خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Apple iPhone 3G S

بررسی تخصصی Apple iPhone 3G S

احتمالا Apple iPhone 3GS همان آیفون متحول شده ای که انتظارش را داشتیم نیست...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۶/۱۹
 
بررسی Apple iPhone 3GS : ظاهر قدیمی با احساسی نو
 

احتمالا Apple iPhone 3GS  همان آیفون متحول شده ای که انتظارش را داشتیم نیست. اما بهبود کارآیی ، دوربین بهتر با قابلیت فیلم برداری بهتر و عمر بیشتر باتری، این آیفون را بیشتر به یک گوشی هوشمند جذاب مبدل کرده است که می توانید  با آن جلوی دوستانتان قیافه بگیرید و پز بدهید.

حقیقت این است که از زمان معرفی آیفون ، 20 میلیون نفر از مردم سراسر دنیا آنرا خریده اند . اکنون دو سال از آن زمان می گذرد و دنیا بازهم با شنیدن خبر عرضه آیفون جدید به شدت هیجان زده می شود.

با یک نوآوری دیگر ، هیاهو وجدل دوباره به اوج خود رسید و این بار خط تولید آیفون  جدیدترین محصولش را عرضه کرد. با دیدن اسم iPhone 3GS ، می توان معانی زیادی را به حرف S آن نسبت داد اما مسلما این S بیش از هر چیزی به سرعت ربط پیدا می کند.

 

image
 
image

 

با استفاده از طراحی ظاهری قبلی و تقویت سخت افزار این گوشی با قطعات قدرتمند ، Apple iPhone 3GS  تقریبا با دو برابر سرعتی که تا به حال آیفون های قبلی کار می کردند ، کار می کند.افزایش سرعت این گوشی چیزی به جدول مشخصات آن نمی افزاید. اما تقویت سخت افزارها ، ما را به استفاده از رابط کاربری پیشرفته و جذاب و بروز شده آیفون دعوت می کند.

در حالیکه مشخصات دو گوشی Apple iPhone 3GS   و 3G تقریبا یکسان هستند ، اما مطمئنا از دانستن تفاوت های آن دو که ممکن است به بهای اضافی پرداختی نیز بیارزد، خوشحال می شوید .

 

محاسن Apple iPhone 3GS  نسبت به iPhone 3G:
 

پردازنده سریعتر 600 مگاهرتزی و حافظه RAM دو برابر

کارآیی قابل توجه و سریعتر

سرعت بیشتر ارتباطات شبکه ای HSPDA 7.2 Mbps

دوربین 3 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار و قابلیت ضبط ویدیوهای VGA با نرخ 30 فریم در ثانیه ، فوکوس لمسی با ردیاب اشیا ، حالت ماکرو از فاصله ده سانتی متری

فضای ذخیره سازی دو برابر در دونسخه 16 و 32 گیگابایتی به فروش می رسد.

قطب نمای دیجیتال با امکان چرخش خودکار صفحه در نرم افزار Maps

کیفیت صدای ضبط و پخش بالاتر

اسپیکرهای قوی تر که در پخش موزیک خودشان را نشان می دهند

عمر بالاتر باتری

استفاده از پوشش Oleophobic  در صفحه نمایش برای آسانتر شدن رفع اثرانگشت ها

کنترل صوتی با اسیپکر مجزا که می تواند برای پخش موزیک بر اساس نام آهنگها یا خواننده یا آلبوم  و همین طور برای برقراری یک تماس  استفاده شود

پشتیبانی از سیستم ورزشی Nike+

خروجی تلویزیون با رزولوشن 480p به جای 480i

قابلیت تبدیل متن به گفتار(Text-To-Speech) با نام VoiceOver

قابلیت بزرگنمایی صفحه در تمام منو های گوشی

 

نقایص اصلی Apple iPhone 3GS  (مشکلات و نواقص مربوط به سیستم عامل در اینجا آورده نشده است):

 

فقدان نوآوری در طراحی ظاهری گوشی

دوربین 3 مگا پیکسلی با امکانات کم که باعث خارج شدن این گوشی از رقابت با گوشی های برتر بازار می شود

فلاش و کلید سخت افزاری برای شاتر وجود ندارد.

علیرغم ارتقای باتری هنوز این باتری ضعیف عمل می کند (حتی آیفون قدیمی 2G در این زمینه بهتر عمل می کند)

عدم وجود اسپیکرهای استریو

از آنجاییکه iPhone 3GS اولین گوشی ای است که با سیستم عامل Iphone OS 3.0 عرضه می شود، در این بررسی به طور جداگانه به بررسی این بخش و تغییراتی که در آن حاصل شده است ، می پردازیم.

در حال حاضر می توان iphone OS 3.0 را نسخه تکامل یافته سیستم عامل استفاده شده در آیفون های قبلی بدانیم. وقتی اکنون به سیستم عامل به کار رفته در گوشی های قبلی نگاه می کنیم ،از آن همه محدودیتی که دو سال پیش در این گوشی ایجاد شده بود، متحیر می شویم.

 

image
 
image

 

اما حالا وضع فرق کرده است ،بهتر است زمان را هدر ندهیم . با ما برای بررسی طراحی ، سخت افزار و سیستم عامل جدید iPhone OS 3.0 همراه باشید .

 

محتویات جعبه iPhone 3GS
 

Apple   از همان جعبه آیفون های پیشین برای بسته بندی استفاده کرده است . حداقل در روی این جعبه بر خلاف خود گوشی مارک 3G به چشم می خورد.

محتویات جعبه واقعا ابزارهای استانداردی هستند ، یک کابل USB ،  یک شارژر و یک جفت هدفون محتویات این جعبه هستد . همچنین چند برچسب Apple برای نشان دادن وفاداری تان به این برند در جعبه قرار گرفته است.

خبری از پایه رومیزی که در اولین آیفون وجود داشت و همین طور دستمالی که در هر دو گوشی آیفون پیشین عرضه شده بود ، نیست.

 

image
 
image

 

image

 

این بار اپل iPhone 3GS را به هدست های جدیدی مجهز کرده است که در آن امکان کنترل پخش کننده موسیقی در نظر گرفته شده است. به جز این سه کلید مخصوص کنترل موسیقی ، هدست ها کاملا شبیه به هدست های سابق اپل به نظر می رسند و می توان پایه و اساس ظاهر و کارآیی شان را باهم یکی دانست.

احتمالا ظاهر این کلید ها که به دلیل عملکردهای متفاوتشان به آنها تخصیص داده شده است ، شما را به اشتباه می اندازد. اما کنترل موسیقی فقط یک روش عملکرد دارد و بایاد گرفتن آن می توانید به راحتی موزیک هایتان را کنترل کنید. اما از طرف دیگر ، راهنمای کتبی ارائه شده به همراه  این هدست چندان جالب و آسان نیست.

مثل همیشه ، کلیدهای بالا و پایین برای تنظیم صدا به کار می روند. اما کلیدی که معجزه می کند کلید مرکزی است. با یک کلیک ، می توانید موزیک را به حالت پخش یا مکث درآورید ، با دو کلیک موزیک به جلو حرکت می کند و با سه کلیک آهنگ رو به عقب حرکت می کند.

در همین زمان ، با یک کلیک در زمان دریافت تماس می توانید آنرا بپذیرید . و یا در هر موقعیت دیگری ، با فشردن و نگهداشتن این کلید ، فرمان صوتی گوشی فعال می شود.

iPhone 3GS در ظاهر و ابعاد کاملا به iPhone 3G شبیه است . در مقایسه با iPhone 3G ، iPhone 3GS وزن بیشتری دارد اما این تفاوت فقط دو تا سه گرم است و شما را آزار نخواهد داد.

 

image
 
image

 

طراحی
 

شرح دادن چگونگی طراحی iPhone 3GS کار خیلی سختی نیست . اگر شما iPhone 3G را دیده اید ، این گوشی کاملا شبیه به آن است. شبیه نه ، بلکه طراحی این گوشی همان طراحی iPhone 3G است. پیدا کردن تفاوت بین طراحی این دو گوشی واقعا کار دشواری است.

تنها تفاوتی که ما توانستیم پیدا کنیم ، تفاوت بسیار کوچکی بود . کلمه iphone ای که در پشت گوشی نوشته شده بود به جای رنگ خاکستری با رنگ کرم نوشته شده بود.

 

image

 

image
 
image

 

متاسفانه هیچ نشانه ای از 3GS در پشت گوشی نیست و  پز دادن با این گوشی برای شما کمی سخت تر خواهد شد.ثبت نکردن این نشانه باعث می شود که این گوشی کاملا شبیه به iPhone 3G باشد.

صفحه نمایش iPhone 3GS  هم همانی است که در نسل های قبلی این گوشی شاهدش بوده ایم. این صفحه نمایش زاویه دید مناسب و رنگ های زنده و گیرایی را فراهم میکند و هنوز در شرایط زیر نور آفتاب بهترین دید  را در بین تلفن های همراه فاصله دارد.

این صفحه از رزولوشن 320 x 480 پیکسل پشتیبانی می کند. که در زمان عرضه اولین آیفون خیلی عالی به نظر می رسید. اما در سال 2009 استفاده از رزولوشن WVGA در گوشی های برتر بازار رواج یافته است و حتی در گوشی های غیر هوشمند نیز توسط برخی برندها ارائه شده است.

حدس می زنیم که تغییر ندادن رزولوشن صفحه نمایش این گوشی به دلیل حفظ سازگاری آن با نرم افزار های AppStore صورت گرفته باشد. بنابراین درحفظ این رزولوشن حتما مزیتی وجود داشته است که اپل نخواسته آنرا تغییر بدهد.

