خانهبررسی‌ها
مقایسه P20 Pro با iPhone X از لحاظ مشخصات، طراحی و قیمت

مقایسه P20 Pro با iPhone X از لحاظ مشخصات، طراحی و قیمت

هوآوی ماه گذشته گوشی پرچمدار P20 Pro را با مشخصات سطح بالا و دوربین سه گانه رسما معرفی کرد. در این مطلب گوشی مذکور را آیفون 10 که پرچمدار اپل در حال حاضر به شمار می‌رود، مقایسه می‌کنیم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۷/۲/۲

گوشی پرچمدار P20 Pro هوآوی با آن مشخصات فنی سطح بالا در کنار دوربین اصلی با 3 لنز مجزا موفق شده است توجه بسیاری از علاقه مندان را به خود جلب کند. این گوشی تازه‌ترین پرچمدار سازنده چینی مذکور است و توانسته در کنار سایر پرچمداران قبلی هوآوی سری میان سرها دربیاورد. اما آیا این پرچمدار می‌تواند با آیفون 10 اپل رقابت کند؟ در این مطلب می‌خواهیم این دو گوشی سطح بالا را در کنار هم مقایسه کنیم.

مشخصات

محصول

Huawei P20 Pro

Apple iPhone X
اندازه و ابعاد  

155 × 73.9 × 7.8 میلی متر 

143.6 × 70.9 × 7.7 میلی متر 
وزن

174 گرم 

174 گرم
صفحه نمایش

6.1 اینچی OLED

2240 در 1080

5.8 اینچی سوپر رتینا AMOLED

2436 در 1125

سیستم عامل

Emotion UI 8.1، اندروید 8.1 اوریو

iOS 11

حافظه داخلی

128 گیگابایت

64 / 256 گیگابایت

درگاه microSD 

خیر

خیر
سرویس پرداختGoogle Pay

Apple Pay

پردازنده Kirin 970   

A11 Bionic

رم

6 گیگابایت

3 گیگابایت
دوربین 

 لنز سه گانه 40، 20 و 8 مگا پیکسلی ، دوربین سلفی 24 مگا پیکسلی

دوگانه 12 مگا پیکسلی، 7 مگا پیکسلی سلفی Face Time HD

ویدیو

2160p با سرعت 30 فریم بر ثانیه، 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه و 720p با سرعت 960 فریم بر ثانیه

2160p با سرعت 60 فریم بر ثانیه، 1080p با سرعت 240 فریم بر ثانیه

بلوتوث 

نسخه 4.2

نسخه 5

پورت‌های ارتباطی

USB Type-C

Lightning

حسگر اثر انگشت

بله

خیر
مقاومت در مقابل آبIP 67

IP67

باتری

4000 میلی آمپر ساعت

2716 میلی آمپر ساعت

بازار اپلیکیشنی

گوگل پلی استور

اپل اپ استور

رنگ‌ها

مشکی، آبی، طلایی صورتی، توایلایت چندرنگ

زغالی، نقره‌ای

قیمت

899 یورو (حدودا 1100 دلار)

1000 دلار

عملکرد، عمر باتری و شارژ

image

P20 Pro هوآوی از 6 گیگابایت رم، پردازنده Kirin 970 با واحد اختصاصی پردازش Neural Processing Unit (NPU) قدرت می‌گیرد که به طور انحصاری وظیفه پردازش هوش مصنوعی را بر عهده دارد. آیفون 10 اپل هم به A11 Bionic با 3 گیگابایت رم مجهز شده است. این گوشی با پردازنده مذکور در اغلب بنچمارک‌ها سریع‌تر دیده شده است. ممکن است همینجا درباره میزان رم ادعا کنید که پرچمدار هوآوی قدرتمندتر است اما باید بدانید که دو سیستم عامل اندروید و iOS در مدیریت حافظه رم کاملا متفاوت عمل می‌کنند و نباید تنها از این منظر مقایسه شوند.

P20 Pro همچنین 128 گیگابایت حافظه داخلی دارد و از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند. آیفون 10 اپل در دو نسخه 64 و 256 گیگابایت معرفی شده است و هیچکدام از درگاه کارت حافظه بهره نمی‌برند.

P20 Pro به باتری با ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعت مجهز شده است در حالی که آیفون 10 از باتری 2716 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد. درباره عمر باتری این دو نمی‌توان نظر قطعی صادر کرد چراکه اندازه صفحه نمایش‌شان کاملا متفاوت است. باتری P20 Pro از تکنولوژی شارژ سریع سازنده پشتیبانی می‌کند اما فاقد قابلیت پشتیبانی از شارژ بی سیم طراحی شده است در حالی که باتری آیفون 10 اپل از هر دو مورد پشتیبانی می‌کند. از طرفی برای بهره گرفتن از تکنولوژی شارژ سریع در آیفون 10 باید حتما کابل ارتباطی مخصوص آن را جداگانه تهیه کنید در حالی که P20 Pro با کابل مخصوص عرضه می‌شود.

