خانهاخبار
استاندارد جدید JPEG XS: فشرده‌سازی ویدیو بدون افت کیفی محسوس

استاندارد جدید JPEG XS: فشرده‌سازی ویدیو بدون افت کیفی محسوس

استاندارد JPEG XS فرآیند فشرده‌سازی را بسیار سریع انجام می‌دهد؛ لذا پخش زنده ویدیوهای 4K در آینده کار سختی به نظر نمی‌رسد.
۱۳۹۷/۲/۲
image

با افزایش وضوح تصاویر ویدیویی، و نیز سربرآوردن تجهیزات نوینی همچون دوربین‌های اصطلاحاً 360 درجه، طبیعی است که حجم فایل‌های تصویری نیز اعم از ثابت و ویدیویی، افزایش یابد. وقتی حجم فایل افزایش می‌یابد، نتیجتاً باید فرمت‌های نوینی برای فشرده‌سازی آن‌ها ارائه شود تا پخش (و به‌ویژه پخش زنده) آن‌ها در رسانه‌های دیجیتال با مشکل و تاخیر مواجه نشود.

اینک، همان گروهی که در سال 1992 فرمت JPEG را برای فشرده‌سازی تصاویر ثابت به دنیا عرضه داشت، استاندارد جدیدی معرفی کرده است که «جی‌پی‌ای‌جی ایکس‌اس» (JPEG XS) نام گرفته و البته ماموریت متفاوتی دارد: فشرده‌سازی ویدیو بدون افت کیفی محسوس، جهت پخش زنده و نه برای ذخیره‌سازی.

در واقع، مزیت استاندارد JPEG XS، فشرده‌سازی بسیار سریع تصاویر، به‌ویژه تصاویر ویدیویی است؛ طوری که بتوان آن را روی دستگاه‌های دیجیتال پخش کرد.  

پروفسور تورج ابراهیمی از موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان (EPFL) که مدیریت گروه مشترک کارشناسان عکاسی یا همان JPEG (سرنام Joint Photographic Experts Group) را بر عهده دارد، ضمن معرفی JPEG XS اظهار داشت، این فرمت جدید قرار نیست جایگزین JPEG شود، بلکه مکمل آن است و استانداردی است که می‌کوشد با صرف انرژی کم، محتوای ویدیویی را از طریق اتصالات وای‌فای و شبکه‌های سلولی نسل پنجم (5G) روی تجهیزات دیجیتال کاربران پخش کند.

وی در توضیح مزایای JPEG XS می‌گوید، فشرده‌سازی با این فرمت، در کل بر کیفیت تصاویر تاثیری ندارد؛ طوری که حتی زبدگان این عرصه نیز نمی‌توانند تفاوت بین تصویر اصلی از تصویر فشرده‌ شده را تشخیص دهند.

استاندارد JPEG حجم تصویر را تا 10 برابر کاهش می‌دهد، اما در JPEG XS حجم ویدیو 2 تا نهایتاً 6 برابر فشرده‌ می‌شود زیرا حفظ کیفیت در آن اهمیت زیادی دارد.  

گفتنی است، کد منبع JPEG XS باز و اصطلاحاً اپن‌سورس است؛ ضمن اینکه با فناوری HDR سازگار است و لذا می‌توان پیش‌بینی کرد که تولیدکنندگان محتوا از آن استقبال خوبی به عمل خواهندآورد. آژانس فضایی اروپا (ESA) نیز از هم‌اکنون علاقه خود به این فرمت را اعلام کرده است. کارشناسان فضایی با بهره‌گیری از JPEG XS می‌توانند تصاویر و ویدیوهای باکیفیت ضبط شده توسط کاوشگرها را با صرف انرژی کم به زمین ارسال کنند.  

به گفته ابراهیمی، JPEG XS ابتدا در حوزه‌هایی همچون ویرایش فیلم، تصویربرداری فضایی، و دوربین‌های حرفه‌ای به خدمت گرفته خواهدشد. در مرحله بعد، تجهیزات الترونیکی مصرفی، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، و خودران‌ها از مزایای این استاندارد بهره خواهندبرد. تنها مانع فعلی در مسیر عملیاتی شدن JPEG XS اخذ تاییدیه نهایی سازمان جهانی استانداردسازی (ISO) است. پس از صدور تاییدیه این سازمان، JPEG XS به‌سرعت در محصولات و خدمات مختلف وارد خدمت می‌شود.  

برای اطلاعات بیشتر درباره JPEG XS و عملکرد الگوریتم آن می‌توانید به این نشانی مراجعه کنید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)