خانهاخبار
پیکسل ایکس ال در برابر پیکسل 2 ایکس ال؛ مقایسه و بررسی ارزش خرید

پیکسل ایکس ال در برابر پیکسل 2 ایکس ال؛ مقایسه و بررسی ارزش خرید

سرانجام نسل تازه گوشی‌های پیکسل گوگل رسما معرفی شدند. نسخه تازه پیکسل ایکس ال حالا پیکسل 2 ایکس ال نام دارد و قصد داریم تغییراتش را نسبت به نسل قبلی بررسی کنیم.
۱۳۹۶/۷/۱۷
image

گوگل سال گذشته دو گوشی پیکسل و پیکسل ایکس ال را رسما معرفی و عرضه کرد. این گوشی‌ها با توجه به ویژگی‌هایشان به‌سرعت موفق شدند توجه کاربران را به خود جلب کنند و در فهرست محبوب‌ترین گوشی‌های اندرویدی سال 2016 قرار گیرند. این گوشی‌ها نه تنها به مشخصات فنی فوق‌العاده‌ای مجهز شده‌اند بلکه از طراحی ظاهری شیک و همچنین دوربین‌های باکیفیتی بهره می‌برند. همان‌طور که می‌دانید، گوگل چند روز پیش نسل تازه گوشی‌هایش را به نام‌های پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال رسما معرفی کرد. مدل ایکس ال درواقع نسخه بزرگ‌تر این دوگانه‌ها به شمار می‌رود و قصد داریم در ادامه این مطلب دو گوشی پیکسل ایکس ال و پیکسل 2 ایکس ال را از هر لحاظ با هم مقایسه کنیم.

به نظر شما این دو نسخه پلاس چه تفاوتی با هم دارند و آیا نسل دوم آن به‌قدری بهبود یافته است که کاربران پیکسل ایکس ال را به ارتقای گوشی‌هایشان تشویق کند؟

مشخصات فنی

 

Google Pixel 2 XL

Google Pixel XL

ابعاد

157.9 × 76.7 × 7.9 میلی‌متر (6.2 × 3.0 × 0.3 اینچ)

154.7 × 75.7 × 8.5 میلی‌متر (6 × 2.9 × 0.3 اینچ)

وزن

175 گرم (6.2 اونس)

168 گرم (5.92 اونس)

صفحه نمایش

6 اینچی از نوع POLED

5.5 اینچی از نوع AMOLED

وضوح تصویر

2880 در 1440

2560 در 1440

سیستم عامل

اندروید 8.0 اوریو

اندروید 8.0 اوریو

حافظه داخلی

64 یا 128 گیگابایت

32 یا 128 گیگابایت

microSD

خیرخیر

NFC

بلهبله

پردازنده

کوالکام اسنپ‌دراگون 835

کوالکام اسنپ‌دراگون 821

رم

4 گیگابایت

4 گیگابایت

شبکه‌های ارتباطی

GSM / HSPA+/ LTE/ CDMA

GSM / HSPA/ LTE/ CDMA

دوربین

دوربین اصلی 12.2 مگا پیکسلی، حسگر سلفی 8 مگا پیکسلی

دوربین اصلی 12.3 مگا پیکسلی، حسگر سلفی 8 مگا پیکسلی

فیلم‌برداری

کیفیت 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه، کیفیت 1080 با سرعت 120 فریم در ثانیه و کیفیت 720 با سرعت 240 فریم در ثانیه

کیفیت 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه، کیفیت 1080 با سرعت 120 فریم در ثانیه و کیفیت 720 با سرعت 240 فریم در ثانیه

بلوتوث

بله نسخه 5.0

بله، نسخه 4.2

حسگر اثرانگشت

بلهبله

سایر حسگرها

ژیروسکوپ، شتاب سنج، مگنومتر (فلزیاب)، فشارسنج هوا و حسگرهای مجاورتی

ژیروسکوپ، شتاب سنج، قطب‌نما، فشارسنج هوا و حسگرهای مجاورتی

ضدآب

بله، IP67

خیر
باتری

3520 میلی‌آمپر

3450 میلی‌آمپر

پورت شارژ

USB Type-C

USB Type-C

شارژ سریع

بلهبله

شارژ بی‌سیم

خیرخیر

بازار اپلیکیشنی

گوگل پلی استور

گوگل پلی استور

رنگ‌ها

مشکی یکدست، مشکی و سفید

نقره‌ای، مشکی، آبی

قیمت

قیمت پایه 849 دلار

قیمت پایه 670 دلار

 

همان‌طور که انتظار می‌رود، نسخه تازه همیشه از ویژگی‌هایی بیشتر و بهتری پشتیبانی می‌کند. این موضوع که پیکسل 2 ایکس ال نسبت به نسل قبلی بهبود یافته و ویژگی‌های بهتری دارد، اصلا تعجب برانگیز نیست.

