خانهاخبار
آیرودینامیک‌ترین خودروهای تولید عمده جهان کدامند؟

آیرودینامیک‌ترین خودروهای تولید عمده جهان کدامند؟

خودروهای سوپراسپرت برای دستیابی به سرعت و شتاب بالا، باید آیرودینامیک باشند. در این میان تعدادی از خودروهای تجاری نیز بسیار آیرودینامیک هستند که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.
۱۳۹۷/۱۱/۱۴

زمانی که در رابطه با یک خودروی مدرن صحبت می‌کنیم، عملکرد آن و همچنین میزان تولید آلودگی آن مدنظر ما قرار دارد. در این میان مباحث آیرودینامیکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. درگ آیرودینامیک یا ضریب درگ در طراحی یک خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که نحوه حرکت هوا روی بدنه و نحوه شکافتن هوا توسط خودرو را مشخص می‌کند. در این میان ذکر یک نکته خالی از لطف نیست، نحوه آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای با خودروهای تجاری متفاوت است.

ضریب درگ در طراحی آیرودینامیک خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است و از آن با نماد Cd یاد می‌شود. ضریب Cd کمتر به معنای آیرودینامیک بهتر یک خودروی مدرن است. ضریب درگ کمتر از 0.30 مناسب محسوب می‌شود. در حال حاضر تعدادی خودروی تولید عمده در جهان وجود دارند که ضریب درگ آن‌ها کمتر از 0.26 است. دراین مطلب به معرفی این محصولات می‌پردازیم، در ادامه با ما همراه باشید.

اینفینیتی Q50

image

ضریب درگ: 0.26

زمانی که یک خودروی اینفینیتی Q50 سفارش می‌دهید، می‌توانید تجهیزات سفارشی زیادی را برای آن در نظر بگیرد. برای مثال در تریم‌های گران‎‌قیمت این خودرو از رینگ‌های پهن‌تری در مقایسه با نمونه استاندارد استفاده شده و همچنین ارتفاع آن تغییر می‌کند که در ضریب درگ تاثیرگذار است. با وجود تمام این تجهیزات و تغییرات، همچنان این خودروی ژاپنی در زمینه ضریب درگ عملکرد بسیار خوبی دارد. این شرکت در همکاری با تیم مسابقه‌ای ردبول موفق به کاهش ضریب درگ اینفینیتی Q50 به 0.26 شده است.

مزدا 3

image

ضریب درگ: 0.26

مزدا 3 یک خودروی محبوب بوده که طراحی آن یک نکته را به صنعت خودرو گوشزد می‌کند، برای دستیابی به آیرودینامیک مناسب نیازی به طراحی یک خودروی بدون شخصیت نیست. طراحی ظاهری این خودرو بسیار آیرودینامیک است؛ با این حال این شرکت ژاپنی برای بهبود آیرودینامیک این خودرو تغییراتی را در سیستم تعلیق آن نیز اعمال کرده است.

کیا اپتیما هیبریدی

image

ضریب درگ: 0.25

خودروهای هیبریدی در زمینه آیرودینامیک در مقایسه با خودروهای بنزینی عملکرد بهتری دارند چرا که موتور آن‌ها نیاز به هوای کمتری برای خنک‌کاری دارند. از آنجایی که با موتورهای کوچک‌تری روبه‌رو هستیم، شرکت‌ها باید ورودی کوچک‌تری برای هوای موتور در نظر بگیرند. شرکت کیا مانند بسیاری از شرکت‌ها، از فناوری بستن ورودی هوا به موتور استفاده کرده تا عملکرد آیرودینامیک کیا اپتیما بهبود پیدا کند. علاوه بر این تغییرات، کیا از دیفیوزر عقب استفاده کرده و رینگ‌های آن را به صورت مخصوصی طراحی کرده است. کیا اپتیما هیبریدی یکی از آیرودینامیک‌ترین خودروهای تولید عمده در جهان محسوب می‌شود.

هوندا اینسایت

image

ضریب درگ: 0.25

نسخه اصلی هوندا اینسایت رقیب تویوتا پریوس محسوب می‌شد و مصرف سوخت مناسب‌تری در مقایسه با رقیب هموطن خود داشت. تا به امروز چندین بار تولید این خودرو متوقف و دوباره از سر گرفته شده است. این خودرو دوباره وارد بازار شده است، البته طراحی آن به گونه‌ای نیست که ببینده تصور کند با یک خودروی کم‌مصرف مواجه است. این خودرو دارای نمونه هیبریدی بوده و ضریب درگ بسیار مناسبی دارد که باعث می‌شود در این لیست حضور داشته باشد.

تویوتا پریوس

image

ضریب درگ: 0.24

تویوتا پریوس مصرف سوخت بسیار مناسبی دارد که یکی از دلایل آن را باید در نحوه طراحی آن و آیرودینامیک مناسبش جستجو کرد. جدیدترین نسل این خودرو در مقایسه با نمونه گذشته خود در زمینه آیرودینامیک عملکرد بهتری دارد که دلیل آن را باید در بهبود طراحی سقف و استفاده از پنل‌های اضافه در زیر خودرو جستجو کرد. جدیدترین نسل این خودرو 0.02 ضریب درگ بهتری دارد.

