.

image
image

همچنین نرم افزار استاندارد ایمیل هم در این گوشی وجود دارد که می تواند چندین حساب کاربریPOP یا IMAP را به طور همزمان مدیریت نماید. هنوز هم می توانید به پیام هایی که آنلاین ایجاد شده اند در فولدرهای اصلی شان، در کنار پیام هایی که در inbox ، drafts و یا Sent قرار دارند دست پیدا کنید.

Galaxy Gio به صندوق ورودی ترکیبی پیام ها هم مجهز است که تمامی پیام های تان را در یک پوشه گرد هم می آورد و نیازی نیست که تک تک آن ها را برای پیام های جدید چک کنید. در مواقعی که چندین حساب کاربری ایجاد کرده اید ، این امکان کمک شایان توجهی به شما در مدیریت آن ها خواهد نمود.

Google Talk بخش پیام رسانی فوری را در Samsung Galaxy Gio اداره می کند. شبکه G-Talk با برخی دیگر از شبکه های معروف دیگر چون Pidgin ، Kopete ، iChat و Ovi Contacts سازگار است.

image
image

Samsung Galaxy Gio به صورت پیش فرض به صفحه کلیدهای مجازی سامسونگ مجهز است که از بسیاری از صفحه کلید های موجود در فروشگاه نرم افزاری آندروید بهتر هستند و استفاده از آن ها نیز آسان تر است. صفحه کلید مجازی QWERTY تنها در حالت عمودی در دسترس است و در حالت افقی باید از صفحه کلید سخت افزاری گوشی بهره بگیرید.

با چرخاندن گوشی به صورت افقی ، صفحه کلید مجازی آن هم چرخیده و به صورت افقی قرار میگیرد که استفاده از آن بسیار آسان تر است. گرچه صفحه کلید در این حالت بخش عمده ای از صفحه را می پوشاند و تنها دو خط برای تایپ متن در اختیار شما قرار داده می شود.

image
image

گوشی از قابلیت درج متن Swype پشتیبانی می کند ، در بررسی تخصصی Galaxy S به تفصیل به شرح این قابلیت پرداختیم و به همین دلیل در اینجا چندان وارد جزئیات نمی شویم. Swype در صفحه نمایش های کوچکتر چون صفحه نمایش Galaxy Ace نعمت بزرگی محسوب می شود ، نیازی نیست در حین کار با این صفحه کلید خیلی دقیق باشید که همین نکته درج متن را آسان تر و سریع تر پیش می برد.

گالری

Samsung Galaxy Gio به همراه گالری اصلی آندروید عرضه می شود. ! تغییرات صورت داده شده توسط TouchWIZ هیچ تاثیری بر این قسمت نداشته اند. گالری به طور خودکار عکس ها و ویدیوها را بدون در نظر گرفتن مکان ذخیره سازی آن ها می یابد.این گالری با استفاده از جلوه های سه بعدی و انتقالی متحرک ، جذاب به نظر می رسد. اما باز هم نسخه کوچکی از عکس ها را به نمایش می گذارد.

عکس ها و ویدیوهایی که در پوشه های جداگانه ذخیره شده اند در پوشه های مجزایی در گالری قرار می گیرند و به طور خودکار نام آنها همنام با همان پوشه خودشان انتخاب می گردد . این امر کار کردن با گالری را بسیار اسان کرده و می توانید مانند File Manager با آن کار کنید.

image
image

البوم های متفاوت به صورت توده ای از تصاویر نمایش داده می شوند .اگر آلبوم های آنلاینی در Picasa داشته باشید ، می توانید به صورت مجزا آن ها را در این قسمت مشاهده نمایید.

با استفاده از کلیدی که در گوشه بالای سمت راست قرار داده شده است ، می توانید عکس ها را به وسیله تاریخ مرتب نمایید .

در حالت نمایش مشبک عکس ها هم لغزنده ای در نظر گرفته شده است که به یافتن عکس هایی که در تاریخی خاص ثبت شده اند ، کمک می کند.

