خانهاخبار
مقایسه کامل پیکسل اسلیت گوگل با آیپد پرو اپل

مقایسه کامل پیکسل اسلیت گوگل با آیپد پرو اپل

گویا گوگل با ارائه اولین تبلت مبتنی بر کروم خود ، جنگ تبلتی را با رقیب اصلیش یعنی اپل آغاز کرد. این تبلت 12.3 اینچی که قیمت پایه 699 دلاری دارد، از طراحی آلومینیومی وآخرین نسخه پردازنده‌های اینتل بهره‌مند می‌برد. در این مطلب قصد داریم به مقایسه این محصول با آیپد پرو 2017 بپردازیم.
۱۳۹۷/۷/۲۴
image

پیکسل اسلیت گوگل به عنوان تبلتی که با اتصال به یک کیبورد قابلیت تبدیل شدن به یک لپ تاپ را دارد، رقیبی جدی برای آیپد پرو اپل است. البته شکست دادن اپل برای گوگل کار چندان ساده‌ای نیز نخواهد بود؛ چرا که آیپد پرو 12.9 اینچی تبلتیست که طرفداران زیادی دارد و توانسته نظر کارشناسان و منتقدان را نیز جلب کند. این دستگاه دارای عمر باتری بسیار عالی، عملکردی بی‌نظیر و صفحه نمایشی فوق‌العاده است.

پیکسل اسلیت تا اواسط امسال عرضه نخواهد شد اما آیپد پرو جدید به زودی در دسترس قرار می‌گیرد. در ادامه مطلب قصد داریم نگاهی به هر دو محصول داشته باشیم و امکانات آنها را با هم مقایسه کنیم.

طراحی

پیکسل اسلیت ویژگی منحصربفردی در طراحی بدنش ندارد اما با این حال ظاهرش زیبا و جذاب است و مانند دیگر تبلت‌ها، بدنه‌ مستطیل شکل نازکی از جنس آلومینیوم و شیشه دارد؛ قاب پشتی آن پوششی فلزی به رنگ سورمه‌ای دارد که در گوشه بالا و سمت چپش لوگوی گوگل خودنمایی می‌کند و در گوشه مقابل دوربین 8 مگاپیکسلیش جای گرفته است.

image

از نمای روبرو، در دو سمت صفحه نمایش، بلندگوهایی تعبیه شده تا به این ترتیب صدایی فراگیر قابل عرضه باشد. دکمه پاور در لبه بالایی جای گرفته است و نقش حسگر اثر انگشت را نیز ایفا می‌کند. دوربین جلویی دستگاه نیز در میانه قاب بالایی به چشم می‌خورد.

آیپد پرو از نمای روبرو تقریبا مشابه پیکسل اسلیت است با این تفاوت که حسگر تاچ آیدی دارد و در هر گوشه بلندگویی تعبیه شده است. در قاب پشتی این تبلت نیز یک دوربین 12 مگاپیکسلی و لوگوی اپل به چشم می‌خورد. اپل تبلت جدید خود را در رنگ‌های  خاکستری ، طلایی و نقره ای به فروش می‌رساند در حالیکه  پیکسل اسلیت تنها به رنگ سورمه‌ای عرضه شده است. البته لازم به ذکر است که مدل کوچکتر آیپد پرو(10.5 اینچی) رنگ گلدن رز نیز دارد.

image

آیپد پرو با ابعاد 12 x 8.7 x 0.3 اینچی سطح بزرگتری نسبت به پیکسل اسلیت با ابعاد 11.5 x 8 x 0.3 اینچی دارد و نکته عجیب اینکه آیپد با وجود ابعاد بزرگتر سبکتر از تبلت گوگل است: آیپد پرو کمتر از 1.5 پوند و پیکسل اسلیت 1.6 پوند است.

image

صفحه نمایش

گوگل هنگام معرفی رسمی پیکسل اسلیت تاکید و توجه بسیاری روی صفحه نمایش 12.3 اینچی این تبلت داشت. صفحه نمایشی که رزولوشن 3000 × 2000 پیکسلی و تراکم پیکسلی 293 ppi دارد و بنابراین در مقایسه با صفحه نمایش 12.9 اینچی آیپد پرو که رزولوشن 2732 پیکسلی و تراکم پیکسلی 264 ppi دارد یک قدم جلوتر است.

image

اما هنگامی که بحث بر سر روشنایی صفحه نمایش باشد، آیپد اپل با روشنایی 555 نیتس تبدیل به قهرمانی شکست ناپذیر می‌شود. این میزان روشنایی بسیار بالاتر از میزان متوسط سایر تبلت‌هاست ​​(422 نیت) در حالیکه صفحه نمایش تبلت گوگل با روشنایی 400 نیتس از سایر رقبا عقب مانده است.

