خانهاخبار
پوتین: رهبری جهان با کشوری خواهد بود که در هوش مصنوعی موفق‌تر باشد

پوتین: رهبری جهان با کشوری خواهد بود که در هوش مصنوعی موفق‌تر باشد

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به تازگی اعلام کرده که معتقد است هر کشوری که بهترین هوش مصنوعی را ارایه کند قادر به حکمرانی بر دنیا خواهد بود.
۱۳۹۶/۶/۱۴

در چند سال گذشته فناوری به سمت هوشمند‌تر شدن دنیای پیرامون ما پیش می‌رود و یکی از بحث برانگیزترین حوزه‌های تکنولوژی، هوش مصنوعی بوده است که با واکنش‌های مختلفی از رهبران فناوری روبرو شده است؛ از ایلان ماسک مخالف گسترش بی‌رویه این فناوری تا مارک زاکربرگ خوش‌بین به آینده آن. اما جدیدترین این نظریات نه توسط اهالی فناوری، بلکه در دنیای سیاست و به وسیله مرد شماره یک روسیه عنوان شد.

image

ولادیمیر پوتین که تا کنون سه دوره رییس جمهور کشور روسیه بوده و از سیاست‌مداران مشهور عصر حاضر است که طبق ادعای راشا تودی، در گفتگویی با دانشجویان روسی گفت:

آینده از آن هوش مصنوعی است، نه تنها برای روسیه، بلکه برای تمام بشریت.

این (هوش مصنوعی) با فرصت‌های بزرگی همراه است، اما خطرهایی هم دارد که پیش بینی آن سخت است.

هر که این حیطه را رهبری کند، رهبر دنیا خواهد بود.

شاید به همین دلیل است که روسیه اطلاعات و دانش خود در حوزه هوش مصنوعی را با سایر ملت‌ها به اشتراک می‌گذارد. پوتین می‌گوید:

ناخوشایند خواهد بود که کشوری به تنهایی موفق به حق انحصار این جایگاه شود.

در حال حاضر، کمپانی‌هایی مانند گوگل، فیس‌بوک، مایکروسافت و اپل از هوش مصنوعی بهره می‌گیرند و در عین حال به توسعه این فناوری مشغول‌اند، اما پیشرفت این نوع فناوری در زمینه نظامی به معنی به وجود آمدن سلاح‌های مجهز به هوش مصنوعی است که می‌تواند منجر به پدید آمدن تحولی در میدان‌های جنگ شود.

رییس جمهور فدراسیون روسیه معتقد است، همان‌طور که CNBC هم قبلا گزارش داده، دِرون‌ها و پهپادها در خط مقدم جبهه‌های جنگ آینده خواهند بود. او درباره این موضوع نیز جملاتی را بیان کرده است:

زمانی که درون‌های یک طرف جنگ توسط درون‌‌‌های طرف دیگر منهدم شود، چاره‌ای جز تسلیم شدن نخواهد داشت.

ایلان ماسک که همواره نسبت به آینده هوش مصنوعی و خطرات احتمالی آن نگران است، در توییتی به کشورهای چین، روسیه و سایر کشورهایی که در علوم کامپیوتر قدرت دارند، هشدار داد که رقابت برای برتری در حوزه هوش مصنوعی در سطح ملت‌ها می‌تواند منجر به وقوع جنگ جهانی سوم شود. ادعاهای پوتین درباره هوش مصنوعی و رهبری دنیا نیز یکی دیگر از مواردی بود که باعث واکنش ایلان ماسک نسبت به برتری ملت‌ها در حوزه هوش مصنوعی و احتمال وقوع جنگ جهانی سوم شد.


image

ماسک بیش از این که نسبت به جنگ ملت‌ها با یکدیگر به وسیله هوش مصنوعی نگران باشد، نسبت به جنگ یک سیستم هوش مصنوعی با هوش مصنوعی دیگر اخطار می‌دهد که به عقیده او، احتمال این اتفاق وجود دارد که یک سیستم هوش مصنوعی تصمیم بگیرد که محتمل‌ترین راه برای پیروزی حرکتی انحصار طلبانه است.

البته این به معنی مخالفت صد در صد ماسک با هوش مصنوعی نیست، بلکه او همواره درباره خطرات احتمالی این فناوری هشدار داده است، حتی یک سناریوی وحشتناک را هم متصور شده که در آن ربات‌ها آزادانه در خیابان به کشتار انسان‌ها اقدام می‌کنند. او بیش از هر چیز دیگری حامی مهار کردن و کنترل هوش مصنوعی است و به تازگی در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که :

معتقدم هوش مصنوعی نمونه کمیابی است که در آن به جای واکنش انفعالی، باید کنش‌گرایانه عمل کنیم. به نظرم تا همین جا هم که درباره کنترل و مهار هوش مصنوعی انفعالی عمل کردیم، بسیار دیر شده است.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Samuel1987

۱۳۹۶/۶/۱۴
هوش مصنوعی میتواند بسیار بسیار عالی و پرفایده باشد
??????