اگر چندین زیر پوشه تو در تو را باز کرده باشید ، می توانید با کلیک بر روی لبه های بالایی چندین سطح به عقب بازگردید.

image
image

البته گالری از کنترل های حرکتی چون حرکت در میان عکس ها و یا panning با استفاده از حرکت انگشتان پشتیبانی می کند و به همین دلیل می توانید بدون بازگشت به حالت نمایش پیش فرض در میان عکس ها به پیمایش بپردازید. با کشیدن انگشت تان بر روی صفحه به سمت چپ یا راست می توانید به عکس پیشین و یا عکس بعدی حرکت کنید.

به دلیل پشتیبانی این گوشی از مالتی تاچ ، می توانید در آن از pinch Zooming یا بزرگنمایی با نیشگون هم بهره بگیرید.برای بزرگنمایی می توانید از ضربات دوگانه بر روی عکس و یا کنترل های مجازی که برای این منظور در نظر گرفته شده اند ، هم استفاده نمایید.

گزینه های بسیاری در کار با عکس ها در اختیار شما قرار می گیرد ، می توانید آن را برش زده و یا هر اندازه که میل دارید ، بچرخانید. قابلیت Send امکان به اشتراک گذاری سریع عکس ها در Picasa ، نرم افزار ایمیل ، با بلوتوث و یا MMS را فراهم می کند.

پخش کننده ویدیویی ساده

پخش کننده ویدیویی Samsung Galaxy Gio می تواند فایل های MP4 و 3Gp را پخش نماید. هیچگونه پشتیبانی از فایل های DivX/XviD صورت نمی گیرد اما حداقل مشکلی در پخش فایل های ویدیویی با رزولوشن WVGA هم دیده نمی شود.

امکان پخش ویدیوهای 720p وجود ندارد اما به هر حال تماشای آن ها با رزولوشن HVGA صفحه نمایش سبب هدر زفتن منابع خواهد شد. خوشبختانه شما تنها به صفحه نمایش Samsung Galaxy Gio محدود نیستید. با پشتیبانی گوشی از DLNA می توانید عکس ها و ویدیوهای تان را در تلویزیون ها و یا مانیتورهای سازگار با این تکنولوژی مشاهده نمایید.

رابط این نرم افزار بسیار ساده است . می توانید از گالری یا My Files برای مرور ویدیوها استفاده نمایید. کنترل های مجازی روی صفحه به کلید پخش / مکث ، کلیدهای حرکت به عقب و جلو و نوار پیشرونده محدود می شوند.

پخش کننده موسیقی TouchWIZ

رابط کاربری TouchWIZ پخش کننده موسیقی Samsung Galaxy Gio را کاملا متحول کرده است. رابط این نرم افزار متشکل از چندین لبه است که امکان مرتب کردن آهنگ ها را برای کاربران فراهم می آورند. این لبه ها شامل ، آهنگ در حال پخش ، تمامی آهنگ ها ، البوم ها و لیست های پخش و خوانندگان و آهنگسازان می شوند. می توانید هر یک از این لبه ها را حذف نمایید تا بتوانید به شکل آسانتری با رابط نرم افزار به تعامل بپردازید.

image

علاوه بر این ، سامسونگ اکولایزر ها را هم به همراه DNSe در Samsung Galaxy gio فعال کرده است.

قابلیت فوق العاده ای هم که امکان جستجوی سریع یک آهنگ از طریق Google و یا YouTube را هم فراهم می کند در اینجا عرضه شده است.

image
image

گوشی پیغامی مبنی بر انتخاب گزینه ای از میان سه آیتم خواننده ، آلبوم و یا عنوان آهنگ را برای جستجو به شما نمایش می دهد. حتی بهتر آنکه نتایج YouTube به طور مستقیم در نرم افزار اختصاصی آن باز می شوند.

