خانهاخبار
هرآنچه که باید درباره آمازون Echo بدانید

هرآنچه که باید درباره آمازون Echo بدانید

آمازون با معرفی محصول جدید خود به نام اکو تغییر و تحولات جالبی در آن داده به‌طوری که کارشناسان آن را بهتر از اسپیکر هوشمند اپل می‌دانند.
۱۳۹۶/۸/۳
image

سه سال پس از عرضه اولیه الکسا، آمازون تشخیص داد زمان مناسب برای تغییر و تحول در این بلندگوی هوشمند  فرا رسیده است. این محصول در حالی به بازار عرضه می‌شود که رقبای متعددی را پیش روی خود دارد. نه تنها Google Home، بلکه بلندگوی HomePod، پلت فرم Sonos One، دستیار قدرت گرفته از کورتانا به نام Invoke و ده‌ها محصول دیگر در این بازار عرضه خودنمایی می‌کنند.

با صد دلار - تقریبا نصف هزینه محصول اصلی - اکوی جدید به دنبال برچیدن بازار تمامی این دستیارهای شخصی است. همچون مدل ماقبل خود، این محصول جدید از کیفیت صوتی ویژه‌ای برخوردار نیست، اما هنوز آنقدر قوی است که اتاق را با صدایی رسا پر کند. شما می‌توانید این دستگاه را به سیستم صوتی خود با استفاده از بلوتوث یا کابل 3.5 میلی متری متصل کنید؛ کاری که مدل قبلی از آن محروم بود. این دستگاه همچنین با یک طراحی جذاب و کوچک و تنوعی از رنگ‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود.

صادقانه بگوییم، اکوی جدید از مدل قبلی خود هوشمند تر نیست. این محصول جدید تمام کارهایی که مدل قبلی انجام می‌داد را انجام می‌دهد و تنها تفاوت آن متصل شدن به دستگاه‌های دیگر با استفاده از بلوتوث یا کابل است. این بلندگو همان الکسای قبلی است که در زمان کمی به یک بلندگوی هوشمند محبوب تبدیل شد، تنها با این اختلاف که اکوی جدید هم از نظر طراحی جذاب‌تر است و هم ارزانتر از مدل قبلی.

چهره جدید الکسا

اکوی جدید نسبت به مدل قبلی از قدی کوتاهتر برخوردار است و با طرح‌ها و پوسته‌های متنوعی که هرکدام از کیفیت منحصربه‌فردی برخوردارند عرضه می‌شود. بطور پیش فرض، این دستگاه یک پوسته خاکستری در طرح‌‌های مختلف دارد: sanstone (روشن)، charocal (تیره) یا heather (چیزی مابین آن دو). با هزینه کردن 20 دلار بیشتر، می‌توانید آمازون اکو را با پوسته نقره‌ای سخت و یا یک پوسته‌ی چوبی گران‌بها تهیه کنید.

برای سلیقه‌های مختلف، پوسته‌های چوبی گران‌بها با یک روکش پلاستیکی مشکی و نورهای اعلان آبی تعبیه شده روی آن همراه شده‌اند. وضعیت قدی ایستای اکو و پوسته‌های قابل تعویض به نظر برای رقابت با Google Home به‌کار رفته‌اند. این دو بلندگو از سایز یکسانی برخوردار نیستند، و گوگل هوم نیز از پوشش‌های قابل تعویض برخوردار است. اگر این دو را کنار هم قرار دهیم کار را برای مشتری در انتخاب گوگل به‌جای اکوی آمازون سخت خواهد کرد زیرا آمازون از طراحی بهتری برخوردار است.

نکته‌ای مهم دیگری در طراحی جالب نسل دوم اکو این است که این طراحی بیشتر دنباله‌ای است بر محصول Echo Dot تا دیگر محصولات. این محصول نه تنها جک AUX را از Echo Dot به یادگار گرفته و بر طراحی فشرده متمرکز شده، بلکه گزینه تنظیم صدا را در جهت تعبیه کردن دکمه‌های صوتی شبیه به Echo Dot حذف کرده است؛ این کار بیشتر برای کاهش هزینه‌ نهایی این محصول انجام شده است.

فراموش نکنید که اکو دات در ابتدا و قبل از آنکه مدل ۵۰ دلاری آن عرضه شود، 90 دلار قیمت داشت. حالا اکوی جدید نیز با کاهش قیمت 180 دلاری به 100 دلار همان فرمول قبلی را دبال می‌کند. پیروی از این فرمول منطقی به‌نظر می‌رسد چراکه نسل دوم اکو دات توانست به مقام پرفروش‌ترین بلندگوی هوشمند آمازون دست یابد. 

image

صدای آن چطور است؟

صدای آن در مقایسه با نسل اول کمی بم‌تر به‌نظر می‌رسد. با صرف نظر از قابلیت‌هایی مثل امکان جابجایی، چراغ‌های LED و امکان اتصال به دستگاه‌هایی مثل GE's Alexa Lamp، شاهد این هستیم که در حوزه بلندگوهای هوشمند سه تغییر بزرگ روی داده است. اولین مورد که Google Home Mini و Echo Dot نمونه بارز آن هستند، شامل  بلندگوهای ارزان با سایز کوچک تشکیل می‌شود که بر هوشمند بودن تمرکز دارند و کیفیت صدا را به عنوان یک مولفه ثانویه در نظر می‌گیرند. در طرف مقابل، ما شاهد بلندگوهای هوشمند گران قیمتی همچون Google Home Max و Apple HomePod هستیم که کیفیت صدا را بالاتر از دیگر موارد، در اولویت قرار می‌دهند.

