خانهبررسی‌ها
BlackBerry Bold 9700

BlackBerry Bold 9700

برخی ازگوشی ها باید تمام توان خود را برای رسیدن به شهرت به کار گیرند...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۹/۴/۶
بررسی تخصصی گوشی BlackBerry Bold 9700 : دعوت به مبارزه
 
مقدمه
 

برخی ازگوشی ها باید تمام توان خود را برای رسیدن به شهرت به کار گیرند اما برخی دیگر فقط برای ستاره شدن به دنیا می آیند. BlackBerry Bold 9700 مشخصا این شانس را دارد که نامی را یدک بکشد که آوازه زیادی دارد و یکی از بهترین گوشی های تولید شده توسط RIM به شمار می رود.اما این نوع شهرت چندان جالب نیست و اگر این گوشی نتواند شایستگی خود را در ارائه استانداردهای همنامش به اثبات برساند ، چیزی جز شکست و بدنامی نصیبش نخواهد شد.

 

image

 

این توقعات بالا ، گاهی یک گوشی خارق العاده را هم به یک مغلوب بدل می کنند. هنگامی که به ارتقای یک گوشی می پردازید تنها افزایش امکانات کافی نخواهد بود .گرچه اپل این کار را انجام داد اما سایر تولیدکنندگان گوشی های تلفن همراه ایده ای جدید یا قابلیت جدیدی به گوشی می افزایند تا بتوانند همچنان به موفقیت های گوشی پیشین دست پیدا کنند.

 

ویژگی های کلیدی
 

 صفحه نمایش  2.44 اینچی TFT با تناسب افقی و قابلیت نمایش 65000 رنگ و پشتیبانی از رزولوشن 360*480 پیکسل

صفحه کلید QWERTY چهار ردیفه

پشتیبانی چهاربانده از GSM و سه بانده از 3G با HSDPA

پشتیبانی از Wi-Fi ، مجهز بودن به گیرنده GPS و نصب بودن پیش فرض نرم افزار BlackBerry Maps

دوربین 3.15 مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار و مجهز بودن به فلاش LED

پردازنده 624 مگاهرتزی ، 128  مگابایت حافظه RAM

سیستم عامل BlackBerry v5

پد لمسی با پاسخدهی بالا

اسلات کارت حافظه microSD با قابلیت تعویض سریع کارت حافظه و پشتیبانی از کارت های حافظه تا گنجایش 16 گیگابایت

پشتیبانی از فایل های ویدیویی DivX/XviD

مرورگر وب خوب

ویرایشگر اسناد آفیس

سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری

کیفیت صدای عالی

شماره گیری هوشمند

عمر طولانی باتری

بدنه فشرده تر و وزن کمتر نسبت به Bold 9000

کیفیت ساخت خوب گوشی

 

نقاط ضعف اصلی
 

بسیاری از قابلیت ها بدون حساب کاربری سرویس اینترنتی BlackBerry قفل هستند و امکان استفاده از آن ها وجود ندارد

قابلیت ها و عملکرد متوسط دوربین

نبود رادیو اف ام

نبود دوربین ثانویه جهت برقراری تماس های ویدیویی

نبود خروجی تلویزیون

نبوده سنسور شتاب سنج

نبود قطب نمای دیجیتال

مشخص است که چرا تیم تحقیق و توسعه RIM چنین نامی را برای  Bold 9700 انتخاب کرده اند. تغییر دادن گوشی تلفن همراهی که به نظر اغلب کاربرانش کامل می رسد ، بسیار سخت است و بنابراین آن ها به جای ایجاد تحول به بهینه سازی اکتفا کرده اند.این فرمول ، فرمول بدی برای موفقیت نیست : قرار دادن همان امکانات در یک بدنه کوچکتر و بهبود کارآیی تا جایی که امکان دارد شاید بتوانند زمینه موفقیت گوشی را فراهم آورند.

 

image
 
image

 

image

 

تنها کافی است  که اشکال کوچکی وجود داشته باشد یا قابلیت مهمی از گوشی فدای بدنه کوچکتر آن شود تا تمامی برنامه ریزی  های صورت گرفته نابود شوند. بازار گوشی های هوشمند به طرزی باورنکردنی شاهد افزایش رقابت است و شرکت های کوچکی چون RIM می دانند که جای اشتباه ندارند.بدون تردید Bold جدید متناسب و خوب به نظر می رسد . اما بگذارید ببینیم آیا این گوشی می تواند انتظارات ما و شما را برآورده سازد یا خیر.

 

محتویات جعبه
 

BlackBerry Bold 9700 گوشی ارزان قیمتی نیست و بنابراین اگر جعبه این گوشی لوازم جانبی زیادی را در خود جای داده باشد ، اصلا نباید تعجب کرد.

به محتویات این جعبه باز می گردیم ، یک شارژر در این جعبه قرار دارد و سه مبدل هم در کنار آن قرار داده شده اند تا تمامی استانداردها را تحت پوشش قرار دهند.به این طریق دیگر نیازی نیست که در هنگام مسافرت به بریتانیا یا آمریکا نگران شارژ گوشی تان باشید.تنها کافی است که دو شاخه شارژر را عوض کنید تا بتوانید هر جایی که بخواهید گوشی تان را شارژ کنید.

 

image
 
image

 

image

 

یک کیف چرمی بسیار خوب و یک هدست هم به همراه گوشی عرضه می شوند. با توجه به برخورداری گوشی از سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری می توانید از هر هدستی که دوست دارید به همراه این گوشی استفاده کنید. اما متاسفانه به دلیل یک تکه بودن هدست عرضه شد ، در این صورت نمی توانید از کنترل های از راه دور تعبیه شده بر روی هدست استفاده کنید.

در آخر هم باید به کابل microUSB ارائه شده و کارت حافظه microSD دو گیگابایتی عرضه شده به همراه آن اشاره کنیم. البته راهنماهای معمول و یک سی دی محتوی نرم افزار هم به همراه گوشی ارائه می شوند که نمی توان آن ها را امکان خاصی به شمار آورد.

 

نمای 360 درجه ای از BlackBerry Bold 9700
 

BlackBerry Bold نسبت به آخرین باری که آنرا دیده بودیم ، کمی کوچکتر شده است . در حالیکه Bold 9000 با ابعادی معادل 14*66*114 میلی متر به خوبی در دست جای می گرفت ، Bold 9700 ابعادی معادل 14*60*109 میلی متر دارد و با رقیبش یعنی Nokia E72 از این نظر قابل مقایسه است.

BlackBerry Bold 9700 وزن کمتری هم نسبت به Nokia E72 دارد حتی اگر این تفاوت تنها شش گرم باشد. وزن 122 گرمی گوشی به شما اجازه نخواهد داد که فراموش کنید گوشی در جیب شماست اما این وزن هم به حدی نیست که موجب شود در حمل آن با دشواری روبرو شوید. علاوه بر آن ، ما معتقدیم که هر گوشی تلفن همراهی که به رده گوشی های تجاری تعلق داشته باشد باید احساس استحکام خوبی را در کاربر ایجاد نماید ، این ویژگی با استفاده از بدنه های تمام پلاستیکی سبک این رده گوشی ها به سادگی مهیا نخواهد شد.