در iPhone 3GS ، تراز سفیدی مثل 3G نسبت به گوشی آیفون 2G تغییر کرده است. این امکان را خیلی سخت  می شود امتیاز دیگری برای iPhone 3GS تلقی کرد .

iPhone 3GS رنگ ها را کمی گرم تر ارائه می دهد که در مقایسه با 3G که رنگ ها را آبی و سرد نمایش می داد ، خیلی بهتر است. اما این تفاوت تنها هنگامی آشکار می شود که شما این دو گوشی را در کنار هم ، با یکدیگر مقایسه می کنید. اگر از آنها جداگانه استفاده کنید ، احتمالا هیچ وقت به این نکته پی نخواهید برد.

 

image

 

image
 
image

 

اپل ادعا کرده است که یک لایه Oleophobic  روی صفحه نمایش iPhone 3GS قرار داده است که باعث می شود لکه ها از آن چیزی که تابحال بوده ، راحت تر پاک شوند.این ادعا حقیقت دارد. گرچه این امر تغییر خیلی بزرگی به نظر نمی رسد اما واقعا سودمند است .برای درک این مطلب ،  زمانی را که صفحه نمایش گوشی شما با چند بار پاک کردن با مواد پاک کننده تمیز میشود را با زمانی که فقط با یک بار مالیدن لباستان به آن تمیز می شود، مقایسه کنید.

 

image

 

image
 
image

 

همانطوری که ممکن است حدس زده باشید ، کناره بالایی گوشی iPhone 3GS هیچ تغییری نکرده است. اسلات سیم کارت ، سوکت صوتی 3/5 میلی متری استاندارد و کلید روشن خاموش گوشی در این لبه قرار گرفته اند تا هنگام کار با آن راحت باشید .

 

image

 

image
 
image

 

در کناره پایینی گوشی ، میکروفن و اسپیکر گوشی قرار گرفته اند . تنها یک اسپیکر در این گوشی وجود دارد و ما را که می خواستیم از اسپیکرهای استریو 3GS لذت ببریم ، راضی نمی کند. مکان خاص اسپیکر ها به همان دلیلی است که ما ترجیح می دهیم که بازی های AppStore در جهت مخالف ف، چرخش داشته باشند (با اسپیکرهایی که در سمت راست قرار گرفته اند نه چپ ) که در غیر اینصورت انگشتان شما اسپیکر را می پوشاند .

خبر خوب این است که بالاخره اپل ، اسپیکرهای آیفون را تقویت کرده است و اکنون صدایی بلندتر از آنچه تاکنون می شنیدیم ، می شنویم.این ارتقا برای آیفون موفقیت بزرگی به شمار می رود. بلندی صدا اکنون قابل قبول تر از گذشته است .

 

image
 
image

 

پشت iPhone 3GS از قبل همه درخشنده تر و زیباتر شده است.اما اثر انگشت به راحتی بر روی آن باقی می ماند و  پاک کردن آن کار مشکلی است. و برخلاف صفحه نمایش تصور نمی کنیم که هیچ پوشش Oleophobic ای برای راحت تر شدن تمیز کردن این سطح ،به کار رفته باشد.

لنز دوربین همچنان در جای قبلی خودش ثابت است اما پیشرفتهای مهمتری در آن از قبیل افزایش رزولوشن ، فوکوس خودکار و فیلمبرداری باکیفیت تر صورت گرفته است.

 

image
 
image

 

و در آخر اینکه ، اپل مدعی شده است عمر باتری iPhone 3GS را تا 20 درصد افزایش داده است . در شبکه های نسل دوم ، زمان مکالمه تا 12 ساعت افزایش یافته است که در iPhone 3G این زمان 10 ساعت بود. زمان پخش موسیقی هم در این گوشی نسبت به iPhone 3G که 24 ساعت بود تا 30 ساعت افزایش یافته است. زمان پخش ویدیو هم به 7 ساعت رسیده است اما دوام باتری در حالت آماده به کار به همان صورت پیشین باقی مانده و تغییری نکرده است.

در واقعیت زندگی روزمره  ما با تغییرات زیادی درباتری iPhone 3GS مواجه نمی شویم. اگر شما به شدت از نرم افزارها استفاده کنید ، به دانلود فایل ها بپردازید و با گوشی تان بازی کنید ، گوشی شما به سختی یک روز دوام می آورد که باعث می شود به یاد همان باتری که در iPhone 3G استفاده شده بود بیافتیم. شاید با غیر فعال کردن 3G بتوانیم تا حدی در باتری صرفه جویی کنیم اما این به دلیل طبیعت HSDPA است نه باتری iPhone 3GS.

 

تغییرات iPhone OS 3.0 :بیش از صد ویژگی جدید
 

سیستم عاملiPhone OS 3.0 نسبت به خود iPhone 3GS تغییرات زیادتری کرده است. و به دلیل اینکه کاربران آیفون های دیگر هم می توانند از این سیستم عامل استفاده کنند ، iPhone 3GS یکی از فاکتورهای برتری خود را از دست می دهد. با این وجود برخی از ویژگی هایی که در iPhone 3GS وجود دارد ، حتی با استفاده از سیستم عامل iPhone OS 3.0 در گوشی iPhone 3G امکان پذیر نخواهند بود. برای یادآوری می توانید به ابتدای این بررسی مراجعه کنید.

سیستم عامل iPhone OS 3.0  بیش از یک صد عملکرد جدید معرفی می کند که باعث می شود ، هنگامی که آیفون از برخی کمبودها رنج می برد ، جای خالی آنها را برای کاربران پر کنند.

 اپل یقینا به زمان توجه کرده است ، در حالیکه رابط لمسی عرضه شده در دوسال پیش در آیفون حتی با محدودیت هایی که برای کاربر ایجاد می کرد ،چیزی کمتر از یک انقلاب نبود. حدود یک سال طول کشید تا دیگر تولید کنندگان توانستند رابطی شبیه به رابط به کاررفته در آیفون به محصولاتشان بیافزایند . با اینکه آنها در سخت افزار محصولاتشان پیشرفت زیادی کردند اما رابط کاربری محصولاتشان همان رابط سابق باقی مانده است.

درست است که Palm، Web OS و گوگل سیستم عامل آندروید خود را دارند اما باید تمام مهارت و تلاش  خود را به کار بگیرند تا به نزدیکی سیستم عامل اپل برسند. لازم به ذکر است که قابلیت های رشدیافته نرم افزار AppStore ، iPhone را به یکی از مستعد ترین گوشی ها برای ارائه امکانات هوشمند تبدیل می کند.

بعد از یک کار جدی موفق شدیم لیست 100 قابلیت جدید آیفون را که بوسیله iPhone OS 3.0 عرضه می شود ، تهیه کنیم. برخی از آنها تغییرات عمده ای هستند و برخی دیگر با اینکه تغییر کوچکی هستند  اما بالاخره تغییر به شمار می آیند. در لیست های زیر ما تغییرات عمده آیفون را پوشش داده ایم.

 

تغییرات رابط عمومی
 
یک جستجوی پیشرفته به نام Spotlight کلی که ایمیل ها  ، تقویم ، یادداشت ها ، iPod و وب را در برمیگیرد. با فشردن کلید Home در نخستین صفحه ، به نرم افزار Spotlight وارد می شود و با یکبار دیگر فشردن این کلید Spotlight شما را به صفحه اصلی بر میگرداند . در منوهای Setting>General>Home>Search results کاربران می توانند موضوع جستجو و نحوه نمایش نتایج آنرا مشخص کنند .  امکان کپی و paste کردن عکس ها نیز فراهم شده است. حرکت دادن نرم افزارها در صفحه اصلی آسانتر شده است امکان فرستادن اخطار ها به پس زمینه اکنون فراهم شده است. هشدارها با انواع تغییر دادن آیکن ها ، منوی بازشونده ای مشابه SMS و هشدار صوتی در این نسخه تعبیه شده اند. نرم افزارهای سهام جزئیات دقیقتری از سهام را نمایش می دهند. همین طور این نرم افزارها امکان نمایش گرافیکی را نیز در حالت افقی مهیا می کند. افزایش تعداد صفحه کلیدها و زبان های پشتیبانی شده کنترل والدین به کنترل فیلم ها ، تلویزیون و محتویات Appstore گسترش یافته است. نرم افزار Voice Recorder با امکان ضبط ، ویرایش و به اشتراک گذاری صدا از طریق ایمیل و MMS  .  این نرم افزار قابلیت ضبط در پس زمینه را هم دارد اما در زمان مکالمه نمی توانید به ضبط صدا بپردازید. سازندگان قطعات اکنون می توانند نرم افزار سفارشی برای قطعاتشان تولید کنند. برای مثال به گیرنده رادیو یا وسیله سنجش گلوکز برای بیمارن دیابتی فکر کنید.
  با کلیک دوگانه روی کلید Home می توانید به جستجوی Spotlight ، دوربین یا تماس های مورد علاقه تان(پیش فرض )دست پیدا کنید. اکنون می توانید صفحاتی با ماکزیمم تعداد آیکن 11 به جای 9 داشته باشید. امکان به اشتراک گذاری فایل از طریق Wi-Fi امکان پیش بینی کلمات بهبود یافته است. امکان مقصدیابی Turn-to-Turn ممکن شده است اما فقط با نرم افزار ها و نقشه های شرکت های دیگر عمل می کند. کرنومتر امکانات اضافی مانند زمان کل و زمان یک دور را فراهم می کند. فضای دانلود نامحدود از طریق 3G پروفایل های رمز گذاری شده و تهیه Backup امکانپذیر شده است. پشتیبانی از Exchange ActiveSync سرویس Find MyiPhone  که از طریق Apple MobileMe با پرداخت هزینه ای پشتیبانی می شود.

