خانهاخبار
Adobe Shockwave متوقف می‌شود

Adobe Shockwave متوقف می‌شود

شرکت ادوبی در خبری اعلام کرده که به زودی رسما به کار پروژه Shockwave خاتمه می‌دهد و دیگر امکان دسترسی به نرم‌افزارهای این پروژه وجود نخواهد داشت.
۱۳۹۷/۱۲/۲۲

همان طور که از مدت‌ها پیش انتظار می‌رفت نرم‌افزار Adobe Shockwave به زودی متوقف می‌شود. از آن‌جایی که تکنولوژی Shockwave بسیار قدیمی است و اکثر مردم به استفاده از تکنولوژی‌های جدیدتر و بهتر روی آورده‌اند، ادوبی بالاخره به این نتیجه رسیده که باید به کار این پروژه پایان دهد.

Adobe Shockwave چیست؟

Adobe Shockwave پلتفرمی چندرسانه‌ای مبتنی بر مرورگرهای وب است که از آن برای ایجاد اپلیکیشن‌های تعاملی استفاده می‌شود. کاربران برای مشاهده محتواهای مربوطه می‌بایست پلیر Shockwave را نصب می‌کردند. این نرم‌افزار در دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ محبوب بود، ولی حالا با تکنولوژی‌های جدید جایگزین شده است.

ادوبی می‌گوید پایان کار Shockwave و پلیر Shockwave در ویندوز آخرین گام از پروسه چندین ساله‌ای است که از مدت‌ها پیش شروع شده است. پشتیبانی از این تکنولوژی از سال ۲۰۱۷ به صورت رسمی توسط سیستم عامل macOS متوقف شده بود.

پایان کار Shockwave

image

به گزارش وبسایت Ghacks، با توجه به افت کاربران Shockwave ادوبی تصمیم به متوقف کردن این پروژه گرفته است. بنابراین این پلتفرم به زودی از دسترس خارج می‌شود.

طبق صحبت‌های تیم پشتیبانی ادوبی، دسترسی به Shockwave از تاریخ ۹ آوریل ۲۰۱۹ دیگر ممکن نخواهد بود. البته مشتریان تجاری این پلتفرم همچنان می‌توانند تا انتهای قرارداد فعلی خود از پشتیبانی این شرکت استفاده کنند.

پایان کار Shockwave به معنای این است که حالا ادوبی تمرکز خود را روی پروژه Creative Cloud خواهد گذاشت. علاوه بر این، به جای Shockwave از تکنولوژی‌های جدیدتر مثل HTML5، فلش، WebGL و سایر تکنولوژی‌های مشابه استفاده خواهد شد.

با توجه به کاهش شدید تعداد سایت‌هایی که از این پلتفرم استفاده می‌کردند، طبیعی بود که دیر یا زود باید منتظر پایان کار این پروژه می‌بودیم. Shockwave پروژه پردردسری بود چرا که علاوه بر نیاز به آپدیت‌های مداوم، گهگاه مشکلات امنیتی خطرناک در آن پیدا می‌شد.

این تنها پروژه ادوبی نیست که به زودی از کار می‌افتد. پیش از این اعلام شده بود که این شرکت می‌خواهد تا سال ۲۰۲۰ به کار فلش نیز خاتمه دهد. به این ترتیب، حدود ۱۰ سال پس از آن که استیو جابز کمپینی علیه فلش آغاز کرد، بالاخره شاهد توقف این پروژه خواهیم بود، هرچند خود استیو جابز زنده نماند تا سرانجام این نرم‌افزار را ببیند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)