 

طراحی
 

با توجه به تعداد زیاد کلیدها و بدنه نسبتا تمام پلاستیکی ، BlackBerry Bold 9700 به سختی می تواند در زمینه زیبایی برنده نبردی باشد. اما این بار هم تمامی ترفندهای تجاری BlackBerry به کمک آن می آیند.

قابی که پنل جلویی گوشی را احاطه کرده است به نظر فلزی می آید اما باقی بدنه BlackBerry Bold 9700 از پلاستیک ساخته شده است. ما دوست داشتیم شاهد کاربرد فلز بیشتری در بدنه این گوشی باشیم.

پلاستیک لاستیک مانند استفاده شده در اطراف لبه های پنل پشتی هم بسیار دوست داشتنی است اما نمی تواند با چرم برابری کند. استفاده از این پلاستیک در Bold 9000  در گذشته قابل قبول بود اما این امر بیشتر به این دلیل بود که تمام پنل پشتی از این جنس ساخته شده بود.به هر حال ، جلوه لاستیک مانند به یکی از ویژگی  های گوشی های BlackBerry تبدیل شده است و قطعا بسیاری از کاربران آن ها از ظاهر و احساس آشنای گوشی استقبال خواهند کرد. البته زیبایی باید در چشمان بیننده باشد اما قطعا فناوری به کار گرفته شده هم در آن تاثیرگذار خواهد بود.

 

صفحه نمایش
 

اندازه صفحه نمایش نخستین چیزی است که فدای بدنه کم حجم تر BlackBerry Bold 9700 شده است. این گوشی به یک صفحه نمایش TFT با اندازه 2.44 اینچ مجهز است که قابلیت نمایش 65000 رنگ را دارد.

گرچه وضوح صفحه نمایش با این وجود باز هم افزایش یافته است و به 360*480 پیکسل رسیده است . تناسب صفحه هم به جای تناسب 3:2 در نخستین گوشی Bold به 4:3 تغییر داده شده است.

 

image

 

کیفیت تصویر صفحه نمایش BlackBerry Bold 9700 بسیار دوست داشتنی است. روشنایی و درخشندگی تصویر صفحه نمایش بسیار عالی هستند و با بهترین صفحه نمایش های TFT که تا به حال استفاده کرده ایم ، قابل مقایسه اند. بدون تردید ، تراکم بالای پیکسل ها باعث می شود که تصاویر با جزئیات بیشتری نمایش داده شوند.

خوانایی صفحه نمایش در برابر نور آفتاب هم نقطه قوت دیگری از صفحه نمایش BlackBerry Bold 9700 است. رنگ ها حتی در برابر تابش مستقیم نور آفتاب هم به خوبی و به طرزی عالی به نمایش در می آیند و حتی ذره ای در قابلیت های کاربردی گوشی خلل ایجاد نمی شود.

اشاره به این نکته که کار با صفحه نمایش افقی گوشی آسان تر است ، ضروری است.Bold 9700 ثابت می کند که حتی گوشی ای با اندازه متوسط هم می تواند صفحه نمایش خوبی داشته باشد و می توان از فضای اطراف آن استفاده بهینه کرد.

حتی با وجود کوچک بودن ، صفحه نمایش Bold 9700 همان تاثیرگذاری صفحه نمایش bold 9000 را دارد. رزولوشن افزایش یافته و تراکم بیشتر پیکسل ها معامله خوبی در برابر کاهش قطر صفحه نمایش است.

 

صفحه کلید
 

صفحه کلید کامل QWERTY گوشی BlackBerry Bold 9700 آیتم بعدی در لیست تحت بررسی ماست. این صفحه کلید از طرح بندی چهار ردیفه برخوردار است اما باز هم برای اینکه کلیدها در بدنه کوچکتر شده گوشی جای گیرند ، اندازه آن ها کاهش یافته است. باید بپذیریم که کار با کلیدهای بزرگتر صفحه کلید Bold 9000  بسیار آسان تر و لذت بخش تر بود و ممکن است کاربرانی که دست های بزرگی دارند برای تایپ با این صفحه کلید دچار دردسر شوند.

گرچه اگر شما انگشتان خیلی بزرگی ندارید ، می توانید با کمی تمرین به سرعت بالایی در تایپ برسید. طراحان در این بخش هم به خوبی کار کرده اند و به طرزی عالی کلیدها را بهینه کرده اند تا اشتباهات شما در حین تایپ به حداقل برسد.

 

image

 

به دلیل طرح بندی خاص صفحه کلید که از چهار ردیف استفاده می کند ،در سمت چپ صفحه کلید ، اعداد و حروف از کلیدهای مشترکی استفاده کرده اند. تغییر حالت بین این دو آیتم می تواند به صورت دستی و از طریق کلید Alt و یا به صورت خودکار و بسته به قسمتی که در آن هستید ، انجام گیرد.مسلما اگر از پنج ردیف کلید در این صفحه کلید استفاده می شد، اوضاع بسیار بهتر بود اما راه حل به کار گرفته شده توسط طراحان گوشی هم خوب است.

غیر از کلید Space و کلیدهای قرار گرفته در طرفین آن ، تمامی کلید ها اندازه یکسانی دارند و از قابلیت لمس بالایی هم برخوردارند.

 

قسمت های مختلف گوشی
 

نمای جلویی BlackBerry Bold 9700 علاوه بر صفحه کلید QWERTY و صفحه نمایش گوشی ، عناصر دیگری را هم در خود جای داده است . در این بخش LED نشانگر وضعیت و  خروجی صدای مخاطب هم دیده می شوند.

 

image

 

پنج کنترل دیگر هم در زیر صفحه نمایش دیده می شوند . نخستین کلید، یکی از مهم ترین تغییرات معرفی شده توسط  Bold 9700 محسوب می شود.این بار از گوی لمسی خبری نیست و به جای آن از یک پدلمسی استفاده شده است.تیم طراحی BlackBerry کار بزرگی را در طراحی این پد لمسی انجام داده اند و آن را طوری ساخته اند که می تواند با بهترین پدهای موجود به رقابت بپردازد.

استفاده از آن بسیار آسان است و علاوه بر این با پاسخدهی بالای خود به تک تک حرکات انگشت شما پاسخ می دهد. سرعت و دقت آن هم بسیار عالیست و ما تضمین می کنیم که هیچ کدام از کاربران  Bold 9700 هیچ نوع شکوه ای از این پد لمسی نداشته باشند. البته تصور می کنیم با این حال باز هم پاره ای از ما ، دل تنگ گوی لمسی قدیمی و خاطره انگیزی خواهیم شد که پیش از این در گوشی های BlackBerry به کار می رفت.