 

درج متن و مدیریت
 
امکان Copy ، Cut و Paste متن در سراسر سیستم حتی صفحات وب امکان Redo  و Undo در درج متن . این امکان هنگامی که در حالت درج متن، گوشی تان را تکان می دهید نمایش داده می شود. صفحه کلید افقی در سرتاسر سیستم عامل (البته با منوهای بازشونده و نرم افزار Calendar کار نمی کند.) اکنون ، ایجاد فاصله بین دو کلمه برای پیش بینی کلمات الزامی ندارد.

 

مخاطبان و گزارش تماس ها
 
امکان حذف کردن شماره تلفن های منفرد(نه مخاطبان) با حرکت دادن گوشی امکان به اشتراک گذاری جزئیات اطلاعات مخاطبان با ایمیل یا MMS در فرمت .vcf گزارش جزئیات تماس ها (با امکان نمایش مدت مکالمه علاوه بر ساعت آن) نوع شماره تلفن استفاده شده در فهرست تماس  های اخیر قابل مشاهده است (برای مثال تلفن منزل ، اداره ، موبایل و...) امکان حذف تک تک تماس ها در بخش گزارش مکالمات و ویرایش مستقیم مخاطبان از طریق این گزارش امکان ساخت حساب کاربری در فروشگاه iTunes به طورمستقیم از گوشی امکان اجاره و خرید فیلم از طریق فروشگاه iTunes

 

پیام رسانی
 
پشتیبانی از MMS که بستگی به اپراتور مورد استفاده کاربر دارد . MMS بدون بروز رسانی در حالت 2G قابل استفاده نیست. امکان forward کردن یک SMS یا ترکیبی از چند SMS نوار جستجویی که در بالای نرم افزار Mail تعبیه شده است ، امکان جستجو در بین فرستندگان ایمیلها و همین طور موضوع آنها را فراهم می کند. افزوده شدن گزینه Load/Don’t Load Remote Images به تنظیمات ایمیل کلید جدیدی در نرم افزار Photos که امکان افزودن چند عکس به یک ایمیل را فراهم میکند. امکان ارسال عکس ها با کیفیت کامل از طریق ایمیل (که فقط با استفاده از کپی و Paste کردن آنها در درون متن ایمیل امکان پذیر است و امکان ضمیمه کردن آنها وجود ندارد) امکان غیرفعال کردن هشدار های پیام های متنی امکان غیرفعال کردن پیش نمایش پیام های متنی

 

دوربین
 
نمایش آخرین عکس های گرفته شده در گوشه پایین سمت چپ

 

بروزرسانی های مرورگر Safari
 
امکان مدیریت پسوردها از طریق Safari و تکمیل خودکار فرم ها ابزار ضد فیشینگ در مرورگر Safari Mobile . پشتیبانی از آخرین استانداردهای امنیتی برای دستیابی و اشتراک اطلاعات از طریق وب بوسیله   Safari فراهم می شود.با ابزار anti phishing که در Safari تعبیه شده است این مرورگر قادر به شناسایی سایت های جاست و همین طور امکان پشتیبانی از EV را هم فراهم میکند. پشتیبانی از پروکسی در Safari دستورات جدید Copy Link و Open in new page در مرورگر Safari کارآیی سریع تر در کدهای JavaScript . با استفاده از موتور جدید SquireFish Extreme امکان رندر صفحات HTML و JavaScript با سرعت دوبرابر آیفون های سابق که از سیستم عامل iPhone OS 2.x استفاده می کردند ، در iPhone 3GS فراهم شده است . iPhone 3GS در تست های مربوط به JavaScript نمراتی بالاتر از iPhone 3G که از سیستم عامل iphone OS 3.0 استفاده می کرد ، کسب کرد. قابلیت های جدید پخش ویدیو (ویدیوهای HTML 5 ، h.264 و HTTP ) که سرعت و کیفیت آنها به سرعت اتصالتان بستگی دارد. امکان login خودکار در شبکه های Wi-Fi گزینه ای برای بستن تک تک صفحات که باعث گشوده شدن صفحه خالی جدیدی می شود.

 

نرم افزارiPod Player
 
افزوده شدن عملکرد Shake-to-Shuffle (ترکیب تصادفی آهنگ ها با یک تکان) امکان جستجوی محلی در مجموعه آهنگ های iPod اگر در هنگام شارژ گوشی به موسیقی گوش دهید به جای علامت مربوط به شارژ شدن گوشی ، علامت Album Art به شما نمایش داده می شود. نرم افزارهای تولید شده توسط شرکت های دیگر ، اکنون می توانند به Library آهنگ ها در نرم افزار iPod دست پیدا کنند. Media Scrubber امکان پیمایش دقیق تر رو به جلو و رو به عقب را در آهنگ ها و ویدیوها فراهم می کند.

 

نرم افزار YouTube
 
پشتیبانی از حساب های کاربری YouTube ( login ) و همچنین ایجاد حساب های کاربری جدید در این سایت امکان مشاهده نظرات در YouTube امکان رتبه بندی ویدیوهای YouTube
یادداشت ها
 
امکان همزمان سازی یادداشت ها با دیگر نرم افزار های iTunes امکان حذف یادداشت ها با تکان دادن گوشی فیلد جستجوی محلی در یادداشت ها که با پیمایش نرم افزار Notes در پایین آن نمایان می شود.
 
بلوتوث
 
بلوتوث استریو A2DP (که در آیفون 2G در دسترس نبود) امکان به اشتراک گذاری فایل ها در اینترنت از طریق بلوتوث امکان گشت و گذار در اینترنت بوسیله بلوتوث یا USB (که به اپراتور مورد استفاده شما بستگی دارد و در آیفون 2G در دسترس نیست)

 

AppStore و iTunes Store
 
امکان ساخت مستقیم حساب کاربری iTunes از طریق موبایل امکان کرایه کردن یا خرید فیلم ها به طور مستقیم از طریق iPhone امکان مدیریت حساب های کاربری iTunes/AppStore به طور مستقیم از طریق موبایل (برای مثال امکان جابه جا شدن بین دو حساب کاربری) روش جدید مرور تصاویر نرم افزارها در AppStore –با پیمایش به طرفین ثبت نرم افزارها (با پرداخت هزینه ماهیانه). برخی از نرم افزارها بر اساس سرویس های ارائه شده به کاربر هزینه خاصی دریافت می کنند . یک مثال خوب در این زمینه نرم افزار AT&T Navigator است. نرم افزارهای توسعه داده شده توسط سایر شرکت ها ، اکنون می توانند امکان خرید مستقیم نسخه کامل ، ارتقای اختیاری محصول و یا قطعات نرم افزاری جداگانه را به طور مستقیم در نرم افزارشان تعبیه نمایند (برای مثال یک نرم افزار مرورگر کتاب های الکترونیکی با کتاب های که برای دانلود در دسترس قرار گرفته اند) . متاسفانه ، نرم افزارهای رایگان امکان ارائه بسته های بروزرسانی پولی را ندارند . مدل تجارتی این قابلیت جدید هم همانند مدل قبلی است : 30 درصد از درآمد به اپل و 70 درصد بقیه به توسعه دهندگان و تولیدکنندگان نرم افزارها اختصاص می یابد.

 

امکاناتی که فراموش شده اند در iPhone OS 3.0 قرار گیرند:
 

·         عدم پشتیبانی از فایلهای فلش در مرورگر

·         نداشتن یک File manager یا روشی برای دیدن یکجای تمامی فایل ها

·         نداشتن واکنش لرزشی در هنگام تماس با صفحه نمایش

·         عدم امکان انتقال فایل از طریق بلوتوث بین دو گوشی (شما هیچ فایل را به هیچ گوشی ای از جمله آیفون نمی توانید ارسال کنید و همین طور امکان دریافت هیچ فایلی از سایر گوشی ها برای شما وجود ندارد )

·         عدم امکان حذف چندین مخاطب به طور همزمان

·         فقدان امکانات مخصوص MMS  و SMS مانند شمارنده تعداد کاراکترها و همین طور نبود امکان گزارش تحویل پیام

·         نبود امکانات مخصوص ایمیل از قبیل :bulk  ، عدم امکان نشانگذاری ایمیل ها به صورت خوانده شده (mark as read) ، عدم پشتیبانی از فایل های RAR  یا ZIP در ایمیل ها و همین طور نبود امکان جستجو در متن ایمیل ها

·         نبود امکان شماره گیری هوشمند (اما می توان به Spotlight به عنوان جایگزین خوبی برای آن نگریست)

·         نبود نرم افزار To-Do (که به طور جداگانه می تواند نصب شود)

·         نبود قابلیت قطع صدا با چرخاندن گوشی یا Turn-to-mute  (اگرچه بیشتر یک ابزار فانتزی است)

·         قفل صفحه گوشی می تواند اطلاعات برخی ابزارها مانند قرارملاقات ها ، رویدادها ، آب و هوا و اخبار و... را پنهان کند.

·         با استفاده از یک Wireless Manager می شد راه آسانتری را برای فعال و غیرفعال کردن 3G ، Wi-Fi ، GPS  ، حالت هواپیما و بلوتوث فراهم کند.

