خانهاخبار
سونی از گوشی پرچمدار اکسپریا XZ1 و XZ1 Compact رونمایی کرد

سونی از گوشی پرچمدار اکسپریا XZ1 و XZ1 Compact رونمایی کرد

شرکت سونی، به‌تازگی گوشی پرچم‌دار جدیدش با نام Xperia XZ1 را به همراه یک مدل 4.6 اینچی در IFA 2017 معرفی کرده است که برای رقابت با پرچم‌داران نیمه دوم سال 2017 عرضه خواهند شد.
۱۳۹۶/۶/۹

اکسپریا XZ1

image

شرکت سونی در جریان کنفرانس خبری خود در نمایشگاه IFA 2017، از گوشی پرچم‌دار جدیدش با نام اکسپریا XZ1 رونمایی کرد. اکسپریا XZ1 به عنوان گوشی پرچم‌دار جدید سونی با نمایشگر 5.2 اینچی عرضه خواهد شد. برخلاف Xperia XZ Premium، خبری از نمایشگر 4K نیست و شرکت سونی مانند پرچم‌داران گذشته خود به رزولوشن استاندارد Full HD رضایت داده است. با اینکه رزولوشن نمایشگر کاهش یافته است اما سونی تضمین می‌دهد که تشخیص پیکسل‌ها روی صفحه‌نمایش 5.2 اینچی گوشی پرچم‌دار جدیدش غیرممکن خواهد بود.

نمایشگر گوشی پرچم‏دار اکسپریا XZ1، پوشش 138 درصدی از محدوده رنگ sRGB دارد و همچنین از فناوری HDR پشتیبانی می‎کند. شرکت سونی برای گوشی پرچم‎دار جدیدش از فناوری X-Reality و Triluminos استفاده کرده است و روی نمایشگر با لایه‌ای از گوریلا گلس 5 پوشانده شده است که مقاومت صفحه‌نمایش را در برابر خط و خش احتمالی تضمین خواهد کرد.

image

در رابطه با بخش عکس‌برداری، اکسپریا XZ1 به گفته‌ی سونی یکی از بهترین‌های بازار خواهد بود. دوربین اصلی 19 مگاپیکسلی گوشی اکسپریا XZ1 مانند اکسپریا XZs می‌تواند با نرخ 960 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری نماید؛ هرچند، همچنان محدودیت‌هایی برای فیلم‌برداری صحنه آهسته وجود دارد و حداکثر به رزولوشن 720p در این حالت برای فیلم‌برداری محدود خواهید شد. فوکوس خودکار، همچنین برای دوربین اصلی گوشی اکسپریا XZ1 درنظر گرفته شده و دریچه دیافراگم سنسور دوربین اصلی، F2.0 است.

یکی از قابلیت‌هایی که در میان پرچم‌داران سونی جلب‌توجه می‌کند، Predictive Capture است که می‌تواند چند ثانیه پیش از لمس دکمه شاتر، سوژه مدنظر شما را تشخیص دهد؛ بدین شکل، از دست دادن سوژه‌هایی که در هنگام عکاسی با گوشی هوشمند خود پیدا خواهید کرد، کاهش می‌دهد.

image

آنچه اکسپریا XZ1 را با سایر گوشی‌های سونی تمیز می‌دهد، قابلیت شناسایی اسکن سه‌بعدی دوربین اصلی آن است. دوربین اصلی با بهره‌گیری از قابلیت اسکن سه‌بعدی، می‌تواند اشیاء و چهره انسان را به صورت سه‌بعدی ثبت کند؛ بدین شکل، فایل سه‌بعدی در اختیار خواهید داشت که می‌توانید به کمک چاپگرهای سه‌بعدی آن‌را چاپ کنید.

ثبت تصاویر سلفی به کمک شاتر 13 مگاپیکسلی در جلوی گوشی امکان‌پذیر خواهد کرد که در حاشیه بالای نمایشگر جای گرفته است. سنسور به کار گرفته شده در دوربین سلفی، F2.0 است و اندازه سنسور، 1.3 اینچ عنوان می‎شود. برای فیلم‌برداری سلفی به حداکثر رزولوشن 1080p محدود خواهید بود.

image

پرچم‌دار جدید این سازنده به تراشه اسنپدراگون 835 کوالکام مجهز شده است و از چهار گیگابایت رم استفاده می‌کند. شرکت سونی، اکسپریا XZ1 را با 64 گیگابایت حافظه داخلی عرضه خواهد کرد که البته می‎توانید با استفاده از حافظه میکرو SD، فضای ذخیره‌سازی را افزایش دهید. مودم X16 LTE نیز برای اکسپریا XZ1 درنظر گرفته شده است که دانلود با سرعت یک گیگابیت بر ثانیه را امکان‌پذیر خواهد کرد.

گوشی پرچم‌دار اکسپریا XZ1 از فناوری حذف نویز DNC برخوردار شده است و هنگامی‌که هدفون درون گوش‌تان قرار داشته باشد؛ سر و صدای محیط را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. این گوشی هچنین از بلندگوهای استریو برخوردار شده است که در بالا و پایین نمایشگر قرار گرفته‌اند؛ ضمن فناوری AptX-HD برای بلندگوهای این گوشی درنظر گرفته شده است.

