خانهاخبار
5 دلیل اصلی آلودگی هوا

5 دلیل اصلی آلودگی هوا

آلودگی هوا یکی از مشکلات حاد کشور است که تنها مختص پایتخت نیست بلکه در شهرستان‌ها نیز تبدیل به مسئله‌ای جدی شده که باید بیشتر از این مورد بررسی قرار بگیرد. اما متاسفانه شاهد آن هستیم که مسئولان همواره به صورت مقطعی و تنها در روزهایی که وضعیت هوا بحرانی می‌شود به یاد سلامتی مردم افتاده و آن هم به دنبال راه‌حل‌های کوتاه و زودگذر می‌گردند.
۱۳۹۶/۹/۲۹
image

در این نوشتار سعی شده تا دلایل اصلی آلودگی هوا که مرتبط با حوزه حمل ونقل کشور است را بررسی کنیم. سرتیپ تقی مهری رئیس پلیس راهور  با اشاره به این که یکی از مهمترین وظایف پلیس در قبال آلودگی هوا در حال حاضر، کنترل معاینه فنی است، افزود: "در هفت ماه امسال در سراسر کشور، با حدود ٤ میلیون خودرو فاقد معاینه فنی برخورد و اعمال قانون شده است. همچنین با حدود بیش از ٥٠ هزار خودروی دودزا برخورد شده و در هفت ماه سال ٩٦ در تهران، حدود ٥ هزار خودرو فک پلاک و به تعمیرگاه اعزام شده اند."

۱. افزایش بی رویه خودرو در کشور

او با بیان این که بیشترین آلودگی هوا ناشی از سوخت های فسیلی است ادامه داد: "واقعیت این است که در کشور ما در سال ٨٤، حدود ۷.۵ میلیون دستگاه خودرو وجود داشته که در حال حاضر این میزان به ٢٠ میلیون خودرو رسیده و بیش از ٩٠ درصد خودروها نیز تولید داخل هستند. تولیدکنندگان می گویند مصرف خودروهایشان  ٧ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است اما عملا وقتی وارد چرخه فعالیت می‌شوند بیش از ١٠ لیتر مصرف دارند. بنابراین باید برای داشتن هوایی سالم تر باید استاندارد خودرویمان را تغییر دهیم."

۲. تردد ۱۱ میلیون موتور در کشور

سرتیپ مهری یکی از منابع آلایندگی را موتورسیکلت ها عنوان کرد و گفت: "حدود ١١ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که بیش از ٩٠ درصد آنها کاربراتوری هستند. البته از سال پیش تولید موتورسیکلت های انژکتوری با استاندارد یورو ۳ در کشور آغاز شد و از سال ٩٧ هم خودروها و موتورسیکلت ها باید یورو٤ باشند. همچنین خودروهای وارداتی نیز از سال آینده باید با استاندارد یورو ٥ وارد شوند."

۳. هفتاد و چهار درصد مینی بوس ها فرسوده و دودزا هستند

رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر این که خودروهای فرسوده ۲ برابر خودروهای نو مصرف سوخت دارند به آمارهای این بخش اشاره کرد و گفت: " ۷۴ درصد مینی بوس ها، ۵۴ درصد اتوبوس‌های شهری، ۴۲ درصد اتوبوس برون شهری، ۳۸ درصد تاکسی‌ها و کامیون‌ها، ۲۲ درصد وانت‌بارها، ۱۹ درصد سواری‌های دولتی و ۳ درصد سواری های شخصی و مجموعا ۷.۷ درصد خودروهای کشور معادل یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه فرسوده هستند که هرساله به این میزان افزوده می‌شود."

او افزود:"نکته قابل توجه این است که باید روی از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، همت و تمرکز بیشتری داشته باشیم. در حال حاضر در خصوص از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد. بنابراین باید به سمتی برویم که هم خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم و هم استاندارد خودروها ارتقا پیدا کند و به زیر ٦ لیتر برسد."

۴. روند اشتباه خروج خودروهای فرسوده

سرتیپ مهری با اشاره به این که خودروهای وارداتی برای شماره‌گذاری باید به ازای هر ۵ لیتر مصرف سوخت در ۱۰۰ کیلومتر یک دستگاه و بالای هر ۸ لیتر مصرف سوخت ۸ دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج کنند تا مجوز شماره‌گذاری دریافت کنند گفت: "دولت در تابستان تصمیم گرفت به ازای تولید هر دستگاه خودرو که بیش از ۸.۵ لیتر در ١٠٠ کیلومتر مصرف سوخت دارد، یک دستگاه خودرو فرسوده را از رده خارج کند. اما بعد از ٤٥ روز تصمیم دولت بر این شد که این موضوع را ملغی کند. بنابراین در حال حاضر در قبال هیچ تولید داخلی‌ای، خودرو اسقاط نمی‌شود."

