خانهاخبار
الگوریتم تازه گوگل برای تشخیص بیماری‌های قلبی

الگوریتم تازه گوگل برای تشخیص بیماری‌های قلبی

گوگل دائما داده‌های مربوط به کاربرانش را گردآوری می‌کند تا از آن‌ها در زمان مناسب بهره ببرد. این غول تکنولوژی الگوریتم تازه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه داده است که می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های قلبی را با اسکن شبکیه چشم افراد تشخیص دهد.
۱۳۹۶/۱۲/۷

بسیاری از کاربران به گوگل به عنوان یک موتور جستجوی معمولی برای یافتن تصویر، موسیقی، فیلم یا متن موردنظرشان نگاه می‌کنند؛ اما گوگل یک غول تکنولوژی قدرتمند است که داده‌ها و اطلاعات مربوط به کاربرانش را به طور پیوسته گردآوری می‌کند. ممکن است برایتان این سوال پیش بیاید که این داده‌ها چه سودی برای گوگل دارد؟ این غول تکنولوژی به کمک داده‌های گردآوری شده رفتار کاربران را مورد تحقیق قرار می‌دهد تا قدرتمندتر و بزرگ‌تر شود. این موضوع تنها به دنیای اینترنت مربوط نمی‌شود بلکه گوگل قصد دارد در زمینه‌های دیگر هم خود را توانمندتر سازد. برای مثال تصور کنید که گوگل بتواند اولین الگوریتم هوشمند دنیا را در تشخیص بیماری‌های قلبی افراد پیش بینی کند. Verily که آن را پیش از این به نام Google Life Science می‌شناختیم، بیانیه‌ای در ارتباط با یکی از پروژه‌های فعال خود که در دنیای اینترنت بسیار مورد توجه قرار گرفته است، منتشر کرد. به نظر می‌رسد این کمپانی یک الگوریتم پیشرفته هوش مصنوعی توسعه داده است که می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را با اسکن شبکیه چشم تشخیص دهد.

image

Verily در این بیانیه ادعا کرده که نرم افزار تازه هوش مصنوعی آن‌ها قادر است به لطف اسکن عمیق چشم بیمار و ثبت تصویر شبکیه او، داده‌های مربوط به سن، فشار خون و بسیاری موارد دیگر را به شکل صحیح تشخیص دهد. همچنین گفته شده این پروژه به کمک داده‌های 284335 بیمار برنامه‌ریزی شده است. الگوریم مذکور در 71% مواقع توانسته است تصویر شبکیه چشم افراد سیگاری را از افراد غیرسیگاری به درستی تشخیص دهد. درواقع این عمل توسط پزشکان و با معاینه شبکیه چشم آن‌ها انجام می‌شود اما این الگوریتم پیشرفته پا را فراتر گذاشته است و می‌تواند فشار خون سیستولیک را تا 11 میلی متر جیوه هم تشخیص دهد.

همه ما می‌دانیم که بیماری‌های قبلی و عروقی این روزها بسیار شایع هستند و احتمال دچارشدن به حمله قلبی و سکته هم افزایش یافته است. کاهش احتمال بروز اولین قدم برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری‌هاست. پزشکان به همین منظور به برخی موارد و فاکتوزهای اصلی در بیماران توجه می‌کنند و احتمال بروز ناراحتی‌های قلبی را براساس همین علایم تخمین می‌زنند. عوامل ژنتیکی مانند سن، جنسیت و همچنین عوامل مرتبط با سبک زندگی مانند سابقه فشار خون یا استعمال دخانیات از این قبیل هستند. بدین ترتیب به نظر می‌رسد کمپانی گوگل هم همین داده‌ها را از کاربران خود گردآوری کرده و الگوریتمی برپایه هوش مصنوعی توسعه داده است که می‌تواند احتمال ابتلای افراد را به ناراحتی‌های قلبی و عروقی تخمین بزند. میزان صحت تشخیص این الگوریتم پیشرفته در حال حاضر 70% است اما عملکرد آن تقریبا در سطح سایر دستگاه‌هایی به نظر می‌رسد که به کمک خون بیماران و تشخیص میزان کلسترول آن احتمال بروز بیماری‌های قلبی را تشخیص می‌دهند.

image

این الگوریتم فعلا قرار نیست در سطح وسیعی مورداستفاده قرار گیرد. گوگل در نظر دارد این روش پیشرفته را در اختیار دانشمندان قرار دهد تا از آن در یادگیری ارتباط نشانه‌ها و علایم بیماران با تشخیص یک بیماری تازه بهره ببرند. پیش بینی می‌شود که این روش هوشمند در پیشرفت علم و همچنین کمک به تحقیقات فراوانی به کار رود.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

sink

۱۳۹۶/۱۲/۷
آفرین