·         عدم پشتیبانی کامل از Multi Tasking (که احتمالا برای بهتر دوام آوردن باتری بوده است)

·         جستجوی کلی Spotlight اغلب مواقع در استفاده از  iPod کند عمل می کند

·         شما نمی توانید از حافظه iPhone به عنوان یک ابزار USB تحت ویندوز استفاده کنید

·         تمام iPhone  کاملا به iTunes وابسته است و شما نمی توانید هیچ نوعی از فایل ها اعم از عکس ها ، ویدیوها یا نرم افزارها را بدون آن روی گوشی بریزید . iTunes تحت ویندوز بسیار ضعیف عمل می کند . یک مدیر فایل معمولی می توانست عملکرد خیلی بهتری نسبت به آن داشته باشد.

·         هنوز امکان پشتیبانی از فرمت های DivX/XviD وجود ندارد و نرم افزاری هم که بتواند این کار را انجام دهد تا به حال تولید نشده است.

 

ساختار منو و ویژگی های کلیدی آن
 

رابط کاربری ای  که از منوهای مسطحی که هیچ زیر منویی ندارند استفاده می کند ، اکنون باید برای همه کاملا آشنا باشد. با ضربه زدن به آیکن یک نرم افزار وارد آن می شوید و با فشردن کلید سخت افزاری Home از نرم افزار خارج شده و به صفحه اصلی باز می گردید. این تمام کار لازم برای کار با نرم افزارها بود . تنها برای ورود به قسمت Setting مجبورید که از چند سطح از منوها بگذرید.

 

image

 

احتمالا با خواندن مطالب قبلی دریافته اید که سیستم عامل iPhone OS 3.0 تغییرات کمی را در این بخش با خود به همراه داشته است.

کاربران عادی آیفون با استفاده از این سیستم عامل، احتمالا به جز مرورگر هیچ پیشرفتی در کارآیی و بهبود عملکردها را مشاهده نمی کنند . اما iPhone 3GS جدید در عملکردها ، کارآیی بهتری را از خود نشان می دهد. iPhone 3GS یک گوشی به معنای واقعی سریع است که این به دلیل سخت افزارهای متفاوت به کار رفته در آن می باشد. iPhone 3GS در تمامی جنبه ها از جمله ، منوها ، برنامه ها و چرخش خودکار صفحه نمایش سریع است و نسبت به آیفون های قبلی افزایش قابل توجهی در سرعت آن دیده می شود.

ما از یک تست ساده برای مقایسه سرعت بین iPhone 3GS و iPhone 3G استفاده کردیم . اگرچه این تست خیلی حرفه ای نبود ، اما می تواند دورنمایی از نحوه اداره کارهای روزمره توسط iPhone 3GS به ما بدهد.

بعد از ضبط این فیلم ، تصمیم گرفتیم که همین کار را با رقیب هم زمانبندی کرده و برای شما پیش زمینه ای برای قضاوت فراهم کنیم. این نتایج در زیر آورده شده است (که مربوط به ویدیویی است که در بالا قرار گرفته است):

چون شما خیلی به اعداد و ارقام علاقه دارید ، ما زمان لود شدن سیستم عامل iPhone OS 3.0 را هم در هر دو گوشی iPhone 3GS و iPhone 3G اندازه گرفتیم. این زمان در iPhone 3GS حدود 15 ثانیه و در iPhone 3G قدیمی دوبرابر این زمان بود.

در مورد قابلیت های جدیدی که بوسیله iPhone OS 3.0 معرفی شده اند ، اولین مطلب قابل ذکر در مورد موتور جستجوی کلی Spotlight است . سریعترین راه دسترسی به آن از طریق پیمایش منو به سمت چپ صورت می گیرد.

به طور پیش فرض آیفون در 9 محل به جستجو می پردازد. مخاطبان ، آهنگ ها ، نرم افزارها ، ایمیل ها ، تقویم ، یادداشت ها ، کتاب های صوتی ، ویدیوها و پادکست ها محل های جستجوی آیفون هستند.  شما می توانید برخی از این مکان ها را نادیده بگیرید یا ترتیب نمایش آنها را تغییر دهید.

خود نرم افزار جستجو خیلی سریع است اما به دلیل اینکه روی آیفون ما اطلاعات زیادی وجود نداشت نمی توانیم در مورد سرعت آن در جستجوی واقعی اطلاعات اظهار نظر کنیم.  باز کردن هر یک از نتایج جستجو با سرعت انجام می گیرد اگرچه وقتی شما iPod را به طور مستقیم از آنجا اجرا می کنید ، کمی کندتر عمل می کند.

اگر Spotlight از بلوتوث و Wi-Fi هم برای جستجو استفاده می کرد می توانست به یک ابزار منحصر بفرد تبدیل شود.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

آیفون از Multi Tasking پشتیبانی نمی کند و iPhone 3GS هم همینطور است. اگرچه اپل در iPhone OS 3.0 امکان فرستادن یاددآورها را به پس زمینه فراهم می کند. این سرویس می تواند شما را از رویدادهای جدید در نرم افزار هایی که از آن پشتیبانی میکنند با تغییر آیکن آن ، نمایش یک منوی بازشونده یا پخش یک آهنگ هشدار ، آگاه سازد . نرم افزار در همان زمان می تواند آنلاین باقی بماند.

امکان کلیدی دیگر ، امکان Cut ، Copy و Paste متن است . این قابلیت در سرتاسر رابط کاربری در هرجایی که شما با متن سرو کار دارید ، کار می کند. اگرچه میدانیم که این قابلیت نه خلاقانه است و نه خارق العاده اما کاربران آیفون برای همین ویژگی ساده دوسال منتظر بودند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

این ویژگی به مرورگر Safari هم گسترش پیدا می کند و شما می توانید متون را از صفحات وب هم کپی کنید. اما امکان کپی از بازی ها و منوهای بازشونده وجود ندارد.

 

image

 

عملکرد این قابلیت کاملا منطقی است . با نگه داشتن انگشت تان روی متن مورد نظر و فشار دادن آن متن شروع به انتخاب شدن می کند و متن انتخابی با رنگ آبی مشخص می شود . سپس متن مورد نظرتان را نشانگذاری می کنید و سپس از گزینه های Cut  ، Copy و Paste  برای انتخاب عمل مورد نظرتان استفاده می کنید.

نکته عجیب این است که حتی پس از Restart گوشی متن در حافظه Ram باقی می ماند.

ویژگی جدید دیگر امکان Redo و Undo است که می تواند در هر برنامه ای که از صفحه کلید استفاده می کند ، به کار رود. شما باید گوشی تان را برای دیدن گزینه های Redo  یا Undo تکان دهید . البته اگر فکر می کنید که به آن نیازی ندارید می توانید آنرا غیرفعال کنید و بدین ترتیب هیچگاه موجب آزار شما نخواهد شد.

 

image
 
image

 

صفحه کلید QWERTY افقی که در تمام نرم افزارها قابل استفاده است ، یکی دیگر از ارتقاهای افزوده شده و مفید است. اکنون شما می توانید در نوشتن پیام ها ، یادداشت ها ، ویرایش مخاطبان و مرورگر از این صفحه کلید استفاده کنید.

اینکه در هنگام درج متن در تقویم نمی توان از این صفحه کلید استفاده کرد ، نکته تعجب برانگیزی بود. احتمالا یکی از کارمندان اپل این نکته را فراموش کرده است.  همین مشکل در افزودن یک مخاطب هم وجود دارد و تنها راه افزودن یک مخاطب با استفاده از این صفحه کلید ، استفاده از گزینه Add to Contacts از new Massage است . در نرم افزار Google maps نیز امکان چرخش خودکار صفحه و صفحه کلید وجود ندارد.

 

image

 

image
 
image

 

iPhone 3GS جدید دو ویژگی هم دارد که در iPhone 3G در دسترس نیستند. این دو قابلیت ، قطب نمای دیجیتال و کنترل صوتی هستند.

کنترل صوتی از فرمان های زیادی پشتیبانی می کند. بیش از 30 زبان با لهجه های محلی آنها مانند چینی یا چینی تایوانی پشتیبانی می شود.

نرم افزار Voice Control می تواند با فشردن طولانی مدت تر کلید Home اجرا شود. شما یک فرمان صوتی را ادا می کنید و گوشی نسبت به آن واکنش نشان می دهد. اگر گزینه مطابق نظر شما پیدا شود ، نمایش داده شده یا با آن تماس برقرار می گردد. وگرنه نرم افزار به اجرای خود خاتمه می دهد. این خاتمه دادن خیلی آزار دهنده است و شما مجبورید مجددا این نرم افزار با فشردن کلید Home  اجرا کنید.

باید موقع استفاده از دستور ، آنرا صحیح تلفظ کنید. در پخش کننده موسیقی هم دستورات صوتی به شرح زیر وجود دارد :Play artist ،Play Songs by ،Play Playlist،Play Album،Pause،Play Music

،Genius،Next Track ، Previous Track ، Shuffle و What is this song called?

اگر سعی کنید برای مثال دستور Play sting یا هرخواننده مورد نظر دیگری را بدین ترتیب به آیفون بدهید ، آیفون ان دستور را بدون پیشوند Artist یا Song by نمی پذیرد.

 

image
 
image

 

قطب نما در نرم افزار Google Maps یا دیگر نرم افزارهای اینچنینی کار می کند اما نرم افزار مختص خودش را هم دارد که به شما اجازه می دهد مختصات دقیق GPS را ببینید و همین طور بین شمال و شمال مغناطیسی تغییر حالت دهید.

نرم افزار اختصاصی قطب نما در اکثر مواقع درست کار نمی کند و پیغام های اخطار بی جهتی را در Google Maps نمایش می دهد. اما چرخش خودکار صفحه با استفاده از آن بسیار دقیق انجام می گیرد.