متاسفانه حالت نمایش Disc View که در سری Galaxy S آن را پیش از این دیده ایم ، در اینجا در دسترس کاربران قرار داده نشده است.

رادیو اف ام

Samsung Galaxy Gio به یک رادیو اف ام با RDS هم مجهز است. رابط این نرم افزار ساده است و با چرخاندن لغزنده ای که در نظر گرفته شده است می توانید بین ایستگاه ها منتقل شوید. امکان ذخیره تا چهار ایستگاه در لیست علاقمندی ها هم در نظر گرفته شده است. می توانید در حالت بلندگو هم به رادیو گوش کنید اما در این حالت هم باید هدست به گوشی متصل باشد.

image
کیفیت صدای خوب

Samsung galaxy Gio S5660 عملکرد بسیار خوبی از خود در آزمون کیفیت صدای ما بر حای گذاشت. با وجود یک تقویت کننده صوتی خارجی گوشی عملکرد خارق العاده ای در این بخش دارد ، با اتصال هدست ها به گوشی نیز عملکرد تحسین برانگیزی دارد و هنوز هم عملکرد بهتری از آنچه قیمت آن نشان می دهد از خود به جای می گذارد.

تقویت کننده صوتی خارجی سبب می شود تا Galaxy Gio تمامی پتانسیل و توان خود را نشان داده و امتیاز فوق العاده ای به دست آورد. نه تنها این محصول سامسونگ صدای بلندی دارد بلکه هیچ نقطه ضعفی نیز در آن مشاهده نمی شود.

 متاسفانه تنزل کیفیت صدای گوشی با اتصال هدست ها بسیار شدید به نظر می رسد.بلندی صدای گوشی به میزان قابل توجهی کاهش یافته و میزان سیگنال های ناخواسته آن افزایش پیدا می کند. انحراف بین فرکانسی هم افزایش یافته و در کل عملکرد گوشی از حد عالی به متوسط تنزل پیدا می کند.

دوربین سه مگاپیکسلی تحسین برانگیز

Samsung Galaxy gio به یک دوربین 3.2 مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار مجهز است که قادر به ثبت عکس هایی با حداکثر رزولوشن 2048 x 1536 پیکسل است. هیچ نوع فلاشی در کنار این دوربین دیده نمی شود اما قابلیت هایی چون برچسب گذاری جغرافیایی و تشخیص چهره و لبخند هم در اختیار کاربران قرار داده می شوند.

image
image

رابط کاربری همان رابط کاربری استاندارد سامسونگ است که اصلا چیز بدی نیست ، کار با رابط آسان است و دسترسی به صحنه ها و حالت های ثبت عکس به آسانی امکانپذیر است.

کلید اختصاصی شاتر در Samsung Galaxy gio تعبیه نشده است و بنابراین باید به جای آن از کلید مجازی که بدین منظور در نظر گرفته شده است ، بهره بگیرید. برای فعالسازی قابلیت تشخیص چهره ، باید به حالت Smile Shot سوییچ کنید.

کیفیت عکس ها در برابر آنچه از یک دوربین 3.2 مگاپیکسلی خوب است. درخشندگی عکس ها همچون رندر رنگ ها خوب است. میزان جزئیات ثبت شده بسیار بالاست و سطح نویز در حد منطقی و قابل کنترل نگاه داشته می شود.

ضبط ویدیویی QVGA

Samsung Galaxy Gio قادر به ضبط ویدیوهایی با رزولوشن QVGA و نرخ 15 فریم بر ثانیه است. این مشخصات سبب می شوند که ویدیوهای ضبط شده توسط گوشی چندان قابل استفاده نباشد و تنها بتوان از آن برای ارسال توسط MMS بهره گرفت.

 

امکانات ارتباطی

Samsung Galaxy Gio تمامی امکانات ارتباطی را تحت پوشش قرار می دهد. این گوشی با پشتیبانی چهاربانده از GSM در تمامی نقاط دنیا قابل استفاده است و با پشتیبانی دو بانده از HSPA در آن سرعت دانلود به 7.2 مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود به 2 مگابیت بر ثانیه می رسد.