به هر حال ، نمی توان پد لمسی  Bold 9700 را با نمونه مشابه به کار رفته در Nokia E72 مقایسه کرد. محصول BlackBerry از کلیدهای چند جهته در اطراف پد لمسی استفاده نمی کند و به همین دلیل است که استفاده از آن برای کار با گوشی سرعت بسیار بالاتری نسبت به محصول نوکیا در اختیار کاربر قرار می دهد.

کلیدهای اطراف این پد لمسی یعنی کلیدهای آغاز و پایان مکالمه ، کلید منو و کلید back بدون تغییر باقی مانده اند. آن ها هم بازخورد بسیار خوبی دارند و به نظر نمی رسد که مشکلی در کار با آن ها وجود داشته باشد.

کناره سمت چپ BlackBerry Bold 9700 میزبان سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری ، پورت استاندارد microUSB و کلیدهای میانبر است. این کلید ها به طور پیش فرض به فرمان های صوتی اختصاص داده شده اند اما می توانید آن ها را به هر آنچه که مد نظر دارید ، تغییر دهید. پورت microUSB فاقد هر گونه پوشش محافظی است و احتمالا برای جلوگیری از انباشته شدن گرد و غبار در آن باید هر چند وقت به چند وقت آن را تمیز کنید.

 

image
 
image

 

در کناره سمت راست BlackBerry Bold 9700 کلیدهای تنظیم صدا و دومین کلید میانبر جای داده شده اند. عملکرد پیش فرض این کلید فعال کردن دوربین است که به نظر می رسد بهترین وظیفه ای است که می توان برای آن تعریف کرد. این کلید دو مرحله ای است و بنابراین با فشردن آن تا نیمه می توانید به فوکوس بپردازید.

 

image
 
image

 

دو کانکتور هم که برای شارژ گوشی از طریق صفحه رومیزی که باید به طور جداگانه خریداری شود به کار می روند، در پایین گوشی دیده می شوند.

در کناره بالایی BlackBerry Bold کلید قطع صدا و کلید قفل گوشی قرار داده شده اند. آنها زیر پوششی پنهان شده اند . کناره بالایی Bold 9000 یکی از بخش های دوست داشتنی آن بود و بسیار خوشحالیم که طراحان BlackBerry به بازخورد نظرات کاربران توجه کرده اند.

در کناره پایینی BlackBerry Bold 9700 غیر از میکروفن گوشی ، هیچ چیز دیگری دیده نمی شود.

 

image

 

BlackBerry Bold 9700 به یک دوربین سه مگاپیکسلی هم مجهز است که توان فوکوس خودکار را هم دارد. یک فلاش LED هم برای کمک به این دوربین در شرایط کم نور در کنار آن قرار داده شده است. فلاش نمی تواند معجزه کند اما مسلما امکانات عرضه شده بسیار بهتر از دوربین دو مگاپیکسلی عرضه شده در BlackBerry Bold 9000 است.

عنصر دیگری که در کناره پشتی گوشی دیده می شود  اسپیکر گوشی است که درست بین لنز دوربین و فلاش LED جای گرفته است.

در زیر کاور پشتی گوشی ، باتری  1500 میلی آمپری Li-Ion آن قرار گرفته است . آنگونه که اعلام شده است این باتری می تواند تا 408 ساعت در حالت آماده به کار و 6 ساعت در حالت مکالمه دوام آورد که بسیار ضعیف تر از عملکرد باتری های مشابه در گوشی هایی با صفحه نمایش بزرگتر است. در استفاده روزمره از گوشی ، Bold 9700 عملکرد خوبی دارد و می تواند تحت استفاده متوسط (که روزانه شامل 15 دقیقه مکالمه تلفنی و 45 دقیقه استفاده از سایر امکانات گوشی می شد) تا یک هفته بدون شارژ دوام آورد.

چیز دیگری که در زیر کاور باتری دیده می شود اسلات کارت حافظه microSD است که هیچ مشکلی برای کار با کارت های حافظه 16 گیگابایتی ندارد. گرچه بیرون آوردن یک کارت حافظه از داخل آن بسیار سخت است و باید قدرت زیادی را صرف این کار کنید – که البته بدون در دست داشتن ابزار نوک تیز بی فایده خواهد بود.

 

image

 

کیفیت ساخت BlackBerry Bold 9700 بسیار خوب است و ما از این لحاظ آن را بیش از Bold 9000 دوست داریم. سازگار شدن گوشی با برخی از روش های جدید طراحی به بدنه ای زیباتر و کوچکتر ختم شده است.

و با کاهش عرض گوشی ، کار کردن با یک دست با BlackBerry Bold 9700 بسیار آسان تر است. حتی تایپ با یک دست گرچه احتمالا باعث کاهش سرعت تایپ خواهد شد اما به هر حال به آسانی امکان پذیر است.

 

image

 

سیستم عامل BlackBerry و نسخـــــــه پنجم آن
 

یکی از عمده ترین تغییرات معرفی شده توسط BlackBerry Bold 9700 نسخه جدید سیستم عامل اختصاصی شرکت است . افزایش شماره نسخه از 4.6 به 5 نشان دهنده ارتقا صورت گرفته است اما تغییرات انجام شده آنچنان هم جدی نیستند. تغییراتی در هر قسمت صورت داده شده اند اما اغلب آن ها را بدون آن که اشاره ای به آن ها شود ، حتی حس نخواهید کرد.

منوی اصلی کلاسیک گوشی در بار نخستی که آن را دیدیم ، بسیار عالی بود و تا چند وقت پیش هم همیشه شیفته آن بوده ایم اما دیدن مکرر آن خسته کننده شده است.آیکن ها هم چنین حالتی دارند و شاید دیگر منسوخ شده اند . سیستم عامل BlackBerry اگر با دیگر رابط های موجود در بازار مقایسه شود حتما چیزی جز شرمندگی نخواهد داشت. البته گزینه هایی که برای سفارشی سازی رابط در نظر گرفته شده اند اوضاع را کمی بهبود می دهند اما برخی از قسمت ها همانند زیر منو ها اصلا قابلیت سفارشی سازی شدن را ندارند.

 

image
 
image

 

زیر منوهای زشت و پر از متن هنوز هم در گوشی های BlackBerry و Bold 9700 مشاهده می شوند. حتی با انتخاب جذاب ترین تم ها هم نمی توانید از دست این منوهای بدترکیب خلاص شوید.

گرچه همه کاربران به جاذبه های بصری رابط نگاه نمی کنند اما به هرحال باید BlackBerry در طراحی رابط خود هم تجدید نظر کند . این که فردی زندگی پرمشغله ای دارد مسلما به معنای کور بودنش یا قرار دادن هر چیزی مثل سیستم عامل Windows 3.1 بر روی گوشی هوشمند خود  در سال 2010  نیست.