 

image
 
image

 

image

 

و در آخر ،  iPhone 3GSبرای معلولان و ناتوانان جسمی نیز بهینه شده است. سه ویژگی برای آنها تعبیه شده است تا با رابط کاربری تعامل آسانتری داشته باشند. این ویژگی ها شامل Voice Over ، بزرگنمایی رابط کاربری و نمایش سیاه و سفید رابط است. تابحال هیچ گوشی ای اختصاصا برای این دسته  از افراد بهینه نشده بود.  قابلیت Voice Over  یک قابلیت خواندن متون است که نام هر آیتمی را که در منو روی آن قرار بگیرید برای شما تلفظ خواهد کرد.

در این حالت با یک کلیک آیکن انتخاب شده و نام آن خوانده می شود. و با کلیک دوگانه می توانید آن نرم افزار را اجرا نمایید. سرعت تلفظ و نوع صدا هم قابل تنظیم اند.

 

image
 
image

 

قابلیت بزرگنمایی ، رابط را در هر صفحه ای از آن ، بزرگ می کند. برای بزرگنمایی در رابط باید ، با سه تا از انگشتانتان روی صفحه ضربه دوگانه بزنید.  قابلیت سیاه و سفید سطح درخشندگی رابط را برای کمک به افراد کم بینا افزایش می دهد.

 

image
 
image

 

image

 

مدیریت مخاطبان بهتر شده است
 

بخش مدیریت مخاطبان در iPhone 3GS چندین ویژگی جدید دارد که امیدواریم در گوشی های دیگر نیز از آن ها استفاده شود. اولین ویژگی ، قابلیت به اشتراک گذاری مخاطبان از طریق ایمیل یا MMS در فرمت vcf است و دومین ویژگی امکان مشاهده مدت مکالمه در لیست آخرین تماس هاست.

 

image
 
image

 

شمارنده زمان مکالمه به طرز عجیبی عمل می کند. ما یک تماس یک دقیقه و سی ثانیه ای بین دو آیفون برقرار کردیم . هر کدام از دو گوشی زمان متفاوتی را نشان می داد.

باآیفونی که تماس را برقرار کردیم این زمان دو دقیقه و با آیفون گیرنده تماس این زمان یک دقیقه نمایش داده می شد. این مشکل احتمالا یک باگ است و بنابراین به توجه بیشتری از طرف تیم توسعه دهنده Cupertino نیاز دارد.

 

image
 
image

 

کادر جستجوی بخش مخاطبان هنوز از شماره گیری هوشمند پشتیبانی نمی کند ، اگرچه Spotlight می تواند جانشین خوبی برای آن باشد. در دفترچه تلفن از رابط  حرکتی  که برای پاک کردن ایمیل ها و یادداشت ها استفاده می شود و همچنین امکان کار در نرم افزارهای دیگر تولیدکنندگان را هم دارد، خبری نیست .  اگر این امکان وجود داشت ، می شد بدون دیدن جزئیات اطلاعات مخاطبان ، آن ها را حذف کرد.

 

قابلیت های تلفنی
 

با این که آنتن دهی iPhone 3GS در نواحی شلوغ ، کمی ضعیف می شود اما در بیشتر موارد کیفیت خوبی را در این مورد به نمایش می گذارد.

نقطه قوت iPhone 3GS در این بخش ، کیفیت و کارآیی مناسب اسپیکر گوشی است. آیفون جدید نمرات خوبی را در برابر آیفون های قبلی که نمراتی کمتر از متوسط داشتند به جا گذاشت.

iPhone 3GS در تست Pink Noise ما پیشرفت خوبی را نشان داد که به این معنی است که در پخش موسیقی هم بهتر عمل می کند. با توجه به نمراتی که iPhone 3GS در  دو تست دیگر به دست آورد در مجموع به جمع خوب های این بخش پیوست.

 

پیام رسانی
 

یکی از بخش های اصلی هر گوشی بخش پیام زسانی آن است که در iPhone OS 3.0 پیشرفت قابل توجهی کرده است.

اکنون می توانید بالون های پیام ها را به طور تک تک یا به طور کلی حذف نمایید.

قابلیت جدید دیگر ارسال یک یا چند SMS یا MMS برای مکالمات است. متن مورد نظر در یک پیام SMS/MMS قرار می گیرد.

علاوه بر این ، می توانید هشدارهای پیام و یا پیش نمایش آنها را هم غیر فعال کنید.

 

image
 
image

 

در کنار بهبودهایی که در بخش SMS حاصل شده است ، بخش MMS هم پیشرفت خوبی داشته است. خیلی جالب است که قبلا از اینکه اتصال مربوط به MMS را تنظیم نمایید هیچ گزینه اضافی در اختیار شما قرار نمی گیرد. و حتی بدتر از این ، اینکه امکان تنظیم دستی این تنظیمات وجود ندارد و شما باید از اپراتورتان درخواست ارسال این تنظیمات را بکنید. حدس می زنیم ، که این روش راهکاری در اختیار اپراتور ها برای محدود کردن استفاده از MMS قرار می دهد.

 

image

 

به هر حال برای این مورد هم ترفندی وجود دارد اما این ترفند با هر اپراتوری کار نمی کند . برای خواندن این ترفند می توانید متنی شبیه به Enabling MMS On iPhone 3.0 را در گوگل جستجو کنید.

 

image
 
image

 

image

 

با استفاده از MMS می توانید کارت ویزیت ، فایل های صوتی و اطلاعات موقعیت را دریافت نمایید. با توجه به امکان ضبط فیلم توسط iPhone 3GS ، می توانید این فیلم ها را توسط MMS ارسال نمایید.

 

image
 
image

 

ارسال یک MMS کار بسیار ساده ای است. شما می توانید از عکس هایی که دارید استفاده کنید یا اینکه یک عکس جدید بگیرید و سپس آنرا ارسال کنید . آیفون در همان زمان نوشتن MMS امکان گرفتن عکس را برای شما فراهم می کند. برای ثبت یک عکس دیگر در این بخش می توانید کلید دوربین را دوباره بفشارید.

 

image
 
image

 

ارسال چند عکس ، مختصات GPS یا کلیپ ها با استفاده از عملکرد به اشتراک گذاری سایر نرم افزارها به سادگی صورت می گیرد.

 

image
 
image

 

image

 

متاسفانه ، آیفون 2G از MMS پشتیبانی نمی کند اما احتمالا اپل با این کار می خواسته دلیل موجهی را برای دارندگان آیفون 2G برای ارتقا به iPhone 3GS فراهم کند. با استفاده از نرم افزار Cydia امکان فعال کردن بخش MMS در گوشی iPhone 3G هم وجود دارد. اما بازهم برای استفاده از آن باید از iPhone 2G رهایی یابید.

 

قابلیت های گسترش یافته بخش Email
 

بخش مربوط به ایمیل پیشرفت های خوب و ارتقاهای قابل توجهی را داشته است اما بازهم یکی از چیزهای مهم در نمایش ایمیل ها را فراموش کرده است . در این زمینه نرم افزار های اختصاصی Gmail و Yahoomail برای موبایل ، مناسب تر به نظر می آیند.

در iPhone OS 3.0  در بخش ایمیل کادری برای جستجو در فرستنده ، گیرنده و موضوع ایمیل در نظر گرفته شده است.  اما متاسفانه جستجو در متن ایمیل ها صورت نمی گیرد . امیدواریم که اپل در بسته بروز رسانی بعدی این قابلیت را به این موتور جستجو بیافزاید.

اگر شما از همگام سازی با نرم افزارهایی مانند MobileMe و MS Exhange 2007 یا نسخه های بعدی آن استفاده می کنید ، می توانید با استفاده از این جستجو در صندوق ورودی این نرم افزارها نیز به جستجو بپردازید.

 

image

 

image
 
image

 

image

 

نوآوری دیگر مربوط به کلید جدیدی در بخش عکس هاست که به شما اجازه الصاق و ضمیمه کردن چندین عکس را به یک ایمیل می دهد.

 

image
 
image

 

شما می توانید عکس های 3 مگاپیکسلی را که با دوربین آیفون ثبت کرده اید از طریق ایمیل ارسال کنید. برای انجام این کار باید از روال عادی ضمیمه کردن فایل ها به ایمیل ها اجتناب کنید . برای این کار به بخش گالری بروید ، هر چند عدد از عکس ها را که می خواهد نشانگذاری و سپس کپی کنید و آنها را در داخل متن ایمیل Paste کنید. اگر هنوز استفاده از روش ضمیمه کردن را ترجیح می دهید ، باید بگویم که با این روش اندازه و حجم عکس هایتان به طور خودکار تغییر خواهند کرد.

 

نرم افزار iPod
 

سیستم عامل جدید iPhone OS 3.0  بخش چند رسانه ای گوشی را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

نرم افزار iPod اکنون امکان جستجوی اختصاصی در آهنگ ها را بدون استفاده از جستجوی کلی Spotlight دارد.نتایج این جستجو بر اساس آلبوم ها و آهنگ ها نمایش داده می شوند.

 

image

 

قابلیت مفید دیگر در نرم افزار iPod امکان Media scrubber است که اجازه حرکت رو به جلو و عقب  دقیق تری را در آهنگ ها و ویدیوها فراهم می کند.

عمل عادی کشیدن نشانگر در طول نوار پخش این کار را خیلی دقیق انجام نمی دهد اما اگر انگشت تان را در پایین صفحه قرار دهید و از حرکت نشانگر جلوگیری نمایید ، حرکت به جلو و عقب بسیار دقیق تر صورت خواهد گرفت.

 

image
 
image

 

قابلیت جدید دیگر ، قابلیت Shake To Shuffle است که امکان چینش تصادفی آهنگ ها را با یک تکان فراهم می سازد . هر بار چینش تصادفی با پخش یک صدا از طرف سیستم همراه می شود که متاسفانه نمی توان آنرا غیر فعال نمود.