مرسدس بنز کلاس S

image

ضریب درگ: 0.24

مرسدس بنز برای چندین دهه گذشته خودروهای آیرودینامیک زیادی را روانه بازار کرده است. تعدادی از خودروهای بزرگ و گران‌قیمت این برند می‌توانند با خودروهای سوپراسپرت در زمینه آیرودینامیک رقابت کنند. مرسدس بنز کلاس S یکی از این محصولات بوده که ضریب درگ کمی دارد. نحوه طراحی جلوپنجره این خودرو یکی از دلایل دستیابی به ضریب درگ 0.24 آن محسوب می‌شود. ورود هوا به رادیاتور برای خنک کردن موتور از اهمیت بالایی برخوردار است؛ با این حال مرسدس بنز جلوپنجره آن را به گونه‌ای طراحی کرده تا هوا در مواقع نیاز وارد موتور شود.

هیوندای آیونیک هیبریدی

image

ضریب درگ: 0.24

هیوندای مانند کیا تنها دارای یک نماینده در این لیست است. خودروی هیوندای آیونیک هیبریدی با ضریب درگ 0.24 در این لیست حضور دارد. این شرکت کره‌ای نیز مانند مرسدس بنز به این نکته پی برده که موتور در تمام مواقع برای خنک شدن نیازی به هوا ندارد، در همین راستا در برخی مواقع ورودی هوا به رادیاتور بسته می‌شود. این موضوع به معنای آن است که هوا از روی بدنه خودرو عبور کرده که ضریب درگ آن را بهبود می‌دهد.

تسلا مدل S

image

ضریب درگ: 0.24

یکی از نکات عجیب این لیست، عدم حضور خودروی گران‌قیمت شرکت تسلا در صدر است؛ با این حال تسلا مدل S در زمینه ضریب درگ عملکرد مناسبی دارد و یک خودروی بهینه در این زمینه محسوب می‌شود. تسلا برای بهبود آیرودینامیک این خودرو تلاش‌های زیادی کرده است که برای مثال می‌توان به نحوه طراحی بخش‌های اطراف چرخ‌های جلوی این خودرو اشاره کرد.

مرسدس بنز کلاس E سدان

image

ضریب درگ: 0.23

در سال 1984 مرسدس بنز تلاش زیادی برای بهبود آیرودینامیک خودروهای کلاس E خود کرد که نتیجه آن دستیابی به ضریب درگ 0.27 بود. نزدیک به 30 سال بعد، خودروهای کلاس E این شرکت در این زمینه عملکرد بهتری دارد. در حال حاضر ضریب درگ این خودرو به 0.23 کاهش پیدا کرده است.

تسلا مدل 3

image

ضریب درگ: 0.23

تسلا مدل 3 در مقایسه با تسلا مدل S ابعاد کوچک‌تری دارد، بنابراین سطح کمتری از بدنه آن با هوا در تماس است. در همین راستا ضریب درگ بهتر آن در مقایسه با تسلا مدل اس منطقی به نظر می‌رسد. یکی از موارد تعجب برانگیر در رابطه با این خودرو، عملکرد بدتر آن در مقایسه با نماینده بی‌ام‌و و مرسدس بنز است چرا که این خودرو نیازی به ورود هوا به موتور خود ندارد، در نتیجه رادیاتور در این خودرو بی‌معناست.

بی‌ام‌و سری 5 مدل EfficientDynamics

image

ضریب درگ: 0.22

اگرچه با یک نسخه مخصوص از خودروی بی‌ام‌و روبه‌رو هستیم؛ با این حال همچنان این خودرو توانسته یکی از بهترین خودروها در زمینه آیرودینامیک باشد. این خودرو مانند نماینده‌های مرسدس بنز و هیوندای دارای جلوپنچره فعال است که در برخی مواقع از ورود هوا به رادیاتور و در نتیجه موتور جلوگیری می‌کند. بی‌ام‌و سری 5 یک خودروی بزرگ محسوب می‌شود که ضریب درگ 0.22 برای آن یک موفقیت بسیار بزرگ است و بی‌نظیر محسوب می‌شود.

مرسدس بنز کلاس A سدان

image

ضریب درگ: 0.22

مرسدس بنز ادعا می‌کند خودروی کلاس A سدان کمترین ضریب درگ را در میان تمام خودروهای موجود در سطح جهان دارد. مرسدس بنز تا جای ممکن فضای جلوی این خودرو را کاهش داده است. فضای جلوی این خودرو برابر با 2.19 متر مربع بوده که باعث کاهش مقاومت آن در برابر هوا می‌شود.

با توجه به پیشرفت‌هایی که صنعت خودرو در سال‌های اخیر تجربه کرده، انتظار می‌رود در دهه آینده شاهد ورود خودروهایی با ضریب درگ نزدیک به 0.2 در بازار باشیم. البته خودروهای برقی احتمالا زودتر از خودروهای بنزینی و دیزلی بتوانند به این ضریب درگ دست پیدا کنند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

محمد

۱۳۹۷/۱۱/۱۴
خب من و امثال من که خواب اینا رو می بینیم...