در مورد امکانات ارتباطی محلی هم این گوشی از Wi-Fi(b/g/n) ، بلوتوث جدید 2.1 به همراه پشتیبانی از پروفایل A2DP و USB v2.0 حمایت می کند. پورت USB تعبیه شده از نوع microUSB است که یافتن کابل سازگار را بسیار آسان تر می سازد.

Android 2.2 Froyo امکان انتقال فایل بوسیله بلوتوث را هم مهیا کرده است.

با اینکه حافظه داخلی Galaxy Gio چندان زیاد نیست (181 مگابایت برای نصب نرم افزار به نظر کم می رسد) اما این گوشی از اسلات کارت حافظه نیز برخوردار است و این گوشی توانایی پشتیبانی از کارت هایی تا گنجایش سی و دو گیگابایت را نیز دارد.Android 2.2 امکان نصب نرم افزار ها بر روی کارت حافظه را نیز فراهم کرده است.

سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد امکانات ارتباطی گوشی را کامل می کند. می توانید به همراه Galaxy Gio از هدست های مورد علاقه تان استفاده کنید.

مرورگر وب خوب ، عدم پشتیبانی از فلش

مرورگر آندروید یکی از بهترین مرورگرهای موجود در میان پلت فرم های گوشی های تلفن همراه است . استفاده از این مرورگر بسیار آسان است و به علاوه این نرم افزار سرعت فوق العاده ای نیز دارد.

رابط کاربری بسیار ساده است. تنها نوار آدرس و کلید های + و – به شما نمایش داده می شود.نوار آدرس در بالای صفحه قرار گرفته است و بنابراین با پیمایش صفحه به سمت پایین این نوار پنهان می شود. کلیدهای بزرگنمایی هم به صورت خودکار پنهان می شوند . این کار برای نرم افزارهای تحت وب بسیار ضروری است چراکه باید تمامی فضای صفحه را در اختیار داشته باشند.

image
image

رابط ساده این نرم افزار کاملا قدرتمند است.با ضربه زدن بر روی کلید منو ، شش کلید دیگر نمایش داده می شوند.می توانید لبه جدیدی ایجاد کرده ،بین لبه ها حرکت کند ، صفحه ای را به روز کنید، به سمت جلو حرکت کرده و یا اینکه Bookmark ها را باز کنید.کلید آخر گزینه های بیشتری از قبیل کپی متن ، جستجو در صفحه و ... را به شما نمایش می دهد.

مرورگر آندروید در آخرین نسخه این سیستم عامل از روش های بزرگنمایی با ضربات دوگانه ، Pinch Zooming و همین طور بزرگنمایی با کلید های اختصاصی حمایت می کند. مرورگر وب Galaxy Gio از چینش مجدد متون هم پشتیبانی می کند و تنها لحظه ای بعد از تنظیم سطح بزرگنمایی ، ستون های متن با عرض صفحه تطابق می یابند.بدون این قابلیت مجبور بودید از بزرگنمایی بکاهید تا کل متن در درون صفحه جای گیرد و یا اینکه برای مشاهده کل متن به طرفین پیمایش می کردید.

image
image

لیست Bookmark ها پیش نمایش هایی از صفحات افزوده شده را نمایش می دهد . همچنین امکان دسترسی به لیست صفحاتی که بیشترین بازدید را داشته اند (Most Visited) هم در بخش History فراهم شده است.

صفحه نمایش برای نمایش صفحات پیچیده به اندازه کافی بزرگ است اما متن به اندازه صفحه نمایش های با رزولوشن بالاتر واضح نیست.با اینحال خواناست و بزرگنمایی هم با سرعت بالایی صورت می پذیرد ، Gio در این بخش امتیاز خوبی می گیرد.