 

image

 

 اگر در هنگام شارژ گوشی به موسیقی گوش دهید به جای علامت مربوط به شارژ شدن گوشی ، علامت Album Art به شما نمایش داده می شود.

 

image

 

گروه Cupertino امکان دسترسی نرم افزار های دیگر را هم به Library موزیک های iPod فراهم کرده اند که باعث می شود در هنگام بازی کردن ، یا استفاده از سایر نرم افزارهای پخش موسیقی به آهنگ های خودتان هم دسترسی داشته باشید.

با استفاده از سیستم عامل iPhone OS 3.0 کاربران می توانند از هدست های استریوی بلوتوث یا اسپیکرهای بلوتوث سازگار با آیفون استفاده کنند.

ما اتصال بلوتوث را با استفاده از اسپیکرهای بلوتوث Sony Ericsson MBS-200 انجام دادیم و فهمیدیم که امکان تنظیم صدا با استفاده از آیفون در این حالت مهیا نیست  و فقط باید از کلید های خود اسپیکر بدین منظور استفاده نمایید.

 

YouTube
 

خبر بزرگ در مورد نرم افزار YouTube در iPhone OS 3.0 است که امکانات یکپارچه حساب های کاربری خوبی را عرضه می کند . بعد از Login می توانید به اشتراک های شخصی و لیست های پخش تان دسترسی پیدا کنید . امکان مشاهده نظرات و رتبه بندی ویدیوها هم فراهم شده است.

 

image
 
image

 

همانطور که قبلا ذکر شد، ارسال ویدیو به YouTube به راحتی انجام می شود و حتی این کار را می توانید در پس زمینه و هنگام ضبط ویدیوهای دیگر انجام دهید. اما چند محدودیت در این جا وجود دارد.برای مثال حداکثر مدت ویدیوهای ارسالی می تواند ده دقیقه باشد . همچنین نرم افزار YouTube به طور خودکار اندازه فایل های ویدیویی را به 480x360 پیکسل کاهش می دهد وحداقل برای مدتی نتیجه این فشرده سازی به شکل پیکسل پیکسل باقی خواهد ماند . شاید YouTube روش کدگذاری ویدیوهایش را برای آرشیو بهتر ویدیوهای آیفون در آینده تغییر دهد.

 

کیفیت صدا
 

درست وقتی که ما فکر نمی کردیم در این بخش جایی برای پیشرفت وجود داشته باشد ، اپل ما را شگفت زده کرد. کیفیت صدای iPhone 3G به خوبی کیفیت صدای پلیر های همراه بود و حالا با عرضه iPhone 3GS این بخش کامل می شود.

برادر بزرگتر iPod بهترین تجربه شنیداری را در میان ابزارهای موجود در بازار فراهم می کند.

مثل پیشرفت هایی که در این زمینه در نسل های قبلی آیفون صورت گرفته بود ، iPhone 3GS هم پاسخ دهی بالایی به فرکانس های صوتی دارد . کسی نمی تواند از ایجاد انحراف در فرکانس ها در این گوشی سخن بگوید ،چراکه iPhone 3GS در این بخش بی عیب و  نقص عمل می کند.

 

image

 

دوربین 3 مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس لمسی و ضبط ویدیو
 

دوربین iPhone 3GS به یک دوربین 3 مگاپیکسلی ارتقا یافته تا همچنان آیفون در این زمینه حرفی برای گفتن نداشته باشد. استفاده از یک دوربین 3 مگاپیکسلی در یک گوشی گران قیمت اصلا جالب نیست اما به هرحال اپل تنها تغییر کوچکی در عدد مگاپیکسل این گوشی داده است.

اما مهم تر از مگاپیکسل بیشتر ، امکان فوکوس خودکار(AF) لمسی و قابلیت فیلمبرداری است.

AF لمسی بسیار سریع و دقیق عمل می کند. و حتی قابلیت ردیابی اشیای در حال حرکت ، بعد از اینکه شما با انگشت به آن ها ضربه می زنید، را دارد.

رابط کاربری دوربین بیش از حد ساده است. در این جا فقط دو کلید دوربین و ضبط  و یک پیش نمایش کوچک از آخرین عکس گرفته شده در گوشه پایین سمت چپ وجود دارد.

 

image
 
image

 

کیفیت دوربین بواقع خوب است .  رنگ ها متعادل هستند و به دلیل وضوح خوب عکس های ثبت شده ، جزئیات به خوبی نمایش داده می شوند.

اشکالی که بوضوح دیده می شود سطح بالای نویز است . برای اینکه بهتر این مطلب را درک کنید ، فقط به قسمت های نقطه نقطه ای که در همه جای عکس ها دیده می شوند، توجه کنید.این اندازه نویز حتی برای دوربین یک موبایل هم بیش از حد به نظر می رسد. تنها چیز خوب در مورد این نویز ها این است که نویز های روشن از نویزهای تیره که معمولا رنگ ها را تغییر می دهند و بیش تر از نوع قبل آزار دهنده اند، بیشتر هستند. علاوه بر این نویز ها از الگوی جالبی برای قرار گرفتن در سطح عکس پیروی می کنند و عکس ها را به عکس های آنالوگ مشابه می سازند. اما به هرحال این ها نویز هستند و در همه جا حتی در نور مناسب ،دیده می شوند.

در پایان اگرچه ما دوربین های 3 مگاپیکسلی بهتری هم در سایر گوشی ها دیده ایم ، اما iPhone 3GS در این زمینه نمره قبولی می گیرد. اما برخی کاربران مسلما مگاپیکسل های بیشتر را ترجیح می دادند. اگر شرکت LG می تواند یک دوربین 5 مگاپیکسلی را در بدنه 12mm گوشی LG Arena  و یک دوربین 8 مگاپیکسلی را در بدنه 12/4 mm گوشی LG Viewty Smart تعبیه کند ، چرا اپل به خودش زحمت این کار را در بدنه 12/3mm گوشی iPhone 3GS نمی دهد. با تمام  این حرف ها ، گمان می کنم این تصمیم اپل بیشتر یک تصمیم تجاری بوده است . حتما این جمله را که می گوید «امکانات را پایین نگهدار تا در آینده بتوانی راحت تر محصولت را ارتقا دهی» شنیده اید.  به نظر می رسد که اپل به فلسفه همین جمله عمل کرده است.

وقتی که شرکت اپل ویژگی جدید کارآیی دوربین در نورکم را اعلام کرد ، ما منتظر آزمایش این قابلیت جالب بودیم . پس یک آزمایش عکاسی در نور کم برای چند گوشی ترتیب دادیم که بیش تر آنها هیچ سخنی از عکاسی در نور کم به میان نمی آوردند. هدف این بود که ببینیم آیا iPhone 3GS واقعا از iPhone 3G بهتر است.

 

داخل ساختمان: نمونه های با نور کم با رزولوشن کامل
 

از آنجایی که قضاوت در مورد کیفیت عکس ها بر اساس رزولوشن کامل نمونه های ثبت شده توسط دوربین های مختلف کار سختی است ، تصمیم گرفتیم که بعد از ثبت عکس ها کیفیت آنها را دقیقا تا حد عکس های دو مگاپیکسلی کاهش دهیم. شاید تا به حال توجه نکرده باشید که کاهش اندازه عکس ها باعث حذف بیش از اندازه نویز ها می شود ، پس هیچ کدام از رقبا نمی توانستند در جایگاه بدی بایستند و البته iPhone 3GS هم جز این دسته است.

باید بگویم iPhone 3GS نتایج جالبی ثبت کرد.  اما مشاهده اینکه iPhone 3GS نسبت به iPhone 3G نتایج خیلی بهتری را ثبت نمی کند ، ساده به نظر می رسد.

 

داخل ساختمان : نمونه های با نور کم – کاهش اندازه تا دو مگاپیکسل
بیرون ساختمان :نمونه های با نور کم با رزولوشن کامل
 

بالاخره نوبت به نمودار رزولوشن رسمی ما می رسد. این نمودار استاندارد ISO12233 است که برای ارزیابی رزولوشن ترکیبی دوربین های دیجیتال به کار می رود. این نمودار ابزاری عالی برای اندازه گیری رزولوشن افقی و عمودی و همین طور نقطه ارجاع خوبی برای مقایسه رزولوشن های بین دوربین ها در اختیار ما می گذارد .

خطوط موازی ممتد بعنوان ابزاری خوب برای اندازه گیری رزولوشن ها هستند. نقطه ای که در آن خطوط دیگر از هم مجزا نیستند و تقریبا یکی می شوند ، حداکثر رزولوشن ها را به نمایش می گذارد. چند مقیاس شاخص در کنار نمودار وجود دارد و بنابراین شما حتی می توانید عدد مربوط به عملکرد دوربین را هم مشخص نمایید.

چندین خط از نقاط مختلفی از قاب گرفته شده اند ، پس شما میتوانید نمایش خوبی از تغییر رزولوشن عکس ها در لبه ی قاب ها شاهد باشید. (لنزهای ضعیف در لبه ها نسبت به مرکز قاب بد عمل می کنند و باعث تیره شدن عکس می گردند.)

همچنین در این نمودار ، بخشی نیز برای تست های رنگی و سیاه و سفید در نظر گرفته شده است که نشان می دهند الگوریتم های فشرده سازی چگونه عکس ها و جزئیات موجود در سایه ها را تحت تاثیر قرار می دهند .معمولا با یک دوربین ضعیف شما نمی توانید هیچ تفاوتی را در سایه سیاه و سفید از یکدیگر تمییز دهید.

