خانهاخبار
با مهم‌ترین موضوعات داغ موبایلی در سال 2018 آشنا شوید

با مهم‌ترین موضوعات داغ موبایلی در سال 2018 آشنا شوید

هر سال در بازار موبایل شاهد معرفی یک تکنولوژی یا ترند تازه هستیم که برخی از آن‌ها به شدت در میان کاربران محبوب می‌شوند. طراحی بدون حاشیه و دوربین دوگانه برترین ترندهای سال گذشته بودند و سال آینده هم احتمالا شاهد معرفی چند ترند تازه و بهبود چشمگیر ترندهای قبلی خواهیم بود.
۱۳۹۶/۱۱/۲

در سال گذشته شاهد معرفی و عرضه گوشی‌های هوشمند متعددی با طراحی‌های مختلف و در برخی موارد خلاقانه بودیم. سال 2017 میلادی با توجه به طراحی خمیده صفحه در Galaxy S8 سامسونگ، ویژگی تشخیص و دنبال کردن چهره در آیفون 10 و همچنین دوربین هوشمند گوشی پیکسل 2 گوگل، سال بسیار خوبی در زمینه موبایل بود. همچنان که پیش می‌رویم، انتظار می‌رود ویژگی‌های هوشمند و فوق العاده تازه‌تری معرفی شوند و دنیای موبایلی را متحول کنند. سال گذشته ترندهای بدون حاشیه و دوربین دوگانه از محبوبیت ویژه‌ای در میان کاربران برخوردار بودند و سال 2018 هم قطعا بستر شکوفا شدن ترندهای تازه‌ای خواهد بود.

در این مطلب تلاش کرده‌ایم به ترندهای مورد انتظار کاربران از گوشی‌های امسال اشاره کنیم و همچنین برخی موارد را که پیش‌تر هم بارها پیش بینی شده‌ بودند، دوباره مرور ‌کنیم.

حسگر اثرانگشت زیر صفحه نمایش

طراحی بدون حاشیه صفحه نمایش یکی از محبوب‌ترین و البته مهم‌ترین ترندهای پارسال بود و باعث شد شاهد معرفی گوشی‌هایی با پنل لبه تا لبه باشیم. این ترند به همراه نسبت نمایش 18:9 که پیش بینی می‌شود به ترند رایج امسال تبدیل شود، باعث شد سازندگان بتوانند صفحه نمایش‌های بزرگ‌تری در همان ابعاد مرسوم تعبیه کنند و کاربران هم بتوانند همچنان با یک دست با فبلت‌های تازه‌شان کار کنند. از طرفی این ترند به حذف حسگر اثرانگشت از پنل جلو و انتقال آن به پنل پشتی منجر شد. برخی سازندگان هم مانند اپل تصمیم گرفتند حسگر فیزیکی اثرانگشت را به کلی حذف کنند.

image

حالا پای ایده خلاقانه‌ای به میان آمده است. سازندگان می‌توانند حسگر اثرانگشت را به زیر صفحه نمایش منتقل کنند. حسگر اصلی این تکنولوژی قبلا توسط سازندگانی ازجمله Synaptics و کوالکام معرفی شده و درواقع اولین قدم اجرای آن هم عملی شده است. در شایعه‌های مشابه مبنی بر به کارگیری این تکنولوژی در گوشی‌های آینده بارها به سامسونگ و اپل اشاره شده اما جالب است بدانید یک کمپانی کم‌تر شناخته‌شده چینی به نام Vivo قرار است پرچم‌دار این ترند شود. این سازنده با گوشی X20 Plus UD در نمایشگاه CES 2018 حاضر شد و انتظار می‌رود گوشی خود را هم به زودی رسما رونمایی کند. با معرفی و عرضه این گوشی بازی به کلی تغییر می‌کند و سازندگانی که چندان به این موضوع اهمیت نمی‌دادند هم وادار می‌شوند در برنامه‌های خود تغییراتی ایجاد کنند. بدین ترتیب انتظار می‌رود که بهترین گوشی‌های پرچم‌دار سال 2018 به ویژگی حسگر اثرانگشت زیر صفحه نمایش مجهز شوند.