به گفته رییس پلیس راهور ناجا تا به مساله سوخت های فسیلی از نظر استانداردها نپردازیم، قطعا اقداماتی که صورت می گیرد و توصیه هایی که مسئولین می کنند تا در سطح شهر تردد کمتری انجام شود، تنها به صورت مسکن عمل می کنند.

او افزود:"با توجه به این که هوا این روزها رو به سردی می رود، قطعا حالت وارونگی هوا را در روزهای بیشتری در آینده شاهد خواهیم بود. توصیه ام به همه شهروندان این است که اگر کار ضروری ندارند، در سطح شهر تردد نکنند. همچنین از وسایل حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس و مترو بیشتر استفاده کنند."

رییس پلیس راهور ناجا در ادامه توضیح داد:"شهروندان حتما تذکرات را رعایت کنند. در بعضی شهرها محدوده هایی برای منع تردد خودروها (به استثنای خودروهای امدادی و خدماتی) پیش بینی شده است. بنابراین خواهشم این است که همه به هم کمک کنیم و دست به دست هم دهیم تا بتوانیم از شرایط فعلی خارج شویم."

۵. تردد ۸۰ درصدی خودروهای تک سرنشین

او با اشاره به این که صبح ها در کلانشهرها ۸۰ درصد خودروها تک سرنشین تردد می‌کنند گفت: "شهروندان باید کمتر خودرو بیاورند و مسوولان نیز باید به موضوع توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه خودروهای کم مصرف و پاک توجه جدی داشته باشند."

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (9 نظر)

واقع بین

۱۳۹۶/۱۰/۱۰
ایکاش واردات خودرو آزاد می شد تا هم هوای خوب داشته باشیم و هم جان مردم حفظ بشه و هم مصرف بنزین کم بشه. وهم صنعت واقعی و قابل رقابت رشدکنه

cadillac

۱۳۹۶/۱۰/۴
* هم اکنون 38 درصد صنایع بزرگ ایران در اطراف شهر تهران واقع شده اند که بجای استفاده از انرژی های پاک متاسفانه همگی از سوخت های فسیلی استفاده میکنن ، و چاره راه اینه که یا باید این صنایع را به حاشیه کشور انتقال بدن یا از انرژی پاک استفاده کنن .
* دوم این که یا باید دست مافیا رو از صنعت خودروسازی کوتاه کنند و مثل گذشته ای نچندان دور خودروهای سطح بالای کمپانی های بزرگ رو مونتاژ کنند ، یا تعرفه و مالیات خودروهای هیبریدی و تماما الکتریکی را به صفر برسونند.
* سوم این که در کشور ما به شیوه ای کاملا غیر استاندارد ، همگانی و فراگیر از گاز طبیعی استفاده میشه و هم اکنون با دستکاری کنتور های گاز میلیون ها بخاری گازی در سراسر کشور روشنه و هزاران تن گاز CO2 به آسمان کلانشهر ها میفرستن ، که باید با پکیج های گرمایشی آبی-برقی که در اروپا و آمریکا مرسومه جایگزین بشن .
.
* و آخر سر فرهنگ پیاده روی و دوچرخه سواریه که حالا حالا ها زوده تا در کشور ما به صورت فراگیر جا بیوفته !!!

saeed

۱۳۹۶/۱۰/۴
هیچ چیزی رو نمیشه از مردم گرفت. اگه این موتور رو بگیرید هم طرف از نون خوردن میخوره همم برا اقتصادی کشور که نداریم خخخ ضرر داره. بعدشم همه چیزی با فرهنگ باید حل بشه. مثلا یه جوری فرهنگ سازی بشه که ما وقتی میخواییم تنها بریم بیرون براگردش تنهایی بگیم چرا این همه سوخت و استهلاک و همم برا محیط زیست ضرر هست ماشین ببرم بیرون. مثلا تو موقع های ضروری باشه مشکلی نداره اما اینطوری فرهنگ سازی بشه خوب میشه. همم ساخت ماشین های داخل هم که اصلا خوب نیست. حداقل بیان ماشین های خارجی رو قیمتش رو کم کنن تا مردم بتونن بخرن چون اونا استانداردتر از ماشینای داخل هستن اینم به هوای پاک کمک میکنه. بعدشم بنزین های ما یورو4 نیستن هنوز واین خودش خیلی بده که باعث آلودگی هوا میشه. ممنون

nader

۱۳۹۶/۱۰/۲
به نظر من جای اینکه حرفای الکی بزنید وسیله نقلیه رو ارزون کنید که مردم بتونن خودوری برقی بگیرن نه بنزینی

حسام

۱۳۹۶/۹/۳۰
یعنی آلودگی خودروها بیشتر از آلودگی صنعتی هستن! که نوشتید دلیل اصلی!
مگه میشه!!!