خانهاخبار
چیپ‌ست اسنپدراگون 855 کوالکام توسط TSMC تولید خواهد شد

چیپ‌ست اسنپدراگون 855 کوالکام توسط TSMC تولید خواهد شد

براساس یک گزارش جدید، TSMC تولید چیپ‌ست پرچمدار اسنپدراگون 855 کوالکام را برعهده خواهد گرفت؛ این تراشه از فرآیند پردازشی 7 نانومتری بهره خواهد برد و قدرت پردازشی پرچمداران 2019 را تأمین خواهد کرد.
۱۳۹۶/۱۰/۳

براساس گزارشی که توسط Nikkei در روز جمعه منتشر شده است، صنایع نیمه‌هادی تایوان (به اختصار TSMC) با کوالکام مجدداً وارد همکاری خواهد شد و تولید تراشه پرچم‌دار این شرکت واقع در کالیفرنیا  را در سال 2019 برعهده بگیرد. منابع مطلع، اعلام کرده‌‏اند چیپ‎ست اسنپدراگون 855 کوالکام از معماری ساخت اختصاصی TSMC بهره خواهد برد و توسط این شرکت تایوانی به تولید می‌رسد.

در طی چند سال گذشته، سامسونگ تراشه‎های رده‌بالای کوالکام را به تولید رسانده است. اسنپدراگون 820، اسنپدراگون 821 و اسنپدراگون 835 از جمله پردازنده‌هایی است که توسط سامسونگ تولید می‎شود. با اینکه گمان می‌رفت تولید اسنپدراگون 845 به TSMC واگذار خواهد شد، اما در هنگام رونمایی رسمی مشخص گردید که کُره‌ای‌ها همچنان تولید تراشه پرچمدار کوالکام را برعهده دارند. هرچند، این همکاری چندان دوامی نخواهد داشت و همان‌طور که در ابتدا گفته شد؛ کوالکام، صنایع نیمه‌هادی تایوان را با سامسونگ برای تولید چیپ‌ست اسنپدراگون 855 جایگزین خواهد کرد.

image

آخرین همکاری TMSC و کوالکام برای ساخت تراشه‎های رده‌بالا، به زمان تولید اسنپدراگون 810 و 808 باز می‎گردد. احتمالاً به خاطر دارید که چیپ‎ست اسنپدراگون 810 به دلیل تولید حرارت زیاد، باعث نگرانی سازندگان مختلف شده بود؛ شرکت ال‎جی نیز به همین جهت، تصمیم گرفت تا گوشی پرچمدار LG G4 را با تراشه ضعیف‌تر اسنپدراگون 808 ارائه دهد. چیپ‌ست مذکور، شش هسته پردازشی داشت.

تا پایان سال 2018، شرکت TSMC ممکن است تولید چیپ‌ست اسنپدراگون 855 را آغاز نماید؛ همچنین یک مودم نیز توسط TMSC به تولید خواهد رسید. وب‌سایت AndroidHeadlines در توضیحات مربوط به این خبر، گزارش داده است که اسنپدراگون 855 همچنان از مودم اختصاصی کوالکام بهره می‌گیرد؛ هرچند صحت این ادعا مشخص نشده است. با اینکه TSMC تولید اسنپدراگون 855 را به دست خواهد آورد، گفته می‌شود بخشی از درآمدش را به دلیل تغییر تولید کننده پردازنده‌های سری A اپل از دست خواهد داد؛ چیپ‌ست A10 Fusion و A11 Bionic توسط تایوانی‌ها به تولید رسیده است اما احتمال دارد که در سال 2018 برای تولید چیپ‌ست A12، اپل از رقیب دیرینه‌اش یعنی سامسونگ کمک بگیرد. باید اشاره کرد که در سال 2015، تولید چیپ‌ست A9 به صورت مشترک توسط TSMC و سامسونگ صورت گرفته است.

یکی از دلایلی که کوالکام، شرکت TMSC را برای تولید اسنپدراگون 855 درنظر گرفته؛ برتری تایوانی‌ها نسبت به سامسونگ در تولید تراشه‌های مبتنی بر فرآیند پردازشی 7 نانومتری است. مانند چیپ‌ست اسنپدراگون 835، نسل جدیدتر آن یعنی اسنپدراگون 845 از فرآیند پردازشی 10 نانومتری استفاده می‎کند؛ هر دو تراشه بر مبنای نسل اول لیتوگرافی 10 نانومتری FinFET سامسونگ به تولید می‌رسد. با این‌حال، گفته می‎شود که فرآیند پردازشی 7 نانومتری برای تولید چیپ‌ست اسنپدراگون 855 درنظر گرفته شده است و به همین جهت، TSMC تولید این تراشه را برعهده خواهد گرفت.

اسنپدراگون 845 به عنوان آخرین تراشه پرچمدار این شرکت که به صورت رسمی معرفی شده است، 30 درصد مصرف انرژی کم‌تری نسبت به نسل قبلی دارد؛ ضمن اینکه پردازنده Kryo 385 از چهار هسته قدرت با فرکانس پردازشی 2.8 گیگاهرتز و چهار هسته‌ کم‌مصرف بهره می‌گیرد؛ ادعا می‌‏شود که عملکرد هسته‌های پردازشی قدرت‌مند آن، 25 درصد ارتقا پیدا کرده است. 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

ابراهیم

۱۳۹۶/۱۰/۴
اتفاقا اشتباه بزرگی کرد هنوز اسنپدراگون 810 که به 810 بخاری معروف شد رو یادمون نرفته

VistaMobile

۱۳۹۶/۱۰/۳
کوالکام راه درستی رو انتخاب کرد دمش گرم

ho3in

۱۳۹۶/۱۰/۳
دوست عزیزمون از future آمده!

ابراهیم

۱۳۹۶/۱۰/۳
خدا بخیر کنه امیدوارم ایندفعه مثل اسنپدراگون‌۸۱۰ گند نزنن

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۶/۱۰/۳
☆نوت۹ از اسنپ۸۵۵ قدرت میگیرد☆