برای شروع اجازه دهید پردازنده داخلی را مثال بزنیم. پیکسل 2 ایکس ال به تازه‌ترین پردازنده پرچم‌دار کوالکام یعنی اسنپ‌دراگون 835 مجهز شده است که عملکرد واکنش گرا و بسیار سریعی نشان می‌دهد. در مقابل آن اسنپ‌دراگون 821 قرار دارد که پردازنده پرچم‌دار کوالکام در سال 2016 به شمار می‌رود. البته این پردازنده هم عملکرد قابل توجهی دارد ولی نمی‌تواند رقیب پرچم‌دار تازه کوالکام باشد. هر دو گوشی به 4 گیگابایت رم مجهز شده‌اند.

پیکسل 2 ایکس ال همچنین حافظه داخلی بیشتری ارائه می‌کند. نسخه اصلی پیکسل ایکس ال پارسال در دو نسخه با حافظه داخلی 32 یا 128 گیگابایت عرضه شد درحالی‌که نسل تازه آن قرار است در دو نسخه 64 یا 128 گیگابایتی وارد بازار شود.

برنده این قسمت: پیکسل 2 ایکس ال

صفحه نمایش، طراحی و مقاومت

image

طراحی پیکسل ایکس ال که نیمی از پنل پشتی‌اش از جنس شیشه ساخته شده بود، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. حالا این طراحی در پیکسل 2 ایکس ال بهبود یافته و به شکل بهتری به کار گرفته شده است. در نسل تازه شاهد هستیم که به‌جای طراحی شیشه‌ای نیمی از پنل، حدودا یک‌چهارم بالای پنل پشتی تا حسگر اثرانگشت از جنس شیشه ساخته شده است. البته ویژگی‌های دیگری ازجمله طراحی گوشه‌های صفحه نمایش به‌صورت منحنی و حاشیه‌های باریک پنل جلو هم باعث شده‌اند ظاهر پیکسل 2 ایکس ال بیش از نسخه قبلی به پرچم‌دارهای 2017 شبیه شود.

صفحه نمایش هم در پیکسل 2 ایکس ال نسبت به نسل قبلی کمی بهبود یافته است و افزایش نسبت نمایش آن مهم‌‌ترین تغییر به شمار می‌رود. پیکسل ایکس ال اصلی به صفحه نمایش 5.5 اینچی از نوع AMOLED با وضوح تصویر 2560 در 1440 مجهز شده بود درحالیکه پیکسل 2 ایکس ال صفحه نمایش 6 اینچی pOLED با وضوح تصویر 2880 در 1440 دارد. تراکم پیکسلی هم در پنل نمایش هر دو نسخه تقریبا یکسان است.

پیکسل 2 ایکس ال را همچنین باید مقاوم‌تر بدانیم. در طراحی پنل پشتی این نسخه از شیشه کمتری استفاده شده است و همین موضوع باعث می‌شود احتمال شکستن آن هم کاهش یابد. علاوه بر این، گوشی مذکور گواهی IP67 دریافت کرده و قادر است تا 30 دقیقه در عمق 1 متری آب دوام بیاورد.

گوشی پیکسل 2 ایکس ال از طراحی ظاهری و صفحه نمایش بهتری بهره می‌برد و مقاوم‌تر از نسخه قبلی طراحی شده است. گوشی مذکور در این زمینه هم برنده میدان است.

عمر باتری و شارژ گوشی

image

ظرفیت داخلی باتری در گوشی پیکسل 2 ایکس ال نسبت به نسل قبلش چندان افزایش نیافته و قابلیت شارژ بی‌سیم هم با توجه به پنل پشتی که از جنس فلز طراحی شده است، میسر نیست. گوشی پیکسل ایکس ال سال گذشته با باتری 3450 میلی‌آمپری معرفی شد و نسل تازه آن به باتری 3520 میلی‌آمپری مجهز شده است هر دو گوشی از پورت USB Type-C و تکنولوژی شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند و در این ویژگی‌ها مشابه هستند. تفاوت چندانی از نظر ظرفیت و دوام باتری میان آن‌ها دیده نمی‌شود.

دوربین

image

دوربین پیکسل ایکس ال را باید یکی از بهترین دوربین‌های موبایلی در سال 2016 بدانیم. به نظر می‌رسد گوگل این ویژگی را در نسل تازه گوشی‌هایش دستخوش تغییر نکرده چراکه پیکسل 2 ایکس ال هم به همان دوربین مجهز شده است. نسخه اصلی پیکسل ایکس ال سال گذشته به دوربین اصلی با لنز 12.3 مگا پیکسلی با گشودگی لنز 2.0 مجهز شده بود و پیکسل 2 ایکس ال تازه هم دوربین اصلی با یک لنز 12.3 مگا پیکسلی با گشودگی 1.8 دارد. دیافراگم 1.8 نشان می‌دهد که دوربین این نسخه تازه احتمالا قادر است تصاویر باکیفیت‌تری در نور کم ثبت کند.