علیرغم برخورداری Samsung Galaxy Gio از نسخه 2.2 سیستم عامل آندروید ، اثری از پشتیبانی از فایل های فلش در مرورگر وب دیده نمی شود. شرایط بسیار مشابه به LG optimus One و Ace است که پردازنده گوشی به آن ها اجازه نمی دهد تا به مدیریت فایل های فلش بپردازند.

image

نرم افزار YouTube تا حدی فقدان پشتیبانی از فایل های فلش در مرورگر را جبران می کند.البته سایت های به اشتراک گذاری ویدیویی دیگر و همین طور دیگر سایت ها هم وجود دارند که از محتویات فلش به مقاصد دیگری بهره می گیرند اما فعلا با استفاده از Galaxy Ace نمی توانید به آن ها دست پیدا کنید.

سازمان دهنده عالی

Galaxy Gio به همراه مجموعه ThinkFree Office ، که ترکیبی از نمایشگر و ویرایشگر اسناد آفیس است ، عرضه می شود. این نرم افزار به خوبی کار کرده و از Pinch Zooming هم پشتیبانی می کند. هم پیمایش و هم بزرگنمایی بر روی اسناد با سرعت خوبی انجام می شوند و در کل بسته نرم افزاری آفیس گوشی عالیست.

image
image
image

تقویم چهار حالت نمایش صورت جلسه ،روزانه ،هفتگی و ماهانه دارد. افزودن رویدادهای جدید اسان است و به سرعت انجام می شود. می توانید به هر رویداد هشداری را بعنوان یاداور تخصیص دهید.

image

حالت نمایش صورت جلسه در Galaxy Gio به شما اجازه می دهد که به مرور رویدادها بپردازید.با استفاده از این حالت می توانید قرار ملاقات های چند روز آینده را چک کنید.
Samsung Galaxy Gio یک ماشین حساب هم دارد . کلیدهای این ماشین حساب بزرگ هستند و کار کردن با آنها هم راحت است.

image
image

از یک نرم افزار Alarm هم در این گوشی استفاده شده است که امکان تنظیم هشدارهای زیاد با زمان شروع و الگوی تکرار اختصاصی را فراهم می کند.اما کرنومتر ، تایمر و ساعت جهانی در این گوشی در دسترس نیستند. با این حال می توانید با استفاده از Voice Recorder به ضبط صدا هم بپردازید.

image
image

سامسونگ نرم افزار My Files را هم به همراه این گوشی عرضه کرده است که بعنوان File Manager کارآیی بالایی دارد و بعنوان گالری عکس هم عمل می کند. این نرم افزار قادر به انتقال ، کپی ، قفل کردن و تغییرنام فایل ها به صورت گروهی است و حتی می تواند چندین فایل را از تغییر بلوتوث ارسال کند. این نرم افزار تنها به کارت حافظه دسترسی دارد و قادر نیست به حافظه داخلی گوشی دست پیدا کند.

image
image

نرم افزارها

سامسونگ چندی از نرم افزارهای اختصاصی خودش را هم به همراه Galaxy Gio عرضه کرده است و به همین دلیل باید از آن تشکر کرد. بسیاری از این نرم افزار ها مفید بوده و قابل به روز رسانی از طریق Samsung Apps هستند. هرگاه سامسونگ یکی از نرم افزارها یا ویجت ها را به روز در آورد یا مورد جدیدی عرضه کند می توانید در Samsung Apps به آن دست یابید.

نرم افزار All Share به شما اجازه دریافت و ارسال فایل به دستگاه های مختلف (PC یا تلویزیون) را می دهد. ما نتوانستیم این نرم افزار را تست کنیم اما به نظر می رسد که این نرم افزار با استفاده از DLNA کار می کند.

image
image

Social Hub اجازه به اشتراک گذاری و ارسال پیام را برای شما مهیا می سازد. با استفاده از این نرم افزار می توانید پیامی ایجاد کرده و سپس آن را از طریق سرویس های مختلف (SMS/MMS ، ایمیل و سرویس های شبکه های اجتماعی) ارسال نمایید. امکان ارسال محتوای چندرسانه ای هم با استفاده از این نرم افزار وجود دارد.