ما بسیار کنجکاو بودیم ببینیم که چقدر زمان خواهد برد که جامعه کاربران تشخیص دهند که کاری باید در مورد رابط کاربری گوشی صورت پذیرد. می توانیم این موضوع را که اغلب مردم و کاربران وفادار  BlackBerry  توجهی به ظاهر رابط نشان نمی دهند و برخی حتی آن را دوست دارند ، تایید کنیم اما اگر BlackBerry قصد دارد که محصولاتش بین 2 میلیارد نفر دیگر کاربران تلفن همراه جذاب شود باید به فکر تحولی اساسی در رابط کاربری خود باشد.

 

image
 
image

 

در حقیقت چنین احساسی بود که موجب شد گوشی های BlackBerry بازارشان را از دست بدهند و به گوشه ای رانده شوند . محصولات آن ها اغلب مکمل سرویس های ارائه شده توسط شرکت بوده اند تا اینکه خودشان گوشی های باارزشی باشند ، گرچه در مورد اینکه BlackBerry واقعا چنین قصدی داشته است تردید داریم. آن ها ایده های خوبی داشته اند اما پیاده سازی آن ها چندان خوب نبوده و نتوانسته نظرها را به خود جلب کند.

نسخه جدید سیستم عامل BlackBerry  همچنان ساختار منوی اصلی حفظ شده است و بنابراین کاربران باتجربه BlackBerry احساسی آشنا در هنگام استفاده از آن خواهند داشت. اما کاربران جدید و تازه وارد باید یک یا چند روز را صرف یادگیری نحوه کار با آن کنند چراکه این پلت فرم با سایر پلت فرم های موجود در بازار تفاوت زیادی دارد.

صفحه اصلی به خوبی سازمان دهی شده است و شش میانبر به صورت پیش فرض در پایین صفحه و آیکنهای نشانگر وضعیت در بالای صفحه قرار داده شده اند . از این قسمت می توان به پروفایل ها و دو کارکرد دیگری که به کلیدهای میانبر گوشی تخصیص داده شده است ، هم دست پیدا کرد .

کار با منوها در گوشی های BlackBerry و همین طور BlackBerry Bold 9700 ، نسبت به آنچه که سایر رقبا عرضه می کنند ، بسیار دشوارتر است. اغلب برندهای دیگر از کلیدهای کنترلی با عناوینی که در بالای آن ها درج شده است و کارکرد آن ها را شرح می دهد، برای این منظور استفاده می کنند .

در گوشی های BlackBerry کلید منو جایگزین تمامی گزینه های مفهومی شده است و اگر بار نخست تان است که از این گوشی استفاده می کنید ، همواره به دنبال عناوین مربوط به کلیدها خواهید گشت. هیچ عنوانی در این بخش نمایش داده نمی شود و در هر شرایطی باید بررسی کنید که کلید منو چه کاری می تواند برای شما انجام دهد.

در مورد کارآیی BlackBerry Bold 9700 به آسانی توانست ما را تحت تاثیر قرار دهد. این گوشی در هیچ بخشی عملکرد ضعیف و کند از خود ارائه نداد.

پردازنده سریع  Bold 9700 به آسانی بسیاری از کارها را انجام داده و تجربه خوبی برای کاربر به ارمغان می آورد.

 

دفترچه تلفن قدیمی
 

دفترچه تلفن های بزرگی را به یاد بیاورید که در روزهای مدرسه و در سال ها پیش بر روی میز مدیر مدرسه قرار می گرفت. BlackBerry Bold 9700 چنان گرافیک «زیبایی» ، البته در یک دفترچه تلفن مربوط به سال 2010 عرضه می کند.

اگر بخواهم صریح تر صحبت کنیم ، باید بگوییم که دوست داشتم با دفترچه تلفنی بسیار ساده تر از آنچه در Bold 9700  عرضه شده است کار می کردیم. رنگ خط مربوط  به جستجو از سیاه به سفید تغییر کرده است که البته نمی تواند تغییر بزرگی در رابط کاربری گوشی محسوب شود !

حداقل به لطف گنجایش نامحدود و سازمان دهی خو ب، دفترچه تلفن کارش را به خوبی انجام می دهد. منظور مان این نیست که حذف قابلیت های اضافی این دفترچه تلفن کار اشتباهی نبوده است اما بسیاری از کاربران هیچگاه از آن ها استفاده نمی کردند.

اسامی مخاطبین بر اساس حروف الفبا با نام کوچک ، نام خانوادگی و یا نام شرکت شان در یکی از لیست های سیاه و سفیدی که در موردشان سخن گفتیم ، قرار گرفته اند. می توانید همانند سایر گوشی ها با تایپ تدریجی اسامی به جستجو بپردازید که این بار به دلیل وجود صفحه کلید QWERTY بسیار سریع تر و آسان تر انجام می گیرد.

 

image
 
image

 

image

 

می توانید مخاطبین تان را در دو دسته شخصی و تجاری جای دهید و سپس آن ها را بر اساس دسته ای که در آن جای گرفته اند ، فیلتر کنید. امکان گروه بندی مخاطبین هم این بار وجود دارد و می توانید به هر تعدادی که دوست دارید ، گروه ایجاد کنید.

در هنگام ویرایش مخاطبین هم فیلدهای اطلاعاتی زیادی در اختیار شما قرار می گیرد که به چند زیرگروه تقسیم شده اند.می توانید برخی از این فیلدها(فیلدهایی که قطعا به آن ها نیاز پیدا خواهید کرد)  را به صورت تکراری و هر چند بار هم که بخواهید به کار بگیرید.

 

image
 
image

 

قابلیت های تلفنی
 

BlackBerry Bold 9700 در به انجام رساندن وظیفه اصلی خودش یعنی برقراری تماس ها عملکرد بسیار خوبی دارد .هیچ نوع اختلالی اعم از افت کیفیت صدا و یا آنتن دهی در این گوشی دیده نمی شود.

با اینکه این گوشی از شماره گیری هوشمند هم پشتیبانی می کند اما نمی توان این قابلیت را امتیاز ویژه ای برای آن تلقی کرد.با استفاده از صفحه کلید QWERTY گوشی شاید هیچگاه دیگر نیازی نباشد که با استفاده از دفترچه تلفن گوشی به شماره ها دست پیدا کنید.هنگامیکه می خواهید پیامی ارسال کنید هم این قابلیت فعال است و می توانید از آن استفاده نمایید.

 

image
 
image

 

image

 

تنها کاری که باید بکنید فشردن چند کلید است و بعد ، اسامی مخاطبانی که حاوی حروف درج شده هستند به شما نمایش داده خواهند شد. می توانید با استفاده از پد لمسی گوشی هر کدام از اسامی را که مایلید انتخاب نموده و با وی تماس بگیرید. تصور نمی کنیم تا به حال امکان ساده تری برای برقراری تماس در اختیار شما بوده باشد.

یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه  Bold 9700 در این بخش ، امکان شماره گیری صوتی است که به صورت پیش فرض با فشردن کلید میانبر قرار گرفته در کناره سمت چپ گوشی فعال خواهد شد.

BlackBerry Bold 9700 در آزمون بلندی صدای ما خوب  عمل کرد و موفق به کسب امتیاز «خوب» شد. این گوشی عملکردی مشابه با سایر رقبا در این آزمون ارائه داد . تنها رقیبی که در این بخش عملکرد مایوس کننده ای داشت ، Nokia E72 بود.

 

پیام رسانی
 

BlackBerry Bold 9700 به همان اندازه که از آن انتظار می رفت ، در اداره پیام ها خوب عمل می کند. این گوشی از تمامی انواع رایج پیام ها یعنی SMS ، MMS و ایمیل به خوبی پشتیبانی می کند. به صورت پیش فرض و برای مدیریت پیام رسانی فوری هم نرم افزارهای BlackBerry Messenger و Google Talk بر روی این گوشی نصب هستند.

سیستم عامل BlackBerry بخش پیام رسانی بسیار ساده و سازمان دهی شده ای دارد و تمامی پیام ها از طریق یک ویرایشگر عمومی نگاشته می شوند. شمارشگری در بالای این ویرایشگر وجود دارد که تعداد کاراکتر های باقی مانده تا پر شدن محدودیت 160 کاراکتری را نمایش می دهد. شمارشگر دیگری هم تعداد پیام هایی را که پیام فعالی برای ارسال به آن ها تقسیم خواهد شد نمایش می دهد.

 

image
 
image

 

ایمیل گزینه های سفارشی سازی قابل توجهی در اختیار کاربران می گذارد و شاید یکی از بهترین نمونه های این بخش در بین گوشی های تجاری باشد. گرچه به صورت پیش فرض تنها می توانید از حساب های ایمیل سرویس اینترنتی BlackBerry در این گوشی استفاده کنید . این به آن معناست که بدون داشتن سرویسی مناسب از BlackBerry ، Bold 9700 به گوشی ساده ای بدون امکان پست الکترونیکی تبدیل خواهد  شد .

قطعا این مورد را به عنوان یکی از معایب بزرگ گوشی ثبت خواهیم کرد چراکه بسیاری از اپراتور ها در سراسر جهان هنوز از سرویس اینترنتی BlackBerry یا BIS پشتیبانی نمی کنند. اما لازم به ذکر است بسیاری از کسانی از گوشی های BlackBerry استفاده می کنند ، حتما مشترک یکی از سرویس های آن ها هم  هستند.

تغییراتی که توسط نسخه پنجم سیستم عامل BlackBerry در این بخش صورت داده شده اند ، شامل گزینه هایی برای تغییر اندازه عکس ها به 600*800 و 768*1024 و 480*640 پیکسل برای ارسال با ایمیل ، برای فیلتر ایمیل ها ، ایجاد ، ویرایش و حذف پوشه ها از طریق خود گوشی است.

 

پخش کننده موسیقی متحول شده
 

ظاهر قدیمی بهترین ترکیبی است که می تواند برای توصیف پخش کننده موسیقی BlackBerry Bold 9700 به کار رود. خوشبختانه نسخه جدید سیستم عامل ، ویژگی های مناسبی چون اکولایزر را به پخش کننده موسیقی افزوده است.

پخش کننده موسیقی می تواند آهنگ ها را بر حسب خواننده ، آلبوم و سبک آن ها مرتب کند و علاوه بر آن امکان جستجوی آهنگ ها از طریق تایپ تدریجی اسامی آن ها هم وجود دارد. می توانید با صرف زمانی نه چندان زیاد به ایجاد لیست های پخش هم بپردازید.

 

image
 
image

 

image

 

از Album Art هم در این گوشی پشتیبانی می شود و گزینه ای هم در پخش کننده موسیقی  برای تکرار پخش یک آهنگ خاص در نظر گرفته شده است. این ها دو تا از قابلیت هایی بودند که عدم وجود آن ها در Bold بسیار آزار دهنده بود.

مثل همیشه امکان پخش آهنگ ها در پس زمینه هم وجود دارد. می توانید با استفاده از task manager یا منوی اصلی به این نرم افزار باز گردید. متاسفانه هیچ نشانه ای از آهنگی که در حال پخش است ، نمی توان در صفحه اصلی گوشی یافت.

 

کیفیت صدای عالی
 

کیفیت صدای BlackBerry Bold 9700 تقریبا همسطح کیفیت صدای Bold 9000  است. این یعنی که کیفیت صدای  Bold 9700 بسیار خوب است اما رقابت در این ناحیه بسیار شدید است و به همین دلیل است که این بار صدای گوشی به اندازه سابق برجسته نیست. Nokia E72 این بار با پاسخدهی بهتر به فرکانس ها در حالیکه سایر مشخصه ها تقریبا مشابه است می تواند BlackBerry Bold 9700 را از میدان به در کند.

همانطور که از نمودار زیر پیداست Bold 9700 ، فرکانس های بم را برش می دهد. این امر باعث می شود که توصیف دلیل مربوط به انحراف مشخصه های مشابه آسان تر شود این همان مشکلی است که در bold قبلی هم شاهد آن بوده ایم و به نظر می رسد که سخت افزار مربوط به خروجی صوتی همچنان بدون تغییر باقی مانده است.

سایر مشخصه ها عالی هستند و سطح نویز ، دامنه پویا و مکالمه متقابل استریو هم با بهترین های کلاس قابل مقایسه اند. تغییر شکل فرکانس ها هم استاندارد است. با این همه می توانید از تجربه صدایی عالی با BlackBerry Bold 9700 لذت ببرید. چه این گوشی از گوشی های تجاری باشد و چه نباشد ، عملکرد BlackBerry قابل تحسین است.

 

image

 

پخش کننده ویدیویی
 

تماشای ویدیوها در BlackBerry Bold 9700 تجربه ای واقعا لذت بخش است.تناسب افقی صفحه نمایش و کیفیت تصویر عالی آن شروع خوبی را برای گوشی در این بخش رقم می زنند و پشتیبانی گسترده از انواع کدک ها این وضعیت را بهتر هم می کند.

پخش کننده ویدیویی به صورت معمول در حالت تمام صفحه کار می کند و کنترل های مجازی آن ، تنها فشردن کلیدی ظاهر می شوند.

بهترین بخش ، پخش کننده ویدیویی BlackBerry Bold 9700 پشتیبانی آن از فایل های ویدیویی DivX/XviD است گرچه این پشتیبانی آنچنان که باید کامل نیست . BlackBerry از پشتیبانی کامل از فایل های DivX 4 در Bold 9700 و تنها پشتیبانی محدود از فایل های DivX 5 و DivX 6 بر روی این گوشی خبر داده بود.