 

ضبط ویدئو

 

iPhone 3GS قابلیت ضبط فیلم های با رزولوشن VGA و با نرخ 30 فریم بر ثانیه را دارد. احتمالا فرمت خروجی .mov برای هر کسی خوشایند نخواهد بود. کیفیت ویدیو ، رنگ ها و درخشندگی در حد مطلوبی قرار دارند. iPhone 3GS می توانست از یک لرزش گیر برای کنترل کردن لرزش دست ها در هنگام کار دوربین آن استفاده نماید.

یک مشکل جالب در ضبط ویدیویی iPhone 3GS که ما آنرا تجربه کردیم و چندین بار هم موفق به تکرارش شدیم ، قطع غیر منتظره صدا در فیلم در حال ضبط بود که در محیط های پر سرو صدا رخ می داد. فیلمبرداری با iPhone 3GS در محیط های پر سرو صدا باعث می شود که ضبط صدا بدون هیچ دلیلی در هر زمانی متوقف شود و این قطع صدا تا زمان نامشخصی ادامه یابد.

کلیپ ها در نواری بالای رابط کاربری دوربین ذخیره می شوند و یک آیکن play هم روی آنها قرار می گیرد. این کلیپ ها قابلیت ارسال بوسیله ایمیل و MMS را دارند و همیچنین می توانند به طور مستقیم در سایت YouTube به اشتراک گذارده شوند.

ارسال ویدیو به YouTube به راحتی انجام می شود و حتی این کار را می توانید در پس زمینه و هنگام ضبط ویدیوهای دیگر انجام دهید. اما چند محدودیت در این جا وجود دارد.برای مثال حداکثر مدت ویدیوهای ارسالی می تواند ده دقیقه باشد . همچنین نرم افزار YouTube به طور خودکار اندازه فایل های ویدیویی را به 480x360 پیکسل کاهش می دهد و حداقل برای مدتی نتیجه این فشرده سازی به شکل پیکسل پیکسل باقی خواهد ماند . شاید YouTube روش کدگذاری ویدیوهایش را برای آرشیو بهتر ویدیوهای آیفون در آینده تغییر دهد.

 

image

 

image
 
image

 

کلیپ های ضبط شده امکان ویرایش نیز دارند. در حالت ویرایش ، ویدیو در یک نوار افقی که با یک کادر زرد رنگ احاطه شده است ، نمایش داده می شود. بعد از مشخص کردن ابتدا و انتهای مورد نظر برای ویرایش فیلم ، کلیپ برای ویرایش دقیق آماده است. به سادگی و با نگهداشتن انگشت تان در پایین نوار زرد رنگ می توانید وارد حالت ویرایش دقیق شوید. یک کلید play برای مشاهده پیش نمایش و یک کلید زرد رنگ برای ذخیره فیلم ویرایش شده در این بخش قرار داده شده است.

متاسفانه ، حداقل تا زمانی که سیستم عامل iPhone OS 3.1 عرضه نشده است ، باید ذخیره شدن فیلم ویرایش شده روی فیلم اصلی را تحمل کرد. می دانیم که این موضوع چقدر می تواند مایه رنجش کاربران شود.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

مرورگر Safari : به یادداشتن کلمه های عبور و قابلیت تکمیل خودکار فرم ها

 

می شود قابلیت های ذخیره کلمه های عبور و تکمیل خودکار فرم ها را بزرگترین تغییر مرورگر safari در سیستم عامل iPhone OS 3.0 تلقی کرد.

مدیر کلمه عبور می تواند نام کاربری و کلمه عبور شما را در بسیار از سایت ها به خاطر بسپارد و شما مجبور نیستید در هر بار وارد شدن به آن سایت ها ، این مشخصات را وارد کنید.

منوی باز شونده این امکان ، تنها وقتی که کاربر در حال وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور در یک سایت است نمایش داده می شود. اگر بیش از یک نام کاربری در سایتی استفاده کنید ، در این منو آخرین نام کاربری استفاده شده به نمایش در خواهد آمد. سوییچ به باقی نام های کاربری هم به سادگی تمام امکانپذیر است . فقط کافی است کاراکترهای نخست نام کاربری مورد نظرتان را  وارد کنید و سپس از تکمیل فرم آسوده می شوید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

امکان تکمیل خودکار هم با اطلاعاتی که اخیرا در بخش مخاطبان وارد کرده اید و هم با اطلاعاتی که پیش از این در فیلدهای مشابه نوشته اید کار می کند. وقتی با یک فرم آنلاین طرف هستید ، این نرم افزار ، قابلیت پر کردن خودکار فرم را به شما پیشنهاد می کند . این امکان در یک گوشی موبایل خیلی مفید واقع می شود.

پشتیبانی از آخرین استانداردهای امنیتی برای دستیابی و اشتراک اطلاعات از طریق وب بوسیله  Safari فراهم می شود.با ابزار anti phishing که در Safari تعبیه شده است این مرورگر قادر به شناسایی سایت های جاست و همین طور امکان پشتیبانی از EV را هم فراهم میکند.

Safari  دستورات جدید Copy Link و Open in new page را هم ارائه می دهد . با نگهداشتن انگشت تان روی یک لینک این گزینه ها به شما نمایش داده می شوند.

 

image
 
image

 

غیر از ظاهر مرورگر ، تغییراتی نیز در خود آن صورت گرفته است.

با استفاده از موتور جدید SquireFish Extreme امکان رندرسریع  صفحات HTML و JavaScript با سیستم عامل iPhone OS 3.0 فراهم شده است.

برای مشاهده اینکه این سرعت واقعا چقدر است ، ما یک تست روی دو گوشی iPhone 3G که از سیستم عامل iPhone OS 3.0 استفاده می کرد و یک گوشی iPhone 2G که از سیستم عامل نسخه  2.2.1 استفاده می کرد ترتیب دادیم. و بعد از آنها این تست را روی یک iPhone 3GS که از موتور جدید برای رندر صفحات استفاده می کرد ، انجام دادیم.

برای این منظور ما از ترکیب تصادفی از کدهای جاوااسکریپت که در اولین نتایج جستجوی گوگل ارائه شدند استفاده کردیم . ما این کدها را با استفاده از یک اتصال Wi-Fi  اجرا و سپس نتایج را ثبت کردیم.

همانطور که ذکر شد ، iPhone 3G دو برابر سریعتر از iPhone 2G که از سیستم عامل نسخه 2.x استفاده می کرد ، عمل کرد. به دلیل اینکه هر دوی این گوشی ها از پردازنده یکسانی بهره می برند ، می توان این اختلاف سرعت را به موتور جدید رندر صفحات ربط داد.پس می توان گفت که سیستم عامل جدید واقعا کارآیی بالاتری را به همراه آورده است.

در همین زمان ، iPhone 3GS جدید نسبت به iPhone 3G در رندر کدهای جاوااسکریپت ، سه برابر سریعتر عمل کرد که برای این قابلیت باید از موتور جدیدش تشکر کند. و شاید برای شما جالب باشد که iPhone 3GS نتایجی نزدیک به اینترنت اکسپلورر 7  را ثبت کرد. برای جالب تر شدن این رقابت ما fire Fox 3.0 و اینترنت اکسپلورر 8 را هم به این رقابت دعوت کردیم.

متاسفانه ، نتایج آیفون 2G را ثبت نکردیم اما احتمالا نتیجه مانند 10000 میلی ثانیه به همراه داشت.  به یاد داشته باشید که نمرات کمتر در این بخش ، بهتر هستند و نشانگر زمان کمتر برای تفسیر کدهای جاوااسکرپیت توسط مرورگر هستند.

نکته لازم به ذکر این است که سرعت بالای تفسیر کدهای جاوا اسکریپت شاید در کارهای روزمره خیلی به چشم نیاید. و این به آن دلیل است که برخی از سایت ها اصلا از کدهای جاوا اسکریپت در درونشان استفاده نمی کنند اما برخی دیگر مثل گالری های تصاویر شدیدا به آن متکی هستند.

اگر می خواهید بفهمید که iPhone 3GS در وبگردی های معمولی چقدر سریع است باید به میانه این مطلب بازگردید و نتایج را یکبار چک کنید.

 

قطب نمای دیجیتال – یار جدید نقشه ها
 

T-Mobile اولین شرکتی بود که در گوشی G1 خود شروع به استفاده از قطب نمای دیجیتال کرد و پس از آن سایر تولید کنندگان هم شروع به تقلید از این شرکت کردند.

اپل استفاده از این مغناطیس سنج را با یکپارچه کردن آن با نرم افزار Google Maps  آسان کرده است.

 

image

 

تغییر عمده دیگر در این بخش امکان استفاده از GPS توسط نرم افزار های مقصدیابی مجهز به راهنمای صوتی مقصد یابی و حالت سه بعدی نمایش سایر توسعه دهندگان است.

اولین نرم افزار کامل مقصدیابی ماهواره ای که در فروشگاه AppStore ارائه شد ، نرم افزار MobileNavigator از شرکت Navigon بود. با پرداخت هزینه ای اندک ، نرم افزاری کامل برای راهنمای صوتی و راهنمای نقطه به نقطه بدست می آورید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

این نرم افزار قابلیت های گرافیکی خوبی دارد. پایگاه داده POI این نرم  افزار کامل است و نمایش جالبی دارد . امکان بزرگنمایی خودکار این نرم افزار که وابسته به سرعت رانندگی و نوع زمین است نیز در نوع خود جالب توجه است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

این نرم افزار هم کمبودهایی دارد اما ما در حال بررسی نرم افزار های دیگر شرکت ها نیستیم و فقط می خواستیم نمایشی از امکانات جالب توجهی که آیفون های مجهز به GPS در اختیار کاربر می گذارند را به شما نشان دهیم.