دنیایی از نرم افزارها در Android Market

Samsung Galaxy Gio مبتنی بر نسخه Froyo از سیستم عامل آندروید است و صفحه نمایش آن از رزولوشن HVGA بهره می برد ، همین نکته سبب می شود گوشی بتواند از تمامی نرم افزارهای موجود در Android Market بهره می برد.

ساختار Android Market بسیار ساده است ، نرم افزارهای برجسته در بالا قرار دارند و در زیر آن ها سه بخش Application ، Games و Downloads است.میانبری هم برای آغاز جستجو در این قسمت دیده می شود.

image
image

بازی ها و نرم افزارها در دو قسمت مجزا جای گرفته اند و هر بخش زیر دسته های خاص خود را دارد.می توانید این نرم افزارها را بنا بر نیازتان فیلتر کنید. البته می توانید بدون فیلتر کردن هم آن ها را مشاهده کنید اما به نظرم برای این کار باید چندین روز زمان صرف کنید.

همه نوع نرم افزاری را می توانید در این بخش بیابید. از نرم افزارهای مدیریت فایل ها گرفته ، تا نرم افزارهای مقصدیابی و مرورگر های اسناد آفیس در این فروشگاه به چشم می خورند.

مقصد یابی GPS با اتکا به Google Maps

Samsung Galaxy gio به یک گیرنده GPS هم مجهز است که با خاموش بودن AGPS به زمانی حدود دو دقیقه برای قفل شدن بر روی ماهواره ها نیازمند است. AGPS می تواند این روند را تا حدودی سرعت بخشد اما برای بهره گیری از آن نیاز به دسترسی به اینترنت خواهید داشت.

Google Maps به یکی از بخش های استاندارد گوشی های مبتنی بر آندروید شده است و مشخصا در Samsung Galaxy Gio عرضه می شود.این نسخه از راهنمای صوتی مقصدیابی هم برخوردار است اما تنها در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی می توانید از این قابلیت استفاده کنید.

image
image

حتی بدون راهنمای صوتی مقصدیابی باز هم راهنماهای دیگری در آن دیده می شود:مسیر شما و محل فتان بر روی صفحه نمایش داده می شود و برای یافتن مقصد به شما کمک می کند-البته اگر بتوانید نقشه ها را بخوانید.متاسفانه این بار امکان استفاده از قابلیت pinch Zooming وجود ندارد و باید از کنترل های موجود بر روی صفحه یا ضربات دوگانه برای بزرگنمایی استفاده کنید.

image
image

به طور معمول ، Google Maps به حالت نمایش خیابانی هم مجهز است. احتمالا این حالت نمایش را می توان بهترین بخش نرم افزار Google Maps دانست. اگر در منطقه شما هم از این حالت نمایش پشتیبانی شود می توانید ازنمای 360 درجه منطقه تان نهایت لذت را ببرید. هنگامی که قطب نمای دیجیتال را فعال کنید ، این حالت نمایش مشابه تجربه یک تور مجازی خواهد بود.

image

نرم افزار مقصدیابی دیگری بر روی این گوشی نصب نشده است و اگر احساس می کنید به نرم افزار دیگری به این منظور نیاز دارید بهتر است نگاه به Android Market بیاندازید.

سخن پایانی

Galaxy Gio عضوی از میان قیمت های سامسونگ است که در کنار Ace ، mini و Fit جای می گیرد. تمامی این گوشی ها هدفی یکسان را دنبال می کنند : عرضه تجربه استفاده از آندروید در برابر هزینه ای اندک . Ace و Gio قطعا در کالبدی یکسان جای می گیرند. تردیدی نیست که نقطه ضعف آن ها هم یکی است. با وجود ضبط ویدیویی ضعیف و عدم پشتیبانی از divX ، Gio را نمی توان گزینه مالتی مدیا محوری هم دانست. اگر با دانستن این نکته پیش بروید ، لذت بردن از این گوشی اسان خواهد بود.

