خانهاخبار
کازو هیرای بعد از شش سال از مدیرعاملی سونی استعفا داد!

کازو هیرای بعد از شش سال از مدیرعاملی سونی استعفا داد!

کازو هیرای، مدیرعامل سونی، اعلام کرده که درخواست استعفای خود را تقدیم هیئت‌مدیره‌ی شرکت کرده و این درخواست مورد قبول واقع شده است. اعلام این تغییر در سکان مدیریت سونی همزمان با انتشار گزارش عملکرد مالی سه‌ ماهه‌ی پایانی سال 2017 سونی بود که نشان می‌دهد این شرکت درآمدی خیره‌کننده در این بازه کسب کرده است.
۱۳۹۶/۱۱/۱۴
image

سونی همزمان با انتشار گزارش عملکرد مالی خود در سه ماههی پایانی سال 2017 خبر مهمی در مورد آیندهی این شرکت را اعلام کرد: کازو هیرای، مدیرعامل این شرکت، بعد از شش سال از سمت خود استعفا داده و به زودی جایش را به کنیچیرو یوشیدا، مدیر فعلی امور مالی سونی میدهد.

هیرای در بیانیه رسمی خود عنوان کرده که یوشیدا «فرد ایدهآل هدایت شرکت به سمت آیندهاش» است و عنوان کرده که او «علاوه بر داشتن تجربهی فراوان و آیندهنگری، کیفیت رهبری و مدیریت بینظیری دارد که میتواند مجموعهی کسب و کارهای سونی را مدیریت کند».

اعلام این خبر همزمان با انتشار گزارش عملکرد مالی سه ماههی پایانی سال 2017 بود. سونی در این سه ماه موفق به کسب 3.2 میلیارد دلار سود عملیاتی شده که در مقایسه با سود عملیاتی بازهی مشابه سال گذشته، 841 میلیون دلار، رشدی 380 درصدی نشان میدهد. موفقیتی که نشان میدهد سرانجام کشتی در حال غرق شدن سونی در حال نجات یافتن است.

یوشیدا و هیرای که همکاری نزدیکی با یکدیگر داشتهاند، در ژاپن به عنوان چهرههایی سازنده شناخته میشوند، زیرا توانستهاند بعد از چندین ضرر مالی هنگفت شرکت سونی را عملا دوباره احیا کنند.

image

هیرای سال 2012 که به ریاست سونی منصوب شد استراتژی مخصوص خودش را با عنوان «سونیِ واحد» پیاده کرد. بر اساس این استراتژی هیرای میخواست که سونی از کسب و کارهای در حال ورشکسته شدنش مانند بخش موبایل، رایانههای Vaio و تلویزیون دست بکشد. در عوض او تصمیم داشت که تمرکز شرکت را بیشتر بر بخشهای مربوط به بازی و تکنولوژی تصویربرداری دیجیتالی بگذارد.

در نهایت پس از تغییرات مکرر و تعدیل هزاران نیرو، تصمیمات هیرای به ثمر نشست و سونی توانسته بار دیگر به یکی از بزرگترین شرکتهای الکترونیکی دنیا تبدیل شود. سونی انتظار دارد در انتهای سال مالی 2017 خود (که مصادف با اول آوریل 2018 است) بتواند از نظر کسب سود عملیاتی در تاریخ 72 ساله‌ی خود رکوردشکنی کرده و به عدد 6.5 میلیارد دلار برسد.

اگر موفقیت میخکوبکنندهی سونی با برند پلی استیشن را کنار بگذاریم، سرمایهگذاری سنگین سونی تحت مدیریت هیرای در بخش سنسورهای تصویربرداری نتیجهبخش بوده و این شرکت اکنون نزدیک به 50 درصد سهم بازار سنسورهای تصویربرداری دنیا را در اختیار خود دارد.