 

image
 
image

 

image

 

گوشی آنقدر عملکرد خوبی در این بخش داشت که از پخش ویدیوهای مختلف بر روی آن خسته شدیم. Bold 9700 توانست 3/4 از ویدیوهایی که به آن انتقال دادیم با موفقیت پخش کرد اما باقی ویدیوها بدون تصویر و تنها با صدا پخش شدند.

پس در بسیاری از مواقع تنها انتقال ویدیوها به Bold و اجرای پخش کننده ویدیویی کافیست و نیازی به تبدیل ویدیوها نیست. کیفیت عالی تصاویر صفحه نمایش و تناسب افقی آن می توانند پخش کننده همراه فوق العاده ای در اختیار شما بگذارند.

 

گالری خوب
 

گالری عکس BlackBerry Bold 9700 تقریبا مشابه گالری به کار رفته در Bold 9000 است.

این گالری قابلیت های استانداردی چون نمایش لیست مانند و مشبک عکس ها را در اختیار کاربران می گذارد.

 

image
 
image

 

image

 

عکس ها را می توان در حالت افقی مرور کرد. هیچ شتاب سنجی در این گوشی تعبیه نشده است که باعث چرخش اتوماتیک صفحه برای شما گردد.

خوشبختانه این بار می توانید بدون این که به گالری باز گردید به عکس های قبل و بعد حرکت کنید. این روش بسیار آسان تر از راه حل منسوخی است که در Bold 9000 به کار رفته بود و شما مجبور بودید برای اینکه به عکس بعدی حرکت کنید به منو بازگردید.

 

image
 
image

 

در کل ، مرور عکس ها با سرعت تحسین برانگیزی انجام می شود. هم بزرگنمایی و هم پیمایش به طرفین با سرعت بسیار بالا و نزدیک به آنچه در bold 9000 دیده بودیم ، امکان پذیر است. تنها چند گوشی وجود دارند که این کار را با سرعت بیشتری نسبت به Bold 9700  انجام می دهند.

 

یک دوربین سه مگاپیکسلی متوسط
 

BlackBerry Bold 9700 به یک دوربین سه مگاپیکسلی با امکان فوکوس خودکار و یک فلاش LED مجهز شده است. گرچه به سختی می توان عملکرد این دوربین را قابل قبول دانست اما به هر حال این دوربین بهترین دروبینی است که تا به حال شاهد به کارگیری آن در گوشی های BlackBerry بوده ایم. و با در نظر گرفتن Bold 9000 که بدترین دوربین تولید شده در تمامی اعصار را یدک می کشید ، این پیشرفت قابل تحسین است.

رابط دوربین بسیار ساده است و تنظیمات سفارشی سازی کمی را هم تدارک می بیند. به این دلیل که صفحه نمایش از همان تناسب سنسور دوربین عکاسی برخوردار است نیازی به هدر رفتن هیچ قسمتی از منظره یاب نبوده است. مشکل این است که نشانگر هایی که در پایین صفحه نمایش وجود دارند قاب بندی صحیح را کمی دشوار می کنند.

مشکل دیگر محل جایگیری کلید اختصاصی دوربین است که به این دلیل که اغلب به ثبت عکس در حالت عمودی هم نیاز خواهید داشت ،در به کار گیری آن با مشکل مواجه خواهید شد.شاید اگر کلید اختصاصی دوربین در جای کلید قطع صدا قرار داده شده بود کار کردن با آن راحت تر بود.اما به هر حال این تنها یک حدس است.

 

image
 
image

 

image

 

دسترسی به تنظیمات دوربین هم بسیار سخت است و به این دلیل که هیچ میانبری روی صفحه قرار نگرفته است ، برای دست یافتن به آن ها باید به منوها بروید. اما حتی در این بخش هم نمی توان تنظیمات آنچنانی روی دوربین صورت داد.

 

image
 
image

 

بهترین قسمت این دوربین بدون تردید قابلیت برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر است که به شما اجازه می دهد به طور خودکار مختصات جغرافیایی تان را در داده های EXIF عکس ثبت کنید.

تنظیمات دیگر در دسترس شامل تراز سفیدی ، جلوه های رنگی و لرزش گیر تصاویر هستند. تنظیماتی هم برای اندازه و کیفیت تصاویر در نظر گرفته شده است.

کیفیت عکس BlackBerry Bold 9700 در بین هم رده ای های سه مگاپیکسلی اش ، در رده های میانی جای می گیرد.این روزها هوای آنچنان خوبی را در اطراف شرکت شاهد نیستیم و به همین دلیل ممکن است کیفیت این عکس ها از عکس هایی که شما ثبت می کنید ، پایین تر باشد اما به هرحال این عکس ها از سطح جزئیات بسیار بالایی برخوردارند. سطح نویز ها هم برای یک دوربین سه مگاپیکسلی و چنین شرایطی در حد متوسط است.

درخشندگی در حد معمول است و رنگ ها هم به اشباع رنگی بیشتری نیازمند بودند اما در کل این دو مورد هم چندان بد نیستند.

اگر بخواهیم صادقانه سخن بگوییم ، و اگر عکاسی جزو اولویت های نخست شما در انتخاب گوشی تلفن همراه است BlackBerry Bold 9700 نمی تواند گزینه خوبی برای شما باشد و این گوشی تنها در صورتی برای عکاسی مناسب خواهد بود که بخواهید گهگاه عکس هایی برای تخصیص به مخاطبین تان ثبت کنید.

 

ضبط ویدیویی عالی
 

نخستین گوشی Bold عملکردی فاجعه آمیز و مایوس کننده در زمینه ضبط ویدیویی داشت. ویدیوهای ضبط شده توسط آن را حتی بر روی خود گوشی هم نمی شد چندان خوب  دانست و در مورد صفحه نمایش های بزرگتر که دیگر... Bold 9700 در این زمینه هم شاهد بهبودهایی بوده است.

 

image
 
image

 

image

 

رزولوشن ویدیوها در این گوشی از 320*480 به 360*480 پیکسل افزایش پیدا کرده اند و سطح جزئیات ضبط شده هم بسیار بهتر شده است. اما هنوز هم میزان فشرده سازی بسیار بالاست و در صورتیکه  Bold 9700 را با یکی از گوشی های خوب بازار مقایسه کنید ، عملکرد آن بسیار بد جلوه خواهد کرد اما در BlackBerry  حتی دانش آموزانی که موفق به کسب نمره C شوند هم فوق العاده هستند.

ویدیوها با فرمت 3GP ضبط می شوند و اگر می خواهید آن ها را جالب تر کنید می توانید جلوه های رنگی را هم به آن ها بیافزایید.می توانید از فلاش LED هم برای کمک به ضبط ویدیو در شرایط کم نور استفاده کنید. گرچه هنوز هم شک داریم که کسی بخواهد با BlackBerry به ضبط ویدیویی تصاویر بپردازد.

 

امکانات ارتباطی
 

همانند گوشی پیشین BlackBerry ، Bold 9700 هم تمامی امکانات ارتباطی را در اختیار شما قرار می دهد و به خوبی هم از پس اداره آن ها بر می آید.

پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE باعث می شود که در سرتاسر دنیا بتوانید از آن استفاده کنید و 3G با HSDPA هم امکان استفاده از سرعت های بالا برای انتقال داده ها را در اختیار شما قرار می دهد.این گوشی از Wi-Fi هم پشتیبانی کرده و مدیریت آن را با استفاده از Wi-Fi Manager تسهیل می کند. بلوتوث عرضه شده هم قابلیت پشتیبانی از A2DP را دارد .

BlackBerry Bold 9700 به یک پورت استاندارد microUSB هم مجهز است و می توانید از آن هم برای انتقال داده و هم برای شارژ گوشی استفاده کنید.  با اتصال گوشی به کامپیوتر می توانید گوشی تان را و از جمله آهنگ iTunes را با آن همگام سازی نمایید. میتوانید از گوشی بعنوان مودم هم استفاده کنید.

در آخر ، یک اسلات کارت حافظه microSD هم بر روی این گوشی تعبیه شده است که امکان انتقال پر سرعت داده را به گوشی منتقل می کند.

 

مرورگر وب
 

مرورگر وب BlackBerry Bold 9700 قطعا یکی از بهترین نمونه هایی است که در بین گوشی های غیرلمسی دیده ایم . نرم افزار خوب ، صفحه کلید QWERTY عالی و پد لمسی مناسب آنقدر به مزیت های این مرورگر می افزایند که یافتن همتایی برای آن سخت است.

پیمایش به طرفین به لطف وجود پد لمسی و اشاره گر مجازی موس به خوبی صورت می پذیرد.

رندر صفحات هم عالیست و تقریبا صفحات را همانند کامپیوتر نمایش می دهد. رزولوشن بالای صفحه نمایش به دلیل اینکه اجازه قرارگیری قسمت بیشتری از صفحات را در صفحه نمایش می دهد ، امتیاز بزرگ دیگری برای گوشی محسوب می شود.

 

image
 
image

 

image

 

به صورت پیش فرض صفحات بار شده تمامی صفحه را اشغال کرده و اشاره گر مجازی موس به صورت ذره بین در می آید. بعد روی قسمتی از صفحه که می خواهید بخوانید کلیک کرده و این قسمت بزرگ شده و تمام صفحه نمایش را اشغال خواهد کرد. فشردن کلید back شما را به نمای Fit To Width خواهد برد.

 

image
 
image

 

image

 

تنها نکته بد مرورگر وب BlackBerry Bold 9700 عدم توانایی آن در پشتیبانی از فایل های فلش است.

غیر از آن ، گوشی احتمالا بهترین تجربه کاربر را در مرور صفحات وب در گوشی های غیرلمسی ارائه می دهد. پشتیبانی نکردن آن از فایل های فلش اوضاع را به سود رقبایی چون Nokia E72 تغییر می دهد.

 

سازمان دهنده فوق العاده
 

به دلیل اهداف تجاری گوشی ،  Bold 9700 از قابلیت های مدیریت زمان بسیار عالی برخوردار است. سازمان دهنده این گوشی مجموعه ای بسیار عالی از نرم افزارها دارد و در حالیکه برخی از آن ها ظاهر آنچنان جالبی ندارند ، اما نمی توان قابلیت کاربردی آن ها را زیر سوال برد.

تقویم از نماهای روزانه ، هفتگی و ماهانه برخوردار است و به شما اجازه می دهد که به آسانی به تنظیم رویدادها بپردازید. برخی از انواع رویدادها که قطعامی توانست مورد استفاده بسیاری از کاربران باشند در این نرم افزار جایی ندارند.

با استفاده از نسخه پنجم سیستم عامل BlackBerry می توانید موارد درج شده در تقویم را ارسال کرده و اطلاعات تماس را هم در تقویم ذخیره نمایید.

 

image
 
image

 

image

 

Mobile Office هم در این گوشی عرضه شده است و بوسیله نرم افزارهای پیش فرض می توانید فایل های Word ، Excel و PowerPoint را مشاهده و آن ها را ویرایش کنید.علاوه بر این ویرایش فایل ها بر خلاف برخی از رقبا به طور مستقیم امکانپذیر است. متاسفانه هیچ نرم افزاری برای مرور فایل های PDF در این گوشی در نظر نگرفته شده است و اگر به چنین نرم افزاری نیاز دارید باید به خودتان به دنبال تهیه آن باشید.

 

image
 
image

 

image

 

بسته سازمان دهنده گوشی به یک ماشین حساب با مبدل و نرم افزار های Notes و voice Recorder هم مجهز است. یک نرم افزار To Do هم به شما اجازه یادداشت و سازمان دهی کارهایی را که باید در آینده انجام دهید می دهد.

 

image
 
image

 

image

 

نرم افزار Alarm تنها اجازه تنظیم یک هشدار را به شما می دهد . می توان آنرا سریعا فعال کرد اما تنظیمات آن تنها از طریق منو قابل انجام هستند. در این بخش می توانید آهنگ را عوض کرده ، میزان صدای زنگ را تغییر داده و کارهای مشابهی صورت دهید.

 

image
 
image

 

image

 

و در نهایت اینکه یک تایمر و کرونومتر هم در BlackBerry Bold 9700 تعبیه شده اند. می توانید به هردوی آنها از طریق نرم افزار Clock دست پیدا کنید.

نرم افزار Clock به یک حالت bedside هم مجهز است که LED های نشانگر وضعیت را خاموش کرده و ساعتی بزرگ را بر روی صفحه نمایش ، به نمایش در می آورد.

 

بازی ها
 

BlackBerry Bold 9700 همان بازی هایی را با خود به همراه آورده است که Bold 9000 به آن ها مجهز بود . پنج بازی به صورت پیش فرض بر روی این گوشی نصب شده اند.

نخستین بازی ها ، نسخه هایی از بازی های محبوب brick و Word Mole هستند که در آن باید با حروفی که در دسترس شما هستند ، کلمه ای بسازید. به دلیل دارا بودن مراحل و سطوح مختلف این بازی بسیار سرگرم کننده و جذاب است.

 

image
 
image

 

image

 

بازی های جدید شامل بازی های Texas Hold'em King 2 ، Sudoku و Klondike Solitaire هستند. به نظر نمی رسد که این بازی ها به توضیح اضافه ای نیاز داشته باشند.

 

فروشگـــــاه نرم افزاری BlackBerry App World
 

از ماه مارس امسال BlackBerry هم فروشگاه نرم افزاری اختصاصی خودش را راه اندازی کرد. حدود چهار هزار نرم افزار در حال حاضر در این فروشگاه وجود دارند اما تنها حدود صد عدد از این نرم افزارها رایگان هستند. بقیه نرم افزارها هم بسیار گران قیمت اند و قیمت تقریبی آن ها حدود پنج دلار است.

