خانهاخبار
بیش از 70 درصد گوشی‌های سال 2018 به حسگر اثر انگشت مجهز می‌شوند

بیش از 70 درصد گوشی‌های سال 2018 به حسگر اثر انگشت مجهز می‌شوند

با وجود آمدن سیستم‌هایی مانند سیستم تشخیص چهره و یا حسگر عنبیه چشم، حسگرهای اثر انگشت همچنان محبوب‌ترین روش برای باز کردن قفل گوشی‌های هوشمند به شمار می‌آیند و پیش‌بینی می‌شود این محبوبیت در سال آینده افزایش نیز پیدا کند.
۱۳۹۶/۷/۲۲
image

بر اساس تحقیقاتی که اخیرا موسسه‌ی Counterpoint Research انجام داده، بیش از 70 درصد گوشی‌های هوشمندی که سال آینده به فروش می‌رسند به حسگر اثر انگشت مجهز خواهند بود. تعداد این گوشی‌ها بیش از یک میلیارد دستگاه برآورد شده است.

طی چهار سال گذشته، حسگرهای اثر انگشت راه خود را به دنیای گوشی‌های هوشمند باز کرده‌اند. در ابتدا این حسگرها را تنها می‌شد در پرچم‌داران پیدا کرد، اما آن‌ها آنقدر سریع محبوب شدند که خیلی زود پایشان به بازار گوشی‌های میان رده نیز باز شد. طی این سال‌ها هزینه تولید آن‌ها نیز به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده و این باعث شده تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند بتوانند از این حسگرها در گوشی‌های مقرون به صرفه نیز استفاده کنند.

تقاضای خرید گوشی‌هایی که با حسگر اثر انگشت به بازار عرضه می‌شوند بسیار بالاست. شما به کمک آن‌ها می‌توانید با سرعت و دقت بیشتری هویت خود را برای استفاده از سیستم‌های پرداخت موبایلی مانند سامسونگ پِی و اندروید پِی تایید کنید، از آن‌ها در بانکداری آنلاین بهره ببرید و علاوه بر تمام این‌ها، از داده‌های داخل دستگاهتان حفاظت کنید.

شرکت‌های چینی پیش از این برای آنکه بتوانند گوشی‌های پایین‌رده‌شان را در بازار متمایز کنند، آن‌ها را به حسگر اثر انگشت مجهز کرده‌اند. بر اساس تحقیقی که اخیرا انجام شده انتظار می‌رود در سال 2018 شرکت‌های بزرگ بازار گوشی‌های هوشمند مانند سامسونگ، ال‌جی و هوآوی نیز همین رویه را در پیش بگیرند.

image

تا به حال روش‌های مختلفی برای جایگزینی حسگر اثر انگشت معرفی شده، اما پیش‌بینی می‌شود تا چند سال آینده حسگر اثر انگشت همچنان اولین و محبوب‌ترین گزینه برای تایید هویت روی گوشی‌های هوشمند باقی بماند. از جمله‌ی این روش‌های جایگزین می‌توان به حسگر عنبیه چشم و سیستم تشخیص چهره اشاره کرد که البته مورد دوم هنوز آنچنان که باید و شاید پیشرفته و امن نشده است. با این وجود در مورد امنیت حسگرهای اثر انگشت نیز نگرانی‌هایی وجود دارد. نیل شاه از موسسه‌ی Counterpoint Research می‌گوید که قابلیت اطمینان این حسگرها همچنان یک مشکل بزرگ به حساب می‌آید، هر چند که پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک در این زمینه بهبودهایی را شاهد باشیم.

از آنجا که می‌توان بسیاری از حسگرهای اثر انگشت خازنی را به راحتی دور زد، قابلیت اطمینان این حسگرها یک معضل جدی به شمار می‌آید. با این وجود به کمک نسل‌های جدید حسگرهای اثر انگشت که زنده بودن انگشت را تشخیص می‌دهند یا حسگرها اولتراسونیک که می‌توانند یک تصویر سه بعدی از اثر انگشت تولید کنند، امنیت آن‌ها بهبود یافته و همین موارد است که محصولات تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند را از یکدیگر متمایز می‌کند.

اکثر حسگرهای اثر انگشت امروزی یا در قاب جلویی دستگاه و پایین صفحه نمایش و یا در قاب پشتی گوشی جای گرفته‌اند. با این حال احتمالا سال بعد شاهد معرفی چند دستگاه با حسگرهای اثر انگشت داخل صفحه نمایش باشیم که به شما این امکان را می‌دهد که با قرار دادن انگشتتان در یک ناحیه‌ی مشخص از صفحه نمایش، قفل دستگاهتان را باز کنید. البته تا چند سال آینده نباید انتظار داشته باشیم که به جز پرچم‌داران، گوشی‌های دیگر هم از این نوع حسگرها بهره ببرند، اما به مرور زمان و با گذشت چند سال احتمالا گوشی‌های مقرون به صرفه‌ی بازار نیز به چنین حسگرهایی مجهز خواهند شد.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)