خانهاخبار
گوگل از سرویس استریم بازی Stadia رونمایی کرد

گوگل از سرویس استریم بازی Stadia رونمایی کرد

سرویس استریم بازی گوگل با نام Stadia در خلال رویداد GDC 2019 معرفی شد. با این سرویس می‌توانید بازی‌ها را بر روی کامپیوتر، تبلت، تلویزیون و دستگاه‌های دیگر استریم کنید.
۱۳۹۸/۱/۱

گوگل در کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی (GDC) از سرویس گیمینگ ابری خود موسوم به Stadia رونمایی کرد. مدیر عامل گوگل، ساندار پیچای که می‌گوید تقریبا زیاد فیفا ۱۹ بازی می‌کند، چند روز پیش در جریان GDC 2019 سرویس Stadia را به نمایش گذاشت. او ضمن اشاره به این که این سرویس پلتفرمی برای همه کاربران است، از اهدافی که گوگل به منظور فراهم‌سازی استریم در همه انواع دستگاه‌ها دارد پرده برداشت. Stadia بازی‌ها را از روی فضای ابری بر روی مرورگر کروم، کروم‌کست و دستگاه‌های پیکسل استریم می‌کند. این سرویس در ادامه سال در آمریکا، کانادا، بریتانیا و اروپا در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

فیل هریسون، از مدیران سابق سونی و مایکروسافت که حالا عضو گوگل شده، در این مراسم روی صحنه آمد تا به طور کامل سرویس Stadia را معرفی کند. هریسون گفت گوگل با استفاده از یوتیوب و کاربرانی که کلیپ‌های مربوط به بازی را در این سرویس می‌سازند قصد دارد Stadia را تقویت کند. این شرکت پیش از این سرویس مذکور را با نام پروژه استریم آزمایش کرده و به تعدادی از کاربران اجازه داده بود تا یک بازی را از طریق مرورگر استریم کنند. این بازی اساسینز کرید اودیسه نام داشت که تنها بازی قابل آزمایش روی سرویس گوگل بود و پس از چند ماه آزمایشات آن در ماه ژانویه پایان یافت.

البته گوگل حالا دیگر Stadia را به یک بازی محدود نکرده است. این شرکت از قابلیت جدیدی در یوتیوب رونمایی کرد که به شما اجازه می‌دهد پس از مشاهده کلیپ مربوط به یک بازی، با کلیک روی دکمه Play now آن را بلافاصله استریم کنید. هریسون می‌گوید Stadia امکان انجام سریع بازی‌ها را بدون نیاز به دانلود یا نصب آن‌ها فراهم می‌کند.

image

گوگل در مراسم خود یک بازی را روی موبایل اجرا و آن را در تبلت و بعد تلویزیون به نمایش گذاشت. اگرچه کنترلرهای USB موجود با لپتاپ یا PC هم کار می‌کنند، ولی گوگل یک کنترلر اختصاصی برای Stadia تولید کرده که به افزایش توان این سرویس استریمینگ بازی کمک می‌کند. این کنترلر چیزی میان کنترلر Xbox و PS4 است و با اتصال مستقیم از طریق وای فای شما را به فضای ابری Stadia متصل می‌کند. کنترلر گوگل ظاهرا به کاهش تاخیر (Latency) و جابجا کردن بازی‌ها از یک دستگاه به دستگاه‌های دیگر کمک می‌نماید. علاوه بر این با استفاده از دکمه‌ای که روی آن قرار داده شده می‌توانید از صفحه فیلم بگیرید و آن را مستقیما در یوتیوب آپلود کنید. یا با کمک دکمه دیگری که روی کنترلر تعبیه شده از گوگل اسیستنت استفاده نمایید.