تکنولوژی تشخیص چهره

اپل قطعا اولین سازنده‌ای نیست که ایده Face ID را عملی کرده است اما این غول تکنولوژی ادعا می‌کند تکنولوژی تشخیص چهره را بهبود داده و امکان استفاده از آن را به عنوان روشی ساده، امن و سریع در شرایط مختلف با نور متفاوت برای بازکردن قفل گوشی فراهم آورده است. البته هنوز هم مطمئن نیستیم که آیا تکنولوژی تشخیص چهره قرار است به استاندارد تازه گوشی‌ها برای بازشدن قفل تبدیل شود یا خیر؛ اما انتظار می‌رود کمپانی‌های بیشتری امسال از آن در تولید گوشی‌های تازه‌شان بهره ببرند.

image

Face ID اپل در حال حاضر احتمالا امن‌ترین ویژگی مبتنی بر تشخیص چهره است و این غول تکنولوژی قصد دارد امسال آن را در آیفون‌های بیشتری به کار ببرد. به همین خاطر معتقدیم که همه سازندگان برتر بازار موبایل تلاش خواهند کرد حداقل گوشی‌های پرچم‌دارشان را به نسخه‌ای از این تکنولوژی مجهز کنند. هر چه تعداد کاربرانی که از تکنولوژی تشخیص چهره بهره می‌برند افزایش یابد، احتمالا شاهد سرعت بهبود و پیشرفتش هم خواهیم بود. با این وجود پیش بینی می‌شود که تکنولوژی مذکور همچنان به عنوان یکی از چند روش مختلف بیومتریک برای بازکردن گوشی مورد استفاده قرار گیرد و سایر روش‌ها در سایه آن حذف نشوند.

واقعیت افزوده

واقعیت افزوده مدت‌هاست که راهش را به گوشی‌های هوشمند همراه هم پیدا کرده اما هنوز هیچ اپلیکیشنی با قابلیت فوق العاده در این زمینه طراحی نشده است. این موضوع ممکن است در سال 2018 با توجه به افزایش توانایی‌های داخلی گوشی‌ها، پیشرفت ARCore گوگل و همچنین ARKit اپل تغییر کند. البته در حال حاضر چند اپلیکیشن جالب مبتنی بر ARKit برای سیستم عامل iOS طراحی و منتشر شده‌اند و Google Lens هم به خوبی توانسته‌ است چگونگی تلفیق واقعیت افزوده را با دستیار هوشمند داخلی گوشی‌ها به نمایش بگذارد. با این وجود معتقدیم که واقعیت افزوده هنوز هم در ابتدای راه است و سال 2018 احتمالا سال شکوفایی آن در گوشی‌های هوشمند خواهد بود.

دوربین دوگانه در همه گوشی‌ها

دوربین دوگانه سال گذشته یکی از ترندهای محبوب موبایلی بود و همه کاربرانی که به بزرگنمایی تصویر و همچنین تارکردن پس‌زمینه علاقه‌مند بودند توانستند با تهیه یک گوشی هوشمند مجهز به دوربین اصلی دوگانه تصاویری شبیه دوربین‌های DSLR ثبت کنند. برخی گوشی‌ها مانند نوت 8 سامسونگ، آیفون 10 اپل و میت 10 پرو هوآوی تجربه منحصربه‌فردی را از یک دوربین دوگانه باکیفیت ارائه دادند و انتظار می‌رود که این ویژگی در سال 2018 به یک عنصر رایج در طراحی تبدیل شود. دوربین دوگانه بیش از هر دستگاه دیگری در سال گذشته روی گوشی‌های پرچم‌دار دیده شد. البته موتورولا این محدودیت را نادیده گرفت و میان رده Moto G5S را با دوربین دوگانه 13 مگا پیکسلی روانه بازار کرد. به همین خاطر انتظار می‌رود میان رده‌های بیشتری در سال جاری به دوربین دوگانه مجهز شوند.

شارژ بی‌سیم

اغلب کاربران طرفدار ویژگی شارژ بی‌سیم هستند و از اینکه قادر باشند گوشی را کنار دستشان بدون اتصال به کابل و شارژر سیمی شارژ کنند، استقبال می‌کنند. حالا که دو سازنده بزرگ گوشی‌های هوشمند یعنی سامسونگ و اپل این ترند را آغاز کرده‌اند، انتظار می‌رود که امکان شارژ بی‌سیم در سال 2018 به یک ویژگی مورد انتظار و معقول تبدیل شود.

امکان شارژ بی‌سیم از راه دور هم یک ویژگی دیگر است که انتظار داریم سازندگان بتوانند به زودی به تکنولوژی آن هم دست یابند. البته این ویژگی احتمالا در خلال سال جاری میلادی محقق نخواهد شد.

