خانهاخبار
بازگشت یاشیکا پس از 14 سال؛ نامی خاطره‌انگیز از سال‌هایی نه‌‌چندان دور

بازگشت یاشیکا پس از 14 سال؛ نامی خاطره‌انگیز از سال‌هایی نه‌‌چندان دور

دوربین جدید یاشیکا، Y35 نام دارد، با کارتریجی به نام دیجی‌فیلم عکاسی می‌کند و در صورت جذب سرمایه لازم در کیک‌استارتر، تولید آن آغاز می‌شود.
۱۳۹۶/۷/۱۹
دوربین جدید Yashica Y35 با دو کارتریج digiFilm در کنار آن؛ یکی برای عکاسی رنگی با ایزو 1600 و دیگری برای عکاسی سیاه و سفید

بعید است علاقمندان باسابقه عکاسی، دوربین‌های خوش‌ساخت «یاشیکا» را ندیده یا دست‌کم آوازه‌شان را نشنیده باشند. حتی آن‌دسته از جوانان امروز که در کنار عکاسی دیجیتال به عکاسی با فیلم نیز نیم‌نگاهی دارند به احتمال زیاد، برخی از محصولات این شرکت ژاپنی را در سایت‌های خرید و فروش اشیای دست دوم دیده‌اند.

یاشیکا اگرچه گذشته پرفروغی داشت، نهایتا در سال 2003 بازار را به برخی دیگر از رقبای هم‌وطنش واگذار و تولید دوربین‌‌های خود را متوقف کرد. در سال 2008 نیز امتیاز طیف وسیعی از محصولات آن از جمله دوربین‌های عکاسی به شرکت هنگ‌کنگی MF Jebsen Group واگذار شد. سپس در سال 2015 شرکت هنگ‌کنگی دیگری موسوم به 100 Enterprises International Group، تنها نماینده یاشیکا در جهان معرفی شد. با این حال، از دوربین‌های یاشیکا در بازار خبری نبود. 

 می‌شد حدس زد که این خلاء به‌ویژه برای هواداران یاشیکا که سالیان زیادی با دوربین‌های این شرکت عکاسی کرده بودند، تا چه حد می‌توانست تاسف‌بار باشد.

اما حدود یک ماه پیش پخش یک تیزر ویدیویی از سوی مالک هنگ‌کنگی امیدها را زنده کرد و کنجکاوی برخی از سایت‌های خبری را برانگیخت. شعار تیزر چنین بود: «فصل آینده‌مان را بنگر».

سایت photorumors ضمن پوشش این خبر افزود، شرکت هنگ‌کنگی در حال حاضر به عرضه لنزهای اصطلاحا «2 در 1» برای تلفن‌های هوشمند اشتغال دارد.

همین سایت چند روز بعد، از پخش تیزر دیگری خبر داد که در آن یاشیکا‌ ظاهراً با صراحت بیشتری آمدن دوربین جدید خود را نوید می‌داد. در عین حال، گفته می‌شد که اکتبر امسال پروژه ساخت دوربین جدید به کیک‌استارتر می‌رود تا برای آن، سرمایه جذب شود.

چهارم اکتبر این موضوع به واقعیت نزدیک‌تر شد زیرا طبق گزارش photorumors یاشیکا تیزر دیگری منتشر کرده بود که می‌گفت، دوربین جدید 10 اکتبر به کیک‌استارتر خواهدرفت.

و سرانجام، آن روز فرارسید و خبرها رنگ واقعیت به خود گرفت. این دوربین Y35 Yashica نامیده شده و اکنون در سایت کیک‌استارتر قرار گرفته است تا پس از جذب 100 هزار دلار سرمایه وارد مرحله تولید شود.

 

اختراعی به نام فیلم دیجیتال یا دیجی‌فیلم!