برای پی بردن به این موضوع که پیکسل اسلیت توانایی بازسازی چه محدوه‌ای از رنگ‌‌های sRGB  را دارد نیاز به استفاده از یک کالرمتر داریم، اما در مورد تبلت اپل می‌توان گفت که بسیار فراتر از میزان متوسط سایر تبلت‌ها، که 110 درصد است، ظاهر شده و 122 درصد از رنگ‌‌های طیف sRGB  را پوشش می‌دهد.

پورت‌ها

یکی از ویژگی‌های عجیب پیکسل اسلیت این است که این تبلت جک هدفون ندارد، یعنی اگر شما بخواهید با این تبلت به موسیقی گوش دهید نیاز به دانگل یا هدفون بلوتوث دارید. البته شاید این اقدام در جهت تشویق کاربران به خرید پیکسل بادز باشد. ناگفته نماند که این تبلت دو ورودیUSB -C  نیز در سمت راستش دارد..

از طرفی آیپد پرو پورت USB ندارد اما همچنان از جک 3.5میلی‌متری بهره می‌برد و همچنین یک کانکتور لایتنینگ در قسمت پایینی دارد. انتظار می‌رود در نسخه بعدی این تبلت جک هدفون 3.5 میلیمتری حذف شود.

صفحه کلید و قلم

صفحه کلید 199 پیکسل اسلیت از طریق کانکتوری که در سمت چپ این تبلت قرار دارد به آن متصل می‌شود. کلیدها دارای نور پس زمینه و فرم دایره ای هستند که احساس کار با یک ماشین تحریر حرفه‌ای را تداعی می‌کند. طبق ادعای گوگل هنگام کار با این صفحه کلید سرو صدای چندانی تولید نمی‌شود، با این حال شاید بهترین ویژگیش وجود یک پد لمسی یکپارچه باشد. بطور کلی باید گفت که کار کردن با صفحه کلید گوگل راحت است و فیدبک لمسی خوبی دارد.

image

این صفحه کلید 1.1 پوندی همراه با کاوری عرضه می‌شود که می‌توان استفاده‌های گوناگونی از آن کرد مثلا:  توسط آن لپتاپ را در زوایای مختلف چرخاند یا پشت صفحه نمایش را به آن تکیه داد تا همانند یک لپ تاپ قابل استفاده باشد، همچنین می‌توان به کمک آن هنگام تماشای یک محتوا صفحه کلید را زیر صفحه نمایش جا داد و در کنار تمام این قابلیت‌ها یک پوشش محافظتی در برابر ضربه و خراشیگی نیز خواهد بود.

صفحه کلید هوشمند 169 دلاری اپل کلیدهایی باریک، با عمق حرکت 0.5 میلی‌متر دارد و این ویژگی ما را ناگزیر می‌کند تا به طور آهسته و محتاط تر از حد معمول با آن تایپ کنیم و بدتر از آن اینکه این صفحه کلید تاچ‌پد ندارد و نمی‌توان گفت که با اتصال آن تبلت تبدیل به یک لپ تاپ می‌شود. البته جای تعجبی نیست که اپل از مکان‌نما پشتیبانی نمی‌کند اما با این وجود، نا امید کننده است. گذشته از این کلیدها دارای نور پس زمینه نیستند و در نتیجه تایپ کردن در نور کم کار پر زحمتی خواهد بود.

image

کاور صفحه کلید هوشمند 0.8 پوندی اپل نیز همانند صفحه کلید پیکسل اسلیت، می‌تواند تبلت را به مد لپ تاپ ببرد  و در برابر آسیب‌های فیزیکی به خوبی از آن محافظت کند.

لازم به ذکر است که تبلت گوگل و اپل هر دو از قلم لمسی پشتیبانی می‌کنند؛ قلم‌ها به صورت جداگانه و با قیمت 99 دلار به فروش می‌رسند.

عمر باتری

طبق ادعای گوگل عمر باتری پیکسل اسلیت 10 ساعت است که حتی اگر صحت هم داشته باشد باز حدود 2 ساعت از عمر باتری آیپد پرو کمتر است. طبق نتایج تستLaptop Mag Battery  باتری آیپد پرو 12.9 اینچی 12 ساعت و 9 دقیقه دوام دارد. این آزمایش شامل مرور پیوسته صفحات وب از طریق اتصال Wi-Fi با روشنایی صفحه نمایش 150 نیتی بود که بسیار بالاتر از میزان متوسط ​​تبلت‌ها(8:51) و همچنین مایکروسافت سرفیس پرو (7:30) است.