این غول بزرگ دنیای تکنولوژی با استفاده از زیرساخت اطلاعاتی قدرتمندی که در اختیار دارد تلاش می‌کند تا کاربران را به نزدیک‌ترین سرورهای ممکن وصل کند. این یکی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های Stadia است چون در مقوله استریم بازی پایین بودن میزان تاخیر از اهمیت زیادی برخوردار است. گوگل می‌گوید انتظار دارد که بتواند استریم 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را از طریق اینترنتی با سرعتی ۳۰ مگابیت بر ثانیه ممکن کند. این شرکت همچنین قصد دارد در آینده پشتیبانی از رزولوشن 8K با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه را نیز در اختیار کاربران قرار دهد.

این شرکت با همکاری AMD یک GPU اختصاصی برای دیتاسنترهای خود طراحی کرده است. این پردازنده گرافیکی تراشه‌ای است که به ادعای گوگل ۱۰.۷ ترافلاپس، یعنی بیش از توان ۴.۲ ترافلاپسی PS4 و ۶ ترافلاپسی ایکس باکس وان، قدرت دارد. هر سرور Stadia نیز از پردازنده‌ای از نوع x86 با سرعت ساعت ۲.۷ گیگاهرتز و ۱۶ گیگابایت رم استفاده می‌کند.

image

یکی از اولین بازی‌هایی که قرار است بر روی سرویس Stadia راه‌اندازی شود Doom Eternal خواهد بود که از گیم‌پلی 4K و HDR با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. تاریخ عرضه Doom Eternal هنوز مشخص نیست اما قرار است روی PC، نینتندو سوئیچ، PS4 و ایکس باکس وان عرضه شود. علاوه بر این‌ها، Stadia از قابلیت کراس پلتفرم پشتیبانی می‌کند.

یوتیوب قرار است نقش مهمی در Stadia داشته باشد و به نظر می‌رسد که گوگل هم حساب زیادی روی آن باز کرده است. در سال ۲۰۱۸ بیش از ۵۰ میلیون ساعت محتوای گیمینگ روی یوتیوب مشاهده شده، بنابراین این شرکت امکان ارتباط مستقیم با یوتیوب را برای کاربران Stadia فراهم کرده است. Stadia قابلیتی به نام Crowd Play خواهد داشت که به شما اجازه می‌دهد تولیدکنندگان محتواهای یوتیوبی مدنظر خود را پیدا کنید.

در کنار این‌ها گوگل در حال ایجاد یک استودیوی بازی‌سازی به نام Stadia Games and Entertainment است که به تولید محتواهای اختصاصی این سرویس می‌پردازد. جید ریموند که به تازگی به گوگل پیوسته مسئولیت هدایت این پروژه را برعهده دارد. او پیش از این در شرکت سونی، الکترونیک آرتز و یوبی‌سافت کار می‌کرد. گوگل می‌گوید در حال حاضر بیش از ۱۰۰ استودیو به کیت‌های توسعه Stadia مجهز شده‌اند و بیش از ۱۰۰۰ مهندس و توسعه‌دهنده در حال کار روی عناوینی برای این سرویس هستند.

اگرچه این سرویس چند روز پیش معرفی شد اما هنوز هیچ تاریخی برای عرضه آن اعلام نشده است. علاوه بر این اطلاعاتی در خصوص قیمت یا حتی تعداد بازی‌هایی که در ابتدا بر روی این سرویس حضور خواهند داشت در دست نداریم. با این حال انتظار می‌رود که در تابستان پیش رو اطلاعات بیشتری در این باره اعلام شود.

طبیعتا به زودی بازیگران بیشتری به این حوزه وارد خواهند شد. مایکروساف مشغول کار روی سرویس xCloud است که چندی قبل به نمایش گذاشته شد و اواخر امسال وارد فاز آزمایشی می‌شود. آمازون هم به نظر می‌رسد که در حال آماده شدن برای عرضه سرویسی مشابه است. سونی و انویدیا نیز از دیگر شرکت‌هایی هستند که می‌خواهند چنین سرویس‌هایی معرفی کنند.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)