خانهاخبار
نتایج تحقیقات جدید: میان بیماری ام اس و آلرژی به مواد غذایی ارتباط وجود دارد

نتایج تحقیقات جدید: میان بیماری ام اس و آلرژی به مواد غذایی ارتباط وجود دارد

تحقیقات تازه بر روی بیماری مولتیپل اسکلروزیس یا همان ام‌اس نشان می‌دهد که ارتباطی جالب میان این بیماری و آلرژی به مواد غذایی وجود دارد.
۱۳۹۷/۱۲/۸

ام‌اس نوعی بیماری پیش‌رونده و تحلیل برنده  سلول‌های عصبی در سیستم عصبی مرکزی است که متأسفانه در بسیاری از کشورهای جهان افراد بسیاری را درگیر خودکرده است. این بیماری مرموز موضوع بسیاری از تحقیقات علمی و پزشکی در سطح جهان علم است. در تازه‌ترین تحقیق منتشرشده محققان مدعی شده‌اند که ارتباطی واضح میان آلرژی غذایی و بیماری ام اس یافته‌اند.

Tanuja Chitnis محقق ارشد این پژوهش، توضیح می‌دهد:

برخی از بیماران مبتلابه مولتیپل اسکلروزیس (ام‌اس) به مواد غذایی متعددی آلرژی دارند و معمولا از عود کردن این آلرژی‌ها شکایت می‌کنند. به همین دلیل ما احساس کردیم که احتمالا مکانیزم مرتبط با آلرژی به مواد غذایی و تأثیر آن در ام اس مربوط به فعالیت التهابی در بدن است.

تیمی از بیمارستان بریگهام و بیمارستان زنان بر روی 1300 بیمار که در یک پروژه تحقیقاتی مربوط به ام‌اس ثبت‌نام کرده بودند به مطالعه پرداختند. در این تحقیق بیماران به چهار گروه: افرادی که بدون آلرژی شناخته‌شده بودند و افرادی که دارای آلرژی غذایی یا محیطی یا دارویی بودند تقسیم شدند. این چهار گروه زیر ذره‌بین محققان قرار گرفتند و این محققان دریافتند که افراد مبتلابه آلرژی غذایی بیش از سایرین دچار حملات شدیدتر ام‌اس می‌شدند.

درواقع محققان با استفاده از MRI، فعالیت بیماری را در مبتلایان موردمطالعه قرار داده و افزایش التهاب در بیماران دارای آلرژی غذایی را کشف کردند. در این تحقیق به‌وضوح مشخص شد که سه گروه دیگر یعنی افراد فاقد آلرژی، افرادی که به دارو آلرژی داشتند یا افرادی که به شرایط محیطی آلرژی داشتند کم‌ترین علائم ام‌اس را شاهد بودند.

این تنها تحقیقی نیست که به این نتیجه رسیده است ماه گذشته برای اولین بار محققان کشف کردند که برخی از سلول‌های ایمنی که در روده ما ایجاد می‌شود، ممکن است بر التهاب مربوط به ام‌اس در مغز تأثیر بگذارد. مطالعه دیگری از سال 2017 نشان داد که سطوح باکتری‌های روده‌ای با بیماری ام اس ارتباط دارد. هرچند هنوز هم به‌طور دقیق نمی‌دانیم که چگونه باکتری‌های روده‌ای که عامل ایجاد آلرژی‌های غذایی نیز هستند می‌توانند بر عملکرد ام‌اس در مغز تأثیر بگذارند؛ اما محققان گمان می‌کنند که به‌احتمال‌زیاد دلیل آن‌یکی بودن ژن‌های فعالیت ام‌اس و ایجاد آلرژی غذایی باشد هرچند دراین‌باره مطمئن نیستند اما مدیر ارشد این پژوهش امیدوار است این تحقیق سرآغازی برای کشف ارتباط سایر بخش‌های بدن با پیش روی بیماری ام اس باشد.

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)