اولین بررسی‌ها درباره پیکسل 2 ایکس ال ادعا کرده‌اند که دوربین آن تازه تقریبا از هر نظر بهتر از نسخه اصلی است. درواقع کمپانی گوگل علاوه بر استفاده از سخت‌افزار حرفه‌ای و با کیفیت، برای بهبود نرم‌افزار دوربین این گوشی مدت‌ها در زمینه توسعه یادگیری ماشینی تلاش کرد. به همین خاطر گوشی مذکور قادر است بدون بهره گرفتن از دوربین دوگانه هم وضعیت پرتره را ارائه کند. همان‌طور که می‌دانید، وب‌سایت معتبر DxOMark دوربین گوشی پیکسل 2 ایکس ال را بهترین دوربین گوشی تابه حال معرفی کرده است.

به نظر ما پیکسل 2 ایکس ال به خاطر نرم‌افزار بهبود یافته و دیافراگم کمترش برنده این میدان است.

نرم‌افزار

image

گوشی‌های کمپانی گوگل به خاطر ارائه اندروید خالص معروف هستند. البته این غول تکنولوژی برای اولویت بخشیدن به قابلیت‌های اختصاصی‌اش و همچنین ارائه تجربه کاربری مناسب، تغییرات بسیار اندکی در آن ایجاد می‌کند. هر دو گوشی پیکسل ایکس ال و پیکسل 2 ایکس ال در حال حاضر به سیستم عامل اندروید 8.0 اوریو مجهز هستند و احتمالا هر دو قادر خواهند بود لانچر اندروید مشابهی را دریافت کنند.

این لانچر قرار است ویژگی‌هایی را به گوشی‌های مذکور اضافه کند که احتمالا موردعلاقه اغلب کاربران خواهد بود. برای مثال، نوار جستجوی گوگل با نصب این لانچر تازه دوباره به صفحه نمایش بازمی‌گردد و در قسمت پایین آن به نمایش درمی‌آید. سایر اطلاعات مهم روزمره مانند وضعیت آب‌وهوا هم بالای صفحه نمایش قرار می‌گیرند.

ویژگی تازه و جالب Active Edge به پیکسل 2 ایکس ال اضافه شده است که در نسل قبلی وجود نداشت. حالا می‌توانید مانند HTC U11، کناره‌های فریم پیکسل 2 ایکس ال را فشار دهید تا دستیار گوگل اجرا شود یا از خودتان سلفی بگیرید. با توجه به این ویژگی‌های مفید و تازه، نسل جدید پیکسل در رقابت نرم‌افزاری هم برنده است.

قیمت و تاریخ عرضه

همان‌طور که می‌دانید، پیکسل 2 ایکس ال به‌تازگی معرفی شده است و احتمالا عرضه اولیه آن محدود خواهد بود. نسخه 64 گیگابایتی آن 850 دلار قیمت‌گذاری شده است. کمپانی گوگل نسخه آنلاک آن را هم عرضه می‌کند و کاربران احتمالا با مشکل انتخاب اپراتور مواجه نخواهند شد.

همان‌طور که می‌دانید، کمپانی گوگل قیمت نسل اول پیکسل را پس از معرفی رسمی پیکسل 2 ایکس ال و پیکسل 2 کاهش داد. پیکسل ایکس ال 32 گیگابایتی حالا به قیمت 670 دلار به فروش می‌رسد. البته انتظار می‌رود قیمت پیکسل و نسخه بزرگ‌ترش به مروز زمان کاهش یابد.

برنده میدان: پیکسل 2 ایکس ال

نتیجه این رقابت احتمالا هیچ‌کس را شگفت‌زده نمی‌کند چراکه پیکسل 2 ایکس ال قطعا بهتر از نسل قبلی است. شاید بگویید پیکسل ایکس ال با اختلاف زیادی ارزان‌تر است، اما باید بگوییم نسل تازه آن از صفحه نمایش، طراحی، دوربین و مشخصات فنی بهتری بهره می‌برد. سوالی که حالا پیش می‌آید این است: آیا همه این ویژگی‌های تازه به اندازه 200 دلار اختلاف قیمت ارزش دارد؟ اگر اختلاف قیمت آن برای شما مهم نیست، بله حتما پیکسل 32 ایکس ال را بخرید. از طرف دیگر اگر مایل نیستید هزینه گزافی صرف کنید، پیکسل 2 هم گوشی مناسبی خواهد بود. البته اگر مایلید یک گوشی بزرگ بخرید ولی نمی‌خواهید متحمل 200 دلار افزایش شوید، پیکسل ایکس ال بهترین انتخاب است.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (9 نظر)

حمید

۱۳۹۶/۷/۲۲
همه میگن منظورم گوشی خاص فوق العاده لوکس گوگل پیکس ایکس ال 2 هستش

yashar2080

۱۳۹۶/۷/۲۰
کی گفته lg ساخته؟!!!!

حمید

۱۳۹۶/۷/۲۰
واقعا برای این 13 رای دیسلایک که در اصل کار یه نفره و داره خودشو گول میزنه باید تأسف خورد

سعید

۱۳۹۶/۷/۱۸
حمید شوخی میکنه منظورش بدترین ه :دی

محمد

۱۳۹۶/۷/۱۸
این گوشی رو LG ساخته نه htc !!!!!!!!!!!!!