خانهاخبار
CES 2019: روبات نانوای بردبات (Breadbot)؛ ماشینی که می‌کوشد سنتی باشد!

CES 2019: روبات نانوای بردبات (Breadbot)؛ ماشینی که می‌کوشد سنتی باشد!

بردبات می‌کوشد رسم قدیمی و جهانی خرید نان تازه را بین مردم آمریکا تقویت کند.
۱۳۹۷/۱۰/۱۷
image

شرکت ویلکینسون بیکینگ (Wilkinson Baking) امسال در نمایشگاه CES 2019 (18 تا 21 دی 97)، از روباتی موسوم به بردبات (Breadbot) رونمایی خواهدکرد که در واقع یک ماشین صنعتی نان‌پز است. راندال ویلکینسون، مدیرعامل این شرکت می‌گوید، بردبات چیزی بیش از یک نانوای ماشینی است. پخت نان از دیرباز معنایی نمادین و جنبه‌ای احساسی داشت و این چیزی است که بردبات بر آن تاکید می‌ورزد.

به گفته او، نان خوراک اصلی مردم آمریکاست، اما امروزه در بیشتر سوپرمارکت‌ها ارتباط احساسی خود با خریدار را از دست داده است. در عصری که کالا دم در خانه‌ مردم به آن‌ها تحویل داده می‌شود، بردبات مصرف‌کنندگان را ترغیب می‌کند تا برای خرید نان از خانه بیرون بروند و شخصا از مغازه نان بخرند، چون این دستگاه نان تازه و خوشمزه تحویل‌شان می‌دهد و در عین حال، نحوه کار آن، بیننده را سرگرم می‌کند.

image

بردبات حدود 2 متر مربع جا اشغال می‌کند. این دستگاه نه برای تولید انبوه و صنعتی بلکه برای استقرار در خواربارفروشی‌ها و فروشگاه‌ها طراحی شده است تا هر ساعت تقریبا 10 قرص نان طبخ کند.  

بخش زیادی از بدنه بردبات شفاف یا اصطلاحاً شیشه‌ای است و به همین سبب احتمالا تماشای اجزای مکانیکی و شکل این دستگاه و همچنین نحوه پختن و سرد کردن نان توسط آن، سرگرم‌کننده خواهدبود.  

بردبات طبق دستورالعمل‌های مختلفی نان می‌پزد. این ماشین می‌تواند نان سفید، نان گندم، نان ‌گندم کامل، نان نه غله، نان خمیر ترش، و نان یولاف و عسل بپزد که انواع ارگانیک آن‌ها را نیز شامل می‌شود.

پخت نان فقط در مواد تشکیل‌دهنده، دمای پخت و زمان پخت آن خلاصه نمی‌شود. دمای هوا، رطوبت محیط و ارتفاع محیط از سطح دریا همگی بر کیفیت نان تاثیر می‌گذارند. به گفته شرکت سازنده، بردبات با بهره‌گیری از 20 حسگر فرآیند پخت نان را 100 بار در ثانیه می‌پاید و تنظیمات لازم را اعمال می‌کند. 

image

بردبات کار خود را با مواد خشک آغاز می‌کند و با هر بار خمیرریزی، 50 قرص نان می‌پزد. پس از شروع کار دستگاه، 90 دقیقه طول می‌کشد تا نخستین قرص نان طبخ، بسته‌بندی و به‌عنوان نان واقعا تازه آماده فروش شود. پس از پخت اولین قرص نان، نان‌های بعدی هر شش دقیقه یک‌بار از ماشین خارج می‌شوند. این دستگاه در هر 24 ساعت حداکثر 235 قرص نان می‌پزد؛ ضمن اینکه می‌تواند در هر شبانه‌روز با کمک عامل انسانی طی 30 دقیقه خودش را تمیز کند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)