Galaxy gio هیچ چیز غیرمعمولی به همراه خود ندارد اما نقشی کلیدی در استراتژی سامسونگ که می خواهد از قدرت کافی برای رقابت با میان قیمت های آندرویدی و سیمبین برخوردار باشد ، دارد. Galaxy Ace با صفحه نمایشی بزرگتر و Gingerbread در رده نخست رقبا قرار دارد. اما اگر به آخرین نسخه نرم افزار نیازی ندارید و وسواس چندانی نیز در مورد اندازه صفحه نمایش و دوربین به خرج نمی دهید ، Gio دقیقا همان چیزی است که به دنبال آن می گردید. نباید از رقبای ارزان تر گوشی یعنی galaxy fit و Galaxy Mini چشم پوشید.

image
image
image

LG نیز در این قسمت با Optimus one خودنمایی می کند. گوشی همانند Gio است  از صفحه نمایش و دوربینی مشابه بهره می گیرد اما از پردازنده ای 600 مگاهرتزی بهره می برد. به روز رسانی Gingerbread هم احتمالا به زودی برای این گوشی عرضه خواهد شد.

image

HTC Wildfire که حدود یکسال از عرضه ان می گذرد ، از Android Froyo و رابط کاربری Sense برخوردار است. این گوشی از پردازنده ای کندتر و صفحه نمایشی با رزولوشن پایین تر بهره می گیرد اما ظاهر جذاب تری نسبت به galaxy Gio دارد.

image

Sony Ericsson XPERIA X10 mini گوشی کوچکی است که صفحه نمایشی 2.55 اینچی با رزولوشن QVGA دارد.اگر تنها فاکتور اندازه را در نظر داشته باشیم ، گوشی انتخاب مناسبی خواهد بود اما Android Eclair سبب می شود که گزینه آنچنان جذابی نباشد.

image

در میان گوشی های مبتنی بر سیمبین ، Nokia C5-03 قیمت ارزانی دارد و از امکانات ارتباطی پرسرعت و مسیریابی رایگان برخوردار است.

image

Samsung galaxy Gio S5660 نسبت به galaxy Ace در رده پایین تری قرار دارد اما از مشخصه های مناسب ، ساخت خوب و طراحی ساده ای برخوردار است . گوشی در عین سادگی و قابلیت اطمینان بالا ، گزینه مناسبی برای کسانی که به دنبال ارتقای گوشی خود با هزینه ای اندک هستند و تازه واردان به دنیای گوشی های هوشمند ، محسوب می شود.
 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (14 نظر)

شاهبن تاجداری

۱۳۹۶/۱۰/۲۰
برای ارتقا چرا بسته را تجزیه نمیکند

مهمان

۱۳۹۳/۴/۱۶
با عرض سلام و خسته نباشید؛ چرا فقط بعضی سیم کارتهای همراه اول و یا ایرانسل را پشتیبانی میکنه؟ به خاطر همین موضوع 2بار از طریق نمایندگی فلش شده ولی مشکلش رفع نشده. با تشکر

shahin1989

۱۳۹۲/۱۲/۱۸
آیا آندرید این مدل گوشی سامسونگ قابل ارتقا است یا خیر ؟؟

مهمان

۱۳۹۲/۶/۱۸
من اصلا راضی نیستم. چون اصلا از بازی های جدید پشتیبانی نمیکنه حتی بازی های کمتر از اندروید 2.2 اگه شما هم مثل من علاقه من به بازی اندروید هستید این گوشی اصلا براتون خوب نیست و حتما پشیمون میشید. دوربینشم چنگی ب دل نمیزنه بقیه ی چیزاش خوبه.

مهمان

۱۳۹۲/۶/۶
من خودم این گوشی رو 3 سال داشتم از همه چیزش جز cpu v camera اون رازی بودم الان من گوشی Sony Xperia Ion دارم