توسعه دهندگان دیگر نرم افزارهای مقصدیابی از قبیل TomTom و iGo هم آمادگی خود را برای ارائه نرم افزارهای مقصدیابی برای آیفون اعلام کرده اند.

 

امکانات ارتباطی
 

یکی از بزرگترین تغییراتی که در iPhone OS 3.0 شاهد آن بوده ایم ، امکان ساخت نرم افزارهایی از طرف سایر تولیدکنندگان برای استفاده از ابزارهای جانبی USB یا بلوتوث است.

در زندگی روزمره می توان آیفون را در جهت اتصال ، انتقال داده  و یا کنترل دوربین ها ، بارکد خوان ها وحتی صفحه کلیدها به کار برد.

امکان اشتراک گذاری فایل نیز یکی دیگر از گام های رو به جلو در این نسخه است. این امکان درهای جدیدی را برای تبادل و انتقال داده بین نرم افزارهای مختلف به روی آن ها می گشاید.

پروفایل استاندارد A2DP در نسخه 2/1 بلوتوث ، اجازه انتقال موزیک به هدست های بلوتوث و اسپیکرهای بلوتوث را می دهد . هنوز امکان انتقال فایل های دیگر وجود ندارد اما شما می توانید در هنگامی که به Wi-Fi دسترسی ندارید از بلوتوث برای ایجاد یک ارتباط P2P استفاده کنید.

Wi-Fi هم از همان اولین آیفون به خوبی شناخته شده است اما در اینجا دو قابلیت جدید login خودکار در شبکه های عمومی Wi-Fi و به اشتراک گذاری فایل را فراهم می نماید.

امکان جدید در تنظیمات مربوط به اینترنت ،Internet Tetheringاست. این قابلیت هم کاملا به اپراتور شما وابسته است اما مطمئنا باز هم راهکاری برای آن پیدا می شود . فقط کافی است که در گوگل به جستجوی آن بپردازید.

امکان گشت و گذار در اینترنت بوسیله بلوتوث یا USB اکنون فراهم شده است.

 

image

 

image
 
image
 

image
 
image

 

و در آخر ، iPhone 3GS  از HSPDA  با سرعت 7.2 Mbps پشتیبانی میکند و اگر شبکه شما از این سرعت پشتیبانی نماید ، بسیار سریعتر از iPhone 3G در این مورد عمل می کند .

 

تغییرات AppStore
 

برخی از صد تغییر ایجاد شده بوسیله iPhone OS 3.0  به بخش AppStore  مربوط می شود.

بزرگترین تغییر در AppStore ، ایجاد گزینه ای برای Login مستقیما از طریق آیفون و ایجاد حساب های کاربری جدید از طریق آن است.

 

 

image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

روش مرور عکس های مربوط به نرم افزار ها در فروشگاه نیز تغییر کرده است و با پیمایش به طرفین انجام میگیرد.

 

image
 
image

 

image

 

پرداخت هزینه ماهیانه برای استفاده از نرم افزارها نیز از تغییرات جدید است . برخی نرم افزارهای خدماتی را بر اساس یک هزینه ماهیانه مشخص به کاربران پیشنهاد می کنند.  AT&T Navigator یک مثال خوب از این دسته است.

نرم افزارهای توسعه داده شده توسط سایر شرکت ها ، اکنون می توانند امکان خرید مستقیم نسخه کامل ، ارتقای اختیاری محصول و یا قطعات نرم افزاری جداگانه را به طور مستقیم در نرم افزارشان تعبیه نمایند (برای مثال یک نرم افزار مرورگر کتاب های الکترونیکی با کتاب های که برای دانلود در دسترس قرار گرفته اند) . متاسفانه ، نرم افزارهای رایگان امکان ارائه بسته های بروزرسانی پولی را ندارند .

مدل تجارتی این قابلیت جدید هم همانند مدل قبلی است : 30 درصد از درآمد به اپل و 70 درصد بقیه به توسعه دهندگان و تولیدکنندگان نرم افزارها اختصاص می یابد.

 

نرم افزارهای نصب شده و نرم افزارهای سازمانگر
 

در این بخش ما تنها در مورد نرم افزارهایی صحبت می کنیم که نسبت به نسخه عرضه شده آن ها در iPhone 3G دارای تغییراتی بوده اند.

احتمالا رایج ترین این نرم افزار ها ف نرم افزار Notes است. Notes اکنون امکان جستجو در عنوان و متن یادداشت ها را فراهم می کند.

همچنین شما بوسیله یک حرکت می توانبد یادداشتها را بدون گشودن آنها حذف کنید. در پایان ، Notes می تواند با نرم افزارهای سایر شرکت ها مثل outlook  از طریق iTunes  همگام سازی گردد.

 

image
 
image

 

image

 

image

 

سیستم عامل iPhone OS 3.0 بالاخره نرم افزاری را عرضه کرد که در سایر تلفن های همراه به وفور یافت می شود :یادداشت های صوتی یا Voice Memos  . این نرم افزار رابط فوق العاده ساده ای دارد که یک میکروفن را نمایش می دهد و دو کنترل هم در کنار آن قرار دارند که اجازه ضبط کلیپ صوتی و پخش کلیپ ها صوتی ضبط شده را به کاربر می دهند.این کلیپ های صوتی در فرمت m4a ضبط می شوند و کیفیت خوبی دارند اما برای اشتراک گذاری مناسب نیستند. این صداها قابلیت ویرایش و ارسال با MMS یا ایمیل را هم دارند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

شما می توانید صداهای ضبط شده را با برچسب های از پیش تعریف شده که شامل None  ، Podcast ، (مصاحبه)Interview ، Lecture(سخنرانی) ، Idea (ایده)، Meeting (قرارملاقات)یا Memo (یادداشت) برچسب گذاری کنید. اگر هیچ کدام از این برچسب ها را مناسب نمی بینید ، می توانید از گزینه Custom برای ساخت برچسب های سفارش استفاده نمایید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

نرم افزار تقویم تقریبا دست نخورده باقی مانده است. هنوز امکان نمایش افقی تقویم وجود ندارد و نمای هفتگی نیز در آن در دسترس نیست.  فقط دو گزینه جدید برای کاربران Exchange  در نظر گرفته شده است . شما می توانید دعوتنامه ها را اضافه کنید و همین طور در دسترس بودن خودتان را هم در هنگام افزودن یک رویداد جدید تنظیم نمایید.

گزینه های دیگر در بخش تنظیمات قرار دارند که عبارتند از : LDAP ، CalDAV و اشتراک تقویم که در بخش Add Acount یافت می شوند.

 

image
 
image

 

image

 

نرم افزار مخصوص سهام Stocks بوسیله یاهو تقویت شده و امکاناتی مانند نمایش جزئیات سهام ، نمودار ها و فیدهای خبری را ارائه میدهد.

با چرخاندن صفحه به صورت افقی ، نمودار ها به صورت تمام صفحه در می آیند که مشابه عملکرد نرم افزار calculator در این حالت است.

  با اشاره به یک نقطه از نمودار جزئیات و قیمت سهام در آن روز نمایش داده می شود. با پیمایش به سمت راست یا چپ به سایر بورس هایی که در آنها مشترک شده اید دست پیدا می کنید.

 

image
 
image

 

image

 

سخن پایانی
 

 این حقیقت دارد که گوشی iPhone 3GS تغییرات زیادی را با خود به همراه آورده است اما هیچ امکان خارق العاده ای در آن وجود ندارد. اما به هرحال ، تغییرات نرم افزاری و سخت افزاری ایجاد شده ، iPhone 3GS را خیلی بیش از سابق به یک گوشی هوشمند مقبول تبدیل می کنند . این تغییرات به جذبه گوشی می افزاید و باعث جذب کاربران جدید و ترغیب دارندگان iPhone 2G برای ارتقای گوشی شان به iPhone 3GS می شوند.

iPhone 3GS از یکی از بهترین پلت فرم های سخت افزاری برای استفاده از پیشرفته ترین رابط کاربری بهره می برد .

اما با تغییر ندادن ظاهر گوشی ، اپل به ریسک بزرگی دست زده است. این کار باعث می شود که کاربران iPhone 3G  که به شدت از نرم افزارهای اپل استفاده می کنند انتخابی برای ارتقا نداشته باشند و همین طور باعث می شود که بسیاری از خریداران پولشان را برای خرید گوشی جدیدی که ظاهر قدیمی دارد، دور نریزند.

حقیقت این است که با اینکه ظاهر iPhone 3GS همان ظاهر سابق است ، اما 3GS احساس جدیدی را به کاربر می دهد که آنرا از ایفون های پیشین متمایز می سازد.

 

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (9 نظر)

مهمان

۱۳۹۴/۱/۹
این مبایل فیلم برداری میکنه ویا خوب هست

مهمان

۱۳۹۳/۶/۱۳
ببخشید از سایت خوبتون مچکرم من گوشیم رو برام یکی اپدیت کردش ولی متاسفانه انالوگ نبوده حالا هم سیم کارت رو نمیخونه سرویس نمیده باید چیکار کنم تا درست شه

مهمان

۱۳۹۲/۱۱/۴
sony xperia L+++++++++++++++3Gs---------------------------------- کومک کنیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییید.PLZ

مهمان

۱۳۹۲/۴/۲۸
پرچم اپل بالاس فقط نمیدونم اینو بخرم یا نه :((

مهمان

۱۳۹۲/۴/۹
عالییه