طراحی ظاهری و دوام بدنه

 طراحی خمیده مخصوصا در نسخه توایلایت P20 Pro با ترکیب رنگ‌های سبز، آبی و بنفش واقعا خیره کننده است. هوآوی همچنین حسگز اثرانگشت را مانند طراحی‌های قدیمی در شکل دکمه خانه در حاشیه پایین صفحه تعبیه کرده است اما آنچه بیش از هر چیز توجه شما را در پنل جلو به خود جلب می‌کند، طراحی بریدگی حاشیه است. این طراحی هنوز نتوانسته است بسیاری از کارشناسان و کاربران را قانع کند مخصوصا زمانی که متوجه می‌شوید نوار حاشیه در پایین صفحه نمایش همچنان سر جای خود باقی مانده است. همین موضوع می‌تواند باب مقایسه را با آیفون 10 اپل باز کند اما لازم است اشاره کنیم که علی رغم کوچک‌تر بودن بریدگی حاشیه در P20 Pro، این گوشی همچنان کمی حاشیه در پایین پنل دارد در حالی که در آیفون 10 تلاش شده است حاشیه‌ها از سه طرف تا حد امکان کاهش یابند.

image

همان‌طور که گفتیم، آیفون 10 از سه طرف بدون حاشیه طراحی شده و تنها بخش بدون استفاده پنل نمایش آن بریدگی حاشیه بالای صفحه است که دوربین و همچنین حسگر اختصاصی تشخیص چهره سه بعدی در آن تعبیه شده است. پنل پشتی آن هم از جنس شیشه طراحی شده است اما رنگ‌هایش به زیبایی نسخه‌های P20 Pro نیستند. از طرفی ماژول دوربین اصلی در هر دو گوشی شبیه به نظر می‌رسد. همچنین جالب است بدانید این دو گوشی تقریبا هم وزن هستند اما آیفون 10 از نظر ابعاد کوچکتر است.

P20 Pro و آیفون 10 هر دو گواهینامه IP67 دریافت کرده‌اند و قادر هستند نیم ساعت در عمق یک متری آب دوام بیاورند.

صفحه نمایش

image

P20 Pro صفحه نمایش 6.1 اینچی OLED با وضوح تصویر 2240 در 1080 دارد و آیفون 10 از پنل نمایش 5.8 اینچی AMOLED با وضوح تصویر 2436 در 1125 بهره می‌برد. این دو از صفحه نمایش فوق العاده‌ای بهره می‌برند و تکنولوژی به کار رفته در آن‌ها اساسا مشابه است. تراکم پیکسلی آیفون 10 معادل 458 در مقابل تراکم P20 Pro معادل 408 است اما این پرچمدار هوآوی همچنین اندازه صفحه نمایشش بزرگ‌تر در نظر گرفته شده است.

دوربین

هوآوی تلاش کرده است دوربین گوشی P20 Pro را با سه لنز مجزا به سطح بالاتری ارتقا دهد. این گوشی از سه لنز اصلی 40، تله فوتو 8 و مونوکروم 20 مگا پیکسلی بهره می‌برد و قادر است تصاویر بی نظیری در نور بسیار کم با جزئیات دقیق ثبت کند. از طرفی پیکسل 2 و برادر بزرگترش که همچنان از بهترین دوربین‌های موبایلی به شمار می‌روند ثابت کرده‌اند که یک گوشی همراه برای ثبت تصاویر فوق العاده الزاما به لنزهای متعدد نیاز ندارد.

image

از طرف دیگر آیفون 10 اپل دو لنز 12 مگا پیکسلی دارد و قادر است تصاویر بوکه فوق العاده ثبت کند و از زوم اپتیکال بسیار خوب بهره ببرد. همچنان بحث در این باره که کدام دوربین بهتر است ادامه دارد اما باید اشاره کنیم که در اغلب موارد این کوضوع به سلیقه کاربر بستگی دارد.

P20 Pro همچنین به حسگر سلفی 24 مگا پیکسلی مجهز شده است در حالی که آیفون 10 دوربین سلفی 7 مگا پیکسلی دارد.

