خانهاخبار
شتاب صفر تا 96 در نیم ثانیه! – فرانسوا گیسی با سه‌چرخه موشک‌آبی شگفتی آفرید (همراه با فیلم کوتاه)

شتاب صفر تا 96 در نیم ثانیه! – فرانسوا گیسی با سه‌چرخه موشک‌آبی شگفتی آفرید (همراه با فیلم کوتاه)

گیسی که قبلا با دوچرخه موشکی، فراری مدل 430 اسکودریا را جا گذاشته بود، این بار به کمک پیشرانه هوا و آب فشرده رکورد زد.
۱۳۹۶/۶/۲۸
image

فرانسوا گیسی (François Gissy)، ماجراجوی فرانسوی، که شغل اصلی او رانندگی اتوبوس است، سرگرمی جالبی دارد. او با دوچرخه‌های موشکی دست‌ساز رکورد سرعت را جابه‌جا می‌کند. یک بار حتی سوزوکی نیز حامی او شد تا با نمونه سفارشی موتورسیکلت هایابوسا رکورد بزند.  

اما تازه‌ترین اثر او سه‌چرخه‌ای است که با نیروی حاصل از فشار آب و هوا به حرکت درمی‌آید. تا این‌جای کار همه چیز آرام و عادی به نظر می‌رسد اما کافی است دریچه مخزن کنار برود تا همین سه‌چرخه موشک‌آبی طی تنها 0.55 ثانیه از صفر تا 96 کیلومتر (62 مایل) بر ساعت شتاب بگیرد و پس از پیمودن 201 متر سرعت خود را به 261 کیلومتر بر ساعت برساند.

صحنه‌‌هایی کوتاه از حرکت پرشتاب سه‌‌چرخه موشک‌آبیِ فرانسوا گیسی

فرانسوا گیسی در دنیای سرعت نام آشنایی است. او حدود سه سال پیش نیز توانسته بود با دوچرخه موشکیِ دست‌ساز گوی سبقت را از فراری 430 اسکودریا برباید.

او در مکاتبه ایمیلی‌اش با سایت اینترنتی Road & Track، نوشته است: «من در فرانسه زندگی می‌کنم، کشور جهان سومیِ ورزش‌های موتوری. به همین علت به چنین پروژه‌های کم‌هزینه‌ای روی آورده‌ام – آن‌ها حتی به یک‌صدم آنچه آرزوی ساختنش را داشتم هم شبیه نیستند.»

محدودیت بودجه و کمبود حامیان مالی بزرگ نتوانسته است کار این مرد شگفتی‌آفرین را متوقف کند. سه‌چرخه‌ فوق سریع او حاصل سرهم کردن چنگال موتورسیکلت، چرخ‌های جلو خودروی چرخ‌باز (go-kart)، و مخزن آلومینیومی 132 لیتری با روکش فیبرکربن است که آب خالص باران را تحت فشار 421 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع آزاد می‌کند. همین که دریچه مخزن از جا می‌جهد، آب در نقش پیشرانه‌‌ای قدرتمند، سه‌چرخه را همچون تیری که از چله رها شده است، از جا می‌کند.   

وقتی از گیسی می‌پرسند رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت طی تنها نیم ثانیه چه حسی دارد، پاسخ می‌دهد: «در مقایسه با دوچرخه موشکی قبلی، خیلی ایمن و راحت است.»

منظور گیسی همان دوچرخه دست‌سازی است که در 4.8 ثانیه تا 333 کیلومتر بر ساعت شتاب گرفت و در رقابت با فراری 430 اسکودریا، آن را  پشت سر خود جا گذاشت! دوچرخه مذکور را آرنلود نراچر، دوست گیسی طراحی کرده بود. (فیلم کوتاه رقابت یادشده را در این آدرس ببینید.)

پروژه بعدی گیسی ساخت یک خودرو شتاب‌گیر موشکی است که بتواند پس از طی تنها 403 متر از نقطه شروع، دیوار صوتی را بشکند!

-	عکس بالا: دوچرخه‌ای که آرنولد نراچر طراحی کرد و گیسی با آن، هم رکورد سرعت جدیدی به جا گذاشت و هم رقیب خود، فراری را شکست داد. عکس پایینی، گیسی و سه‌چرخه موشکی او را نشان می‌دهد که با آن توانست در 0.55 ثانیه از صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مانی

۱۳۹۶/۶/۲۹
میگه دوچرخش ایمن نیست :|
بیا با پراید وطنی یه دوری بزنیم عشقم :)))