دوربین جدید یاشیکا دیجیتال است اما ویژگی بارزی دارد و آن، بهره‌گیری از سامانه دیجی‌فیلم (digiFilm) است که آن نیز ساخت خود یاشیکا است. دیجی‌فیلم، کارتریج یکپارچه‌ای است که داخل دوربین قرار می‌گیرد و اگرچه سازوکار آن دیجیتال است، ظاهرش شما را یاد فیلم‌های عکاسی می‌اندازد. در حال حاضر، دیجی‌فیلمِ دوربین Y35 درجه دیافراگم را روی 2.8 تثبیت می‌کند و علاوه بر آن، کنترل تنظیمات مربوط به ایزو، رنگ و فیلترهای دیجیتال را برعهده دارد. یاشیکا دیجی‌فیلم‌های گوناگونی با تنظیمات متفاوت در نظر گرفته است تا عکاسان آن‌ها را بسته به نیاز و خواسته خود انتخاب کنند. کسانی که به عکاسی از سوژه‌های متحرک علاقه دارند می‌توانند دیجی‌فیلمِ ایزو 1600 را انتخاب کنند و دوست‌داران عکاسی سیاه  وسفید دیجی‌فیلم سیاه و سفید ایزو 400 را برگزینند. برخی دیگر ممکن است دیجی‌فیلم ایزو 200 «اولترا فاین» را ترجیح دهند و آن‌هایی نیز که ثبت عکس‌های مربعی‌شکل را دوست دارند می‌توانند با کارتریج 6 در 6 ایزو 200 عکاسی کنند.

نتیجه اینکه، Y35 بدون دیجی‌فیلم کامل نیست و در واقع خود دوربین تنظیمات چندانی ندارد و اغلب تنظیمات درون کارتریج تثبیت شده است.

طراحی Y35 وامدار نیای قدیمی و شاهکار دوران خود، Yashica Electro 35 است؛ همان قاب‌ عریض لولاردار در پشت، همان روکش چرمی و همان چارچوب فلزی. «الکترو 35» نخستین دوربین در جهان بود که شاتر آن به صورت الکترونیکی (و نه مکانیکی) کنترل می‌شد.

برخی از مشخصه‌های Yashica digiFilm Y35 چنین ذکر شده است:

  • حس‌گر سیموس در اندازه 1/3.2 اینچ
  • ظرفیت حس‌گر، 14 مگاپیکسل
  • منظره‌یاب یکپارچه
  • درجه دیافراگم f/2.8
  • فاصله کانونی 35 میلی‌متر
  • سرعت شاتر چندحالته: یک ثانیه، 1/30 ثانیه، 1/60 ثانیه، 1/250 ثانیه، 1/500 ثانیه
  • ذخیره‌سازی روی کارت حافظه SD
  • انتقال داده از طریق درگاه microUSB  
  • دو باتری AA
  • ابعاد بدنه دوربین، 100 در 64 در 28 میلی‌متر

امسال برای نام‌دارانِ تقریبا فراموش‌شده صنعت عکاسی سال خوبی بود. برخی شرکت‌ها یا محصولات خوش‌نامی که با گذشت زمان از گردونه خارج شده و کم‌وبیش از یادها رفته بودند، ناگهان دوباره جان گرفتند و هواداران خود را خوشنود و حتی شگفت‌زده کردند. احتمالا پیش‌تر خبر بازگشت زنیت را مطالعه کرده و از تولید مجدد برخی از فیلم‌های عکاسی آگاه شده‌اید. حتی کداک نیز که سال‌هاست تولید و عرضه دوربین عکاسی را متوقف کرده است، چندی پیش با رونمایی از پرینتوماتیک، دوران خاطره‌انگیز دوربین‌های چاپ فوری را زنده کرد، اگرچه این دوربین را شرکت C+A به سفارش کداک ساخته بود. و نهایتاً بازگشت یاشیکا خبری است که می‌تواند سال دوست‌داران عکاسی را با خاطره‌ای خوش به پایان ببرد.  

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

حمید

۱۳۹۶/۷/۱۹
الان دوربین عکاسی یاشیکا رو داریم واقعا باید برگرده به دوران اوج چند سال پیشس و حتی می تونه از کانن و نیکون هم بهتذ بشه