سیستم عامل و به روزرسانی نرم افزاری

image

P20 Pro ماه گذشته با سیستم عامل پیش فرض اندروید 8.21 اوریو و پوسته اختصاصی EMUI 8.1 معرفی شد. اگر طرفدار نرم افزارهای مینیمال و اندروید ناب هستید، احتمالا از این پوسته خوشتان نمی‌آید اما باید بگوییم که هوآوی چند ویژگی اضافه و مفید را در آن تعبیه کرده است. از طرفی وجود این پوسته اختصاصی بیانگر این موضوع است که به روزرسانی‌های نرم افزاری گوگل برای اندروید به سرعت برای گوشی مذکور منتشر نمی‌شوند و برنامه انتشارشان به هوآوی وابسته است. آیفون 10 اپل به سیستم عامل اختصاصی سازنده یعنی iOS 11 مجهز شده است. این گوشی قادر است به محض انتشار نسخه‌های تازه به روزرسانی شود.

سایر ویژگی‌ها

image

جالب توجه‌ترین ویژگی P20 Pro هوآوی بی شک دوربین سه گانه‌اش است که پیش از این درباره‌اش صحبت کردیم. آیفون 10 به انیموجی و Face ID مجهز شده است و از دوربین سلفی نهایت استفاده را می‌برد. البته پرچمدار هوآوی هم از قابلیت تشخیص چهره 2 بعدی بهره می‌برد اما این ویژگی در مقایسه با سیستم تشخیص چهره سه بعدی آیفون 10 از امنیت بالایی برخوردار نیست. به همین خاطر بهتر است از این روش برای تأیید پرداخت‌های موبایلی خود استفاده نکنید. به جز موارد ذکر شده، ویژگی خاص دیگری در هیچکدام از این گوشی‌ها وجود ندارد که دیگری از آن بهره نبرد.

قیمت

اگر خاطرتان باشد، آیفون 10 از ابتدای عرضه به خاطر قیمت 1000 دلاری‌اش مورد انتقاد قرار گرفت. از طرفی P20 Pro حالا به قیمت حدودا 1100 دلار معرفی شده است.

این دو گوشی در حال حاضر در بازار اغلب کشورهای جهان در دسترس کاربران قرار گرفته‌اند و «عرضه شده» دسته بندی می‌شوند.

نتیجه گیری

نمی‌خواهیم هیچکدام را به عنوان برنده قطعی اعلام کنیم اما لازم است بگوییم که اگر عکاسی حرفه‌ای برایتان مهم است، احتمالا P20 Pro انتخاب بهتری خواهد بود و البته اگر طرفدار گوشی‌های مجهز به iOS هستید و از طراحی نوین بعلاوه امنیت بالا لذت می‌برید، آیفون 10 را انتخاب کنید.

image

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (23 نظر)

محمد جواد

۱۳۹۷/۳/۱۲
سلام
دو تا سوال داشتم
این گوشی تو ایران اومده؟
اگه اومده الان فقط تهرانه یا شهر های دیگه هم رفته.
و سوال بعدی اینه که کسایی که هم با این کار کردن و هم با iphonex یا iphone 8 plus یا s9 بگن کدومش بهتره.
P20 pro VS iphone x
p20 pro VS i phone 8 plus
p20 pro VS s9

بابایی

۱۳۹۷/۲/۵
مقایسه ناچ این دو گوشی
یه سوالی که بعد از معرفی گوشیای سری P20 هواوی برای خیلیا پیش اومد این بود که با وجود نا رضایتی هایی که از آیفون ایکس برای وجود ناچ بالای صفحه،چرا هواوی هم این ناچ رو تکرار کرده؟
1.ایجاد یک صفحه نمایش فول ویوو (full view): طراحی ناچ در سری P20 huawei دارای یک منطقه بزرگتر رو برای مشاهده تصاویر موجود در صفحه نمایش ایجاد میکنه ولی این ناچ کوچکتر و جذاب تر از رقبا است. نسبت بسیار بالای صفحه نمایش به بدنه گوشی و ناچ خیلی کوچکتر، تجربه مشاهده تصاویر همه جانبه، تجربه بازی با جذابین دوچندان، اطلاعات نمایش بیشتر و خواندن مطالب به صورت کارآمدتری برای کاربر ارائه می دهد.
3.تجربه عکاسی تکرار نشدنی و خاص با این گوشی: وقتی کاربر با استفاده از گوشی های سری P20 huawei عکسی میگیره، انقدر عکس با کیفیت و با وضوح گرفته شده که هیچ تفاوتی با عکس گرفته شده با استفاده از دوربین پیشرفته عکاسی رو نداره. مشاهده این عکس با کیفیت به لطف داشتن این صفحه فول ویوو و لنز های چندگانه لایکا پشت قاب گوشی برای کاربر به وجود میاد