اخیرا BlackBerry به طراحان و توسعه دهندگان اجازه داده است که تم های خود را هم به App World آپلود کنند . به این وسیله خواهید توانست به سادگی به سفارشی سازی گوشی تان بپردازید.

 دسته های مختلفی از نرم افزار ها برای شما مهیا شده اند و کادر جستجو ، یافتن نرم افزارهای مورد نظرتان را آسان تر از پیش خواهد کرد. علاوه بر این فیلتری هم برای جدا کردن نرم افزارهای رایگان و نرم افزارهایی که استفاده از آن ها مستلزم پرداخت هزینه است ، تعبیه شده است.

سیستم فیلتر بسیار عالیست و به شما اجازه می دهد که جدیدترین و برترین نرم افزارهای رایگان و غیر رایگان را بررسی کنید.در کل مشکل قابل توجهی در مورد BlackBerry App World دیده نمی شود و احتمالا این نرم افزار بهترین نرم افزاری است که شرکت اخیرا موفق به تولید آن شده است.

 

GPS
 

همانطور که این روزها باید انتظار داشت ، BlackBerry Bold 9700 هم به یک گیرنده GPS مجهز است که از AGPS هم پشتیبانی می کند.برای مقصدیابی هم نرم افزار Blackberry Maps به صورت پیش فرض بر روی این گوشی نصب شده است. متاسفانه برای اینکه بتوانید با این نرم افزار هم کار کنید به سرویس اینترنتی BlackBerry نیازمندید. این به آن معناست که کاربرانی که از سرویس اینترنتی Blackberry استفاده نمی کنند ، از امکان مقصدیابی صوتی هم بی بهره خواهند بود.

BlackBerry Maps عملکرد های یک نقشه معمولی را به همراه مقصدیابی صوتی در اختیار کاربران می گذارد. می توانید آدرسی را مستقیما از طریق دفترچه تلفن وارد کرده و نواحی مورد علاقه تان را ذخیره نمایید. پس نیازی به تایپ آدرس ها در هر بار استفاده از نرم افزار وجود نخواهد داشت.

BlackBerry Maps به شما اجازه می دهد که اطلاعات مکانی را که در آن هستید از طریق SMS یا ایمیل به دیگران ارسال نمایید . این قابلیت ها این نرم افزار را به یک نرم افزار تحسین برانگیز تبدیل می کنند.

RIM قول داده است که Maps تحت سیستم عامل جدید دو برابر سریع تر از سیستم عامل پیشین کار کند.همچنین آدرس هایی که در پیام ها وجود دارند به صورت خودکار شناسایی می شوند و می توان آن ها را بر روی نقشه با چند کلیک مشاهده کرد. داده های نقشه ها هم به روز رسانی شده و شهرهای بیشتری را از پیش در بر گرفته است. البته نرم افزارهای گوشی های دیگر نقشه ها را با جزئیات بیشتری نمایش می دهند اما اجازه دهید که رویای آن ها را خراب نکنیم.

 

سخن پایانی
 

هنگامی که در حال بررسی BlackBerry Bold 9000  بودیم به شما گفتیم که این گوشی تمامی چیزهایی که یک کاربر بلک بــری می تواند انتظار داشته باشد را غیر از یک بدنه جمع و جور و کوچک در خود دارد. کاملا مشخص است که کسی در RIM به گفته های ما توجه داشته است .آن ها دقیقا این کار را انجام داده اند. و حالا ما پاداشی برای این کارمان نمی خواهیم ، خود گوشی کافیست!

وفقه ای یکساله بین عرضه رسمی این دو گوشی فاصله افتاد و مشخصا به این دلیل Bold 9700  رقابتی بسیار سخت تر را پیش رو دارد. هنوز هم گوشی های کم حجم تر و قدرتمندتری در بازار وجود دارند که می توانند مانع از کامیابی Bold 9700  گردند.

ارتباط تنگاتنگی که بین گوشی و سرویس های بلک بـری وجود دارد ، در واقع یک شمشیر دو لبه است.یا باید تمامی این بسته را با هم به جان بخرید و یا اینکه کلا از آن صرفنظر کنید. Bold 9700 بدون وجود سرویس های بلک بـری به خوبی گوشی صد یورویی LG GW300 به نظر می رسد و صرف هزینه بیشتر برای آن اصلا عاقلانه نیست.

در مورد قیمت گوشی باید اشاره کنیم که BlackBerry Bold 9700 قیمتی حدود 200 دلار بیشتر از Nokia E72 دارد و به همین دلیل ممکن است برخی کاربران گزینه های دیگر را ترجیح دهند. علاوه بر این محصول نوکیا با سرویس دائمی پیام رسانی این شرکت عرضه می شود و بنابراین برای دستیابی به قابلیت push Messaging نیازی به پرداخت هزینه اضافی نخواهد بود.

مسلما Nokia E72 رقیب اصلی گوشی Bold 9700  خواهد بود. یک دوربین بسیار بهتر و قابلیت های چندرسانه ای خوب به همراه بدنه فلزی زیبا از جمله مشخصه  های این گوشی هستند. غیر از حالتی که به امنیت بالای سرور های بلک بــری نیاز داشته باشید ، می توانیم Nokia E72 را برنده واضح این رقابت اعلام کنیم.

گزینه محتمل دیگر Nokia E71 و همتای E71x آمریکایی اش است. این گوشی در حال حاضر با بهای 270 دلاری اش  قیمت بسیار کمتری نسبت به BlackBerry Bold 9700 دارد و دوربین و گزینه های ارتباطی مشابهی در اختیار کاربران قرار می دهد. E71 یکی از موفق ترین گوشی های هوشمندی است که تا به حال توسط فنلاندی ها تولید شده است و کارآیی آن به دلیل استفاده از پردازنده ضعیف تر کمی کندتر از Bold 9700  است . اما حتی رابط منسوخ S60 هم بسیار کاربرپسندتر از سیستم عامل BlackBerry  و البته نسخه پنجم آن است.

در دنیای Windows Mobile  هم می توانید گزینه های جایگزین خوبی برای BlackBerry Bold 9700  بیابید. Samsung B7330 omniaPRo و HTC Snap هر دو ابزارهای پیام رسانی قدرتمندی هستند و با وجود قابلیت های ارتباطی و سازمان دهنده خوب ، قیمت ارزان تری نسبت به محصول BlackBerry دارند.

گرچه همه این گوشی ها ، تنها جایگزین های نسبی هستند و هیچیک از آن ها نمی توانند به طور کامل جای BlackBerry Bold 9700 را پر کنند.این مسئله تنها به خود گوشی ختم نمی شود بلکه به سرویس هایی هم که به همراه گوشی ارائه می شوند مربوط است. اگر شما از هواداران BlackBerry هستید و به دنبال خرید یک گوشی جدید هستید ، Bold 9700 می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. اما اگر این چنین نیست ، باید بدانید که Bold 9700  (بدون سرویس های بلک بری) ارزش بهای پرداختی اش را نخواهد داشت.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)