پیشرفت هوش مصنوعی

گوشی پیکسل 2 یا پیکسل 2 ایکس ال گوگل در حال حاضر موفق‌ترین نمونه از به کار گرفتن هوش مصنوعی در ایجاد اپلیکیشن‌های هوشمند است و مخصوصا در عکاسی ( ایجاد تصاویر بهتر، تشخیص اشیا) و همچنین برنامه‌ریزی روتین روزانه به کاربر کمک می‌کند. همچنین لازم است به تلاش هوآوی در بهره گرفتن از واحد اختصاصی پردازش هوش مصنوعی به نام NPU در تازه‌ترین چیپست Kirin اشاره کنیم. از طرفی آمازون هم در تلاش است گوشی‌های بیشتری را به دستیار هوشمند الکسا مجهز کند.

image

هوش مصنوعی توانایی‌های فوق العاده و متعددی دارد و پیشرفت آن ممکن است زندگی همه کاربران را متحول کند. 2018 قطعا سال شکوفایی همه استعدادهای این تکنولوژی نخواهد بود اما انتظار می‌رود در خلال آن شاهد قدم‌های بزرگی در توسعه AI باشیم.

صفحه نمایش تاشو (منعطف)

مفهوم صفحه نمایش تاشو مدت‌هاست که در فضای وب وجود دارد. آیا تا به حال به این موضوع کرده‌اید که چه می‌شود اگر بتوانید گوشی خود را رو به بیرون باز کنید و آن را به اندازه یک تبلت دربیاورید؟ از طرف دیگر ممکن است برخی کاربران تمایل داشته باشند گوشی‌هایشان مانند گوشی‌های تاشو قدیمی رو به داخل بسته و تا شود. با توجه به گزارش‌های مختلف از طرح‌های ثبت شده سامسونگ، شایعه شده است که گوشی Galaxy X با چنین صفحه نمایشی در سال جاری معرفی می‌شود. روند توسعه و تولید تکنولوژی صفحه نمایش منعطف احتمالا بسیار طولانی خواهند بود و در سال 2018 تنها شاهد عرضه برخی مدل‌های ساده از آن خواهیم بود. به همین خاطر بهتر است Galaxy X را با تصاویر مفهومی رایج در فضای وب مقایسه نکنید بلکه به آن به چشم یک نمونه اولیه از طرحی بزرگ بنگرید.

گوشی تاشو ZTE Axon M در اواخر سال گذشته با رویکردی مشابه معرفی شد. دو پنل مجزای 5.2 اینچی در طراحی این گوشی به کار رفته است که توسط لولا به هم متصل شده‌اند. البته این گوشی نتوانست آنطور که انتظار می‌رفت جلب توجه کند و ظاهرا چندان مفید هم واقع نشد.

باتری‌های بهتر

ما همیشه امیدواریم که عمر باتری‌ها هر سال افزایش یابد اما ظاهرا همیشه موضوع مهم‌تر دیگری درباره آن‌ها وجود دارد. در حال حاضر برجسته‌ترین تغییر مثبت در این زمینه امکان شارژ سریع بوده است و انتظار می‌رود که این ویژگی در سال 2018 بیش از پیش بهبود یابد. موضوع دیگری که در این باره مطرح می‌شود، احتمال تعیین جایگزین مناسب از جنس بهتر برای باتری‌های لیتیوم یونی است. این پیش بینی هم ممکن است به طور کامل در سال جاری محقق نشود اما کارشناسان قطعا در حال تحقیق درباره آن هستند.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

Marsad

۱۳۹۶/۱۱/۲
بنظر من مهمترینشون میتونه اثرانگشت و بهبود باتری باشه
و همچنین هوش مصنوعی

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۶/۱۱/۲
این مورد آخر، چالشِ بزرگی‌ست. خدا کنه روزی بیاد که گوشی‌ها از باتری بی‌نیاز بشوند آمین یا ربّ العالمین.
"البته من فکر می‌کنم آمریکا به کمک رژیم صهیونیستی به این دانش رسیدن! و کاملاً سِکرِت است".
از من نشنیده بگیرید?

مولا

۱۳۹۶/۱۱/۲
شارژ بیسیم رو که نوکیا سالها پیس آورد تو گوشیاش
تشخیص چهره رو هم که مایکروسافت اورد
اونوقت کجا سامسونگ و اپل شروع کننده بودند؟