جعفری

۱۳۹۷/۲/۵
قابلیت جدید گوشی پرچمدار هواوی pixel fusion که با قدرت هرچه تمام تر میتونه عکس هایی با روشنایی نزدیک به روز با ثبت جزییات بسیار دقیق در حات نور کم شب یه عامل منحصر به فرد شدن این گوشی بین رقبای پرچمدارش شده
تعریف ساده ای از ویژگی pixel fusion میهش پیکسل های بزرگتر یعنی نور بیشتر.
علاوه بر این در ساخت حسگر دوربین از فناوری Pixel Fusion استفاده شده که نور دریافتی را تا ۴ برابر افزایش میده و دوربین از هر ۳ لنز برای دستیابی به بالاترین کیفیت استفاده میکند
در پی ۲۰ پرو رقم ایزو تا ۱۰۲۴۰۰ بالا می رود و این مقدار فقط در دوربین های پرچمدار بسیار حرفه ای و گران قیمت مثل 5D Mark IV قابل دستیابی است. این حساسیت بالا به پرچمدار جدید هواوی امکان می دهد در تاریک ترین محیط ها، باکیفیت تر از انتظار ظاهر شود.
این ترکیب، همان چیزی هست که گرفتن عکس هایی عالی را در شب ممکن می کند
برای درک صحیحی از این ویژگی بی نظیر یه سر به ویدیو های معرفی دوربین این گوشی بزنید

ram

۱۳۹۷/۲/۵
واقعا تو زمینه باتری رقیب نداره هواوی
آیفون ایکس از یک باتری با ظرفیت 2700 میلی آمپر ساعت استفاده کرده در حالی که پی 20 به یک باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز شده.
علاوه بر این باید در نظر داشت که هواوی برای کاهش مصرف باتری به جای رزولوشن QHD که بین پرچمداران مرسوم هست، در پی 20 پرو از نمایشگری با رزولوشن +FHD استفاده کرده.
پرچمدار جدید هواوی به لطف این ترکیب از نظر عمر باتری یکی از بهترین پرچمداران بازار هست. ۹۰ دقیقه پخش ممتد ویدیو با حداکثر روشنایی فقط ۹ درصد از شارژ باتری دستگاه مصرف میکنه که وقعا حیرت آوره.
حتی بعد از یک روز پر کار که به منزل بر می گردید هنوز ۴۰ درصد از ظرفیت باتری باقی مانده باشد، در نتیجه تا ۲ روز استفاده از پی 20 پرو با هر شارژ کاملاً قطعی هست.
عملکرد خوب هواوی در زمینه باتری به همینجا ختم نمیشه. با وجود ظرفیت بالا، باتری پی 20 پرو ظرف تنها ۱ ساعت و ۲۴ دقیقه به شکل کامل شارژ میشه.
اگر ۴۵ دقیقه هم دستگاه رو به شارژر متصل کنید، برای پر شدن ۸۰ درصد از ظرفیت باتری کفایت میکنه.
هواوی در چند پرچمدار اخیر خودش در زمینه باتری عملکرد بسیار خوبی داشته و پی 20 پرو هم از این قاعده مستثنی نیست

اشکان

۱۳۹۷/۲/۵
تفاوت های مهم و اصلی بین face id iphone X و face unlock P20 pro
در نهایت هواوی هم با استفاده از اسکن صورت برای پرچمدارش میتونه قفل دستگاه رو با اسکن چهره شما باز کنه و هواوی این تکنولوژی رو face unlock نامیده با این تفاوت که در کنار این قابلیت از اثر انگشت هم برای تکمیل کردن بخش امنیتی این گوشی در کنار این ویژگی استفاده شده
تو آیفون ایکس خبری ای اثر انگشت نیست و اگه گوشی نتونه چهره شمارو تشخیص بده شما ناچارا باید پسورد وارد کنید
اما این کار بر خلاف آیفون با تجهیزات مادون قرمز انجام نمیشه بلکه با آنالیز 3 بعدی چهره صورت می گیرد.
در مقایسه ای که انجام شده روش هواوی سریع تر هست و در کمتر از نیم ثانیه شما رو به صفحه خانگی گوشی میرسونه، در عین حال نسبت به روش اپل دقت بیشتری هم داره.
مثلاً اگر موقع باز کردن قفل به صفحه ی آیفون نگاه نکنید، دستگاه متوجه میشه و جلوی باز شدن قفل را می گیرد، اما پی 20 پرو سخت گیری کمتری به خرج میده. در شرایط عادی دستگاه تقریباً همیشه می تونه چهره شما را به درستی شناسایی کنه حتی اگه عینک داشته باشید یا نور محیط کم باشه، اما شرایط بسیار کم نور یا در حال حرکت سریع ممکن هست گاهی دستگاه در شناسایی شما تاخیر داشته باشه.