خانهاخبار
شاید مدت زیادی تا معرفی عینک واقعیت افزوده اپل باقی نمانده باشد

شاید مدت زیادی تا معرفی عینک واقعیت افزوده اپل باقی نمانده باشد

علی‌رغم آن که پیش‌بینی می‌شد اپل تا انتهای سال 2020 دست به معرفی عینک AR نزند، اما حالا گزارشی منتشر شده که از عرضه این محصول در ابتدای سال 2020 خبر می‌دهد.
۱۳۹۷/۱۲/۱۸

این روزها همه می‌دانند که اپل به شدت مشغول کار روی واقعیت افزوده است. درست مثل زمان معرفی اپل واچ، در چند وقت اخیر شاهد سیگنال‌های تیم کوک درباره فعالیت‌های آتی اپل در زمینه‌های جدید بوده‌ایم. در کنار ARKit که بستر مناسبی برای آزمایش نرم‌افزارهای توسعه‌دهندگان است، این شرکت در چند وقت اخیر پول‌های زیادی را صرف تحقیق و توسعه و استخدام نیروهای مرتبط با محصولات AR کرده است. اگر همه این اتفاقات را کنار هم بگذاریم می‌توانیم مطمئن باشیم که این شرکت در حال کار روی سخت‌افزاری در زمینه AR است و به زودی آن را معرفی می‌کند.

اگرچه ظاهرا اپل می‌خواهد یکی از اولین شرکت‌هایی باشد که محصولی مصرفی در حوزه واقعیت افزوده به بازار عرضه می‌کند، اما انتظار نمی‌رود که چنین محصولی تا انتهای سال ۲۰۲۰ عرضه شود. چون هنوز مشکلات و چالش‌های زیادی پیش روی این محصول قرار دارد. عمر باتری و قرار دادن قطعات در محصولی کوچک دو مورد از اصلی‌ترین مشکلات این دستگاه است. علاوه بر این به سیلیکون خاصی نیاز داریم که بتواند وظایف خاصی این محصول را انجام دهد. اگرچه اپل در این حوزه خوب عمل می‌کند اما این کار هنوز یک چالشی حسابی است. همچنین باید لنزی داشته باشیم که به خوبی بتواند اطلاعات را به ما نشان دهد.

و در آخر بخش استایل و سبک طراحی قرار دارد. اگر نگاهی به گوگل گلس بیندازید حتما متوجه می‌شوید که این مسئله چقدر اهمیت دارد. مسئولان گوگل به دنبال طراحی سایبورگ-گونه‌ای رفتند که فراتر از انتظار و درک بسیاری از کاربران عادی بود. این طراحی تا حدی مورد انتقاد قرار گرفت، اما مانور رسانه‌ها بر روی آن باعث شد توجه خیلی از مردم به گوگل گلس جلب شود و این محصول به خودی خود کمپین تبلیغاتی مناسبی داشته باشد.

محصولی که گوگل معرفی کرد از زمان خود خیلی جلوتر بود و به همین خاطر آن‌ها به در بسته خوردند. حالا باید منتظر چالش مشابه‌ای برای اپل و سایر بازیگران بزرگ بازار باشیم. آن‌ها زمانی وارد بازار خواهند شد که به این نتیجه برسند که طراحی مدنظرشان رضایت مشتریان را جلب می‌کند. کافی است اپل واچ را به عنوان مدرکی برای اثبات این مدعا در نظر بگیرید که در گروه نسبتا تازه‌ای از محصولاتِ در حال توسعه به چه موفقیت بزرگی دست یافته است.

با وجود همه شواهد و قرائنی که حاکی از عدم عرضه عینک مبتنی بر واقعیت افزوده اپل است، گزارشی از تحلیل‌گر معروف مسائل اپل، مینگ-چی کو، وجود دارد که ادعای دیگری می‌کند. او در مقاله‌ای در نشریه Economic Daily News می‌گوید اپل احتمالا تا پایان ۲۰۱۹ تولید عینک AR خود را آغاز و عرضه آن را به اوایل سال آینده میلادی موکول خواهد کرد.

image

یکی از دلایلی که می‌تواند به عرضه سریع‌تر این محصول کمک کند پیروی از مسیر طی‌شده توسط اپل واچ است. یعنی کوپرتینویی‌ها به جای تولید یک محصول مستقل چیزی شبیه اپل واچ بسازند که برای دسترسی به اینترنت و اکثر وظایف پردازشی خود به آیفون وابسته باشد. هرچند چنین تصمیمی گستره مشتریان این محصول را محدود می‌کند، اما در عوض می‌تواند بر بسیاری از مشکلاتی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم غلبه کند.

با توجه به توان بسیار بالای آیفون در حوزه پردازش، این تصمیم می‌تواند کمک زیادی به اپل بکند. خوشبختانه اپل واچ به این شرکت کمک کرده تا تجربه خوبی در زمینه ایجاد پیوند بیسیم میان دستگاه‌های اپلی کسب کند. اگرچه این سازوکار در ابتدا یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های اپل واچ بود، اما مهندسان اپل در طول سال‌های گذشته رفته رفته آن را تقویت کردند. این پلتفرم حالا سرعت زیادی پیدا کرده و انتقال اطلاعات و دسترسی به اینترنت در آن به راحتی انجام می‌گیرد. این عینک نیز می‌تواند از زیرساخت و بستر مشابه‌ای که به وجود آمده استفاده کند.

البته اپل ثابت کرده که کم‌کم استقلال بیشتری به این دستگاه‌ها می‌دهد. اپل واچ در سری دوم خود از فناوری GPS و در سری سوم از قابلیت سلولار برخوردار شد. حالا در نسل چهارم می‌تواند مستقیما موسیقی و پادکست پخش کند و تلفن‌ها را پاسخ دهد. در نهایت پیش‌بینی می‌شود که نسخه‌ای کاملا مستقل از اپل واچ عرضه خواهد شد. این رویکرد می‌تواند برای عینک اپل نیز در پی گرفته شود.

در حال حاضر یکی از سوالاتی که درباره این محصول مطرح می‌شود این است که آیا اپل می‌تواند آن را به گونه‌ای طراحی کند که کاربران عینکی هم به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند یا نه. با توجه به سابقه این شرکت می‌توانیم در این زمینه خوش‌بین باشیم، ولی هنوز برای تصمیم‌گیری زود است.

برخلاف موبایل‌های تاشو حالا گزارشی داریم که از نزدیک بودن زمان تولید و عرضه عینک AR اپل خبر می‌دهد. با انتشار این اخبار به زودی می‌توانیم منتظر شنیدن خبرها و گزارشات بیشتر درباره محصول مذکور باشیم. اگر واقعا اپل در حال آماده‌سازی برای تولید عینک خود در انتهای سال ۲۰۱۹ باشد، مطمئنا خیلی زود شایعات و مطالب بیشتری از این دستگاه منتشر خواهد شد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)