پیشبینیها حاکی از این است که میزان تقاضا برای سنسورهای سونی همچنان رشد خواهد داشت زیرا علاقه به واقعیت افزوده در دنیا در حال افزایش است و در کنار آن هر روز شرکتهای بیشتر و بیشتری، عمدتا چینی، تولید گوشیهای هوشمند با دوربین دوگانه را در دستور کار خود قرار میدهند. در کنار این، اکنون پلی استیشن به غولی عظیم در صنعت بازیسازی تبدیل شده و به لطف موفقیت PS4 سود فراوانی برای سونی به ارمغان آورده است.

image

با این وجود وضعیت بخش موبایل سونی همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد و همه علاقهمند هستند تا ببینند یوشیدا چگونه این کسب و کار سونی را مدیریت خواهد کرد. حقیقت آن است که بخش موبایل سونی با وجود تعدیلهایی که داشته، همچنان در مقیاس جهانی به سختی به سودآوری میرسد. هیرای چند هفتهی پیش گفته بود که تعهد میدهد کسب و کار سونی در بخش گوشیهای هوشمند را گسترش دهد، اما برند اکسپریا هنوز در سطح جهان از دیگر برندهای مطرح عقبتر است.

حرکت بزرگ بعدی سونی در MWC 2018 رقم خواهد خورد، جایی که انتظار میرود پرچمدار جدید این شرکت با نام احتمالی Xperia XZ Pro و یک گوشی از سری اکسپریا کامپکت رونمایی شوند. احتمالا یوشیدا برای تصمیمات آیندهی خود به بازخورد بازار نسبت به این دو محصول توجه ویژهای خواهد داشت.

هیرای 57 ساله تا پایان ماه مارس در سمت خود باقی میماند و از ابتدای ماه آوریل جای خود را به یوشیدا میدهد. با این حال او همچنان مقامی تشریفاتی به عنوان یکی از مدیران سونی خواهد داشت. هیرای از موفقیتهای اخیرش این چنین یاد میکند:

از آوریل 2012 که به عنوان مدیرعامل شرکت منصوب شدم عنوان کردهام که هدف من این است که سونی همچنان شرکتی باشد که احساسات مشتریانش را برمیانگیزد و کنجکاوی آنها را تحریک و ارضا کند. تا اینجا که پایان راه است من خودم را وقف تحول شرکت و افزایش سودآوریاش کردهام و بسیار مفتخرم که اعلام کنم اکنون و در سومین و آخرین سال از برنامهی میان مدتمان موفق شدهایم اهداف مالی تعیینشدهمان را پشت سر بگذاریم. و واقعا هیجانزدهام که هر روز مردم بیشتر و بیشتری از بازگشت دوبارهی سونی خوشحالند.

نظر شما در مورد این تغییر در سکان مدیریت سونی چیست؟ آیا زمان این تغییر مناسب بوده است؟

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

a.r.m.z

۱۳۹۶/۱۱/۱۵
اخه اپل تو سه ماه آخرش محصولات جدیدشو معرفی کرده

هادی

۱۳۹۶/۱۱/۱۴
درسته سونی ضمینه کنسول بازی و سنسورها سودی عالی بدست اورد ولی در مورد لوازم صوتی تصویری غفلت کرد و به رقیبان باخت همچون در مورد بازار گوشی و بازار گجت رو از دست داد و نتوانست. ایده های جدید رو به بازار. عرضه کند مثلا درگوشی همچنان. یه اجر تولید می,کنه یا گجت و وسایل پوشیدنی ههیچ ساعت هوشمندی. شیک نمی تونه. تولید کنه یا تلویزیون کلا ژاپنی ها در مورد لوازم خانگی و صوتی تصویری,عقب افتادن بنظر من تصمیم عاقلانه گرفتن و استعفا دداد

Parham

۱۳۹۶/۱۱/۱۴
اپل تو سه ماهه چهارم 88 میلیار دلار سود داشت بعد سنی فقط 3 میلیارد دلار!!

ساسان

۱۳۹۶/۱۱/۱۴
سونی رکورد سود تاریخ خودش رو شکست . این هم بزن .