استاندارد IP68، مقاومت بدنه گوشی اکسپریا XZ1 را در برابر نفوذ آب تا عمق 1.5 متری و در مدت 30 دقیقه، تضمین خواهد کرد. با این‌حال، جنس بدنه گوشی از فلز است و خبری از ترکیب شیشه و فلز که در گوشی‌های پرچم‎دار دیگر دیده‌ایم، نیست. اکسپریا XZ1 به یک باتری با ظرفیت ناامیدکننده 2700 میلی‌آمپر ساعت مجهز شده است که با استفاده از فناوری QC 3.0 کوالکام می‌توانید آن‌را به سرعت شارژ کنید. البته، خبری از پشتیبانی از شارژ بی‎سیم نیست؛ با بدنه فلزی، چنین انتظاری نیز بی‌جهت است!

image

اکسپریا XZ1 از سنسور اثرانگشت استفاده می‌کند؛ با این‌حال، شرکت سونی آن‌را بدون سنسور اثرانگشت در ایالات متحده عرضه خواهد کرد. رنگ‌های درنظر گرفته شده برای اکسپریا XZ1، مشکی، نقره‌ای، آبی و صورتی است و سیستم‌عامل اندروید ارویو 8.0 روی آن نصب خواهد بود. زمان اعلام شده برای عرضه اکسپریا XZ1، ماه جاری است.

اکسپریا XZ1 Compact

image

رویه مرسوم سونی برای گوشی‌های پرچم‌دارش، عرضه یک مدل دیگر از آن‌ها با پسوند «کامپکت» است. اکسپریا XZ1 نیز به این سنت متعهد باقی مانده است و به همین جهت، گوشی ارزان‌قیمت و کوچک‌تر اکسپریا XZ1 Compact را به همراه پرچم‎دار جدیدش معرفی کرد.

اکسپریا XZ1 Comapct از نمایشگر کوچک 4.6 اینچی برخوردار شده است و به دلیل کاهش اندازه صفحه‌نمایش، رزولوشن نمایشگر از Full HD (در اکسپریا XZ1) به HD یا 1280 در 720 پیکسل کاهش یافته است. با این‎حال، شرکت سونی ادعا می‌کند که تشخیص پیکسل‌های روی نمایشگر 4.6 اینچی HD اکسپریا XZ1 Comapct غیرممکن خواهد بود.

image

روی نمایشگر مانند Xperia XZ1 Compact با لایه گوریلا گلس 5.0 پوشانده شده است. این لایه، باعث می‌شود تا خط و خش‌ احتمالی روی بدنه ایجاد نشود. البته در این گوشی از بدنه تمام آلومینیومی خبری نخواهد بود تا XZ1 Comapct ساده‌تر از برادر بزرگ‌ترش باشد.

از آنجایی‌که هر دو گوشی مشخصات سخت‌افزاری تقریباً مشابهی دارند، اکسپریا XZ1 Comapct از تراشه اسنپدراگون 835 کوالکام برخوردار شده است. با این‌حال، حافظه ذخیره‌سازی کم‌تری نسبت به XZ1 دارد؛ برای ذخیره‌سازی فیلم‌ها و تصاویر خود تنها 32 گیگابایت فضا در اختیار خواهید داشت که با کات حافظه میکرو  SD قابل ارتقا است. همچنین، اکسپریا XZ1 Comapct به چهار گیگابایت حافظه رم مجهز شده است.

image

دوربین اصلی 19 مگاپیکسلی، روی گوشی اکسپریا XZ1 Compact نیز وجود دارد که از همان قابلیت‌های بردار بزرگ‌تر خودش استفاده می‌کند. بدین جهت، می‌توانید ویدیوهایی صحنه آهسته با نرخ 960 فریم بر ثانیه ثبت کنید یا به منظور به چالش کشیدن پرچمداران سامسونگ، هوآوی و الجی، مدل‌های سه‌بعدی از اشیاء به واسطه دوربین ایجاد نمایید. بدین شکل، امکان چاپ آن‌ها نیز فراهم خواهد شد؛ هرچند برای این کار به یک چاپگر سه‌بعدی نیاز دارید.

شرکت سونی، تصمیم گرفته است تا دوربین سلفی ضعیف‌تری روی گوشی جدیدش قرار دهد؛ به همین جهت، یک سنسور 8 مگاپیکسلی در حاشیه بالای نمایشگر پرحاشیه اکسپریا XZ1 Compact جای گرفته است که برای ثبت تصاویر سلفی کاربرد خواهد داشت. باتری 2700 میلی‌آمپر ساعتی از دیگر مشخه‌های مشترک میان اکسپریا XZ1 و XZ1 Compact خواهد بود.

image

مانند اکسپریا ایکس‌زد 1، نسخه «کامپکت» با اندروید اوریو 8.0 عرضه می‌شود؛ XZ1 از 28 شهریور و XZ1 Compact از 12 مهر ماه به ترتیب با قیمت 699 و 599 دلار به فروش خواهد رسید.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (23 نظر)

محمد

۱۳۹۶/۶/۱۲
عالین هر جفت گوشیا ولی سوال
یکی به من بگه دقیقا چ پیشرفتی کرده نسبت به XZP
ینی الان پرچمدار سونی کیه دقیقا ؟؟

محمد

۱۳۹۶/۶/۱۲
نیست آیفون هر سال داره یه انقلاب تو طراحی هاش بوجود میاره :|||

احسان

۱۳۹۶/۶/۱۱
سونی واقعا باکیفیت هستن، من ال جی، هواوی و سونی داشتم واااااقعا گوشیای خوبی میزنه، اصلا یه پکیج هستن گوشیاش(هم دوربین خوب، هم آلبوم عالی، موزیک پلیر عالی و شیک، ویدیو پلیر عالی، استحکام و ماندگاری بی نظیر، آپدیت بی رقیب و طراحی رابط کاربری ظریف و روان و....)

Mehdi

۱۳۹۶/۶/۱۱
بسیار عالی. سونی پدر تکنولوژی

ali

۱۳۹۶/۶/۱۱
حاشیه ها کمی بیشتر شده چون اسپیکر هایه قدرتمند تری گذاشته و صدا پنجاه درصد بلند تر شده نسبت به مدل قبلی.