قیمت

قیمت پیکسل اسلیت از 599 دلار آغاز می‌شود که قیمت قابل قبولیست اما، با افزودن صفحه کلید و قلم لمسی قیمت بسیار بالا می‌رود بطوریکه حتی برخورداری از پردازنده اینتل سلرون، 4 گیگابایت رم و 32 گیگابایت حافظه  SSD موجود در مدل پایه، چنین قیمتی را توجیه نمی‌کند. در هر صورت با  پرداخت 200 دلار بیشتر می‌توان پردازنده تبلت را به هشتمین نسل از پردازنده Intel Core m3 ارتقا دارد و علاوه بر آن حافظه رم و SSD را دو برابر کرد.

با این حال هزینه بیش از 600 دلار برای تبلتی با ما مشخصات ذکر شده زیاد است. مدل دیگر این تبلت 999 دلار است و پیکربندیش شامل: پردازنده Intel Core i5، 8 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت حافظه  SSD است. پیشرفته‌ترین مدل آن نیز که 1599 دلار ارزش گذاری شده مجهز به پردازنده Intel Core i7، 16 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظهSSD  است.

البته هزینه پیکسل اسلیت به همین جا ختم نمی‌شود و 200 دلار دیگر بابت صفحه کلید و 100 دلار بابت قلم پیکسل بوک باید بپردازید.

آیپد پرو 12.9اینچی اپل 4 گیگابایت رم دارد و توسط تراشه A10X Fusion اپل پشتیبانی می‌شود. مدل پایه آن 799 دلار قیمت دارد و شامل 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی است؛ برای ارتقا ظرفیت ذخیره سازی به 256 گیگابایت، باید 949 دلار بپردازید و مدل پیشرفته 512 گیگابایتی نیز 1149 دلار قیمت دارد.

آیپد پرو کوچکتر که سایز 10.5 اینچی دارد از نظر قیمتی نزدیک به پیکسل اسلیت است و 649 دلار فروخته می شود. مدل میان‌رده ​​256 گیگابایتی، 799 دلار و مدل پیشرفته 512 گیگابایتی با قیمت 999 دلار عرضه می‌شود.

خرید صفحه کلید هوشمند برای آیپد پرو 12.9 اینچی 169 دلار هزینه در بر دارد اما برخلاف نسخه گوگل، فاقد نور پس زمینه و تاچ‌پد است. قلم لمسی اپل نیز هزینه‌ای معادل 99 دلار دارد.

جمع‌بندی

با توجه به قطعات قدرتمند پیکسل اسلیت، صفحه کلیدی که کار کردن با آن راحت است و نور پس زمینه نیز دارد و صفحه نمایشی با رزولوشن بالا، به نظر می‌رسد که تبلت گوگل جایگزین بسیار مناسبی برای آیپد پرو باشد. صفحه کلید این تبلت در مقایسه با آیپد پرو امتیاز بزرگی محسوب می‌شود علاوه بر آن از نظر قیمتی نیز پیکسل اسلیت 600 دلاری قیمت مقرون به صرفه‌تری نسبت به آیپدپرو بزرگتر دارد.

با این حال در برخی موارد این تبلت به آیپد پرو می‌بازد؛ مثلا این تبلت جک هدفون ندارد، عمر باتریش 10 ساعت است در حالیکه آیپد پرو رکورد 12 ساعت را در آزمایش عمر باتری ثبت کرده است. همچنین نمایشگر پیکسل نسبت به آیپد ضعیفتر است.

هرچند تا قبل از بررسی کامل پیکسل اسلیت نمی‌توان نظر قطعی داد، با این حال به نظر می‌رسد آیپد پرو همچنان عنوان بهترین تبلت موجود را حفظ خواهد کرد. البته این دو دستگاه سیستم عامل‌های بسیار متفاوتی دارند و ترجیح شما بین سیستم عامل کروم و iOS نیز قطعا نقش مهمی در تعیین تبلت مناسب ایفا می‌کند.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Alireza

۱۳۹۷/۷/۲۴
نویسنده عزیز laptop mag خودش عمر باتری سرفس پرو رو اشتباه گفته لطفا شما تصحیح کنید.عمر باتری سرفس پرو ۹ ساعت ۲۰ دقیقه هست. منبع این حرف هم خود laptop mag هست!!!
https://www.laptopmag.com/reviews/laptops/microsoft-surface-pro
این جا عمر باتری رو ۹ ساعت و ۲۰ دقیقه عنوان کرده.