همچون مدل قبلی آمازون اکو، مدل جدید نیز در رده محصولات میان‌رده جای می‌گیرد. کاربران عادی آن را خوب توصیف می‌کنند اما اگر از کاربران حرفه‌ای جویا شویم احتمالا محصولی می‌خواهند که از نظر خروجی صدا دارای کیفیت بالاتری باشد. اما شاید شما از قبل بلندگوی باکیفیت و خوبی در اختیار داشته باشید که در این‌صورت اکو دات می‌تواند انتخاب خوبی برای‌تان باشد.

اکوی جدید به خوبی در مقابل دیگر بلندگوهای هوشمند این رده قرار می‌گیرد. رقیب اصلی اکو، بلندگوی هوشمند Google Home است. با این وجود، اکوی جدید به‌شکل محسوسی از صدای قدرتمندتری برخوردار است. رقیبان رده بالاتر همچون HomePod, Google Home Max, Sonos One و Invoke محصول Harman Kardon همگی از نظر کیفیت و قدرت صدا سر و گردنی بالاتر هستند - اما تمامی آنها قیمتی دو برابر اکوی جدید دارند.

ما همچنین میکروفون‌های اکوی جدید را نیز تست کردیم. آمازون به ما می‌گوید که این میکروفون‌ها از قبل بهتر شده‌اند؛ نسل دوم تکنولوژی عمق میدان، تشخیص بهتر فرامین صوتی و همچنین رفع نویز قدرتمندی در این میکروفون‌ها بکار رفته است. زمان آزمایش کردن این دو محصول اکو تفاوت چندان ملموسی مشاهده نکردیم. هر دو مورد به هنگام پخش بلند صدای موزیک به سختی می‌توانستند صدای من را تشخیص دهند، و به هنگامی که صدای موزیک متعادل‌تر بود می‌بایست صدای خودم را بالاتر می‌بردم تا دستگاه بتواند آن را تشخیص دهد (این مشکل برای Google Home نیز وجود دارد). اکوی جدید در شنیدن صدای من از فاصله بیشتر در یک فضای آرام بسیار بهتر عمل کرد.

الکسا، به من بگو چه چیز جدیدی داری؟

نکته جالب دیگری در مورد اکوی جدید این است که این محصول کاملا جدید هم نیست، حداقل اگر بخواهیم از نظر ویژگی‌ها آن را بررسی کنیم می‌بینیم که چندان تفاوتی با نسل قبلی خود ندارد. آمازون به نظر ایده‌های خلاقانه خود را برای دستگاه‌های جانبی اکوی جدید صرف کرده است، بخصوص ساعت بیدار باش با صفحه لمسی Echo Spot که در آینده نزدیک وارد بازار می‌شود. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، اکوی جدید به نظر قدم محافظه‌ کارانه‌ رو به جلویی است. اگر بخواهیم با واژگان اپل این محصول را توصیف کنیم باید بگوییم که اکوی جدید یک به‌روزرسانی از نسخه قبلی است و نه یک بازتعریف از آن.

جدا از جک 3.5 میلی متری، اکوی جدید از قابلیت‌های سخت افزاری دیگری برخوردار نیست، و حتی از نظر نرم‌ افزاری نیز چیزی تغییر نکرده است. به جای آن، آمازون به موارد اضافه شده سال قبل اشاره دارد؛ مواردی شامل برقراری تماس و پیغام‌دهی، کنترل‌های هوشمند سرگرمی و تشخیص صدا.

آمازون از فرصت استفاده و الکسا را کمی به‌روزتر کرده است و با آپدیت اپلیکیشن این محصول شاهد کنترل‌های خانگی هوشمند جدیدی خواهیم بود. این کنترل‌ها به شما اجازه می‌دهد که همه چیز را براساس سلیقه خود تنظیم کنید به‌طوری که با یک دستور واحد به الکسای خانگی می‌توانید یک سری عملیات جالب را در خانه انجام دهید. برای مثال، با گفتن Alexa Goodnight می‌توانید درب‌های خروجی خانه را در حالت قفل قرار دهید، چراغ‌ها و تلویزیون را خاموش کنید و دمای خانه را روی دمایی معتدل و مناسب برای خوابیدن تنظیم کنید.

دستگاه‌های جدید اکو به زودی قادر خواهند بود که اتاق پیرامون خود را شناسایی کنند و برای هر کدام عمل مشخصی انجام دهند. اگر در آشپزخانه دستور دهید که "چراغ‌ها را روشن کن"، چراغ‌های داخل آشپزخانه را روشن می‌کند. اگر به اکو Dot در اتاق خواب خود بگویید که "چراغ‌ها را خاموش کن"، چراغ‌های اتاق خواب را خاموش خواهد کرد.

یک مورد دیگر: شما با اپلیکیشن الکسا قادر خواهید بود که چیزهایی شبیه به روشن و خاموش کردن خودکار چراغ‌های خانه را برنامه ریزی کنید و دیگر نیازی نیست هر بار این دستور را به الکسا بدهید. این ویژگی تقریبا با عرضه Echo Plus فعال خواهد شد، که از یک رادیوی Zigbee برای گجت‌های هوشمند داخل خانه همچون لامپ‌ها و قفل‌ها استفاده می‌کند اما اکوی استاندارد در خود این ویژگی‌ها را دارد.

آمازون با الکسای جدید با هوش مصنوعی خوب و استراتژی محصول عالی، بیشتر از دیگر شرکت‌ها سعی در مدیریت کنترل‌های هدف‌دار صوتی داشته است -- حتی بیشتر از اپل، که Siri را سال‌ها قبل از الکسا عرضه کرد. به نظر الکسا فعلا برای تحول راه درازی در پیش دارد و به این جایگاه بسنده نخواهد کرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)