خانهاخبار
کاهش تقاضای موبایل در بازار چین گریبان‌گیر شرکت‌های بزرگ شده است

کاهش تقاضای موبایل در بازار چین گریبان‌گیر شرکت‌های بزرگ شده است

شرکت‌ها یکی یکی در حال اعلام گزارش یا پیش‌بینی آمار مالی سه ماهه چهارم 2018 هستند و اکثرا افت درآمد را تجربه کرده‌اند. یکی از دلایل اصلی این اتفاق شرایط نامساعد بازار چین اعلام شده است.
۱۳۹۷/۱۰/۲۱

معادلات بازار و اقتصاد جهانی به گونه‌ای است که هر بار چین عطسه می‌کند، بخش بزرگی از صنعت تلفن‌های هوشمند سرما می‌خورد. با توجه به پیش‌بینی کاهش درآمد سامسونگ و اپل در سه ماهه تعطیلات که بخشی از آن را متاثر از اوضاع نابسامان اقتصاد چین می‌دانند، حالا امروز آمار جدیدی منتشر شده که بیانگر شرایط نگران‌کننده دومین اقتصاد بزرگ جهان است. شرایطی که باعث می‌شود صنعت تلفن‌های هوشمند هم همراه با چین وارد بحران شود.

بر اساس اطلاعات آکادمی دولتی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین، عرضه تلفن‌های هوشمند در تمام طول سال ۲۰۱۸ حدود ۱۵.۵ درصد کاهش داشته و به ۳۹۰ میلیون دستگاه رسیده است. این آمار حتی از پیش‌بینی شرکت تحقیقاتی Canalys هم بدتر است که افت ۱۲ درصدی عرضه را در این کشور تخمین می‌زد.

شایان ذکر است که با توجه به این اطلاعات، میزان عرضه تلفن‌های هوشمند برای اولین بار بعد از سال ۲۰۱۴ به کمتر از ۴۰۰ میلیون دستگاه رسیده است. نکته نگران‌کننده‌تر این است که Canalys می‌گوید بازار موبایل چین در سال پیش رو ۳ درصد دیگر افت خواهد کرد و بدین ترتیب برای سومین سال متوالی رشد منفی خواهد داشت.

ذکر این نکته اهمیت دارد که آمار و اطلاعات مذکور صرفا به حوزه عرضه برمی‌گردد و عرضه یعنی تحویل دستگاه‌ها توسط تولیدکنندگان به خرده‌فروشان و اپراتورها. پس به عبارت دیگر، این آمار بیانگر میزان خرید موبایل توسط کاربران نیست.

با این همه، چند عامل دیگر هم به این اتفاق دامن زده است. تلفن‌های هوشمند، در مجموع، به عنوان یک محصول مصرفی به بلوغ رسیده‌اند و با گذر زمان دیگر آن قدرها برای خریداران هیجان‌انگیز نیستند. چین خانه بزرگ‌ترین بازار تلفن‌های هوشمند دنیاست، ولی اقتصاد آن به خاطر جنگ اقتصادی با آمریکا تحت فشار زیادی قرار دارد. عامل بعدی افزایش قیمت تلفن‌های هوشمند و افزایش طول مدت استفاده کاربران از تلفن‌های هوشمندی است که در حال حاضر در اختیار آن‌ها قرار دارد. در نتیجه زمان بیشتری طول می‌کشد تا کاربران دوباره تصمیم به خرید تلفن‌های هوشمند جدید بگیرند.

امروز در گزارشی اعلام شد که با توجه به پیش‌بینی افت درآمد اپل، این شرکت تولید آیفون را کاهش داده است. از طرف دیگر، سامسونگ هم در هفته جاری با انتشار پیش‌بینی درآمدهای سه ماهه چهارم ۲۰۱۸ اعلام کرد که درآمد آن‌ها ۲۹ درصد کاهش یافته. نکته جالب آن که هر دوی این شرکت‌ها بازار چین را مقصر اصلی این اتفاق می‌دانند.

image

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)