خانهاخبار
تی‌لاگ؛ کامیونی برقی و بدون راننده با ظرفیت حمل 16 تن الوار

تی‌لاگ؛ کامیونی برقی و بدون راننده با ظرفیت حمل 16 تن الوار

تی‌لاگ، کامیون خودران شرکت آین‌راید، برای حرکت در راه‌های سخت و زمین‌های ناهموار طراحی شده است.
۱۳۹۷/۴/۲۶
image

استارت‌آپ سوئدی آین‌راید (Einride) که کامیون‌های خودران طراحی می‌کند، در خلال فستیوال گودوود در انگلستان پیش‌نمونه‌ای از محصول جدید خود را رونمایی کرد. خودران جدید که تی‌لاگ (T-Log) نام دارد، تمام‌برقی و کاملاً بی‌نیاز از راننده است و به همین علت در جلوی آن هیچ جایی برای راننده و سرنشین در نظر گرفته نشده است. ظاهر تی‌لاگ به محصول پیشین این شرکت، تی‌پاد (T-Pod)، شباهت زیادی دارد اما برخلاف آن، می‌تواند در راه‌های ناهموار نیز حرکت کند. آین‌راید این کامیون خودران را به‌‌طور خاص برای حمل الوار طراحی کرده است.

تی‌لاگ در مقایسه با تی‌پاد قدرتمندتر است، اگرچه ظرفیت حمل بار آن  16 تن است که در مقایسه با تی‌پاد 20 تنی کاهشی نسبی داشته است. در عوض، طبق گفته آین‌راید، قابلیت حرکت در زمین‌های متراکم و راه‌های ناهموار و جنگلی، از تی‌لاگ وسیله‌ای بسیار مناسب برای حمل الوار ساخته است.

نحوه عملکرد تی‌لاگ در راه‌های علامت‌گذاری نشده‌ و اغلب پوشیده‌ از سنگ و گل‌ولای، موضوع جالبی است. اکثر وسایل نقلیه خودران برای راندن خود به مجموعه‌ای از حسگرهای کارآمد، داده‌های نقشه و فناوری یادگیری عمیق متکی هستند. اما حتی در این صورت نیز بیشتر آن‌ها برای محیط‌های بسیار پیش‌بینی‌پذیری همچون مناطق حومه‌ای با زمین‌های محکم و مسیرهای علامت‌گذاری‌شده‌ ساخته شده‌اند. البته پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی) اخیراً نشان دادند که خودران‌ها می‌توانند راه‌های روستایی و نقشه‌نگاری‌نشده را نیز با موفقیت بپیمایند.

آین‌راید می‌گوید برای اینکه میزان خودرانی تی‌لاگ را به سطح 4 (کاملاً مستقل از راننده در محدوده تعیین شده) برساند از نرم‌افزار ان‌ویدیا ویژه خودرانی وسایل نقلیه بهره برده است. این کامیون‌ها طوری طراحی شده‌اند که اوپراتورهای انسانی نیز با استفاده از فناوری تله‌پورت شرکت «فانتوم اتو» می‌توانند از صدها کیلومتر دورتر آن‌ها را هدایت کنند. استفاده از این فناوری می‌تواند به آین‌راید کمک کند تا بر موانع تردد در راه‌های صعب‌العبور فائق آید.

به‌گفته آین‌راید، حذف اتاقک راننده از ساختار این کامیون، هم به افزایش ظرفیت حمل بار آن انجامیده و هم بر بهره‌وری موتور برقی آن افزوده است.

تی‌لاگ با هر بار شارژ باتری 16 کیلووات‌ساعتی خود می‌تواند تا بیش از 193 کیلومتر راه بپیماید. آین‌راید امیدوار است که خودران باری تردد خود در راه‌های عمومی را از سال 2020 آغاز کند.

اکثر کارشناسان بر این باورند که حمل‌ونقل، نخستین صنعتی است که از رانندگی خودکار تاثیر خواهدپذیرفت. برای فناوری رانندگی خودکار، چه چیزی بهتر از حمل‌ونقل بار با کامیون‌های بزرگی که بیشتر زمان خود را در بزرگ‌راه‌ها می‌گذرانند؟ اما آین‌راید در این خصوص دیدگاه متهورانه‌تری دارد که حمل‌ونقل سخت و حرکت در راه‌های ناهموار را  شامل می‌شود.

تردیدی نیست که کامیون‌های بدون اتاقک راننده، فناوری خودکارسازی را در چشم شاغلان عرصه حمل‌ونقل هراس‌انگیزتر جلوه خواهدداد. زیرا چنین خودران‌هایی موقعیت شغلی رانندگان کامیون را تهدید می‌کنند. تنها در آمریکا شغل 4.4 میلیون نفر از مردم این کشور با رانندگی در ارتباط است. از این تعداد، 2.5 میلیون نفر در حوزه حمل بار فعالیت می‌کنند انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل، زیرمجموعه سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، در پژوهشی که نتایج آن در سال 2017 منتشر شد، دریافت کامیون‌های خودکار می‌توانند نیاز بازار ایالات متحده و اروپا به راننده را 50 تا 70 درصد کاهش دهند که در نتیجه آن، 4.4 میلیون از 6.4 میلیون راننده حرفه‌ای در این کشورها بی‌کار خواهندشد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)